8 Članki IZVESTJE 15 • 2018 JE RES DEDIŠČINA SAM DOLGČAS IN BREZ VEZE? RAZMIŠLJANJA MLADIH O DEDIŠČINI IN NJENI INTERPRETACIJI V ŠOLAH IN KULTURNIH USTANOV AH JASNA FAKIN BAJEC Inštitut za kulturne in spominske študije jasna.fakin@zrc-sazu.si Izvleček: Namen prispevka je predstaviti delne rezultate raziskave, nastale v okviru mednarodnega projekta NewPilgrimAge, ki med drugim skuša odgovoriti na vprašanja, kaj mladostniki razumejo pod pojmom kulturna dediščina, kaliko jih ta zanima, kako jim jo lažje približati, da bodo v njej iskali nav- dih za svoje nadaljnje poklicno delo. Čeprav se je odnos lokalnega prebivalstva do dediščine v zadnjih letih izredno spremenil, kar spoznavamo pri pregledu številnih aktivnosti, izvedenih v okviru lokalnih skupnosti, društev ali projektov v osnovnih šolah, so v te dejavnosti nekoliko manj vključeni mlado- stniki, stari med 15 in 20 let. Kje so izzivi in priložnosti, da bi tudi mladostniki o dediščini razmišljali v kontekstu novih inovativnih izdelkov, storitev ali celo novih poklicev prihodnosti (prim. na področju oglaševanja, oblikovanja, arhitekture, IKT storitev, turizma)? Ključne besede: kulturna dediščina, mladi, nove interpretacije Uvod V etnološki raziskavi o odnosu mladih do kulturne dediščine v sodobnem svetu, ki je bila med primorskimi gimnazijci in dijaki srednje ekonomske šole izvedena maja 2018, je dijak iz splošne gimnazije poudaril: »V zadnjem dese- tletju je vedno manj zanimanja med mladimi za kulturno dediščino. Na mlade se zelo pritiska, da čim prej odrastejo in se začnejo ukvarjati, kakšno izobrazbo bodo imeli, kako morajo planirati za naprej življenje, šolanje, ocene. Neko raziskovanje in širše poznavanje sveta se postavlja v ozadje in se poudarja neko strogo planiranje življenja. /…/ Dediščino se poskuša povezati s turizmom, ker je v Sloveniji zelo perspektivna panoga in se v okviru tega poskuša ekonomski potencial razvijati, kar se tiče ostale kulture, ki ne prinaša neposrednega do- bička, pa se vse zapostavlja«. Predstavljeno mne- nje mladega fanta odpira številna vprašanja, tako za profesorje in starše, ki mlade pripravljamo na nove življenjske poti, kot za stroko, ki se ukvarja z novimi pogledi, razumevanji, vlogo in inter- pretacijo kulturne dediščine za trajnostni razvoj naših skupnosti. Pod vplivom kapitalistične mi- selnosti, tržnega načina delovanja in neoliberalne logike so tudi sodobne interpretacije dediščine podvržene diskurzu o dobičku in vzdržljivosti na ekonomskem trgu, medtem ko se pomene, ki odražajo zgolj socialne ali kulturne vrednote, čedalje bolj zatira in zanemarja (Rizman 2014; Kreft, Ule: 2013). Številne svetovne, evropske in nacionalne strategije (prim. Evropska agenda za kulturo; OZN Agenda za trajnostni razvoj 2030; Razvojna strategija za Slovenijo 2030; Slovenski nacionalni program za kulturo 2018–2025) kul- turno dediščino postavljajo ob bok ukrepom, ki bodo pripomogli h krepitvi ustvarjalne družbe, odpiranju novih delovnih mest, zmanjševanju revščine, lakote, omilitvi podnebnih sprememb, zaščiti naravnega okolja ipd. O priložnostih in pasteh razumevanja dediščine v kontekstu trženja in izkoriščanja njenega gospodarskega potenciala zasledimo veliko strokovnih razprav (prim. Starr 2010; Labadi, Gould 2015; Mason 2008; Makuc 9 