Štev.: 6005-1/2023 OŠ FRANCETA PREŠERNA ČRENŠOVCI ENOTA VRTEC PUBLIKACIJA 2023/2024 KAZALO SPOŠTOVANI STARŠI! ............................................................................................................... 1 PODATKI O VRTCU .................................................................................................................... 2 ZAPOSLENI ................................................................................................................................ 3 ODDELKI OTROK ....................................................................................................................... 4 PROGRAMI ................................................................................................................................ 4 OBRAČUNAVANJE ODSOTNOSTI OTROK IZ VRTCA ................................................................. 6 VPIS, IZPIS OTROK .................................................................................................................... 6 NAČINI POVEZOVANJA IN SODELOVANJA S STARŠI ................................................................ 7 TEMELJNA IZHODIŠČA DELA V VRTCU ..................................................................................... 7 OTROKOV DAN V VRTCU .......................................................................................................... 9 NAČRTOVANE NALOGE VRTCA V ŠOLSKEM LETU 2023/2024 ................................................ 10 PROJEKTI IN PROGRAMI V ŠOLSKEM LETU 2023/2024 ............................................................ 11 OBOGATITVENE DEJAVNOSTI ................................................................................................. 11 DEJAVNOSTI ZA OTROKE, KI NISO VKLJUČENI V VRTEC ........................................................ 13 PRAVICE, OBVEZNOSTI IN ODGOVORNOSTI ........................................................................... 13 ZDRAVSTVENA PRIPOROČILA IN PREHRANA.......................................................................... 15 PODATKI O PUBLIKACIJI........................................................................................................... 16 Osnovna šola Franceta Prešerna Črenšovci, Enota vrtec Juša Kramarja 10, 9232 Črenšovci Tel.:02 570 11 52; fax: 02 57 35 810 Elektronski naslov: vrtec.osmsfpcr@guest.arnes.si Spletna stran: http://www.osfpcrensovci.si SPOŠTOVANI STARŠI! V branje vam ponujamo publikacijo z informacijami o življenju in delu našega vrtca v šolskem letu 2023/2024. Z njo vam želimo sporočiti nekaj osnovnih informacij o vrtcu in programu dela, ki ga bomo uresničevali v letošnjem letu. Naše osnovno vodilo za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa v vrtcu so temeljni cilji in načela Kurikula za vrtce. Prednostno bomo zasledovali cilje s področja jezika in matematike ̶ podrobneje bomo spremljali in razvijali gradnike bralne pismenosti v povezavi z matematiko, kar smo poimenovali BRAMA SE IGRA. Uporabljali bomo interaktivne vsebine, sodelovali s šolo in z drugimi institucijami. Naša najpomembnejša naloga bo igra, s pomočjo katere bomo raziskovali in spoznavali svet okoli nas. Človek zelo hitro ugotovi, kako malo v resnici zna, ko mu začne otrok postavljati vprašanja. (Richard L. Evans) Še naprej želimo skupaj z vami, starši, v varnem okolju razvijati radovedne, kritične, ustvarjalne otroke, ki se radi učijo, so odgovorni in spoštljivi do sebe, sočloveka, tradicije ter okolja. Spoštovani starši, hvala vam za zaupanje! Svoje poslanstvo lahko uresničujemo le skupaj z vami, zato vas vabimo k sodelovanju. Želimo vam prijetno in uspešno šolsko leto. ravnatelj: mag. Stanko Čerpnjak 1 PODATKI O VRTCU Ime vrtca: OŠ Franceta Prešerna Črenšovci, enota VRTEC ČRENŠOVCI Naslov vrtca: OŠ FRANCETA PREŠERNA ČRENŠOVCI Enota VRTEC ČRENŠOVCI Ul. Juša Kramarja 10, 9232 Črenšovci Vrtec deluje kot javni zavod v sklopu OŠ Franceta Prešerna Črenšovci. E-naslov vrtca: vrtec.osmsfpcr@guest.arnes.si Spletna stran: http://www.osfpcrensovci.si ravnatelj: mag. Stanko Čerpnjak, tel. 02/573 58 02 Telefon vrtec: 02/570 11 52 Telefon šola: 02/573 58 00 Transakcijski račun pri UJP, MS: 01215-6030647649 Davčna številka: 16814487 Matična številka: 5089697 USTANOVITELJ Ustanoviteljica OŠ Franceta Prešerna in Vrtca Črenšovci je Občina Črenšovci, Prekmurske čete 20, 9232 Črenšovci, tel. 02/5735 750, fax: 02/5735 758, e-pošta: info@obcina-crensovci.si. ORGANI ZAVODA Svet zavoda sestavlja 11 članov: - trije predstavniki občine, - pet predstavnikov šole in vrtca, - trije predstavniki staršev. Svet staršev sestavljajo izvoljeni predstavniki vsakega oddelka. V šolskem letu 2023/23 je na šoli 14 oddelkov, v vrtcu pa 7 oddelkov – skupaj 20 članov sveta