i i “1068-Strnad-1” — 2010/7/5 — 10:48 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 18 (1990/1991) Številka 6 Strani 364–367 prevedel in priredil Janez Strnad: IZ POGOVORA Z VLADIMIROM I. ARNOLDOM Ključne besede: novice. Elektronska verzija: http://www.presek.si/18/1068-Strnad-Arnold.pdf c© 1991 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. 364 IZ POGOVORA Z VLADIMIROM 1. ARNOLDOM (1) Najprej nam . prosim. povejte. kako ste pos tali ma tematik? Kakšn o vlogo so pri tem imeli druž ina. šola. matematični krožki, tekmovanja ? V nižj ih raz redih os novne šo le ni še ni č kaza lo na mojo matematično pot . Vedno sem sovražil u čenje na pamet . zato je u č i t e lj i ca rekla staršem . da t ak to poglavec kot jaz nikoli ne bo obvlad al poštevank e. P rvi ma tema tič ni pretres sem doživel. ko smo dobi li pravega uči t e lja ma- tem atike . Spominjam se naloge o starkah . ki sta i stočas n o od šli od doma druga prot i drugi. se srečali opoldne in prišli v tuje mesto prva ob št irih popoldne in druga od devetih . Treba je bilo ugotoviti . kdaj sta za čeli hoditi . Algebre se tedaj še nismo u č i l i . Nalogo sem rešil z razm erj i in pr vi č ok usil rados t odkr itja; zarad i te radosti sem posta l matema t ik. Prvo ma tema t i čno knjižico 5 tevila in slike Rademacherja in Topl itza sem dobi l v roke . ko mi je bilo dvan ajst let. Na da n sem prebral po nekaj strani . Leto pozneje mi je stric nekega večera pojasnil . kaj je matemat i čna ana liza. Na koncu je omenil. kako dol očimo površje vode v vr t eči se posod i. Nato sem raziskal u čbenik Grenvila in Luzina in potem sam brez izbire prebiral vse matemat ične knj ige iz knjižnice zgodaj umrlega očeta (sem matemati k v četrtem rodu) . Posebej sta mi ugajala Eulerjev Uvod v analizo majhnega in Hermitov Tečaj analize . V tem ča s u [sredi petdesetih let] so se na univerzi razvili matemat i čni krožki za u čence sedmega do desetega razreda. Ob nedeljah so profesorji predavali u čen cem (števi lna izmed predava nj so izšla v zbirki Popularna ma - t ema tična predava nja) . Prot i koncu šo le smo dokaj dobro poznali prednosti (in slabosti) večine predavateljev . Učenc i smo napake in prevare izraziteje občutili , ker še nismo bili vajeni dajati videza . da razumemo, česa r ni mogoče razumet i (morda so seda nji učen ci to prednost zgubili , pa tudi preda vanj ni v eč) . Moj krožek so vodili teda nji št udenti. ki so zdaj zna ni matematiki. Tedanji krožki so daja li ma nj znanja kot današnji . zato pa je bila vsaka ura praznik . Krožke je preveval duh resnice, lepote in samostojnost i (uče n ec ni v rečka , ki jo je treba nap olnit i, ampa k bakla . ki jo je tre ba prižgati ) in ome- jeva l obseg znanja na ra čun kakovosti . Prav v razp ravah pri obravnavanju 1 Vlad imir l gorj ev i č Arnold je eden najvidnejših matem atikov današnje ga časa. J e pro- fesor na Moskovski dr žavn i univerzi, po dp redse dnik Mos kovskega ma tematičnega dru št va , dop isni čl a n akademije znanosti in se za nima za širok krog zna nst venih vprašanj . Iz pogovora s so de lavcem Kven te , ki ga je obja vila revija julija 1990. 