UMETNOST LETO I. 1936-37 :■'} Našim p. n. wmx£*UUou* in Mateliču*! Radi boljšega razumevanja sporočamo, da smo doslej izdali naslednje številke naše revije: 1. številka — veliki format 1. „ — mali 2 ________________ n n n skupno torej tri številke. V maju tekočega leta izide še 3. številka na malem formatu, s čemur bo naš prvi letnik J936/J937 v obsegu štirih številk zaključen. Format revije smo spremenili na izrecno željo naših p. n. naročnikov, pri čemur pripominjamo, da je sedanja oblika revije (mali format) trajna tudi za vse bodoče letnike in se ista, v nobenem primeru ne bo spremenila, P. n. naročniki, ki morda pomotoma nho prejeli katere od zgoraj označenih številk, naj isto reklamirajo. Pri reklamiranju 1. številke je vselej označiti ali gre za veliki ali mali format. Novi naročniki dobijo lahko še vse dosedaj izišle številke prvega letnika. Naročnina za vse štiri številki J936/1937 znaša ' Din 40’— za revijo na navadnem papirju „ 60’— „ „ „ umetniškem papirju in je plačljiva na poštno-čekovni račun štev. 15.474 v Ljubljani. URED NIŠTVO IN UPRAVA UMETNOSTI LJUBLJANA, POD TURNOM ŠTEV. 5 k Priloga Umetnosti št. 2 1937 UMETNOST 1937 LJUBLJANA V MARCU ŠT. 1 - L. I Razum in ljubezen (1815) Ujel bi mladi Dajnis rad Dorido. „0 deklica", je klical ji, „postoj! Da ljubiš me, povej! — in da sem tvoj, in miren bom — prisegam na Kiprido!“ Razum svari: „Besede mu ne daj!" A Eros: „Da ga ljubiš, mu priznaj!“ „0 ljubim te,“ je rekla pastirica. Obema zagorelo je srce in Dafnis ji je padel pred noge, oči povesila je krasotica. „0 zbeži, zbeži!" jo razum svari. „Ostani ž njim!" ji Eros govori. In je ostala. Dafnis lepotico drhte prijel je za roko: „Poglej, kako golobček v senci gostih vej objema svojo belo golobico!“ „0 zbeži!" znova jo razum svari. „Posnemaj zgled!" ji Eros govori. In zagorela so ji usta vroče, preletel jih je ljubezniv nasmeh; in že z medlenjem blaženim v očeh je vdano padla dragemu v naročje. „Želim ti srečo!" Eros govori. A kaj razum ? Razum — molči. A. S. Puškin. (Prevedel Mile Klopčič). PUŠKINOVA UMETNOST ni bila v izražanju enostranska — le besedna, kakor je pri mnogih. Vsi, skoro prav vsi njegovi rokopisi, ki so še ohranjeni, nam to potrjujejo. Veliki pesnik je skoro vsak list svojih rokopisov opremil z risbami. Niso to dolgočasne vinjete v geometrijski ali kaki diletantski obliki, temveč vinjete, arabeske, ki so privrele pesniku iz srca, tako spontano in primarno pred oči, da jim je njegova roka dala likovno obliko, s katero so zaživele večno življenje, kakor so zaživele večno življenje s peresom pisane besede, povezane v rime. Risal je v začetku teksta, na robu in na koncu. Najrajši glave in prizore oseb, katere je opeval. In to kot samouk s tako spretnostjo in dovršenostjo, da mora še tako kritično oko osupniti. Zelo rad je risal sebe, zlasti v profilu — pa nikdar ne takšnega, kakršen je v resnici bil, temveč takšnega, kakor ga je videl s svojimi notranjimi očmi. Večkrat se je upodobil v uniformah in oblekah' v katerih ni nikoli bil; prav tako si je delal frizure, katerih nikoli nosil ni... Risal je po navadi le s peresom, vendar lahkotno in sigurno. Nikdar ni popravljal ali celo radiral. Svojih risb ni skrival ali tajil, kakor ni skrival in tajil svojih