staršev. Volitve v svet staršev izvedemo na 1. oddelčnem roditeljskem sestanku. Pedagoški vodja in poslovodni organ zavoda je ravnatelj, pedagoško vodenje v vrtcu izvaja pomočnica ravnateljice. Strokovni aktiv vrtca sestavljajo strokovne delavke vrtca. Poslovni čas vrtca traja od 5.30. do 16.00. ure. Zaradi lažje organizacijo starše prosimo, da sproti, redno in po dogovoru z vzgojiteljico sporočajo, kdaj bo otrok prišel v vrtec in kdaj odhajal. Za nemoteno delo v vrtcu in racionalno nabavo živil bomo v šolskem letu 2023/2024 izvedli anketo o prisotnosti otrok ob dnevih, ko pričakujemo zmanjšanje števila otrok: jesenske počitnice, božično-novoletni prazniki, zimske počitnice, dan po kulturnem prazniku, prvomajski prazniki in poletne počitnice. Najmanjše število otrok za poslovanje enote vrtca je vsaj pet prijavljenih otrok. Vrtec zaradi priprave oddelkov na novo šolsko leto in seje vzgojiteljskega zbora vseh delavcev ne posluje zadnje tri delovne dni v mesecu avgustu. 2 ZAPOSLENI V vzgojno-izobraževalno delo je bilo v septembru 2023 vključenih 103 otrok. Delavci vrtca sprejemamo Kodeks etičnega ravnanja v vrtcu kot moralno zavezujoč akt, njegove vrednote in načela pa razumemo kot zbirko smernic za zgledno poklicno delo. IME IN PRIIMEK DELOVNO MESTO mag. Stanko Čerpnjak Petra Smej Mirjam Maučec Lea Gomboc Ana Gornjec sočasnost Stina Štefanec Ravnatelj Pomočnica ravnatelja za vrtec Vzgojiteljica Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice (za sočasnost) Vzgojiteljica Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice (za sočasnost) Vzgojiteljica Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice (za sočasnost) Spremljevalka Andreja Podgorelec Renata Žerdin Vzgojiteljica Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Lidija Sobočan Nataša Kranjec Anita Mujdrica Sandra Pučko, Petra Sobočan Petra Sobočan, Sandra Pučko Blažka Hozjan Monika Lorbek Patricija Horvat Nina Vučko Zdenko Temlin Nataša Litrop Sara Fekonja (Petra Smej in Doroteja Omar Horvat) Adrijana Horvat Maja Kranjec (Maja Pollick Metka Gönc Mirjana Graj Slana Marjana Cigan Monika Raduha Monika Halas Gomboši Štefan Hozjan Vzgojiteljica Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Spremljevalka Vzgojiteljica Viktorija Mlinarič Natalija Tuksar Ana Gornjec sočasnost Petra Peischl Tadeja Sarjaš Ana Gornjec Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Spremljevalka Vzgojiteljica Vzgojiteljica-pomočnica vzgojiteljice Pripravnica (do 28. 2. 2024) Računalničar Knjižničarka ODDELEK (število otrok) OPOMBE 02/573 58 02 02/573 58 01 Heterogeni od 1 do 2 let 13 otrok 02/570 11 52 Homogeni od 2 do 3 let 13 otrok 02/570 11 52 Heterogeni od 1 do 3 let 12 otrok 02/570 11 52 Heterogeni od 3 do 4 let 12 otrok Heterogeni od 3 do 5 let 18 otrok 02/570 11 52 02/570 11 52 Heterogeni od 4 do 6 let 19 otrok 02/573 58 00 Heterogeni od 4 do 6 let 19 otrok 02/573 58 003 58 00 Organizatorka prehrane in zdravstveno-higienskega režima Romska pomočnica Tajnik VIZ IV 02/573 58 00 Računovodkinja Kuharica Čistilka Pomoč v kuhinji Perica – čistilka Hišnik 02/573 58 05 3 ODDELKI OTROK Vzgojno-izobraževalni proces poteka v dveh starostnih obdobjih otrok: prvo starostno obdobje (otroci od 1. do 3. leta), drugo starostno obdobje (otroci od 3. do 6. leta). Otroci so lahko razporejeni v oddelke, ki so starostno: homogeni (otroci v razponu enega leta), heterogeni (otroci v razponu več let prvega ali drugega starostnega obdobja), kombinirani (otroci v razponu več let prvega in drugega starostnega obdobja). Oddelke otrok oblikujemo pred začetkom novega šolskega leta v skladu z Zakonom o vrtcih in s Pravilnikom o normativih in kadrovskih pogojih za opravljanje dejavnosti predšolske vzgoje. Otroke s posebnimi potrebami integriramo v redne oddelke vrtca in na osnovi Zapisnika multidisciplinarnega tima razvojne ambulante zagotovimo dodatno strokovno pomoč ustrezne strokovne osebe. Pet oddelkov izvaja vzgojno-izobraževalni proces v prostorih vrtca, dva oddelka pa v igralnicah v prostorih osnovne šole. PROGRAMI Vsi programi so namenjeni otrokom od prvega leta starosti do vstopa v šolo. DNEVNI PROGRAM: DNEVNI PROGRAM: 6–9 UR 4–6 UR S KOSILOM Cene programov v vrtcu Črenšovci od 1. 7. 2023 dalje mesečno znašajo: ZA PRVO STAROSTNO OBDOBJE: 1. Dnevni program 9-urnega varstva za oddelek prvega starostnega obdobja (1–3 let), ki zajema vzgojo, varstvo, dopoldansko malico, kosilo in popoldansko malico, znaša 585,48 € na otroka. 2. Dnevni program 4–6-urnega varstva za oddelek prvega starostnega obdobja (1–3 let), ki zajema vzgojo, varstvo, dopoldansko malico in kosilo, znaša 526,94 € na otroka. ZA DRUGO STAROSTNO OBDOBJE: 1. Dnevni program 9-urnega varstva za oddelek drugega starostnega obdobja, ki zajema vzgojo, varstvo, dopoldansko malico, kosilo in popoldansko malico, znaša 498,15 € na otroka. 