LETNIK XVII., ST. 6 (777) / TRST, GORICA ČETRTEK, 16. FEBRUARJA 2012 www.noviglas.eu SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCU E - TASSA RISCOSSA NOVI 'O o CENA 1 EVRO UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY WM NOVI GLAS IE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 V razmislek Solidarnost ne more biti enostranska! Slovenski center za glasbeno vzgojo (SCGV) Emil Komel je priredil srečanje med organizacijami, ki delujejo v prostorih Kulturnega centra Lojze Bratuž v Gorici. Srečanja so se minuli konec tedna udeležili predstavniki Katoliškega tiskovnega društva (KTD), Kulturnega centra Lojze Bratuž, Fundacije Gorica, Sveta slovenskih organizacij (SSO) Gorica, Zveze slovenske katoliške prosvete (ZSKP) ter športnega združenja (AŠZ) 01ympia. Tema srečanja je bila odsev gospodarske krize italijanske in slovenske države na organiziranost in na prihodnost goriških kulturnih sredin na drevoredu 20. septembra 85. Mara Černič, predsednica Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel, je poudarila potrebo po skupnem zasledovanju dolgoročnih strukturnih rešitev za ustanove, kakor je glasbena šola, ki ji predseduje. Glasbena šola in AŠZ 01ympia nimata nobene možnosti, da bi lahko delovali kakor podjetja, ki ustvarjajo dobiček. Morata ciljati na čim boljše upravljanje bodisi s finančnega kakor tudi z organizacijskega vidika, tako da ojačita in večata kakovost storitev. Obširna in poglobljena debata je privedla do dveh ključnih ugotovitev. Prva izhaja iz dejstva, da se morajo organizacije načrtno in brez odlašanja lotiti notranjega preustroja, da bodo lahko kos svojim nalogam tudi v prihodnosti. Druga ugotovitev pa je bila, da bo notranji preustroj posameznih organizacij učinkovit in perspektiven samo, če bo manjšina v celoti preverila in premislila ter posamezno ovrednotila delovanje vsake organizacije. Na tak način bo uporaba javnih sredstev najbolj učinkovita. Jasno je, da sedanji sistem delitve sredstev ni učinkovit in postopoma začenja biti krivičen. Dogajanja na zadnjem zasedanju deželne komisije glede prispevkov za Slovensko stalno gledališče in za Primorski dnevnik še enkrat potrjujejo nepripravljenost deželne institucije, da seže v lastni proračun in po potrebi poveča finančno dotacijo slovenski manjšini. Odbornik De Anna je apeliral na solidarnost v manjšini, vendar sam potiska člane komisije v težak, dobesedno nemogoč položaj pri odločanju. Za našo narodno skupnost sta prav tako pomembna Primorski dnevnik kot Slovensko stalno gledališče. Težava je v tem, da, če so deželna sredstva vedno ena in ista za reševanje posameznih situacij, se bo to odsevalo tudi pri dotacijah za druge strukture. Pred leti sta bili v finančnih težavah bodisi SCGV Emil Komel kot tudi Zadruga Goriška Mohorjeva, ki izdaja knjige Goriške Mohorjeve družbe, tednik Novi glas in revijo za otroke Pastirček. Žal takrat nobene konkretne solidarnosti ni bilo in obema ustanovama niso bila dodeljena nobena izredna sredstva prav zato, da ne bi oškodovali drugih organizacij. Sklepna ugotovitev srečanja je bila, da bo po notranji reorganizaciji struktur, ki sicer že poteka, katerokoli nižanje sedanje ravni javnih prispevkov organizacijam slovenske manjšine negativno vplivalo na delovanje le-teh s posledičnim obubožanjem kulturne ponudbe v goriškem in tudi širšem prostoru, kjer živi naša narodna skupnost. Solidarnost namreč ne more in ne sme biti enostranska, solidarnost mora zaobjemati vse, ne samo v lepih besedah, ampak v dejanjih. Prevečkrat smo namreč že doživeli v naši sredi, da se je pod solidarnostjo razumela pomoč vedno enim in istim, ki so zašli v težave, vedno pa na na škodo drugih. In zato prav gotovo ni nobena solidarnost