| 2 | 2017 | RaZReDni POUk | 65 aktuaLno Predstavitev projekta: Krepitev kompetence podjetnosti in spodbujanje prožnega prehajanja med izobraževanjem in okoljem v osnovnih šolah – POGUM Tatjana Krapše, ZRSŠ, vodja projekta z a kaj res gre? Podjetnost v izobraževanju govori o navdihujočih potencialih človeka, ki potrebuje um, veščine in znanje, da ustvarja kreativne ideje in pobude in da te ideje spremeni v prakso. Gre pravzaprav za uresničevanje dogovorov evropske komisije iz leta 2009, kjer je bil sprejet sklep, da bodo do leta 2020 v okviru programa ET (education and trening) 2020 uresničeni štirje skupni cilji: • uresničevanje idej vseživljenjskega učenja in mobilnosti, • povečanje kakovosti in učinkovitosti izobraževanja in usposabljanja, • spodbujanje enakosti, socialne kohezije in aktivnega državljanstva, • spodbujati ustvarjalnost in inovativnost, vključno s podjetnostjo na vseh ravneh izobraževanja in usposabljanja. in kaj je ključni razlog za spodbujanje inovativnosti in podjetnosti? andreja Jurček 7 s Kariernega centra Univerze v Ljubljani pojasnjuje, da je nemogoče z gotovostjo trditi, kateri poklici bodo v prihodnosti bolj in kateri manj perspektivni. Pomemben dejavnik pri zaposlovanju je v zadnjih letih poleg strokovnega znanja posameznikova širina, želja po delu, strast do posameznega področja, želja po vseživljenjskem učenju ter posameznikove osebne lastnosti in kompetence, pridobljene v času izobraževanja. Pri iskanju prve zaposlitve veliko pripomore posameznika proaktivnost ter povezovanje s predstavniki gospodarstva ves čas izobraževanja. kakšni bodo poklici v prihodnosti? Približno 60 % služb sploh še ni bilo odkritih: npr.: amnezija-kirurg (odstranjevanje slabih spominov), semenski kapitalist v kmetijstvu, digitalni arheolog, dispečer dronov, organizator spletnih skupnosti, koordinator osebne nege, etiki novih znanosti, poklici, ki se ukvarjajo z oživljanjem izumrlih živalskih vrst, agent za človeške organe, geoinženirji za nadzorovanje vremena in rastlin, programerji pametnega prahu itd. 8 kaj narediti? Da bi imel vsak učenec, dijak, študent v času šolanja poleg znanja čim boljše priložnosti za razvoj ključnih kompetenc, je bil na ravni EU oblikovan kompetenčni okvir (EntreComp) – podjetnostna kompetenca, ki zagotavlja, da vsakdo razvija podjetnost v treh zaokroženih področjih: • ideje in priložnosti: ustvarjalnost, nabor idej in ovrednotenje, izkustveno učenje, etično razmišljanje. • Viri: motivacija, samoiniciativnost, učenja, analiza, kritično razmišljanje, ovrednotenje. • V akcijo: načrtovanje, odločanje, proaktivnost, motiviranje, finančna pismenost, timsko delo, vztrajnost – negotovost, samozavedanje, izkustveno učenje, zaznavanje in reševanje problemov, veščine vodenje karierne poti). kako bomo to uresničili? V okviru projekta z naslovom »krepitev kompetence podjetnosti in spodbujanje prožnega prehajanja med izobraževanjem in okoljem v osnovnih šolah« sodeluje 30 razvojnih in 90 implementacijskih šol, ki bodo v petih letih razvile in preizkušale didaktične modele razvoja podjetnostne kompetence. V sodelovanju z Zavodom za šolstvo, vodečim konzorcijskim partnerjem, Univerzo v Ljubljani - Pedagoško fakulteto, Univerzo na Primorskem - Pedagoško fakulteto, Šolo za ravnatelje, Inštitutom Jožef Stefan ter Zvezo društev kulturnih delavcev Slovenije, Gospodarsko zbornica Slovenije, Centrom arhitekture, Zavodom za razvoj prostorske kulture, CEED Slovenija, Simbiozo genesis socialnim podjetjem, bo izobraževanje v osnovni šoli preraslo v tesno sodelovanje z lokalno skupnostjo zaradi reševanja konkretnih problemov iz okolja, pri čemer se bodo uresničeni cilji učnih načrtov. Pouk bo temeljil na interdisciplinarnosti in izkustvenem učenju. 7 Poklici prihodnosti. Dostopno na: http://www.mestomladih.si/dijaski-os/clanki/poklici- prihodnosti/ (6. 10. 2017). 8 Prav tam.