Katolišk cerkven lisi. Danica izhaja 1 , 10 in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in veljii po pošti za celo leto 3 gld., za pol leta 1 gld. M kr.. v tis iprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danica dan p J J B ---------• XVI. V Ljubljani 1. maliga serpana 1863. skaruici poprej. Ll«t 19. Sr. Anton Pntiranski. Pritecimo v vertic zlati. Lepih rožic si nabrati! Svet' Anton jih je sadil. Nam v zgled jih je redil. V glavnem mestu Lizabonu Luč zasjala je Antonu. Tam se je na svet rodil; Jezus je pri njemu bil. Že v mladosti mu cvetela Je deviitva lilja bela; Bil je kakor angel svet. Cerkve Božje žlahten cvet. Svet' Anton po Božji volji Si meniški stan izvoli, Da bi molil noč in dan, Od ljubezni Božje vlgao. Bil jc biser učenosti. Govorništva in modrosti; Ko je svete bukve bral, Jezus je pri njemu stal. Pridge glas ko grom pretresa Grešno duše in telesa; Spet pa milo je donil. Ko bi rožice sadil. Zmot prepriča krivoverce. Tolovajev terdo serce Za pokoro omeči d čudam boije milosti. Daljnost mu je znana bila. Ve prihodnje dogodila; Vse jezike govori, .Mertve večkrat obudi. Kar po njem je Bog na sveti Storil, kdo vse ve oateti? Vsih sirot je oče bil. Njih preganjavce krotil. Ko mu amertna ura bije, V rokah Jezusa, Marije Vzame od sveta slovo, Ino gre v aveto neb6. Svet* Anton, člov'k, ne pozabi! Nas v lepi vertic vabi, Rož duhovnih si nabrat Za nebeški venec zlat. Joief Virk. tPopoini spominki. Romanje k sv. Kervi v zgornjem Gorotanu. V častiln i spomin štiri stolen niče slavite ljubljanske škofije popisuje Jož. Levlenlk. (Dalje.) Od jezera dalje pelje zdaj cesta precej dolgo ob robu tamnega smrečja. Pospešivši korake prišel sem do vasi doljna Bela, ki stoji na meji slovenske in nemške Žile in že spada k št. Mohorski fari. Odtod pelje pot zopet skozi polja, ki so opasane na levo in desno z nizkimi gosto obraščenimi brežuljki. Vedno bolj prikrival je na-stajoči večer trudno zemljo. Čez desni grič zadonel je zdaj naenkrat mogočni klic breučečega, k večernicam va-bijočega zvona, — še en čas grem — kar se cesta krog griča okrene iu stal jc pred inuiioj prijetni ter g št, Mohorski s svojim svitlim kositarskim zvonikom. Bilo je že skoraj popolnoma tamuo, blizo dekanijske cerkve čakalo me jc spreljubo prenočišče in med tem, ko so mi razsvitljenc cerkvene okna in orgelni glasovi naznauovali, da nahajajo se pobožni šentmohorčani ravno pri večernicuh, stopil seni hrepeneče čez gostoljubni hišni prag. Sprejet sem bil, kakor sc sprejemajo naj ljubši znanci ua sveti in naj lepša soba celega poslopja odkazana mi je bila v nočni, že zlo potrebni počitek. — Strel in zvoneujc v zgodnje jutro naslednjega 13. julija (nedelja j nuziianuval je, tla obhajal se lo tu danes slovesu« god farnega patroua sv. Mohorja. Tudi jaz sem bil zarano na nogah. Mnogo ljudi sošlo se je bilo k jutranjemu duhovnemu, velikoveč pa še, kakor jc o tacih prilikah sploh navadno, k velikemu slovesnemu opravilu. Velika, v goti-škem zlogu zidana cerkev, ktera je zadnje leta po velikem trudu tukajšnjega c. gosp. dekana od zuotraj in zunaj skoraj vsa in pa prav krasuo prenovljena, okinčana je bila danes s svojo naj lepšo opravo; cerkveno petje pa. spremljano od orgelj iu hrumeče godbe, razlegalo