771 Pregledni znanstveni članek/Article (1.02) Bogoslovni vestnik/Theological Quarterly 84 (2024) 4, 771—781 Besedilo prejeto/Received:09/2024; sprejeto/Accepted:12/2024 UDK/UDC: 17:004.89 DOI: 10.34291/BV2024/04/Centa © 2024 Centa Strahovnik, CC BY 4.0 Mateja Centa Strahovnik Etika zmožnosti, priporočilni in pogovorni sistemi UI in doseganje dobrega življenja Ethics of Capabilities, AI Recommendation and Con- versation Systems and Attaining a Good Life Povzetek: Prispevek raziskuje povezavo med etiko zmožnosti in umetno inteligen- co (UI). Uvodoma kot okvir raziskovanja predstavlja etiko zmožnosti in izposta- vlja hitro rast tehnologije UI ter njeno vpeljavo v vsakdanje življenje. Prispevek se osredotoča na dva vidika: kako UI prispeva k razvoju posameznikovih temelj- nih zmožnosti in kako lahko etiko zmožnosti uporabimo za razvoj etike UI – vključno s presojo tveganj in vplivov UI ter predlogi ukrepov za njihovo omejitev. Ključne besede: etika zmožnosti, umetna inteligenca (UI), priporočilni sistemi, po- govorni sistemi, identiteta, dobro življenje Abstract: This paper explores the link between capability ethics and artificial in- telligence (AI). It introduces capability ethics as a framework for research and highlights the rapid growth of AI technology and its integration into everyday life. The paper focuses on two aspects: how AI contributes to the development of an individual's core capabilities and how capability ethics can be used to develop an ethics of AI, including an assessment of the risks and impacts of AI and suggestions for measures to limit or mitigate them. Keywords: capability approach, artificial intelligence (AI), recommendation systems, chatbots, identity, good life 1. Uvod Okvir našega raziskovanja predstavlja etika zmožnosti (angl. capability approach). 10 Eno izmed temeljnih določil sodobnega sveta je hiter porast v razvoju tehnologije 10 Prispevek je nastal v okviru raziskovalnega programa „Presečišče kreposti, izkustva in digitalne kulture: Etični in teološki uvidi“, ki ga sofinancira Univerza v Ljubljani, raziskovalnega programa „P6-0269: Re- ligija, etika, edukacija in izzivi sodobne družbe“, ki ga sofinancira Javna agencija za raziskovalno in ino- vacijsko dejavnost Republike Slovenije (ARIS), ter raziskovalnega projekta „Epistemic Identity and Epis- temic Virtue: Human Mind and Artificial Intelligence“, ki ga sofinancira John Templeton Foundation in the Ian Ramsey Centre for Science and Religion (University of Oxford). 772 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 4 umetne inteligence (UI) ter pospešena vpeljava njene rabe, ki je postala del naših življenj. Povezanost pristopa etike zmožnosti in UI je mogoče obravnavati z več vidikov. Eden izmed temeljnih vidikov je, kako lahko uporaba UI prispeva k razvoju in uveljavljanju posameznikovih temeljnih zmožnosti. Drugi vidik je, kako lahko eti- ko zmožnosti uporabimo za razvoj etike UI – vključno s presojo tveganj in vplivov, ki jih implementacija sistemov UI prinaša, ter predlogi ukrepov, ki bi ta tveganja omejili. Oba omenjena vidika sta za doseganje dobrega življenja posameznika in širše družbe nedvomno pomembna. V prispevku se bomo osredotočili na prvi vi- dik, še posebej na specifično vprašanje odnosa med priporočilnimi in pogovornimi sistemi UI ter na eno izmed desetih temeljnih zmožnosti. V prvem delu prispevka najprej opredeljujemo pojem etike zmožnosti ter pred- stavljamo njen okvir. Nato se osredotočamo na zmožnost, ki je določena s krovno oznako „Čuti, domišljija in mišljenje“, pri čemer izpostavljamo element obvešče- nosti in pomen lastne izbire. Sledi prikaz vpliva priporočilnih sistemov UI na ta dva elementa – predvsem z izpostavljanjem prednosti in slabosti teh sistemov pri omenjenih elementih. V nadaljevanju razpravo navezujemo na pojem spoznavne in moralne identitete (posebej tudi v odnosu do etike zmožnosti in doseganja do- brega življenja) in skušamo pokazati: (a) kako lahko priporočilni sistemi UI na ti dve vrsti identitete vplivajo; (b) kako se obe omenjeni identiteti lahko (so)vzpo- stavljata v odnosu med posameznikom ter pogovornimi sistemi UI. 2. Etika zmožnosti Etika zmožnosti je pristop h globalni etiki z načrtovanjem razvoja človeških sku- pnosti v luči temeljnih vrednot. V ospredju tega pristopa sta najosnovnejši člo- veški določili – dostojanstvo in samospoštovanje. Kot poseben etični pristop ga je razvila Martha Nussbaum. Izpostavlja seznam desetih temeljnih zmožnosti, ki se medsebojno dopolnjujejo in so podlaga za dostojno, dobro življenje posame- znika. Te zmožnosti so svoboščine in priložnosti za doseganje dobrega življenja, ki se vzpostavljajo na