""71977/78 I 10011653 COBISS s ! IQ' T I 10011653 P1303 ¡fltífci /i&n s¿f>p K PRAZNIKU DOLGA JE BILA P OT NA DRUGO ZASEDAM AVNOJA POT POLNA NEVARNOSTI, KI -JO JE MQ-ŠALO 142 ODPOSLANCEV IZ VSEH POKRAJIN JTJGG-SLAVIJE .BUDNIH OČI IN PAZLJIVIH UŠES PREMA-GATI. USPELO JIM JE , V JAJCU SO 29o NOVEMBRA 1943 SPREJELI IZREDNO POMEMBNE SKLEPE, ■ DANES, ŠTIRIINTRIDESET LET POZNEJE. OBČUDUJEI.IC LJUDI, KI SO J NAŠI ZGODOVINI POSTALI LEGENDA, UTRINKI OB MLADINSKI KONFERENCI Bila sem na konferenci naše 00 ZSM(S)., Pravijo, da smo sprejeli nekaj dobrih stvari* čeprav je v začetku slabo kazalo,, V tistem začetnem delu se ml je zdelo vse skupaj neumno: "Zakaj sploh imamo svojo o~ snovno organizacij o, če nam ni nič do nje? Zato, ker je normalno, da jo imamo? Zakaj volimo, sestankujemo? se dogovarjamo, če je vse le črnilo, v obliki besed nanešeno na boljši ali aiabši papir?" Pogreznila sem se v ironijo in pesimizem? "Volimo, ker nam nekdo reče, naj volimo., Gremo na sestanek, ker rečejo,, da je obvezen* Se dogovorimo (dvignemo roke), ker pač nekdo nekaj predlaga (se mu da; in na njegov predlog moramo nekako reagirati,- Smo prav taki kot delavci na svojem zboru ali delegati v občinski skupščini, katerim se tako radi in vzvišeno posmehujemo, češ da le telovadijo: roka gor; roka dol.. Le zakaj se zbiramo na svojih konferencah, če nam ni do tega, da bi bili povezani, da bi skupaj delali za svoj lep naslednji dan? Če nismo in nočemo biti nič drugega, kot v X razredov nametano Število ljudi? Če smo se nekoč slučajno kot neznanci srečali in se hočemo tako tudi raziti? " Potem se je pogovor vendarle nekoliko razživel in začela sem skoraj verjeti, da nam bo vendarle uspelo razbiti ta zid nedostopnosti, nedotakljivosti, molčečnosti, lenobe in zaspanosti, s katerim se je skrbno obzidala večina izmed nas o Pomislila sem na to, kako čudovito bi lahko bilo na naši šoli, če bi bilo v nas več volje do aktivnosti o Zdaj smo vsi nekam zaspani, nezadovoljni, nepotešeni in delno zato polni slabih očesu Če bi svoje odnose do sošolcev, učenja, dela spremenili, bi nam morda tudi uspelo spremeniti naše nezadovoljstvo v dobro voljoo Morda nimam prav, ampak zdi se mis da so bili ljudje po vojni, ki so v raznih delovnih akcijah, kjer sta jim bila edino plačilo pohvala sotovarišev in zadovoljen pogled na opravljeno delo, srečnio Zakaj danes tega ne poizkusimo več? Smo prefini za lopato Veste» včasih 8« je mogoče pri napornem fizičnem delu zelo du-Sevno sprostiti in udobrovoljiti* Velikokrat se zdi rezultat dela z lopato mnogo boljši, smiselnejši, kot rezultat učenja kemijske formule * No, spomnila sem se na pripombo tovarišice profesor Severjevs, da nam gre le za tisočake o Ne vem, kako to 9 ampak zdi se mi^ da ljudje z mesečnimi plačami zelo težko razumejo, da dijaki včasih potrebujemo denaro Stroške našega šolanja sicer nosi družba, ampak še vedno ne vseho Ostajajo namreč stvari, ki se imenujej os mesečna vozovnica, malica, maturantski izlet, maturantski ples, članarina, prispevek za polomljene stole, obvezna filmska predstava, gledališče, angleška, francoska, matematično-fizična, prirodoslovna revija, zvezek, knjiga, svinčnik, ekskurzija«00 Potem so tu še razne stvari, ki pa niso nujne: kino, ples, alpinizem in drugi športi, nešolske knjige, potovanja s počitniško zvezo in brez nje, smučarska o-prema ali gramofon s ploščamic»s Skratka, nekoč sem svoj položaj primerjala s položajem moje nekdanje sošolke: obe stanujeva in se hraniva doma. Obe si sami kupujeva obleko in obutev« Stroške za lastne hobije, zabavo krijeva samio Ona je v tovarni, jaz sem v šoli* Poleg oblek in obutve jaz kupujem zvezke in knjige. Njena plača je 6,223 krat večja od moje štipendije» Ona osam ur sedi za šivalnim strojem, jaz sedim pet ur v šoli in najmanj tri doma o Torej? Čeprav se strinjam - lahko bi šli tudi mi v veliko večjem številu v delovno brigado* Obveščenost, ki je na šoli slaba, bi se dala še najbolj izboljšati z našo večjo zainteresiranostjo0 Kako zvečati zanimanje? Z boljšimi, privlačnejširni predlogi? Morda bi veljalo poizkusiti0 Treba bi si bilo u~ pati predlagati« Saj, če bi bili polni življenjskega e« lana. Če bi podedovali kaj udarniškega duha? bi našli gotovo veliko prediogor, ki bi jih nedvomno uresničili o Spominjam se, da so pred leti celi razredi šli trgat grozdje na družbena posestvac Mislim, da so tako prišli do denarja, potrebnega za izlet, nedvomno pa so se tudi njihove medsebojne vezi pri tem poglobile 0 Poleg tega so spoznali to vrsto dela o Zakaj si tudi mi ne 0 0 0 Da delegat v razredu ne poroča- ni vedno njegova krivda» Velikokrat so