epigramov. Upodabljajočo umetnost je zelo ljubil. Rad se je družil s slikarji in govoril o umetnosti. Nikdar ni nameril ostre puščice svojih epigramov nanje. Puškinove risbe so resnično sestavni del ustvariteljeve veličine Puškina — pesnika in genija. m Zoran Mušič - Kastiljska krajina - Olje 1935 <&& .A Te besede za stoto obletnico Puškinove smrti veljajo neumrljivemu Puškinu, osebnosti, ki skrivnostno zajeta v besede in stihe, danes, po teh sto letih še vedno živi, živi tako resnično, da ti je treba samo odpreti knjigo, in že bosta toplo srce in bistri um tega edinstvenega poeta vznemirila, presenetila in očarala tvoje čustvo in tvojo misel. Temu Puškinu velja moja beseda; zato vam v teh kratkih minutah ne bom govoril ne o njegovem rodu, ne o njegovem nesrečnem in polnem življenju, in ne o njegovi tragični smrti, marveč bom skušal očrtati to nepopisno, živo, čvrsto in neizbrisno osebnost, ki nanovo zaživi v vsakem bralcu in ki je v teh sto letih uto-lažila, ohrabrila in vzradostila nešteto človeških duš. O desetletnem Puškinu je dejala njegova babica: „Ne vem, kaj bo iz mojega starejšega vnuka; včasi ga nikakor ne razmaješ in ne pripraviš, da bi se šel igrat z otroki, včasi pa se tako razigra in razvname, da ga z ničimer ne ukrotiš; iz ene krajnosti se meče v drugo, sredine ne pozna." — Te besede, izrečene v času, ko je znal bodoči poet po zagotovilu njegovega brata že sko- raj vso francosko poezijo na pamet, — opozarjajo na dve temeljni značilnosti Puškinove poezije, lastnosti, ki sta se v subli-miranem svetu umetnosti izpremcnili v vrlini. Prva izmed njiju je obsežnost čustvene skale. Kajti srce, ki pada iz skrajnosti v skrajnost, pozna vse odtenke. Ta razpetost med skrajnosti se pri Puškinu javlja posebno izrazito. Tak je sam s seboj, tak je v ljubezni in tudi v svojem odnosu do narave. Njegova najintimnejša duhovna lirika govori o razpoloženjih popolne skrušenosti, o razpoloženjih notranjega obupa nad zgrešenim življenjem in pozna tudi visoki zanos pravega, po usodi izbranega in zaznamovanega »Preroka". Odtod vesoljno sočutje, ki se v njegovem srcu skrivnostno druži z umetniškim prezirom do povprečne množice. Njegov čut za naravo je zlasti v zgodnjih letih ves prevzet z veličastjo in slikovitostjo divjega Kavkaza, toda že zelo zgodaj, kesncje pa vedno pogosteje, se javlja v njegovi poeziji tiha, melanholična ruska priroda s svojim enoličnim čarom. A tudi v tej enolični prirodi pozna vsa razpoloženja od blage južne noči do demonskega snežnega viharja z njegovim tuljenjem in s pošastnimi glasovi volkov. — Njegova erotična lirika izraža tako lahkomiselno čustvenost in čutnost peterburškega dandyja kakor tudi najgloblja in najnežnejša ljubavna čustva, kar jih poznamo v svetovni literaturi. In isto čustvo se pri njem stopnjuje do silovitosti, s kakršno je nakopičeno v erotično-demonski osebnosti Don Juana, dasi se poet često z vso resnobo izprašuje, ali je sploh sposoben ljubiti in ali je sploh že koga ljubil, in dasi se obtožuje, da je njegovo srce v zadnjem bistvu hladno in mrtvo. — Vsa ta raznolikost in protislovnost v njegovi izpovedi ni podobna neurejenosti, marveč vzbuja samo vtis bogastva in polnosti. Tako se more izpovedati samo svobodna narava, samo osebnost, ki