podlagi sestava osebnih zmožnosti, ter možnosti, ki naj bi bile vzpostavljene v dejanskem političnem, družbenem in gospodarskem okolju, kjer posameznik živi (Nussbaum 2011, 20). Omenjeni pristop razlikuje »tri vrste zmo- žnosti: osnovne (te so bolj ali manj vrojene ali prirojene), notranje (to so razvita stanja osebe) in kombinirane. Slednje so notranje zmožnosti, kombinirane z ustre- znimi zunanjimi pogoji za opravljanje funkcije. Državljani represivnih režimov npr. imajo notranje, toda ne kombiniranih zmožnosti za uresničevanje svoje zmožnosti, da govorijo v skladu s svojo vestjo. Spisek Nussbaumove je spisek kombiniranih zmožnosti. Ljudem je treba torej zagotoviti vsaj minimalne in po možnosti čim boljše pogoje za uresničevanje vseh treh vrst njihovih zmožnosti.« (Žalec 2008, 85) Gre torej za dejanja in stanja, ki jih posameznik lahko doseže, če se tako od- loči (Robeyns et al. 2023) – vsaka izmed teh zmožnosti pa mora biti omogočena do določene ravni oz. stopnje, da o dostojnemu življenju sploh lahko govorimo. Pristop se osredotoča na to, kaj posamezniki dejansko lahko počnejo in kaj lahko 773 773 Mateja Centa Strahovnik - Etika zmožnosti, priporočilni in pogovorni sistemi UI ... postanejo. V središču zanimanja so zmožnosti, ki ljudem omogočajo živeti na način, ki ga cenijo oz. razumejo kot dobro življenje. To je večrazsežnostni in pluralni okvir za razumevanje človeškega življenja in blaginje, ki se pogosto uporablja tako pri razvojni etiki kot tudi za razreševanje bolj določnih etičnih in družbenih vprašanj. Martha Nussbaum izpostavlja deset temeljnih zmožnosti, vsako pa zaznamuje splošna oznaka, ki jo je treba vsebinsko oz. po obsegu še nadalje opisati in s tem zamejiti: 1. življenje; 2. telesno zdravje; 3. telesna integriteta; 4. čuti, domišljija in mišljenje; 5. čustvovanje; 6. praktični razum; 7. pripadnost; 8. druge vrste bitij; 9. igra; 10. nadzor nad svojim okoljem (materialnim in političnim) (2011, 33–34). V nadaljevanju se bomo osredotočili na četrto zmožnost, to je na zmožnost, ki je povezana s čutenjem, domišljijo in mišljenjem. 2.1 Čuti, domišljija in mišljenje Martha Nussbaum četrto zmožnost „Čuti, domišljija in mišljenje“ opredeljuje ta- kole: »Biti zmožen uporabljati čute, si predstavljati oz. zamišljati, razmišljati in sklepati – in delati te stvari na ‚resnično človeški‘ način, to je na način, ki je obveščen in kultiviran z ustrezno izobrazbo, zajema pa najmanj pisme- nost ter osnovno matematično in znanstveno vednost. Sposobnost upo- rabe domišljije in misli v povezavi z doživljanjem in ustvarjanjem del in dogodkov po lastni verski, literarni, glasbeni idr. izbiri. Biti sposoben upo- rabljati svoj um na načine, ki so zaščiteni z jamstvi svobode izražanja v zvezi s političnim in umetniškim govorom ter svobodo veroizpovedi in ver- ske prakse. Biti zmožen imeti prijetne izkušnje in se izogniti nekoristni bo- lečini.« (Nussbaum 2011, 33) Zmožnost sestavlja več med seboj povezanih zmožnosti (čutov, zamišljanja, raz- mišljanja in sklepanja). Razvoj in uveljavljanje vseh teh zmožnosti predpostavlja osebo, ki je ustrezno obveščena, kultivirana in izobražena. Zmožnost zamišljanja in razmišljanja se uveljavlja oz. izkazuje svobodno in izraža na različne načine, ki izhajajo iz lastnih prepričanj posameznika. Prav tako mora imeti posameznik zmo- žnost uporabljati svoje čute na način, ki je prijeten oz. nima za posledico nezaže- lenega trpljenja. Zmožnost vključuje tudi svobodo misli in govora, vse to pa se tesno povezuje z oblikovano ali zaželeno identiteto posameznika. En vidik, ki ga Nussbaum v okviru te zmožnosti izpostavlja, je npr. pomen religijske identitete: »ker je vera ljudem tako pomembna in je globok vir njihove identitete, to pred- stavlja močan argument za spoštovanje teh oseb, saj dopolnjuje premisleke o no- tranjih vrednotah. Če ljudem govorimo, da končnega smisla življenja ne morejo opredeliti na svoj način – tudi, če smo prepričani, da imamo prav in da njihov na- čin ni pravi –, jim kot osebam ne izkazujemo polnega spoštovanja.