t. i. vojna med revnimi pri nas, ki vnaša nova trenja, nove razpoke, nova razhajanja v našo narodno skupnost. ČEDAD Osrednja prireditev ob dnevu slovenske kulture Zakoreninjeni v domačem kraju, zazrti v prihodnost V mrzlem sobotnem večeru, 11. februarja 2012, je burja pometala po Hudičevem mostu in se zagan|ala ob vogale lepo tlakovanih ozkih ulic slikovitega Čedada. V mestnem gledališču Ristori, na z raznobarvnimi trobenticami okrašenem odru, pa je že zadišalo po pomladi, po "prihodnosti", tisti, do katere moramo gojiti spoštovanje. Če bomo o prihodnosti le lepo in priložnostno govorili, a ne bomo zmožni je spoštovati in gojiti, ne bomo zmožni je postaviti na sam vrh naših vrednot, in to prav v času krize, ki zahteva revizijo naših strategij in ciljev. "Zapomnimo si: poravnati moramo moralni dolg do prihodnjih generacij in predvsem do samih sebe". Take so bile sklepne besede slavnostnega govornika Dimitrija Waltritscha na skupni, osrednji Prešernovi proslavi, ki je tokrat potekala v čedajskem gledališču Ristori med rojaki, Beneškimi Slovenci, katerim so v preteklem stoletju in še prej zgodovino pisali mračni časi, pa tudi sedaj ni zanje vse rožnato. Skupno proslavo ob dnevu slovenske kulture pod pomenljivim naslovom Naš jezik je glas naše duše sta priredila Slovenska kulturno-gospodarska zveza in Svet slo- venskih organizacij pod pokroviteljstvom občine Čedad in v sodelovanju Inštituta za slovensko kulturo, Zveze slovenskih kulturnih društev, Slovenske prosvete iz Trsta, Zveze slovenske katoliške prosvete iz Gorice, Glasbene matice, Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel iz Gorice, Kulturnega doma iz Gorice, Kulturnega centra Lojze Bratuž iz Gorice, Slovenskega stalnega gledališča Trst in Kulturnega društva Ivan Trinko. Dimitrij VValtritsch se je v svojem razmišljanju dotaknil seveda tudi kulture, ki je za nas Slovence še posebno pomembna. Kakšna pa bo prihodnost naše kulture, j e odvisno od naše treznosti. Pri tem je dejal, da bo književnost ohranila svojo moč, če bo ohranila lastno področje komunikacije. Opozoril je, da se kot manjšina malega naroda ne smemo osredotočiti le na našo stvarnost, ampak sprejeti izzive iz širšega sveta in si jih prisvojiti ter prilagoditi našim potrebam. Kot arhitektu mu sodobno knjižno ali likovno delo služi za razumevanje, kam se usmerja naša družba. Poudaril je tudi, da "kultura ni samo tista, ki nas razvedri, ampak nas mora konstruktivno motiti. Kdor se ukvarja z njo, mora delovati znotraj družbe, kulturna dejavnost pa mora dihati z okoljem, kateremu je namenjena. " Dejal je še, da kot sta že Cankar in Prešeren sanjala o boljši prihodnosti, tako moramo o njej sanjati tudi mi. Posebno mlad človek "mora, seveda konstruktivno, sanjati o boljšem in drugačnem svetu, mora biti radoveden in si dati priložnost, da svojo radovednost goji, da v prvi osebi razume, kako postati boljši človek” in s tem vplivati tudi na okolje, v katerem živi, da bi postalo boljše. Pri tem je omenil pomembno vlogo prostorov, namenjenih kulturnim dejavnostim, ki jih Slovenci imamo kar precej. Ti prostori bi morali biti ne samo stičišča kulturnih dejavnosti, ampak predvsem pozitivna zbirališča, ki bi omogočala človeku vzpostaviti nove vezi, seveda vselej ob spoštovanju preteklosti; saj so nekateri domovi postali pravi simboli, v katerih se prepoznavamo in v njih tudi predstavljamo svojo kulturo sosedom, je v svojem nagovoru dejal VValtritsch. Režijo prireditve sta organizatorja prepustila režiserju Marjanu Bevku, ki je že vrsto let umetniški usmerjevalec Beneškega gledališča in si prizadeva za stike med beneškimi dolinami in Posočjem, saj so mu ti kraji in njihova zgodovina zelo pri srcu. Dve uri dolgemu kulturnemu programu so