tudi dijaki ne zainteresirani Delegat ae je v Dašem razredu trudil, da bi vsaj malo povedal, kaj so na sestanku šolske skupnosti sklenili, vendar se sanj sploh nismo zmenili* Ko je povedal razredničarki, kaj 2eliP pa smo vsi v en kup kričali, de. sploh ni nič povedal, da ne vemo, za kaj gre, da naj razloži, Ko je bilo potrebno povedati nekaj predlogov, ki naj bi jih obravnavali v šolski skupnosti;, se je velika več ina šalila o Dokler ne bodo posamezniki spoznali,, da so jim do polnilni1, krožki le v korist in pa dokler se jih ne bodo bolj aktivno udeleževali, ne moremo pričakovati boljšega uspeha» KEKAJ UTRINKOV IZ TESTA Pri uri psihologije smo bili vsi učenci tretjih letnikov testirani o Test je obsegal dve vprašanji? namen visokošolskega študija in kaj je sreča? (oziroma kdo sem?) Ker sem prepričana? da bo tudi prvo, druga in če-» trtošolce zanimal ieifl, objavljamo nekaj rezultatov» ki pa ho skupni za 3 ■ a in 3o b razred. Kamen visokošolskega študij a s I je bilo več odgovorovv od katerih je mo- ral vf.ak izbrati dva» 1 Splošna izobrassba, širše obzorje 2o Prestiž in ugled 3 Uresničite^ poklicnih želja 4, Možnost napredovanja Razvijanja sposobnosti 5,- Višji dohodek 7, 'Socialna varnost 8- Samostojnost 9C Temeljita strokovna izobrastoa Skupaj Zanimivo je, da se nihče ni odločil -sa višji dohodek kljub temu<; da je v zadnjem času precej glasen rejcs »Več kot imaš j več veljaš5" žanim vo je pa tudi to. da se nas je največ odločilo za splošno izobrazbo in širše obzorje, čeprav je za vsakega človeka pomembnejša temeljita strokovna izobrazba^ ki jo potrebuje za e voie ua= tvarjanje > Pe še nekaj naših razmišljanj s Kaj je sreča? -Pravijo, da sreče ni in da je je neumno iskati, Nisem Sega mnenja« Sreča se nam nikoli ne ponuja aams ampak jc moramo pcoskatio Zame je sreča, če lahko komu nekaj nudim, dajem. Bolj od materialnega razdaj.anja cenim duhovnoo _ Sreča je čustvo, katerega vrednota se veča s človekovo zavest^o, z, znanjem Čim bolj človek razmišlja življenju in čim bolj se zavedamo Življenja» tem težje dojamemo pojem sreče. - Mislim, da je sreča z malo volje in odrekanja dosegljiva za vsakogar- ki si je želi o( - To ni nekaj, kar lahko otipaš ali izmeriš» lahko jo le občutiš o - Sreča je visoka gora, na katero s trudom priple = saš, Preden postaneš alpinist in "preplezaš" srečo je potrebno, da se opremiš z ljubeznijo,, z nasmehom, ne p* s sovraštvom^ MOŠKI ŽENSKE 11 8 24 25 Kdo sem ? - Sem Človek., ki misli- Hočem ae boriti mir» svobodo3 enakopravnost, Hočem biti samostojen- Cilj? ki si ga postavim^ moram doseči, čeprav je pot do njega dolga in ima veliko ovir, Velikokrat ne vem, kdo v resnici sem, Bolje pa vem, kdo bi hotela biti, Včasih se varam, mislim o sebi bolje, kot bi bilo pravilno, včasih obupam in ugotovim, da sem neinteligentna, sa karkoli nesposobna .ca ■ " Zelo kratek odgovor na vprašanje, ki ni preprosto0 - Tudi sam prihajam večkrat dc vprašanja kdo sem o Sem človek, ki ne more spoznati in pravilno oce niti svojih zmožnosti* ki ne more nikoli priti do konca svojs osebnosti ® Zmeraj ostane še nekaj in tis-to me žene dalje do novih spoznanja Sem človek*. Moje želje; Srečno življenje. Moja misliS Kaj je svet? ' pBíu^ da vas bodo ti izseki iz našega testa pri-"silili k razmišljanju In da, boste vašo osebnost čimbolj jasno pojmovali. SAMA MEGLA 3 gla znotraj• Megla v možgaaih, megla v srcihc Vse je zamegleno, Bezati meglo rs .ožem- Rezati možgane9 rezati srce. Rezati druge, fesa t i sebe - o, ko bi se dalo na tisoče koščkov narezati, izničiti tudi tvojo sliko, ki v meni ži/i. kriči, Vse je t megli, vse fe 'požrla megla, puščobno i, sivkasti somrak jeseni, 5....me - 2vo-je slike ni p ožila,' Ni j# mog. a požreti. Ker ne znam v jutri Jesen, na vragih Kima Drevjeoropano listja, gr. movje. oropano soka, trava, oropan?, zelenila, nebo, o-ropano sonca in .jas - oropana tvojega nasmeha - Bil je le nasmeh, nasmeh, ki je človeku vlil e ''O t življenje, zaupanje v soljudi» Nasmeh, ki mfi je trenutek, prepričal, da je svet lep, ker si ti ¿0^ 0« val - povedal je tvoj nasmeh. Nasmeh, ki -e reke L. ne hodijo mimo tebe zamaskirani ljudje, xi se tv na srpe hu čudi j o in p o smehu j e j o raza tebe. Prepovedano je z nasmehom -zražatl ?ese¡.33 na cestiPrepovedano je s so. zo poto:.:.r> bi Prepovedano je čustva sploh imeti bro zamaskirati, da ne bi nihče prodrl do nas Nikogar ne smemo osrečiti,, nikogar potolažiti. Ne sme nas migati trpljenje „ žalost» nesreča soljudi:, ljudje» Kaj ne veste, kako nepnje no ;je poslušati vaše tožbe? Zaprite se vase, tevayi.te navznotraj, ka:: nem mrl Delajte, kar hočete, kaj