8-2006 22 V roke mi je pri{el ~lanek dr. Josipa Cirila Oblaka, objavljen v zelo kvalitetni reviji Kronika slovenskih mest, ki je izhajala v kratkem obdobju od leta 1933 do druge sve- tovne vojne, natisnili pa so po {tiri zajetne {tevilke na leto. Dr. Oblak je bil odvetnik, sicer pa navdu{en planinski delavec in publicist ter zagovornik estetske vrednosti planinstva. V letniku 1937 je bil objavljen zanimiv prispevek tega avtorja, ki mi je padel v o~i predvsem z naslovom: Kamni{ka – Ljubljanska Bistrica. Kak{na je bila Kamni{ka Bistrica v tistih letih, nam je znano s starih fotografij. Kot se lahko O turisti~nem razvoju Kamni{ke Bistrice Pogled izpred ve~ kot pol stoletja Du{an [kodi~ z njih prepri~amo, je bilo do danes spremenje- nega v resnici bore malo. Razen `e tedaj neko- liko pove~anega planinskega doma in morda {e nekaj bolj skritih objektov, postaj tovornih `i~nic in slabo asfaltirane ceste prakti~no ni~. Kar se hrupa in ostalih mote~ih dejavnikov, predvsem ob koncih tedna, ti~e, je bilo `e obdelano v oktobrski {tevilki PV 2005. Meni pa se je zdel ~lanek zanimiv predvsem zaradi pogleda na razvoj v smislu turisti~ne promo- cije in s tem povezanih finan~nih potencialov, kakr{nega so si tedaj zamislile modre glave in ki bi ga morda tudi izpeljale, ~e jim tega ne bi 23 8-2006 le nekaj let kasneje prepre~ila svetovna vojna, po kateri je na na{o (ne)sre~o marsikaj od tega za dolgo ~asa zaspalo. ^lanek je zelo obse`en, zato ga bom povzel v mo~no skraj{ani obliki. Sredi svoje zemlje Dr. Oblak, znan »gromovnik« tistega ~asa, ugotavlja, da so kamni{ke planine Ljubljani enako kot recimo Etna Siciliji, saj si na{e pre- stolnice brez njih ne moremo predstavljati, podobno kakor ne Vrhnike brez Mo~ilnika. In kaj je gospoda takoj na za~etku najbolj zbodlo? Vsekakor je to javni prevoz, ki je pred vojno in dolgo po njej segel le do Kamnika, zaradi ~esar se je izlet z vlakom ali avtobusom lahko razvlekel celo na dva dneva, saj natan~no popi{e, kako so v njegovih mladih letih od Kamnika do Bistrice hodili tudi do {tiri ure v eno smer. Od tega je normalna hoja potekala samo do Stahovice, za njo pa je bilo treba »pre- krevsati« {e kup neprijetnih vzponov, saj se je pot ve~krat dvignila, ker se ni dalo povsod spodaj ob strugi. Tem neprijetnim vzponom so rekli tudi »kobile«, ki jim je {ele novo zgrajena cesta dokon~no obrusila kopita. Gospod bi bil ob pogledu na dana{nji vozni red avtobusov brez dvoma neprijetno presene~en, saj se lahko tudi leta 2006 z avtobusom v Kamni{ko Bistrico pripeljemo samo dvakrat na dan! Toda ~emu je bil gospod tako navdu{en nad njo, saj mno`icam, ki jo danes obi{~ejo z avtomobili, dostikrat predstavlja samo kratek popoldanski, bli`jim in bolj oddaljenim pa tudi kolesarski ali rolkarski obisk? Razlog njegovega navdu{enja bom podal v originalnem odlomku: Ako namre~ pretehtamo to, kar nam podaja Kamni{ka Bistrica, ta najni`ji in najlep{i gorski kotel v osr~ju slovenske zemlje pod Kamni- {kim sedlom, zaostaja za njo marsikaj, za kar delamo – {portu na ljubo – reklamo z najve~- jim pompom. Zaradi delikatnosti zadeve ne imenujem nobenega doti~nih krajev, da ne bo hrupa in krika iz razumljivega – ljubosumja … Kar pa je glavno pri Kamni{ki Bistrici (vsaj zame raz ~ustveno stali{~e) – »~isto na{a je!  