« (2000, 180) Spoštovanje do drugega torej zahteva priznavanje njegove pravice do lastnih pre- pričanj in načinov iskanja smisla življenja. To pa zopet predpostavlja, da se posa- mezniku za uresničevanje zmožnosti omogoča – gledano širše – čim boljše pogo- 774 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 4 je za uspevanje in uveljavljanje v okolju in skupnosti, kjer živi – in obenem, da so v tej skupnosti upoštevani tudi posameznikovi osebni vidiki (in ožji odnosi). Primer enega teh pogojev predstavljajo vrednote, kreposti in veščine, ki so pomembne z vidika vzgoje. Ključne vrednote za ustrezno pripravo na življenje, zlasti v digitalni dobi, so samospoštovanje, kritično mišljenje, ustvarjalnost, skupnost (Globokar 2021, 98–109; Vodičar 2023). V nadaljevanju pri tej zmožnosti izpostavljamo dva elementa, in sicer obvešče- nosti in lastne izbire – to pa predvsem zaradi naslednjega koraka, kjer nas bo za- nimal vpliv UI na ta dva vidika zmožnosti. Izhodiščno se kaže, da imajo lahko raz- lični sistemi UI na ta vidika zelo pomemben vpliv. Oglejmo si najprej, kakšno vlogo ta elementa zmožnosti imata – in zakaj sta pomembna za četrto zmožnost (in za celoten okvir etike zmožnosti). Biti obveščen v okviru te četrte zmožnosti pomeni, da posameznik razume, da ima svobodo in priložnosti, da na podlagi svojih izkustev, domišljije in mišljenja svoje zmožnosti razvije in živi izpolnjujoče življenje. Etika zmožnosti poudarja za- gotavljanje potrebnih virov in pogojev, da se lahko vsak posameznik smiselno od- loča – na podlagi jasnega razumevanja razpoložljivih možnosti, verjetnih posledic in ustreznih informacij – in doseže, kar je za njegovo dobrobit in osebne cilje naj- boljše. Podobno velja tudi za lastno izbiro, kjer pa gre predvsem za poudarek na zavedanju, da ima posameznik sam svobodo in možnost sprejemanja odločitev, ki vplivajo na njegovo življenje. To vključuje možnost izbire med različnimi mo- žnostmi glede na osebne vrednote, želje in znanja. Etika zmožnosti tako poudarja opolnomočenje posameznika, da svoje življenje oblikuje na podlagi lastnih izbir in uresniči svoj potencial. Lahko torej povzamemo, da če je posameznik napačno informiran, je tudi njegova slika o dobrem življenju popačena – obenem pa se to prenese na polje njegovih izbir ter razumevanja lastnega izkustva in sveta okoli sebe. Informiranost, na podlagi katere presoja in se odloča, je za uspevanje in do- seganje dobrega življenja ključna. 2.2 Vpliv sistemov UI na obveščenost in lastno izbiro V nadaljevanju nas bo zanimalo, kako na ta elementa vplivajo sistemi UI. Ker je to vprašanje zelo široko in se lahko nanaša na precejšen obseg tehnologij UI ter področij njihove uporabe, se bomo v tem razdelku bolj specifično osredotočili na tako imenovane priporočilne sisteme UI in kako ti vplivajo na informiranost in iz- biro. Za te sisteme se namreč vsaj predhodno zdi, da je njihov vpliv znaten. Priporočilni sistemi so algoritmi UI, povezani s strojnim učenjem, ki za delova- nje uporabljajo velike podatke (angl. big data), na podlagi katerih uporabniku predlagajo ali priporočajo določeno vsebino/izbiro. Priporočilni sistemi UI upo- rabnikom z učenjem vzorcev njihovega prejšnjega vedenja zagotavljajo prilagoje- no storitveno podporo in predvidevajo, kakšne so njihove trenutne preference, npr. glede določenih izdelkov (Zhang et al. 2021). Takšni sistemi (npr. Recombee, Argoid, Optimizely) se uporabljajo v zdravstvu, zabavni industriji, finančnem sve- tovanju, družbenih medijih, oglaševanju, potovalni industriji itd. Primeri teh sis- 775 775 Mateja Centa Strahovnik - Etika zmožnosti, priporočilni in pogovorni sistemi UI ... temov oz. sistemov, ki priporočilne sisteme vključujejo, so mdr. različne spletne trgovine (Amazon), portali z video in glasbenimi vsebinami (YouTube, Netflix, Spo- tify) ter najrazličnejši drugi portali (LinkedIn, Airbnb, Uber, Google Maps). Ti sis- temi so sicer osnovani na ogromnem obsegu podatkov, vendar brez tega, da bi uporabnik podal svoje začetne preference in jih potem s svojim delovanjem na neki način usmerjal, ne delujejo oz. niso posebej uporabni. Ko torej uporabnik naredi ključni korak in vpiše svojo zahtevo, priporočilni sistemi z vidika uporabni- ka (npr. kupca) preobremenitev z informacijami zmanjšujejo – zagotavljajo bolj personalizirane informacije o izdelkih, razvrščajo artikle, napovedujejo uporabni- ške nastavitve, zagotavljajo ocene in povzemajo mnenje skupnosti (Knotzer 2008, 10). Izpostaviti je treba, da priporočilni sistemi uporabniku pravzaprav ‚pomagajo‘ oz. bolje rečeno na odločitev uporabnika vplivajo, in sicer na način, ki se začne že preden do samega procesa odločanja – npr. za določen izdelek – sploh pride. V uporabniku sprožijo potrebo po ‚nečem‘ (19–20). Sistemi algoritmov na podlagi prejšnjih uporabnikovih delovanj na spletu (so)oblikujejo spletno okolje, v katerem se uporabnik nahaja in tako med ponujenimi stvarmi že nehote izbira. Hkrati je v te priporočilne sisteme UI lahko vpetih več drugih parametrov, ki jih lahko določa oz. manipulira upravljalec tega sistema. Oglejmo si primer delovanja takšnega sistema z vidika informiranosti. Gre za izmišljen in poenostavljen primer, a tak, ki odraža temeljne podmene delovanja teh sistemov. Doma imamo mačko in psa. Mačka zboli in po