DUHOVNI P A S T IR. Izhaja vsak mesec. — Velja 4 gld. na leto. Letnik XVI. V Ljubljani, decembra 1899. 12. zvezek. Prva adventna nedelja. I. Naš Gospod Jezus Kristus. Lil. Ljudje bodo koprneli od strahu in čakanja tega, kar ima priti čez ves svet. Luk. 21, 26. Naš Gospod Jezus Kristus je mnogovrstno dokazal, da je pravi Bog, tudi s tem, ker je napovedoval prihodnje reči. Veliko takih napovedovanj se je izpolnilo že takrat, ko je Jezus živel na zemlji; mnogo pa se jih je izpolnilo po njegovi smrti ali pa se izpolnjujejo še sedaj, zlasti njegove prerokbe o sv. cerkvi. Kakor pa so se izpolnile druge Jezusove prerokbe, tako gotovo se bo izpolnilo tudi ono veličastno prerokovanje, o katerem govori sveti evangelij zadnje in prve nedelje v cerkvenem letu, namreč prerokovanje o vesoljni sodbi. Pretresljiv bode sodnji dan že sam ob sebi zaradi silovitih natornih prikaznij, ki se bodo javile ob koncu sveta; potlej zaradi vstajenja od mrtvih; še najbolj pa seveda zaradi sodbe za vse trdovratne grešnike! Zato se sedaj bojimo tega strašnega dne in pošteno živimo v strahu božjem, dokler nam je še Jezus tako neizmerno milostljiv in usmiljen, da se nam takrat ne bo treba bati, kadar pride v svojem nebeškem veličastvu kot neskončno pravičen sodnik! Pa dalje ne bom danes govoril o sodnjem dnevu, ker ta pretresljivi nauk pride še itak pozneje na vrsto, in zlasti tudi zato ne, ker vam mislim ravno danes pokazati neko predpodobo našega prihodnega vstajenja, pripovedoval vam bom, kako je Jezus obudil Lazarja. 49 I. Da bomo prav razumeli Lazarjevo obujenje, to velikansko dejanje Jezusovo, si moramo misliti, da je Jezus vse naprej vedel, kaj bo prišlo, tudi vedel, kakšne nasledke bo imelo, da mu bode ravno ta veličastni čudež nakopal smrtno obsodbo: pot v Beta-nijo bode takorekoč pot pred sodnijo, potvstrašno smrt, nekakšen pričetek njegovega križevega pota. Premislimo najprej, kako lepo je Jezus apostole in ljudi pripravljal na to veliko delo. Že prilika, ki sem vam jo zadnjič po-jasnoval, je nekakšno kazala na to, tako da so morali potlej ljudje nehote misliti nanjo, ko se je bil izvršil čudež. Onega ubožčka, katerega je bogatin v večnosti prosil na pomoč, in še posebej želel, naj bi ga Abraham poslal na ta svet k bratom, da bi jih spokoril, — onega ubožčka je imenoval Lazarja. Takrat, ko je Zveličar to pravil judom, je pač že vedel, da bode prišel res neki mož iz večnosti, ki mu bo tudi Lazar ime, pa trdovratni judje ne bodo verovali in se ne spokorili, marveč zagnali še hujši hrup zoper Jezusa. Zato je tako pomembno sklenil priliko: Ako Mozesu in prerokom ne verjamejo, tudi ne bodo verjeli, če kdo od mrtvih pride k njim. To je bilo prvo najbolj oddaljeno pripravljanje za čudež. Drugo, bližje vendar še daljno pripravljanje je bilo vse to, kar se je godilo še onstran Jordana, kjer je Jezus učil, namreč tam, kjer smo ga že nekaj časa v duhu spremljali. Bilo je pa tako-le: Ko je še Jezus učil na levi strani Jordana, je Lazar hudo zbolel. Njegovi sestri, Marija in Marta, mu sporočita: »Gospod, glej, ta, ki ga ljubiš, je bolan.