SLOVENSKI GRAFIČARJI 6 ELITA: DRAGO ZOREC Pet kipcev Benjamina Franklina, ki jih je prejel Drago Zorec. Jesen, ko Ameriško tiskarsko združenje (Printing Industries of America) podeljuje prestižne na- grade za kakovost v grafični de- javnosti – Benjamin Franklin (tako imenovani benny) oziroma tiskarske oskarje, je tu. Prav zara- di tega spet pišemo o vrhunskih dosežkih slovenskega grafičarja Draga Zorca, ki deluje v Avstrali- ji. O njem in o tiskarskih oskar- jih, ki mu jih je Ameriško tiskar- sko združenje podelilo v prete- klih letih, smo v Grafičarjuže pi- sali (št. 3/2004, str. 6–8; št. 1/2005, str. 6, 7). Predstavili smo ga kot prvega neameriškega tiskarja, ki je dobil to najpresti- žnejšo nagrado za kakovost. Pisa- li smo tudi o pravilih natečaja ter predstavili posamezne kategorije nagrad. Leta 2003 je Drago Zorec dobil dva tiskarska oskarja, lani je pre- jel tri, letos pa ne štiri, temveč kar pet. Skupaj ima tako že deset tiskarskih oskarjev. Na spomladanski razpis Ameri- škega tiskarskega združenja je Drago Zorec prijavil več izdel- kov in z njimi kandidiral v več različnih kategorijah. Šestega ju- lija je prejel obvestilo o prejetih nagradah. Le o najelitnejšem bennyju, imenovanem pravijo, da tega ni mogoče izdelati (They said it couldn’t be done), za kate- rega se je tudi potegoval, je bil obveščen, da je med finalisti. Ta najpomembnejši benny se pode- ljuje zadnji, na prireditvi pode- ljevanja vseh nagrad. Letošnja slovesnost je bila 11. septembra v dvorani Grand Ballroom čika- škega hotela Hilton. Na slavno- stni večerji so z Dragom in nje- govo ženo Danico čas napetosti do zadnje, najpomembnejše na- grade delili slovenski konzul Ta- dej Rupel, Philip Jankura iz avstralske gospodarske misije v ZDA in kreativni direktor v Zor- čevem podjetju Cosmo Mourtzi- os. Zadnjega, najpomembnejše- ga bennyja v kategoriji pravijo, da tega ni mogoče izdelati je pode- ljeval Bernhard Schreier, vodilni v upravi podjetja Heidelberg. Podelil pa ga je prav Dragu Zor- cu. Poleg najelitnejšega bennyja je Zorčevo podjetje prejelošešti- ri tiskarske oskarje, in sicer v ka- tegorijah: elektronska manipula- cija (Electronic Manipulation), uporaba okoljevarstvenih mate- rialov (Environmentally Sound Materials), tiskan lastni promo- cijski material (Print/Graphic Arts Self-Promotion) ter knjižice, brošure in letaki (Booklets, Bro- adsides, Brochures & Flyers). V kategoriji uporabe okoljevarstve- nih materialov je Drago Zorec prejel tiskarskega oskarjaže tretje leto zapovrstjo. Vsi bennyji so bili dodeljeni enemu izdelku – vrhunsko izdelani brošuri za pro- moviranje Zorčevega podjetja. Druge nagrade, ki jih je Slovenec odnesel v Avstralijo, so številne: diploma (Best of Division) v kate- goriji posterjev; tri odlike (Certificate of Merit) v kategori- jah knjižic ali brošur, tiskanega lastnega promocijskega materiala za podjetja z 21–50 zaposlenimi in mnogostranske posebne listi- ne; šest priznanj (Award of Reco- gnition) v kategorijah majhnih štiri- in večbarvnih brošur, štiri- in večbarvnih knjižic, večjih kot 6 × 9 palcev oziroma 152,4 × 228,6 mm, štiri- in večbarvnih katalogov, izboljšanja postopka, heksakromatičnega tiska in pro- mocijskih akcij. Največkrat nagrajeni grafični izdelek, šesta izdaja promocijske brošure Zorčevega podjetja, je enake velikosti (230 × 365 mm) in obsega (24 strani) kot v prete- klosti, a še eminentnejša kot predhodne. Tako kot lanska ima tudi letošnja dvojni knjižni blok. Pri listanju imamo vedno pred seboj štiri odprte strani. Levi del brošure (levi ali prvi knjižni blok) vsebuje strani: 1, 3, 4, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 19, 20 in 23. Desni del brošure (desni ali drugi knjižni blok) vsebuje stra- ni: 2, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 