O čarovnih zeliščih. (Spisal I. Tušek.) (Konec.) ' V. Težko je najti pravih vzrokov tej čudni zmešnjavi. Tohko je gotovo, da so k čarovniji mnogo pripomogli hudobneži, ki jim ni bilo težko zapeljati in omamiti siromašnih in moralno zanemarjenih žensk, obdarovanih vrh tega tudi s preživo vero na osobnost hudičevo. Saj ni bila ne ena čarovniška pojedina biez pijančevanja in biez nečistosti. Ljubovfinje z dozdevnim vragom je zmešalo um ženskam poprej, ka­ kor moškim, ker so one veče občutljivosti in živeje domišljije; zato je pa bilo pravih in dozdevnih čarovnikov mnogo manj , kakor čarovnic. Rekel bi, da s) po Sloveniji trosili čarovnijo najbolj cigani. Morebiti, da pred njihovim prihodom v Evropo naš narod ni znal za čarovnice, in da so ga seznanili še le ti ž njimi. Okoli leta 1417 so prišli prvi cigani na Ogersko in od lodi v bližnjo Slovenijo. Brezbožni in nagnjeni k čarovniji, kakor so bili, tnišli so v prebivav- cih teh krajev pripravne učence. Marsiktera čarovnica je pri sodbi hudiča tako popisala, da se njen popis popolnoma vjerna z razkuštrano podobo ciganskega capina. To po samotah živeče ljudstvo nima skorej nikakega hišnega orodja, ni pa nobena družina brez sreberne čaše. Čudno je, da pri čarovniških pojedinah se je iz hrasta tekoče vino napijalo vseh^ v srebernih čašah. Vrag mnogokrat osebam, ki so se mu zapisale, vprasUa v vrat, v roko ali v prst znamenje, ki ga potem s hostijo drgnejo, da nikdar ne izgine. Da je še zdaj ciganov, ki imajo taka znamenja, tega sem se prepričal letošnje velike noči v hrvaškej Posavini. Pa naj je bil človek še tako sirov, še lako moralno zanemarjen, vendar nikakor še ni jasno, kako in zak