Kratkovidnost in pristranskost slovenskega kolektivnega spomina primer Angele Vode P o l o n a S i t a r K u k k l j v n i s comin je ; : j emn ' i se lekt iven, saj ga ra- r n a m u f c c o z a b a : e n i n : Jcgc m j p o m i n f a r j e 3rugih, ha/ ustvaqa speciticno pa 3tjDo pieisKlosi i P-î i i i i :na cbiast sr v53no jeml je pravico do razhcnin vre- j r . j j e n ; m prikarcvanj d^wbenega spomina in pozabe, pn č e m e r v nekater ih obdoDjin posega v 2gc l i^v rsKe bolj ^ncenzivnu t^t v orugm, iNar $e pn nas naj- D"Bo$ie{e aogaja i pcl.t icnega rastmi pru;̂ =1 izjemno nazoter, cnme ' . ki jasno o3ra :a l inam^kn PvV : n n e g a scom njanja in pr>zaoi;arja, je pMmer Angeie Vv3e. rojene leta ki ji 3u ^anes ni$ j posta^ v t̂ l- spomenika, j^ pa o^eh-Aečena Ka/ v eh l'^ ih A n g o l i je p r e d 2 . s v e t o v n o v o j n o ves čas j a v n o de lova la . S p r e d a t ^ n j i in p i $ a n j e m se je bonJd 2d e n a k o p r a x m o s t ž e n s k , z a p r a t n c n e j s o d r u ž b o m pro l i f a š i zmu. Njen ideaJ i zem, ču t za soc ia lno ogrožene , b o r b a za ž e n s k o e n a k o p r a v n o s t in h k r a t i ludi nac iona lno osvoboditev, so bile v r edno te , ki so )o na jp re j vodile m e d sociaJiste in n a t o k o m u n i s l e . J a v n o je g ra ja la p a k t o n e n a p a d a n j u m e d Hi t l e r j em in S t a l i n o m le ta 1939, $ č imer $ i je pr is luži la izključi lev iz Komun i s t i čne parti)e^ in t u d i sicer )e i m e b v e s č a s pomis l eke o n j e n i nezmot l j ivos t i . M e d v o j n o je b i l a z a r a d i s v o j e g a a k t i v n e g a p o l i t i č n e g a z a v z e m a n j a z a p r a v i c e S l o v e n c e v v e č m e s e c e v z a p r t a v i t a l i j ansk ih z a p o r i h , k a s n e j e pa je bila i n t e r n i r a n a v n e m i k o k o n c e n t r a c i j s k o t a b o r i š č e R a v e n s b r u c k Po vojru je bila le ta 1 9 4 7 n a N a g o d e t o v e m procesu o b t o ž e n a n a r o d n e g a i zda j s tva in obso jena na dva jse t le tno z a p o r n o kazen. Izpuščena je bÜa po šest ih letih, le ta 1953, vendar so ji btle odvzete vse državl janske pravice, doletela pa jo je tudi t r a jna p repoved pravice do dela in las tnega zaslužka. Vsemu navkl jub je dočakala visoko s t a ros t . N e k e g a d n e s e je p r i svoj ih 93- ih l e t i h odloč i la , d a je ž ive la dovo l j do lgo , z a t o je p o s p r a t d l a s t a n o v a n j e , razdel i la svo je s k r o m n o i m e t j e , se poslovi la o d b l i žn j ih in p o t e m p r e n e h a l a jes l i . Po mesecu dni se je izs t radala do smr t i . Na m e s t u je s e v e d a t ^ r a š a n j e , z a k a j n a m je bila Ange l a d o s e d a j p o v s e m n e z n a n a . Prvi in ed in i j avn i n a s t o p p o v o j n i je imela le ta 1982 n a n a d o n a l n e m radiu, ed in i i n t e r v j u z n j o pa je nared i la Francka But ta lo z a N o i ^ revije le ta 1 9 3 4 , p r av t a k o p a je o n j e n e m ž iv l j en ju v S /ovens tem biografskem leksikonu l e t a 1 9 8 6 izše l k r a l e k Članek Mace J o g a n . Ange lo je po v e č k o t d e s e t l e t j i h m o l k a v j avnos t i p rva z n o v a obud i l a M i r j a m Miharč ič -Hladn ik , ki je ob koncu dexretdeset ih let p r e j š n j e g a s t o l e t j a p r i p r a v i l a i z d a j o t r e h A n g e l i n i h k n j i g . D e c e m b r a 1 9 9 5 fe M i r j a m n a k u l t u r n e m v e č e r u v N o v e m m e s t u p rv i č sp regovor ib o n je j in čeprav so p r i so tn i t a k r a t le debelo gledali, ker še nikoli n iso slišali zanjo , danes n i več tako . Leta 1 9 9 9 je bil n j e j v s p o m i n v Ljubl jani o rgan iz i r an e n o d n e t m i posve t , n a pod lag i k a t e r e g a je iz ie l t u d i z b o r n i k razprav. Za ložba Nopo revija je d e c e m b r a 2004 predstaxnla na t i sn j ene spomine Angele Vode z n a s l o v o m S t r i c i spomirj , na jveč p a je do d a n e s o n je j napisa la Alenka Puhar . OUUnit^v * - v SOJv^ cim ^^^flijSU-^ •VC.kuflU Zakaj je bila Angela Vode p o n o v n o o b u j e n a r avno v d a n a š n j e m času? Danes se o n je j namreč o g r o m n o p i se in govori . P r i so tna je m?ac€hcohx , k j e r l ahko s t i sneš g u m b »všeč mi je*. Spomladi s e j e v Muze ju novejše zgodov ine v Ljubljani odvi lo predatranje na t e m o n j e n e g a živl jenja in dela. O n je j se s n e m a j o t u d i filmi: SkritispomiriAr\gt\e Vode (2009) in Odkrrvanjakriuga spomina A/^geU Vede {2011). Pišejo se časopisni in sp le tn i Članki, t i ska jo s e n j e n e k n j i g e : Značaj in useda ( 1 9 9 9 ) , Spomin in pozaba ( 2 0 0 0 ) , Skriti spomin ( 2 0 0 4 ) . Res je, da je bila Ange l a e n a i zmed na jbol j z n a n i h f emin i s tk in borka za pravice slovenskega n a r o d a , v e n d a r pa n i biJa e d i n a b o r k a za pravice ž e n s k p red d r u g o sve tovno vojno, sa j so se n j e n e sodc^n ice t u d i ukvar ja le z t / p r a s a n j e m s p o l a ; k l j u b t e m u je d a n e s Ange l a v m e d i j i h p reds t av l j ena k o t p ion i rka s lovenske f emin i s t i čne misli. P r e d p o s t a v k a o t e m , a b je bila Ange l a res pr t /a s l o v e n s k a f e m i n i s t k a , je setreda vp raš l j i va . K a j pa Z o f k a Kveder, k i j e že leta 1900 izdala kn j igo Mtsterij une, v ka te r i je i z p o s t a v i b nasilje n a d ženskami v zakonu in v svo jem času tudi nale te la na o g r o m n o n e o d c ^ r a v a n j a ? K a j pa Elvira Dolinar , ki se je rodila p e t l e t kasne je k o t A n g e b in velja za e n o p r v i h ž e n s k , ki je v reviji S/ope^ia izpostavi la ž e n s k o vprašan je^ Bila je učitelj ica, publ ic i s tka m e n a p r v i h f emin i s t i čn ih at/toric, k i s e je b o r d a z a večjo p r i s o t n o s t žensk v jaxmosö. P o d o b n o k o t Angelo so rudi n j o v k a t o l i š k e m u časn iku Slovenec s ramot i l i , n j e n o p i san je pa n i bilo po godu n i b l ibera lnemu Siovenskemu naroda. Ker je bila ves čas de l ežna n a p a d o v za rad i p i s a n j a , se je p o p r e n e h a n j u i z h a j a n j a revije Shvenkß Elvira u m a k n i l a iz jaxmega živl jenja , t ega pa Angela n i nikoli s tor i la s a m a : iz javnega živl jenja so jo n a m r e č umakn i l i d rugi . Angela se n a m v času izpred d r u g e s v e t o v n e v o j n e kaže t u d i k o t k o n t r o v e r z n a o s e b n o s t , ki s i j e s svoj im p i s a n j e m požela o d m e v n e k r i b k e , t ako poz i t i vne k o t nega t ivne , de j s tvo pa je, d a