nas tega, le mir nam dajte s svojim trpljenjem, ne rušite našega udobja, našega prepričanja, da je naš oklep objem sr^ae Kako si moirel. le kako si mogel nositi sredi te ffa sveta robotov na obrazu iskren nasmeh» v duš. pa tako ne i zrn» rac upanje v dobro m, ljube „en ljudi se nisi spoznal., da je vse zastonj? Da ljudje nočejo oi-ti dobil v ds, jih celo tvoj nasmeh draži* ker jih aponíala na pravo sreč o j na pravo lepoto, icer ruši njihovo prepričanje, da je sreča v oklepu, da 3© lepota v železu? Tvoj nasmeh mimogrede pomete njihovo pajče-vinas t o misel'; da so srečni« Uniči jih, morajo si svojo neresnico znova vtepsti v glavo Pa vendar - ob tvojem nasmehu je bilo tako lahko verovati v sonce. Tako preprosto je bilo biti lekrsn in/ iskrenost najti tudi pri drugih. Pa je bil ie na=» etriehfc ko sva se slučajno srečala * Zdaj ni več tebe, ni več tvojega nasmeha, ni jala moja vera i Ob tvojem nasmehu sem iz dneve v dan na sme ha. bres maske o Biti brez oblega - to pomeni, biti ranljiv* Ker te ni, nimam več moči za nasmeh» Nadeti bi morala o-klep, pa ga ne morem ob spominu na ta tvoj nasmeh, na tvojo moč, na tvojo vero v sonce0 Ampak tu je jesen* In prišla bo zima«. Vse je v megli, tudi maske ao megleno sive0 Ne morem le iz spomina črpati moči za nasmeh in želim si, da bi megla Čimprej potopila vase tvojo sliko, da bi brsz zavesti , da obstaja iskren nasmeh, lahko čimprej spet izdelala svojo masko, se zaprla v svoj oklep, kjer se počutim neranljiva, neobčutljiva o Bojim se, da mi nikoli več ne bo uspelo biti zadovoljna pod masko* Tvoj nasmeh je vame zanesel dvom* Ker je bil nasmeh na licu, ker ni bilo pločevine, ASOClACi'.— v c} »acnJfcs ocf nI <.aeaet »t ufr ^bobiA , - iWiiGl et.stfecfo afc « ITBSV Vedno se. je poigraval s gx«KM^ ^ m£;x#5ai . , - j jv ip in i in. spreminjal pomen. Premetaval jih J® ^ J1"- Poznal'je samo velite tiskane Tudi dajati je znale Podaril mi je enostavni L « v dlan mi je stisnil široki , ^ iz živžava otrok je ukradel vese 2-ko je vame prevrnil stolasti j\j C" in navadni i— « I ] Zasmejal se je kot čisti 1J , P podaril mi je prvi ! o C ko se je poslavljal z običajnim L 0 s BALADA O BEL3M, ČRNEM IN R^&fijlr , y 'O, Da ne g je jfcvi* MS}}h Ij^di Prišli 'so ¡na' njegovo žetev,, v, t Rekl;/§o, da je z zorenjem konec, v/v t- da se njegovo*„ k las je prip ogiba k tlos^ in da bodo njeg.oyi sokovi pijača žejnim* Spravili 30 s ve tli, si"p skrbi . in posegli' po zarjavelem rezilu samostojnosti "Na," so rekp.0 "Vet t « Potem so močnoj močno Zavrteli globus / ; in vrtljaj se je-'zarezal globoko v zoreče telo «. S *'■■ . P ti tekla je ferL Njegova kri . Črna od -eo* rastja, bela od nezrelosti : H V in rdeča «A n ~ i • * / Rdeča od krikov upora& Zdaj- bleda-ženska joka v svoje bele čipke » > in moški poleg nje z molkom kriči O mati > Njegova mati i' Ne, ona ni kriva., da e priteklo belos črno in rdeče,-. Ni kriva! „s«»»- Vedno je zalivala v belih travah njegovega srca „ Svet ga je zastrupil, spoznanje sveta/"'' ccv 1 ^ . ?\3T£ ¿fa , G o® & O* °< ' . A p Ifiis dt tpitem Isr' .. d0& a M d.OB Bt « i'f A v RADA IMAM SVET, V KATEREM SEM ležala sera na žebljih, da, bili so ostri, dolgi« Vsak posebej se je zapičil v meso in kričal: "Rada i~ mej ljudi, ljubi jih bolj kot samo sebe!" Težko, pretežko zame * Spominjam se izleta v muzeje Bil je velik, prostoren, svetel, Niti trohica 3ence ni bilov vse je bi lo stekleno, krhkos prozorno. Ljudje so bili čisti; brezmadežni, brez senc« Lahko si jih iskal za zatohlimi in Srvl.virai omarami* po stropu med pajčevinamio Ni me bilo strah* Spoznale sem. da se bojim le senc« Vrt v muzeju je biJL ves zelen, rdeč, teman, svetel.- Ubijal me je. Zahotelo'se mi je sladoleda. Mati ni imela drobiža» Toda tam med lovori je bil bazenčeko Obrastel s sluzastim, gnusnim mahom, V njem so sa svetlikali novoiči: rjavi, beli, veliki, majhni o To so mi dali lju Najtežje slovo pa ;je bilo v Ljubljanig ko smo se razšli še ostali,., V tem tednu so se skovale tako močne vezi prijatelja stva, da smo bili v mislih skupaj še takrat, ko smo že brisali prah šolskih klopi . Z .. D » H - A . V - 0 . IZVIR GLASILO ŠOLSKEGA CEOTRA AJDOVŠČINA uredniški odbor? HVALA ALENKA ŠELJ MILAN koren ema ME NT ORs IVANA PROF, SLAMIČ TISKž ŠELJ MILAN KERKOČ BARBARA 1303 i«J 'tli PRED VAMI JU NOVi ŠTEVILKA IZVIRA, V KATEREM JE OB KULTURNEM PRAZNIKU OBJAVLJEN IZBOR PESMI NAŠIH MLADIH USTVARJALCEV» UPAMO, DA BOSTE GLASILO Z VESELJEM PREBRALI IN TUDI SAMI POOtMNO PRIJLI S PRISPEVKI NA JANo VERUJEMO« DA BODO TO DOBRI PRISPEVKIc UREDNIŠKI ODBOR VIDELA sens nebo Nebo ki vass me 3 vabilo Videla sam te h o teme