« Družina Lazarjeva, t. j. Lazar sam in dve sestri, je živela v Betaniji, komaj tri četrti ure od Jeruzalema. Kakor je razvidno iz evangeljskih sporočil, je bila premožna, zelo spoštovana, pobožna in Jezusu vsa udana; tudi Jezus je čislal in ljubil to blago družinico, kar ji je seveda še v največjo pohvalo. To dobro hišo torej obišče nesreča, smrtna bolezen; sestri sta bili v tem večjem strahu, ker nista imeli ne očeta ne matere. Lazar jima je bil edina opora in tolažba, in sedaj jima hoče neusmiljena smrt uropati še tega ljubega brata! Kam drugam naj bi se obrnili tako verni in bogoljubni duši, kakor do Jezusa, ki je bil, če smem tako reči, »domači prijatelj«? In kako lepo sta so-stavili sporočilo. Ko bi sedaj kdo izmej nas hotel v enaki nesreči odposlati kam telegram, ne vem, če bi ga znal kdo tako lepo zložiti. Tako malo besedij, pa toliko vere, zaupanja, ponižnosti, pohlevne udanosti! Samo bolezen mu naznanita, vse drugo prepustita njemu. Ko Jezus sliši to sporočilo, reče: „Ta bolezen ni za smrt, marveč v slavo božjo: da se po nji poveliča Sin božji." Huda po-skušnja za skrbni sestri je bil ta skrivnostni odgovor, vendar tolažilen. Čudno; že večkrat smo slišali, kako hitro je Jezus pomagal, kadar ga je kdo prosil; a sedaj pa ostane še dva dni v tistem kraju, kjer mu je došlo sporočilo, čeravno je vedel, da bo Lazar umrl še tisti dan. Jezus je imel več vzrokov, da ni šel takoj; ni namreč hotel svojega misijonskega dela prekiniti zarad zasebne zadeve ene same družine; zahtevala je, kakor sam reče, slava božja in njegovo poveličanje, da Lazar ne ozdravi, marveč umrje; izkazati je hotel družini še večjo ljubezen in nakloniti še večjo dobroto, kakor se je pozneje res pokazalo. S tem je gotovo večjo dobroto storil Lazarju, ko ga je od mrtvih obudil, kakor če bi ga bil ozdravil že v bolezni. In kdo bi mogel dopovedati, kako zelo je ta poskušnja oblažila srca tem trem dobrim ljudem! Kako so bili sedaj utrjeni v veri, zaupanju, potrpežljivosti, v ljubezni do Boga in mejsebojni bratovski ljubezni in pa kolika je morala biti sedaj njihova hvaležnost! Kadar Bog pošlje svojim ljubljencem britkosti, jim vselej hoče nakloniti velike milosti, če ne vsakokrat že na tem svetu, pa gotovo v večnosti; če ne za telo, pa gotovo za dušo. Čez dva dni pa reče apostolom: „Pojdimo zopet v Judejo!“ Učenci mu pa reko: »Učenik, sedaj so te judje iskali kamenjati, in greš zopet tja?« Jezus jim odgovori: „Ni-li dvanajst ur v dnevu? Ako kdo hodi po dnevu, se ne spotakne, ker vidi luč tega sveta; ako pa hodi po noči, se spotakne, ker ni luči pri njem." V tej primeri potolaži učence, češ, kakor popotnik po dnevu ni v nevarnosti, tako tudi on ne, ker sedaj je še dan njegovega delovanja, ni še prišla noč njegovega trpljenja; navadni popotnik tudi nima luči dneva in življenja sam v sebi, on jo pa ima. To je govoril in potem jim je rekel: „Lazar, naš prijatelj, spi, pa grem, da ga zbudim iz spanja." Tedaj mu reko učenci: »Gospod, ako spi, bo ozdravel.