2. Dnevni program 4–6-urnega varstva za oddelek drugega starostnega obdobja, ki zajema vzgojo, varstvo, dopoldansko malico in kosilo, znaša 448,34 € na otroka. Ceno izbranega programa starši plačujejo mesečno. 4 5 OBRAČUNAVANJE ODSOTNOSTI OTROK IZ VRTCA Odsotnost otroka iz vrtca obračunavamo v skladu s 17. členom Pravilnika o metodologiji za oblikovanje cen programov v vrtcih (Uradni list RS, št. 97/2003, 77/2005, 120/2005) in veljavnim sklepom občine. 1. 2. 3. 4. 5. 6. Prvi dan otrokove odsotnosti se živila ne odračunajo, razen v primeru počitnic, ko starši že vnaprej (na osnovi pisne ankete) najavijo, da otroka ne bo v vrtec. V primeru odsotnosti otroka naslednjih 5 delovnih dni se odračunajo stroški živil za vse vrste odsotnosti. Za odsotnost otroka nad 6 delovnih dni s priloženim zdravniškim potrdilom se staršem za prvi dan ne odračuna nič, za naslednjih 5 dni se odračunajo stroški živil, za ostale naslednje dni odsotnosti pa se staršem obračunajo oskrbni dnevi, ki bremenijo Občino Črenšovci. Za odsotnost otroka nad enim mesecem s priloženim zdravniškim potrdilom se staršem obračuna 25-odstotkov od deleža staršev, razlika se zaračuna Občini Črenšovci. Staršem, ki med letom izpišejo otroka iz vrtca in ga nato ponovno vpišejo, se zaračunajo stroški začasnega izpisa v višini plačila, ki jim je bilo z odločbo določeno – odstotek od cene programa, znižano za stroške neporabljenih živil. Stroški začasnega izpisa se lahko staršem zaračunajo za obdobje največ dveh mesecev. Otroci, ki bodo v mesecu septembru pričeli obiskovati šolo, bodo v primeru izpisa iz vrtca v juliju in avgustu oproščeni plačila. VPIS, IZPIS OTROK O rednem vpisu, ki ga izvedemo meseca marca, vas obveščamo po šolski spletni strani, na internem TV kanalu in s plakati v občini. Ob vpisu otroka v vrtec starši oz. zakoniti zastopniki izpolnijo potrebno dokumentacijo, in sicer: VPISNI LIST (dobite ga v vrtcu ali na spletni strani vrtca) – izpolnjeno vlogo oddate pomočnici ravnateljice; VLOGO ZA ZNIŽANO PLAČILO VRTCA oz. VLOGO ZA UVELJAVLJANJE PRAVIC IZ JAVNIH SREDSTEV dobite v knjigarni ali na spletni povezavi: http://euprava uprava.gov.si/storitve/. Vloge morajo biti od 1. 12. 2011 dalje oddane na novem obrazcu na Centru za socialno delo Lendava; POTRDILO PEDIATRA (po opravljenem pregledu otroka oddate potrdilo v vrtcu, najkasneje pa, ko ga začne otrok obiskovati). V primeru, da je število vpisanih otrok višje od števila prostih mest, o sprejemu otrok v vrtec odloča Komisija za sprejem otrok, kar je v skladu z 20. členom Zakona o vrtcih. Starši so o vključitvi otroka v vrtec obveščeni pisno. Starši z vrtcem pred otrokovim prihodom podpišejo pogodbo, ki določa medsebojne obveznosti in pravice. V primeru, da pogodbe ne podpišejo pravočasno, otroka več ne vodimo v evidenci vpisanih otrok v vrtec. Kadar starši otroka izpišejo iz vrtca, morajo izpolniti IZPISNICO, ki jo dobijo pri vzgojiteljici oz. pri pomočnici ravnateljice. Oddati jo je potrebno vsaj 14 dni pred želenim datumom izpisa. Otroka je treba izpisati tudi pred odhodom v šolo. Z ZUJF (Uradni list RS, št. 40/12) je bil dopolnjen Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (novi 42. c člen), zato starši, ki otroka redno izpišejo iz vrtca, niso več 6 upravičeni do subvencije vrtca do konca koledarskega leta, saj jim po izpisu CSD razveljavi Odločbo o določitvi znižanega plačila. To pomeni, da v primeru rednega izpisa otroka iz vrtca in ob morebitnem ponovnem vpisu v katerikoli vrtec v istem koledarskem letu Odločba o znižanem plačilu vrtca, ki so jo starši že prejeli, ne bo več veljala. Starši bodo morali poravnati polno ceno vrtca. V primeru začasnega izpisa iz vrtca za obdobje največ dveh mesecev pravica do znižanega plačila vrtca ostane nespremenjena. NAČINI POVEZOVANJA IN SODELOVANJA S STARŠI - Roditeljski sestanki – skupni in oddelčni; mesečne pogovorne ure o otroku; srečanja staršev, otrok in zaposlenih ob različnih priložnostih in z različnimi cilji, katerih vsebine in oblike so prilagojene prednostni nalogi vrtca, željam in potrebam otrok in staršev (podrobneje so opredeljene v LDN vrtca); šola za starše, predvideno je eno srečanje; sodelovanje v strokovnih organih zavoda (svet staršev in svet zavoda). Mesečne pogovorne ure v šolskem letu 2023/2024: prvi (v primeru praznikov drugi) ponedeljek v mesecu od 16.00. do 17.00. ure, po predhodni najavi oz. po dogovoru ter v delovnem času vzgojiteljice (izven časa neposrednega dela z otroki). V primeru poslabšanja razmer priporočamo, da pogovorne ure potekajo po telefonu, eAsistentu, Zoom aplikaciji, ipd. Datum 22. 9. 2023 3.–7. 10. 2023 6. 11. 2023 4. 12. 2023 8. 1. 