i»* KI v njo 1)1 se lahko vse moja dalo pogre milo BOLEČINA♦* 6 zajeda se vate grize, as* ta..... Boli te boli duš a f aro Ampak to ni le vaša stvar, Sa se namrdnete* To je stvar vae gimnazije in gleda na to, da je Izvir glasilo Šolskega centra Ajdovščina, bi moralo biti stvar Teega šolskega centra« Naiar&nite se in razložite9 zakaj at« se na^r&ailic In povem vam, vi nimate pravice do namrd©vanja0 To pravico imajo naši profesorji Neupravičena pravica), naši starši (neupravičena pravica) in petem jo imajo Sisto upravičene vsi, ki se jih naš šolski center in naše del© prav nič ne tiSe, ki na na« s® delo morejo vplivati in ki jim Izvir slučajno ali pa neslučajno pride v rekeo To s da. j® Xs;vi?r slab, ni krivda tistih, ki v njem objaT«* Ijajo, ampak tistih» ki ne objavljajo in tako ne prispevajo k izboljšanju Irralitete glasila® pa je mogoče Izvir kolikor toliko dober, je to zasluga tistih, ki v njem objavljajo, saj tisti, ki v njem ne objavljajo, nimajo niS pri temo Vsekakor ni nobena stvar tako zelo dobra, da bi ne megla biti boljSa, pa. čeprav jo pohvalijo na RTV in čeprav s© ustvarjalci poleg šstalega tudi pohvaljenis ko se predstavijo na Naši besedi w Idriji«, gakaj sem rekla, da je pravi©a profesorjem in staršev d® neustrarjanja neupravičena? 2ato, ker so oni tisti, ki nas vzgajajnam svetujejo, ki nam pomagaj©, ki imajo nož« nest na nasTin na nas nadaljnji razvoje Ker mi sesal ne morem® najbolj objektivno oceniti nag J h stvaritev* imamo pravic®, da. dvomimo v njih kvaliteto in .imam© pri tem dolžnost vlagati svoje sposobnosti in napsrg v napredovanje v boljši smeri» Iz tega sledi? če bom videla koga, za kogar vem^ da je sposoben dobro pisati (taka je naša večina, zato smo prirlnili do gimnazije) in ki ni š® nikoli s prsvzvišenega trona,lastne samozadovoljnosti niti s prstom mignil za Izvir, če ga bom videla, da se je ob glasilu namrdnil, mu bom z veseljem uničila ušesao Ne boM res, ampak povejte, Če si tega ni resnično zaslužil? Ne bom storila tega, ker bi bilo neumno * Neumno bi bilo aa-to, ter bi bilo pametneda postanemo pridni, zagnanie uresničujočih načrtor politi ljudje» ki vedof da je neumno» če eo nekdo s prevsviš enega trosa lastne samozadovoljnosti in lenob« posmehuje bratom in ga treba vleSi za ušesu * da e« vb&;4 oe bi posmehoval tem» ki sto« tisto, -lesar ae rsjemu ne ljubi, če ž« nošt «a vefiao odvreči s sebe svoj« le njemu; znane in la&ae prevssviSe-nosti ter storiti česa sebi in drugim koristnega, No preden boste,naspali » pretshtajt®, Je Isvlr neko-dietna zadeva» ^e ae rte bi splačalo včasih v nje« objaviti svojih mt sli, 5$ je bol je, da ob napakah molčiš» da teds ostala, ali da kriči8v zaSo.- da fe©do Izginile» Do« kler kriliš le v mislih, ta ne šliši nihSs., K® poveš prijatelj^ tre tudi ono Ko napišeš Izvir, v® sto ljudi, ki ti lahko pomagajot ser nasilje podobno kot ti» ker so ¡Bledi kot tis ker imajo podobne probleae kot ti» ker ei želo boljšega sveta kot si ga želiš ti* In literumi as» tva^euci* zakaj stvaritve skrivati dc*ia psd blazino in dvomiti % njih vreoncet? Veliko laže je človeka9 ki isre -a vrednost tega» kar je napravil, ko mu. kdo pomaga z naletom in dobro besedo«, gaj vsi vemo, da pri šestih letih nismo bili čudežni otroci» a to vendar še ne pomeni da sušo podpovprečna s&eneta5 M@;t-da sem preostra, afpak to nikoli ne lk!>di in jas» brat se» i a ena fcošaol - pe^em namrelo Brna Koran N J 1 M U DALEČ SI ICC T SONCE1 f. KI 241 NIKOLI OBSIJALO ZEMLJO IN BOL*' BL22U, KOT ATOF HO-JEGA JBUSSA * TEA Siedl oktobra se je: «bral.-a noro predsedstvo 10 «a naši >; - "I ' „ F- • l&hkz> reee» da samomvesti in volje do dela v te» prst-» ¿-däsfeyu ni manjkale a Eridružil se nam 3© Se n©v mentor in talcoj prijeli sa del©* Nastavili smo si obsežen p: 2gpoln sanimivoatl in novosti o ¥ njem smo vklju«* C-.- u- vas aktivnosti mladih na naši äoK $ od plesov@ Bpof*» ih srečanj ¿a d© srečanja s mladimi 4« drugih šola Pi.