ERNEST TIRAN: Organizacija šolskega odra. (Referat v narodno - prosvetnem odseku na pokrajinski skupš5ini UJU v Krškem 8. julija 1924.) Organizacija ŠO * smatram da ni zadeva zase, temve5 samo en akord v naši pesmi, v tisti, ki jo pojemo hote5 v svobodo, ki jo pojemo vsi tisti, ki se zavedamo, da je bila 1. decembra izvršena šele ena to5ka našega programa, vse drugo pa, 5esar želimo, da je še daleč. Kaj je tisto vse drugo, veste sami. Rod ho5emo, ki bo ujedinjen ne samo v eni meji, temveč ujedinjen predvsem v eni miselnosti. Ne morem tu in tudi ni moj namen, da razvijem to misel. Trdim pa, da je utopija, 5e kdo verjame, da bomo niasi današnje generacije izruvali njenega starega duha, najmanj pa še na n5in, kakor ga rujemo, 5eprav stoji v 5asopisih, da le tako naprej po začrtani poti in uspeh ne izostane. Ne delovati, temveS deiati — nam je povedal že Cankar. In on nas je dobro poznal... Napravimo bilanco: Kaj imamo? Imamo tendence ozkogrudnih malkontentov. aspiracije na 3/i in popolnoma odkritih sovražnikov svojega edinstva, imamo dalje nepremagljivo vero v užrvanje brez dela na eni, na drugi strani pa pod težo gospodarskih in političnih prilik je5e5o maso, i'n kon5no etično in moralno deiektno družbo, srečno v svoji votli kulturi videza in fraze. To je vse, kar imamo poleg trdne volje, da bodi druga5e. Hočemo srečno, močno, eno domovino od Triglava in So5e in Istre in Gospesvete do Gjevgjelije, hočemo dalje gospodarsko razvit, etičnomočen, kulturno probujen, telesno zdrav narod, ki bo svojo svobodo ljubil kakor samega sebe, in hočemo kon5no svobodo tudi svojim dušam, ki so zdaj še yse m a-'j hne in borne v svoji sebič- nosti. Pot. ki vodi iz našega hotenja v uresni5enje naših sanj, je P r o s v e t a. Starega, trhlega drevesa ne bom več precepljal: škoda je truda. Brazdo bom izoral v mladino, v njena srca sejal. Le tako bom siguren, da bo moje delo pognalo iz globokega in bo zato iskreno in močno in trajno. S tega vidika mi ŠO seveda ne bo ve5 otroška in otročja igra, temve5 vzgojno sredstvo prvega reda, ki se spaja popolnoma z na5eii delovne šole ter se prilaga tlorisu otroške duševnosti tako kot malokatero drugo. Po tej konstataciji naj pridem takoj k jedru svojega referata k organizaciji ŠO. Žal mi je samo, da moram tu izhajati iz trditve, ki je samo trditev in je ne morem podpreti, kakor sem bil prvotno nameraval; v ostalem pa sodim, da bodo nema usta dejstva, da je ostal moj oglas glas vpijoeega v puščavr, govorila dovolj prepričujo5e. So pač poedinci. ki se trudijo za institucijo ŠO, organizacije ŠO sistematične, na širokem temelju zgrajene, pa še nimamo. Govorili bomo lahko o njej šele, ko se bo vsak posamezni delavec spomnil, da delo brez načrta, delo, ki je samemu sebi namen in cilj, ni delo. Organizacijo bomo ustvarili najprej duševno, s tem, da damo temu delu trdnega cilja. Sai sem ga že nakazal, saj imamo samo enega: vzgojiti nov rod iz prepri5anja in ljubezni Jugoslovanov, kulturno 5i