2024 februar 2024 4. 3. 2024 8. 4. 2024 6. 5. 2024 26. 6. 2024 POGOVORNE URE Roditeljski sestanek Srečanje s starši v tednu otroka in pogovorna ura Pogovorna ura Pogovorna ura Pogovorna ura Tematski roditeljski sestanek Pogovorna ura in ODDELČNO SREČANJE Pogovorna ura Pogovorna ura Roditeljski sestanek za novince TEMELJNA IZHODIŠČA DELA V VRTCU Kurikulum za vrtce (1999) je nacionalni dokument, ki ga uporabljamo kot strokovno izhodišče za kakovostni vzgojno-izobraževalni proces. V Kurikulumu za vrtce so zapisani temeljni CILJI: 1. bolj odprt in fleksibilen kurikulum v različnih programih za predšolske otroke; 2. pestrejša in raznovrstnejša ponudba na vseh področjih dejavnosti predšolske vzgoje v vrtcih; 3. bolj uravnotežena ponudba različnih področij in dejavnosti predšolske vzgoje v vrtcih, ki hkrati ne onemogoča poglobljenosti na določenih področjih; 4. večje omogočanje individualnosti, drugačnosti in izbire v nasprotju s skupinsko rutino; 7 5. oblikovanje pogojev za večje izražanje in ozaveščanje skupinskih razlik (nediskriminiranost glede na spol, socialno in kulturno poreklo, svetovni nazor, narodno pripadnost, telesno in duševno konstitucijo); 6. večje upoštevanje in spoštovanje zasebnosti ter intimnosti otrok; 7. dvig kakovosti medosebnih interakcij med otroki ter med otroki in odraslimi v vrtcu; 8. rekonceptualizacija in reorganizacija časa v vrtcu; 9. rekonceptualizacija in reorganizacija prostora in opreme v vrtcu; 10. večja avtonomnost in strokovna odgovornost vrtcev in njihovih strokovnih delavcev; 11. povečanje vloge evalvacije (kritičnega vrednotenja) pri načrtovanju življenja in dela v vrtcu; 12. izboljšanje informiranja in sodelovanja s starši. Iz ciljev so izpeljana NAČELA, ki zaobjemajo temeljna védenja o razvoju otroka in učenju v predšolskem obdobju. Načel je 16 in eno izmed njih je tudi načelo sodelovanja s starši. Zapisani temeljni cilji v povezavi z zapisanimi načeli v Kurikulumu za vrtce so osnova in vodilo za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa v vrtcu. Osnovni pristop k otrokovi vzgoji, učenju in poučevanju v vrtcu je v najpogosteje uporabljeni METODI DELA, to je v igri. Igra je spontana, ustvarjalna aktivnost, ki je ne zasledimo le v otroštvu, temveč v različnih obdobjih človekovega življenja. V predšolskem obdobju je igra otrokova prevladujoča dejavnost. Otroška igra je dejavnost, ki se izvaja zaradi nje same, je notranje motivirana, svobodna, odprta ter za otroka prijetna (Kurikulum za vrtce, 1999, str. 19). V igri se kaže tudi otrokova potreba, da bi na poseben način vplival na okolje in ga tudi spreminjal. V igri se otrok nauči biti neodvisen od svojega okolja, hkrati pa ga igra spodbudi, da je aktiven. Igra ni le osnovna dejavnost, ampak tudi potreba vsakega otroka in pogoj, da se normalno psihično in fizično razvija. Po eni strani so torej izbira in način otrokovega igranja odvisni od njegove trenutne razvojne stopnje (gibalnih in spoznavnih sposobnosti, čustvene in socialne zrelosti), po drugi strani pa igra vpliva na to, da otrok v razvoju napreduje. Igra pomembno vpliva na vsa področja otrokovega razvoja, zlasti v predšolskem obdobju. Omogoča: razvoj gibalnih zmožnosti; spoznavni razvoj: razvoj občutenja in zaznavanja, razvoj govora, spoznavanje in raziskovanje okolja, reševanje problemov, razvoj domišljije in ustvarjalnosti, socialno kognicijo; čustveni razvoj: sproščanje in izživljanje čustev (npr. doživljanje zadovoljstva, premagovanje strahu), premagovanje težav in konfliktov, uresničevanje želja …; socialni in moralni razvoj: razvoj socialne kompetentnosti (sodelovanje, razumevanje in upoštevanje drugih), razvoj samokontrole (npr. impulzivnosti, agresivnosti), osvajanje družbenih pravil in norm; osebnostni razvoj: razvoj avtonomnosti, spoznavanje sebe (oblikovanje samopodobe) in sveta (spoznavanje različnih vlog in vstopanje v svet odraslih). 8 Ostale metode dela, poleg temeljne metode igre skozi aktivno učenje, so še: raziskovanje, opazovanje, demonstracija, pogovor, poslušanje, pripovedovanje. Oblike dela pa so: skupna, skupinska, individualna in delo v dvojicah. OTROKOV DAN V VRTCU Otrokov dan v vrtcu je načrtovan skozi ves dan in je sestavljen iz elementov dnevne rutine, bivanja zunaj in usmerjenih dejavnosti. Vse dejavnosti se medsebojno prepletajo in izhajajo ena iz druge. V vseh dejavnostih se otrok vzgaja in uči, nobena ni bolj ali manj pomembna. Elementi dnevne rutine, ki se prepletajo z usmerjenimi dejavnostmi, zagotavljajo predvidljivo zaporedje dogodkov, gladke prehode in doslednost v pričakovanjih in podpori odraslega do otrok. Elementi dnevne rutine so naslednji: Prihod otroka v vrtec. Otrok vzpostavi prvi pomemben stik s strokovnimi delavkami in drugimi vrstniki. Trudimo