j e bila zelo p o z n a n a o sebnos t , p r i s o t n a v j avn i sferi , sa j so jo p red d r u g o s v e t o v n o vojno pozna l i vsi i zobražen i Slovenci. Le ta 1 9 3 8 je izda la za t i s t e čase i z j e m n o o i lmevno knj igo Spo/ in usoda^ v k a t e r i je o p i s a l a d r u ž b e n o k o n s t r u k c i j o s p o l n e i d e n t i l e t e ž e n s k e , i zpos t av i l a p r o b l e m n e z a k o n s k i h o t r o k , opisala pa je t u d i p r o b l e m pros t i tuc i je . Po izidu d r u g e g a dela, v k a t e r e m o b r a v n a v a d r u ž b e n i p o l o ž a j ž e n s k e m m o r a l n o b e d o z a k o n a , je b i l a d e l e ž n a k r i t i k p r e d v s e m s k a t o l i š k e s t r a n i , sa j je b i lo p i s a n j e o e n a k o p r a v n o s t i m o ž a i n ž e n e v zakonsk i zvezi preveč k o n t r o v e r z n o za ce rkveno d o k t r i n o . V p l e n u m u OF je n a s t o p a l a k o t vodi te l j ica n a p r e d n i h ž e n s k in bila z n a n a k o t z a p r i s e ž e n a in r azvp i t a a n b k l e r i k a J k a . bJjena s a m o s v o j o s t in u p o r n o s t se k a ž e t a t u d i na t e m l e p r i m e r u : k o je b i l a s r e d i t r i d e s e t i h l e t p o v a b l j e n a n a p r e d a v a n j e v Sara jevo , je n a p o v e d a l a ze lo n e d o l ž e n naslov, k i j e obe ta l , da bo predava la o ž e n i in m i r u , t rendar pa je d e j a n s k o govori la o pre teč i n e v a m o s b n a c i z m a in o Hi t ler jevih g rožn jah , za to jo je m o d e r a t o r ves čas prekinja l ^ Naslednje p redavan je so ji seveda vnap re j pregledal i m cenzur i ra l i . Ange l a j e v s o d o b n e m m e d i j s k e m d i s k u r z u p o s t a l a z a r e s p r i s o t n a , ko je apr i la 2 0 0 9 TV Sloveni ja p r e m i e r n o zav r t e l a him Angelo Vode, Skriti spomin p o d rež i se r sko t a k t i r k o Ma je Weis , ki je s k u p a j z A lenko P u h a r i n Ano Lasic nap i sa la t u d i scenar i j . Angelo je upodobi la Silva Cusin, film pa je p o s n e t p o r e s n i č n i h d o g o d k i h iz n j e n e g a žitrljenja, k i j ih op i su j e v svoji knj igi Sfbitt j p o ^ m . Film tako v p r v e m delu pr ipoveduje o n jen i borb i za ženske, delavske in n a r o d n e pravice, kjer l ahko kmalu s p o z n a m o n j e n a ideal is t ična p rep r i čan ja , ki so jo pr ipe l ja la v n a c i s b č n o t a b o r i s č e i n v k o m u n i s b č n i zapor . Večji del filma se p o t e m osredotoca na t rp l j en je in knv ice t i s t ih , ki so v nekdan j i Jugos l av i j i misl i l i s svo jo glavo, in na r ep re s i j o v n j e j . Film s m o t/zeli p o d d r o b n o g l e d , ker je povzroči l r az l i čne o d m e v e in o c e n e lika Angele Vode. Zan imiv pr ikaz odzi t rovje bilo moč n a j t i s p r e b i r a n j e m s p l e t n i h č l ankov in s p l e t n i h f o r u m o v , ' z a t o b o m o s p o m o č j o anal ize d i s k u r z a pod d r o b n o g l e d vzeli n e k a t e r e izjave, k i zrcali jo razl ične recepci je filma Pri t e m nas bo zan im a la recepcija gledalcev in odzivi, ki jih je film sprožil v javnos t i . V g r o b e m bi l a h k o odz ive razvrs t i l i v dve večji s k u p i n i . Prtra z a j e m a t i s t e , ki v id i jo v Ange l i ž e n s k o z ž a l o s t n o u s o d o in m o r a l e n vzgled t e r n e v sebu j e pol i t ičn ih konotac i j , z a t o bi ga lahko poimenoval i «apol i t ično-moralni diskurz«: driiga skup ina pa je p o v e z a n a s p o l i t i č m m o b u j a n j e m s p o m i n a na Angelo, p n Čemer o b i s k o t ^ c i sp l e tn ih forumov zavzamejo eno i zmed dveh pozici j , z a t o l a h k o t a d i s k u r z o z n a č i m o za »pozicijski«. P rvo s ta l i sče z a v z a m e j o b s t i , k i m e n i j o , d a j e f i lm m a n i p u l a c i j a , d r u g o pa t i s t i , k i m e n i j o , d a j e f i l m o Ange l i o b j e k t i v e n in 1 Le tft 1 9 3 5 p ^ A ^ I pTf d s « d n ( k ^ u ^ i l o v f t T i s k « v ü d « M i l ^ n S ^ j j d i f v o y v < . k i s k u p f t ) ^ b o s ^ n s V o ( J M O ) m Kdtošc^vo Slovefuko ^tnnk^ (SLS) ^bkov^l vsf drljvno rjdiX^no zftjednico (Jl^). bilj n^klof^^fVft nast^cut^ri ru nML$ticfvo Nemo^ 2 V j n a J i M ^ o z f t j e h ^ l H n i ( o r u j m . k j m p o d f p l e t f n n > i č l j n V i ecv r e c f c u i j ^ m ) . k i s e l u n a l A ^ o Aln> o ž f v ) ) e n | U A t ? ^ ) « V o d « V n^^ve^ j ) m e t ) g r v ZJ f o r u n > e , k i m c \dv<2uie)0 t i a p n s p e v k e . obfftvlj^cv« n h i n t e r j k t f v i x c D n>edi)skecD p o r i a J u R T V SLO» p n v t d k o p i t u d ) z t d r u g e (orun>e« k o t r u ^ V f i k j P o l i l ^ c u ^veV n t f p k t n i p o v f z d v ? M e ^ O w r o e t O b i s k D v i J o s c g l e d e n f t s v o ^ p o l u i c n o r u l ^ o o s m e r i e n e Kratkovidnost in pristranskost slovenskega kolektivnega spomina primer Angele Vode P o l o n a S i t a r K u k k l j v n i s comin je ; : j emn ' i se lekt iven, saj ga ra- r n a m u f c c o z a b a : e n i n : Jcgc m j p o m i n f a r j e 3rugih, ha/ ustvaqa speciticno pa 3tjDo pieisKlosi i P-î i i i i :na cbiast sr v53no jeml je pravico do razhcnin vre- j r . j j e n ; m prikarcvanj d^wbenega spomina in pozabe, pn č e m e r v nekater ih obdoDjin posega v 2gc l i^v rsKe bolj ^ncenzivnu t^t v orugm, iNar $e pn nas naj- D"Bo$ie{e aogaja i pcl.t icnega rastmi pru;̂ =1 izjemno nazoter, cnme ' . ki jasno o3ra :a l inam^kn PvV : n n e g a scom njanja in pr>zaoi;arja, je pMmer Angeie Vv3e. rojene leta ki ji 3u ^anes ni$ j posta^ v t̂ l- spomenika, j^ pa o^eh-Aečena Ka/ v eh l'^ ih A n g o l i je p r e d 2 . s v e t o v n o v o j n o ves čas j a v n o de lova la . S p r e d a t ^ n j i in p i $ a n j e m se je bonJd 2d e n a k o p r a x m o s t ž e n s k , z a p r a t n c n e j s o d r u ž b o m pro l i f a š i zmu. Njen ideaJ i zem, ču t za soc ia lno ogrožene , b o r b a za ž e n s k o e n a k o p r a v n o s t in h k r a t i ludi nac iona lno osvoboditev, so bile v r edno te , ki so )o na jp re j vodile m e d sociaJiste in n a t o k o m u n i s l e . J a v n o je g ra ja la p a k t o n e n a p a d a n j u m e d Hi t l e r j em in S t a l i n o m le ta 1939, $ č imer $ i je pr is luži la izključi lev iz Komun i s t i čne parti)e^ in t u d i sicer )e i m e b v e s č a s pomis l eke o n j e n i nezmot l j ivos t i . M e d v o j n o je b i l a z a r a d i s v o j e g a a k t i v n e g a p o l i t i č n e g a z a v z e m a n j a z a p r a v i c e S l o v e n c e v v e č m e s e c e v z a p r t a v i t a l i j