Pes za plotom. To ni več boj, to je mesarsko klanje! Najvišje, kar dviga človeka in njega avtoriteto nad živalska bitja, je razum in iuvstvo, ki ga navajata do preudarka in treznosti, da ščiti pravice poedinca in družbe zaradi občih človeških pravic, ki jih je dalo celokupno človeštvo s priznaDJem posamezniku kot človeku. Toda tudi človek nima dandanes več svojih človeških pravic pod močjo nasilja in pod patronanco kranjske deželne vlade, ker slepo se je napovedal pogin eksistenci vsakogar, ki ne bi bil voljan vdati se njih premoči. Smrt in pogin eksistenci! — Ubijmo ga!— Tako politiško načelo je izdal ,S 1 o v e n e c". Pod tem praporom naj se razTija politiški boj in naj pridobiva klerikalizem tal v kranjski deželi, da bo propaganda deželne vlade bolj uspevala in da se v jasni luči solnčnega dneva pokaže nepristranost klerikalne deželne vlade. Sedaj ga ubijmo, ko imamo moč! Saj je samo pes za plotom! Nam je prav! — Tudi v tem oziru nimamo niti najmanjše pripomnje, ako pomisli- mo, kam privede to početje slovenski narod! — Kako je vplivala demoralizacija Tišjih krogov na ljudstvo v Franciji in kam ga je privedla — to vam pove vsaka zgodovina, četudi je pristransko prikrojena, ker ohranila si je le največji blagor človeštva — dobro moralo. Toda 8 tem, da si človek, še ne imponuješ našemu klerikalcu, ker človeške pravice pridobiš pri DJem šele tedaj, če si — strasten klerikalec, uskok! Najjasneje se je sedaj pokazala politiška strast in fanatizem kranjskega klerikalizma, ki je t svojem opojnem staDJu pozabil celo na pravila dostojnosti, pozabil na prirodna prava človeka in je pijan svojih nepričako?anih zmag spačil celo načelo in moralo av. Tere, da jih po zgornjem geslu tembolj uporablja v s?oj gnusni namen. nUbijmo Tsakogar, ki ni z nami!" To je sveto načelo krščanskih bojevnikov, ki potemtakem strogo žive po naukih — krščanske morale. Demoralizovani sami demoralizujejo slovensko ljudstvo, da zamore vsak čut pravičnosti v njem in ga privajajo do najhujše podivjanosti. Učiteljstvo ! — Zaman je ves tvoj trud v šoli, da poučuješ mladino po zakonih Rversko-nravnoa, ko ti jo pa klerikalci demoralizujejo in ji vcepljajo nauke protikrščanske morale! Zaman je ves tiud, da očistiš narod vse gnilobe, ko ga pa okužuje klerikalizem z najnevarnejšimi bakteriji, ki razjedajo njega narodno telo. Ves tvoj trud, vse tvoje prizadevanje je zaman, ker uničijo ti eksistenco, ubijejo te, če le prst dvigneš v prid naroda. Z najpodlejšimi sredstvi te ubijejo in ti vzamejo še ta eksistenčni minimum, ki ti je dan za ohranitev tvojega življenja. V Dobrepoljab. brusijo nože, da te zakoljejo — saj si le učitelj — pes za plotom, kakor govori brzojavka Jaklič-Krek-Hočevar! Njih nhumanitarno" srce navdaja strup sovraštva, in oznanjevalci naukov Krista so se izpremenili v farizeje, ki bodo kmalu pričeli kričati: »Križaj ga, ker on je učitelj slovenskega naroda!" — Duhovnik Krek že kriči: BPes za plotom!" In uresničuje se rek starega poganstva: BKogar 80 črtili bogovi, so ga storili za uči telja!" — Naš duhovnik Krek je slabši od starih poganov in starih. bogov: on napravlja tistega, ki ga črti, za — psa! V svoji podivjanosti so zavrgli tudi vse, kar žčiti človeku njega človeško avtoriteto. Družabna pravilaizpreminjajo v najstrastnejša pravila — d e nunciantstva. V pričo nadzornika laže puhloglavi, domišljaFi in hinavski uskok o anarhistih!— Pietete ne poznajo: učitelj nima prostora, kamor bi položil mrtvo svoje dete na mrtvaški oder! Uči te Ij gre obiskat bolno dete, katehet ga denuncira, da zanemarjašolo! Učiteljjimje stvor, ki najslužiedinonjihovim namenom. Učitelja tirajo z najzlobnejše izmišljenimi, podlimi ovadbami v disciplinarno preiskavo, samo dabinemogel pritiprikompetenei v poštev! Sirovost jim jevodatvo, pogin učitelja smoter. Jaklič, Krek in Ho8evar — državni poslanci; ponos Slomškove Zveze! — oficialnorazglašjo, da je učitelj — pesIDeželni predsednikjim prikimava z uhogo glavico! Slovenski narod! Gorje ti, 5e se boš r a z v i j a 1 nravno v tem smislu, ker zgodovina — učiteljica narodnega življenja — nam jasno govori, da so propadli že številnejši narodi od našega ravno zaradi demoralizacije. Učiteljstvo, ne zri v svoj pogin in ne glej slepovpropast, zastavivsemoči, da