Članki IZVESTJE 15 • 2018 2015, 2018). Pri tem se postavlja tudi vprašanje, kaj o sodobni družbi in vlogi preteklosti razmi- šljajo mladostniki, stari 17 in 18 let. Kako mladi razumejo dediščino, kakšen odnos imajo do pre- teklih snovnih in nesnovnih pomnikov, kako bi dediščino vrednotili in uporabili za razvoj novih idej in priložnosti. Številne aktivnosti in projekti, ki so se po evropskih deželah odvijali v letu 2018, tj. v letu evropske kulturne dediščine, naj med drugim nagovarjajo prav mlade, ki naj bi z odkri- vanjem, spoznavanjem in doživljanjem kulturne dediščine krepili občutek pripadnosti svoji do- movini in skupnemu evropskemu prostoru in se s tem aktivneje vključili v različne interpretacijske dejavnosti (internetni vir 1). S podpiranjem mla- dostne ustvarjalnosti in talentov naj bi bili mladi aktivneje vključeni v dediščinske projekte, kjer bi njihova znanja in veščine spremenile načine varo- vanja, ohranjanja in promocije dediščine. Razmišljanja in pogledi mladih, ki jih pred- stavljam v prispevku, so bili pridobljeni v okviru mednarodnega projekta NewPilgrimAge: Reinter- pretacija dediščine sv. Martina in z njim poveza- nih vrednot delitve kot novi promotor na skupnosti temelječe gostoljubnosti v 21. stoletju, ki nagovarja prav mlade in male podjetnike, kako s pomočjo dediščine sv. Martina in vrednot solidarnosti iz- boljšati življenje v skupnosti, prispevati k boljšim sosedskim in prijateljskim odnosom, ohranjanju kulturne različnosti in razvoju lokalnega gospo- darstva (več o projektu gl. Internetni vir 2; Fakin Bajec 2017). V delno vodenih intervjujih so sode- lovali dijaki 3. letnikov dveh primorskih gimnazij (stari 17 let) in dija ki ekonomske srednje šole (stari 18 let), dve profesorici, ki poučujeta na gimnaziji in srednji ekonomski šoli, in novinarka (nekdanja gimnazijka), ki je organizirala in vodila več dedi- ščinskih projektov, hkrati pa že vrsto let sodeluje v lokalnem društvu. Zaradi varovanja osebnih po- datkov imen in priimkov sogovornikov, njihovega kraja bivanja, letnice rojstva in smeri šolanja ter kraja srednje šole ne podajam, navajam le sogovor- nikov spol in razred, ki ga je obiskoval. Kaj mladi razumejo pod pojmom kulturna de- diščina? Spoštljiv odnos do dosežkov naših prednikov, starih predmetov, narečij, starih receptov, starej- ših ljudi bi se moral začeti že v okviru družine. »Dediščina je, kar so ti starši vcepili v glavo, kot so poštenost, skromnost, iskrenost, delavnost, točnost,« je poudarila bivša gimnazijka, ki je danes člani- ca dediščinskega lokalnega društva, novinarka in voditeljica na kulturnih prireditvah, povezanih s kulturno dediščino. Mladi so dediščino povezali z lastnino oziroma »zemljo, ki jo starši prepišejo na nas« (dijakinja, 3. letnik gimnazije), v širšem, družbenem smislu pa z »zapuščino in lastnino, ki se ohranja in prenaša iz roda v rod« (prav tam). Po mišljenju dijakov smo »Slovenci premalo ozaveščani o pomenu naše kulture in malo ljudi gre na izlet in si dejansko ogleda dediščino, kot so cerkve…Bolj gremo v zabaviščni park in druge in- teraktivne stvari« (dijakinja, 4. letnik ekonomske smeri). Mladi so dediščino povezali s turizmom in ker se turizem v Sloveniji šele dobro razvija, je tudi odnos do dediščine slab. Zato je sogovornica razmišljala: »Pri nas je problem miselnost ljudi /…/ mi ni- mamo razvitega turizma, ker se to ne promovira, ne oglašuje, potem tudi ljudje izgubimo interes v dedi- ščini. Glede na to, da ljudje izgubimo interes, [ga] Sodelovanje mladih iz Maribora na delavnici, kako s po- močjo novih tehnologij predstaviti dediščino sv. Martina. Delavnico je organizirala Mestna občina Maribor, ki pri projektu NewPilgrimAge sodeluje kot partner (foto: Kari- na Šenveter, september 2018). 