Na sviti obo dane od krajnske kmetijske družbe. Tečaj VI. V srédo k» 1 susca 1848. List fO. I esko Jezero tok Bléški Kinč nebeski Krajnske zemlje Ti! Vene iz raja Te obdaja, Vse se veseli. Va li i grajo Ribe imajo Dobrovoljni ples ? Ladja š iblje Se, in ziblje Nas h Kraljić' nebés *Z verhne srede Skale bléde Stari Grad je rób Cez od Grada Mutast strada Stermi babji zób Kdor si tukaj Lé zaukaj Tù brez vse skerbi! Krajna mati V svojim zlati Dra Spevana na otoku Bléškini 7. véliciga serpana 1847. ga naj V . r , ZIVl! Kaj etan R. Hueber. Fursica. Turšico ý Glava vsih žit je t turšico bomo sadili! donese le tega pa vmes še 10 14 vaganov fižola i. t. d. Slame (koruznice) pa v vsim skupej se pridela na enim oralu 60, 70 do 80 centov. Turšična moka da zdrav in tečenživez čio v e k u. Tako tudi živini, posebno pitavnim pre šičem, kuretni, in konjem, ki morajo težko delati. Turšična slama je tečniši za živinsko pičo, kakor vsaka druga slama, kér ima nar več slad kora, ■MUM" " mj-gjmmâmjrn* - u h ~ pa zlezea in mocca v sebi. y /iiL/ita ni uiuui>a v mi« Nezreli turšični sterži so pecêni ali cvè sti kot kumare okisani práv dobri. Iz turšičnih stebel, predin turšica zacnè , se dobi sladkor (cuker). Če razun obilniga in na vse strani koristniga pridelka, kteriga turšica da, še pomislimo, de se skore i v v si li kraj i h dobro obnaša, in de ji tudi to ča ne more veliko škodovati : bomo vunder spo znali de 1 5 , de je turšica glava vsih žít, in de zasluži se povsod práv pogostama sadila. Nekdaj so mislili, de turšica le v gorkih in sicer tacih krajih dobro donese, kjer vinska terta rodí in kjer ajdo na sterniše sejejo;— pa ta misel je že davnej overžena, kér so skušnje pokazale de turšico tudi v visocih, gornatih in bolj merzlih krajih — in sicer clo do 50. stopnice severne ši s pridam sadijo. rocine Turšica je amerikanski sad. V Ameriki je bila turšica nekdaj edino žito, kteriga so Ame rikanci sadili ; v druzih delih sveta pa se tako dolgo od turšice skorej nič vedilo ni, dokler ni Krištof Kolůmb (v létu 1492) Amerike najdel. Ferdi nand Kor tec je pri svojim pervim prihodu iz Amerike kralju Korlnu V. v létu 1519 med v # druzimi darovi tudi turšičnih steržev podařil. Meksikanci (V srédnji Ameriki) še dan današnji svoje cerkve in kapelice lišpajo s turšičnimi stebli, li/ iiai vbilnišiga pridclkâ na /iti uu^ ituiut- u a OU ^iuuc hici i/Y ili Li uji ni i iviiivni , naivui J111 1111 tudi vsi drugi obstojní deli turšice so kmetovavcu dan današnji lišpamo na vernih duš dan z mnogimi v velik prid. Če turšici na pripravnim svetu práv cvetlicami. — Meksikanci imenujejo turšico tlaolli 11 • t v 1 v « 1 » 1 w t v • t • i i i 4 y 1 # 1 • vi 1 ali koruza. Ona ne ktere s cvetlicami obvežejo ; nekdanji Meksikanci r« a v a • v • i é it v • 1 i vi • • 1 # temuč pa so grobe mertvih ž njimi kinčili, kakor jih mi dob tudi 60, še cio 70 vaganov (inecnov) zerna pognojiš, boš přidělal na enim oralu 50, Hajčanje ji pravijo mahic (od tod je nemška be sploh ehu ehu je pa na spodnjim Stajarskim, Koróškiin, 0 g e r s k i m, H r o v a š k i m' in na K r a j n s k i m D le nsk i m 30 do 40 vaganov navadnji pridelk; razun seda Mais), Kitajci jo imenujejo y a (od tod morebiti nemška beseda Kukuruc, slovenska koruza), Japanci ji pravijo nanbam hibi: turšica ali turška pšenica pa se ime in nuje zató. kér so jo Slovenci in Němci