poseben mladostni pridih dale štiri članice Beneškega gledališča, ki so kar dobro zasedeni dvorani posredovale ljubezen do domače zemlje in njenega duha ob interpretaciji besedil v spevnosti narečnega jezika, v katerem so poseben zgodovinski žar imele besede iz černejskega rokopisa iz 1.1458, v katerem je pisar zapisal števnike "in lingua sclavorum". /str. 3 Iva Koršič EH NAŠIH ETDESET LET I NO STRI INQUANT’ANNI lavnostna akademija / Serata celebrativa #anni\ dcJtf C ■* Jč/. '6f?io CfCnrrvtJL 'o/brvi f crvo. /n -l a. /fTTJ&dtL. /i-e. £odo ris, ešesZ, jj’/hrv^ (/* _Arv. tHi -flo/eA Asm -U^lo 'V Jt. (fiA. /t&vffncrv^i, jjpvosuštesv. /Lo (l*. /4 crryi oc2*£c,'f /Iz. /?»«■ dcA-' /cdt /* a c*/; ji. Lv. • Zapisnik iz Kronike sestankov loških profesorjev za leto 1935, detajl, la omenja Terčelja; Vir Zgodovinski Arhiv Ljubljana, Enota Škofja Loka ro kralja Aleksandra do 1934, njegovo smrt, atentat, naslednika kneza Pavla, Stojadinovičevo vlado in JRZ, Jugoslovansko radikal- no 'zajednico' od 1935. Na 6. sestanku leta 1935 so "z velikimi nadami govorili o tem, kako bo nova vlada popravila krivico 'reduciranim' tovarišem, jih čim prej postavila nazaj na njihova službena mesta ter da se bodo že čez kakšen teden povrnili tovariši, katere je prejšnji režim razmetal po južnih delih države". Nade! Kako značilna značajska poteza, si mislim ... upanje, lahko prazno, a upanje! Obvezna odlika, v besedno zvezo 'pedagoški optimizem' zlita! Sestanki po vojni in značilnosti: zamolčanost "Za 35. obletnico se je manjša družba tovarišev (11) izpred voj ne v pone-deljek 23.8.1965 po 23-letnem jiresledku spet zbrala v Škofji Loki na sestanku profesorskega ceha". Zadnjič so se sestali poleti 1942 v Marija-nišču - med vojno torej -in to le v petih, njihov gost je bil dr. Anton Breznik. Tudi 1965 še vedno piše zapisnik profesor France Planina, rokopis lomljen pod bremeni dveh vojn! "Pri maši, ki jo je opravil stolni kanonik tovariš Šolar v nunski cerkvi, smo se spomnili pokojnih tovarišev zapiše stalni zapisnikar "ceha" in našteje imena pokojnih. Skicira z molkom! / dalje prihodnjič Manja Pegan Pastirsko pismo za postni čas 2012 Ljubezen v pravičnosti 6. nedelja med letom, 12. februar 2012 Dragi bratje in sestre! Na začetku postnega časa se škofje na vas obračamo s pastirskim pismom z naslovom Ljubezen v pravičnosti. Smo sredi največje svetovne finančne in gospodarske krize zadnjih desetletij. Številni jo že močno čutijo, posebno tisti, ki so zaradi nje ostali brez dela, ali oni, ki sta se jim pomoč in družbena podpora občutno zmanjšali. Nič manj huda ni kriza zaupanja in občutka varnosti. V ljudeh sta prisotna strah in negotovost. Marsikdo je podoben očiščenemu gobavcu iz današnjega evangelija, ker tudi on ne ve, kaj ta kriza pomeni, od kod prihaja in predvsem ne, katere vrednote ostajajo veljavne ali za kaj naj si v prihodnje še močneje prizadeva (Mr 1,40-45). O tem vam želimo spregovoriti v pastirskem pismu. Skoraj vsi ugotavljamo, da kriza ni samo gospodarska in finančna, ampak je najprej moralna. V zadnjih desetletjih smo živeli v prepričanju, da se da dobro živeti in zaslužiti brez pravega dela in skrbnega ravnanja s pridobljenimi sredstvi. Ni pomembno, ali je človek delaven in pošten, biti mora le dovolj spreten in iznajdljiv, da je uspešen. To je kriza moralnih načel poštenja, pravičnosti in odgovornosti pred Bogom in ljudmi. Mnogi so tudi verjeli, da bo gospodarstvo samo po sebi poiskalo rešitve, ki bodo najboljše za vse. Teh pričakovanj je s sedanjo krizo konec. Znova stojimo pred nalogo, da gospodarsko in finančno poslovanje usmerjamo z jasnimi cilji in vrednotami. Prva in naj večja vrednota je človek v svojem dostojanstvu. Ko govorimo o dostojanstvu, ne mislimo