10 Članki IZVESTJE 15 • 2018 izgubijo tudi otroci, ki niso ozaveščeni glede tega. /…/ Jaz se veliko pogovarjam s svojimi prijatelji in dejansko nobeden ne pozna Slovenije. /…/ Bolj ri- nemo v tujino, pa imamo v Sloveniji desetkrat boljše stvari, lepše in bolj vredne kakor v tujini. V tujini imajo bolj razvito to, da se znajo organizirat in po- kazat, da je to zanimivo in lepo, kot pri nas, ko tega ne znamo« (dijakinja, 4. letnik ekonomske šole). Sogovorniki so se o dediščini prvič pogovarja- li v okviru predmeta spoznavanje okolja v prvih razredih osnovne šole. Dediščino so razumeli kot spreminjajočo se kategorijo; njen razvoj pa naj bi bil odvisen od miselnosti ljudi, sodobnega časa in trendov. »Dediščina je vedno v nekem razvoju, se tudi pomen že obstoječe dediščine spreminja in raz- vija … interpretacija dediščine in nekega obdobja iz zgodovine kaže pogled, kakšna je družba danes« (dijakinja, 3. letnik gimnazije). Dijaki so pozna- li delitev na snovno in nesnovno dediščino, zelo skromno znanje pa so imeli o Unescovih repre- zentativnih listinah. Čeprav ima Slovenija kar ne- kaj enot, vpisanih na Unescov Seznam svetovne kulturne in naravne dediščine ter Reprezentativni seznam nesnovne kulturne dediščine človeštva, so večinoma omenili le Škocjanske jame − prvo slovensko enoto, ki je bila vpisana na Seznam sve- tovne in naravne dediščine leta 1988. V osnovni šoli so nekateri dediščino spozna- vali preko raziskovalnih nalog, kjer so se večino- ma učili o dediščini iz svojega domačega kraja. Sledeč pripovedovanju so pri raziskovalnih na- logah uživali, ker »z novega zornega kota spoznaš lastno okolje, tako dediščino kot tudi tvoje vsakdanje življenje. Se postaviš v vlogo nekega tujca oziroma nekoga, ki ni iz tukaj in bi ga mogoče to zanimalo. Poskušaš iz svojega okolja neke reči izpostaviti, ki se ti zdijo tebi zanimive v zunanjem svetu, pomembne za dediščino, kulture, običaje, lokalno obrt« (dijak, 3. letnik gimnazije). Spet druge dijake je veselilo delo na terenu, pogovori s starejšimi, raziskovanje, snemanje, opravljanje intervjujev, ker so dediščino razisko- vali na drug, bolj izkustven način. Čisto drugačna slika pa je v drugih srednjih šolah, kjer se o dedi- ščini in Unescu sicer učijo pri geografi ji, zgodo- vini in slovenščini, vendar na zelo klasični način, saj »kultura v šoli ni predstavljena kot nekaj, kar lahko vpliva na naše življenje. To je del, ki ga nam profesorji morajo predavati. Ko gremo na izlete, je to obvezno. Drugo pa ni poudarjeno« (dijakinja, 3. letnik gimnazije). Poudarili pa so, da če bi opra- vljali raziskovalne naloge v okviru pouka, bi jih morda dediščina bolj pritegnila, saj » … to je zelo zanimivo, če greš k starejšim krajanom in ti povedo tudi osebne zgodbe, ki se te lahko veliko bolj dota- knejo, kot pa če ti profesor to