eksistira in živi edinole po zakonih svojega srca, pa naj bodo njegove postave svetu še tako nerazumljive. In res, Puškin je ves, v vsej svoji raznolikosti neodvisen naravni pojav, prvobiten in globoko človeški hkratu: njegovo srce živi samotno in svobodno, kakor se svobodno vzpenjajo v nebo kavkaški vrhovi, ki jih je tolikokrat opeval, in kakor žive svoje veličastno in samotno življenje 7. oblaki, viharji in soncem, ki ogreva njihove ledene in kamenite grmade. To neodvisno srce ne pozna ne prikrivanja ne pretvarjanja. Pogum ima biti tako, kakršno je ustvarjeno, in se izpovedati tako, kakršno je — pa bodisi v ogorčenje in začudenje sveta in bodisi celo v skrušeno strmenje lastne zavesti. V resnični umetnosti poteka vse, vsebina, značaj in oblika iz enega osrednjega vira, iz osnov osebnosti. Tako je tudi pri Pu-škinu. S tem prehajam k drugemu svoj-stvu, ki nanj opozarjajo navedene besede njegove babice. Ves značaj, pa tudi vso obliko svoje umetnosti je Puškin zajel iz svojega srca, kajti kakor se njegove srce igra z njim, tako se Puškin igra s čustvi svojega srca, toda igra v najpomembnejšem smislu besede. Igra se z njimi, kakor se genialen muzik igra z akordi, tako se igra Puškin s čustvi, da se mu tehtna in čista prelivajo v melodije, ne da bi pri tem izgubila kaj svoje resničnosti in človeške pomembnosti. Oglejte si samo „Onjegina“ in v njegovem pestrem bogastvu boste zlahka opazili to Puškinovo odliko. Pomembno in pomenljivo igrivost bi jo lahko imenovali in ta smiselna in resna igrivost je bistvo vsake umetnosti. Puškina je je naučilo njegovo srce. Podobno je tudi z njegovo obliko. Mislim, da ga ni v svetovni literaturi pesnika, ki bi mu stihi tekli tako svobodno, preprosto in lahkotno, kakor teko njemu. Zdi se ti, da mu čisti in lahko vro naravnost iz srca, da sc igra in zabava z njimi ali da so njegova edina naravna govorica, tako neprisiljeno žubore, čeprav se strogo podrejajo rimi in ritmu njegove čustvenosti, ki se v teh igrivih vrsticah vendarle izraža z vso pristnostjo in z vso resnobo polnega in globokega življenja. Če bi hotel Puškina primerjati, bi mu glede tega svoj-stva lahko vzporedil samo še Mozarta, ki ume s svojo igrivo in smehljajočo sc muziko izražati vse od lahke radosti do demoničnih strasti in do smrtne groze. In čudovito točna je beseda, ki jo je o Pu-škinu zapisal Merežkovski: „V primeri z njim se zde vsi drugi pesniki težki in mračni — on edini gre svetal in lahek preko zemlje, skoraj ne da bi se je dotaknil — kakor helenski bog.“ V skladu s to njegovo naravo, umetniško kretnjo in obliko je tudi smer, ki se kaže v njegovi tvornosti. Pričel je, zlasti v daljših pesnitvah s tem, da si je izbiral zanje eksotične, bujne, romantične snovi. Toda čim bolj je zorel, tem bolj se je njegov okus obračal k domačemu, preprostemu, drobnemu življenju. To dejstvo je ugotovil že Gogolj, ki ga je tudi razložil z naslednjimi besedami: „Čim navadnejši je predmet, tem večji mora biti pesnik, da iz njega ustvari nekaj nenavadnega, nekaj, kar ne bo samo vsakdanje, ampak med drugim tudi prava resnica." Puškinova smer je bila smer resničnega umetnika in usoda je hotela, da ni ostala pomembna samo zanj. S tem, da je odprl literaturi pot v domače, rusko življenje, je utrl ali