neprepoji strup še zadnje žilice narodnega ž i v o t a in izkušajizčistiti ž e zastrupljeno kri! Preganjan je bil že marsikdo in mnogo iraarao že narodnih mučenikov zaradi klerikalnega nasilja, preganjanje in mučeništvo ne straši njega, ki v resnici ljubi s v o j narod in svoj 8 t a n. V zgled naj nam bodo učiteljski mučeniki, ki so ostali zvesti svojim, narodu koristnim na^clom, akoprav so jih klerikalci izknšali ubiti. V zgled naj vam bo pesnik, ki so mu klerikalci grenili kupo življenja, ga kruto preganjali, a je ostal zvest svojim načelom in je zaklical poštenemu svetu. nNa delo tedaj, ker resnobni so dnovi." In še krepkeje je zaklical vsem stanovom: nDolžan ni satno, kar veleva mu stan, kar more, to mož je storili dolžan!" Učiti moralo in navajati ljudstvo k nravnopravemu življenju, to je že učiteljeva stanovska dolžnost, torej je njega dolžnost tudi, da ščiti ljudstvo pred yplivom Djih, ki ga izkušajo demoralizovati. Napočila je doba, ko se je izdalo načelo poboja učiteljstva, poboja vsakogar, ki bi delal v prid naroda. To je javno in brez sramu razglasil tajnik Slomškove Zveze, nadučitelj Štrukelj, dne 15. maja t. 1. na Eobu pri Vel. Laščah! Učiteljstvo! — Tudi tebi je napovedan taisti žalostni konec, ako ne boš z njimi demoralizovalo mladine, ako ne boš z njimi tiran svojega naroda, dokler se sam ne ugonobi in ne izgine iz vrste kulturnih narodov. Padle »o že žrtve v vrstah učiteljstva. Udari ga, ubij ga, saj je le pes za plotom! To nasilje — tako meni klerikalizera — bo preplašilo uf.iteljstvo v boju za pravično stvar. Mogočno je zadonel glas usmiljenja: Ubijino jih ! Kaj je treba psu regulacije plač ! Guus njih sredstev nam kaže njih značaj in posmehujejo in norčujejo se vsekakršni zahtevi človeštva — po človeških pravicah! In to jib. karakterizuje, ker ni vse smešno, kar se komu smešno zdi, in kakega človeka značaj se spozna ravno po tem, čemur se on posmehuje 1 Za kranjsko učiteljstvo je nastopila doba težkih preizkušenj! Sedaj se pokaže, kdo je značaj, ker ne gre samo zato, da ohranite sebe, temveč da ohranite Ijudstvo in o d 1 o č n o nastopite protidemoralizatorjem našega naroda! Iz tožnega Korotana nam piše tovariSs' ,Vsi na krov, da nam obranite narod čist, da iztrebite iz njega pogubonosno moralo, ki je nevarna njega obstoju! Ne bojte se tiranove roke in vedno Daj vam bo pred očmi narod. če pustite na ta naČin demoralizovati naše ljudstvo, smo izgubljeni tudi mi, ker prej se zanese slaba nego dobra strar čez koroško mejo. S tem pa, da bi zaoesli strastno, fanatičuo, politiško uačelo klerikalizma tudi med naše slovensko Ijudstvo na Koroškem, bi podali sami bojno kopje našerau narodnemu nasprotniku t roke — in uničil bi nas na podlagi demoralizaeije našega ljudstva popolnoma. Skr&ila bi se meja Slovenije, in klerikalni zločinci bi nas pabnili v žrelo Germana! Vaš boj proti klerikalizmu je boj za moralo slovenskega naroda in postaja z ozirom na demoralizaeijo boj narodovega obstanka. Boljšati se je pričelo stališče Slovencev z ozirom na njega kulturno in gospodarsko stran, a preti mu nevarnost po demoralizaciji! Ne kličem vam z načelom klerikalizma: »Ubijmo do zadnjega politiške nasprotnike!" Bečem pa: Razjasnjujte ljudstvu, kaj preti slovenskemu narodu, č e s e b o t a k o p o g r e z a 1 vpolitiškistrasti, in širite med njim prosveto, ki ga dvigne tudi v moralnem ozirul Na ta način ubije oni, ki napoveduje smrt nam in boče ubiti naš narod, s svojo politiško strastjo, ki ga privaja do najnižje točke morale — samega sebc! * * * Na delo, bratje! Podleži, slabiči, oyaduhi — stran od nas! Mi vsi pa na delo! Pogumno, neustrašeno, neumorno ! Oe nam vzamejo tudi to uboštvo — čast nam ostan e! V DJihovih očeh smo psi za plotom, anarhisti, žival, ki se naj zakolje! Deželnemu predsedaiku se niti ne sanja, da je njegova dolžnost šžititi pravico in resnico. Brezstidno jo pomaga tlačiti v blato, da ohrani — sebe! Bodi! Ko darao ve6 Schwarza, Kreka, Jakli6a, Hočevarja in drugih pasjih prijateljev ne bo — ostanejo njih dejanja zapisana v žalostni naši kulturni zgodovini — stalo bo v neoskrunjeni svoji časti slovensko učiteljstvo, boreč se za pravico in prosveto svojega Ijudstva! Zakaj gospodje so pozabili, da lačen pes tudi ugrizne!