ansk ih z a p o r i h , k a s n e j e pa je bila i n t e r n i r a n a v n e m i k o k o n c e n t r a c i j s k o t a b o r i š č e R a v e n s b r u c k Po vojru je bila le ta 1 9 4 7 n a N a g o d e t o v e m procesu o b t o ž e n a n a r o d n e g a i zda j s tva in obso jena na dva jse t le tno z a p o r n o kazen. Izpuščena je bÜa po šest ih letih, le ta 1953, vendar so ji btle odvzete vse državl janske pravice, doletela pa jo je tudi t r a jna p repoved pravice do dela in las tnega zaslužka. Vsemu navkl jub je dočakala visoko s t a ros t . N e k e g a d n e s e je p r i svoj ih 93- ih l e t i h odloč i la , d a je ž ive la dovo l j do lgo , z a t o je p o s p r a t d l a s t a n o v a n j e , razdel i la svo je s k r o m n o i m e t j e , se poslovi la o d b l i žn j ih in p o t e m p r e n e h a l a jes l i . Po mesecu dni se je izs t radala do smr t i . Na m e s t u je s e v e d a t ^ r a š a n j e , z a k a j n a m je bila Ange l a d o s e d a j p o v s e m n e z n a n a . Prvi in ed in i j avn i n a s t o p p o v o j n i je imela le ta 1982 n a n a d o n a l n e m radiu, ed in i i n t e r v j u z n j o pa je nared i la Francka But ta lo z a N o i ^ revije le ta 1 9 3 4 , p r av t a k o p a je o n j e n e m ž iv l j en ju v S /ovens tem biografskem leksikonu l e t a 1 9 8 6 izše l k r a l e k Članek Mace J o g a n . Ange lo je po v e č k o t d e s e t l e t j i h m o l k a v j avnos t i p rva z n o v a obud i l a M i r j a m Miharč ič -Hladn ik , ki je ob koncu dexretdeset ih let p r e j š n j e g a s t o l e t j a p r i p r a v i l a i z d a j o t r e h A n g e l i n i h k n j i g . D e c e m b r a 1 9 9 5 fe M i r j a m n a k u l t u r n e m v e č e r u v N o v e m m e s t u p rv i č sp regovor ib o n je j in čeprav so p r i so tn i t a k r a t le debelo gledali, ker še nikoli n iso slišali zanjo , danes n i več tako . Leta 1 9 9 9 je bil n j e j v s p o m i n v Ljubl jani o rgan iz i r an e n o d n e t m i posve t , n a pod lag i k a t e r e g a je iz ie l t u d i z b o r n i k razprav. Za ložba Nopo revija je d e c e m b r a 2004 predstaxnla na t i sn j ene spomine Angele Vode z n a s l o v o m S t r i c i spomirj , na jveč p a je do d a n e s o n je j napisa la Alenka Puhar . OUUnit^v * - v SOJv^ cim ^^^flijSU-^ •VC.kuflU Zakaj je bila Angela Vode p o n o v n o o b u j e n a r avno v d a n a š n j e m času? Danes se o n je j namreč o g r o m n o p i se in govori . P r i so tna je m?ac€hcohx , k j e r l ahko s t i sneš g u m b »všeč mi je*. Spomladi s e j e v Muze ju novejše zgodov ine v Ljubljani odvi lo predatranje na t e m o n j e n e g a živl jenja in dela. O n je j se s n e m a j o t u d i filmi: SkritispomiriAr\gt\e Vode (2009) in Odkrrvanjakriuga spomina A/^geU Vede {2011). Pišejo se časopisni in sp le tn i Članki, t i ska jo s e n j e n e k n j i g e : Značaj in useda ( 1 9 9 9 ) , Spomin in pozaba ( 2 0 0 0 ) , Skriti spomin ( 2 0 0 4 ) . Res je, da je bila Ange l a e n a i zmed na jbol j z n a n i h f emin i s tk in borka za pravice slovenskega n a r o d a , v e n d a r pa n i biJa e d i n a b o r k a za pravice ž e n s k p red d r u g o sve tovno vojno, sa j so se n j e n e sodc^n ice t u d i ukvar ja le z t / p r a s a n j e m s p o l a ; k l j u b t e m u je d a n e s Ange l a v m e d i j i h p reds t av l j ena k o t p ion i rka s lovenske f emin i s t i čne misli. P r e d p o s t a v k a o t e m , a b je bila Ange l a res pr t /a s l o v e n s k a f e m i n i s t k a , je setreda vp raš l j i va . K a j pa Z o f k a Kveder, k i j e že leta 1900 izdala kn j igo Mtsterij une, v ka te r i je i z p o s t a v i b nasilje n a d ženskami v zakonu in v svo jem času tudi nale te la na o g r o m n o n e o d c ^ r a v a n j a ? K a j pa Elvira Dolinar , ki se je rodila p e t l e t kasne je k o t A n g e b in velja za e n o p r v i h ž e n s k , ki je v reviji S/ope^ia izpostavi la ž e n s k o vprašan je^ Bila je učitelj ica, publ ic i s tka m e n a p r v i h f emin i s t i čn ih at/toric, k i s e je b o r d a z a večjo p r i s o t n o s t žensk v jaxmosö. P o d o b n o k o t Angelo so rudi n j o v k a t o l i š k e m u časn iku Slovenec s ramot i l i , n j e n o p i san je pa n i bilo po godu n i b l ibera lnemu Siovenskemu naroda. Ker je bila ves čas de l ežna n a p a d o v za rad i p i s a n j a , se je p o p r e n e h a n j u i z h a j a n j a revije Shvenkß Elvira u m a k n i l a iz jaxmega živl jenja , t ega pa Angela n i nikoli s tor i la s a m a : iz javnega živl jenja so jo n a m r e č umakn i l i d rugi . Angela se n a m v času izpred d r u g e s v e t o v n e v o j n e kaže t u d i k o t k o n t r o v e r z n a o s e b n o s t , ki s i j e s svoj im p i s a n j e m požela o d m e v n e k r i b k e , t ako poz i t i vne k o t nega t ivne , de j s tvo pa je, d a j e bila zelo p o z n a n a o sebnos t , p r i s o t n a v j avn i sferi , sa j so jo p red d r u g o s v e t o v n o vojno pozna l i vsi i zobražen i Slovenci. Le ta 1 9 3 8 je izda la za t i s t e čase i z j e m n o o i lmevno knj igo Spo/ in usoda^ v k a t e r i je o p i s a l a d r u ž b e n o k o n s t r u k c i j o s p o l n e i d e n t i l e t e ž e n s k e , i zpos t av i l a p r o b l e m n e z a k o n s k i h o t r o k , opisala pa je t u d i p r o b l e m pros t i tuc i je . Po izidu d r u g e g a dela, v k a t e r e m o b r a v n a v a d r u ž b e n i p o l o ž a j ž e n s k e m m o r a l n o b e d o z a k o n a , je b i l a d e l e ž n a k r i t i k p r e d v s e m s k a t o l i š k e s t r a n i , sa j je b i lo p i s a n j e o e n a k o p r a v n o s t i m o ž a i n ž e n e v zakonsk i zvezi preveč k o n t r o v e r z n o za ce rkveno d o k t r i n o . V p l e n u m u OF je n a s t o p a l a k o t vodi te l j ica n a p r e d n i h ž e n s k in bila z n a n a k o t z a p r i s e ž e n a in r azvp i t a a n b k l e r i k a J k a . bJjena s a m o s v o j o s t in u p o r n o s t se k a ž e t a t u d i na t e m l e p r i m e r u : k o je b i l a s r e d i t r i d e s e t i h l e t p o v a b l j e n a n a p r e d a v a n j e v Sara jevo , je n a p o v e d a l a ze lo n e d o l ž e n naslov, k i j e obe ta l , da bo predava la o ž e n i in m i r u , t rendar pa je d e j a n s k o govori la o pre teč i n e v a m o s b n a c i z m a in o Hi t ler jevih g rožn jah , za to jo je m o d e r a t o r ves čas prekinja l ^ Naslednje p redavan je so ji seveda vnap re j pregledal i m cenzur i ra l i . Ange l a j e v s o d o b n e m m e d i j s k e m d i s k u r z u p o s t a l a z a r e s p r i s o t n a , ko je apr i la 2 0 0 9 TV Sloveni ja p r e m i e r n o zav r t e l a him Angelo Vode, Skriti spomin p o d rež i se r sko t a k t i r k o Ma je Weis , ki je s k u p a j z A lenko P u h a r i n Ano Lasic nap i sa la t u d i scenar i j . Angelo je upodobi la Silva Cusin, film pa je p o s n e t p o r e s n i č n i h d o g o d k i h iz n j e n e g a žitrljenja, k i j ih op i su j e v svoji knj igi Sfbitt j p o ^ m . Film tako v p r v e m delu pr ipoveduje o n jen i borb i za ženske, delavske in n a r o d n e pravice, kjer l ahko kmalu s p o z n a m o n j e n a ideal is t ična p rep r i čan ja , ki so jo pr ipe l ja la v n a c i s b č n o t a b o r i s č e i n v k o m u n i s b č n i zapor . Večji del filma se p o t e m osredotoca na t rp l j en je in knv ice t i s t ih , ki so v nekdan j i Jugos l av i j i misl i l i s svo jo glavo, in na r ep re s i j o v n j e j . Film s m o t/zeli p o d d r o b n o g l e d , ker je povzroči l r az l i čne o d m e v e in o c e n e lika Angele Vode. Zan imiv pr ikaz odzi t rovje bilo moč n a j t i s p r e b i r a n j e m s p l e t n i h č l ankov in s p l e t n i h f o r u m o v , ' z a t o b o m o s p o m o č j o anal ize d i s k u r z a pod d r o b n o g l e d vzeli n e k a t e r e izjave, k i zrcali jo razl ične recepci je filma Pri t e m nas bo zan im a la recepcija gledalcev in odzivi, ki jih je film sprožil v javnos t i . V g r o b e m bi l a h k o odz ive razvrs t i l i v dve večji s k u p i n i . Prtra z a j e m a t i s t e , ki v id i jo v Ange l i ž e n s k o z ž a l o s t n o u s o d o in m o r a l e n vzgled t e r n e v sebu j e pol i t ičn ih konotac i j , z a t o bi ga lahko poimenoval i «apol i t ično-moralni diskurz«: driiga skup ina pa je p o v e z a n a s p o l i t i č m m o b u j a n j e m s p o m i n a na Angelo, p n Čemer o b i s k o t ^ c i sp l e tn ih forumov zavzamejo eno i zmed dveh pozici j , z a t o l a h k o t a d i s k u r z o z n a č i m o za »pozicijski«. P rvo s ta l i sče z a v z a m e j o b s t i , k i m e n i j o , d a j e f i lm m a n i p u l a c i j a , d r u g o pa t i s t i , k i m e n i j o , d a j e f i l m o Ange l i o b j e k t i v e n in 1 Le tft 1 9 3 5 p ^ A ^ I pTf d s « d n ( k ^ u ^ i l o v f t T i s k « v ü d « M i l ^ n S ^ j j d i f v o y v < . k i s k u p f t ) ^ b o s ^ n s V o ( J M O ) m Kdtošc^vo Slovefuko ^tnnk^ (SLS) ^bkov^l vsf drljvno rjdiX^no zftjednico (Jl^). bilj n^klof^^fVft nast^cut^ri ru nML$ticfvo Nemo^ 2 V j n a J i M ^ o z f t j e h ^ l H n i ( o r u j m . k j m p o d f p l e t f n n > i č l j n V i ecv r e c f c u i j ^ m ) . k i s e l u n a l A ^ o Aln> o ž f v ) ) e n | U A t ? ^ ) « V o d « V n^^ve^ j ) m e t ) g r v ZJ f o r u n > e , k i m c \dv<2uie)0 t i a p n s p e v k e . obfftvlj^cv« n h i n t e r j k t f v i x c D n>edi)skecD p o r i a J u R T V SLO» p n v t d k o p i t u d ) z t d r u g e (orun>e« k o t r u ^ V f i k j P o l i l ^ c u ^veV n t f p k t n i p o v f z d v ? M e ^ O w r o e t O b i s k D v i J o s c g l e d e n f t s v o ^ p o l u i c n o r u l ^ o o s m e r i e n e r € s m č e n p r i k a z živl)en)4 v k o m i m i s c i č n e m s i s c e m u . fiP'J - r^ge iS J STrii. M T rri. i g l « 0 T a k o v s p l č t n i h č l a n k i h i n r e c e n z i j a h (Uma, k o t t u d i v i z javah o b i s k o v a l c e v s p l e t n i h f o r u m o v , j e m o č 2 a ^ n a t i a p o l i t i č n o p e r c e p c i j o A n g e l e V o d e , k t n a s t o p a k o t o s e b a , k i )e l a h k o v s a k e m u u vzgled . Ali k o t pra tn e d e n i z m e d ob i skova lcev ; To je zgodbe o človeški usedi, ne vplet^jpno pcHtikf po nepotrebnem cb omembüh rtzimiy)^. Cmno}€dčjsOH>,knjv^€zmorčchv€k. V » a p o l i t i č n o - m o r a l n e m d i s k u r z u « )e A n g e l a d o j e t a k o t r a 2 g l e d a n a s t r o k o t r n j a k i n j a ^ m t e l e k t u a l k a , s v e t o v l j a n k a m p r e d s t a v l j a z g l e d n a p r e d n e ^ m o d e r n e že t i$ke . P r e d s t a v l j e n a )e k o t n e v a r n a i n t r d n a o s e b n o s t ^ ki m i s l i p o s v o j e i n j e n e z l o m l j i v a l e r k o t o p o r e č n i c a , ki s e j e b o ) i v s a k t o t a l i t a r n i s i s t e m P r e d s t a v l j a »človeka za trse čase«^ k e r h o d i p o s r e d i n s k i pol i , p r a v t a k o p a je p o g o s t o a k t o a l i z i r a n a ko t zgled p o š t e n o s t i , z a t o k o m e n t a t o r j i tndi jo t a film k o t p o m e m b n o p r i č e v a n j e , ki z a h t e v a spoš t l j i v s p o m i n i n o p r a v i č i j o u k r iv i ce . O b i s k o v a l c i s p l e t n i h f o r u m o v m e n i j o , d a film g o v o r i o p o s a m e z n i k o v e m p a d c a v k o l e s j e s i s t e m a , ki se j e i z r o d i l i n o d d a l j i l o d i d e a J a , v k a t e r e g a je o b v s t o p u v a n j v e r j e l . F i l m t o r e j p o n j i h o v e m m n e n j u n e k r i t i z i r a p a r t i z a n o v in O s v o b o d i l n e f r o n t e , a m p a k p o s a m e z n i k e , ki s o vze l i u s o d o d r u g i h l j u d i v s v o j e r o k e t e r si p r i k r o j i J i s i s t e m i n r e s n i c o . P o u d a r j a j o ^ d a o b o m e m b a h r e ž i m o v n e s m e m o p o n e p o t r e b n e m v p l e t a t i p o l i t i k e , a m p a k se m o r a m o z g r a ž a t i n a d t e m , k a j v s e z m o r e č lovek • m u č i t i i n ub i t i svojega b r a t a Prav t a k o n a m l a h k o n j e n a z g o d b a s luži k o t o p o m i n , »ki z a h t e v a k v e č j e m u s p o s t l j i v s p o m i n i n opravič i lo , m o r d a ce lo s a m o i z l o č i t e v l jud i , ki b i t u d i d a n e s n a p o d r o č j u j a v n e g a vse na red i l i z a p o l o ž a j , o b l a s t , d e n a r « . P c i M i C T i ' ^ i p o f T i i n a na ^ngeio voce P o l e g » a p o l i t i č n o - m o r a l n e g a d i s k u r z a « je v p r e c e j večj i m e r i p r i s o t n o t u d i p o l i t i č n o o b u j a n j e s p o m i n a n a V o d e t o v o . Obiskovalc i sp l e tn ih f o r u m o v v trečini p r i m e r o v n a m r e č m e n i j o , d a j e v filmu o A n g e l i p r i s o t n o m n o g o p o l i t i č n i h k o n o t a c i j . Z n o t r a j t e g a d i s k u r z a i z s t o p a t a p r e d v s e m dve pozici j i . P r v o so z a t ^ e l i t i s t i , ki m e n i j o , d a je (aim z lorab i l A n g e l o k o t o s e b o , s a j j e p r o t a g o n i s t k a p r i k a z a n a k o t s i n o n i m za to , d a j e bil c e l o t e n p o l i t i č e n s i s t e m , v k a t e r e m je ž ivela , s lab , d r u g a s k u p i n a p a z a s t o p a pozici jo, da je ftlmoAngeliobjektix^ p r ikaz d o g o d k o v in r e s n i č n e g a ž iv l j en j a v k o m u n i s t i č n e m o b d o b j u . F i lm j e b i l p r o j e k t j a v n e t e l e v i z i j e , k i j e s p r o r a č u n o m v e c k o t m i l i j o n e v r o v s t a l d v a k r a t v e c k o t v s i o s t a l i p r o g r a m i T V S l o v e n i j e v c e l e m l e t u , n j e g o v n a s t a n e k p a j e biJ p o m n e n j u m n o g i h » k u l t u r n o b o j n o « n a g l a i e n . S t a l i š č e TV S l o v e n i j e o t e m , z a k a j s o film sp loh p o s n e l i , j e bilo, d a j e d o l ž n o s t j a v n i h u s t a n o v v d e m o k r a t i č n i h d r u ž b a h s o o č a t i l j ud i s p o m e m b n i m i n a c i o n a l n i m i t e m a m i n a č i m b o l j v e r o d o s t o j e n n a č i n . F i lm n a j b i t a k o o d r a ž a l p r e m a l o z n a n o d o b o i n h k r a t i p r i s p e v a l k o b č e m u z n a n j u s o d o b n e d r u ž b e . Z g o d b o o A n g e l i v i d i j o n e k a t e r i o b i s k o v a l c i f o r u m o v v k o n t e k s t u a k t u a l n e po l i t i ke k o t m o č a n u d a r e c s l o v e n s k i levici in o p o z a r j a j o : Danalnja detnicü rtimn rtohenč prmnce zlorabljati nj^rte usode za pritlehno prop(^gartdno manipuliranje. T e m o b i s k o v a l c e m f o r u m o v s e z d i s p o r n o t u d i financiranje filma, k i t e m e l j i n a d e n a r j u d a v k o p l a č e v a l c e v : Srarf\ota, da odhajajoča helogardjstUna vlnda meet stran n^jš dmfkoplacevahkt denar za taksne ne^jmno^ti, ki ticer koristijo eni politični opcijiy škodijo pa drugi. Se trečj film o g roz l j i t a u s o d i Ange l e Vode n a j bi v s e b o v a l i s t o logiko, ko t r a z k a z o v a n j e p o s m r t n i h o s t a n k o v . Cefovecerm ftlm o grozljivi usodi Angele Vode, kt to ga posneli po njenih spominih, je načeloma povsem tstt logike kot razkazovanje posmrtnih ostankov hrvašlčh ustasev iz Rova Barbara. O b i s k o v a l c e m f o r u m o v , k i s o iz raža l i t a k s n e p o m i s l e k e , se ne zd i n a k l j u č n o , d a j e film n a s t a j a l v č a s u v o l i l n e g a b o j a / z a t o v i d i j o A n g e l o k o t o s e b o , k a t e r e n e s r e č n o z g o d b o p o s k u š a j o Na eni strani imamo komentatorje^ ki razumejo film o Angeli Vode popolnoma apolitično^ saj v njej vidijo oseho^ kije lahko vsakemu za vzgled, na drugi strani pa tiste obiskovalce spletnih forumov in avtorje člankov, ki v filmu vidijo politič- ne konotacije in se poslužujejo »pozicijskega diskurza«, pri čemer je med njimi prisotna izrazita polarizacija. Kj drijvcvccb^nkih vohtvaJ) Ifta 2006 so Slcvtiuko dcmckfjtsko strwk^o (SDS) nepn^^kovftn^. U^üb ugodnim rv^skm rdriskjvajTV. ptt* Kitali So,knjv^€zmorčchv€k. V » a p o l i t i č n o - m o r a l n e m d i s k u r z u « )e A n g e l a d o j e t a k o t r a 2 g l e d a n a s t r o k o t r n j a k i n j a ^ m t e l e k t u a l k a , s v e t o v l j a n k a m p r e d s t a v l j a z g l e d n a p r e d n e ^ m o d e r n e že t i$ke . P r e d s t a v l j e n a )e k o t n e v a r n a i n t r d n a o s e b n o s t ^ ki m i s l i p o s v o j e i n j e n e z l o m l j i v a l e r k o t o p o r e č n i c a , ki s e j e b o ) i v s a k t o t a l i t a r n i s i s t e m P r e d s t a v l j a »človeka za trse čase«^ k e r h o d i p o s r e d i n s k i pol i , p r a v t a k o p a je p o g o s t o a k t o a l i z i r a n a ko t zgled p o š t e n o s t i , z a t o k o m e n t a t o r j i tndi jo t a film k o t p o m e m b n o p r i č e v a n j e , ki z a h t e v a spoš t l j i v s p o m i n i n o p r a v i č i j o u k r iv i ce . O b i s k o v a l c i s p l e t n i h f o r u m o v m e n i j o , d a film g o v o r i o p o s a m e z n i k o v e m p a d c a v k o l e s j e s i s t e m a , ki se j e i z r o d i l i n o d d a l j i l o d i d e a J a , v k a t e r e g a je o b v s t o p u v a n j v e r j e l . F i l m t o r e j p o n j i h o v e m m n e n j u n e k r i t i z i r a p a r t i z a n o v in O s v o b o d i l n e f r o n t e , a m p a k p o s a m e z n i k e , ki s o vze l i u s o d o d r u g i h l j u d i v s v o j e r o k e t e r si p r i k r o j i J i s i s t e m i n r e s n i c o . P o u d a r j a j o ^ d a o b o m e m b a h r e ž i m o v n e s m e m o p o n e p o t r e b n e m v p l e t a t i p o l i t i k e , a m p a k se m o r a m o z g r a ž a t i n a d t e m , k a j v s e z m o r e č lovek • m u č i t i i n ub i t i svojega b r a t a Prav t a k o n a m l a h k o n j e n a z g o d b a s luži k o t o p o m i n , »ki z a h t e v a k v e č j e m u s p o s t l j i v s p o m i n i n opravič i lo , m o r d a ce lo s a m o i z l o č i t e v l jud i , ki b i t u d i d a n e s n a p o d r o č j u j a v n e g a vse na red i l i z a p o l o ž a j , o b l a s t , d e n a r « . P c i M i C T i ' ^ i p o f T i i n a na ^ngeio voce P o l e g » a p o l i t i č n o - m o r a l n e g a d i s k u r z a « je v p r e c e j večj i m e r i p r i s o t n o t u d i p o l i t i č n o o b u j a n j e s p o m i n a n a V o d e t o v o . Obiskovalc i sp l e tn ih f o r u m o v v trečini p r i m e r o v n a m r e č m e n i j o , d a j e v filmu o A n g e l i p r i s o t n o m n o g o p o l i t i č n i h k o n o t a c i j . Z n o t r a j t e g a d i s k u r z a i z s t o p a t a p r e d v s e m dve pozici j i . P r v o so z a t ^ e l i t i s t i , ki m e n i j o , d a je (aim z lorab i l A n g e l o k o t o s e b o , s a j j e p r o t a g o n i s t k a p r i k a z a n a k o t s i n o n i m za to , d a j e bil c e l o t e n p o l i t i č e n s i s t e m , v k a t e r e m je ž ivela , s lab , d r u g a s k u p i n a p a z a s t o p a pozici jo, da je ftlmoAngeliobjektix^ p r ikaz d o g o d k o v in r e s n i č n e g a ž iv l j en j a v k o m u n i s t i č n e m o b d o b j u . F i lm j e b i l p r o j e k t j a v n e t e l e v i z i j e , k i j e s p r o r a č u n o m v e c k o t m i l i j o n e v r o v s t a l d v a k r a t v e c k o t v s i o s t a l i p r o g r a m i T V S l o v e n i j e v c e l e m l e t u , n j e g o v n a s t a n e k p a j e biJ p o m n e n j u m n o g i h » k u l t u r n o b o j n o « n a g l a i e n . S t a l i š č e TV S l o v e n i j e o t e m , z a k a j s o film sp loh p o s n e l i , j e bilo, d a j e d o l ž n o s t j a v n i h u s t a n o v v d e m o k r a t i č n i h d r u ž b a h s o o č a t i l j ud i s p o m e m b n i m i n a c i o n a l n i m