internetu začnemo poizvedovati o simptomih in boleznih, ki prizadenejo mačke. Po določenem času se ob robu zaslona začnejo pojavljati oglasi in ponudbe za ležišča za mačke, hrano za mačke, blogi in članki o mačkah – npr. o tem, kako jih je mogoče naučiti opo- našati določene zvoke. Sčasoma, ker vsebinam, povezanim z mačkami, namenja- mo vedno več pozornosti, se izoblikuje neki vzporedni informacijski svet, kjer se zdi, da imamo doma zgolj mačko in da je to edini predmet našega zanimanja. S tega vidika je psu seveda namenjena minimalna pozornost. Enako velja npr. za izhodiščno povsem neodločeno iskanje informacij o tem, ali globalno segrevanje s svojim ravnanjem res povzroča človek. Če med ponujenimi viri informacij najprej izberemo nekaj takšnih, ki so skeptični, bomo na podlagi priporočilnih sistemov sčasoma seznanjeni zgolj z viri informacij, ki se s to držo strinjajo. Vse to seveda vpliva tudi na našo možnost izbire – ta je povezana s ponujenimi možnostmi, ki jih takšen priporočilni sistem oblikuje. In seveda njegov cilj ni naša informiranost ali pa naše dobro življenje, temveč sledi ciljem, določenim ob zasnovi in imple- mentaciji, npr. podaljševanje časa na spletu, obseg nakupov oz. dobiček za spletno trgovino, hitra prodaja izdelkov, ki so na zalogi v prevelikem obsegu ali bodo kma- lu zastareli, učenje o naših navadah, da bi lahko naučeno uporabil v prihodnje ipd. Spet si to lahko ponazorimo s primerom. V spletni trgovini želimo kupiti določen izdelek. Sistem po iskanju takoj ponudi seznam desetih ali več izdelkov, med ka- terimi običajno izbiramo. Problem pa je, da ti glede na naše iskanje niso nujno najboljši ali najustreznejši – ampak tisti, za katere so oglaševalci plačali, da so pri- kazani na prvih mestih. Iz vsega povedanega lahko povzamemo, da priporočilni sistemi, ko za izbiro 776 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 4 nečesa iz množice podatkov potrebujemo hitro odločitev, sicer delujejo dobro – a pomembno se je zavedati, da s tem ne dobimo nujno najbolj relevantnih ali ne- popačenih informacij. Hkrati pa ne glede na to, kakšne pridobljene, izbrane, ure- jene in prikazane informacije so, na uporabnika na neki način vplivajo (Adomavi- cius et al. 2013) Vsak naš dotik tipkovnice oz. vnos v spletnem okolju pusti v tem virtualnem svetu odtis, ki se na neki način odziva nazaj. Izpostavimo lahko npr. naslednji opis. »Poizvedujte in morda boste našli. Vendar preživite na spletu dovolj časa in tisto, po čemer poizvedujete, vas bo našlo ravno v trenutku, ko boste to potrebovali.« (Caulfield 2020) To je moto, ki na podlagi sistemov UI trenutno prežema svetovni splet. Priporočilni sistemi imajo lahko tako na vidik informiranosti in izbire izjemno velik ter hkrati potencialno tudi škodljiv vpliv, kar pa posledično določa oz. vpliva na temeljno človekovo zmožnost čutenja, domišljije in mišljenja. Vpliv imajo tudi na sklop preostalih temeljnih zmožnosti in s tem na posameznikovo življenje – še posebej takrat, ko sistemi UI ne ostajajo omejeni le na svetovni splet, za katerega se zdi, da ima glede njegove rabe posameznik vsaj načeloma vseeno določen vpliv oz. nadzor. A ti sistemi presegajo meje zaslona in preko različnih predmetov po- segajo tudi v druge dele življenjskega okolja – vključno z intimnimi odnosi posa- meznika. Če se vrnemo na izhodišča etike zmožnosti, vidimo, da sta dobra informiranost in lastna izbira na poti uresničevanja dobrega življenja ključna – in sistemi UI kot del naše nove resničnosti (oz. določneje priporočilni sistemi UI) pri tem deloma lahko pomagajo. Vsekakor pa se je treba zavedati, da je njihov vpliv lahko v znatni meri tudi škodljiv. 3. Okvir odnosa med človekom in sistemi umetne inteligence ter identiteta V prejšnjem razdelku smo obravnavali vpliv priporočilnih sistemov UI na nekatere vidike temeljnih zmožnosti. V ospredju je bila perspektiva obveščenosti posamezni- ka in njen vpliv na posamezna dejanja ali izbiro. V tem razdelku bomo to gledišče razširili ter vlogo in vpliv UI raziskali v okviru tesnejšega odnosa med človekom in UI, natančneje pogovornimi roboti (angl. chatbots). O takšnem odnosu lahko govorimo zaradi vse večje razširjenosti oz. vseprisotnosti uporabe UI v okviru bolj kompleksnih sodelovalnih okolij ali pa v okviru tega, da ljudje sisteme UI (npr. pogovorne robote) sami začnemo obravnavati kot subjekte, ki z nami vstopajo v odnos oz. so del takšnega odnosa. Že če si na kratko ogledamo, kaj pogovorni sis- tem UI oz. klepetalni roboti so in čemu so namenjeni, lahko razumemo človekov vzgib, da bi jih dojemal kot subjekte in z njimi vzpostavljal odnose – vključno s sistemi, ki so primarno namenjeni