se je tako lepo po prostornem svetem hramu, da kuj enacega že zdavnej nisem slišal. Smem rcci, da kadar cerkev dobi enkrat šo svoje velike nove orgije (ktere bi bile imele po obljubi orglodelca ravno danes vpervič peti), bo Božja siužba tu •osebne posueme vredna. Sploh je ta cerkev ena uaj lep-i>.n, kar sem jih jaz vidil v (io.otunu. - Popoldan po slovesnih večeruicah sem šel, ker je imel moj predrag gosto-Ijub neko posebno opravilo, v njegovi prijetni družbi uro hoda iz Šetituiohora. Vidil sem pri ti priliki, da tudi podružnice šentmohorske ne zaostajajo glede prenovljenja za faruo cerkvijo. Nazaj v terg pridši okrepčal sem se z dobro malo južiuo, mislil pa ludi kiuali ua počitek, kajti v prejšnji noči zastran velike truduosti iu zgodnjega streljanja ni bilo veliko spanju. V čast prebivavcem šentmohorskim morem reči, da ui sc motil ue z godbo, ue z drugimi nerodnostmi nočni mir in prav sladko sem zamogel spati. — Kakor ima vsaka okolica, skoraj vsaka fara kak svoj poseben kraj odločen za posebno češčenje Marije Device, tako ima tudi Seutmohor ua bližnjem liomcu malo cerkvico, posvečeno uebeški Kraljici. Prav radi ljudje k nji romajo. V jutro naslednjega 14. julija vabil je zvon pobožne trume tje k sv. maši. Tudi jaz se jim pridružim. Nisem sicer uajdel bogato okiučanega hrama nebeške Matere Marije, pa vender ima tudi ta cerkvica vsled svoje lege nekako mikavnost. Mašno pobožnost je poviševalo vbrano petje, spremljevano s precej dobrimi orgijami. Letos bo tudi ta cerkvica prenovljena. — Popoldan podal sem sc s svojim blagim gostoljubom pogledat nekoliko zgornju zilsko dolino. Cesta pelje iz daljnega oddelku šcutinohorskcga terga ven okrog nizkega s tamuim gojzdom obraščeuegu grička, kjer sc verh male višave kmali pokaže razgled v zgornjo Žilo. V začetku nc obeta taista ravno posebnih mikavnost. Sicer sc lepo kaže na levo tje unkraj reke Zilc Modcrnju vas z bogatim poljem; tudi visoke gore s svojimi zelenimi planinami iu pustimi goličavami — mejniki Italije — mogočno obdajajo dolino; al kmal naprej gor dobi ravnina enotno, šc bolje reči, dolgočasno podobo. Široki vodotoc potuhnjene Zilc svedoči tudi tu, tla ona Itoie biti edina vladarica cele ro- dovituc ravnine. Ako bi se dala ta reka vladati človeški umetnosti, koliko lepega polja bi tukaj rodilo dari Božje Hianovnikom dolinceiu; al divji stranski potoki včasih s tako silo prihruše, da zalijejo iu z razno šaro pokrijejo ravnino, ustavljajo derečo Žilo, ali pa jo z ene strani široke struge v drugo potisnejo. Nasledki tacih neviht se kažejo prav pogosto. Zavolj tega se je napravila poslednje leta skoz zgornjo Žilo nova cesta. Poprejšnja stara cesta peljala je večjidel po dnu doline, je mogla dvakrat glavno reko prestopiti. in bilo je popotvanje po nji o povodnjih toliko bolj pogosto s smertno nevarnostjo sklenjeno, ker čez nektere stranske potoke zastrau široke struge ni bilo moč mostov narediti, hudourniki pa so včasih — bi rekel — v hipu prihruli od gora. Nova cesta prične se kinali zunaj Sentmohora in je, kakor zlo \>e ceste novejših časov, prav umetno izpeljana. Der/i sfeoz in skoz precej visoko ob levem obrežju Žile, tc ua več mestih dolgo skoz robovje vsekana in je stala nek do .»o tisoč gold. stroškov. Ker se