PO KONGRESU DELAVSKIH SVETOV Predlog za ustanovitev skupnosti podjetij za proizvodnjo motornih vozil Povečanje delovne storOnosti z uvedbo novih modertiejšib. tehnološfcih postopkov ter moderne delovne organizacije kakor tudi pcrvečanje obsega proizvodnje z bolj-šim izkoriščanjem prostih zmogljivosti iinata neposreden vpltv na znižanje cen izdelkov, s tem pa tiidi na dvig življenj-skega standarda. Prvenstvena naloga vsakega kolektiva ia njegovih ©rganov upravljanja je, po kateri poti in kako se loti+i realizacije teh nalog. Zelo učinkovita pot za to je sistem združevanja in medsebojnega sodelova-nja. Vse moderno svetovno gospodarstvo slani danes na tem sistemu. Sistem zdrn-ževanja na o&novi kooperacije omogoea razen večjega rzkoriščanja razipoložljivih zmogljivosti tudi višjo stopnjo speciali-zacije podjetja. Neposredna posledica tega je skrajšanje časa, ki je potreben za osvojrtev proizvodnje, hitrejše uspo-safalj&nje stTokovmh kadrov tn izboljša-nje kakovosti izdelkov. Opraričenost ko-operacije in njena nnjnost t današnji fa.zi gospodarskega razvoja sta jasni m nedvoumni. To niti ni nova strar. V raz-nih oblikah obstaja kooperacija v gospo-darstvih vseh tehnično naprednih držav. Treba jo je le prilagoditi našim gospodar-skim pogojem in sistemu družbenega upravljamja. Dosedanje izkušnje s kooperacijo Zal je dosedanja praksa pokazala, da italeti sistem kooperacije pri posameznikih in nekaterih kolektiFih na določen od-por. Tak odpor je pogosto rezultat nera-zumevanja komercialnih in drugih orga-nov podjetja za povezanost interesov pod-jetja s splošnimi interesi skupnosti, loka-listične politike in teženj po monopolu. ki jih povzroči razpolaganje s temi ali dru-gimi napravamd in stroji, ki jih po sieku okoliščin drugi nimajo. Čimbolj je kakš-no podjetje iidvisno od takih k^nperantov, tem rečji je tudi vpliv na oblikovanje cene njegovega izdelka. V naši praiksi so glede cen od dobaviteljev kupljenih delov različne anomalije. Enak del je rčasih pri uekaterih podjetjih dva in večkrat dražji kakor pri drugih podjetjih (pri dobavi kovanih delov je na primer večkrat dražji kakor pri dobavi litih delov). Posebno mesto zavzema v vsem sestavu odnosov med podjetji problem pogostega zamujanja dobavnih rokov, kar vodi do dotočene negotovosti glede planiranja (letni plan se dva do trikrat spremeni) in realizacije neposrednega ali perepek-tirnega programa. Medtem ko se na eni strani kolektivi borijo za znižanje cen s povečanjem de-lovne storilnosti, pa taike anomalije zmanjšujejo ie reznltate in njihove po-zitivne učinke. Glede na zapletenost vprašaoj. ki se prepletaio v medsebojnili odnosih pod-jetij, kakor tudi glede na težnje po čim bolj tesnem sodelovanju, pos^aja združe-vauje na osnovi kooperacije zaradi skup-nega opravljanja nekaterih gospodarskih poslov naša perspektivna nujnosi. Težnje glede «m bolj vsestranskega sodelova-nja med podjetji presegajo okvire seda-njih uredb ter se kaže potreba po njihovi razširitvi ali spremembi. E*redlogi Tovarne motorjev v Sarajevu Potr^ba po takih združevanjih se kaže tudi na osnovi proizvodnje Tovarne avto-mobilov v Priboju. V tem primeru bi združitev zajela ali vse dobavitelje ali samo nekatere izmed njih. in to osnovne, kar bi pač bilo odvisno od njiliovega in-teresa za tako obliko sodelova-nja. Ma skupnem sestanku upravnih odborov FAP in Famos (»Fabrika motora u Sarajevu«), so sklenili, da Je treba vprašanje skup-nosti podjetij na osnovi FAP vozil resno proučiti in najti najustreznejše oblikc za njegovo čim hitrejšo realizacijo. Te dni je delavski svet FAMOS sprejel sklep, da naslovi na delavske svete vseh zainteresiranih kooperantov poziv na skli-caiije skupnega sestanka, na katerem bi razpravljali o vprašanju možnosti in smo-trov ©rganiziranja te skupnosti. Hkrati s tem pozivom bodo poslali tudi predlog f>!inutka pogodbe o oblikovanju te sknp-nosti, da bi organi delavskega samouprav-Ijanja zaintcresiranih kolektivov lahko vse pripravili za morebitni skupni ses