e-niivičke junij 2016 Dragi bralci, v junijski številki e-Novičk Andragoškega centra Slovenije si preberite, kje smo bili v preteklem mesecu, pri čem smo sodelovali, kdo nas je obiskal in kaj vse smo počeli. Za nami so TVU, letna konferenca EBSN, strokovni dogodki EPUO, številni študijski obiski in še marsikaj drugega. Mnogo dogodkov in dejavnosti še prihaja, zato se pogumno sprehodite po spodnjih vrsticah ... Simona Kavčič, v. d. izvršne urednice e-Novičk. DOMAČE NOVICE....................................................................................................................................3 Objavljena javna razpisa na področju izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja...........................................3 ACS je gostil udeležence Generalne skupščine EBSN.................................................................................................3 Bf> gata izobraževalna ponudba na spletni strani Kam po znanje................................................................................4 Ekspertne zunanje evalvacije.......................................................................................................................................4 Prehodno obdobje za organizacije z veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti....................................5 9 let spremljanja študijskih krožkov v spletni aplikaciji ESK......................................................................................5 Študijski obisk iz Makedonije......................................................................................................................................6 Na študijskem obisku tudi koordinatorji Festivala učenja iz Estonije..........................................................................7 Sklepno srečanje partnerjev projekta SHAPE v Firencah............................................................................................7 O vrednotenju predhodno pridobljenega znanja beguncev v evropski reviji Elm........................................................8 Prenovili smo Pravilnik o priznavanju znanja v programih ACS.................................................................................8 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA..............................................................................................8 TVU 2016 se počasi izteka, kazalniki uspeha dobivajo svojo končno podobo............................................................8 Zavzetost in (pripravljenost) za partnersko sodelovanje v skupno dobro....................................................................9 Portreti dobitnikov priznanja ACS 2015 so objavljeni...............................................................................................10 MEDNARODNA DEJAVNOST...............................................................................................................11 Letošnji zaključni dogodek projekta EPUO je imel mednarodni značaj....................................................................11 Uspešno izpeljani trije dogodki v okviru mednarodne konference EBSN v Sloveniji - zaključni dogodek EPUO, letna skupščina in konferenca EBSN.........................................................................................................................12 Zaključna konferenca projekta Svetilniki in postaje na poti do Itake........................................................................12 IZ DRUGIH VIROV..................................................................................................................................13 Deset ukrepov za razvijanje boljših spretnosti v Evropi............................................................................................13 Objavljen javni razpis »Spodbujanje aktivnega državljanstva mladih za večjo zaposlenost 2016-2018«................13 Prvi rezultati razpisa programa Erasmus+ 2016 že znani...........................................................................................14 EPALE........................................................................................................................................................14 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Tematski tedni na EPALE - kaj je bilo in kaj bo?.....................................................................................................14 O sedmih strokovnih dogodkih EPUO v sedmih spletnih blogih...............................................................................15 Udeležili smo se dogodkov, ki napovedujejo junijski tematski teden........................................................................15 Predstavitev EPALE na letnem srečanju mrež in kontaktnih točk Evropske komisije v Sloveniji ter konferenci EBSN..........................................................................................................................................................................16 KOTIČEK JE VAŠ....................................................................................................................................17 RIC Novo mesto je gostil tuje strokovnjake na mednarodnem usposabljanju v okviru projekta TIME@net...........17 Medgeneracijski junij za aktiven skok v poletje........................................................................................................18 Uspešna izvedba vseslovenske akcije TVU v sodelovanju z LKD Mavrica Novo mesto in RIC Novo mesto.........18 POSVETI, KONFERENCE......................................................................................................................20 KNJIŽNICA ACS......................................................................................................................................22 Nova številka revije Journal of Adult and Continuing Education..............................................................................22 Druga letošnja številka revije o poklicnem izobraževanju in usposabljanju..............................................................22 Sedma številka revije Skillset&match........................................................................................................................22 Kaj se v izobraževanju dogaja na drugem koncu sveta?............................................................................................23 Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih EBSN: Evropska zveza za temeljne spretnosti (European Basic Skills Network) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi EPUO: Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih v Sloveniji MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja 2 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education DOMAČE NOVICE Objavljena javna razpisa na področju izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja MIZŠje 17. 6. objavil javna razpisa za področje a, REPUBLIKA SLOVENIJA izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Prvi je t MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, Javni razpis za pridobivanje temeljnih in poklicnih ZNANOST IN ŠPORT kompetenc od 2016 do 2019. katerega namen je povečati vključenost odraslih v vseživljenjsko učenje ter izboljšati kompetence, ki jih potrebujejo zaradi potreb na trgu dela, večje zaposljivosti in mobilnosti ter osebnega razvoja in delovanja v sodobni družbi. Drugi je Javni razpis za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022. Njegova namen je povečati oziroma izboljšati kompetence, ki jih zaposleni potrebujejo zaradi potreb na trgu dela, večje zaposljivosti in mobilnosti ter osebnega razvoja in delovanja v sodobni družbi. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS ACS je gostil udeležence Generalne skupščine EBSN Na ACS je 1. junija 2016 potekala Generalna skupščina Evropske mreže za temeljne zmožnosti odraslih (European Basic Skills Network. EBSN), katere član je že leta tudi naš center. Dogodka se je udeležilo okoli 40 predstavnikov iz 21-ih držav članic mreže. Iz Slovenije se je skupščine poleg predstavnice ACS, mag. Estere Možina, udeležila tudi predstavnica z MIZŠ, Ema Perme z Urada za razvoj izobraževanja. Na zasedanju skupščine so razpravljali o finančnem poročilu, pregledali delovanje mreže v letu 2015 in načrtovane aktivnosti v letu 2016 ter medse sprejeli nove države članice. Ob tej priložnosti so potekale še volitve članov izvršnega odbora mreže. Ponosni sporočamo, da je bila za članico izvoljena tudi sodelavka ACS. mag. Estera Možina, za kar ji iskreno čestitamo. Člani mreže EBSN so 2. in 3. junija aktivnosti nadaljevali na letni konferenci EBSN v Ljubljani, ki je bila združena z zaključnim dogodkom projekta EPUO, katerega nosilec je ACS. Na konferenci jih je pozdravila ministrica za izobraževanje, znanost in šport, dr. Maja Makovec Brenčič, zato smo bili veseli skupne priložnosti za promocijo izobraževanja odraslih na državni in evropski ravni. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 3 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Bogata izobraževalna ponudba na spletni strani Kam po znanje Na spletni strani Kam po znanje smo objavili pregled ponudbe izobraževanja za odrasle v Sloveniji za novo šolsko leto 2016/2017. V njem se predstavljajo številni izvajalci izobraževanja odraslih, ki bodo v prihajajočem šolskem letu izvajali izobraževalne programe najrazličnejših vsebin. Vabljeni, da obiščete katerega izmed njih. Na spletni strani boste poleg pestre izobraževalne ponudbe formalnega in neformalnega izobraževanja našli tudi koristne informacije o možnostih izobraževanja in učenja odraslih, zanimive novice in povezave na spletne strani s področja izobraževanja odraslih, EPALE kotiček, kjer predstavljamo izobraževalno ponudbo za izobraževalce odraslih, Pregled izobraževanja v številkah ter druge zanimive vsebine. Prijava na portal Kam po znanje je še vedno odprta, zato vabimo izvajalce izobraževanja, da se prijavite in objavite svojo izobraževalno ponudbo. Več informacij o prijavi najdete na spletni strani pri prijavi za izvajalce. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Ekspertne zunanje evalvacije Letos na ACS že petič izpeljujemo ekspertne zunanje evalvacije v podporo razvoju kakovosti izobraževanja odraslih, ki bodo dopolnile procese notranjega presojanja kakovosti oz. samoevalvacije v organizacijah, ki izobražujejo odrasle. Tako bodo organizacije pridobile zunanjo povratno informacijo o kakovosti dela na izbranih področjih, vključno s priporočili za nadaljnji razvoj. Tudi letos ekspertne zunanje evalvacije obravnavajo področje notranjega sistema presojanja in razvijanja kakovosti, organizacije pa so lahko izbirale še med dvema izbirnima področjema presoje: med področjem podpore udeležencem pri izobraževanju in področjem razvojne usmerjenosti organizacije. Letos sta sprejeli izziv in se v evalvacije vključili Javni zavod Cene Štupar - Center za izobraževanje Ljubljana ter Ljudska univerza Kranj, Center za izobraževanje in kulturo. 23. maja 2016 smo izvedli izobraževalno-informativno srečanje, ki je bilo namenjeno predstavnikom izbranih organizacij. Predstavili smo koncept ekspertne zunanje evalvacije, področja in merila kakovosti, ki bodo predmet letošnje zunanje evalvacije, ter letošnji časovni potek izvedbe projekta. Poudarek srečanja je bil na pregledu vodila za pripravo samoocene organizacije, ki izobražuje odrasle, ter lani razviti in letos nadgrajeni aplikaciji za pripravo le-te. Organizacije bodo samoocene kakovosti pripravile do sredine julija. V septembru bomo izvedli spopolnjevanje za ekspertne zunanje evalvatorice, nato pa bo sledila sama izvedba ekspertnih zunanjih evalvacij. Več o ekspertni zunanji evalvaciji si lahko preberete na spletni strani EZE. Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS 4 "V W EKSPERTNA J ZUNANJA EVALVAOJA Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Prehodno obdobje za organizacije z veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti Kot smo že pisali v januarskih e-Novičkah, je s 1. 1. 2016 začel veljati nov Pravilnik o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti Ponudimo odraslim kakovosti izobraževanje - POKI (v nadaljevanju: Pravilnik). Z uveljavitvijo novega Pravilnika je leto 2016 prehodno leto. V prehodnem obdobju se namreč postopki pri podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti izvedejo tako, da se: organizacijam, ki jim pravica do uporabe znaka poteče 30. 6. 2016, pravica do uporabe znaka samodejno podaljša do 31. 3. 2017; organizacijam, ki jim pravica do uporabe znaka poteče 31. 12. 2016, pravica do uporabe znaka samodejno podaljša do 31. 3. 2017; organizacijam, ki jim pravica do uporabe znaka poteče 30. 6. 2017, pravica do uporabe znaka samodejno podaljša do 31. 3. 2018. Več si preberite v daljšem članku. Za konec pa še informacija, da bomo jeseni na ACS organizirali krajše usposabljanje za organizacije o novostih iz Pravilnika ter o uporabi spletne aplikacije za oddajo vlog in dokumentacije organizacij. O točnem terminu usposabljanja vas bomo še posebej obvestili. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS 9 let spremljanja študijskih krožkov v spletni aplikaciji ESK 14. karavana študijskih krožkov (ŠK), vsakoletno srečanje mentorjev in članov ŠK, je letos potekala 11. junija v idiličnem okolju Arboretuma Volčji potok. Strokovni mentorski del je bil letos prav poseben, saj smo ga sestavljali trije moški predavatelji. Z veseljem sem se tudi sam odzval povabilu vodje projekta, dr. Nevenke Bogataj, da povem kaj o spremljanju ŠK v spletni aplikaciji eSK. Prav na dan Karavane ŠK sem pregledal nekaj zanimivih izpisov iz eSK, ki so bili potem predstavljeni mentorjem in jih delim tudi z bralci e-Novičk. Izpis aplikacije za spremljanje ŠK eSK na dan 11. 6. 2016: • skupaj v arhivu ŠK: 1.977 • vseh vpisanih srečanj: 20.385 • vseh aktivnih udeležencev (prisotnost na srečanju 60 % ali več): 19.738 • 10,31 srečanja na ŠK • 9,98 aktivnega udeleženca na ŠK • ŠK v povprečju traja 33,65 ure srečanje ŠK v povprečju traja 3 ure in 16 minut srečanja so trajala skupaj 66.531 ur in 15 minut, kar je 7 let in 8 mesecev aktivni udeleženci so tako skupaj na srečanjih prebili 663.981,86 ure ali kar 27.665,91 dneva oz. 75 let in 9 mesecev. 5 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Prvi zapis ŠK: 18. 6. 2007, Beremo s starši, mentorica Marina Hrs, Mestna knjižnica Izola, 7 aktivnih članov. Zadnji zapis ŠK: 23. 5. 