na kakšno zunanje poveličevanje človeka. Dostojanstvo, ki ga ima vsaka človeška oseba, zahteva, da druge ljudi spoštujemo, da jih ne izrabljamo ali izkoriščamo, ampak jim priznavamo njihove temeljne pravice in jim omogočamo, da te pravice tudi uživajo. Čeprav o človekovih pravicah veliko govorimo, jih s tem še ne spoštujemo. Vsako zapostavljanje, poniževanje ali izkoriščanje drugega človeka je teptanje njegovega dostojanstva. Posebno boleče primere takšnega ravnanja predstavljajo npr. gospodarske in delniške družbe, ki so jih uprave izčrpavale, da so se jih lahko polastile, s čimer pa so prizadele delavce in njihove družine. Očiten primer teptanja človekovega dostojanstva so tudi domači in tuji delavci, ki so več mesecev ostali brez plač in plačanega socialnega zavarovanja. Po drugi strani so mnogi pošteni obrtniki in podjetniki propadli, ker za svoje storitve niso bili pravočasno plačani. Oblast je vse to mirno gledala. Sodišča delujejo prepočasi in neučinkovito, državljani pa do pravice ne morejo priti v razumnem roku. Tudi javna glasila ne spoštujejo človekovih pravic, če javnost obveščajo pristransko in ne celostno ter ne spoštujejo pravice do dobrega imena, ki jo ima vsakdo, dokler njegova krivda ni dokazana. Nekateri politiki pri svojem odločanju ne spoštujejo verskih in moralnih vrednot, ki ljudem veliko pomenijo, s čimer drugim vsiljujejo svojo ideologijo. Celo temeljna pravica do življenja ni spoštovana. Nerojeni otroci je pri nas ne uživajo, saj nimajo nobenega varstva, kakor da ne bi bili človeška bitja. In vendar so človeška bitja od spočetja do naravne smrti, kakor je odločilo tudi Evropsko sodišče za človekove pravice. Razveseljivo je, da je spoštovanje dostojanstva vsakega človeka jedro slovenske ustave in temeljne listine Evropske unije. To nam je lahko v oporo pri prizadevanju za družbeno pravičnost. Dostojanstvo slehernega človeka pa je tudi v jedru družbenega nauka Cerkve. Za kristjane zahteva po spoštovanju dostojanstva vsake osebe izhaja iz samega središča naše vere. Verujemo, da je Bog človeka ustvaril iz ljubezni. Vsak človek je Božja podoba in kakor spoštujemo Boga, spoštujemo tudi njegovo podobo, se pravi vsakega človeka. Prav tako verujemo v učlovečenje Božjega Sina. Večni Božji Sin je postal človek, nam enak v vsem, razen v grehu. Biti človek je nekaj velikega, saj niti Bog sam ni pomišljal, da bi se učlovečil in rešil naše dostojanstvo, ki ga sami ogrožamo. Čeprav smo ga križali, je vstal od mrtvih in nas poklical, da postanemo deležni njegove večne slave. Človek je ustvarjen za večno življenje z Bogom. Tako veliko je človeško dostojanstvo, ki nam ga Bog najprej daje in nam ga po odrešenju znova vrača, ker smo ga z grehom zapravili. Božji odnos do nas nam narekuje, da tudi mi spoštujemo vsakega človeka, ne glede na to, kateremu narodu kdo pripada, kakšnega prepričanja je, ne glede na spol, zdravje ali starost. Temeljna naloga države je, da s svojimi zakoni to vedno in povsod spoštuje, kar še posebej velja za šibkejše, na primer invalide, otroke, pripadnike manjšin, ostarele in bolne. Ti potrebujejo posebno zaščito države. Do splošnega stanja v državi in družbi, v kateri živimo, ne moremo biti brezbrižni. Kakor se čutimo odgovorne zase, za svoje zdravje in za uspešno življenje, kakor se čutimo odgovorne za svoje najbližje, s katerimi živimo in sodelujemo, nas enaka dolžnost zavezuje, da naredimo vse, kar je v naši moči, da bi bila celotna državna skupnost urejena pravično. To pomeni zavzemanje za vrednote. Teh ni, če jih preglasijo gospodarski, politični ali kakšni drugi interesi. Porabniška miselnost, ki je uživanje gmotnih dobrin in iskanje svojih koristi postavila za najvišjo vrednoto, je veliko prispevala k