-J.ni el&oa in vestnosti smo zadeli s izvrševanjem fsnili lu&tfrcv« Vendar' nas je že mladinska, konfersnca ras: karala« Ugotovili smo^ da se pojavljajo stara, imrjs*-vela vprašanja? " Zakaj imamo mladinsko orgftnieacijo na naši šoli?" in MKd© bo delal v mladinski ©rganimsiji? Ali naj bo to prisiljena,-, Se ne *©l?retEnaw oblika rdruževanja mladih na gimnaziji? Ali pa naj to© to pravica in dolžnost vseh mladik* ki naj bi s skupnimi mošmi ustvarili in zgradili neka:)» kar bi dokazovalo toda smo mladi» da smo delavni, da siao del družtoe* v kateri živimo a" Že ko te vprašujemo» kaj naj bi delali mladi, se lahko vprailamo; Ali ne bi bilo prav, da bi «apustili naši gisu-nafiji tudi nekaj drugegag ne sam© zguljene klop-? Saj ne9 da je aktivnost mladih le to» da sama sestankujejog Bi pogovarjajo in vse ©stane samo ob praznih besedah« Nee še lil res, Vendar si mladi v predsedstvo- želimo? da bi prišli tudi drugi na. aaše stank® in bi videli t da t© niso le obrabljene fraze» ampak da se na sestankih pogovarjam©e ,kakor kaj bi skupaj naredili, kako bi bolj popestrili naše gimnazijsko življenj«» Žalostno Je dejstvo» da jih ¿d približno 27o dijakov na aaši Soli dela le sede»,- To pomeni, da toh ."edem opravlja delo še Mi vse ostale, Teh pedem p©skuša9 da bi naloge bim bolje ©pravili? ob kakem neuspeha pa tistih 263 povzdigne glas in seveda krivih je tistih sedemo Pri tem pa a« p©-mislijo* da so tudi sami 'Slani .mladinske organizacije o Prs prida» #ems da. bi bili uspehi veš j i* Se bi več mladih prijelo za delo. Mi posku®* da bi predsedstvo razširili, da fei ustanovili komisije m Greamesne aktivnosti» ni r&~ dil uspehov., Ostalo j« 1® ©to predlogih » mladih voljnih dela pa ni bilo nik£er3 >im%iH p^edsedst*? a a ti orguiisaeiji naprti p Iredit«-«- po bol¿áih uetjQbih. da izpopolnjujejo ¿Mtcfäfeni prog* aw. Že *or da -jif- lete» akavnih , medte©. à bili Imi et ;, ki e® bc v ¿aei^c; g-wtu udeležila delovne okel;)« Kcbáo-.-ko V merecía m adee- L t e fc , naša no&caetna e&ipa ufoLog*!« p-vaaa¿ek«ga turnir; a Predme j a T8« izdelovali pa bomo tudi v jtal&nwm in oitaleas pregrm; ,jl ; à njegov rojstni de- prispela / A¿dov3B : ¡¿o j mja* Spre« sli je t-oao od acvjgoriSke m adine, 1. 't-žka in Šolskega, radia- Akcija Že te.?}« po raaredir in w ■&Limf da zdaj ?afeke dokažem©» kaj zmoremo«» radio ,ie &e dolga Ista ©bilka mformirsßja, i sot: v-'inja in zabave mlad^fe pij ' šoiafe SlovèM je- ¿atontó fell© prav J da šolski radio as bi mac* -;al na nafi -, Mislimo, in pa®,,, da bomo & pomočjo profesorskega «bora ir vnsh mladih zc tudi uresničili«, P ■ c ••■4juMl^ da bo lahko vbdšl krožek r naslednjem ñglmm nagi Soli kljub mnogim preœalc kr.vžkov« Velik» je stvari * ki bi jih labko spremenili i z based v «j* Zavedati pa se »©rame, da j« tre'-.a delati - sodelomti tarjan Pise• JAZ» Slovak Sloveku Govoriti o odnos« med 'rasami je lahko, Teže pa je kaj narediti o Saj ni treba iti v Južno Afriko«. Primere ras-likovanja po »asa© tudi pri naso Zedinili smo m9 da 'bi se nam pogovor a črnim človekom sdel sanimivcst-o Soda na vprašanje» ali bi priee&li k omisju %TBh prodajalo©-? tepihovr ni nihče naravnost odgovoril m t da ne s nea V naši državi, so vsi narodi enakopravni« Naše bratstvo % drugimi aarodi Je pretrgalo veliko preizkušnjo v drugi' svetovni vojnio Pa kljub temuoooo Zakone ¿s lahke spreminjati* teže je spreminjati srca® N& a odnos do južnih narodov je §e posledica tistega? sredajeve» 6kegB.0 Turki so divJaki» sato tudi vsem drugim Ijudem^ta® doli" raste jo rogovi o Vsakega Soma takoj prebcdemo e pogledom s Ali aa pošta«? Kje ima skrit nož? Na kakšen način ms bo opeharil? K: temu pripomorejo še matera, ko straži jo svoje otroka s wCe ne 'boš . pride»,* to bodo vseli Cigani Po Dajatve? cJ.a si vsi prizadevamo »a enakopravnost na. vseh pof-lroSjih<» Joda teže j s to v praksi« Zato se tudi godijo taks fcr: viee koroški a Slovencem«, V ereih Avstrijcev so sapi sani kot manjvredni ljudje., sato se jim sdi sama po sebi umevno* da jim ne dajo vseh pravic«««« To- i.a mi ,>ih obsojamo o Hočemo enakopravnoet* pravico«, Toda kl^ub temo« o o V Ameriki j« veljalo pravilo t f,I»e mrtev Indijanec je lahko d v Indijanec"» Kaj pa živ? Naj postane Se on dober J foda, to je preostro« frefea i® vladaš? vsem dati enakopravnost« Ljudjt smo vsi enaki! Pa kljub t@muooo > '<>•»" »a vsa enak. Todas ~ nekatere kn^i bodo stale» druge ležale, nekatere roka toočo prosile, druge grozile, nekateri bomo sevra&ili %■ peklu 1«. ijr ljudi milijo« in »n ;•«• t .. taejfdo BVOt .OVJ*!,y1 ... F*>laaprta knjig* nt «a «( vsi ac tojAfaAŽt .«¿¿j* a'* avet knjiSiTOi ovo»*C ?att - .oí ¿istega lepaga dna tfo j[£s"ív-.dim &amo 9o IHH v piVa •*'.< v «fjhn ¿n ,nonoe -9.fije J f t |>*t Uia\*-,1oXa učenj* °oa * ! ta aa*čaa va» 4«to al ¿x pv« ¿¿ig aesS-rríí ,¿¿08 .¿¿ova Y Í£SBV ' ' Ivi d-ak apoaln »« pr%éina . • icó oe ttjKMnriiai y • áafcárxfll * " j*:*ti ga - ni aatf i'it r saVSátao ,¿£>¿¿1 isfeaísí si •-oda ja* 3.