365 nalog sm o se u čili polnega razu me- vanja in ma tema tične st rogosti. Za- to je bila fizika od rinjena , lepot a matem at ike jo je za dlje časa za- se nč i l a . Moji uspehi na matemati čnih t ekmovanjih so narašča li od pohv ale v 7. razredu do druge nag rade v 9. in 10. razredu. Lustv eno so tekmovanja veliko pomenila , a zdaj se bolj spominjam krožkov in pre- davanj . Še zdaj cenim lepe knj i- ge , ki sem jih dobil kot nagra de na te kmo vanjih: Nazorno geometrijo Hilberta in Kohn -Fossena , Kaj je matematika ? Courant a in Robbin- sa, Uvod v teorijo linearnih pros- torov 5ilova te r Teoretičn o me hani- ko in A nalizo Valle-Pou ssinsa s po- dolgovat im pravokotnim nat iskom : "Zmagovalcu moskovske matema- tičn e olimpiade" . Z m atematiko se ak tivno ukvarja te več ko t trideset let . Al i se je v tem času spremenil odn os družbe do matematike ? Odnos dr užbe ( ne samo v SZ) do osnovnih znanosti nas ploh in do ma- tematike posebej podrobno opisuje basen I.A.Krylova S vinja pod hrastom.2 Trideseta in štir ideseta leta so pri nas matemat iko manj prizadela kot druge znanosti. Kot vemo, je Viete šifr iral in dešifri ra l za francoskega kralja Henrika IV. Odtlej nekatere dele matematike pospe šuj ejo vse vlade , celo Serijo je skrbe la ohranitev matematične kulture v državi. V zadnjih tridesetih letih se j e ugled mat ema t ike zmanjša l v vseh državah . Mislim , da so tega krivi matematiki sami ( predvse m Hilbert in Bourbaki 3 ) , ki so proglasili za cilj svoje znanosti raziskovanj e vseh nasled kov poljub nih sistemov aksiomov. 2 Sv inja je rila po korenin ah , č e p ra v jo je hrast opozoril, da rast e že lod prav na njem (op.prev.) . 3 Nicolas Bourba ki je kolekt ivni pse vdo nim za skupino fra ncoskih ma te matikov, ki so nap isa li te čaj sodob ne ma tema ti ke . v ka te re m dosledn o up orablja jo aksio rn a t i č no me todo . 366 Ali tudi v matematiki lahko govorimo o 'modi'? Razvoj matematike spominja na hitro vrtenje kolesa, s katerega brizgajo curki na vse strani . Moda je pot od glavnega tira po tangenti . Ta tok posnemovalskih del je zelo opazen in vsebuje glavni del mase , vendar se čez čas zagotovo zgubi , ko se odtrga od kolesa. Da bi ostali na kolesu, si morate ves čas prizadevati , da se gibljete pravokotno na tangento . Ali se s časom spreminjajo kriteriji strogosti v matematičnih razgla- bljanjih ? Kako so povezani s sedanjo teoretično matematiko računalniški poskusi (na primer v teoriji [rektelnit: množic)? Ali matematik-raziskovalec potrebuje računalnik? Ali ga v svojih raziskovanjih uporabljate ? Kolikor vem , se od Evklidovih ča sov kriterij i strogosti v matematiki niso spremenili . Računalniki ponujajo velike možnosti za poskušanje in tudi jaz uporabljam računalnik, skupaj z logaritmičnim računalom in tablico za mno- ženje. Mislim, da večine matematičnih rezultatov ne bi bilo brez poskušanja te ali one vrste. Računalniški poskusi so na primer veliko prispevali k znamenitim delom Juii šja, Fatouja in drugih pri iteraciji polinomov. Veliko se ukvarjate s popularizacijo matematike4 Kaj mislite o popula- rizaciji? Eden od prvih popularizatorjev - Faraday - je prišel do sklepa : "Popularno nikoli ni poučno in poučno ne popularno" . Ta pojav Faradaya lahko pojasnimo s pripombo N.Bohra , da sta jasnost in resnica komplementarni . Mnogi bralci Kvanta bi radi postali matematiki. Ali obstajajo znaki ( in nasprotni znaki) o tem. da lahko postane matematik vsakdo. ki ga zanima matematika? Ali je za bodočega matematika obvezno sodelovanje na tekmo- vanjih? Ko sem A.N.Kolmogorovu pripovedoval o svojem sodelovanju na Con- cours general , ki v Franciji ustreza naš im olimpiadam , je devetdesetletni Adamar negodoval. da je bilon samo drugi; tisti, ki je bil prvi, je tudi postal matematik, a veliko slabš i. Nekateri zmagovalci ne naredijo pozneje nič ko- 4 Bralcem pri p oročamo Arnoldovo knjig o Huygens in Berrow, Ne wton in Hooke, Nauka . Moskva 1989 .