vsaj neskončno olajšal literarni razvoj svojim naslednikom od Gogolja preko Turgenjeva, Gončarova, Dostojevskega, Tolstega pa do Čehova, skratka vsej veliki in znameniti družini ruskih realistov, predstavnikov čudovite literature, ki jo vsi globoko ljubimo in spoštujemo. Vsi ti veliki tvorci so se učili pri njem, vsi so ga študirali, ga sveto spoštovali, se sklicevali nanj in ga imenovali očeta ruske literature. Res je, dragocenost je vredna sama po sebi, toda dragocena je tudi po svojih učinkih. Kje je tvorec v svetovni literaturi, ki bi se mogel ponašati z veličastnejšim nasledstvom in ki bi ga njegovo nasledstvo tako enodušno, tako složno, tako ginljivo priznavalo, kakor so ruski pisatelji priznavali in še dandanes priznavajo Puškina? Olaf Globočnik - Zabava - Olje 1936 In ves ta mogočni zbor je v hvali in zahvali za dolga leta radostno prehitel sivolasi Goethe, ki je — kakor pravi v stihih, naslovljenih Puškinu — dan in noč prebiral dela petindvajsetletnega mladeniča in se učil iz njih. Velike in skromne besede starega Olimpijca, toda kot priznanje pravične, kajti ruska literatura je kesneje rodila morda večje mislece in spoznavalce, kakor je bil Puškin, ni pa rodila čistejšega in popolnejšega umetnika. Josip Vidmar. Znamenje velikega notranjega bogastva je, če občutimo dognanost umetnine z več strani in kdor pravi, da bere v pesnitvi samo besede, dokazuje da ne razume, kako je treba umetnino prav občutiti. A Brii Nikolaj Pirnat - Maksim Gorkij - Bron 1936 Avtor tega članka je slikar, glasbenik in pisatelj in je doživel lani 70 let. " V vsaki teh treh strok je ustvaril veliko dekx Vse to ogromno delo mu je vzrastlo izza študentovskih let za spoznanje, procvit in bodočnost Slovanstva. Kot glasbenik, slikar in pisatelj je proučeval dušo slovanskega ljudstva na Slovaškem, v Lužici, v Rusiji in pri južnih Slovanih, povsod tam, kjer živi slovanski rod samostojen ali odvisen. Stjepan Radič, vodja kmečke Hrvatske je napisal o njem: »Pogledal je v dušo narodovo, kakor ne znajo ali nočejo naši politiki." V mislih je imel Kubovo' glasbeno1 ustvarjanje in popevke dalmatinskega ljudstva. Ludovik Kuba je avtor iz 15 zvezkov sestoječe biblioteke »Slovanstvo v svojih pesmih", ki je bila in bo vselej ponos naše kulture. Je to delo enega človeka od njegovih študentovskih let do leta 1929., delo petinštiridesetih let človeškega življenja, delo, ki ga je vršil z ljubeznijo prebuditelja v vseh slovanskih deželah in ki ga je izdajal v lastni založbi. V orgelski šoli Skuherskega in na praški akademiji je prejel temelje svoje glasbene in slikarske kulture. Kesneje je * Uredništvo prinaša prevod Ludovika Kube, da seznani naše bralce z osebnostjo in delom tega češkega slikarja, glasbenika in pisatelja. V I. nadaljevanju bo sledilo zanimivo poglavje o Ažbetovi šoli v Monakovem in o nekaterih naših vodilnih slikarjih. 