temu, da je dostojanstvo šibkejših brezobzirno teptano. Vse drugače ravna apostol Pavel, ki v današnjem drugem berilu o sebi pravi: »Tako skušam tudi jaz v vseh rečeh ugoditi vsem, pri tem pa ne iščem svoje koristi, ampak to, kar je koristno za mnoge, da bi se rešili« (1 Kor 10,33). V današnjem evangeliju Jezus očisti gobavca. Jezus tudi nam želi po Cerkvi in njenem družbenem nauku pomagati, da bi v današnji zmedi bolje videli, kje so bile naše napake v preteklosti. To velja tudi za napake, ki smo jih delali v Cerkvi. Ob tem nam je še posebej žal za to, kar se je zgodilo v gospodarstvu mariborske nadškofije in se za to znova iskreno opravičujemo. Rešitev je samo ena: da se vsi skupaj zavzamemo za bolj dosledno spoštovanje Jezusovega nauka in zgleda, da bomo spoštovali slehernega človeka in njegove temeljne pravice. Pri tem naj nam Gospod pomaga s svojim blagoslovom. /dalje Slovenski Škofje Kristi ani in družba 16. februarja 2012 Ob bok besedam italijanskega premierja in njegovih ministrov Bodo državo rešili z norčevanjem iz mladih? Se še spomnimo, kako smo za prejšnjo italijansko vladno garnituro govorili, da je stara? Dejali smo, kako se Italija le stežka izkopava iz krize tudi zato, ker gre za 'gerontokracijo'. Spomnim se, kako je naš urednik brez olepševanja dejal, sam pa sem se z njim strinjal, da: "Italijo vodijo starci". Od novega premierja Montija se pričakuje, glede na njegove lastne besede, da bo klavrno stanje nekoliko izboljšal. Upam, da mu bo to seveda uspelo, zdi pa se, da se stanje 'geron-tokracije', vlade starcev, vendarle ne bo izboljšalo, kar pa - dolgoročno gledano - ni v redu. Da očitno na Apeninskem polotoku svet ne stoji na mladih, je potrdil premier sam, ko je dejal: "Stalna zaposlitev je dolgočasna", dopolnil pa ga je notranji minister z besedami: "Naši mladi hočejo delovno mesto, ki je blizu mame", slovesno pa je zadevo končal še minister za delo, ki je rekel: "Stalna zaposlitev je iluzija". Ti gospodje sami stalno zaposlitev seveda imajo že od nekdaj in zdi se, da niso ne zdolgočaseni kakor tudi ne sanjači, ki bi živeli v iluzijah. Kolikor nam je znano, je lepo poskrbljeno tudi za njihove otroke, ki so lepo stalno zaposleni. "Ta vlada žali mlade, kakor jih ni še nobena do zdaj", vsaj tako odkrito ne - zatorej jim vrline odkritosti in neposrednosti ne moremo očitati. Toda, ali je prav, da se kdo norčuje iz "dramatičnih in skrb vzbujajočih težav, ki tarejo mlade ljudi? Iz nedokončanih ali nikdar začetih poti, iz življenja, ki se drži vsaj tistega žarka upanja, iz katerega se sedaj vodilni možje tako cinično norčujejo"? Že res, da je krivcev za žalostno stanje več, kakor tudi drži, da mladi sami nosijo del krivde - nihče ni brez greha. Toda tu govorimo prav o tem, o čemer sem pisal v svojem uvodniku v zadnji številki naše priloge 'Bodi človek'!, z naslovom 'Kriza kot priložnost za vzgojo': "Za vse to so seveda vedno krivi drugi, navadno mladi. Oni morajo nositi odgovornost slabih odločitev nekaj rodov pred njihovim. Kaj ko bi se že enkrat odrasli nehali sprenevedati in prelagati odgovornost na že tako obremenjena pleča mlajših rodov in bi nekaj storili pri sebi"? tj % sedanjost, sestavljena bolj iz nekih impulzov kot pa pravih čustev. To je bolj svet igrač kot svet ljudi. To negibno, paraliziraj oče stanje je posledica ideje o popolni svobodi, ki sta jo vsilili liberalistična int. i. 