morebiti na spređnji nogi, okoli ku ko vice pa na zadnji nogi, pervikrat iz Turškiga dobil namaže. Tudi mazilo šico saditi pa moramo zdej kmetovavcam H. razodel tolikanj bolj priporocevati, kér še ne vémo se bo kromp y utegne kteriga dobro biti. y je umirajoei kmet gosp. Ce pa vse mazanje tas obnesel y kako ? t soćivje ífižol, bob) sta gotovo nar b na mestnika kromp y kteri ? Ka zope je ii de smo druge sadeze pr smo se tako nava v nemar pustil am na eni strani vzame, nam na dru i poverne kati. le poznati moramo pomoc y in (Dalj sledí.) Pomocek zoper stisieo ali zgiii javieo 110 O' pri konjilt. Navadna boiezin kónj je y de v • ena ali druga noga boiezin se imenuje sušica sušiti ali zginjavati hoče se pregnani živini ta y ali zginj a v i ca (Schwund), ali po domače: konj je svintast. Ljudjé le malokdaj pravo sredstvo vedo, torej jim ubogo kljuse y ki ga se težko vpregajo, hira in hira, dokler ne pade. Pri ki Šentjurji v Podtabromje umerl lani nek moz je veliko veliko kónj v taki bolezni ozdravil. Od dalječ so ljudjé tako bolne konje k njemu gonili in mu radi po 12 petic za ozdravljanje plačevali. Prosili so mu tudi lepó plačilo obetali, naj bi skrivnost vraštva ga, m povedal! Tode po nobeni ceni ni razodel svojiga zdravila, dokler ni nevarno zbolel. — kaj Nek dan pridem k njemu, gledat, kako se mu mož me prosi se k postelji vsesti, rêce di visim dobro storil, godi; gim iz stanice iti, m pravi : „Mnogim de sim jim bolne konje hitro ozdravil, sredstva pa V se ga znate nikomur nisim povedal; vam ga povém; in vi za se perhraniti, ali pa po moji smerti odkriti, kakor vam je koli drago". Za eno zginljivo (švintasto) nogo se vzame v lékárnici za desetko oženka, in za desetko brinjeviga cveta; oboje skupej naj četertinko ure dobro vrè, in s tem naj se vsako jutro bolna de se konj hitrejši ozdravi, se mu krat noga namaze. soršičniga kruha dati, Ce hoces, mora na dan po dva-kteri je z mravljinčjimi Kér je moža takrat, ko mi je «to razodel, že jela pamet zapušati, in je že nekaj blodil, morebiti, de mi ni vsiga povedal; vunder je le vredno, de se skusi, kar sim zvedil in zdaj povedal. jaje i nati kan. H. Přístavek. Sušica nóg je sperviga notranji pri sad kit, mesnatih žil, čutnic, kosti i. t. d. y v druziga čléna. past in de se včasi eniga ali Hude bole čin e store, de je konj še v se clo ganiti ne more: ravno te bolečíne pa tudi storé, de se noga sušiti začne. V tem obstojí natora te bolezni. Pride pa večidel od pre- hlajenja ali od pretegnjenja. Pervo sredstvo je pokoj sepastiga kónja, sicer se prisad še hujši vname. pa imajo namen: notranji prisad Vse druge zdravila noge ali vùn potegniti, torej zdravniki bolni del z vročimi dišečimi vodami umivajo, ali 2) z mno- , ali 4) z gimi mazili mažejo, ali mu 3) zavlečejo žare či m železam zgó. Umivanje noge vsaki dan dvakrat z vročo vodo, s ktero so se dišeče cvetlice (postavim rmelisa, meta, kameljce, majorai!, rozmann, se néni drób i. t. d.) poparile, je večidel pervo sredstvo se kake pol ure umi- y ktero zdravniki rabijo; noga naj va. ^BÉÉ^^H , potem pa prav dobro s slamo dergne, de se po-po In a ma posuši; potem naj se s kucam ali kako plahto pokrije, de se dobro spoti. — Mazila so zlo nic ne pomaga, naj se brez zamude nad bolnim delam pa in trak zavleče (Eiterband). Žareče železo prežgé razliene, menj ali bolj hude in skeleče. Ako si en teden