jc prejšnji deželni poglavar, plemeniti baron Šlojsnik*) /a osnovo iu izpeljavo tc »cste posebno veliko prizadeval, iu da bi sc ohranil hvaležni spomin poznim vnukom, imenuje se ona: ..Slojs-nikova testa. Še več; tam gori, kjer se dolgočasna enotno«! doline skonča in ona dobi zopet bolj prijazno podobo, postavljen jc nu mesti, kjer se okoli malega grička pridše-(iiii popotniku hipoma odpre lepi razgled v zgornji del doline. kamnitni obelisk z nemškim v skalo vsekanim na- pisom: ..sdojeaikovit cesti." -podaj pa: . \ i - oceni u po-pesitelju \ Inu Istio »ovoizdelanc ceste Njih eksceleoeii il. g. J.ni >lojsniku c. k. deželnemu poglavarju gorotanskemu Itvalczna Zilska dolin*." Kakor sem rekel, spremeni sc ud spominka dalje obraz kolu t I'nkraj reke razprostirajo se od zdaj naprej rodovitne polja, od kterih ima mende ludi mikavno lam stoječa • i na vu« Dropolje (prav Dobropoljc) svoje ime. Opomniti moram to, da ludi zgornja Zibka dolina, akoravno zdaj nemška, spadala je kdaj med kraje slovenske. — Imena \asi. »oia i. t. ti. !o jasno spričujejo. Posmehovati pa se •i »ta m hote človek, ako pomisli, kako si je ubogi Nemec terpiičil ali ue terpinčil svoje možgane, da je spravil u. pr. i/ slovenskega imena llobropoljc svoj nemški „Tropelach." **c bolj smeha vredno pa je prekerstenje vasi, ktera stoji dalje gori in je bila za danes namen iu konec mojega po-potvauja. namreč: ,.Vratna vas." Ob času beneške republike bila jc namreč cela dolina napočez z zidom prezidana, poleg imenovane vasi pa so bile napravljene vrata, klerc so se zavolj tihotapstva (kontrobantaiija) i. t. d. po noči zapirale. Toraj: Vratna vas. In kaj meniš, ljubi bravec, kako je prctolmačena ta beseda na nemški jezik ? Prav priprosto. samo — smejati se ne! „Kattcndorf" se zove. l.lejtc! tako se je napravila iz slovenske ,,Vratne"—nemška ..Podganska vas." — Pa — pustimo tc kratkočasnice. Ilolina proti Vratni vasi je vedno prijetniša ter odpira -e proti sloveči l.okavi in Tirolskemu. Tam. kjer sc stranska pot zavije ua levo od nove kantonske ceste, napotila sva st tudi midva z mojim gostoljubom po nji iu preslopivšfa derečo Žilo bila sva zdajci na kraji svojih zelja. Ker je bilo včeraj tu cerkveno žegnanje, jc bilti ljudstvo (udi šc danes, kakor pravimo, žitlane volje, kar mi jc že poprej od dalječ naznanovalo streljanje tarče, zdaj bližej pa šc drugi prijetni iu neprijetni glasovi. Vratna vas jc mogla prejšnje čase od povodiuj silno terpeti; zakaj po ulicah je viditi toliko sipe iii proda, da hiše žc le na pol gledajo iz tla in se v slednjo gre po stopnicah doli; kakor v klet. Daljej je vas tudi še žalostna spričevavka, kako se v verskih za- ") Nama kranjeka kronovioa ima idaj arečo, imeti tega blagega gospoda ta svojega deželnega poglavarja. Pia. devah vse spreminja na sveti. Od kakih 50 — 60 katoliških hiš je — če se prav spominjam — ob času Lutrovega no-voverskega zaliva le kakih 11 veri očakov zvestih ostalo; druge so odpadle. Ce je pa tudi to žalostno znamnje preteklih časov, morem pa vender tudi povedati, da nova doba obeta zopet boljo prihodnost. Po naključbi sošel sem se bil tu z evangeljskim duhovnikom bližnje občine, ki je bil prav priljuden, ter sem čul od strani, da se prav prijazuo tudi katoliškemu