3 kakor nad grobom in bežno obuja spomin: ah, ta oranžni madež je ostanek one jeseni, ki sem jo slikal tam in tam! Ta cinobrov madež, tole zelenkasto srebro, ona modra sivina, to so spomini na portret onega dekleta, na sivine starca, na poletno nebo... Vse mu roji v mislih, kri mu stopa v glavo in razpokana deščica, mu noče iz rok. Kako pa tudi, ko je bila vendar skozi leta njegova zvesta spremljevalka, tajnica, pripovedovalka! A optični kaos na barvastih če-pinjah ga spominja akustičnega kaosa, ki ga s takim užitkom poslušamo pred začetkom koncerta, kadar godbeniki še v zadnjem trenotku poskušajo težavne pasaže in prijeme. To je sicer zvočna zmešnjava, toda kakšna! Zmešnjava krasot, ki jih nestrpno' pričakujemo in ki se pri prav - Radoje Hudoklin - Janez Krstnik - Les (hrast) - 1936 - Cerkvica na Sljemenu ljajo za naš sluh. Hipoma in na preprosti ukaz dirigentove palčka se rodi iz valov ja umetnikova skladba kakor Venera iz pene. Toda slikarju ni hudo le tedaj, kadar meče v ogenj od dela ohromelo paleto. Njemu je tesno vsaki dan, ko po končanem delu odmetava one barve. Umetnik odmetava tone, ki so ga tako osrečili, ko jih je doumel, saj jih je s tako ljubeznijo iskal in pripravljal. Samo en del je dospel na platno zato, da bo skozi leta in leta razveseljeval oko občudovalca, ostanek mora v smeti, v blato samo zato, ker je odveč. Ali se mar ne igra tako tudi usoda z marsikaterim človekom, ki je pogosto nadarjen in sposoben? Ali mar ne izginejo mnogi v pozabljenje brez sledui samo zaradi tega, ker niso znali najti mesta na življenjskem trgu? Toda — kakšno besedičenje?! Ali se mar ne godi tako tudi velikemu delu cvetja, ki nas očaruje v maju na košatih drevesih? Ogromni del tega cvetja mora z vetrom in dežjem k vragu, zato da imajo dovolj zraka in solnca izbrani cvetovi, kateri so določeni, da dozore in se razbohote bogato in bahavo v krasni posodi na bogati gostiji. Rekli bomo: slučaj! Zakaj neki naj bo to- tako važno? Kaj nam mar nekoliko nepravičnosti, katere se moramo s časom itak privaditi pri sebi in pri drugih? Toda ravno za to gre, da se slikarju vedno bolj vsiljuje misel, da ne gre za slučaj, marveč za natančno preračunano nepravičnost usode. Ali se ne poslužujemo v svoji človeški nepopolnosti nepravilnega naziva za neizprosni zakon, trdi pogoj in temeljno potrebo za blagostanje vsega, čemur je sojeno na svetu, da doseže to, kar mu pripada? Ni potrebno, da gre vedno za človeka. Viljem Aba - Novak - Ob Tisi - Iz razstave madžarskih slikarjev na Dunaju Foto - Zihaly I. Galerija Neumann & Salzer na Dunaju je leta 1936 priredila razstavo novejše ogrske umetnosti. Posebno je stopal v ospredje Viljem Aba-Novak (gl. sliko), ki ljubi prizore iz z zemljo zvezanega življenja ogrskega ljudstva. St. Poglayen - Neuwall Ko mešamo barvo s čopičem iz svinjskih ščetin zato, da jo ponesem na platno z vršiči nežno prožnih svinjskih ščetin, se moram premagovati, da ne mislim pri tem na bitje (stvor), za katero imamo le žaljivke, ko je vendar njegov delež zadnji in prepotrebni člen slikarjeve roke, zadnji člen v verigi medsebojnega razumevanja med slikarjem in občinstvom. In če je potrebno slikarju, da ima z dlako' poraščen jezik, da spregovori duši občudovalca, s kakšno jezo bi šele kazale zaničevane živali na godbenika (ko bi znale govoriti), ko se vendar violinist ne sme braniti konjskega repa, če hoče povedati ono, za kar njegova desna roka ne zadostuje in se njegovi levici ne sme gabiti poseči v drobovje zaklane ovce in iztrgati odtod shrambo blata. Njih stene nam s sodelovanjem konjskega repa pričarajo ono, kar je vnelo skladateljevo dušo. Ko poslušamo z občudovanjem skladbo, pozabljamo na pomoč in prepotrebno žrtev nižjih stvorov. Zakaj pa pozabljamo nanje, očarani po krasoti umetnosti, ko vendar oni k temu prispevajo? (?