2016, V Tržiču se dobro počutim, mentorica Kristina Zupan, Ljudska univerza Tržič, 13 aktivnih članov. Na srečanju smo zaploskali 13 mentorjem študijskih krožkov, ki imajo v arhivu eSK že 30 krožkov ali več, od tega 11 mentoric in 2 mentorja: Nataša Škofic Kranjc (47), Bojan Žnidaršič (44), Flora Otoničar (40), Monika Novšak (38), Natalija Planinc (37), Andreja Jelen Mernik (36), Mihaela Anclin (34), Miijana Debelak (32), Ana Pavše (31), Monika Brinšek (31), Zdenka Žigon (31), Mateja Arhar (30) in Jože Prah (30). Na predavanju so mentorji dobili še druge zanimive statistične podatke in grafične prikaze, poseben del se je posvetil tudi medgeneracijski naravnanosti študijskih krožkov: v kar 20,6 % krožkih sodelujejo vse tri generacije, v 41,9 % sodelujeta srednja in starejša generacija, v le 17,5 % SK pa sodelujejo člani ene generacije. Na to temo bo pripravljen obširnejši članek. Franci Lajovic (franci.lajovic@acs.si), zunanji sodelavec ACS Študijski obisk iz Makedonije Med 23. in 27. majem so se pri nas mudili kolegi iz Makedonije. Sodelavci ACS in Centra vseživljenjskega učenja iz Makedonije smo pripravili program za zaposlene Centra za izobraževanje odraslih iz Skopja, makedonske različice andragoškega centra. Predvsem jih je zanimal naš sistem potrjevanja neformalnega in priložnostnega učenja, institucije, ki potrjevanje izvajajo, ter izzivi, s katerimi se izvajalci spopadajo. Svoje delo smo v prvem dnevu predstavili sodelavci Centra za poklicno izobraževanje, ACS-ja, Republiškega izpitnega centra in Centra za poslovno usposabljanje Gospodarske zbornice Slovenije. Drugi in tretji dan smo se usmerili v prakso in obiskali Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj in Ljudsko univerzo Jesenice, kjer smo poleg splošnih predstavitev aktivnosti institucij k pogovoru povabili tudi udeležence, ki so z nami delili izkušnje, pridobljene v procesu pridobivanja NPK. Srečali smo se tudi z Maryanom Antichem, migrantom iz Makedonije, ki že deset let živi in dela v Sloveniji. Maryan je tudi dobitnik priznanja ACS, ki je sam pridobil nekaj NPK-jev, danes pa sodeluje tudi kot praktični izvajalec NPK-jev. Mislimo, da smo pripravili program, ki je kolegom ponudil vpogled tako v teoretične kot praktične vidike potrjevanja znanj in jim ponudil osnovo za pripravo modela potrjevanja kvalifikacij v njihovi državi. Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Zadovoljstvo udeležencev z videnim to le potrjuje. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si). ACS Na študijskem obisku tudi koordinatorji Festivala učenja iz Estonije V glavnem terminu letošnjega TVU so nas obiskale predstavnice koordinatorjev Festivala učenja iz Estonije. Sedem kolegic iz različnih estonskih izobraževalnih ustanov se nam je pridružilo v torek zvečer na dogodku TLK v ljubljanskem Cankarjevem domu na okrogli mizi Petje na recept, ki je potekala v sklopu skupne akcije TVU in TLK, Učenje in kultura z roko v roki. V sredo smo skupaj preživeli ves dan, obiskale pa smo tri prizorišča PU: Kranj, Postojno in Novo Gorico. Gostjam je bila celotna ideja PU zelo všeč, predvsem pa so jih navdušile ljudskost, barvitost in ne nazadnje tudi množičnost parad. V četrtek smo jih odpeljali najprej v OŠ Zadobrova, kjer smo si ogledali razstavo v okviru akcije Radi pišemo z roko - na šoli so z roko pisali tako učenci kot učitelji in drugi strokovni delavci. Nato pa smo v Celju obiskali Pumovce (Zavod Salesianum, OE PUM Celje). Tudi tam smo pisali z roko, hkrati pa so mentorji PUM našim gostjam predstavili celotno delovanje programa. Na osrednjem dogodku akcije Radi pišemo z roko se nam je v Celju v podjetju Vivapen pridružila ministrica tudi dr. Maja Brenčič Makovec. Za konec smo se oglasili še na dogodku v Krškem in pot zaključili v Ljubljani. Zadnji dan svojega obiska, petek, so Estonke preživele na ACS, kjer so jim kolegi predstavili naš center in njegovo delovanje, iz Slovenije pa so odšle zadovoljne in polne novih idej, ki jih bodo skušale prenesti v prakso tudi v svoji državi. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Sklepno srečanje partnerjev projekta SHAPE v Firencah Z dr. Tanjo Možina sva se med 8. in 11. majem v Firencah mudili na zadnjem srečanju partnerjev projekta SHAPE (Shared expertise in provision of adult education in five European countries: Izmenjava dobrih praks na področju izobraževanja odraslih v petih evropskih državah). Srečanje je temeljilo na pripravi osnutka končnega poročila projekta, evalvaciji posameznih srečanj in celotnega projekta ter pripravi skupnega članka in e-izdelka. Več o vsebinskih ugotovitvah projekta bomo predstavili ob njegovem izteku v drugi polovici leta z zbranimi predlogi novih rešitev in priložnosti iz sodelujočih držav v okviru strokovnega gradiva Najboljše in nove prakse v poklicnem izobraževanju odraslih. Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS 7 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education O vrednotenju predhodno pridobljenega znanja beguncev v evropski reviji Elm »Vrednotenje predhodno pridobljenega znanja beguncev je vprašanje identitete in omogoča, da so njihove kompetence in kultura 'vidne' v njihovem novem okolju,« trdi dr. Natalija Vrečer z ACS, ki je za evropsko e-revijo o vseživljenjskem učenju Elm (European Lifelong Learning Magazine) napisala članek z naslovom Vrednotenje je vprašanje identitete - politični in ekonomski begunci v Sloveniji (Validation is a question of identity - political and economic refugees in Slovenia). Nekateri begunci so morali iz svoje države pobegniti v naglici, da so si rešili življenje, in zato niso uspeli s seboj vzeti dokumentov, potrdil in diplom. Vključitev teh beguncev v proces ugotavljanja, vrednotenja in priznavanja formalno, neformalno in priložnostno pridobljenih znanj jim omogoča priznanje njihovega znanja, sposobnosti in spretnosti. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Prenovili smo Pravilnik o priznavanju znanja v programih ACS S 1. junijem je stopil v veljavo prenovljen Pravilnik o priznavanju že pridobljenega znanja udeležencem v programih usposabljanja in spopolnjevanja ACS (v nadaljevanju Pravilnik), ki predstavlja temeljni dokument v postopku priznavanja že pridobljenega znanja. Pravilnik od leta 2011 pilotno uporabljamo pri postopkih priznavanja znanja, v 2014 smo opravili evalvacijo postopkov priznavanja znanja, ugotovitve pa predstavili v evalvacijskem poročilu. Na podlagi ugotovitev smo prenovili Pravilnik in podporno dokumentacijo (vloga za priznavanje, mnenje koordinatorja, sklep komisije in izjava kandidata), novosti, ki jih s prenovo Pravilnika vpeljujemo, pa na kratko povzemamo v daljšem članku. Prenovljen Pravilnik in obrazci so dostopni na spletnih straneh izobraževalne dejavnosti ACS - Andragoško spopolnjevanje, v rubriki Priznavanje znanja. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA TVU 2016 se počasi izteka, kazalniki uspeha dobivajo svojo končno podobo Na temelju vpisov v koledar prireditev lahko zaključimo, da je na letošnjem festivalu sodelovalo 45 koordinatorjev, nad 1.700 prirediteljev, ti pa so izpeljali nad 8.700 dogodkov. Število slednjih je manjše kot lani, kar pa ne preseneča, saj smo spremenili način sofinanciranja projekta. Denarno podporo je prek razpisa MIZŠ pridobilo 38 koordinatorjev TVU in 13 nosilcev Parade učenja, samostojni prireditelji pa žal ne več. Domnevamo, da so zato nekateri odstopili od projekta, eni so vztrajali v samostojni vlogi, drugi pa so se priključili koordinatorjem in delovali z njihovo podporo. Pohvala velja vsem, še posebej pa ustanovam, ki iz 8 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education L različnih razlogov niso bili deležni sofinanciranja, a so po svojih najboljših močeh vendarle delovali kot koordinatorji TVU. Svežino in razvojni impulz je festival učenja pridobil s šestimi skupnimi akcijami, ki so se vse po vrsti odlično obnesle in dokazale, da imajo velik potencial. Srečanje na dogodku Dan učečih se