Du{an [kodi~Grintovci 8-2006 24 In vse okoli nje!« Niti po enem robu, niti po enem vrhu ne te~e tista zoprna meja, ki nas skoro povsod spominja na brezmejno krivico, ki jo trpi mali slovenski narod, oni narod, ki je zaradi zloglasnega diktata sorazmeroma na vsem svetu najve~ svoje zemlje izgubil, to se pravi, da ni zdru`ena v eni in isti slovan- ski dr`avi! Pod kamni{kimi planinami, sredi katerih si dale~ od zapadne meje, in ~e si v Kamni{ki Bistrici, v tem divjem kotlu pod Skuto in Brano, si ~isto sredi svoje zemlje, pogreznjene v zelenje pristno slovenskih gozdov, ki so glavni kras na{e zemlje. Ne vidi{ iz nje ve~ na obzorju ugrabljenega nam Sne`nika, niti kralja Triglava, ki mu po temenu leze – tujec … Hotel pri @agani pe~i Avtor je bil brez dvoma upravi~eno naci- onalno prizadet, ker je po rapalski pogodbi meja na liniji Tromeja–Reka Sloveniji odrezala tretjino ozemlja in z njo tudi Sne`nik, mejna ~rta pa, kot vemo, je tekla ~ez sam vrh Tri- glava. Ubogi slovenski kuri, ki je ostala brez repa in ene tace, torej ni preostalo drugega, kot da se je nekam zatekla. Magari pod dik- tatorski {korenj kralja Aleksandra. Ampak stran s politiko, poglejmo raje razmi{ljanja o razvoju turizma v tem kraju. Gospod doktor v nadaljevanju jadikuje tudi nad na{imi cestami (hm, kako znano). Ravno leto prej so namre~ odprli novo cesto v Kamni{ko Bistrico, na `alost {e brez metra asfalta, ki je bila po vzoru avstrijske Glocknerstrasse zelo pametno (!) urejena. Prometni re`im je bil urejen tako, da je potekal izmeni~no samo v eno ali drugo smer. Kot edino pomanjkljivost te »pametne« ceste pisec z grenkobo omeni pomanjkanje prometa, ki bi tak re`im tudi opravi~eval. Zato pa je ta cesta omogo~ila tudi dostop s kolesi, in sicer po njegovih besedah: »Danes je to popol- danski kolesarski izlet iz Ljubljane in nazaj, in {e komoden!« Navdu{ena izjava, ni kaj. Ali se kdo {e spo- minja, kak{na kolesa so bila pred sedemdese- timi leti? »Dobra, odli~na, neuni~ljiva, tak{nih ne delajo ve~!« bodo rekli stari ljudje, ki jih {e imajo v spominu. Vse na{tete lastnosti so seveda ~ista resnica, a za dana{njo miselnost jim je manjkalo pribli`no trideset prestav, imela pa so tudi pribli`no toliko kilogramov odve~ne te`e! Vsekakor ima izlet {e danes visoko vrednost ravno zaradi ugodne dostop- nosti, ker podobne doline v tujini le`ijo mnogo vi{je v gorah, medtem ko je Kamni{ka Bistrica komaj tristo vi{inskih metrov nad prestolnico, pa se vseeno lahko pripeljemo naravnost v osr~je tako imenovanih »velegora, nad 2500 m visokih«. Dr. Oblak omenja, da je videl veliko sveta, in ugotavlja, kaj vse bi bilo lahko do sedaj `e narejenega, ~e bi bila Kamni{ka Bistrica kje na razvitem zahodu. Zatekel se bom k citatu: Svetovno znana bi lahko bila in to celo v specifi~no alpski de`eli, kjer je gorskih krasot na