i t e m a m i n a č i m b o l j v e r o d o s t o j e n n a č i n . F i lm n a j b i t a k o o d r a ž a l p r e m a l o z n a n o d o b o i n h k r a t i p r i s p e v a l k o b č e m u z n a n j u s o d o b n e d r u ž b e . Z g o d b o o A n g e l i v i d i j o n e k a t e r i o b i s k o v a l c i f o r u m o v v k o n t e k s t u a k t u a l n e po l i t i ke k o t m o č a n u d a r e c s l o v e n s k i levici in o p o z a r j a j o : Danalnja detnicü rtimn rtohenč prmnce zlorabljati nj^rte usode za pritlehno prop(^gartdno manipuliranje. T e m o b i s k o v a l c e m f o r u m o v s e z d i s p o r n o t u d i financiranje filma, k i t e m e l j i n a d e n a r j u d a v k o p l a č e v a l c e v : Srarf\ota, da odhajajoča helogardjstUna vlnda meet stran n^jš dmfkoplacevahkt denar za taksne ne^jmno^ti, ki ticer koristijo eni politični opcijiy škodijo pa drugi. Se trečj film o g roz l j i t a u s o d i Ange l e Vode n a j bi v s e b o v a l i s t o logiko, ko t r a z k a z o v a n j e p o s m r t n i h o s t a n k o v . Cefovecerm ftlm o grozljivi usodi Angele Vode, kt to ga posneli po njenih spominih, je načeloma povsem tstt logike kot razkazovanje posmrtnih ostankov hrvašlčh ustasev iz Rova Barbara. O b i s k o v a l c e m f o r u m o v , k i s o iz raža l i t a k s n e p o m i s l e k e , se ne zd i n a k l j u č n o , d a j e film n a s t a j a l v č a s u v o l i l n e g a b o j a / z a t o v i d i j o A n g e l o k o t o s e b o , k a t e r e n e s r e č n o z g o d b o p o s k u š a j o Na eni strani imamo komentatorje^ ki razumejo film o Angeli Vode popolnoma apolitično^ saj v njej vidijo oseho^ kije lahko vsakemu za vzgled, na drugi strani pa tiste obiskovalce spletnih forumov in avtorje člankov, ki v filmu vidijo politič- ne konotacije in se poslužujejo »pozicijskega diskurza«, pri čemer je med njimi prisotna izrazita polarizacija. Kj drijvcvccb^nkih vohtvaJ) Ifta 2006 so Slcvtiuko dcmckfjtsko strwk^o (SDS) nepn^^kovftn^. U^üb ugodnim rv^skm rdriskjvajTV. ptt* Kitali So^ega d iskurza«, p r i č e m e r je m e d n j i m i p r i s o t r u iz raz i ta po l a r i zac i j a De lno o d g o v o m o s t z a t a k o m o č n o polar izac i jo , ki n a s l a j a z a r a d i »pozic i jskega d i skurza« , i a h k o p r i p i š e m o t i s t i m , ki s e p o s l u ž u j e j o » a p o l i t i č n o - m o r a l n e g a d i s k u r z a « , s a j n e p r e m o r e j o k o n s t r u k t i v n e k r i t i k e t n a r g u m e n t o v , s k a t e r i m i bi l ahko ome j i l i ali z m a n j š a l i i n t e n z i v n o s t p o b r i z a c i j e p r i t i s t i h , ki film d o j e m a j o po l i t i čno . T a k o i m a m o z n o t r a j s k u p i n e , k i v f i l m u v i d i p o l i t i č n e k o n o t a d j e , n a e m s t r a n i tiste, ki m e n i j o , d a z g c n ^ a o Ange l i v fiimu n i r e p r e z e n t a t i v n a , s a j s l už i p o l i t i č n i m c i l j e m (z n j o s e u s t v a r j a v t i s , d a j e bil c e l o t e n k o m u n i s t i č n i s i s t e m slab)^ k a r t i o b i s k o v a l a f o r u m o v in a v t o r j i Člankov o z n a a j o z a m a n i p u l a c i j o i n p o s p l o š e v a n j e , p r i č e m e r p a n e z a n i k a j o , d a se j e A n g e l i v i s t e m p o l i t i č n e m s i s t e m u z a r e s g o d i l a k r i v i c a . M o t i j i h p r e d v s e m to , k a k o film p r i k a z u j e d o l o č e n a d e j s t v a iz n j e n e g a ž i v l j e n j a , n e n a s p r o t u j e j o p a p r i k a z o v a n j u t e g a o b d o b j a . O p o z a r j a j o , d a f i l m o A n g e l i V o d e n i e d i n i , k i p r i k a z u j e repres i jo k o m u n i s t i č n e g a s i s t e m a , saj s m o si p r e d n j i m že l a h k o og leda l i film Otroci s Petrička. M e n i j o , d a t a k s n i f i lmi m e č e j o s l abo luč n a žh r l j en j e v k o m u n i s t i č n e m s i s t e m u i n zah te t r a jo , d a se za u r a v n o t e ž e n p r i k a z z g o d o v i n e v filmih u p o d o b i t u d i g r e h e d o m o b r a n c e v i n o s t a l i h p r o t i k o m u n i s t i č n i h s k u p i n . T i o b i s k o v a l c i f o r u m o v i n a v t o r j i č l a n k o v m e n i j o , d a film o Angel i , kt se o s r e d o t o č a n a p r i k a z o v a n j e t r p e č e g a ž i t d j e n j a v k o m u n i z m u , s luži v k o r i s t e n i po l i t i čn i o p d j i n a škodo d r u g e . P r a v t a k o o p o z a r j a j o , d a s t e m , k o fiJm p r i k a z u j e A n g e l o k o t j u n a k i n j o , ki j e k o m u n i z e m p o k a z a l a »v p r a v i luči^^, n e p o u d a r i dovol j n j e n e g a k r i t i č n e g a o d n c ^ d o pol i t i čnega k l e r i k a l i z m a i n K a t o l i š k e ce rkve , s č i m e r p o t i s n e v o z a d j e n j e n a s ta l i šča , p r a v t a k o p a z a n e m a r i n j e n l ev iča r sk i a k t i v i z e m . N a drugI s t r a n i i m a m o z n o t r a j s k u p i n e , ki v id i film o Ange l i V o d e v p o h t K n e m k o n t e k s t u , t i s t e o b i s k o v a l c e s p l e t n i h f o r u m o v in a v t o r j e č l ankov , k i n e k r i t i č n o r e c e p t i r a j o filmu o A n g e h in ga i m a j o za r e s m č e n m o b j e k t i v e n p r i k a z d o g o d k o v , s a j p o n j i h o t r e m m n e n j u p n k a ž e k o m u n i z e m v p rav i , b r u t a l n i l u o . P red laga jo , d a bi se film p r e d v a j a l v š o l a h za i z o b r a ž e v a l n e n a m e n e . T a s k u p i n a n e l o č u j e m e d z g o d o v i n s k i m i d e j s t v i in n j i h o v i m i i n t e r p r e t a c i j a m i , s a j film d o j e m a n e k r i t i č n o i n m e n i , d a j e bil c e l o t e n k o m u n i s t i č n i s i s t e m slab. Z a r a d i p o m a n j k a n j a o b j e k t i v n e d i s t a n c e p o s p l o s u j e r e p r e s i j o k o m u n i s t i č n e g a s i s t e m a , k i j e p r i k a ^ a n a v f i l m u , n a c e l o t n o o b d o b j e , s a j n e k r i t i č n o p r e d p o s t a v l j a , da s o v s a o b d e l a z n o t r a j k o m u n i z m a v s e b o v a l a e n a k o v i s o k o s t o p n j o r e p r e s i j e . u f i a i a j h sc^ir rnf iu^ A n g e l i n a p r i j a t e l j i c a M o j c a P r i n č i č j e d e j a l a , d a j e bi l r a v n o z n a č a j t i s t i , k i j e Ange l i n a k o p a l t o l i k o t e ž a v z o b l a s t j o ; s a m a p a d o d a j a m , d a s t a r a v n o n j e n z n a č a j i n o s e b n o s t t i s t o , k a r j o j e d a n e s o b u d i l o iz z g o d o i d n s k e p