« Menili so namreč, da govori o navadnem spanju. Tedaj jim Jezus razločno reče: „Lazar je umrl. In vesel sem zavoljo vas, da nisem bil tam, zato da verjete; pa pojdimo k njemu!" To govorjenje je pač za vsakega dovolj jasno, le eno reč pripomnim. Če je Jezus imel Lazarjevo hišo v tolikem čislu, je pač do apostolov moral imeti še večjo ljubezen. In res, zavoljo 49» Lazarjeve bolezni ni šel v Betanijo, in tudi sedaj ne gre le zavoljo mrtvega Lazarja, marveč v prvi vrsti zavoljo svojih ljubljenih apostolov, kakor sam pove: „ Vesel sem zavoljo t>as, da nisem bil tam, zato, da verujete.11 O, koliko so pridobili apostoli s to potjo! o kako so bili v veri potrjeni ! potrjeni tem bolj, čim dlje je Lazar ležal v grobu! Ganljiva je ta ljubezen do apostolov, ganljiva tem bolj, če pomislimo, da se je ohranila do sedanjih dnij; tudi sedaj ljubi Jezus vse dobre in poštene ljudi, a gotovo še najbolj in s. posebno ljubeznijo ljubi dobre in goreče duhovne, svoje namestnike. Ljubezen se pa ne da skriti. Te lepe Jezusove besede: „Zavoljo vas sem vesel“ ... so globoko ganile apostole; sedaj so drugačnih mislij, poprej so sami branili Jezusu, naj nikar ne hodi proti Jeruzalemu, sedaj pa se želijo, naj bi šel, pa naj pride, kar hoče. To vnemo apostolov naznani Tomaž, kije imenovan »Dvojčič«, ki reče součencem: »Pojdimo tudi mi, da ž njim umrje mo!« Pripravljeni so torej z Jezusom iti, kamorkoli, v življenja ali v smrt! Tako je bilo daljno pripravljanje za čudež v Pereji, ki je veljalo zlasti apostolom. Še ganljivejše je bilo bližnje pripravljanje na ta presunljivi čudež doma, t. j. v Betaniji; to je bilo zlasti za obe sestri in za navzoče ljudi, kateri so se bolj ali manj zanimali za Lazarja. II. Po judovski šegi je bil mrlič precej po smrti pokopan,, še isti dan. Lazar je bil v grob položen isti dan, ko je prišlo do Jezusa sporočilo, da je zbolel; v Pereji je ostal še dva dni; ako se je napotil četrti dan, dospel je, ker je iz Pereje do Betanije 7 do 8 ur, še le četrti dan popoldne v Betanijo. Pa četudi je bilo že četrti dan po pogrebu, vendar še nr bila potihnila žalost po ljubljenem rajniku. Sestri sta bili silno žalostni; mnogo judov ju je prišlo tolažit. Ko Marta sliši, da se bliža Jezus, teče mu naproti in s tem hoče Jezusu izkazati posebno spoštovanje, ker judovska šega je zahtevala, da se je šlo imenitnim osebam, kakor hitro se je naznanil prihod, kolikor mogoče, daleč naproti. In kakor sicer je tudi to pot Marta prevzela nalogo skrbne gospodinje; Marija je pa le doma sedela in žalovala, bržkone si je mislila: »Oh, zakaj je umrl moj dobri bratec, ta nedolžna duša, mar naj bi bila kruta smrt pobrala mene, ubogo grešnico!« Rado se zgodi, da se ob dnevih žalosti posebno nekatere besede prav velikokrat ponavljajo. Kakor je videti, sta Marija in Marta po smrti ljubljenega brata premnogokrat ponavljali besede: »Ko bi bil Jezus tukaj, bi najin brat ne bil umrl!