¿utei»/o e¿vo*xí> ¿lacees. -¡a M r-FBK ' «•tlfBíat i*<¿*< a m teg* ©1 no core nihfca l 1 jttlMU* tam B¡¿t C&1 'Ciileisitiiq uua mit re ; />rem m.kcffiur i taque om ,o-ron ,oqaX ¿fcami: dati ,*l>eec>e fio-afifcXstf rJ 5ar • O HW-sBW LJUBUZNI rake) ¿e moja Ijubesen vedn> tako nesrečna ■ vprašanj« j t to "brea odgovora. nifcčs ■:•■■' ©i ga qs to da,\ . . . i« ga t ¿di ne pričakujem Toa Stibiü DOLGA PRAŠNA CESTA Dolga praSna cesta, hi8e ob tej costi, velike železo-betonske stavbe, mest čez reko,, ki oa leno vije na drugam koncu mesta» Velika okna na hišah, lepa zaprta vrata, ble^^ijo se v 3oncu, ki neusmiljeno žge na prazno cestOo Ha csati ni ljudi0 Ob cesti ni dreves in zate ker ni dreves» ni ptic»» Ni trave, ni rež na oknih,. ni mačk da bi pglegale na toplem 3oncuf ni rib v reki o Same ljudje so0 Ljudje za zaprtimi 0jcni in vrati. Za lepimi okni v lepih oblazinjenih stolih, za dragimi mizam. Vsak v svoji sobi o Brišejo prah s knjig, prak g umetnih rož v vazah.» Sami so«, Sedijo v lepih stolih in gledaje predsa © Lji:dje brez duš so<> Brez srca» Niso več ljudje0 So samo ša teleia ljudi? oblečena v fine obleke, s najmodernejšimi frizurami„ telesa ljudi» ki so gojili rože na oknih, skrbeli za mačke, ¿asajali drevje ob cesti. Ljudje so brali knjige» Imeli so prijatelje» Pogovarjali sose o sebi in tarnalio Tožili so o 3vojih tegobah, jih delili z dru« gimio Pomagali so si med sebej. Kaj jim mar prijatelji? Kaj jim mar ljudje? Glasno je, da imajo lepop novo, moderno euper hišo, še boljši avto, glavno je, da iaajo veS in beljšo od soseda* K"aj morem jas sama na tej dolgi prašni cesti? Ne morem v Mše» Vrata so zaklenjena» Ne morem do vode v reki, struga je pregloboka,. Ne morem do ljudi« ljudi ni» Ne morem pobožati mačke, mačka.je mrtva. Tudi knjigo ne moraai prebrati» Listi knjige so porumeneli in črke zbledele» Risala bi? Risala? Kot otrok bi vlekla črte po pair^u. Vsaka Črta bi bila nekaj, Ta bi bila reka, reka s polne voda x*eka, ki bi dala življenje. Namočila bi suh© zemljo in na zemlji bi pognala trava« Veliko majhnih pokončnih čr^ •-» to bi bila drevesa» Na drevesih bi bilo veliko' gnoad* v g!lerdih majhni ptički, ki Se ne snajo letati» Teko majhni in nebogljeni ,, toda zanj9 bi skrbela starša» Velik krog v kotu zgoraj bi bil sonce» Tudi sonce bi dalo življenje» Iz zemlje bi privabilo veliko, veliko ©vetio, na katere bi sedali metulji in čebele, . i,-. Na koščku papirja je življenje-.. Življenje, ki je že samo po sebi lepo» Treba je imeti voljo do življenja» Treba je hote ti -živeti, Se riše m črte» Še rišem rože, travo, m W) :a? brez živali in ras t lir • Tudi, če vse te je* m Življenja brez ljubezni, Ljudje morajo biti ljudje, če hočejo imeti Življenje» Hastr&ala sem papir, na katerega sem narisala črte Spustila se» drobne koščke papirja v neb©» Beka- je odnesla sanje* Sarge enega popoldneva ob reki« San^e o življenju;. Po cesti se vračam \ mestih Cesta a.e suha* vroSa» Sonce j «j že zašlo« Prijeten mrak ofcda;a hiše, hiše iz opeke in feelezobetona* Us-javim če pred hišo» Odklenem vrata, stopi» imačnc veže in vrata za sebsj zaprem« Zaklenem jiK. Lagala &ssi cel popoldan ob reki® Tudi jaz sem ena .¿.med ljudi duše« Lagala sem. Ne mam biti člobek« Ks eni,;: a Če rni go r SVOPAM ¡tkanja v avei t, •.tratsu^erv pciiž» pre.-saa divje^ Sadi, da as o Pet «in p-,'«d Man, ka mi §e košček naloga» Ga e sploh kom» utj- ^epo/fiemtno* En fcoScek naloge v enem dolgem ke,4 pa ¿e to . i emg srak vpraša* «e pričakujem danas kakšen ©vak "fJpai3i? da Ampak nikoli ne vaš"« ,7® k? j«, '-danes v nsmoo Morda ni prav, ampak svo;:a »zada*, pa mi M p?ar M3 do tega, da M ¿o od-pra i: a. Mislim j, fla ni pre/oš velika,, «aio Jo pnetiia le-rrr. Vsiier.? bon morala počasi «agrianiti v na.3feo!! & predmeta Ke;£no se» prišla d© tega tpotaanaa" JV, . da j® pa&atr.? te učiti, Da je K>tr«fcno, vrtino* ? m i da ae i^st.onj nekomu pripovedovati» da se dokler oam hs pridi do tega. »pomanj«, doki®? ■ kriterij I^fidi paijat^Sa« Sva* gledaš s pi- «¿.j» U «« apomr4š na kakšen lep na'5H.«a Novo j - in ¿a sivar*. in lo ta® s& traba -naredi- «ate;-*ega i* ireiifcj privatnih spominov in oistc -•vi j3' s,- zave.«, da je mod vsemi temi hribi Vipavska dolina, 'xi e Po a b po dolge- ifi počoi žo od takrat« ko- ]e oc© vale7- U s-1 caplja: poleg rosa i» Planino in rsa.j ds at s jas t1. , vo.4\l njani raeo* ,}ka r Roža© delane , ■'■•>. mali sveto ,vit::*;; i-a^ši od Amerika, aa iiou,. Lap«i cd lafxh ¿apo^miL -vrvav« Kar ga perr-aš, Ka* r-fe ic Ker ima . -5.' ¿n ^ue , Ker «c vladarji narave» ki «e ¿a boje» Vladarji v zraku, a le v letalih, vladarji na zemlji» a le na cestah« v tih» tam? kjer so križpotja a kažipotji, kjer so markacije0 V fcraspot^u. ï-a ne. V brezpooju sr«di gozda «o kaj lahkoisgu-biÔc zaloti t« mrzla» temna noč* požro te volkovi in 5® ni teh* te požro strahovi in mladih let9 Se že najde kaj« kar t« peSre, Se nisi tam* k^er vsak normalen Slovak pričakuje, da