Slaba kalkulacija in njene posledice v Rafineriji nafte v Bosanskem Brodu Rafinerija nafte v Bosanakem Brodu je lani planiraia svojo prodzvodnjo na 9 milijard 993 nvi-lijonov dinarjev, pri čemer nap bi imela izgube 78 tisoč dinarjev. Da bi krila izgubo in dobila sredstva za po-ravnavo anuitet (odplafiilo kreditov za investcije z obrestmi), za rezervnt sldad in rez-delitev med pt.rijetje.in in ljudskim odborom, je ralnerija zaprosila in dabila i. junija 1955 od zvezuega izvršnega sveta 200 milijonov dinarjev dotacije. Toda osfcvarjeoa proizvodnja Im zaključni obrafcuoi podj&tja eta dafla nepričakovane reziiltate: plan so izpolnili po količini z 90,4«/o, po vrednosti pa z 88,1 »/e. Vendar pa so z manjšo proiz-vodnjo, kakor so jo planirall, dosegli 925 miiijonov dinarjev dobička! S sprejeto dotacijo je to zna&alo 1 mdlijardo 125 mi-lijoncv, Reolnost plano in »prihrankin Kaiko je prišlo do taike spre-membe? Oglejmo s\ nekaj več-Jih poetavk v doeeženem dobičfcu: — v pretoomoiskem prevozu nafte so dosegli nižje cene; — sredi leta se je zmanjšal davek na promeit na podlagi ne-kega pozneje dobljenega sporo-čila, da je treba od davčne pod-lage odbiti rabat in blagajniški skonto; — na prenesen h zalogah goto-vib proizvodov se je dobiček »pcvečal« za 147 miljjioltov di-narjeiv, kai bi morali vne&ti že v plansko kalk.ulaoijo; — s pogodbo z drugimi rafine. rijam; so do^egli prihranke pri prevozu; — pri rabatu so prihranill 110 milijonov taiko, da so veldke kolačine proizvodov prodali ne-katerini kupcem neposredno brez posredovalcev. Tem kup-cem so priznal: samo del rabata. Ce govorimo načelno, ne more noben plan v gospodarstvu slo-neti na suhih Stevilčnih podat-kih o rezultatu v prejšnjem obdobju. V plan je treba po pravilu vkljuiiti tudd vse mož-noeti za povečanje prodzvodnie in zn.&anje stroškov v obdobju, za katero se plan dela. Rafinerija nafte v Bosanskem Brodiu pa je pri lzdelavi svoje planske kalkulacije ravnala na-sprotno: prj plajiski kalkulaciji niso upoštevali 147 mil jonov dinarjev »dobičkac na zalogait končnih proizvodov, kar znaša skoraj tri četrtine zaprošene do-tacije. Prav tako je težiko opra-vičiti, da n.iso v planu vsaj de-lama vzeli v poštev možnosti racionalnejše organizacije trans-porta, neposredne prodaje blaga nekaterim kupcem in podcbno. Tako so na primer pri plačah d