duliovstvu bliža in se vljudno proti njemu obnaša. Dalje sem zvedil, da cvaugeljci tudi vedno bolj posnemajo obrede sv. katoliške cerkve, tla n. pr. ob časih stisk (suše i. t. d.) hodijo dežja prosit in sicer (kar je dobro pomuiti) k katoliškim cerkvam; — tla si prižigajo luči pri svojem duhovnem opravilu; da sc jim križev teden, kar pred ni bilo navadno, mora tudi en dan obhajati božja s!uba; — da celo nekteri žc pri katoliških duliovnih sv. maše najemajo i. t. d. — Omenim naj šc tu ludi verlega katolika gosp. Waldner-ja. »Slovi namreč kot podobar, ncinšk pisatelj in pesnik dalječ okrog; tudi za domačo cerkev (bila jc nekdaj o časih katoličanstva farna J si nekako zlo podviza. Kupil je zanjo stare orgije, in ker je tukaj ob določenih nedeljah tudi zunaj lare Božja služba, hoče on sam biti organist. ( Dalje nasled. ) Mz ZiM. seje deželnega zbora ljubljanskega. Poslauec dr. Blcivveis (v slovenskem jeziku, kakor uaslcdva j: Svetli kuezoškof so tako temeljito, tako živo zagovarjali pravico duhovnikov, da se skoraj ue da šc kaj dostaviti temu. Z oziroin vendar na današnjo obravnavo si nc morem kuj, da bi se uc poslužil tistih besedi, ki so se v tej zbornici žc uektcrekiati slišale, du namreč danes „uiit Stauncu, mit Vervvuiidciuug" vidim, da gre za ue dosti skrito overž-bo tega, kar je slavui zbor dva dni pred skleuil. Sklep je bil uui dan gotov — tako zapisano stoji v zapisniku sitnogralicnem. Jaz za svojo stran moram p r o t e s t o v u t i zoper to, da bi se prekucnilo, kur jc bilo že sklenjeno, — protesto-vati moram za gospoda pcrvosoduika voljo, ker to bi kazalo, da ui unidan po opravilnem redu vodil glasovanja, — proteslovati moram za voljo slavnega zbora samega, ker čudno, prečuduo bi bilo brati v stcuografičuih zapisnikih, kteri po 15 opravilnega reda morajo biti ,.eiu treucs llild der Verhandluugeu," če bi se v njih bralo, da jc rekel danes černo, kar jc rekel pred tremi dnevi belo, da je tedaj brez prevdarka unidan sklepal. To, kar jc gosp. Dežiuau omenil zastrau bolnišnice, da tudi takrat se je zbor prijel g. iiuttiuuiiovcgu predloga, da sc jc rešil iz zadrege glasovanja, to nikakor ni priličuo današnji zadevi — bilo jc uno vse drugač. l'o vsem tem tedaj protestujein, da bi imeli oblast danes podirati to, kar jo bilo že sklenjeuo, kur jc tedaj že doguauo. To je formalni del, zoper kterega sciii sc primo-ruucgu čutil svoj glas povzdiguiti. Sedaj pa to reč, ker je žc postala predmet pravde, gre premisliti šc od drugo zelo zelo važne strani. Skakošuo pravico, vprašam, se morejo izpahniti kaplani? Kje je bila, ako to obvelja, ustavna svoboda, ktere zastava se je včasih ravuo od strani g. Dežmauove žc tako visoko povzdiguila v tej hiši? Ce ima pravico voliti iu voljcu biti častnik vojak, zato ker no more več služiti cesarja, zakaj bi ne imel ravno te pravicc duhoveu kaplan, ki še cerkvi služi? Ce ima pravico voliti iu voljen biti cesarsk, deželen in drug uraduik, ki je daues tukaj, jutri tam, pri kterem ee ne dela nljeden razloček: ali je kance I is t ali predstojnik, mladeneč ali starec, sakaj ne bi imel ravno te pravice duhoven kaplan, in bi se ravno pri njem delal razloček po starosti, ali da ui privezan ua en kraj, ali da bi se gledalo na njegovo višjo ali nižjo