se spoznati in upoštevati otrokove specifične potrebe po določenem načinu vključevanja v oddelek. Kot smo se dogovorili na 1. roditeljskem sestanku, starši vstopate samo do garderobe. Ko je otrok preobut v copate, ga vzgojiteljica pospremi do igralnice. V garderobi imajo starši možnost prenesti strokovnim delavkam kratke informacije, ki so pomembne za otrokovo bivanje v vrtcu. Potekajo jutranje dejavnosti, ki jih bogatimo z dodatno ponudbo, najpogosteje uporabo nestrukturiranega materiala. Prehrana. Otrok ima v dnevnem programu ponujene tri obroke hrane, ob katerih ima možnost razvijanja prehranjevalne kulture in zdravih življenjskih navad. Za žejo ima na razpolago vodo, čaj in vsakodnevno tudi sadje. Obroke pripravljamo v kuhinji šole. Nega in skrb zase. Otroka sprva negujemo, nato se navaja na samostojnost pri skrbi zase, si pridobiva higienske in zdravstvene navade. Usmerjene dejavnosti. Navadno se v večjem delu odvijajo v času po jutranji malici, kjer smo še dodatno pozorni na načrtovanje iz vseh šestih področij kurikula, ki se prepletajo v samih izvedbah dejavnosti. Cilji iz teh dejavnosti se najpogosteje uresničujejo tudi v ostalem času bivanja otroka v vrtcu, saj se povezujejo tudi z elementi dnevne rutine. Urejanje in pospravljanje prostora. Otroci v skladu s svojimi zmožnostmi sodelujejo s svojimi idejami pri urejanju in pospravljanju. Pomembno je, da vsak otrok postori čim več sam ter da presegamo delitev opravil glede na spol. Prehodi iz ene dejavnosti v drugo. Pozorni smo na to, da individualiziramo postopek (ne cela skupina naenkrat), otroke opozorimo vnaprej, jim damo dovolj časa, jim dodelimo naloge, smo jasni in dosledni ter prilagodljivi. Bivanje zunaj. Iz razloga utrjevanja zdravja in krepitve imunskega sistema je priporočljivo bivanje na svežem zraku ob večini vremenskih pogojev, v ustreznih oblačilih in obutvi. Otrok ima zunaj tudi večji prostor za gibanje in nudeno možnost razvoja različnih gibalnih konceptov, ki so za njegov razvoj zelo pomembni. Bivanje na vrtčevskem dvorišču se dopolnjuje s sprehodi in z drugimi dejavnostmi, ki so tudi ciljno naravnane. Počitek otrok. Potrebo po počitku otroku zagotavljamo v skladu z njegovim življenjskim ritmom in potrebami posameznega otroka. Spanje ni obvezno. 9 - Otrokom, ki spanja ne potrebujejo, zagotovimo umirjene dejavnosti v obliki aktivnega počitka. Odhod domov. Otroku je pomembno posvetiti pozornost tudi, ko odhaja domov, s čimer začuti, da je naslednji dan v vrtcu spet dobrodošel. Otrok se navaja, da preden zapusti vrtec, igrače za seboj pospravi. NAČRTOVANE NALOGE VRTCA V ŠOLSKEM LETU 2023/2024 Načela izhajajo iz razvojnega načrta zavoda, vizije in vrednot Vrtca Črenšovci. V letošnjem šolskem letu smo našo prednostno nalogo poimenovali BRAMA SE IGRA. Skozi letne razgovore in opazovanja otrok, bomo v letošnjem šolskem letu posvetili prednostno nalogo bralni pismenosti v povezavi z matematiko. Cilji: - razvijanje pozitivnega odnosa do branja in matematičnih vsebin; - dvig igre, ki je načrtovana (timsko načrtovanje na ravni vrtca in na oddelčni ravni ter individualni pristop) na višji nivo (strokovni delavec kot partner); - učenje skozi igro, ki je zabavno in so napake dovoljene (osredotočanje na problem in ne na pravi odgovor); - bogatenje besednega zaklada; - nudenje neskončnih možnosti raziskovanja in učenja bralno-matematičnih vsebin. V sklopu vseh aktivnosti bomo uredili knjižno hiško pred vrtcem, v Žižkih pri igralih in romskem naselju Kamenci. Skozi načrtovane aktivnosti želimo povezati bralnomatematične vsebine in otrokom ponuditi vsakodnevne izzive. Otrokom bomo omogočili varno okolje, ki predstavlja prostor raziskovanja in razvijanja matematičnih spretnosti, predvsem pa nudenje prijetne izkušnje. Čeprav se je projekt Objem zaključil, bomo v šolskem letu 2023–24 poleg strokovnega izobraževanja na temo bralna pismenost in izvajanja prednostne naloge, izvajali še kolegialne hospitacije in mreženje strokovnih delavk (menjava oddelkov) in strokovno sodelovanje z OŠ. Dobro prakso bomo širili tudi v druge vrtce, letos še posebej v vrtec Bistrica. Starše bomo o aktivnostih sproti obveščali in jim jih predstavili na oddelčnih srečanjih. Na ravni oddelkov bomo v sodelovanju s knjižničarko izvedli različne dejavnosti, ki jih bomo vključili v Nacionalni mesec skupnega branja. Letošnja rdeča nit bralne značke oziroma Malčka bralčka je TRAJNO(ST). Prožne oblike učenja so oblike poučevanja in učenja, ki razvijajo/nadgrajujejo obstoječe pedagoške strategije, pristope in prakse z novimi učnimi praksami, ki tudi z vključevanjem novih tehnologij, pripomorejo k dvigu splošnih kompetenc otrok – pismenost, večjezičnost, matematična, naravoslovna, tehniška in inženirska