**▼• dr. r. Hi.vaty) Nadaljevanje. „Kot bi narava poskušala eksperiment za večno življenje človeštva, tako je vžgala umetniku hrepenenje v prsih.“ „ „Kaj ne živi v svojih delih vekomaj?" “ »Umotvor je pepel od plamena hrepenenja in hotenja, katerega iskre so za trenutek prešinile daljavo večnosti.“---------------------------- Fran Tratnik France G&rše - Krokarji - Mavec - 1936 Simbol svetega Luke, patrona slikarjev, je, kakor ti je znano, vol. Biti moraš tako potrpežljiv kot vol, če hočeš orati njivo umetnosti. Kako dobro se imajo voli, ki nimajo nič opraviti s tem preklicanim slikarstvom. Ampak tole sem ti hotel povedati: Ko bo minila doba melanholije, boš bolj svež nego prej. Zdravje se ti bo utrdilo in naravo okrog sebe boš smatral za tako lepo, da ne boš čutil nobene druge želje kot slikati. In Tvoja poezija se bo, mislim, na podoben način spremenila. Po ekscentričnosti boš prišel tako daleč, da boš delal stvari egiptovskega miru in največje preprostosti. ... _ , * > r Vincent van Gogh Slikarstvo je poezija, katero vidimo in ne slišimo; poezija je slikarstvo, katero slišimo pa ne vidimo. . , . .... . * Leonardo da Vinci Kip neznanega svetnika škofa je nedvomno ostanek kakega oltarja iz poznega XVII. stoletja. Izdelan je v lesu in je bil zmotno polihromiran z zlatom in lazurnimi barvami na srebrni podlagi. Delo priča o dobrem kiparju v lesu, ki je svojo figuro zasnoval v enotnem, dosti sklenjenem obrisu ter jo je nedvomno zamislil kot pen-dant figure na drugi strani oltarja, a ji je vseeno vdahnil polno življenja in kar temperamentnega gibanju. Lepa bradata glava se obrača v primeru s smerjo telesnega 6) ( Poglayen-Neuwall) Iz Zagreba: . .. Četudi je držan list na neki akademski višini, dovolj zavrt, ga priporočamo kot edino slovensko umetniško revijo in želimo, da bi čim bolj izrazil slovensko umetnost — toda da bi v njem našel svoj svet i »tisti skriti Cankarjev umetnik, tisti človek iz ljudstva" (iz uvodnega članka). (Ars 1937, z.) O reviji so poročali tudi naši časopisi, zagrebški in beograjski. /z Celja: P. T. „Kaj pa je tebe treba bilo. . .“ vprašam onega, ki to „umetnost“ pošilja okoli? Če mislite, da je umetnost nekaj zmedenih potez po platnu ali papirju. pa čisto trapasti obrazi, okorne postave (na primer M. Sedej), ali pa fantazije enega Maleša, ki menda vsled trenutne konstelacije kvari slikarski materijal okoli, se pač motite, pa amen! Vsa ta „mlada generacija" naj gre v šolo k onemu 10 letnemu fantičku, ki v „Mladem Jutru" priobčuje svoje izdelke in naj potem kaj naredi. Taki pacarji pa, kakor so, na> se oprimejo kakega drugega posla in naj ne diskreditirajo ob vsaki svoji pojavi ime umetnost. Isto velja o verzopiscih etc. .. . Vse skup v kak lagor in obraniti mirno ljudstvo pred to invazijo! Jaz sem 28 letnik in povem, da naj še danes vsa ta „mlada“ generacija (obenem tudi tričetrt komunistična!!!) gre v šolo k Prešernu, slikarjem F. Veselu, Vavpotiču, — in potem naj ostane lepo tiho ter da ljudstvu mir. Dokler imate take otroško jecljajoče tvorbe, se ne štulite naprej, četudi hočete svojo