boš v civilizaciji človekovega sveta« Obstajata namreč dva svetova - je narave » svet slape icondorj&v, vrabcev» taščic, slavcev» svet slonov in levov in zeber» pametnih in nespametnih epi©* svet 3« neraziskanih džu ngel pod Kcrdiljero Blanco, svet starih prič» indijanske« kitajske in japonske kultura» svet tundre» ledu, in Bvet m morske» dntt, svet» ki ga ne poznamo» v katerega postavljamo' svoj« strahote» svat» ki sc ga bojimo in v katerega straho-ma, a(po)SlcVeško radovedno obračamo sv o ¿se oži? ne da bi ga mogli rasumeti s kakšnega drugega» razen s človeškega gledišča» j * Drugi je človekov svet« T© je umeten in včasih ?.e ir-umetni» čen kot marsikdo od nas, vsemogočnih 2 eus o v nad vsem, kar je, rasen nad seboj o To je svet mest z vodovodno, električno in plinsko napeljavo* svet avtocest in Selesnic» svet opra« vljivib dam in tereijalk» svet junaških in strahasobih mo2„ svet eks»ra Športnikov in znanstvenikov» svet poln razuma ®n človekovih zakonitostio Ta svetova si med ssfeoj nista nič kaj preveč podobna» ker v snem vladajo naravni zakoni brez vsakih omejitev, v drugem pa človeški zakoni» omejeni z naravnimi« Eno je svet Slovaške dražbe » drugo je svet narave « Svet narave lis dela napak» ne zločinov, kar je značilno sa premiSijeni* pametni svet« Potem pa nekoč ugotoviti, da vse to ni preproste» Da odraščaš in da oba svetova pričenjati zahtevati cd tet© vs.sk svoj delo Da ne spadaš popolnoma v svet družbe» ker si nekakšen romantiko Ker ljubiš sončni vzhod in zahod» kar sa rad çe« tepeš po brezpotju» ker imaš rad skale in sonca in morje in slapove in mavrico in ker se ti smili umirajoči svet naravee Ugotoviš, da ne spadaš v svet narave kot žival» ker si vesel dejstva* da boš kmalu prišel s brezpotja na stezo» se spustil po nje,j v dolino» domov» kjer te čakajo čaj» znanje, jabolčni zavitek in topla voda» udobna poataljao Vesel 3i mestnih luči, migljajočih skozi .temo is doline navzgor proti tebi, Slo« veku o In zaveš se, da. boé marea najti prave pot« .Da ne so«:« popdlnoma sapa*ti «vet« družb«, tehnike» kir te lahtfo oropa za .marsikaj lepega is sveta narava in sla se rtu smeš predati le svetu narav©? ker to ni mojo Seker ne bi preživel, ker so dosežki rabana» tehniki lepa stvar, ki ti piareil&j koristi;- Ia po tea, ko bo S t® uskladtl* stopil na pmvo pet, ti ostane fe© veliko stvari, ki jih mtraS urediti, proden b®S postal odrasel, vreden Slan družbe0 Najti ooS moral pri -raerao pot med uSancstjo lit rtesn^jem, md dobrim in ali», md Ispim in grdim, koristi» in nekoristnim, vrednim tebe in t tidal na svojeu mestu in le trenutki in sence na stenah so postale dsiljše« •• 2T/0K SVST-A fP V okviru GM smo poslušal i wJ8vo« sveta"-, Glasba ne pozna me^a , edina meja, ki jc 'bistveno deli,, je kvaliteta.'» Nekatera vp ašarga se stalno poravljajo <*.:* vsakt> obdobje jih reš't iia svo,- način,, Bh® izmed teh vprašanj je odnos vstvarjalaa: poustvarjalee<> Izvajalci tega'koncerta so • nam pckzali ,-'na kakSen način reSujejo ta problim t «aŠSm stol#tjus Spored in način izvajanja sta bila raznovrstna, pri takem izvajanju ima pomembno vlogs organizacija prosuofas ki omogoča stik med sami mi izvajalci o Klavir kot celota in«središče vsega dogajanja -je izgubil klasičen pomeno"To ni ved Inštrument večglasnegatia: melodijskega in ritmičnega izražanja« Vedno bolj postaja tolkalo« Skladba za klavir, kot naprimsr Ostrčeva Pravljica, zahtevajo od izvajalca dokaj3» njo mero ustvarjalnosti, pri kateri je večji poudarek na ritmu, kot na melodiji® S tem, k© se melodijsko izražanje potiska v ozadje, stopa v ospredje uporaba raznih delov, ki so bili do tega trsnutks pri izvajanju nepomembni® Tudi izgled klavirja je draga讫o Namesto elegantnega ohišja nehote pokukamo v njegovo drobovje« V celotnem procesu stopajo tolkala na položaj klavirja«, Vendar ne v smislu klasičnih tolkalo Sklop raznih zvončk^T ljudskega porekla in dragih mehanskih predmetov nam da celovit obseg ton >v i« Sumov ¿> 'Skladbe ni30 napisane na peti& šrtah notnega črtovja0 Največkrat je ustvarjalec in izvajalec en sam človeka t. Nekaterim so zdi tak® ustvarjanji neumetniško0 Prvo vprašanje pa 3», kaj j® umetnost«.