'radical-chic' ideologija". Hočeš nočeš živijo mladi v takšnem svetu, ki pa ni samo njihova krivda, ampak so takšen svet in stanje tudi podedovali. "Toda, ali bomo nanje še naprej kazali s prstom kot na nesposob- /Sr > * •m m Anna Maria Cancellieri, Mario Monti, Elsa Fornero L Skupaj z Roberto Vinerba sem na strani mladih. Zanje in za odrasle je v knjigi 'Življenje ni parkirišče' (La vita non e' un parcheggio, San Paolo, Milano 2010) na 350 straneh povedala, kako smo lahko "srečni samo, če smo sposobni spopasti se z neko dokončno življenjsko izbiro, pa tudi, kako nestalnost in negib-nost življenja res omogočata ekonomski sistem, ki mladim ni naklonjen, v resnici pa vendarle gre tu v prvi vrsti za stanje duha, ki korenini v moralnem in kulturnem relativizmu, ki dobro in zlo postavlja na isto raven. Za ta relativizem ni pomembno, kaj bomo izbrali, saj je ena izbira enaka drugi, saj ni več nekega objektivnega moralnega kriterija, s pomočjo katerega bi lahko presojali in razvrščali izbire in odločitve. Naše mlade (tudi v Sloveniji in celotni Evropi, pa še kje, op. a.) paralizira ta večna neže in tako pozabili na tiste resnične nesposobneže, na našo generacijo (petdesetletnikov) in generacijo pred njo, ki sta svoje otroke vzgojili tako, da si le-ti domišljajo, kako je življenje v tem, da se ogibljemo naporu. Da druge nasilno nadvladamo, ker nam kratijo življenjski prostor. V tem, da se osvobodimo vsakršnega izročila in predpisa, ki bi omejeval svobodnjaški in hedonistični: "Vse, takoj in zdaj"! Nesposobneži so tisti, ki so šli v pokoj pri štiridesetih letih, prepričani, da mora 'Velika mama', država, poskrbeti za vse. To so tudi tisti, ki so špekulirali s finančnimi in drugimi investicijami, ne meneč se za soljudi in moralne norme na finančnem in ekonomskem področju. Krivi so tudi tisti, ki so iz sindikatov naredili tovarno izkaznic, ki se ozira le nase in ohranja prastare in brezvezne pravice za vse tiste, ki zaposlitev že imajo, pozablja pa na tiste, ki jo iščejo. Krivi so tisti, ki so kakor vampirji izmozgali državno gospodarstvo s sprevrženim in 'sprevržujočim' finančništvom". Se je kdo od teh stricev vprašal, "kakšen svet odrasli zapuščamo svojim potomcem? To je izmučen, izčrpan, obnemogel svet. Zanj so krivi tudi vsi tisti, ki so s svojim radikalnim ateizmom in modnim agnosticizmom iz src otrok iztrgali upanje, idejo o dobrem življenju, obraz Boga kot Očeta, ki je vir in obzorje vsakega hrepenenja po dobrem. Takšni nam sedaj, s predrznostjo brez mere, govorijo, kako so mladi brez hrbtenice. Kdo pa jim jo je odvzel, če ne mi odrasli? Mi, ki smo požrli tudi njihovo ozimnico. Vsak dan srečujem pare, ki se ne morejo poročiti, ker nimajo niti najbolj osnovne zaposlitve, ali pa je njihova zaposlitev super-za-časna, tako da jim nobena banka ne da kredita. Spremljam mlade družine, ki jim na obzorju grozi nočna mora revščine in jih teži, da si otroka "ne morejo privoščiti". Govorim jim o Božji previdnosti, o dejstvu, da Gospod pomaga drznim. Govorim jim, naj zaupajo vanj, naj se vržejo, da je to, da je Bog zvest in radodaren res. Vendar pa ni vsakdo pogumen, kakor tudi ni vsakdo veren. Tako čas beži, sami pa ostajajo v svojih matičnih družinah in se postarajo, brez zadovoljstva nad tem, da so se po nekem polomu spet postavili na noge, saj za polom sploh niso imeli možnosti, glede na to, da so vedno obstali na pragu življenja. Naj mi ne govorijo o lenih mladih - vidim, kako se odzovejo z velikodušnostjo in domišljijo, kadar jim kdo ponudi neki cilj, neko veselje. (Tdgovornost, ki jim je nismo dali, ko smo jih naučili domišljati si, kako imajo pravico do vsega, pokažejo, kadar srečajo koga, ki jim jo naloži. Takrat pokažejo največ svoje človeškosti. Da, odgovornost. Naj imajo nekateri sedaj vsaj toliko dobrega okusa, da prevzamejo svojo odgovornost, ne da bi se posmehovali tistim, ki bi radi preprosto začeli svojo avanturo moža in žene". Andrej Vončina Prejeli smo Nekaj utrinkov iz osebnega dnevnika God sv. Frančiška Šaleškega, zavetnika časnikarjev, 24.1.2012 Odkar sem v Primorskih novicah 