o z a b e . A n g e l o j e n a m r e č z a z n a m o v a l a o d l o č n o s t , n e k o n f o r m i z e m , t / z t r a j n o s t , p o g u m m soču t ) e d o s o č l o v e k a , z a t o j e b i l a d a n e s o b u j e n a t u d i z a r a d i s v o j i h z n a č a j s k i h k a r a k t e r i s t i k i n o s e b n o s t n i h p o t e z , k o t s o n a č e l n o s t , p o g u m i n r a z n t c u t z a s o č l o v e k a . R a v n o s t e m i p r i d e v n i k i je p o r t r e t i r a n a v m e d i j s k e m s v e t u i n n a m v s o d o b n i d r u ž b i s luži u s v e t e l zg led . Res je , d a j e že dob i l a f i lmsk i s p o m e n i k , p r a v z a p r a v kai' dva , a n a t i s t e g a irelikega i n b r o n a s t e g a v s r e d i s c u Ljub l jane , še v e d n o č a k a . M o r a m o n a m r e č v z e t i v o ^ i r d e j s t v o , d a s o s p o m e n i k i k o n k r e t n a m a n i f e s t a c i j a k o l e k ö v n e d r u ž b e n e z g o d o v i n e , z n j i h o v o p o m o č j o p a n e o m o g o č a m o le , d a z g o d o v i n a p o s t a n e v i d n a , a m p a k u s t v a r j a m o t o č n o d o l o č e n o r e p r e z e n t a c i j o z g o d o v i n e v d r u ž b i . I n č e se l e b e ž n o s p r e h o d i m o p o n a s i p r e s t o l n i c i , p o t e m n a m h i t r o p o s t a n e j a s n o , d a j e s l o v e n s k a s k u p n o s t i z j e m n o p a t r i a r h a l n a , s a j s o ulice, t rg i , l e t a l i šča i n ce s t e le r e d k o k d a j p o i m e n o v a n e z i m e n o m k a k š n e p o m e m b n e ž e n s k e o s e b n o s t i i z n a s e z g o d o v i n e , s č imer se v z b u j a o b č u t e k , k o t d a j ih s p l o h n i s m o imel i . P o i m e n o v a n j e j a v n e g a p r o s t o r a j e n a m r e č i r e d n o v p e t o v raz l ične po l i t ike mc^a. V s r e d i š č u n a š e g a g l a imega m e s t a ne m o r e m o n a j t i u b c e ali t r ga , p o i m e n o v a n e g a p o žensk i , k a r n a s l a h k o r e s n i č n o sk rb i . T o d a v nas i z g o d o v i m i m a m o v e n d a r l e t o l i k o i z j e m n i h ž e n s k , ki s o k l j u b s o v r a ž n o n a s t r o j e n i okolici p o k a z a l e s v o j o i z j e m n o s t v v s e h d r u ž b e n i h s f e r a h . Ange la s e j e s k u p a j z m n o g i m i s o b o r k a m i z a v z e m a l a za p ra idce ž e n s k , n a r o d n e p r a v i c e S lovencev i n za b o l j p r a v i č n o , s o c i a l n o d r u i b o , a s o d o b e n z g o d o v i n s k i s p o m i n d o n j i h z a l n e seže , če p a ze , p a j ih i z r ab i z a p o l i t i č n o o r o d j e , k i r a z d r u ž u j e l judi , k o t je r a z v i d n o v p r i m e r u Ange l e Vode. • Škoda, do neka), kor mj bi hU uwtniiki dogodek, dcbi priokus fdeoloskf zirnxge, praznika nfke politične, dane rečem pohtik^nske opcije. T i s t e bol) a r t i k u l i r a n e k r i t i k e r t c t m č M o v f i l i m o p o 2 a r j d j o , d a s a m a t e m a , t o r e j ž i v l j e n j e v k o m u n i s t i č n e m s i s t e m u ^ n i n a p a č n a m d a $ s p o r o a l o m f i l m a o A n g e l i V o d e , k i o b u j a k o m u n i s t i č n i s i s t e m , n i n i č n a r o b e , p r o b l e m a t i č n o p a je , d a A n g e b n a s t o p a k o t s r e d s t v o m a n i p u l a c i j e , s a j j e n )ena o s r e d n j a v l o g a v filmu » d o k a z o v a n j e z J o a n s k o s t i s i s t e m a « : Najbolj dominantna sporočilna linija je nedvomno obsodbo kcmuni^ticnega režima S tem nipopolnoma nie norobe, nasprotno, ce se le ne spremeni v pamflet oziroma če zaradi pretirane poudarjenosit ne zocne nažirati preprtdjivosti filma. In v tem primera gQ /..J Angelo Voeie vieflmaftocnewe^/ta ujeto v zgodovm^ki ^az, kije tam zgoljvfimkdji dokazavonja zlocinskcsti sbtema, torej teze, ne po zaradi velike izpovedne moči njene otehne zgodbe, ta prav ta ^i^tem obsoja že s^ima po sebi in iz sebe. (Ca r i n L e J e r , Razg led i , 2 0 0 9 ) v ( o a Ce p o v z a m e m o : v p r i s p e v k u s m o s p o m o č j o a n a l i z e d i s k u r z a p o d d r o b n o g l e d vze l i n e k a t e r e i z jave o b i s k o v a l c e v s p l e t n i h f o r u m o v i n p i s c e v s p l e t n i h č l a n k o v , k i o d r a ž a j o r a z l i č n e recepci je filma N a en i i t r a n ) i m a m o k o m e n t a t o r j e , ki r a z u m e j o fiJm o Angel i Vode p o p o l n o m a a p o l i ö c n o , s a j v n j e j v id i jo osebo , ki je l a h k o v s a k e m u z a v z g l e d . P o u d a r j a j o , d a o b o m e m b a h r e ž i m o v n e s m e m o p o n e p o t r e b n e m v p l e t a t i pol i t ike , a m p a k se m o r a m o z g r a i a t i n a d t e m , k a j vse z m o r e d o v e k , n j e n a z g o d b a p a n a m l a h k o s luz i k o t o p o m i n . T o d a r a v n o t a » a p o l i b o i c K m o r a l n i d i s k u r z « , k i z a n i k a v s e p o l i t i č n e e l e m e n t e v f j l m u , k i r fe fycto je p o h t i c n i f i l m ( sa j film o b r a v n a v a p o l i t i č n e t e m e , p o l e g t e g a p a j e n j e g o v a p r o t a g o n i s t k a o s e b n o s t , ki )e b i l a p o l i t i č n o z e l o a k t i v n a ) , j i m o n e m o g o č a c e l o s t n o r a z u m e v a n j e filma. 2 o s r e d o l o č a n j e m le n a m o r a l n o s p o r o č i l o filma, n e p a t u d i n a p o l i t i č n o , C o b i s k o v a l c i f o r u m o v i n p i s c i č l a n k o v n e m o r e j o d o j e t i n j e g o v e g a c e l o t n e g a s p o r o č i J a , ka r p o s l e d i č n o p o m e m , d a n i s o z m o ž n i p o d a ö k o n s t r u k ö v n e k r i t ike . N a d n ^ i s t r a n i i m a m o t i s t e o b i s k o v a l c e s p l e t n i h f o r u m o v i n a v t o r j e č b n k o v , ki v filmu v id i j o p o l i t i č n e k o n o t a c i j e in se p o s l u ž u j e j o »poz ic i>^ega d iskurza«, p r i č e m e r je m e d n j i m i p r i s o t r u iz raz i ta po l a r i zac i j a De lno o d g o v o m o s t z a t a k o m o č n o polar izac i jo , ki n a s l a j a z a r a d i »pozic i jskega d i skurza« , i a h k o p r i p i š e m o t i s t i m , ki s e p o s l u ž u j e j o » a p o l i t i č n o - m o r a l n e g a d i s k u r z a « , s a j n e p r e m o r e j o k o n s t r u k t i v n e k r i t i k e t n a r g u m e n t o v , s k a t e r i m i bi l ahko ome j i l i ali z m a n j š a l i i n t e n z i v n o s t p o b r i z a c i j e p r i t i s t i h , ki film d o j e m a j o po l i t i čno . T a k o i m a m o z n o t r a j s k u p i n e , k i v f i