družabništvu (Skjuve et al. 2021). Ti sistemi so na temelju UI zasnovane računalniške aplikacije, ki so zmožne sporazumevanja z ljudmi v naravnem jeziku (McTear et al. 2016). Njihov namen je simulirati človeški podobno govorno interakcijo in v tem okviru ustrezno, smiselno odgovarjati na 777 777 Mateja Centa Strahovnik - Etika zmožnosti, priporočilni in pogovorni sistemi UI ... vprašanja oz. pozive sogovornika (Mariani et al. 2023). Iz številnih raziskav inte- rakcije klepetalnih robotov s človekom (West et al. 2019; Yuting et al. 2020; Kraus et al. 2021; McKee et al. 2021) je razvidno, da z nenehnim razvojem klepetalni roboti postajajo vse bolj usmerjeni in personalizirani (tudi s pomočjo priporočilnih sistemov UI) glede na potrebe, želje, vizualne preference, karakter itd. uporabnika (Centa Strahovnik 2023, 856–858). Razvoj gre v smeri, da uporabniki sistemom UI vse bolj zaupajo (v primeru avtonomnih vozil celo svoje življenje) in jih upora- bljajo vsakodnevno. Posledično te sisteme dojemajo vse bolj ‚osebno‘, kar lahko vidimo npr. že po samih odzivih uporabnikov, ki so lahko tudi izrazito čustveni. Uporabniki tako svojih stvari oz. pripomočkov, npr. svojega računalnika, ne vidijo več le kot orodje, ampak v tej interakciji na drugi strani občutijo prisotnost neke- ga razumnega bitja, ki pa ni izdelovalec ali programer, in se do njega začnejo vesti kot do soljudi. Pogosteje kot se uporabniki v takšnem odnosu znajdejo, bolj se to občutje krepi – ali celo samodejno vzpostavi (Kim et al. 2012, 242). Uporabniki torej v teh vse bolj osebnih interakcijah ne oblikujejo zgolj identitete pogovornih sistemov UI po svojem okusu, ampak (nezavedno) vplivajo tudi na spremembo lastne identitete (Centa Strahovnik 2023). V tem okviru moramo biti gotovo posebej pozorni na že znane (negativne) po- sledice, ki iz teh interakcij izhajajo. Tu nimamo v mislih le bolj opaznih posledic oz. nesreč – kot so npr. nesreče z avtonomnimi vozili, kjer je zaradi uporabnikovega nerazumevanja omejitev sistema, pa tudi povratnih informacij, ki jih sistem po- sreduje, med človekom in strojem prišlo do motnje v interakciji. Gre tudi za po- sledice, ki so manj opazne in segajo globlje v odnos s temi sistemi. To vsekakor velja tedaj, ko oseba sistemu pripisuje ‚človeške‘ lastnosti, kot smo omenili že zgoraj, ga v določenem trenutku celo dojema kot osebo in se nanj tako tudi odzi- va. To zajema tako prijateljske kot celo intimne odnose (Arnold et al. 2017; Arkin et al. 2019). Zavedati se je treba, da prihajajoča (bolje rečeno razvijajoča se) teh- nologija UI za nas ni le nekaj uporabnega v smislu orodja, ampak nas spreminja kot ljudi in vpliva na načine, kako vidimo sebe in druge (Turkle 2005). V tem od- nosu uporabnik namreč na neki način verjame oz. je prepričan, da je v odnosu z osebo. Zato je eden izmed ključnih korakov za razumevanje tega odnosa tudi v samem prepoznavanju in ustreznem vrednotenju prepričanj, ki jih ima uporabnik o sistemu UI, ki ga uporablja. Odnose s temi sistemi lahko posameznik oblikuje na dva načina – in sicer glede na to, kako sistem UI, ki ga uporablja, razume. To je, ali kot orodje ali kot nekaj drugega – kot določenega akterja oz. kot subjekt. Nas v prispevku zanima pred- vsem slednje. Posameznik UI na neki način pripoznava kot subjekt, kadar sistemu recimo pripisuje človeške lastnosti (npr. čustvovanje) in sposobnosti (npr. izvirno ustvarjanje glasbe), posebej pa tudi, kadar sisteme UI razume kot nekoga, ki se odziva na razloge in ima namere oz. čigar dejanja lahko na tej podlagi razumsko razložimo. Preko tega ti sistemi soustvarjajo družbeni prostor (Duffy 2021, 180). Proizvajalci sistemov UI se zavedajo, da je razumevanje in sprejemanje UI na ‚oseben način‘ in razvoj takšne tehnologije z vidika vključevanja v vsakdanje življe- nje posameznika velikega pomena. Zgoraj opisana izhodišča antropomorfizma se 778 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 4 uporabljajo tudi pri razvoju družabnih robotov, kajti »če robotu omogočimo, da ustvari in izkazuje občutek identitete, ga ljudje lažje obravnavajo kot družbeno sposobnega udeleženca« (Duffy 2003, 186). Zato bo v prihodnosti gotovo vse ve- čji poudarek na raziskavah in razvoju vse bolj humanoidnih robotov (Breazeal 2003; de Graaf et al. 2013), kjer pa ne bo šlo le za videz, ampak tudi nekaj globljega oz. občutek človeškega. 