kompetenca, digitalna kompetenca, podjetnost, osebnostna, družbena in učna kompetenca, državljanska kompetenca in kulturna zavest in izražanje, hkrati pa razvijajo pri otrocih tudi ustvarjalnost in inovativnost, kritično mišljenje, sposobnost odločanja, radovednost in odgovornost. Posebno pozornost bomo tudi v tem šolskem letu vsakodnevno namenjali zdravju, gibanju, zdravi prehrani in zobozdravstveni preventivi. Nadaljevali bomo s programi Ekošola/vrtec, Zdravje v vrtcu, Varno s soncem, Mali sonček, Ekovrtovi) in izvajali program. - Dvig kakovosti neposrednega dela po posameznih področjih kurikula skozi spremljanje lastnega dela (načela kakovosti dela vzgojitelja), kolegialnih hospitacij, menjavanj v oddelku (strokovna delavka 1x na leto izvede največ 30-minutno 10 dejavnost v drugem oddelku, po možnosti v drugem oddelku kot prejšnje leto) ter strokovnih pogovorov/razprav, spremljanje po načelih FS oz. protokola spremljanja projekta Objem. - Formativno spremljanje napredka otrok s povratno informacijo. - Vključevanje IKT v pedagoško delo in druge strokovne delavce. - Učno bogato okolje v igralnici in v naravi, tudi v gozdni igralnici. PROJEKTI IN PROGRAMI V ŠOLSKEM LETU 2023/2024 Ime projekta Ekošola/vrtec Varno s soncem Zdravje v vrtcu Ekovrtovi Zimska gibanica Naša mala knjižnica Simbioza skupnost VROV Planetu prijazen vrtec Evropski teden športa (23. 9.–30. 9. 2023) Turizem in vrtec Vodja oz. koordinator Petra Smej Petra Sobočan Monika Lorbek Andreja Podgorelec, Renata Žerdin in Tadeja Sarjaš Monika Lorbek Nataša Litrop Doroteja Omar Horvat Petra Smej, Andreja Podgorelec Sandra Pučko Monika Lorbek Monika Lorbek in Patricija Horvat OBOGATITVENE DEJAVNOSTI Razvoj specifičnih zmožnosti otrok bo omogočen s pomočjo izvajanja dodatnih OBOGATITVENIH DEJAVNOSTI za otroke. Izvajajo jih strokovni delavci v času poslovanja vrtca in v popoldanskem času. Potekajo celo šolsko leto. Otrok se vključi v izbrano dejavnost tudi v skladu s svojimi interesi in željami, upoštevaje načela omogočanja izbire in drugačnosti. Obogatitvene dejavnosti so brezplačne. Iz ponudbe v šolskem letu 2023/24: Dejavnost Malček bralček Starostno obdobje od 1 do 6 let Računalništvo od 4 do 7 let Cilji Izvajalci Otroke želimo skozi pripovedovanje pravljic s pomočjo staršev, vzgojiteljic in vrstnikov v vrtcu spodbujati k poslušanju, branju in pripovedovanju. Merljivost: število povratnih informacij otrok o prebranih slikanicah. Namen dejavnosti je seznanitev z osnovami računalništva. Obenem imajo otroci možnost spoznavanja šolskih prostorov. Knjižničarka Nataša Litrop, vse strokovne delavke 11 Zdenko Temlin, Monika Lorbek, Patricija Horvat, Sandra Pučko in Petra Sobočan Dejavnost Mali sonček Pevski zbor Igre z nemščino Igre z angleščino Plesne urice za najmlajše VRT-ičkarji Starostno obdobje ● modri: za otroke od 2. do 3. leta ● zeleni: za otroke od 3. do 4. leta ● oranžni: za otroke od 4. do 5. leta ● rumeni: za otroke od 5. do 7. leta starosti od 4 do 6 let od 5 do 7 let od 5 do 7 let od 1 do 3 let Od 1 do 4 let Cilji Izvajalci Cilj je omogočanje in spodbujanje gibalne dejavnosti otrok ter postopno spoznavanje in osvajanje osnovnih prvin različnih športnih zvrsti. Poudarek daje igri in vadbi, ki naj bo prijetna in prilagojena otroku. Z gibanjem otrok zaznava in odkriva svoje telo, preizkuša, kaj telo zmore, doživlja veselje in ponos ob razvijajočih se sposobnostih in spretnostih ter gradi zaupanje vase. Gibanje daje otroku občutek ugodja, varnosti, veselja. Monika Lorbek, vse strokovne delavke - Petra Peischl Pri otrocih spodbujati veselje do glasbe in doživljanje glasbe. - Razvijati otrokove glasbene sposobnosti in spretnosti. Dejavnosti: petje pesmi, glasbeno didaktične igre, ustvarjanje ob glasbi in v glasbi. Seznanjanje otrok s tujim jezikom (10 ur). Seznanjanje otrok s tujim jezikom (10 ur). Doživljanje, spoznavanje in uživanje v umetnosti. - Spodbujanje radovednosti in veselja do umetniških dejavnosti, umetnosti in različnosti. - Razvijanje umetniške predstavljivosti in domišljije z zamišljanjem in ustvarjanjem. - Negovanje, spodbujanje in razvijanje čutnega doživljanja z usmerjanjem povečane pozornosti v občutenje telesa, tipanje, opazovanje in poslušanje sebe ter izbranih virov iz okolja. - Uporaba in razvijanje spretnosti; eksperimentiranje z umetniškimi sredstvi (telesom, predmeti in instrumenti). - Spoznavanje ekološke pridelave in permakulture. - Vzgoja rastlin, spoznavanje aktivnosti vrtnarjenja. - Otrok biva v naravi in jo doživlja v različnih okoljih, dnevnih in letnih časih, vremenskih razmerah. 