predava« (dijakinja, 3. letnik gimnazije). Z lastnim raziskovanjem bi se počutili bolj produktivni in koristni, ker bi v raziskovanje vključili svoj trud, prosti čas. Hkrati pa dobili oceno. Po pripovedovanju sogovornikov je razisko- valnih nalog na gimnazijah zelo malo, saj so dijaki bolj usmerjeni v priprave na maturo, medtem ko je za tak način dela več priložnosti na tehničnih srednjih šolah, kot je npr. program ekonomski tehnik. Profesorici, ki na ekonomski šoli vodita predmet podjetništvo, v okviri katerega dijaki za poklicno maturitetno nalogo izdelajo seminarsko nalogo s področja dediščine in turizma, sta pou- darili: »Mlade je treba bolj spodbujati, da bi razmi- šljali v to smer uporabe dediščine. Potem pa z njimi dejansko delat. Ni dovolj zgolj ideja. Rabiš tri leta, da lahko nek produkt res izvedeš. To je za profesorja dodatno delo, če smo pošteni ali ne. Dijake je težko motivirati, da bodo videli, da jim to lahko prinese novo znanje. Se ne vidi, da dediščina lahko dobiček prinese na dolgi rok. Res več jih navdušit za tak, bolj kreativen način razmišljanja. Tudi za skupno dobro.« Profesorici sta tudi poudarili, da ekonomski program v učnem načrtu nima nobenega cilja, povezanega z dediščino. Oni so se z dediščino začeli ukvarjati preko projektov, kot je npr. Več znanja, več turizma, kjer poleg osnovnih šol sode- lujejo tudi srednje. Projekt vsako leto za osnovne in srednje šole razpiše Turistična zveza Slovenije, njegov cilj pa je priprava turističnega produkta in ideje za njegovo promocijo. Obenem sta še pou- darili, da se na ekonomski smeri še najde čas za raziskave in naloge, na gimnazijski smeri pa ne, saj se dijaki pretežno učijo za maturo. Zato so dijaki iz gimnazijskih smeri imeli ve- like težave, kako bi dediščino povezali s kreativno industrijo, oglaševanjem, modo in drugimi novi- mi dejavnostmi, pri katerih se želi dediščino upo- rabljati na trajnostni način. Dediščino so povezali 11 Članki IZVESTJE 15 • 2018 izključno le s turizmom, kar je do neke mere ra- zumljivo, saj se je do nedavnega ekonomski po- tencial dediščine povezoval izključno s turistično industrijo. Zavedajo pa se, da o novih potenci- alih dediščine v okviru trajnostnega razvoja niti ne razmišljajo in se ne pogovarjajo. Zato jim je dediščina dolgočasna in nezanimiva. Vendar so v nadaljevanju pogovora predstavili zelo izvirne ideje, kako bi dediščino bolje osmislili. Kako bi mladi izboljšali interpretacijo kultur- ne dediščine? Dijaki ekonomske smeri, ki so se izkusili s tr- ženjem dediščine v povezavi z oblikovanjem no- vih turističnih produktov, so izpostavili, da bi bila dediščina za mlade bolj zanimiva, če bi se: » … naredilo neke delavnice in si tam aktivno vključen. Da se ne pride samo v muzej in kustus tam razlaga, pač govori in govori. /…/ Mora biti aktivnost. Ne samo vabit ljudi, da pridejo tja in si ogledajo kraj, temveč, da je kakšna aktivnost vključena. To ljudi bolj privabi« (dijakinja, 4. letnik ekonomske šole). Drugim dijakom je najbolj ostal v spominu obisk muzeja, kjer je kustos igral in se vživel v življenje predstavljanega znanega slovenskega kulturnika. Na ta način so si obiskovalci veliko lažje zapomnili kot pri klasičnem predstavljanju dediščine. Drugi sogovorniki bi vključili nova komunikacijska orodja, kot so