kupe. Predvsem bi bilo ve~ hotelov, resni~- nih hotelov z vsem komfortom, zlasti {e vi{je zgoraj, tam blizu @agane pe~i v podalj{ku Bistri{ke doline, v grandioznem kotlu pod Skuto. Mi imamo tam sicer nekoliko raz{ir- jeno in olep{ano, a {e vedno dosti preskromno ko~o, ki jo imenujemo »Planinski dom« – radi lep{ega pa – hotel. Celo depandanso so ji pri- zidali! Naj bo! Saj {e ta ni vedno polna. Drugi – resni~ni hoteli – bodo ob primerno pove~- anem prometu nastali tako reko~ sami po sebi. Turizem na tak ali druga~en na~in Doktor popi{e {e vso »dodatno opremo« te ~udovite dolinice; omeni na primer {opek izvirov Bistrice, ki spomladi priredijo svoj vodni cirkus, in jezerce, v katerega se stekajo. Posebej omeni {e danes zapostavljeno sotesko Predoselj, ravno tako lepo, kot je tista od bohinjske Mostnice, ki o~itno {e danes trpi za isto boleznijo: Seveda pa ne more{ tja z avtom, nego po mali stezici pride{ najprvo do naravnega mostu, po tem pa doli v sotesko, kakr{ne ne vidi{ vsak dan. A kdor ne `rtvuje tu v Kamni{ki Bistrici niti deset minut hoje od avta v predoseljsko sotesko, temu ni pomagati! Tak pride v po{tev le za tujski promet, ki ne `ivi od ob~udovanja prirodnih lepot, ampak od tega, kar zapravi – in ta vrsta zapravi najve~ – Bog jo `ivi! (^eprav jo jaz za svojo osebo – na uho pove- dano – zani~ujem). Tudi tole nam je presneto znano, kajne? Ampak doktor {e ni kon~al! 25 8-2006 Toda ~e pomislim, kako te vla~ijo drugje po raznih »Klammih« in »Wasserfallih«, se moram ~uditi, da mi tako malo storimo za take tesni, kakor je Predoselj ali Mostnica. Poglejmo na primer v Zell am See! Tam ti polovijo po vseh gostilnah in kavarnah turiste, ki prihajajo od bog ve kod, in jih pregovore, da napravijo vsak dan tudi kak manj{i izlet – za oddih. Kako danes razvijamo turizem v na{ih pla- ninah, ne bom dosti komentiral. Vedno sta bili in bosta dve skrajni struji. Ena bi najraje pozi- dala vse do skrajnih vrhov, druga pa bi podrla {e Poto~ko zijavko, ~e bi se izkazalo, da ni naravna, ampak so jo na ~rno sezidali neandertalci. Vsekakor poziv k uravnote`enosti ne {kodi, le srednjo linijo v~asih ciljamo kot pijanci cesto. Poziv dr. Josipa Cirila Oblaka k razvoju planinskega turizma pa rahlo previtega v sve`e »pamperke« pravzaprav zadol`eni za razvoj turizma ponavljajo {e danes: Tudi »zadovoljni Kranjec« se zgane, kadar je skrajni ~as. In skrajni ~as je tu! Ne le za Kamni{ko Bistrico, nego tudi za vso Slovenijo. Odprli ste nam Kamni{ko Bistrico, dajte nam {e asfaltiranih cest, elektrifikacijo `eleznic in vse se bo samo dvignilo v svetovno znameni- tost. Predvsem pa opozarjajmo nanjo vsaj tiste tujce, ki se izgubijo na poti in – menda po pomoti – pridejo tudi v Ljubljano. No, vsaj teh je v prestolnici vedno manj – po pomoti. Toda ~e pomislim na Kamni{ko Bistrico in na hotele v njej? Hmmm, vrag si ga vedi. Ampak tistih veselic in nabijanja muzike pri tak{ni izhodni mo~i, da ob ju`nem vetru {e Rinka na Okre{lju »{prica« po ritmu – potem prav gotovo ne bi bilo ve~. m  Zoran Gaborovi~Dolina Kamni{ke Bistrice