12 Valerija Šijanec Petra Šobak Mirjam Maučec in Petra Sobočan Renata Žerdin, Andreja Podgorelec, Tadeja Sarjaš Dejavnost Mali fotografi Starostno obdobje Od 5 do 6 let Ljudski plesi Od 4 do 6 let Gledališče 4–6 let Plesno ritmična 4–5 let dejavnost Cilji Doživljanje, spoznavanje in uživanje v umetnosti. - Razvijanje občutka za opazovanje ter spoznavanje sebe kot ustvarjalca. - Eksperimentiranje z umetniškimi sredstvi (fotoaparati) in njihovimi izraznimi lastnostmi (fotografijami). - Spodbujanje splošne ustvarjalnosti pri pripravi in uporabi umetniških sredstev (fotografij). - Seznanitev otrok z ljudskim izročilom: s plesno kulturo, ustvarjalnostjo in petjem ljudskih pesmi. - Spoznavanje in ohranjanje ljudskega izročila ter oblačilne dediščine. - Omogočanje in spodbujanje otrok z ljudskimi igrami in običaji. - Telesni in duševni razvoj otrok. - Doživljanje, spoznavanje in vživljanje v umetnosti gledališča - Spodbujanje splošne gledališke ustvarjalnosti od priprave do izvedbe. - Otrok se izraža s kretnjami, gibi; razvija individualne ustvarjalne potenciale v fazah doživljanja, zamišljanja, izražanja, komuniciranja in uveljavljanja na področju umetniških dejavnosti. Izvajalci Lea Gomboc, Nataša Kranjec Sandra Pučko in Tadeja Sarjaš Patricija Horvat in Monika Lorbek Lidija Sobočan in viktorija Mlinarič Dejavnosti se izvajajo v času obratovanja vrtca, (če je prijavljenih vsaj pet otrok in če bodo razmere dovoljevale, se bo izvajalo na ravni celotnega vrtca in ne po mehurčkih). Otrok se lahko prijavi največ k dvema dodatnima dejavnostma (dejavnost Malček bralček in Mali sonček se izvajata v okviru rednega programa, vključeni so vsi otroci v oddelku). DEJAVNOSTI ZA OTROKE, KI NISO VKLJUČENI V VRTEC Občasno vključevanje otrok v vrtec je namenjeno spoznavanju in približevanju življenja v vrtcu otrokom, ki vanj niso vključeni. Poteka v obliki skupnih prireditev, praznovanj, predstav in igralnih uric. V dopoldanskem času bo organizirana igralna urica za otroke novince. Čas Dejavnost Nosilci izvedbe September Priprava filmčka o življenju v vrtcu Črenšovci Nataša Kranjec, – maj (1x na leto krajši film, vezan na osrednjo temo). Zdenko Temlin, Lea Film bomo predvajali staršem in otrokom). Gomboc Marec 2024 Dan odprtih vrat Vse strokovne delavke Celo šolsko Prireditve, predstave Vse strokovne leto delavke PRAVICE, OBVEZNOSTI IN ODGOVORNOSTI 13 PRAVICE OTROK Vrtec je institucija, ki mora skrbeti za uresničevanje temeljnih otrokovih pravic. V tem poglavju bomo izpostavili le nekaj teh pravic iz Kodeksa etičnega ravnanja v vrtcu, Deklaracije o otrokovih in človekovih pravicah Ustave Republike Slovenije: pravica do spoštovanja osebnega dostojanstva in integritete (neokrnjenosti) otroka; pravica otrok do enakih možnosti; pravica do zagotavljanja varnega, zdravega, razumevajočega in spodbudnega okolja; pravica do zasnovanosti dela z otroki na značilnostih razvoja otroka v določenem starostnem obdobju in na značilnostih posameznega otroka; pravica otrok do izbire; pravica otrok do spoštovanja zasebnosti in intimnosti; pravica otrok do verbalizacije (govorno izražanje). PRAVICE STARŠEV Pravica do spoštovanja in upoštevanja staršev kot primarnih skrbnikov, ki nosijo glavno odgovornost za otrokovo vzgojo in razvoj; pravica staršev do postopnega uvajanja otroka v vrtec: ob vpisu otroka v vrtec staršem omogočamo, da so v obdobju uvajanja otroka v vrtec (z dnem uradnega začetka obiskovanja vrtca) določen čas skupaj z otrokom v oddelku; upoštevamo mnenja in prepričanja staršev o času, ki ga želijo preživeti skupaj z otrokom v oddelku; enake pravice imajo starši tudi v primeru, ko otrok zamenja oddelek; pravica staršev do obveščenosti o programu vrtca in aktivnega sodelovanja v njem; pravica do strokovne pomoči pri vzgoji otroka; pravica do spoštovanja zasebnosti družine. OBVEZNOSTI STARŠEV DO VRTCA Zagotovite ustrezno spremstvo otroku na poti v vrtec in domov – spodnja meja starosti spremljevalca je 10 let; otroka osebno predate oz. prevzamete vzgojiteljici ali pomočnici vzgojiteljice tako pri prihodu v vrtec kot ob odhodu domov; redno sporočate prisotnost otroka; prijavite izostanek otroka in sporočite vzrok izostanka; bolnega otroka ne vključujete v vrtec; ko ozdravi, morate prinesti zdravniško potrdilo; otroka oblečete in obujete primerno glede na vremenske razmere (gumijasti škornji, dežni plašč, poleti kapa, po potrebi rezervna obleka); otrok naj ima v vrtcu varno obutev, ki ga ne ovira pri hoji, nožici mora nuditi oporo (zaradi varnosti naj ne nosijo natikačev); nošenja nakita v vrtcu ne odobravamo iz varnostnih razlogov in zanj ne odgovarjamo, če se uniči ali izgubi; nošenje igrač v vrtec je v dogovoru s strokovnimi delavkami oddelka; uskladite prihod po otroka z njegovim dnevnim ritmom in se držite dogovora z otrokom; upoštevate dogovore, sprejete na roditeljskih sestankih v vrtcu; posredujete potrebne podatke vrtcu oz. občini