telefon, socialna omrežja (Instagram, Facebook) in celo Snapchat, saj se tam »poudarja začasna doživetja, vtise, lo- kacijo …«. Po njihovem mnenju se s pomočjo socialnih omrežij lahko poveže lokalno dediščino z dediščinami od drugod. »… če si v stiku le s lo- kalno dediščino, se ti morda začne zdet dolgočasno in brezveze, če pa spoznaš kaj imajo drugi, kaj je podobno in kaj različno, kako te kulturna dediščina tvojega okolja naredi drugačnega in tako primerjaš s kulturno dediščino drugega. Pomembno, da bi mla- di videli te razlike v kulturi, kako jih nadgrajujejo in dajejo nekaj novega, potem bi lahko to spodbudi- lo zanimanje. Da bi lokalne stvari nadgradili s pra- ksami iz globalnega sveta in bolj poudarjali lokalno in globalno« (dijak, 3. letnik gimnazije). Velik poudarek bi mladi namenili promociji. »Ja, morali bi biti bolj glasni in bolj promovirati«. Vendar pri tem paziti, da se dediščino ne bi izkri- vilo. Dijakinja je izpostavila primer iz svoje regije, ko se obnovljeni grad uporablja za prireditve, kot so »kino pod zvezdami. Na vili /…/ se bo projek- tiral fi lm, ljudje bodo prišli. Med ljudmi je veliko zanimanja. Vila je prišla prav s tem bolj do izraza. Imeli so tudi koncert tam, pevske prireditve« (di- jakinja, 3. letnik gimnazije). Nasprotovali pa so ideji, da bi na zgodovinskih krajih in območjih pripravili zabave za mlade, ker bi s tem dediščino uničili. Tako mladi pri interpretaciji dediščine pogre- šajo ustvarjalnost, raziskovalni način, saj jim kla- sični način učenja ni več zanimiv. Hkrati jih kla- sično reševanje testov omejuje in povzroča učenje za oceno. »Ne samo klasično učenje za oceno. Potem se samo naučimo, da dobimo oceno zaradi tega, si ne zapomnimo. Tako bi nekaj kreativno naredili. Da bi se dediščino aktivno vključilo v pouk, bi se tudi mi morali preizkusiti v šegah in navadah iz drugih regij po Sloveniji. Ne da samo poslušamo predavanja. Samo poslušat predavanje ni zanimivo, bolj fajn, če to izkusiš, da bi vidli« (dijakinja, 3. letnik gimnazije). Zanimala bi jih tudi priprava aplikacij v okvi- ru informatike ali izbirnega predmeta robotika, ki Prostovoljka iz društva FAI Young Albenga-Alassio, ki združuje mlade, ki se ukvarjajo z ohranjanjem in vrednotenjem lokalne kulturne dediščine. Mladi prostovoljki FAI so med projektnim srečanjem partnerjev NewPilgrimAge projekta v Albengi (Italija) vodili po cerkvi sv. Mihaela. 12 Članki IZVESTJE 15 • 2018 ga imajo na srednji ekonomski šoli. Vendar, kot je poudarila novinarka in članica dediščinskega društva, je problem slovenskega šolskega sistema, ki ne spodbuja diskusij in pogovorov, ponekod dijaki nimajo možnosti svobodno izraziti svojih mnenj, bojijo se napačnih odgovorov. Zato se je strinjala z dijaki, da bi projekti, povezani s pripra- vo video in drugih oglasov, zagotovo spodbudili ustvarjalno razmišljanje, hkrati pa »če hočeš dober oglas naredit, moraš raziskat zgodovino, etnologijo, biologijo predmeta«. Zaključek Raziskava med mladimi je pokazala, da jim kulturna dediščina ne predstavlja potenciala za razvoj skupnosti ali, širše, uresničitev njihovih življenjskih želja in potreb. Dediščina jim je neza- nimiva in dolgočasna. Priznati si je treba, da smo za to spoznanje delno krivi tudi interpretatorji dediščine (muzealci, učitelji, kustosi, turistični