nogo umival, kakor smo gori svetovali, in se boiezin nič ni zboljšala, začni nogo mazati. Polovica kafr ove a ( Kamphergeist), polovica pa terpen tino vi ga olja je y y ze večkrat poterjeno mazilo, s kteri m se vsaki dan enkrat bolni del noge, to je y okoli pléc in ko m olea kozo, de vedno gerdi zaraski ostanejo, in ni nic gotovši zdravilo, kakor je zavlečeni trak. Vređništvo v Se nektere euriue^ pa večidel žalostné skušnje zastran krompirja tudi v Postojnski kresíi léta 1847. (Konec.) Poskušali smo sicer sèmtertje mnoíre pripomočke. krompirjevi gnjilini v okom priti, pa noben ni kaj po sebno pomazal. » Sadil sim rr a y maliga travna na lého v gnoJ in v pepél, na drugo lého pa brez gnoja le v pe pel, pa na obéh ga je sploh polovico na mehko in na rujavo sognjilo, desiravno sim ga zgodaj, namreč že 20. dan véliciga serpana izkopati dal; kdor pa a je v se je več sognjilo. dolgo Nek časa v zemlji pustil, mu « čuden prikazik smo vunder zapazili: namreč na léhi kjer je bit krom pir brez gnoja le na pepél sajen smo dali nekoliko krompirjevca kmalo po njegovim oeve-t e n j i okoli svetiga Jakoba za ži vinsko klajo prižeti y y (kteri ni nobene semenske jagode pakazal) y in lejte ? ravno tam je bil krompir debel in popolnarna zdrav y * "•njilisra » o in tudi v ga posebej uka ne eniga ni bilo ne mehko ne rujavo hramu ga ni nič pod zlo šlo (kér sim zal spraviti) in še zdej je popolnarna zdrav. Kar pa je bilo na ravno tisti léhi pozneje prižetiga ali pa je bilo lepiga debeliga krompirja polovico še tudi potlej v zračnim ga y ga clo ne mehko ali rujavo gnjiliga y in hramu je marsikteriga krompirjeva kuga požerla. Tudi s semena m iz krompirjevcovih jagod si mende ne bomo nič kaj pomagali, cov hotel ne bo, kér tudi dokler Gospodar kmetovav kresíi je skušnja po v naši terdila , kar so nam Novice v ze 0(1 drugod povedale. Gospod podružnik na Ubelskim (capellanus expositus) so namreč imenovano seme sejali, in po vsih svetih in po-stavah Novic s sajenci ravnali, ktere so sicer zalo in košato rasle, pa vunder le drobin (memo jajčje děni-bilo") in gnjil krompir rodile, kakor na- o-fl bělosti vadno saj eni krompir. In tako moramo tedej spoznati in reci y de tudi krompirjevi bolezni se bo ravno taka péla, kakor bolezni koleri, kije prišla in šla po volji Božji. Obupati ne smemo, ampak pomagati si moramo, kamur nam do- brotljivi Bog s perstam kaže in nas za roko pelje y namreč ne preveč krompirja saditi, ampak s krom pirjem vred tudi druge žita in sadeže sejati. Vse skušnje, ktere smo til pa tam zastran krom-pirjeve bolezni doživeli, ali ki so nam jih Novice nazna-nile, so take, de mora vsa človeška modrost omolkniti. Tako, postavim, je bilo rečeno: Drugo léto deljec proc od okužene njive krompir sadite! — ali vse to je ravno tako malo pomagalo, kakor postavljene straže tudi kolere niso mogle vstaviti, in na moji léhi, kjer je bilo po léto več ko polovica krompirja sognjilo, je med šaro přetečeno spomlad samosevc pognal (ali iz prejsnje drugo zdraviga ali iz postrežbe čversto rastel. 