službo, ker se vendar menda duhovniki ue delijo v ..giuajnarjc korporale," „feldvvebelne" ali „oficirje" (prav! smeh!), iu da bi potem le samo fajmošter bil „častnik" za volitev sposobeu? Ce ima pravico voliti iu voljen biti učitelj, ki šolsko mladino uči brati, pisati, račuuiti itd., — zakaj bi je ue imel kaplan, ki jo večidel katehet, tedaj tudi učeuik v šo | i? Ce ima pravico voliti iu voljen biti zdruvuik kirurg, ki celi rane životuc človeku, zakaj bi ne imel te pravice duhovnik kaplan, ki mu ccli dušne raue (dobro!)? Ce tedaj povsem tem vojaštvu, uradnikom, uči-teljstvu, zdravnikom itd. ui zapeitu srenjska zbornica, kaj bi uiar le cerkvi bila? Tega, gospoda moja! ni storila postava srenjska od leta 1849, — tega ni storil še tisti načert ne, ki nam ga je v posvet poslala leta 1859 toliko grajana Bachova vlada. — kako bi sedaj mi, ki se poganjamo za pravo ustavno svobodo, celemu visokočaMilljivemu in za narod nas toliko zasluženemu stanu kaplanov krajšali to pravico?! Gospod Dežmaii je sicer navedel ces. postavo od 27. februarja 1850, klcia tolmači sposobnost duhovnikov za volitev, iu jo rekel, da v tej postavi stoji: „die Priester des drcifachcn kathol. llitus, vvclche dic pfurrlichc Jurisdiciioii selbststuudig ausuben.** Ali odgovoriti moram na to, da ta interpelacija jc le veljala za sreujsko postavo od leta 1849. Sedaj imamo drug predlog, in pa leto 1803. Ce bi bila vlada hotla, da bi uno staro obveljalo, bi bil vladni predlog lahko posnel tiste besedo in tisti zastareli pomen; tega pa sama vlada ui hotla, kaj bodemo mi nazaj segali v tiste čase. za voljo kterih smo srečui, da smo jih prestali?! Vem sicer, da kakor viri In i glas v srciijskem zboru utegne marsikomu presedati, tako tudi glas od katiionsku gosposke neodvisnega kaplana, ali to uc more iiatu pravilo bili, ki motamo pravični biti vsem stanom n nijednega s kratenjem ustavnih pravic no smemo zaiiti, zlasti pa omikanega in velike časti vrednega duhovnega ne: Zato priporočam si. zboru, naj ostane uiož beseda, iu uaj obderži, kar jc sklenil, da so 1 lil. a. volilnega reda glasi : „Die iu der OrtsseeUorge augesicllteu Geist-lichen." Pervo otročje »r. ObhitfUo. Navado imam, pervo sv. Obhajilo, kar sc da, slovesno obhajati; pa niso sami pervenei, ampak vsi šolarji skupej; saino de listi, ki su pervikrat, so kakor pervi uovi ženini in neveste Jezusa Kristusa; drugi, ki so že pri sv. Obhajilu bili. so pa kakor drugi iu družice. Posebno se mi potrebno zdi, tudi druge otroke privzeli, ker sam po sebi vem, kako siiu bil pervič plah, do nič prav uc pomnim, kaj in kako sc jc godilo; drugič in tretjič pa, kakor vidim, res slovesnost bolj v serce gre. 1. Spoved vsih šolarjev iu tistih uešolcov, ki pervič k sv. Obhajilu gredo, je pred ta dau popoldue s spovednimi molitvami (in kadar ui premerzlo, do otroci lahko čakajo, je tudi večerno pozdravilo iz Memuosiua). 2. Drugo jutro ob ' 4 ti pridejo vsi otroci v šolo, deklice z vencatu na glavi, mladenči s šopkom cvetlic ua persih. 3. Od ondod je procesija v cerkev z banderi in trijan-čenjem vsih zvonov; pred duhovnimi gredo otroci, za njimi starši in botri. kteri so posebuo k ti slovesnosti njih ker-seneov povabljeni. Moli se sv. rožcukrauc al se pojo lav-retanske litanije. 