nezmožnost maskirati z »novo smerjo v umetnosti .. (Dopis uradnika iz tovarne barv v Celju.) Iz Mislinja: P. T. „Nisem obvezan Vam plačati za stvari katere nisem naročil! Lahko pošljete tudi hišo in ne vem kako pridem do tega da bi si vzel trud napisati naslov marko itd. samo zato ker se zljubi nekateremu me nadlegovati! (NB. s pošto dobite zvezek nazaj!) mimogrede omenjeno sem sam slikar in Vaša ,umetnost’ hm." (Dopis akademsko naobraženega gospoda.) „U m e t n o s t“ izide štirikrat na leto. Celoletna naročnina znaša Din 40'—; na umetniškem papirju Din 60'—. Posamezna številka Din 15'— oziroma Din 20'—. Naroča se na naslov: Uprava »Umetnosti", Ljubljana, Pod turnom 5. Izdaja Bibliofilska založba v Ljubljani. Urejuje uredniški odbor (Miha Maleš, dr. Rajko Ložar, France Gorše), odgovarja France Gorše. Vsi v Ljubljani. Natisnila Delniška tiskarna, d. d. (predst. Josip Štrukelj) v Ljubljani. Mestna hranilnica ljubljanska Nove vloge . . Din 50,000.000’— Oprotčene vloge, prenešene na nov račun . . „ 60,000.000’— Skupno stanje novih vlog . . . Din 110,000.000’— Nove vloge vsak čas izplačljive Obrestna merči do 5#/o Za vse vloge jamči mestna občina ljubljanska Zobna ordinacija Dentist Leopold Smerkolj Ordinira za zdravljenje zob Laboratorij za moderno tehniko in keramiko od 8. - 12. ure dopoldne in od 2. - 6. ure popoldne Ljubljana Vil, Celovška c. 32 Račun poštne hranilnice ij.joj Telefon 34-48 Telefon 34-48 Moderna električna svetila lestence, namizne svetilke, reflektorje, armature za vse vrste, specijalna svetila, žarnice itd. Vam nudi v veliki izbiri in po solidnih cenah Elektroindustrija P.P. Ljubljana, Gosposvetska cesta 13 KUNOVAR FRANJO KAMNOSEŠKO PODJETJE POKOPALIŠČE SV. KRIŽ LJUBLJANA -■ II:::. iir 1 - TELEFON 17-87 PRIPOROČA DOMAČE MARMORJE ZA VSA KIPARSKA DELA / IZVRŠUJE POKOPALIŠKA IN STAVBNA DELA / VELIKA IZBIRA NAGROBNIH SPOMENIKOV/ ALBUM NA RAZPOLAGO INSERATE z odličnimi uspehi in lične prospekte Vam sestavi in tiska DELNIŠKA TISKARNA D. D. Ljubljana, Dalmatinova 8 • Tel. 21-32 «J. BONAČ SI NT Ljubljanska karlonažna tovarni li papirna Industrija LJUBLJANA Tovarna zt papir In lepenko: KOLIČEVO, DOMŽALE, centrala: LJUBLJANA Čopova cesti IS Telefoni interurban 83-07 in 31-61 Brzojavi Bonač sin Ljubljana. IZDELKI: Vsakovrstne kartonaže iu drugi papirni 1»-delkl. - Papir, lepenka In karton. Tovarniike znamke 'sa toaletni papir .Sanol* in .Hermes* ta registratorje in mape za korespondenco .Hermes* in .Redos* . Fr. Stelž MPNUMENTA ARTIS SLOVENICAE V celoti je izšla I. knjiga tega veličastnega dela, »Srednjeveško • stensko stikarstvo«; II. knjiga »Slikarstvo baroka ' in romantike« izhaja v snopičih. Zahtevajte podrobne prospekte od AKADEMSKE ZALOŽBE V LJUBLJANI, Šelenburgova ul. 6/1. Najlepši okras sobe je knliina omara z lepo in okusno veianimi knjigami. — Lepo vezavo, od preproste do najfinejše, Vam oskrbi knjigoveznica JOŽE ŽABJEK Ljubljana, Dalmatinova ulica štev. 10 Telefon' 24-87 Izdelava vsakovrstnih trgovskih knjig po naročilu, kakor tudi vseh drpgih v ta stroko spadajočih del. Lastni črtalni stroj. Okvirji______________ okvirne late v vseh izdelavah BOR-Pavel Obersnel-Zg. Šiška $o Telefon štev. 27-78 RIDOBIVAJTE NAM NOVIH NAROČNIKOV! POKAŽITE REVIJO SVOJIM ZNANCEM!