je le še okrepilo naše prepričanje, da so učeči se najboljši zagovorniki vseživljenjskega učenja - njihov glas nam je (bil) nadvse dragocen! Učenje (TVU) in kultura (TLK) sta z roko v roki privabila še več obiskovalcev, kot bi jih vsak od njiju posebej - nujna sinergija je bila zmagovalna. Parada učenja je 18. maja na 13 prizoriščih po vsej Sloveniji zaznamovala Dan učečih se skupnosti ter obiskovalce pritegnila k raznovrstnemu razgibavanju telesa in duha. Spoznali smo, da - še vedno ali spet - vsi radi pišemo z roko - od otrok v vrtcih in šolah do starejših pa seveda tisti vmes. Na Dan starejših so pripadniki tretje (in četrte) generacije dokazali, da za učenje in akcijo nikoli ni prepozno. Pomen (medsebojne) izmenjave znanja in spretnosti pa je dobil nov zagon z vzpostavitvijo mentorskih odnosov in kotičkov v akciji Slovenija - mentorska država. Vtise s prizorišč posameznih akcij bomo čez poletje uredili na spletnih straneh, veliko več pa bomo o tem in drugih vidikih festivala učenja napisali v TVU novičkah, ki bodo izšle v začetku jeseni. Do tedaj nas spremljajte na spletni in FB strani, pošljite pa nam tudi vaše pisne, foto in video prispevke s prizorišč TVU 2016 (na naslov tvu@acs.si). Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Zavzetost in (pripravljenost) za partnersko sodelovanje v skupno dobro To in še marsikaj je bilo čutiti na letošnjih strokovnih dogodkih (SD) projekta Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO). Strokovni udeleženci s področja izobraževanja, zaposlovanja, gospodarstva in drugih sfer so si izmenjali poglede, informacije in predloge o možnostih povezovanja. Učeči se, predstavniki izobraževalno prikrajšanih skupin prebivalstva, pa so bili vključeni v praktična usposabljanja. Na mnogih prizoriščih je bil pri snovanju spoznanj in priporočil zelo dobrodošel tudi njihov glas. SD EPUO 2016 so se zvrstili po naslednjem vrstnem redu: 9 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Celje, 11. maj; Vloga neformalnega izobraževanja pri reševanju problema Šolski center Celje: dolgotrajno brezposelnih oseb Slovenska Bistrica, 20. maj; LU Slovenska Bistrica: Z mladimi za mlade o participaciji, zaposlovanju in politikah Kranj, 24. maj; LU Kranj: Znanja in kompetence z roko v roki za boljšo zaposljivost mladih Novo mesto, 25. maj; RIC Novo mesto: Skupaj za sožitje Magolnik, 26. maj; KTRC Radeče: Obnovimo slovenske gozdove po vetrolomu na Magolniku Murska Sobota, 30. maj; Ali in kako lahko zaposlovalci in izobraževalci skupaj vplivamo na LU Murska Sobota: izboljšanje poslovnega okolja v regiji? Žalec, 31. maj; UPI-LU Žalec: Ključne kompetence zaposlenih Potrdili smo spoznanja s SD EPUO v letu 2015, da na ravni stroke in prakse izobraževanja odraslih marsikaj dobrega in učinkovitega že obstaja, zato je vredno vztrajati in stalno nadgrajevati. S temi prizadevanji smo tesno vpeti v siceršnje družbenoekonomsko okolje, zato je treba krepiti povezovanje in se medsebojno dopolnjevati. V nekaterih primerih se je treba vrniti k naravi, vrednotam, h koreninam ..., naprej pa je treba prodirati s pomočjo sodobnih tehnologij, ustvarjalnostjo, podjetništvom. Edini smo si, da je treba vključiti učeče se - ambasadorje učenja v skladu s sloganom: »Nič za njih brez njih!« In ne nazadnje, takšne teme privabljajo medije! Gornja spoznanja smo letos nadgradili tako, da smo odgovorom na vprašanje Kaj? dodajali odgovore na vprašanje Kako? Vas zanima, do česa smo se dokopali? Nekaj tega lahko razberete s spletne strani in spletnih dnevnikov na EPALE, o katerih preberite v rubriki EPALE te številke, še več pa vam bomo zaupali v e-biltenu projekta EPUO, ki ga lahko pričakujete v prvi polovici septembra. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Portreti dobitnikov priznanja ACS 2015 so objavljeni Portrete dobitnikov Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih 2015, skrajšano jih imenujemo tudi Priznanja ACS, smo primerno prikazali na nacionalni otvoritvi TVU v Velenju 13. maja. V naslednjem tednu smo jih nato postopoma objavljali na naši FB strani. Zdaj so na voljo širši javnosti, morebitnim medijem ter v prvi vrsti izobraževalcem odraslih. Videi v najboljši ločljivosti so na voljo na tej povezavi. Portrete si lahko s tega naslova prenesete na svoj računalnik. Namenjeni so predvsem tistim, ki jih boste uporabljali pri svojem delu oziroma si jih boste ogledovali večkrat, pa tudi lokalnim televizijskim postajam. Portreti so objavljeni tudi na naši TVU spletni strani tukaj, na našem multimedijskem portalu tukaj in na našem YouTube kanalu tukaj. Na vseh omenjenih lokacijah so na voljo portreti vsakega od nagrajencev posamezno in vsi portreti skupaj. Upamo, da so nagrajencem portreti všeč in jim 10 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education v S ACS \ ^ ¿¿P 9 utegnejo priti prav pri njihovem delu. Namenjeni pa so tudi uporabi v izobraževanju. Verjamemo, da vsebujejo motivacijski potencial, in če naše mnenje delite, delite tudi naše portrete. Kot vedno pa sprejemamo tudi vaše pobude in nasvete. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si). ACS MEDNARODNA DEJAVNOST Letošnji zaključni dogodek projekta EPUO je imel mednarodni značaj Mreža nacionalnih koordinatorjev za EPUO pri Evropski komisiji ima v svojih vrstah posameznike. ki zavzemajo tudi druge pomembne vloge v evropskem izobraževanju odraslih. Ena takih je Graciela Sbertoli, ki že vrsto let neutrudno uveljavlja mreženje na področju spodbujanja temeljnih zmožnosti (EBSN). Sodelovanje z njo je bil logičen korak, saj je ta tema ena ključnih pri uveljavljanju EPUO v Sloveniji. Priložnost, da predstavimo naše dosežke in spoznanja. smo imeli na letni konferenci EBSN. 2. in 3. junija v Ljubljani. Dogodek, ki je bil zaprtega značaja, smo organizirali skupaj s sekretariatom EBSN, ga denarno podprli, prispevali pa tudi vrsto vsebin. V tem članku pozornost namenjamo procesu EPUO, drugi prispevki pa so opisani v naslednjem članku. Avtorica članka sem z nacionalnega vidika predstavila slovensko perspektivo uresničevanja EPUO. kar je bila odskočna deska za omizje lokalnih koordinatorjev SD EPUO. Mateja Šmid, Biserka Neuholt Hlastec, Brigita Kruder, Meta Gašperšič, Marija Imperl, Natalija Klepej in Dejan Dravec (z leve proti desni) so svoja spoznanja in priporočila predstavili v zanimivem in dinamičnem panelu, ki bo podrobneje opisan v e-biltenu projekta EPUO. Njihovi prispevki so bili dragoceni predvsem zato, ker so poročali o praksi na lokalni ravni in ker so imeli razvojni in povezovalni naboj. Odražali so potencial, da te in podobne ustanove delujejo kot stična točka in gonilna sila vseh, ki si želijo družbenoekonomski položaj premakniti na bolje. In četudi so bili dogodki namenjeni ranljivim skupinam prebivalstva. njihove vsebine nagovarjajo vse nas! Napovedanega omizja nacionalnih koordinatorjev EPUO iz držav Jugovzhodne Evrope so se udeležili predstavniki dveh koordinatorjev - Matej Petranovic iz Hrvaške ter Ivan Markovic in Ljiljana Garic iz Črne Gore. Drugi udeleženci so bili mag. Denis Fazlic, koordinator EPALE iz Bosne in Hercegovine, ter slovenski predstavnici, mag. Katja Dovžak in Ema Perme iz MIZŠ. Njihova naloga je bila opredeliti politiko spodbujanja razvoja temeljnih zmožnosti ter izzive na državni ravni. Dotaknili so se tudi podpore, ki jo lahko nacionalnim prizadevanjem nudijo Evropska komisija, mreža EBSN in platforma EPALE ter povezovanje v regiji. Oglejte si video posnetek omizja. Opis konference EBSN, ki je bila šesta po vrsti, najdete tudi na spletni strani. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si). ACS 11 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Uspešno izpeljani trije dogodki v okviru mednarodne konference EBSN v Sloveniji - zaključni dogodek EPUO, letna skupščina in konferenca EBSN Evropska zveza za temeljne spretnosti - EBSN je izbrala Slovenijo in Ljubljano za izpeljavo redne letne skupščine in konference, v sodelovanju z ACS in MIZŠ pa smo dogodku pridružili še zaključni dogodek projekta EPUO 2016. Tridnevnega dogodka z naslovom Nacionalna politika -lokalna implementacija se je udeležilo 30 domačih in 61 tujih gostov iz 21 držav. Poseben mednarodni in nacionalni pomen so dogodku doprinesle slovenska ministrica za izobraževanje, dr. Maja Makovec Brenčič, predstavnica Evropske komisije, vodja Enote za poklicno izobraževanje in izobraževanje odraslih, Dana Carmen Bachmann, ter predstavnica Unesca Ulrike Hanemann, ki so z uvodnimi nagovori odprle mednarodno konferenco. Slovenska ministrica je med drugim povedala, da nam raziskave, kot je PIAAC, nastavljajo ogledalo in postavljajo nove izzvive pri razvoju spretnosti. Evropska predstavnica je predstavila novo resolucijo sveta v okviru novega Programa za razvijanje spretnosti v Evropi (New Skills Agenda for Europe), ki se osredotoča na razvoj spretnosti odraslih. Z velikim zanimanjem smo prisluhnili Pobudi za spretnosti (Skills Guarantee), ki bo namenjena odraslim brez srednje šole, v okviru katere bodo lahko razvijali različne temeljne spretnosti (pismenost, matematične spretnosti in digitalne spretnosti) do ravni srednje šole. Pobuda je zamišljena kot celostni pristop, ki zaobjema ocenjevanje znanja in spretnosti, ciljno oblikovanje programov izobraževanja in usposabljanja ter vrednotenje in priznavanje pridobljenih znanj in spretnosti. Predstavnica Unesca je govorila o Unescovih Globalnih ciljih do leta 2030, ki posebej nagovarjajo ranljive skupine, v akcijskem načrtu pa predvidevajo ambiciozne cilje: zagotavljanje temeljne izobrazbe za vse otroke in mlade ter za znaten del odraslih do leta 2030. V okviru skupščine EBSN in na sami konferenci so bili predstavljeni načrti za prihodnje delovanje zveze. Med drugim so bile predstavljene delovne skupine na 6 interesnih področjih (special interest groups), ki so bile zamišljene kot virtualne skupnosti za izmenjavo in razvoj dobrih praks. Delovne skupine bodo delovale na portalu EPALE, obsegajo pa naslednja področja: temeljne spretnosti za delo, matematične spretnosti in finančna pismenost, digitalne spretnosti, družinska pismenost, temeljne spretnosti za integracijo. Na konferenci smo imeli tudi priložnost predstaviti razvoj in dosežke področja pismenosti odraslih v Sloveniji. Naslednja konferenca zveze EBSN bo prihodnje leto v Luksemburgu. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS Zaključna konferenca projekta Svetilniki in postaje na poti do Itake V začetku junija sem se udeležil zaključne konferenca projekta Svetilniki in postaje na poti do Itake (Lighthouses and Stations. Trip to Ithaca.) v Zagrebu. Povabilo je prišlo od ZIK-a Črnomelj, naših dragih partnerjev, ki so bili tudi partnerji v projektu. Projekt Erasmus+ opercije KA2 so koordinirali kolegi iz Španije, sodelovali pa še kolegi iz Grčije, Hrvaške in s Portugalske. 12 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Med projektnimi cilji izpostavljam razvijanje novih pristopov, ki bodo pomagali preprečiti osip in socialno izključenost ranljivih ciljnih skupin ter omogočiti drugo možnost za njihovo vključevanje. Ekipa je tako razvijala pristope, ki bodo inovativni in kakovostni, izobraževanje odraslih pa naredili privlačnejše. Odgovor so našli v produkciji dokumentarnih filmov. Med rezultati pa postavljam v ospredje izvrsten priročnik Cinema andMigration in dokumentarne filme, ki so nastali v projektu. Filmski maraton, ki se je odvil v popoldanskem času konference, nas opozarja (vsaj) na enakost vseh ranljivih, ki so morali zapustiti domača ognjišča, ne glede na razloge za odhod, na njihov spol, barvo kože ali čas migracije. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Deset ukrepov za razvijanje boljših spretnosti v Evropi Evropska komisija je 7. junija 2016 sprejela celovit novi Program za razvijanje spretnosti v Evropi (The New Skills Agenda for Europe), katerega cilj je evropskim prebivalcem zagotoviti ustrezna znanja, spretnosti, usposabljanje in pravo podporo za doseganje kakovostnih delovnih mest, s čimer bodo lahko izkoristili svoj potencial kot samozavestni, aktivni državljani. Vse to bo na koncu vodilo do povečanja zaposljivosti, konkurenčnosti in rasti v Evropi. daily life iS working learning O O business Predstavitev Programa, ki bo potekala v ponedeljek, 20. junija, v Bruslju, boste lahko spremljali na Twitterju (#EUSkillsAgenda) ali v živo na tej povezavi. Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Objavljen javni razpis »Spodbujanje aktivnega državljanstva mladih za večjo zaposlenost 20162018« Na MIZŠ na Uradu RS za mladino so v Uradnem listu objavili javni razpis »Spodbujanje aktivnega državljanstva mladih za večjo zaposlenost 2016-2018«. Z razpisom zajemajo mlade, stare od 15 do vključno 29 let, ki niso v delovnem razmerju in aktivno iščejo zaposlitev. Z razpisom želijo krepiti kompetence mladih za povečanje njihove zaposljivosti in zaposlenosti. Cilj je, da se vsak mladi vključeni udeleženec zaposli kadarkoli med trajanjem operacije in kjerkoli na trgu dela. Z javnim razpisom želijo doseči 464 13 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education zaposlitev mladih, od tega 195 zaposlitev v vzhodni kohezijski regiji in 269 zaposlitev v zahodni. Prijavijo se lahko organizacije, ki delujejo v javnem interesu v mladinskem sektorju. Rok za oddajo vloge je 20. julij 2016 do 12. ure. Vsa razpisna dokumentacija je objavljena tudi na spletni strani Urada RS za mladino. Za vse potencialne prijavitelje Urad RS za mladino organizira informativni dan, ki bo v sredo, 22. junija 2016, ob 10. uri v prostorih MIZŠ (velika dvorana v pritličju), na Masarykovi 16 v Ljubljani. VIR: MIZŠ Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Prvi rezultati razpisa programa Erasmus+ 2016 že znani V letošnjem roku za projekte učne mobilnosti (KA1) je bilo v vseh 5 akcijah skupaj odobrenih 139 projektov, v okviru katerih bo v tujino po znanje in izkušnje odšlo preko 2.000 študentov, preko 1.000 dijakov ter več kot 1.000 učiteljev. Odobrenim projektom so konec maja poslali pogodbe, čemur sledijo k d LilLU, Erasmus* nakazila sredstev. V juniju bodo za vse pogodbenike organizirani sestanki za pregled pogodbenih obveznosti. Tudi projekti strateška partnerstva (KA2) so v zaključni fazi ocenjevanja. Seji nacionalne komisije bo predvidoma konec junija sledila objava rezultatov. Prijavitelji bodo o rezultatih obveščeni še pred poletjem, septembra pa bodo sledili sestanki za koordinatorje odobrenih projektov. Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS Tematski tedni na EPALE - kaj je bilo in kaj bo? Na EPALE smo v maju v središče postavili finančno pismenost. To je ena od ključnih veščin, ki daje ljudem ožnost informirano izbirati, ko gre za njihov denar. V okviru tedna, ki je bil v drugi polovici maja posvečen omenjeni temi, smo pripravili pisan nabor virov in spletnih dnevnikov, ki so jih pripravili kolegi po Evropi. V juniju pa smo v središče postavili projekte in partnerstva. Tudi vi sodelujete v katerem izmed projektov, ki se lahko pohvali z odličnimi rezultati? Vabimo vas, da svoje izkušnje delite na EPALE ter se hkrati informirate o tem, v kakšne projekte in partnerstva so vključeni vaši kolegi iz različnih evropskih držav. Ste vedeli, da v okviru platforme deluje tudi iskalnik partnerjev, kjer si lahko ogledate podatke o organizacijah, ki iščejo projektne partnerje, ali pa sami vnesete podatke o projektu, ki ga želite izvesti, ter poiščete ustrezno partnersko organizacijo? Preverite na EPALE. iCk Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS 14 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education O sedmih strokovnih dogodkih EPUO v sedmih spletnih blogih Maj je med kopico različnih dogodkov prinesel nekaj posebnega in močno dobrodošlega: strokovne dogodke EPUO, ki se posvečajo različnih ciljnim skupinam - in kar je najpomembnejše, jih tudi vključujejo. Majhni dogodki z velikim dometom je skupni naslov EPALE spletnih dnevnikov, v katerih nacionalna koordinatorica z ACS, mag. Zvonka Pangerc Pahernik, povzema dogajanje in rezultate: »Čeprav gre za srečanja razmeroma majhnih skupin deležnikov, verjamemo, da bo domet njihovih sporočil velik, saj vzpostavljamo temelje za široka sodelovanja.« V svojem prvem blogu je Zvonka pisala o dogodku v Celju, ki je v ospredje postavil dolgotrajno brezposelne. Udeleženci so bili enotni, da je treba razvijati klj učne kompetence in mehke veščine. Drugi blog je povzemal dogodek v Slovenski Bistrici, kjer so se posvetili problematiki mladih in slednje dejavno vključili. Dogodek je »vsekakor opozoril na kompleksnost teme o mladih, predstavil nekatere možnosti in pozval k povezovanju in sodelovanju.« V Kranju so na dogodku govorili o mladih brezposelnih. Priložnosti so, piše Zvonka v tretjem blogu, »le naravnanost je treba spremeniti, verjeti vase in v neuhojene poti ter si pridobiti ustrezne spretnosti.« In že smo pri četrtem blogu o Novem mestu, ki je pripravil dogodek na temo priseljencev in Romov. V ospredju so bile socialne in državljanske kompetence, poudarjali pa smo, da se moramo za sožitje potruditi vsi. V Radečah so se posvetili podeželskemu prebivalstvu, zato v petem blogu povzemamo, da je pomembno razvijati tudi kompetence samoiniciativnosti in podjetnosti. Te so poudarjali tudi v Murski Soboti, kjer so dogodek namenili brezposelnosti: slednjo je treba premagovati tudi z dejavnim vključevanjem delodajalcev. Ne gre brez poklicnih kompetenc posameznikov, hkrati pa so nujne tudi splošne, denimo socialne, emocionalne, podjetniške idr., o čemer berete v šestem blogu. Zadnji dogodek je potekal v Žalcu in je v žarišče postavil ključne kompetence zaposlenih. Ja, tudi če si zaposlen, jih moraš razvijati: kompetence, osebnost in znanje. Več o dogodku in rezultatih pa v blogu, ki bo objavljen v prihodnjih dneh. Simona Kavčič (simona.kav cic@acs.si), ACS Udeležili smo se dogodkov, ki napovedujejo junijski tematski teden Maj je mesec, ko vse cveti in oživi, zato smo se tudi mi polni energije podali na teren ter obiskali le nekatere izmed številnih dogodkov, ki so jih organizirali naši sodelavci. Udeležili smo se nacionalnega odprtja TVU 13. maja 2016 v Velenju. Tam smo se z zloženkami in drugimi informacijskimi gradivi predstavili v okviru promocijske stojnice. Dogodki, kot je ta, so hkrati tudi odlična 15 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education priložnost za mreženje in navezovanje novih stikov ter ohranjanje obstoječih. Dogodka v Velenju so se med drugim udeležili tudi predstavniki Agencije za strokovno izobraževanje in izobraževanje odraslih s Hrvaške ter predstavnik tamkajšnje nacionalne podporne službe EPALE, s katerimi v prihodnje pripravljamo tudi nekaj skupnih aktivnosti. Nekaj dni kasneje smo, prav tako v okviru stojnice s promocijskimi gradivi, sodelovali na dogodku z naslovom »Dan učečih se - Naj se sliši naš glas!«. Maja so potekali tudi strokovni dogodki EPUO. Ekipa EPALE se je udeležila zadnjega strokovnega dogodka z naslovom »Razvoj ključnih znanj in spretnosti zaposlenih kot odgovor na izzive 21. stoletja«, ki ga je v torek, 31. 5. 2016, gostila UPI - ljudska univerza Žalec (program). Več o dogodku boste v kratkem lahko prebrali v spletnem dnevniku. Na dogodku smo s promocijskimi zloženkami predstavili tudi EPALE, ki izobraževalcem odraslih omogoča, da širijo dobre prakse in rezultate svojega dela ter se seznanjaj o z delom kolegov. Hkrati pa je podjetništvo in zaposljivost tudi ena od podtem platforme EPALE, kjer je na voljo zbir informacij s tega področja. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Predstavitev EPALE na letnem srečanju mrež in kontaktnih točk Evropske komisije v Sloveniji ter konferenci EBSN Ekipa EPALE je v začetku meseca junija sodelovala na letnem srečanju mrež in kontaktnih točk Evropske komisije v Sloveniji, kjer smo zbranim udeležencem predstavili tudi platformo in jih povabili k sodelovanju. Prav tako v prvih dneh junija pa je Ljubljana gostila letno konferenco Evropske mreže za temeljne zmožnosti (EBSN), na kateri je sodelovalo skoraj sto udeležencev iz različnih evropskih držav. V petek, 3. junija, je priložnost za predstavitev na konferenci dobil tudi EPALE, ki sva ga predstavila Rumen Halachev (predstavitev) in avtorica članka (prispevek). Rumen, predstavnik centralne podporne službe iz Birminghama, je predstavil platformo in načrt njenega razvoja v prihodnosti, sama pa sem v imenu slovenske nacionalne podporne službe predstavila umeščenost platforme v Sloveniji. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS 16 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education KOTIČEK JE VAŠ RIC Novo mesto je gostil tuje strokovnjake na mednarodnem usposabljanju v okviru projekta TI ME@net Mladi z motnjami v duševnem razvoju so ciljna skupina z visokim tveganjem socialne izključenosti, kar izpostavljajo tudi evropske smernice. RIC Novo mesto kot partner sodeluje v dvoletnem mednarodnem projektu TIME@Net (Transnacionalna mreža za spodbujanje inovativnih modelov izobraževanja, učenja in vključenosti v delo). Projektna ideja je nastala na podlagi prepoznanih potreb, glavni namen projekta pa je spodbujanje socialne in delovne vključenosti, aktivnega državljanstva in vključevanja v vseživljenjsko učenje mladih z motnjami v duševnem razvoju. Cilj je razviti nov model in inovativne prakse s krepitvijo kompetenc strokovnjakov za uspešno vključevanje ciljne skupine. V projektu smo do zdaj izdelali raziskavo stanja na nacionalni in EU ravni s področja vključevanja mladih z motnjami v duševnem razvoju izdelali smernice (vključno s strateškim načrtom) za izvedbo projekta in model za izvajanje učinkovitega usposabljanja strokovnjakov. Izdelali so tudi priročnik za strokovnjake z namenom spodbujanja in izvajanja učinkovitih mehanizmov vključevanja omenjene ciljne skupine v družbo in delo. Od 4. do 8. aprila 2016 smo v RIC-u gostili tuje strokovnjake, ki so se udeležili 30-urnega pilotnega usposabljanja (na podlagi razvitega programa v projektu) osebja, ki se neposredno srečuje z mladimi z motnjami v duševnem razvoju. Namen usposabljanja je opremiti strokovnjake s strateškimi kompetencami, potrebnimi za učinkovito in uspešno vključevanje mladih z motnjami v duševnem razvoju v usposabljanje in zaposlitev s poudarkom na povezovanj u s podjetij in drugimi pomembnimi organizacijami že od začetka procesa vključevanja. Po končanem usposabljanju bodo udeleženci prenesli znanje pridobljeno na usposabljanju v svojo državo z izdelavo individualnih planov vključevanja oseb z motnjami v duševnem razvoju v tesnem sodelovanju izobraževalnih organizacij s trgom dela. Za nas je sodelovanje v tovrstnem projektu izrednega pomena, saj tako lahko delimo znanje z drugimi državami in prenašamo dobre prakse tudi k nam. S tem tudi obogatimo našo pestro ponudbo programov različnim ciljnim skupinam ter poglabljamo partnerstva v lokalnem in nacionalnem omrežju. Informacije in gradiva so dostopna na naši spletni strani ter na spletni strani projekta. Program je financiran znotraj programa Erasmus + K2 Strateška partnerstva, ki ga vodi Italijanska organizacija Astir consorzio di cooperative sociali. V projektu sodelujejo partnerji iz 8 različnih Evropskih držav (Italije, Slovenije, Romunije, Bolgarije, Danske, Tina Strnad (tina.strnad@ric-nm.si), RIC Novo mesto 17 Španije, Portugalske in Francije). Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Medgeneracijski junij za aktiven skok v poletje SIMBIOZA Preden se začnejo poletni oddihi, nas v Medgeneracijskem centru Simbioza čaka še prav posebno aktiven in pester mesec! Delavnice pametnih telefonov in pametnih tablic postajajo vse bolj zaželene, še posebej, ker se med tečajem individualno posvečamo vsem izzivom pri vsakdanji praktični uporabi. Prav tako postaja vreme vse bolj idealno, da ujamete popolne trenutke s fotoaparatom, pa najsi bo to prek telefona, tablice ali fotoaparata - pri Simbiozi osvajamo vsa znanja. Poleg omenjenih tečajev nudimo še začetni in nadaljevalni tečaj uporabe računalnika ter delavnice, namenjene naprednejšim uporabnikom, kjer spoznavamo vse od spletnih nakupov, spletne banke in ostale e-storitve, do katerih dostopamo prek interneta. V medgeneracijskem centru se bodo ob kavici z vami družili in pogovarjali Simbioza Prijatelji, ki so vam obenem na voljo za vse dodatne informacije o naših aktivnosti! Ker se pa že približuje tudi konec šolskega leta, se bomo prva dva tedna julija in zadnja dva tedna avgusta družili na otroškem počitniškem varstvu za vse otroke, stare med 5 in 13 let! Čakajo nas pestri dnevi in že komaj čakamo skok v poletje! Za več informacij o naših programih in aktivnostih v medgeneracijskem centru nas pokličite na 040 336 311 ali nam pišite na mgc@ simbioza.eu! Veselimo se srečanja! Matic Karče (mgc@ simbioza.eu), Simbioza Uspešna izvedba vseslovenske akcije TVU v sodelovanju z LKD Mavrica Novo mesto in RIC Novo mesto Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (JSKD) in Zveza kulturnih društev Slovenije (ZKDS) sta že tretje leto zapored pripravila vseslovenski Teden ljubiteljske kulture (TLK) in povabila lokalne skupnosti, kulturna društva, etnične skupine, ki živijo v Sloveniji, posameznike ter izobraževalne in kulturne ustanove, da se jim pridružijo s svojimi programi. Letos se TLK aktivno povezuje tudi s TVU, zato je bil 17. maj 2016 posvečen dnevu učenja in kulture pod geslom »Učenje in kultura z roko v roki«. V okviru Galerije RIC smo videli povezavo za sodelovanje v tej skupni vseslovenski akciji in povabili Likovno kulturno društvo (LDK) Mavrica Novo mesto, s katerim uspešno sodelujemo že vrsto let. Tako smo 17. maja 2016 v prostorih RlC-a z velikim veseljem odprli skupinsko likovno razstavo. Svoja dela je na ogled postavilo kar 19 članov. Dela so pod vodstvom mentorja Jožeta Kotarja nastajala ravno pod tematiko »Učenje in kultura z roko v roki«, kar je za člane društva predstavljalo pravi izziv. Te dni čopiči počivajo, sledi barv, ki so jih pustili ustvarjalci, pa ostajajo. Razstava bo v prostorih RIC-a na ogled vse do 30. junija 2016. 18 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Vtisi članov LKD Mavrica Novo mesto Ko je stekel pogovor o sodelovanju z RIC Novo mesto, mi je predlagana tema postala pravi izziv. Kajti naslov »Učenje in kultura z roko v roki« je zelo širok pojem in iskanje motiva za moj likovni prispevek je porajalo veliko vprašanj v smislu, kako naslikati malo in povedati veliko. K sreči pa se je kmalu rodil tudi navdih in prinesel odgovore. Moj korak se je pred časom ustavil ob kipu Franceta Prešerna. Pozornost mi je vzbudil detajl - knjiga v roki. Moja misel je bila na mestu. Zgodovina, učenje ... vredno sporočila. Tudi barvno sem želela poudariti kakovost slike, saj zelena barva pomirja, sprošča, pospešuje sposobnost izražanja in posredovanja ... Tako se je rodila moja slika. Vesela sem tega sodelovanja in upam, da v prihodnje ponovimo še kakšno skupno akcijo s TVU-jem in RlC-em. Člani LKD Mavrice so naslikali zelo dobre slike in sem zelo ponosna na njih in na mentorja Jožeta Kotarja, ki nas zelo dobro razume in s strokovnimi nasveti vodi, da zmoremo počasi svoje znanje nadgrajevati. Vida Praznik, predsednica društva LKD Mavrica Novo mesto Kot mentor likovnega društva Mavrica opažam, da slikanje na določeno temo slikaije sprva nekoliko miselno obremeni, kar pomeni, da se toliko bolj angažirajo in so ob tem aktualni in še izvirnejši. Ravno zaradi angažiranega slikanja in aktualnega razmišljanja opuščamo vse tako rekoč »lirične slikarije«, slikanje pokrajine in romantične mestne vedute, in se vse bolj vključujemo v vsakodnevno dogajanje. Postajamo in smo kronisti aktualnega dogajanja. Stopnja izobraženosti je v društvu Mavrica zelo visoka. Nekateri slikaiji prihajajo iz medicine, drugi iz prosvete ali ekonomije, zato dobro poznajo trenutne razmere in radi sodelujejo pri razumevanju določenega aktualnega trenutka v svojem kraju in tudi v svetu. Takšno sodelovanje, posebej s skupino RlC-a, je zelo željeno in smiselno. Z roko v roki lahko ustvarjamo ozračje za nove likovne, literarne in druge dosežke. Verjamem, da se bo sodelovanje z RIC-em še okrepilo, kajti kultura in učenje krepita duha in bogatita naš vsakdan, imata isto pot in sorodna prizadevanja napredovanja. Jože Kotar, slikar in mentor skupine LKD Mavrica Novo mesto Ko smo dobili ponudbo, da nekaj narišemo v zvezi s kulturo, mi je pred oči takoj prišla ulica, ki pelje v nedogled, ker tudi kultura je brezkončna. Sodelovanje z RIC-em vedno rodi uspehe in nastala je res lepa paleta slik v zvezi s to temo. Na otvoritvi razstave v prostorih RlC-a je bilo veselo in res lepo! Dragica Škrinjar, članica LKD Mavrica Novo mesto Kar veliko nas je, ki se na RIC-u počutimo že kar domače in radi prihajamo sem. Saj se tu vedno godi kaj zanimivega. Prav posebej smo bili veseli, ker so povabili tudi nas, ljubiteljske slikarje, člane LKD Mavrica, da pripravimo slikarsko razstavo na temo »Učenje in kultura z roko v roki«. Razmišljala sem, kaj naj bi naslikala na to temo. Ko pa sem zagledala na neki fotografiji nekaj vrečk s posušenimi zdravilnimi zelišči, sem pomislila, da je to prava ideja. Saj to je vedno koristno, če zna človek sam poskrbeti za svoje zdravje, in to z naravnimi sredstvi. Vesela sem, da sem v tej akciji lahko sodelovala. Marinka Starc, članica LKD Mavrica Novo mesto Sem članica društva LKD Mavrica NM in toplo pozdravljam sodelovanje z RIC Novo mesto. V TVU sem z veseljem s svojo sliko sodelovala na razstavi z naslovom Učenje in kultura z roko v roki. Naslov lep, bogat, zame pa velik izziv. Takoj sem pristopila k delu. Kar nekaj dni sem v glavi predelovala mogoče motive, tehnike, izdelala sem kar nekaj skic. Motiv 19 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education sem našla v sebi. Rada se učim, ustvarjam, kultura in umetnost sta mi blizu. Naslikala sem avtoportret Moja dobra knjiga. Uživala sem, ko sem ustvarjala. Z veseljem bom še