17, 18, 21, 22 in 24. Knjižna bloka združuje osem- stranski ovitek. Ročna vezava z nitjo in palčkama. BENNY, TISKARSKI OSKAR 7 Naslovnica in štiri notranje strani nagrajene brošure. V podjetju se zavedajo, kaj po- meni ne samo biti, ampak tudi ostati najboljši. Zato se temeljito pripravijo, preden njihova nova promocijska brošura zagleda luč sveta. Priprava (idejna zasnova) brošure se začne takoj po vrnitvi iz ameriške podelitve nagrad, brošura pa je nato tehnološko dokončana naslednje leto marca. Tim, ki je zadolžen za to brošuro, ni vsako leto enak. Glede na teh- nološke zahteve so različni tudi sodelavci, ki jih opravijo. Idejna zamisel je Dragova, tudi uredni- ško delo je v njegovi domeni. Pi- sanje besedil si razdelijo general- ni direktor, direktor prodaje in kreativni direktor. Tisti del tima, ki zastopa tehnično področje, predlaga, kaj bi bilo zanimivo ali potrebno propagirati, glede na to, na katerem področju so vr- hunsko usposobljeni. Hkrati po- dajo predloge, kako bi to lahko najbolj eminentno prikazali. Na- vadno izdelajo veliko digitalnih posnetkov (različni zorni koti, detajli, efekti), preden naredijo končni izbor. Za fotografije leto- šnje revije sta poskrbela Steen Vestergaard in Andrew Murray, barvne korekture pa je opravil Riki Blazevic. Oblikovalec (krea- tivni direktor) brošure ima po- polnoma proste roke, a navadno sledi idejni zasnovi oziroma jo dopolnjuje s svojimi idejami. Le- tošnjo številko sta oblikovala kreativni direktor Cosmo Mo- urtzios in računalniški operater Andrew Kruh (slednji je sloven- skega porekla). Tehnični del ti- ma sestavi tehnolog in tehnični direktor Wayne McCluskey, ker najbolje pozna sposobnosti in znanja zaposlenih. Pri izdelavi le- tošnje brošure je kot prvi tiskar ponovno sodeloval (v prvem članku že omenjeni) Slovenec Miran Fidersek (Fideršek). Celo- ten potek proizvodnje sta organi- zirala in nadzorovala Matt Gauci in Philip Fouache, ki sta bila od- govorna še za kakovost izdelane brošure. Letos je kreativno sode- lovala tudi Slovenka, ki ne živi v Avstraliji, temveč doma – Stanka Vauda Benčevič. Stanka je diplo- mantka naravoslovnotehniške fakultete, smer oblikovanje te- kstilij in oblačil. Ukvarja se pred- vsem z oblikovanjem nekonven- cionalnih oblačil in kostumogra- fijo. Tako je že izdelala obleke, ki so bile barvane z vinom ali izde- lane iz koruznega listja. Odrezki papirja in makulature v Zorčevi tiskarni so jo spodbudili, da je iz tega odpadnega materiala nare- dila oblačila. Drago Zorec je bil zadovoljen in je njenim kreaci- jam v brošuri namenil dve notra- nji strani ovitka ter prvo in drugo stran notranjega dela (štiri odpr- te strani). Ob izdelavi brošure, v kateri so zaposleni želeli prikazati lastno znanje in sposobnosti, so v pod- jetju D&D Global Group zapi- sali: Vsaka faza proizvodnega po- stopka, vse od oblikovanja pa do ročne dodelave (vezave), je po- menila poseben izziv. Oblikoval- ci so imeli zahtevno nalogo, kako prikazati znanje podjetja na po- dročju tiska in dodelave kot naj- večji mogoči dosežek grafične stroke. V podjetju so želeli pona- zoriti prepletenost inovativnega Lasersko izdelan detajl na naslovnici. GRAFIČNA KRONIKA 8 oblikovanja in fotografije z vr- hunskim tiskom. Digitalni foto- studio je pripravil slikovni mate- rial, s katerim sporoča, da je na- darjenost tista, ki podaja vizijo podjetja in tudi medijskega ra- zvoja. Sicer enostavne fotografije so bile izdelane z ustrezno studij- sko opremo in zahtevnim stajlin- gom, ličenjem ter osvetlitvijo. Celotno tovrstno delo pa je bilo podrejeno možnosti kakovostne upodobitve v dvanajstbarvnem tisku MCP (Multi Colour Pro- cess) in primerni ločljivosti za ra- zlične tehnike rastriranja. – Več- barvni MCP-tisk je izum