delavci, raziskovalci), ki dosežke in znanja naših prednikov še vedno predstavljamo na klasičen in suhoparen način. Ker živimo v svetu novih teh- noloških in komunikacijskih sprememb in dosež- kov, je nujno razmišljati, kako preko novih orodij, interaktivnih metod in drugih pristopov mlade aktivno vključiti v konstruiranje in interpretacijo njihove dediščine. Mladi bi si zlasti želeli več raz- iskovalnega dela, pogovorov s starejšimi, priprave aplikacij, videov, oglasov, povezanih z dediščino. Svojega znanja ne želijo posredovati na klasičen način, ko učiteljem le zrecitirajo naučeno, temveč preko izkustvenih nalog. Po njihovem mnenju bi se moralo v Sloveniji bolj promovirati socialne, kulturne in gospodarske potenciale dediščine, delo Unesca in njegovih konvencij (prim. Kon- vencija o varovanju nesnovne kulturne dediščine, 2003) kot tudi nove kreativne industrije, s pomo- čjo katerih bi lahko dediščinska znanja predsta- vljala idejo za nove produkte in storitve. Mladi so bili presenetljivo zelo kritični tudi do sodobne, neoliberalne družbe in pritiska, ki se izvaja zaradi stremljenja za poklic, ki bo prinašal zgolj dobiček. Želeli bi si več svobode pri načrtovanju svojega ži- vljenja kot tudi bolj solidarne in etične družbe. Z boljšim razumevanjem dediščine, njenih vrednot in pomena bi lahko tudi rešili več sodobnih mla- dostniških problemov, povezanih z odraščanjem, spraševanjem o smislu življenja ter razvijanjem novih idej in priložnosti. VIRI IN LITERATURA Fakin Bajec, J. 2017: Evropska kulturna pot sv. Martina Tourskega tudi na Goriško in Kras. V: Izvestje Raziskovalne postaje ZRC SAZU v Novi Gorici 14, 43–50. Kreft, L., M. Ule. 2013: »Kritika neoliberalne znanstvene odličnosti.« V: M. Ule, R. Šribar in A. Umek-Venturini (ur.), Ženske v znanosti, ženske za znanost: znanstvene perspektive žensk v Sloveniji in dejavniki sprememb. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 94–111. Labadi, S., P . G. Gould. 2015: Sustainable Development: Heritage, Comunity, Economics. V: Global Heritage: A Reader Meskell Lynn (ur.). Wiley-Blackwell. Makuc, N. 2015: THETRIS transnational church route: valorisation of sacral cultural heritage for fostering development of rural areas. V: ANNALES. Ser. hist. sociol., 25/3, 585–592. Makuc, N. 2018: Revitalizacija stavb kulturne dediščine preko javno-zasebnega partnerstva: primer Občine Črnomelj. V: Kronika: časopis za slovensko krajevno zgodovino, 66/1, 139–146. Mason, R. 2008: Be Interested and Beware: Joining Economic Valuation and Heritage conservation. V: International Journal of Heritage studies, 14/4, 303–318. Rizman, R. 2014: Čas (brez) alternative: Sociološke in politološke refl eksije. Ljubljana: Znanstvena knjižnica – Refl eksije. Starr, F . 2010: Th e business of heritage and the private sector. V: S. Labadi, C. Long, (ur.), Heritage and globalisation. London and New York: Routledge, 147–191. Spletni viri: Spletni vir 1: Youth for heritage: young people bringing new life to heritage, engagement pillar. https://ec.europa.eu/culture/sites/culture/fi les/3- youth-for-heritage-10-european-initiatives- factsheet.pdf (dostop: 4. 9. 2018). Spletni vir 2: NewPilgrimAge: https:// www.interreg-central.eu/Content.Node/ NewPilgrimAge.html (dostop: 26. 11. 2018).