sodelovala pri povabilu. Metoda Turk, članica LKD Mavrica Novo mesto Anita Jakše (anita.jakse@ric-nm.si), RIC Novo mesto, in Vida Praznik (praznik.vida@gmail.com), LDK Mavrica POSVETI, KONFERENCE Novi Program za razvijanje spretnosti v Evropi - predstavitev Belgija, Bruselj, in splet Evropska komisija bo 20. junija v Bruslju predstavila novi Program za razvijanje spretnosti v Evropi. Dogodka se bo po pričakovanjih udeležila številna zainteresirana strokovna javnost s področja zaposlovanja in izobraževanja, prav tako pa bodo tam prisotni visoki predstavniki evropskih in drugih mednarodnih institucij. Komisija sporoča, da bo dogodek naravnan interaktivno in bo omogočal povezovanje in vzpostavljanje partnerstev za razvijanje spretnosti. Več o dogodku si preberite na EPALE tukaj, dogodek pa lahko spremljate tukaj. FOR EUROPE Razprava Fiskalna politika in demografske spremembe - izkušnje različnih držav Slovenija, Ljubljana (Hotel Union) Slovensko prebivalstvo je med najhitreje starajočimi se v Evropski uniji, sistemi socialne zaščite pa takšnim gibanjem niso dovolj prilagojeni. Predstavništvo Evropske komisije v Sloveniji in Urad za makroekonomske analize in razvoj organizirata razpravo o izzivih, ki jih za (slovenske) javne finance predstavlja starajoče se prebivalstvo. Razpravo, ki bo potekala v Ljubljani, bo mogoče spremljati tudi prek spleta. Več o razpravi najdete tukaj. Okrogla miza: Begunci pred vrati ali temeljne vrednote na preizkušnji Slovenija, Ljubljana (Knjižnica Otona Župančiča) Ko se soočamo s podobami bežečih ljudi z območij vojnih spopadov in drugih kriznih območij, ko se Sredozemsko morje spreminja v pokopališče in na mejah Evrope rastejo koncentracijska taborišča, se nam odpirajo vprašanja, na katera ne najdemo zadovoljivega odgovora. Da bi prebudili (za)vest in našli kakšen odgovor, ki bi nam zbistril pogled na 20 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education vprašanja begunstva oziroma migracij, so organizatorji k pogovoru povabili strokovnjake različnih strok, raziskovalce, humanitarne delavce in ljudi z izkušnjami pri delu z migranti. Pri razmisleku bomo izhajali iz temeljnih vrednot svetovnega etosa: nedotakljivosti (svetosti) življenja, dostojanstva človeka in zlatega pravila. Več si preberite tukaj. ESRALE 2016 Poletna šola in mednarodna konferenca (Summer Academy and International Conference) Madžarska, Pecs Mednarodna konferenca 19. julija bo v ospredje postavila izobraževanje in učenje odraslih v kontekstu kulturnega, strokovnega in skupnostnega razvoja -problemi teorije, koncepta, politike in prakse. Od 20. do 24. julija pa bo potekala še poletna šola Udeležba, poslovanje in partnerstvo v izobraževanju in učenju odraslih - problemi teorije, koncepta in prakse. Več o dogodkih najdete tukaj. 3. baltska in 17. nordijska konferenca o pismenosti (7th Nordic Literacy Conference) Finska, Turku/Äbo Avgusta na Finskem pripravljajo konferenco na temo Ustvarjanje pomena - pismenost v akciji (Making meaning -literacy in action). Gre za Baltsko/Nordijsko konferenco, ki poteka vsako drugo leto. Konferenco pripravlja FinRA (Finnish Reading Association), finsko bralno združenje. Več o dogodku si preberite tukaj. nish Reading Association 8 evropska ESREA raziskovalan konferenca: Razmišljajmo o vlogah izobraževanja odraslih v prihodnosti: vprašanja moči in virov ustvarjalnosti (The 8th European ESREA Research Conference: Imagining diverse futures for adult education: questions of power and resources of creativity) Irska, Maynooth Velika mednarodna konferenca o izobraževanju in učenju odraslih bo združila raziskovalce in strokovnjake iz Evrope in širše, da bodo razpravljali o učenju, moči in ustvarjalnosti. Konferenco pripravlja Evropsko združenje za raziskave o izobraževanju odraslih (ESREA). Več o konferenci najdete tukaj. 21 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education KNJIŽNICA ACS Nova številka revije Journal of Adult and Continuing Education ífp, d • \ t S M x Mill Uutt trti Continuing UuutWfl Na knjižnih policah naše knjižnice je nova številka revije Journal of Adult and Continuing Education (JACE). V njej urednik izraža svoje zadovoljstvo, da kljub marginalizaciji področja izobraževanja odraslih, predvsem zaradi posvečanja problematiki mladih brezposelnih in izzivih, ki jih to prinaša, Unescova nedavna publikacija Rethinking education vliva upanje, da bodo oblikovalci politik prepoznali pomembnost in vrednost vseživljenjskega učenja in izobraževanja odraslih. V aktualni številki lahko beremo o izobraževanju starejših odraslih na dveh univerzah - novozelandski in škotski. Svoje mesto ima tudi priznavanje formalno in neformalno pridobljenih znanj, pri čemer se avtorja osredotočata na portugalsko raziskavo. Kaj vse še najdete v tej številki, pa izveste med listanjem revije. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Druga letošnja številka revije o poklicnem izobraževanju in usposabljanju Vocational Education Training Izšla je nova številka revije Journal of Vocational Education & Training založbe Routledge. Med listanjem boste naleteli na zanimiv prispevek, ki ponuja premislek o poklicnem znanju skozi strokovni razvoj poklicnega učitelja. Alternativa socialne pravičnosti za oblikovanje šolanja je tema, ki v ospredje postavlja razvojni vidik poklicnega izobraževanja in usposabljanja v času gospodarske prevlade. V tokratni številki lahko berete tudi o različnih praksah v zvezi s poklicnim izobraževanjem in usposabljanjem v Angliji, Avstraliji in na Danskem. Nova številka ponuja tudi druge zanimive teme. Izvod je že na naših knjižnih policah! Simona Kavčič (simona.kav cic@acs.si), ACS Sedma številka revije Skillset&match Majska številka revije Skillset&match, Cedefopova publikacija o učenju za delo, prinaša ekskluzivni intervju z evropsko komisarko za zaposlovanje, socialne zadeve, strokovno usposobljenost in mobilnost delovne sile, Marianne Thyssen. Številka ponuja tudi intervju s profesorjem na cambriški univerzi, Geoffom Haywardom, in predsednico kanadskih šol in institutov, ki govori o povezavi med poklicnim in visokošolskim izobraževanjem. 22 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Tokratna številka vsebuje tudi zanimivo prilogo, ki prikazuje 14 načinov za reševanje »spretnostne neusklajenosti«. Prispevek države članice tokrat prihaja iz Estonije, kjer poklicno izobraževanje in usposabljanje odraslih omogoča lažje iskanje dela. Kot po navadi pa tudi tokrat lahko brskate po najnovejših Cedefopovih publikacijah in preverite prihajajoče dogodke. Izvod je na voljo tudi v naši knjižnici. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Kaj se v izobraževanju dogaja na drugem koncu sveta? Izšla je nova številka četrtletnika, ki predstavlja zadnje dosežke univerze, znanstvena dela, aktivnosti študentov, njihove zgodbe in druge novice. Open University of Hong Kong zagotavlja odprto in fleksibilno izobraževanje tudi za odrasle. Prizadevajo si za celostno izobraževanje, ki se osredotoča na posameznikove prednosti in kompetence. Glasilo redno prihaja v našo knjižnico, kjer si lahko ogledate, kaj se dogaja v izobraževanju (odraslih) na azijski celini. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Obiščite nas v Knjižnici ACS in pobrskajte po naših knjižnih policah. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | V. d. izvršne urednice: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 23 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education