in javite morebitne spremembe (naslov, tel. št. ...). ODGOVORNOSTI STARŠEV DO VRTCA KOT INSTITUCIJE 14 - S svojim ravnanjem, vedenjem in delom prispevamo h kakovosti programa vrtca in njegovega ugleda; v imenu staršev lahko govorimo samo v primeru, če smo za to pooblaščeni; svoje lastno mnenje in svoja stališča moramo ločiti od tega, kar govorimo v imenu vseh staršev; za nastale konfliktne situacije in probleme poiščemo možnosti reševanja znotraj vrtca; z zagotavljanjem spremstva otroka v vrtec in iz vrtca skrbimo za otrokovo varnost. ODGOVORNOSTI STARŠEV DO DELAVCEV VRTCA Spoštujemo kompetentnost, strokovno avtonomijo delavcev v vrtcu; spoštujemo pravico do zasebnosti delavcev v vrtcu in do nedotakljivosti njihove osebne integritete; negujemo strpne medsebojne odnose brez predsodkov glede na raso, vero, nacionalno pripadnost, starost, premoženje, politično prepričanje ali življenjski slog delavcev vrtca; če opazimo neetično in nekompetentno ravnanje delavca vrtca, na to opozorimo delavca vrtca ali vodilnega delavca v vrtcu; ocena takega ravnanja mora temeljiti na dejstvih in biti pomembna z vidika otroka, interesov družine in programa vrtca. ZDRAVSTVENA PRIPOROČILA IN PREHRANA Osnovno vodilo: V vrtec pridejo samo zdravi otroci oz. zaposleni. Pomembno je, da so starši in zaposleni seznanjeni s simptomi in z znaki bolezni COVID-19 in ob pojavu simptomov in znakov ustrezno ukrepajo. Želja nas vseh, tako staršev kot tistih, ki z otroki oz. zanje delamo, je, da bi bili naši otroci zdravi in bi se dobro počutili. Zato smo pripravili naslednja priporočila: Ob nujnih stanjih in nenadno nastalih bolezenskih znakih ukrepamo v skladu z internim NAČRTOM VRTCA ZA UKREPANJE OB NUJNIH STANJIH IN DOPOLNJENIMI PRAVILI RAVNANJA V VRTCU ČRENŠOVCI V ČASU UKREPOV EPIDEMIJE COVID19 OB NOVEM ŠOLSKEM LETU ter novimi Priporočili za ukrepanje ob nujnih stanjih 2022. - V vrtcu praviloma ne dajemo nobenih zdravil. V izjemnih primerih lahko otrok dobi predpisano zdravilo na podlagi predhodne pisne privolitve staršev. Ob pojavu že znane bolezni ali poslabšanju kronične bolezni, npr. vročinski krči, astma, moramo imeti za dajanje zdravila predhodno pisno privolitev staršev s soglasjem zdravnika in navodila o dajanju zdravila, ki jih je posredoval zdravnik. Kdaj otrok ne sodi v vrtec? - Je prehlajen. Ima povišano telesno temperaturo, neobičajna utrujenost, težko dihanje. Je v zadnjih 48 urah nazadnje bruhal ali imel drisko. Ima drisko – vodeno blato več kot dvakrat dnevno, s primesjo sluzi ali krvi. Ima v ustih razjede in se slini. Ima izpuščaje z vročino ali brez. Ima gnojen izcedek iz oči. Ga boli žrelo in ima otekle bezgavke. Močno kašlja. Ima uši, oziroma dokler niso le-te odstranjene z ustreznim šamponom. 15 PREHRANA V VRTCU Jedilnike načrtujemo v skladu s smernicami zdravega prehranjevanja v vzgojnoizobraževalnih ustanovah. Bogatimo jih z veliko sezonskega sadja in zelenjave ter s polnovrednimi žiti in žitnimi izdelki, vključujemo ekološka in lokalno pridelana živila. Vsak dan imajo otroci na voljo za piti vodo, čaji v vrtcu so popolnoma brez sladkorja, otrokom ponujamo naravne sokove brez dodanega sladkorja (je del obroka). V skladu s priporočilom zdravnika pripravljamo tudi diete. Starši otrok, ki imajo dietno prehrano, se morajo oglasiti pri vodji vrtca. Po veljavni medicinski doktrini potrdilo za diete izda izbrani zdravnik na primarni ravni ali specialist pediater. Zdravnik splošne medicine lahko izda potrdilo za obdobje največ pol leta, ki velja za čas do pridobitve potrdila zdravnika specialista. PODATKI O PUBLIKACIJI Vsebino in obliko publikacije vrtca Črenšovci za leto 2023/2024 so pripravili: mag. Stanko Čerpnjak, Petra Smej in Zdenko Temlin. Fotografije: arhiv vrtca. Publikacijo za šolsko leto 2023/2024 prejmejo vsi starši otrok vrtca. Publikacijo posredujemo tudi drugim zainteresiranim ustanovam, zavodom ter posameznikom sveta staršev in sveta zavoda OŠ Franceta Prešerna Črenšovci. Naklada 110 izvodov. Črenšovci, september 2023 ravnatelj zavoda: mag. Stanko Čerpnjak 16 VREDNOTE, KI USMERJAJO NAŠ VRTEC:  VARNOST in SPREJETOST,  skozi igro razvijati KOMPETENCE za VSEŽIVLJENJSKO UČENJE,  usmerjanje k ODGOVORNEMU, ZDRAVEMU NAČINU ŽIVLJENJA,  SPOŠTOVANJE sebe in sočloveka. POSLANSTVO VRTCA: Smo vrtec, prepoznaven v domačem in širšem okolju. Naše poslanstvo je v sodelovanju s starši razvijati radovedne, kritične, ustvarjalne posameznike, ki se radi učijo, so odgovorni in spoštljivi do sebe, sočloveka, tradicije in okolja. Skrbimo za varen in celovit razvoj posameznika. VIZIJA VRTCA: SKOZI IGRO IN UČENJE SPODBUJAMO SPOŠTLJIV ODNOS, KI V ZDRAVEM, VARNEM IN USTVARJALNEM OKOLJU RAZVIJA RADOVEDNEGA IN SREČNEGA POSAMEZNIKA OB PODPORI STROKOVNEGA KOLEKTIVA.