28. dan o-a ř-»u bolniga krompirja, ne vém) in brez vse véliciga serpana sim z lastno roko varno odkopal in stiri popolnarna zdrave krompirje iz pod njega dobil. Zraven njih ni bilo nobe- niga gnjiliga ali bolniga. Le ti štirje so se zdaj popol nama zdravi, kér sim jih posebej sliranil. Še to le pristavim, de snega smo létas do zdaj po ïpavski dolini kake dvakrat za malo časa toliko dobili, de vémo kakošin je; burjo pa smo hudo hudo imeli. Torej e je tù zopet poterdilo, kar so Novice po mnogih O skušnjah svetovale. Vređništvo, 3 li Pri nas je létas o S pred od strehe, ko od tvojiga otroka pohujšati kanilo, kar je dober pomèn, pravi Gorenec in Ipavec 7 v t če zavolj tega vse podobe bi pripomogle sinovi dusi na pot hoditi j v f ki Cesto smo že popolnama pi meli 7 nici burja že ni vec pometala, pa ravno danes jo obilni kér je po Sveč- skriješ, će poslednjic po svoji moci, kar se da 1 .1 • 1 »v 1 «• • 1 • i _ _ 1 • ' _ t _ ___ ___1__tft , njegovim ocem sker- ? dež izpira. To de Goi pravi: Svecnjek d P bis, de bi sin ne bil sta rasi na odstavili zapeljan, in d P nj in p * V rez ? Je reži malo češinj nič. vpričo svoje hcere svojo zeno poljubil ali kusnil če so pobožni Rimljanje in iz dežele spodili, kér je , in Ipavec ga ima pa rad, de mu od burje opihane in opra- takó morde v hceri nečiste zelje obudil; kaj poreces skane tertice oživi. 1 10. dan svečana 1848 J. Podrebernicki \i prav ne. cle otroci divino pasejo nespameti, otroke z neumno živino v samotne kraje pošiljati, kjer imajo vsaki dan priložnost nečiste želje - Dostikrat kakó de bi (Poleg nemskiga.) in prezgodej zbujen natorin mik spolniti ? -je že en sam tak pogled dovelj zapeljati; — se otrok ne pohujšal, ki je skorej vsaki dan priča tacih Pogosto se čuje tožba deželskih učiteljev, de otroci del in sicer se na samotnim kraji brez vsiga délai poleti takó zanemarjeno šole obiskujejo. Kmet, ki sta mu poljsko delo in živinoreja takó rekoč vse na svetu, méni dolžnosti očeta že spolniti, ako svoje otroke, kakor hitro moč in léta pripusté, na delo zaverne, ktero f njega živí. Ni mu tedej mar dušno izobrazenje sinu de bi po tem takim zrasel člověk po božji volji, mar-več skerbí, de bi si otrok obilniši telesnih močí pridobil in tako mu služil v bolji rabo pri delu. Od tod izvira kmetovo brezkončno zanemarjenje svojih otrok, kar vtiče dušno izobraženje. Ako se mu le po volji obnašajo v rečéh, ki segajo v prid telesnih potřeb, je že zadovó-Ijin. Od tod je tudi, de jih prideržuje v šolo hoditi in keršanski nauk obiskovati. Ako se mu le količkaj koristi kaže, če sin domá ostane 7 domá priderží 7 v šolo ne pustí. Za tega malo kazin Sre, ko v šolo ne zasluži, čemu bi nej domá bo in delà r> ? voljo posmehajoč odrajtuje Sej mi Matiček med tem lahko še enkrat ali dvakrat toliko tedej v šolo hodil hlače tergat, mar šolsko, ter pravi : u Res , de kmetu težko dé, ako mu sin, ki je star, in močán dovelj, pri težkim delu na polji ne pomaga; tode on pozabi med tem sina potrebno izobraziti, njegovo eerce požlahtiti ; v nemar pustivši dolžnosti očeta hoče le in zelí, de bi mu sin vselej in pri vsaki reci po moci v podporo bil. Desiravno deželska gosposka připustí, de ob času žetve, kadar je delà čez glavo, sin pomaga očetu, vender kmetu to še ni zadosti; tudi razun šol-skih praznikov priderží sina domá, kadar koli se mu de bi mu delo opravil, ktero bi lahko kak najem- 7 bi sicer uteg zdí nik brez velicih potroškov storil, in kar nilo sinu per dušnim izobraženji kar zlo na pot hoditi. kmet otroku opravljati da Navadno delo 7 ki 7 je, de živino na paso goni. Ali ravno to opravilo je duši kar močno škodljivo. Otroei, kér morajo krave pasti, šolo zanikerno obiskujejo in po