l m u v i d i p o l i t i č n e k o n o t a d j e , n a e m s t r a n i tiste, ki m e n i j o , d a z g c n ^ a o Ange l i v fiimu n i r e p r e z e n t a t i v n a , s a j s l už i p o l i t i č n i m c i l j e m (z n j o s e u s t v a r j a v t i s , d a j e bil c e l o t e n k o m u n i s t i č n i s i s t e m slab)^ k a r t i o b i s k o v a l a f o r u m o v in a v t o r j i Člankov o z n a a j o z a m a n i p u l a c i j o i n p o s p l o š e v a n j e , p r i č e m e r p a n e z a n i k a j o , d a se j e A n g e l i v i s t e m p o l i t i č n e m s i s t e m u z a r e s g o d i l a k r i v i c a . M o t i j i h p r e d v s e m to , k a k o film p r i k a z u j e d o l o č e n a d e j s t v a iz n j e n e g a ž i v l j e n j a , n e n a s p r o t u j e j o p a p r i k a z o v a n j u t e g a o b d o b j a . O p o z a r j a j o , d a f i l m o A n g e l i V o d e n i e d i n i , k i p r i k a z u j e repres i jo k o m u n i s t i č n e g a s i s t e m a , saj s m o si p r e d n j i m že l a h k o og leda l i film Otroci s Petrička. M e n i j o , d a t a k s n i f i lmi m e č e j o s l abo luč n a žh r l j en j e v k o m u n i s t i č n e m s i s t e m u i n zah te t r a jo , d a se za u r a v n o t e ž e n p r i k a z z g o d o v i n e v filmih u p o d o b i t u d i g r e h e d o m o b r a n c e v i n o s t a l i h p r o t i k o m u n i s t i č n i h s k u p i n . T i o b i s k o v a l c i f o r u m o v i n a v t o r j i č l a n k o v m e n i j o , d a film o Angel i , kt se o s r e d o t o č a n a p r i k a z o v a n j e t r p e č e g a ž i t d j e n j a v k o m u n i z m u , s luži v k o r i s t e n i po l i t i čn i o p d j i n a škodo d r u g e . P r a v t a k o o p o z a r j a j o , d a s t e m , k o fiJm p r i k a z u j e A n g e l o k o t j u n a k i n j o , ki j e k o m u n i z e m p o k a z a l a »v p r a v i luči^^, n e p o u d a r i dovol j n j e n e g a k r i t i č n e g a o d n c ^ d o pol i t i čnega k l e r i k a l i z m a i n K a t o l i š k e ce rkve , s č i m e r p o t i s n e v o z a d j e n j e n a s ta l i šča , p r a v t a k o p a z a n e m a r i n j e n l ev iča r sk i a k t i v i z e m . N a drugI s t r a n i i m a m o z n o t r a j s k u p i n e , ki v id i film o Ange l i V o d e v p o h t K n e m k o n t e k s t u , t i s t e o b i s k o v a l c e s p l e t n i h f o r u m o v in a v t o r j e č l ankov , k i n e k r i t i č n o r e c e p t i r a j o filmu o A n g e h in ga i m a j o za r e s m č e n m o b j e k t i v e n p r i k a z d o g o d k o v , s a j p o n j i h o t r e m m n e n j u p n k a ž e k o m u n i z e m v p rav i , b r u t a l n i l u o . P red laga jo , d a bi se film p r e d v a j a l v š o l a h za i z o b r a ž e v a l n e n a m e n e . T a s k u p i n a n e l o č u j e m e d z g o d o v i n s k i m i d e j s t v i in n j i h o v i m i i n t e r p r e t a c i j a m i , s a j film d o j e m a n e k r i t i č n o i n m e n i , d a j e bil c e l o t e n k o m u n i s t i č n i s i s t e m slab. Z a r a d i p o m a n j k a n j a o b j e k t i v n e d i s t a n c e p o s p l o s u j e r e p r e s i j o k o m u n i s t i č n e g a s i s t e m a , k i j e p r i k a ^ a n a v f i l m u , n a c e l o t n o o b d o b j e , s a j n e k r i t i č n o p r e d p o s t a v l j a , da s o v s a o b d e l a z n o t r a j k o m u n i z m a v s e b o v a l a e n a k o v i s o k o s t o p n j o r e p r e s i j e . u f i a i a j h sc^ir rnf iu^ A n g e l i n a p r i j a t e l j i c a M o j c a P r i n č i č j e d e j a l a , d a j e bi l r a v n o z n a č a j t i s t i , k i j e Ange l i n a k o p a l t o l i k o t e ž a v z o b l a s t j o ; s a m a p a d o d a j a m , d a s t a r a v n o n j e n z n a č a j i n o s e b n o s t t i s t o , k a r j o j e d a n e s o b u d i l o iz z g o d o i d n s k e p o z a b e . A n g e l o j e n a m r e č z a z n a m o v a l a o d l o č n o s t , n e k o n f o r m i z e m , t / z t r a j n o s t , p o g u m m soču t ) e d o s o č l o v e k a , z a t o j e b i l a d a n e s o b u j e n a t u d i z a r a d i s v o j i h z n a č a j s k i h k a r a k t e r i s t i k i n o s e b n o s t n i h p o t e z , k o t s o n a č e l n o s t , p o g u m i n r a z n t c u t z a s o č l o v e k a . R a v n o s t e m i p r i d e v n i k i je p o r t r e t i r a n a v m e d i j s k e m s v e t u i n n a m v s o d o b n i d r u ž b i s luži u s v e t e l zg led . Res je , d a j e že dob i l a f i lmsk i s p o m e n i k , p r a v z a p r a v kai' dva , a n a t i s t e g a irelikega i n b r o n a s t e g a v s r e d i s c u Ljub l jane , še v e d n o č a k a . M o r a m o n a m r e č v z e t i v o ^ i r d e j s t v o , d a s o s p o m e n i k i k o n k r e t n a m a n i f e s t a c i j a k o l e k ö v n e d r u ž b e n e z g o d o v i n e , z n j i h o v o p o m o č j o p a n e o m o g o č a m o le , d a z g o d o v i n a p o s t a n e v i d n a , a m p a k u s t v a r j a m o t o č n o d o l o č e n o r e p r e z e n t a c i j o z g o d o v i n e v d r u ž b i . I n č e se l e b e ž n o s p r e h o d i m o p o n a s i p r e s t o l n i c i , p o t e m n a m h i t r o p o s t a n e j a s n o , d a j e s l o v e n s k a s k u p n o s t i z j e m n o p a t r i a r h a l n a , s a j s o ulice, t rg i , l e t a l i šča i n ce s t e le r e d k o k d a j p o i m e n o v a n e z i m e n o m k a k š n e p o m e m b n e ž e n s k e o s e b n o s t i i z n a s e z g o d o v i n e , s č imer se v z b u j a o b č u t e k , k o t d a j ih s p l o h n i s m o imel i . P o i m e n o v a n j e j a v n e g a p r o s t o r a j e n a m r e č i r e d n o v p e t o v raz l ične po l i t ike mc^a. V s r e d i š č u n a š e g a g l a imega m e s t a ne m o r e m o n a j t i u b c e ali t r ga , p o i m e n o v a n e g a p o žensk i , k a r n a s l a h k o r e s n i č n o sk rb i . T o d a v nas i z g o d o v i m i m a m o v e n d a r l e t o l i k o i z j e m n i h ž e n s k , ki s o k l j u b s o v r a ž n o n a s t r o j e n i okolici p o k a z a l e s v o j o i z j e m n o s t v v s e h d r u ž b e n i h s f e r a h . Ange la s e j e s k u p a j z m n o g i m i s o b o r k a m i z a v z e m a l a za p ra idce ž e n s k , n a r o d n e p r a v i c e S lovencev i n za b o l j p r a v i č n o , s o c i a l n o d r u i b o , a s o d o b e n z g o d o v i n s k i s p o m i n d o n j i h z a l n e seže , če p a ze , p a j ih i z r ab i z a p o l i t i č n o o r o d j e , k i r a z d r u ž u j e l judi , k o t je r a z v i d n o v p r i m e r u Ange l e Vode. •