4. Procesija gre k kerstnimu kamnu; tam je po Me-mnosinu ponavijenje kerstne obljube: Vera, upanje, ljube- zen, ker-tua obljuba. Potem se, kakor pri sv. kerstu. prižge sveče, ktere otroci seboj prinesejo, ali tukaj dobijo in gredo k včlikimu oltarju; poje se pc-eni pred sv. Obhajilam; in zatem se sveče ugasnejo. 5. Pridiga od sv. Obhajila itd. 0. Peta sv. maša z blagoslovama, in uied mašo pri-merjeno pesmi. 7. Molitve pred sv. Obhajilam. Očitna spoved, slovensko 8. Obhajanje otrok, ki po cerkvi kleče. Poje se pesem na koru brez orgel: Jezusa ljubim (Memnoziuoii |. 9. Molitve po »v. Obhajilu in zaobljuba Jezusu. 10. Sklepni govor pred oltarjem; opouiiiiovaujc k ljubezni do Jezusa; dc bi tega dneva ne pozabili, sc jim ka) dušnih daril v vedin spomin priporoči. 11. Potem se sami kaj molijo, ali se lepši, če jim učitelji molijo. 12. Nazadnje dobijo kaj jesti, da se otesajo. ker pobožnost precej dolgo terpi; dobijo podobice, nalas za t« pripravljene. Carissimi sacerdotes Christi .le-u! Nolile omitterc eju*modi solernuitates; vi\ enim mm potest. ijuantopcie eae teiicra corda c niimn ean'. nec ju-ventus caium umjuam obliviscetur. luiioccutes autem la-erimas, in tali occa«iouc luudi solitas, nobis in die judicii oji veri, pa ui se mu kar berž po sreči izšlo. Otroci pa so >c odrejali po katoliški. Ko je prišel čas. da se iiuajo podučiti za pervo sveto Obhajilo, jim jc pripeljal slovečega dunajskega pridigarja jezuita Kliukovstioma. Kmalo pa se je zaslišalo, da su je tudi vojvodinja sama po-katolicila. Kaj pravite k temu. Slovenci? — Kgo vero sentio, pult hei rimam c-se lidem nostram! — Z Bogom! Iz Ljubljane. Prihodnjo nedeljo, <». t. 111., ua večer bo v citavnici beseda v poslavljcuje gosp. dr. Janeza B I e i vv c i s - a. kakor dvajsetletnica njegovih ,,Novic." Podala se mu ho o tej priliki slovesno sreberua pisalna priprava z zlatim peresom, pelo se bode več pesem iu govorov besedilo. Na Hudim pri Kovorji. kakor suio ravno zvedili, je 25. u m po polnoči sest gospodarjem vse vse pogorelo; komej -o življenje uuesli in nekaj živine oteli. Neki gospodar je itomaj svojega starega, 3 leta slepega očeta že iz plamena oducsel. Velika nesreča! Reveži po pomoči zdi-hujejo. t Dopis prihodnjič. Vr.) Hazfjieii po keraanakem a te t o. Ti«*oclctnica ss. Cirila iu Metoda se bo tudi v Kar-lovcu obhajala, osnovala sta jo citavnica in magistrat. Glasba bode tionela po ulicah iu veliki zvon bo slovesnost naznanil 4. mal. serpaua, j. zopet glasba in strel topov lOl; ob h obhod iz cerkve sv Trojice, pri kterem bode vse glavarstvo, cehi, šolstvo itd. Ob 'J bo imel govor v cerkvi sv. Trojice gimn. volja. vis. čast. o. Pavel Bošnjak. Ob lo velika sv. maša, pri kteri bo branje, evangelij iu koralno petje v slovenjem jeziku itd. K obhajanju tristoletnice tridentinskega cerkvenega zbora so 22. u. m. odšli: solnograski knez vikši škof žl. Tarnoczv in mil. škofa kerški iu lavantinski, dr. Vieri in dr. Stepišnek. V Trieiltu se je 20. u. lil. pričela tristoletnica tri-denškega cerkvenega zbora in se dokončala 21»., lo je, .