3.1 Vpliv na temeljne zmožnosti Če se zdaj ozremo na celoten seznam zgoraj naštetih temeljnih zmožnosti, lahko vidimo, da se razvijajoči se odnosi med sistemi UI in uporabniki nekako dotikajo vseh zmožnosti – enih bolj, drugih pa manj neposredno. Če se osredotočimo na nekaj zmožnosti na seznamu, npr. življenje, telesno zdravje, telesna integriteta, lahko vidimo, kako jih takšni odnosi že oblikujejo, npr. ko posameznik zaupa siste- mu UI ob vstopu v avtonomno vozilo; ko sistem UI postavi natančnejšo diagnozo kot usposobljen zdravnik ali opravi uspešen operativni poseg, ki brez njega ne bi bil mogoč ipd. Podoben vpliv se kaže pri drugih temeljnih zmožnostih, tudi tistih, ki na prvi pogled z UI morda niso neposredno povezane. Tak bi bil primer zmožno- sti odnosa, skrbi in skupnega življenja z drugimi vrstami – saj gre razvoj sistemov UI tudi v smeri robotskih živali (npr. za terapevtske namene) – in pa razumevanja drugih vrst ter komunikacije z njimi preko uporabe velikih jezikovnih modelov (Strahovnik in Centa Strahovnik 2023). Vidimo torej, da je o dobremu življenju in razvoju ter udejanjanju temeljnih zmožnosti v prihodnosti težko razmišljati brez UI (in odnosa z njo), saj je UI v člo- veško okolje globoko vpletena že zdaj, s tem pa povezana z uspevanjem posame- znika. To vzpostavlja temelj tako za vzpostavljanje kot uresničevanje zmožnosti, a prinaša številna tveganja in nevarnosti. Podobno trdi Johnstone, ki opozarja na dejstvo, da »odnos med tehnologijo in človeškimi zmožnostmi ni tako preprost in enostaven, saj lahko ena in ista tehnologija pri istem posamezniku uporabo dolo- čene zmožnosti tako spodbudi kot zmanjša.« (2012, 86) Seveda vseh bremen in vplivov sistemov UI na zmožnosti ne moremo v celoti razumeti, vsekakor pa lahko novi, razvijajoči se odnos z UI in njegov pomen za določeno zmožnost obravnava- mo. Zanima nas zlasti – kot smo nakazali že zgoraj –, kako oz. na kakšne načine se ta odnos razvija oz. sploh zgodi, torej zakaj posameznik UI v tem odnosu razume kot subjekt. Tu se opiramo na pojem identitete – zanimali nas bosta zlasti moral- na in spoznavna identiteta, ki ju razumemo kot tisti, ki se v tem odnosu tudi spre- minjata (saj brez tega do takšnega odnosa ne bi prišlo). Oglejmo si najprej vpliv na našo identiteto z vidika rabe pogovornih sistemov UI. Prepoznamo lahko več načinov spreminjanja naše celostne identitete. Prvi način se nanaša na privzemanje vlog in perspektiv ter posledično igranje različnih vlog (učenec, učitelj, zaupnik, stranka), ki lahko povratno vplivajo tudi na našo identiteto. Do spreminjanja identitete lahko pride tudi na podlagi vsebine pogo- vora oz. pri razkrivanju podatkov o samem sebi. Samorazkrivanje lahko posame- znike spodbudi tako k razmisleku o lastni identiteti kot celo k njeni spremembi. Tretji način je povezan z zunanjo potrditvijo. Klepetalni sistemi lahko uporabniku 779 779 Mateja Centa Strahovnik - Etika zmožnosti, priporočilni in pogovorni sistemi UI ... takšno zunanjo potrditev zagotovijo, nato pa se posameznikova identiteta na pod- lagi te potrditve – ki je npr. od preostalih posameznikov, s katerimi vstopa v od- nose ne bi bil deležen – preoblikuje. Četrti način vključuje (pre)oblikovanje iden- titete na podlagi (so)oblikovanja preferenc uporabnika in prilagojenih priporočil ali predlogov (priporočilni sistemi UI), kar posameznikove preference, interese in vedenje sčasoma lahko preoblikuje. To vpliva na dojemanje naše identitete, saj jo uskladimo z izbirami in priporočili, ki jih podaja klepetalni robot (Centa Strahovnik 2023, 862). Vse to lahko glede na vidika moralne in spoznavne identitete v kontekstu vpliva sistemov UI razdelamo še podrobneje. Moralna identiteta zajema človekov mo- ralni značaj, vrednote, načela in stališča; povezana z ideali se oblikuje v smiselno, obstojno, razmeroma stabilno predstavo o posameznikovem moralnem jazu (Do- ris 2002); izraža se v njegovih dejanjih in projektih, ki jih uresničuje v življenju. Tako razumljena moralna identiteta očitno vpliva na človekove moralne presoje, dejanja in odločitve, bodisi z oblikovanjem prostora alternativ, ki jih posameznik vidi kot ustrezne, dopustne ali vredne, bodisi neposredno na same odločitve oz. dajanje prednosti izbrani alternativi pred drugo (Strahovnik 2011). Sistemi UI vpli- vajo na različne vidike takšne moralne identitete. Spoznavna identiteta »se nanaša na posameznikov odnos do vednosti in tudi do samega procesa spoznavanja. Kot takšna vključuje načine oz. vzorce, glede na katere posamezniki vednost dojemajo, pridobivajo, potrjujejo in uporabljajo – pa tudi njihova prepričanja in stališča do znanja in njegovih virov.