Zorče- vega podjetja in tudi zaščiten; pravilen zapis bi bil pravzaprav »MCP«. – V digitalni pripravi grafičnega procesa so poskrbeli za sočasno uporabo različnih po- stopkov, ki se le izjemoma upo- rabljajo v isti tehnologiji. Soča- sna uporaba stohastičnega oziro- ma frekvenčnega in sublimacij- skega oziroma hibridnega rastri- ranja zahteva posebno pozornost pri določanju gradacijskih kri- vulj in času osvetljevanja plošč, da bi bila reprodukcija slikovnih predlog ustrezno kakovostna. – V kombinaciji konvencionalne- ga in frekvenčnega rastra se, na primer za upodobitev svetlih in temnih tonov, uporablja fre- kvenčni raster ter za srednje tone konvencionalni (amplitudni) ra- ster. – Treba je opozoriti še na dodatne zahteve, ki jih prinaša več kot štiribarvna (na primer dvanajstbarvna) reprodukcija: določitev tonskih krivulj za po- sebne, dodatne barve. Tudi v od- delku tiska so se spopadli s števil- nimi izzivi. Material (papir in karton), ki ga uporabljajo, je ve- dno primerno kondicioniran; nadziranje temperature ter rela- tivne vlage je konstantno. Prav tako so izredno pozorni pri mer- jenju nanosa barve, še posebej kadar uporabljajo barve MCP. V promocijski brošuri so poleg te- meljnih barv uporabili barve ska- le Pantone, kovinske in MCP- barve ter sijajni in mat lak. V do- delavi so dodali slepi tisk (vroči tisk), lasersko izrezovanje (na na- slovnici) in vroči tisk s folijo. Ve- liko dela je bilo opravljenega roč- no. Strojno zgibane pole so bile ročno znesene. Delavci pa so ob tem opravilu nosili bombažne rokavice, zato da na odtisnjenih polah ne bi ostali prstni odtisi. Šivanja z žico niso mogli opraviti na novem stroju (ST400 Heidel- berg), ker niso mogli odpraviti vseh sledi prehoda knjižnih blo- kov skozi stroj. Zato so poskusili z 28 let starim strojem (Muller Martini). V izogib morebitnim sledem prijemačev so vse prevle- kli s teflonom in tako uspešno končali to proizvodno fazo. Ra- zličica brošure, ki ima osem- stranski ovitek zaščiten z rdečim pavspapirjem, je šivana z žico v rdeči barvi. Druge različice, izde- lanih je bilo pet v omejenem šte- vilu izvodov, so šivane ročno s platneno nitjo, ki na zunanji strani hrbta ovija tanko okrasno palčko. Te različice brošure so se razlikovale tudi v barvi upora- bljenega pavsa. Ne samo posa- mezne proizvodne faze, celotni proizvodni postopek je bil opra- vljen izredno kakovostno in vsi sodelavci v tem procesu so lahko upravičeno ponosni na svoje de- lo. Za vrhunsko kakovost grafič- nih storitev je Drago Zorec dobil skupaj že 98 priznanj, od tega 54 nacionalnih (avstralskih). Letos maja je bilo njegovo podjetje kot eno izmed desetih, ki vpeljujejo inovacije v svojo proizvodnjo, sprejeto v Victorian Manufactu- ring Hall of Fame. Poleg tega je Zorec dobil številna mednaro- dna priznanja, na primer: Johan Gutenberg, ki ga je podelilo pod- jetje Heidelberg (Heidelberg Ger- many Recognition), Agfino nagra- do (Agfa Gevaert Award) za naj- bolj inovativno upodobitev sli- kovnega materiala v tisku, Sappi- jevo nagrado za tiskarja leta. Lani je prejel tudi slovensko prizna- nje: župan občine Ptuj Štefan Celan mu je podelil pečat občine Ptuj z likom sv. Jurija. Za Draga Zorca, slovenskega Avstralca, resnično lahko reče- mo, da je svetovna grafična elita! Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani LITERATURA IN VIRI D&D Global Group , 7. 10. 2005 Graphic Arts Information Network , 7. 10. 2005 Heidelberg , 13. 10. 2005 Kipphan, H. Handbook of Print Media Berlin: Springer, 2001 Stanislava Vauda Benčevič , 10. 10. 2005 Bernhard Schreier iz podjetja Heidelberg izroča Dragu Zorcu najprestižnejši kipec Benjamina Franklina za kategorijo pravijo, da tega ni mogoče izdelati. Drago Zorec med papirnatimi oblekami Stanke Vauda Benčevič.