tem takim v uku delječ zad ostanejo, se v sredi med neumno živino takó rekoč sami poživinijo, se'prezgodej soznanijo z napčni-mi nagibi, se navadijo kleti, rotitl, se navdajo terdo-serčnosti, gonijo v drujiga last živino, ni jim marne ga in več druzih slabih skerb za premoženje bližnji navad se jih prime, ki jih celo življenje spremljajo navadno s hudimi nasledki združene. ? V t Mnogokratna skusnja uci, hudobnimi dr V • le prenaglo de se otrok, ki se s navzame napčinost to varšev, se spači, skazi. Vzrok tega pa je člověku pri rojen naklon posnemati ravno ta naklon večidel tudi stori, de se otrok navadno tak zředí, kakoršni so starši bratje in sestre, učeniki, prijatli ali tovarši, — in ravno iz tega se tudi spoznati da, od kod de izvira neotesa- nost, zarobljenost ? 7 napčinost, divj malopridnost in terda govorica otroka ki se v • tedej treba te reci bolj natanjko razlagati, kér del z živino pečá Ni se tega lahko vsak sam prepriča Desiravno so ti nasledki družtva z živino otro kam močno skodlj 7 vender je še huje nasledba té drušine z živino, namreč, de se oti znanijo z naribam do drujiga spola, in z tesra prezgodej so-greham, ki iz izvira. Ce vse izpod nog spraviš, kar bi utegnilo (Konec sledi.) med Istrijanski Slovenci Teržaškim in Reskim morjem (Dalje.) Zdaj , dragi bravci ! vam hočem še nekaj od ze-nitve, od kčrševanja in od zakopávanja naših Slovencov povedati. — Naši Slovenci so skerbni, de njih sinovi pametne žene dobivajo. Toliko de odrastejo otročjim létám , že mislijo, kje de bi jih oženili. Sin, kadar je odločen za ženitvo, nima nič skerbéti za svojo prihodnjo ženo; tó vse njegovi starši in stařeji izmed družine preskerbijo. Oni pa se vselej prizadevajo, dobiti mu „mlado dobre kčrvi," ta je 7 de je poštena, pobožna, de jo imajo ljudjé v selu radi, in de je zdrava in krepka; od nepoštene hiše ne bodo nobene izbrali; osobito pa gledajo na za- deržanje njene matere, kér imajo ta pregovor: „Kako majka préde, takó hči tke". Tudi se spomnijo besed s. pisma, in recejo: „Jedali zbiraju od dračja or te rozdje 7 ali od tčrnja smokve?—"Ravno tako pa tudi starši mlade dobro pomislijo zaderžanje in poštenje tište hise, v ktero mislijo svojo hči za ženo dati. Na doto in na druge dobicke malo kdo naših Slovencov pri ženitvi gléda. Malo kdaj se bo kak sin branil tisto vzeti, ktero so mu starši ženo odločili: tako se tudi hči ne brani 7 če so starši přivolili, kér imajo veliko ljubezen in spoštova nje do svojih starejih. — • Kadar oče izvoli mlado, ktero hoče svojimu sinu ženo dati, si vzame tri ali štiri iz svoje rodbine, kteri so bolj pametni in poštovani, ter se vsedejo na konje Kadar pridejo do vrat tište in gredo „mlado prosit u ? v kteri izvoljena mlada biva, brez razjahati hise kličejo starše njene, in kadar oni vunkaj , popři dejo, se vsi odkrijejo in jih pozdravijo, rekoc: „Hvaljen budilsukarst i Maria! Došli smu upitati, jeli ste kontenti dati hčirku vasu I. u zakon dragimu sinku našimu I." — Starši mlade pa odgovorijo: „Od danaska za osam dana dojdite za , sunejo oni z HP r * ■ ■ ■ ■ čuti odgovor". Brez kaj druziga govoriti ojstrogami konje, in kakor blisk proč derjajo. Letó vpitanje (Vprašanje) storijo večidel na ne déljo, in precej v srédo se že vé, kaj de bodo odgovo rili ? zakaj, če ima odgovor „svojimu mladomu" r ožic 7 pelina; zato tudi „kakimu pelina dati, biti