« (Centa Strahovnik 2023, 855–856). Na spoznavno identiteto tako že v izhodišču močno vpliva ele- ment obveščenosti, ki ga zadevajo predvsem priporočilni sistemi UI, medtem ko se zdi vidik moralne identitete bolj v ospredju pri pogovornih sistemih UI – pose- bej tistih, ki so namenjeni družabništvu. Podobno kot priporočilni sistemi UI in klepetalni roboti na identiteto uporab- nika vplivajo in o njej sodoločajo tudi preostale implementacije UI – npr. v zdra- vstvu, terapevtski dejavnosti, na področju varnosti, izobraževanja ipd. Če se na- vežemo na etiko zmožnosti ter na povezavo med identiteto in temeljnimi zmo- žnostmi, lahko jasno vidimo, da se identiteta posameznika oblikuje v okviru zmo- žnosti in z njimi povezanega dobrega življenja. Če torej analiziramo vpliv UI na temeljne zmožnosti, lahko razumemo, da čeprav UI v okviru nobene od temeljnih zmožnosti ni specifično omenjena, gre za dejavnik, ki v sodobnem svetu ključno vpliva na vse zmožnosti – zlasti kadar ti sistemi UI ne predstavljajo le orodja ali sredstva, ampak vstopajo v neke vrste odnos s posamezniki. 4. Zaključek V luči zgornjih izhodišč in misli je prav poudariti, da je sam pristop etike zmožno- sti glede na vpliv, ki ga UI ima na posameznikovo življenje, nujno potreben po- sodobitve oz. dopolnitve. Upoštevati je treba razširjenost sistemov UI ter vidike 780 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 4 dostopa, hitrosti, rabe velikih podatkov ipd. Vse to nas privede do razmisleka o prepletu UI s tradicionalnim razumevanjem človekovih zmožnosti, avtonomije in družbene pravičnosti. Vse večja vloga UI v družbi na ta etični okvir etike zmožno- sti vpliva, saj slednje lahko ali razširja ali omejuje. Kot vidimo, lahko z orodji UI dostop posameznikov do informacij, izobraževanja (prilagojene učne izkušnje), zdravstvenega varstva (izboljšana diagnostika), gospodarskih priložnosti ipd. po- večamo. Tveganje se pojavlja predvsem z zvezi s tem, da bi lahko neenak dostop privedel do večje družbene neenakosti ter poglobitve predsodkov in diskriminaci- je (Strahovnik 2023, 844–845). Razmislek o UI v okviru etike zmožnosti tako terja osredotočenost na etično upravljanje in socialno pravičnost. UI je treba oblikova- ti in urejati tako, da bo izrecno namenjena širjenju zmožnosti vseh, zlasti najbolj prikrajšanih. Da bi lahko zagotovili, da bo umetna inteligenca človeške zmožnosti povečevala – in ne zmanjševala –, je ključno razvijati politike in okvire za pravično uporabo UI, vključno z razvojem preglednih, odgovornih in participativnih postop- kov za razvoj in uporabo sistemov UI (Miklavčič 2023). UI vpliva tudi na področje avtonomije in lastne dejavnosti. Nadzor, ki je utemeljen na UI, lahko zasebnost in svobodo posameznikov ogrozi, s tem pa potencialno zmanjša njihovo zmožnost polnega in svobodnega udejstvovanja v družbi. Zanašanje na sistem UI (npr. v pri- meru odločitev) lahko privede do izgube občutka za lastno delovanje, zmanjšanja sposobnosti kritičnega razmišljanja in samoodločanja, nenazadnje do odvisnosti. Končno pa razvoj na področju UI odpira refleksijo, kaj sploh so bistveno človeške sposobnosti in kako so potem nadalje vpete v temeljne zmožnosti. Ko sistemi umetne inteligence prevzemajo naloge, ki so jih tradicionalno opravljali ljudje, ali ko s sistemi UI vstopamo v odnose, se pojavljajo vprašanja o delu, ustvarjalnosti, avtorstvu in sami naravi človeških interakcij. Hkrati pa vse to odpira tudi razmislek o pojmovanju dobrega življenja. Reference Adomavicius, Gediminas, Jesse C. Bockstedt, Shawn P. Curley in Jingjing Zhang. 2013. Do Recommender Systems Manipulate Consumer Preferences? A Study of Anchoring Effects. In- formation Systems Research 24, št. 4:956–975. https://doi.org/10.1287/isre.2013.0497 Arkin, Ronald in Jason Borenstein. 2019. Robots, Ethics, and Intimacy: The Need for Scientific Research. V: Matteo Vincenzo D'Alfonso in Don Berkich, ur. On the Cognitive, Ethical, and Scientific Dimensions of Artificial Intelligence, 299–309. Cham: Springer Verlag. https://doi. org/10.1007/978-3-030-01800-9_16 Arnold, Thomas, in Matthias Scheutz. 2017. The Tactile Ethics of Soft Robotics: Designing Wisely for Human–Robot Interaction. Soft Robot 42, št. 2:81–87. https://doi.org/10.1089/soro.2017.0032 Breazeal, Cynthia. 2003. Emotion and sociable humanoid robots. International Journal Hu- man-Computer Studies 59:119–155. https:// doi.org/10.1016/s1071-5819(03)00018-1 Caulfield, Brian. 2020. What’s a Recommender System? NVIDIA blogs. Https://blogs.nvidia. com/blog/whats-a-recommender-system/ (pridobljeno 20. 5. 2024) Centa Strahovnik, Mateja. 2023. Identiteta in pogovorni sistemi umetne inteligence. Bogo- slovni vestnik 83, št. 4:853–864. https://doi. org/10.34291/bv2023/04/centa Doris, John M. 2002. Lack of Character: Personali- ty and Moral Behaviour. Cambridge, MA: Cambridge University Press. de Graaf, Maartje M.A., in Somaya Ben Allouch. 