21. junija 2011 prebral članek z naslovom Dežela vina, pijancev in ciroze jeter, ki ga je napisala Jasna Arko in zelo jasno poudarila to perečo problematiko, ki seje naše narodno vodstvo ne zaveda ali noče zavedati, me je res sram, da sem Slovenec. Zopet mi je več kot aktualen Jack London s svojo knjigo Kralj alkohol in sprašujem se: koliko časa bo demon alkohol še sleparil mili slovenski narod, da bomo podlegali temu strahotnemu in legalnemu morilcu? Sram me je, sram. Res grozljivo sram, ker sem nemočem, ob vprašanju, kaj nam je storiti?! Ali je še v nas vsaj toliko samoobrambnega refleksa, ali pa občutka za skupnost, da poskusimo kaj narediti, da se rešimo alkoholne pogube. Niti upati ne bi mogel, da bi na primer razpisali referendum, enostavno referendum za ukinitev pivovarn in izdelavo žganih pijač in se s tem razbremenimo vsaj enega tisočletnega demona, ki nas duši in ubija. Letos ponovno 500 mrtvih zaradi alkoholizma. Srbi bi rekli: Nikome ništa... Quousque tandem?, do kdaj, kralj Alkohol bomo prenašali tvoje nesramne morilske goljufije in slepila?! Zdi se, da se na javnem področju ne da nič več premakniti in da je zadeva že preveč pokvarjena. Človek je že postal v tej družbi splošne civilizacijske pokvarjenosti grožnja drug drugemu. Iz dnevnika qoriškeqa nadškofa V Soboto, 18. februarja, se bo goriški nadškof msgr. Dino De Antoni v Zelarinu (VE) udeležil posveta o sedanjosti in prihodnosti vernosti v deželah italijanskega severovzhoda. V nedeljo, 19. t. m. , bo ob 11. uri maševal v župniji sv. Martina v Sovodnjah ob Soči, kjer se bo tudi srečal s tamkajšnjo versko skupnostjo. Ha pepelnico, 22. t. m. , bo ob 19. uri maševal v goriški stolnici ob začetku posta. V petek, 24. t. m., se bo ob 9.30 v Štandrežu srečal s slovenskimi duhovniki štandreške dekanije. Sam si pomagaj in Bog ti bo pomagal! Sveti Frančišek Šaleški, ozri se na nas. Usmili se nas časnikarjev, da si bomo upali kljub vsemogočnosti kapitalskih lobijev in politi-kan tskih pritiskov poveča ti resnico in samo resnico, kljub vsemu. Sperare, contra spem! God sv. Gilberta, škofa iz irskega mesta Iimerick, 4. februar 2012 Ugotavljam, da je sedanja politična in družbena slika v naši ljubi Sloveniji točen odraz dmžbe, ki je zanikala Boga. Ponovno kličem z Gregorčičem in rečem: "Naš čolnič pogube rešimo, brodarjem pomoči nesimo". Kako to, da smo bili Slovenci tako naivni, da se nismo zavedali velepomembnega trenutka, da smo mogli pred dvema desetletjema prvič v zgodovini lastnega odločanja o družbenih zadevah spustiti na tako pomembna mesta prevarante in sleparje?! Ali nam je res odveč lastna svoboda?! Spominjam se zadnjega intervjuja z našim velikim narodnim učiteljem dr. Antonom Trstenjakom leta 1996, ko je slovesno izjavil v intervjuju za ljubljansko Delo, da je bila ena njegovih življenjskih okupacij raziskovanje zgodovine slovenskega nacionalnega značaja // Vera je stvar skupnosti Kdor z Bogom ne zida, ruši!" Poteklo je že skoraj pol stoletja, ko smo s skupino študentov pobirali vzorce zemlje za analizo na pobočju Pokljuke. Bil je lep zimski dan in v zraku je dišalo po snegu, zato smo hiteli, da bi nas ne prehitelo sneženje. Ko smo bili tako zatopljeni v delo, nas zmoti voz, naložen z bukovimi hlodi, ki sta ga vlekla dva para konj, vodil pa jih je mladi fant. Za tisti čas je bilo to čisto nekaj navadnega, saj so naši kmetje komaj dobivali prve traktorje. Zapletli smo se v pogovor in fant nas je povabil na čaj, na dom, ki je bil lučaj oddaljen. Ob čaju, svežem kruhu, domačem maslu in gostoljubnih ljudeh smo se razgovorili in potem odšli. Spominjam se samo to, da nam je tisti čaj zelo teknil... S to družino nisem imel veliko let nobenih stikov, šele pred dobrima letoma sem