dober, pošle mlada pa ne, mu pa pošle :í hoče tukej v ce toliko reci 7 kakor v drugih krajih, kožuh dati u ko recejo: „Enimu Kadar vejo, de bo odgovor dober 7 gredo drugo nedeljo vsi tišti, kteri so šli pervo pot prosit, in tudi ženin gré z njimi, odgovor dobit. Kadar pridejo do hiše v nevéstino hišo. V hiši se > gredo razjašejo, streljajo in pozdravijo , in možki eden drugiga bušnejo ? in v krat *) Starašini po latinsko senatores so bili visoko častiti možjé pri starih Itimljanih. Od konca je bilo sto udov v senatu Kimskim, bolj pozneje pa 600. Starašina je mogel biti přemožen in cez 25 lét star. Tudi Greki > visociga stanů, so imeli starašine, ki so jim yîpovTUt rekli. Pisatelj. kim dober odg dobij hiše večidel take, de je kuhinja in vse drugo samo v enim v • __v Potem se vsedejo, in kér so rovati imajo v městu Cirhu (Zurch) na Švajcarskim Zapró jih v majhno izbo v hiši mestne posebno šégo. razdelku vidij pole or » ognja četert koštruna iskopča} gosposke, v kteri le ena vozka postelja, en stol in ena se vertiti; če so od delj prišli ? jim pač ta duh dobro miza stojí. Jesti jima prinesó v eni skledi z enim pod nos tolče. Nevésta mlada se nič ne pečá s svojim ploščem (talerjem), enim nožem, vilicami in žlico. Ne mladim, ampak léta po hiši sčmtertje, kakor de bi kteri dnevi v taki srojsčini (Entbehrung) so že marši imela Bog na skopča vé koliko opraviti, pa tudi ženin bolj ir leda kterim misel ločenja iz glave izbili, de so potlej v i akor pa na nevésto, která bo ob kratkim miru do smerti skupej ostali. za celo življenje njegova (Dr. Neugebauer Gemâlde der Schweitz stran 71.) (Dalj sledí.) Preclerznost beracev. v . < . v , . Iz Stajarskiga. Resnično je, de je dan današnji veliko potrebnih ^ ; ]¥ovíce iz Ipave V 18. ilirskim listu beremo, de so v Ipavi o Iétašnjim pustu že dvakrat slovensko komedijo » Zupa i revnih ljudi na svetu; resnično pa je tudi, de navadni berači so le lenuhi in potepuhi. Nemarnim lenuham se do delà topí; lože jim je nesramno beračiti, ljudi varati oljufati) in milošnjo po sili jemati, kakor v potu ob- nova Micka" igrali, in de se pripravlja jo, ondašnje prijatle domačiga jezika tudi s komedijo ..Matiček se ženi" razveseliti. or Opo ? ktere rodoljubi gosp. X ime ličja kruha služiti. V beraštvu zastaran potepúh nobe- ne porajta, se z nesramnim jezikam karanju odréže, in res misli, de v poštenim rokodelstvu novanim listu Krajncam daje, tudi mi cez in cez poter dimo. Zai v se niga posvarjenja vse premalo prav domoljubj Je f pri nas: v • živi. De navadin in zastaran berac resnično meni, de je beraštvo kakor od v • cr v osposke poterjeni stan, s kterim ima o. pravico, si svoj zívez iskati, pričuje resnicna zgodba, de Sniertiio oziianílo. dan tega mesca ob 11. uri predpold so umerl po kratki bolezni gosp. Dr. Luka Burg prošt Ljubljanske stolne cerkve, v 80. létu svoje infuliran starosti je lani na vernih duš dan někdo vajvoda beracev bil ki je dve beraški babeli in tri dede v svoji službi imel, ki so za njega beračili!!! Ali ni to nesramna ©M1ailíl© teržlltea đlieva V Tflokró prederznost brez konca in kraja? Ali bi ne bilo dobro, de bi se farmani združili in se zavezali, revne svoje nosu« fare sami ziviti, vunanjim posebno sterganim in neznanim beračem pa še za čern noht ne dati; zakaj gotovo je: de med sto popotnih sosebno s košmí in obilními basagami obločenih beračev