2013. Exploring influencing variables for the acceptance of social robots. Robotics and Autonomous Systems 61, št. 12:1476–1486. Https://doi.org/10.1016/j.robot.2013.07.007 . 781 781 Mateja Centa Strahovnik - Etika zmožnosti, priporočilni in pogovorni sistemi UI ... Duffy, R. Brian. 2003. Anthropomorphism and the social robot. Robotics and Autonomous Sy- stems 42:177–190. Https://doi.org/10.1016/ S0921-8890(02)00374-3 Globokar, Roman. 2021. Vzgojni izzivi šole v digi- talni dobi. Teološka fakulteta: Ljubljana. Johnstone, Justine. 2012. Capabilities and Techno- logy. V: Philip Brey, Adam Briggle in Edward Spen, ur. The Good Life in a Technological Age, 77–91. London: Routledge. Kim, Youjeong in S. Shyam Sundar. 2012. Anthro- pomorphism of computers: Is it mindful or mindless? Computers in Human Behavior 28, št. 1:241–250. Https://doi.org/10.1016/j. chb.2011.09.006. Knotzer, Nicolas. 2008. Product Recommendati- ons in E-Commerce Retailing Applications. Frankfurt am Main: Peter Lang. Kraus, Matthias, Philip Seldschopf in Wolfgang Minker. 2021. Towards of Trustworthy Chatbot for Mental Health Applications. V: Jakub Lokoč, Tomáš Skopal, Klaus Schoeffmann, Vasileios Mezaris, Xirong Li, Stefanos Vrochidis in Ioan- nis Patras, ur. MultiMedia Modeling, 354–366. Cham: Springer International Publishing. Mariani, Marcello M., Novin Hashemi in Jochen Wirtz. 2023. Artificial Intelligence Empowered Conversational Agents: A Systematic Literature Review and Research Agenda. Journal of Busi- ness Research 161:113838. Https://doi. org/10.1016/j.jbusres.2023.113838 McKee, Kevin R., Xuechunzi Bai in Susan Fiske. 2021. Humans Perceive Warmth and Compe- tence in Artificial Intelligence. PsyArXiv. 26. 2. Https://doi.org/10.31234/osf.io/5ursp McTear, Michael, Zoraida Callejas in David Griol. 2016. The Conversational Interface. Talking to Smart Devices. Cham: Springer International Publishing. Https://doi.org/10.1007/978-3-319- 32967-3 Miklavčič, Jonas. 2023. Ideal transparentnosti v digitalni dobi. Bogoslovni 83, št. 4:825–838. Https://doi.org/10.34291/BV2023/04/Miklav- cic. Nussbaum, C. Martha. 2000. Women and Human Development: The Capabilities Approach. New York: Cambridge University Press. – – –. 2011. Creating Capabilities: The Human Development Approach. Cambridge: Harvard University Press. Robeyns, Ingrid, in Morten Fibieger Byskov. 2023. The Capability Approach. V: Edward N. Zalta, ur. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Https://plato.stanford.edu/archives/sum2023/ entries/capability-approach (pridobljeno 20. 5. 2024) Strahovnik, Vojko. 2011. Identity, Character and Ethics: Moral Identity and Reasons for Action. Synthesis philosophica 26, št. 1:67–77. – – –. 2022. Identiteta, etika prepričanja, razu- mnost in resonanca. Bogoslovni vestnik 82, št. 3:547–559. https://doi.org/10.34291/ bv2022/03/strahovnik Strahovnik, Vojko, in Mateja Centa Strahovnik. 2023. AI animal companions: animals and companionship in the age of artificial intelli- gence. V: Josip Guć, ur. Nije pas beštija: 5. dani kulturne animalistike: Split, 17.-19. 10 2023, 120–121. Split: Hrvatsko bioetičko društvo. Strahovnik, Vojko. 2023. Etični in teološki izzivi velikih jezikovnih modelov. Bogoslovni vestnik 83, št. 4:839−852. Https://doi.org/10.34291/ BV2023/04/Strahovnik Skjuve Marita, Asbjørn Følstad, Knut Inge Foster- vold in Petter Bae Brandtzaeg. 2021. My Chatbot Companion - a Study of Human-Chat- bot Relationships. International Journal of Human-Computer Studies 149:102601. Https:// doi.org/10.1016/j.ijhcs.2021.102601 Turkle, Sherry. 2005 [1984]. The Second Self: Computers and the Human Spirit. Cambridge, MA: The MIT Press. Vodičar, Janez. 2023. Avtoriteta na področju vzgoje in verovanja v digitalni dobi. Bogoslovni 83, št. 4:1035–1047. https://doi.org/10.34291/ bv2023/04/vodicar Zhang, Qian, Lu Jie, in Jin Yaochu. 2021. Artificial intelligence in Recommender Systems. Com- plex and Intelligent Systems 7:439–457. Https://doi.org/10.1007/s40747-020-00212-w Žalec, Bojan. 2008. Od radikalne interpretacije do etike zmožnosti: filozofska razprava o možno- stih in pogojih (medkulturnega) dialoga. Šolsko polje 19, št. 5/6:73–89. Yuting, Liao in Jiangen He. 2020. Racial Mirroring Effects on Human-Agent Interactions in Psychotherapeutic Conversations. Proceedings of the 25th International Conference on Intelli- gent User Interfaces, IUI'20, 430–442. New York, NY: Association for Computing Machine- ry. Https://doi.org/10.1145/3377325.3377488 West, Mark, Rebecca Kraut in Chew Han Ei. 2019. I'd Blush if I Could: Closing Gender Divides in Digital Skills through Education. [s. l.]: Unesco. Https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000367416.locale=en (pridobljeno 23. 8. 2024).