čisto slučajno izvedel, da tisti fant, ki je tedaj poganjal konje, je kot družinski mož obolel za rakom, pa sem se namenil na obisk. Dogovorili smo se, da, če bi bilo kaj hujšega, me pokličejo in tako sem zadnjo minuto izvedel za pogreb. Prispel sem, ko so bili pogrebci že v cerkvi pri maši. Sedel sem med može pod kor in priznam, da sem se enkratno počutil, že zato, da sem bil končno pri maši pod korom in sem lahko videl, kako izgle-da maša pred oltarjem ...Ob koncu nas je odločno in jasno nagovoril duhovnik. Imel sem občutek, kot da bi zabijal besede v trd les. Samo strmel sem nad njegovim nastopom in njegovimi besedami. Kako toplo, človeško, živo se je poslovil od svojega dolgoletnega sodelavca in mežnarja! Pokojnikovo malce usekano čudaštvo je znal na poseben način opravičiti z zvestobo in predano službo do konca. Karme je prav pretreslo, pa so bile te besede: "Povem vam, kakšne so bile ene od zadnjih besed pokojnika. Takole je rekel: 'Veste, za kaj sem pa zelo hvaležen? Za to, da so moji otroci ohranili vero'! " in nadaljeval: "Starši, kolikor vas je tu, zamislite se nad tem. Pokojniku se pa le opravičite za vse besede posmeha, ki jih je bil velikokrat deležen od svojih so-faranov zaradi svoje vere"! Kar streslo me je, zato sem sramežljivo poškilil levo in desno in verjemite mi, da sem videl rosne oči vaških očancev, ki so sedeli ob meni... Pozneje sem izvedel, da eden od sinov prihaja vsako nedeljo domov orglat v župnijsko cerkev skupaj z ženo, kjer še vedno prepevata v zboru v mestu, tam sta se tudi spoznala... Stara resnica je: Če starši popustijo, tudi otroci popustijo in nihče ne verjame besedam, ki jih govorijo svojim mamam: "Saj v Boga verujem še naprej, tudi če ne grem na nedeljo k maši"! Tu pa se dogaja tista zgodba o polenu, ki se je odkotalilo z gorečega kupa. Kmalu ugašajoče obleži samo zunaj ognja ali ob kupu žerjavice. Vera je in ostane tudi stvar skupnosti. Kdor z menoj ne zida, ne samo z malto, ampak z ljudmi, razbija, in to drži kot pribito! Velikokrat za večino od nas velja, da potrebujemo leta z mirno presojo, da pridemo do tega. Znova in znova nas zanaša nazaj na lagodnost, ki nas spremlja v življenju... Ko pa nam Bog da spoznanje, da začutimo hvaležnost za mnogotere darove, ki nam jih nak-lanja življenje, smo lahko prepričani, da to prihaja od Njega. Za vse to pa potrebujemo čas samote in tišine, da odstranimo bruno iz svojega očesa in ugledamo svet tak, kot je in kot ga je videl Jezus - s pravo stranjo zgoraj! Ambrož Kodelja in da je ugotavljal, da Slovenci v zgodovini nismo bili nikoli samostojni. Vedno smo se zanašali na tujce, nato pa je še pribil, da je skeptičen, ali bo to sploh šlo: samostojna slovenska država, ko nismo vajeni odločati sami o sebi. Tudi sam sem osupel, ker v slovenskem javnem prostoru sploh ne čutim nobenega občutka za moralo in etiko, osebna vera v živega Boga pa je sploh izpuhtela iz javnega življenja. Scena je torej povsem zadušljiva. Sicer pa se mi zdi, da sta obup in nemoč nad stanjem že tako močna, da resnično ne vem, kaj se da spremeniti v takem prostoru. Res ne vem. Na primer, ali smo še sposobni toliko socialnega čuta, da bi izvedli referendum za ukinitev igralnic vzdolž vse meje? Smejete se mi in mi pravite, da sem absoluten utopist V zavesti imam to, da se bodo vsi megamarketi sesuli v prah, da evro sploh nima nobenih temeljev, ker je brez moralno-etične osnove! Zato je pomembno samo to, da se povrnemo k živemu Bogu in božji besedi. Utelesitvi učenja Jezusovega nauka in psalmov, predvsem pa se moramo vrniti k zemlji. Vsak Slovenec naj bi imel košček zemlje in si pridobival hrano z delom lastnih rok. Gloria Tibi, Domine! Vaš zgroženi, roteči in trpeči Pavle Bračko Praznovanje 120-letni