milošnje potreben in vreden Ces. kralj, kantonska O" V je komaj eden resnično ospóska v Mokronogu da na znanje, de je visoko deželno vladařstvo po sklepu od 21. prosenca tega léta pod kancelijsko številko 1359 ter žni dan v Mokronogu vsak četertek dovolilo; ko 9 vsi drugi so lenuhi, pote bi pa utegnil v cetertek zapovedan praznik biti ? bo pa De bi se nemarnimu puhi, goljufi, pijanci in tatovi, naj se imenujejo rokonači ali berači, basagáni ali cigani. beraštvu jéz napravil, naj bi gosposke voljno pomagale, in sleherniga ptujiga berača brez usmiljenja in brez odlage iz svojiga kantona podile. pervi dan po tem. Pervi teržni dan je bil že 2. dan tega mesca. Zraven té tega se pa da tudi na znanje, de se na somnje ne sme nič živine pripeljati i in de jih tudi H. v r ¥ zakonskih rcceli. (Kazin hudih nj Povest od uboziga moža (v 9. listu Novic), kteriga je bila njegova žena skorej ptuji štacunarji ali kramarji ne smejo s svojini blagam obiskati; izmed rokodelcov pa smejo le tišti na somenj priti, ki imajo živež na prodaj. V Mokronogu 23. svečana 1848. ubila, me opomni hude kazni ki je daj po nekterih Vganjka zastavice v poslednjim listu je krajih na Po posébnim povelji namreč so tako ženo na Nemškim take zadela, ki so svoje možé teple Rad, dar. 1 dil de P ga je mogla jezditi ? to d s herbtam proti Današnj listu je pridj oslovi glavi obernjena, in z oslovim répam v rokah. Tako obloženiga osla je sodniški sluga (brič) po ulicah njene povésti, ki se „Zlata Va per va póla poslove-imenuje. Po nemškim vasi in terga pola peljal 5 in ženi misel, še kedaj svojiga možá tepsti, iz glave izbil ( Pomoc zoper prepir zakonskih). V kraji March trenk v zgo (Richterhaus) njim Estrajhu je v hiši vélikig ka , z zelezam mocno okovi župana a zibel naslovu bi jo mogli sicer „Zlatnarska Vas" ( Gold-macherdorf) imenovati; kér pa je Goldenthal pravo imé vasi, od ktere pričijoča pripovest govori, smo jo imenovali, misleći, de je ta naslov nad- V raji Zlata vsimu bolj pristoj Poslednji poli bomo priložili P knj • v ? kter lep zvezana bo ravno tako podu hranj y m v « t v ktero so nekdaj klepetave zakonske devali bali. Nati zib'eli stojí létna številka 1702. stran.) čivno kakor kratkočasno berílo mladim in starim. Vređništvo. ■m* (Bhimenbach Gemâlde von Oesterreich 1 czik 207 ('Lakonske, ki se lociti hoćejoločenj va Resnicne besedeî ktere nam edini pomocek poterdijo, gerdo beračevanje zatréti, ki je: de no beni mu beraču, kteriga resnične revšine nismo prepričani, nič ne damo. Tudi naša misel je, de naj vsaka so s eska le svojim revnim roilošinj delí, kér tako se bo marsikter lenuh, ki zdej po neznanih krajih beračujc, delà poprijel. Ptujimu beraču pa, in posebno takimu, ki še lahko delà, bi ne smel nihče nic dati, — zakaj dokler ne bojo nekteri beraški potepuhi po ti poti pokorjeni, ne bo vse drugo nič pomagalo. Taka terdoserčnost do posameznih potepuhov je prava milo-serčnost do občinstva, kér bi nevređno beraštvo s ko- 9' JjjMÙëj fi*» i I "Î A>fij**Ji rJřAtni kup (Srednja cena). r eni no izrula. Vređništvo. 1 mernik Pšenice domaće 1 » » banaške 1 » Turšice....... 1 » Soršice....... 1 » Reži......... 1 » Ječmena...... 1 » Prosa ........ i » Ajde ......... 1 » Ovsa......... 28. Svečana. £old. kr. 2 2 1 2 1 1 1 1 20 23 50 56 36 50 26 55 Vrednik Dr. Janez Bleiiveis. — Natiskar in založnik Jožef Blaznik v Ljubljani.