«»« in potem naprej* Taka vloga klavirja in tolkal ne ni pojavila danes, saj ;jo 2§ upošteval Se Bartok v Sonati «a- klavir in tolkala» Kitara se v svoji vlogi še ni povgpela na todilno mes^o orkssiftruo ■Kitara «i brez vlog®., vendar ¿staja problem proglasitve ostalih instrumentov o Tega m kakor-ne more- rešiti elektrtc la' kitara, Bariera red. njima je vieofcfta Ostane nam še magnetofon* kot najmanj subjektiven "inf^rument" v skupini« Ima enakopravno vlogo» M6go5a ima prednost» saj nam predstavi "gla&bs", ki 30 je mogoče izvesti w dvorani o Vsekakor al ni mogoče- .predstavljati slučajnosti magnetofonskegp. posnetka., £a tako predstavitev je potreb a dobrSnn mera kompozicijska ustvarjalna sposobnosti* • Skupina nam je prikazala ustvarjalnost današnjega 6as«, ki ji žal ne anamo prisluhniti ali pa se do nj* obnašamo kot snobi in je ne pcznamo* Tiar čina FI i. M i POSEBNA V Z O O J A HEZISSHî Goran MarkoviČ SCENAEOST: Miroslav Siraič '-ema filma je vagoja mladih prestopnik©^ v vzgojnih, do«, movih.-, Film nsa? prikaže odnoae med gojenci » vzgojitelji in gojenci ter problem vključitve gojencev v normalno življenjeo Sema filma je aktualna* Pojavi so problem dvojno moralo p Film nam v svoji čpici prikaže družinsko življenje Pera in njegove matere. Mati je Ženska, ki s© uè zanima za sinap je alkoholiharka in menjuje moâkej saradi tega mora v umobolnico o Pero je prikazan kot odrasel /ant, ki pa je v nekaterih primerih ëe pravi otrok». 3'crbetà -mora zase in sa mater, pomaga-si pa J kol^ve in znaa tako postane pravi mojster v tatvini o Edini človek,, kj mu hoče pomagati in ge ima očetovakg rad, .33 nL.li.anik ome, Oaaeta in Sera veže prijateljska vez» eau* ga tu*» ii pripeSfc v popravni dom* ïu ju sprejme upravnikf. ki ,-.jU grobo loi i in vrže vsakega na drugi breg» Po dokaj n*prisrčnem apre^amu upravnika doživi Itero avoj "vhodni" kx^to Tu se prikaže prvi način vzgoje v domu, Ob prihodu novega vzgojitelja pa se med' gojenci začr.a drug način vzgc j*, Vzgojitelj Žarko pojmuje gojence kot lv,udi» vzgaja ,;ir / ljubeznijo«. 2 novo metodo pa se pojavijo navskrižja raed vzgojitelji. Paihclegiwjâ je negativna. Prikazana je kot teoretik in pri ataS nasilne vzgoje o Tudi upravrJLkcvo hva~ .j je nje ni plod njegovega dela, -ampak človeka samega ~ jajti le nekateri so uspeli* To je prikaz nepravilne ran-,-telitve gojencev- ka.ni med seboj so pomešani kriminalci, liiuševno prizadeti in normalni fantje, Pojavi se 'fcroblem ! -manjk» ; a pravilnih domov in vzgojiteljev Ka,1~i iska^ istca popravnega donta ■ bo opremljala vsakega i an ta» bodisi zasluženo ali po krivici» Tak primer primer L^bčeta» i:> ne spada v popravni dua» v mak protesta Ljubde mu""; Spregovori, ko zaduši prijateljstvo in ljuba 14«. ; lel'i mm trudi, da bi svoje gojence vključi;', - v normalno ii ' šče r1im službo» pu Ôi'ôl-i tisti nepravilni »id» ki je naatal med gojenci in--nji nep.veben, k&ji- na obeh straneh, is. Dobro je ':udi prikazana Mira kot dekle, ki išče le svoje koristi o Ped krinko "poštenega" dekleta in poštene družine ukrade denar in sum pade takoj na fanta iz popravnega doma. To dejanje požene tjubčeta in Pera v beg, ki se konča z LjubČetovo smrtjo o Dekle vine denar in vse .1© urejeno, le LjubČeta ni moč več oSiveti Smrt Ljubše ta je prizadela le Pera in vzgojitelje. Žar» ka* ki* sta ga tudi po smrti spoštovala kot človeka in ne' kot. številko o Bili so prijatelji - začeli sp,i« ni 5 in zgradili novo življenje, novo metodo vzgojo* Karmen Štrancar Renata Gnezda Posebna vest DVEMA AJDOVSKIMI SODOMA Da je čista studerčnica izum in dar božjih vemo vsi. Da je cviček nekaj, po čemer naslednje jutro glava boli, tudi vemo vsi» Brez vsakega omahovanja lahko is tega» že i% tega izpeljemo sklep* da je voda nekaj dobrega, osvežujočega;, duha povasdigujočega in da je vino nekajp kar človeka pijanega, sebe nevrednega, včasih že kar grdo bruhajočega naredi, No» oni dan sem eno kapljico» na ajdovskem la-sniku pridelano poizkusila. In bilo mi je od nežlahtne m,Sanice dveh sort tako slabo, da sem morala bolno, boleče*čelo še dva dni v čiste» nepokvarjeno izpod Pilonovsga hrama izvirajoSo vodo namakati o Kako je 'le mogoče, da se lapa rečna st riga, v Ajdovščini• štiri leta vzgajana in negovana v dva soda pretvori? Včasih je i« njiju kemijsko Sista F^O izvirala, zdaj pa neko dolenjsko kisliso po svojih žilah pretaka? O, • b ñ& ivc:., ':-a9 da bemo , k: ere isvi^ajé posIyiStóu &&.;;X<&pe« miaüv C?. wiaiic5 ja Bv-*. g;m2iííe, && «a fas#, m áan»-. p.-^ -1,1:. ¥3JSM -OS TAI IU ájJ)9V SKIM ^ WJJMW l'CM Traba casíit-itf ráem ¿¿idQvskiBt "a ;a¡: r'ssisnjeniüM 'k. 3f *, ¡Sala.¿ v ■ ití fa ne -i |lí#ii • .- udoli v 0vbj¿tk glavah delatéis v p^m-ms fuSe rss poo vkaXl* ksr se jira ne b? .,} ■MI.o rail 3 pratc!^ ciigr •••: ra délo °XavaÜ so \ Ii- ka,5 peéno ssdajf tuije rilso« 0\~oreka'^* ►•>.» s^.«..-. $i*»«-* •« ¡t .tú;i;o deXall» adr>í élmi d:<>.2be« feati jiro 'ue borno imali Ilesa«-• kdos ne. déla. íkot sta fallía seda) x- sai ráeí.'fá*:, "'i ?©rej Jim res iahko óestitamo? saj ©ni 2a suiaju - i