-s. Petra in Pavla dan. Naslednje katoliške škofe je 2. u. m, izvolil ruski car: Vinc. Popiel-a, korarja in vodja duhovske akademije v Varšavi, škofa za Ploczk; korarja Lubienskiga škofa za Avgustov; dekana Jan. Kaliuskiga v Lužicah za koadjutorja grešku-zedinjenega škofa v Chelmu s pravico nasledstva; prelata Pavlu llzeuuskiga v Varšavi za sufragaua ondotne vikši škofije. Laske sladkosti. Sardinska roparska vlada zna kaj verlo katoliško Cerkev stiskati iu terpinčiti. Spoletauskcga vikšega škofa, ki ima ravno zdaj veliko opraviti s pripravami za novo cerkev pri čudežni Marii Devici blizo Spole le je ta nečedna, freimavrarska vlada v ječo vtaknila in mu britkosti dela, kakor le ve in zini. Cni dan je celo ondot-iia pošta pod pečat djala dva zvezčiča popisovanj gla-ovit-nih čudežev pii znani Marijni podobi ob špoleti. I.e-ta višji pastirje svoji cedi poslal pastirski list. kije pravo apo.-toljsko pisanje, lako tehtno in imenitno, tako piimcrno sadanjemu času, da bi si v greh šteli, ako bi lepega kosca iz njega tudi Dauičiuiui bravcem ne privosili. Apo>toljski mož piše: ..Ker uas sila, pokrita s pretvezo postavuosti, vleče z našega sedeža iu ob enem od vas, častiti bratje, in pre-Ijubljeni otroci v Jezusu Kristusu, ne vemo koliko časa bomo mogli podveržeui biti tej ljubi poskušnji Gospodovi za ktero mu hvalo dajajmo; torej se ne moicmo zderzati. da bi vam ne spregovorili toplih besed, ktere nam ta trenutek navdaja naše očetovsko serce." — Na io vikši pastir milva, da mora čedo zapustiti ob času, ko jc tako potrebno čutje pastirjevo nad njo, in razodeva, da vradi so jeli zoper vso pravico rojiti nad njim, odkar je bil ltl. kim. 1ŠG2 oudotnemu mestnemu sindiku pisiuo pisal, v kterem je branil pravice sv. Cerkve, protestiral zoper skruujeiijc Božje hiše, očital hinavšino, s ktero se hoče, da naj hi Cerkev služila v olepševanje poliliških in brezvladuih tiačclstcv itd. Višji pastir našteva še več pretvez, ktere mu je hinavska vrad-nija v hudobije štela iu ga po heriško v ječo vlekla, dasi-ravno ga jc boluhnega uušla. ..Mi pa sc čutimo mirne vesti, kakor bi bila to zu nas sniertna ura," pravi vikši škof in sedanji čas med drugim takole popisuje: Kakšna je zgoda našega časa ? Zgoda Jopova jc. V svoji ueskoučni modrosti in v svojo čast jc Bog dopustil satanu, kakor nekdaj, terpinčiti njegovo Cerkev, iu torej pred vsim drugim njenega vidnega poglavarja, prepoterpež-Ijivega, češenega papeža Pija IX, iu z njim njegove škofe, ujegove služabnike, vernike, ki so telo sv. Cerkve. K c c c, uni versu ijuau ha bet, in maiiu tua huii t. Glej, vse kar ima, je v tvojih rokah (Jop. 1, 12). Satan, s takim dovoljenjem od Boga, počenja svoje delo. Egressusque est satan a facie Domini. In šel je satan spred obličja Gospodovega. Je mar to priličcuje samovoljno? Govorimo prenapeto? Dela vam bodo povedale: ex operihus cognoscttis. Prederzni boj, s kterim se Cerkev preganja v ubogi Italii in se perti z vso silo vanjo protestanštvo pripraviti, bodi si z bukvami, ki se trosijo, ali s šolami, ki se uapravljajo, ali z učeniki, ki v njih vero prosto učijo, kakor hočejo, ali z brezbožnimi časniki, ki vsak dan hujši scrca iu čutila spridujejo; to jc delo satanovo. Naj vikši oblast pervih ključev, bisera katoličanstva, ki jih hrani nar pobožniši, nar pohlevniši, nar slovcčniši vsih papežev, sc brez strahu tolikanj černi, zaničuje in psuje s pomočjo satanovo. Zaiiikaruost, s ktero išejo razdreti škofovsko iu duhovsko veljavo, to je delo satanovo. Ločenje, ki ga gledajo vsaditi med škofe, kteri spoluujejo poslanje, ki so ga prejeli od sv. Duha, [in med njih duhovstvo in vernike. ki jih lisičje podpihujejo, da bi tega poslanja ne spozuali iu se nasproti puntali, je delo salauovo. Prostost, dopušena vsim brezbožnim, očitno iu po svoji volji preklinjali, kar jc nar svetejšega; — pa tudi nadleganje, obsojevanje, ob-globljevanje, ječenje škofov, duhovuih pastirjev iu pridigarjev. ker se poganjajo za pravice sv. Cerkve, za Božjo čast, iu ker brez strahu oznanujejo postavo iu voljo Gospodovo. — to so dela satanove. Metanje mnihov iu nevest Jezusa Kristusova iz njih svetili pribežališ; preguanje slavnih klošterskih naprav iz te uboge Italije, razdjanje njih tempeljnov in prebivališ in njih preobračauje v posvetuo, kterikrat celo nespodobno rabo, — to jc delo satanovo. Izreja mladine, ta studenec vclicih dobrot in velicih gorje, odmaknjena verskim napravam s pretvezo nar bolj černega obrekovanja, to jc delo satanovo itd. Hiiu. Razloček med rimskimi Hoduljami iu sudnijaini bahaško .,liberalnih" vlad se vidi zlasti iz sedaj dokončane rovarske pravde „Fausti-Venauzi-eve" iu 8 sokrivcev v Kiiitu. V tej pravdi sc je razodelo, da jc v Rimu rovarska skrivna družba .,zgornja Italija", ktero kerui in hrani sar-diuska vlada. Ciganske deržiučeta tc družbe so druge kertovc društva: „masoni" (freimavrarjiJ, „karbonarji", „mlada Italija... iu Jjuška Italija." To roparsko in prekueijsko družbo jc bil I. 1856-50 v Rimu izlegel sardinski opravnik m je bil pri tako imenovanem „narodneui odboru" predsednik. To škorpjonsko gnejzdo jc imelo če/. 80 glavarjev po vsih mestih, ktcrc vse zdaj pozna rimska sodnija. ki so vsi biezvcrni in zviti ljudje; ima pa tudi nešlevilne svoje manjši glave in mnogotere zaupnike in zakletnikc. Ti gadje, od Sardinije pitani iu paseui, so zapeljevali k puntu vojašino in deželstvo, in njih černo delo jc segalo gori v palatinskc straže; ravno ti so nakladali davke za častne sablje i. t. d. za Viktor Kiiianvela iu druge poredneže; razširjali rovarske razpise, napravljati demonstracije" itd. Rimska vlada je vse zvedila, kako je ta rovarski odboi dopisoval naravnost s Torinom in z uradniki uropanih rimskih okrajin. Cialdini, volkodlak pri Kastellidardi, ki ni vreden imena „vojak." je tudi v to potepi ust vo zapleten. Ti ljudje, prave nesnage, so / lažnjivimi iu nesramnimi fotografijami iskali zamerzo zbudili do gaetauske junankinje in vladne napolitanske ro-dovine; imeli so celo osnovano, velikonočno saboto 18tvu na Kervu ..to veselo novico," ki se sicer ne \«-. ct bo za ondotne katoličane vesela ali ne, ker greška prenapetost zoper katoličaiistvo je dobro znana, ljudstvo jc neki to naznanilo sprejelo z vesoljnim veseljem iu radovanicm i je ti ni h i, Jnbethn in tesnilni. Iloi. -Compagni je dva dni kričal v toiin«ki zbornici zoper tisto, ki ie dve leti poprej v lavno ti zbori!« i itkcl. da je uicrtvo. Kričal pa je moy zoper časno p««»c*'to -v. Očeta. Časna oblast cerkvena več ne živi. je rekel llon-Compagui 26. »«>ra l^til . iu grof Kav ur je slikal med smehom in ploskom. V rožniku l**<>3 pa je Ka\ui pat«. Pij l\ gospoduje častitljivo v Vatikanu, iu II«.n -<«