« Ali bi res ne bil umrl? Gotovo ne; zakaj Jezus bi ne bil mogel pustiti, da bi Lazar najprej umrl, potlej bi ga bil pa obudil. Kaj bi bili še le rekli oni judje, ki so že itak godrnjali. Ko se je Marta približala Jezusu, jo je tako premagala žalost, da ni mogla drugega spregovoriti, kakor tolikrat ponavljane, že privajene besede; »Gospod, ko bi bil ti tukaj, moj brat bi ne bil umrl!« A kmalu se toliko ojunači, da se pristavi; »A tudi sedaj vem, da ti bode Bog dal, karkoli boš prosil.« A s to vero, da bi Jezus pomagal le po molitvi, ni zadovoljen, mu še ne zadostuje za tak čudež. Zato reče: „Tvoj brat bo vstal." Marta mu odgovori: »Vem, da bo vstal ob vstajenju poslednji dan.« In na podlagi te izpovedi jo privede do one popolne vere, katera je potrebna za čudeže: spoznati mora, da ta Jezus, ki pred njo stoji, bode sodnji dan vse mrtve obudil k življenju, da pa tudi že sedaj lahko oživi, kogar hoče. Reče ji namreč: „Jaz sem vstajenje in življenje“, ne le v tem smislu, da bom sam iz lastne moči iz groba vstal in živel, marveč imam tudi oblast in moč druge obujati in drugim življenje dajati za čas in večnost. Zato še pristavi: „Kdor v mi veruje, bode živel, četudi umri. In vsak, kdor živi in v mi veruje, ne bo umrl vekomaj. Veruješ li to?" Ona mu reče: »Da, Gospod, verujem, da si ti Kristus, Sin božji, ki je prišel na svet.« Sedaj je popolno njeno spoznanje, sedaj je popolna njena vera, kakor si je želi Jezus, — sedaj je pripravljena za čudež. Izgovorivši te besede, odide in pokliče skrivaj sestro Marijo, rekoč: »Učenik je tukaj in te kliče.« Marta si je tako mislila, da pojdeta sestri sami z Jezusom tje k grobu, da bi ju nihče ne motil, ko bosta iz Jezusovih ust vsprejemali nebeško tolažbo, zato jo skrivaj pokliče; (na čudež pa seveda ni mogla misliti). Marija hitro vstane in gre k Jezusu, toda ne sama, kakor je želela sestra Marta. Ko so videli judje, ki so bili ž njo v hiši in so jo tolažili, da je Marija hitro vstala, šli so za njo, rekoč: »Na grob gre, da bo tam jokala.« Sedaj se pa nam odpre silno lep, ganljiv in veličasten prizor. Sv. Janez, ki nam je opisal vso dogodbo, ^ se vidno trudi, da bi ga nam narisal dovolj natanko in določno. Ko je tedaj Marija prišla k Jezusu, pokleknila je predenj in jokaje rekla: »Gospod, ko bi bil ti tukaj, bi moj brat ne bil umrl.« Tudi judje, ki so bili prišli ž njo, so jokali. Ko jih Jezus vidi, se zgrozi v duhu, užali se in reče: „Kam ste ga položili?u Reko: »Gospod, pojdi in poglej!« In Jezus je jokal. Judje so tedaj govorili: »Glejte, kako ga je ljubil!« Jezus se je tedaj zopet sam v sebi zgrozil irt pride k grobu. Sestri sta se pa že tako žalno in milo jokali, da so bili premagani tudi navzoči judje ter se začeli jokati — vse je v solzah in obrnjeno proti Jezusu, božjemu tolažniku in pomočniku, seveda tudi častitljivi zbor apostolov in gotovo ne najmanj rahločutni Jezusov ljubljenec, sveti Janez, ki si je vse tako natanko zapomnil in nam tako mojstersko naslikal to sliko ter vidno skrbel, da bi ne zgrešil kar nobene imenitnejše črtice. Posebno je opazoval Jezusa. O njem najprej pravi, da »se je zgrozil«, da »se je užalil«. Te dve besedi naznanjata globoko in silno čustvo srčne bolečine, ob enem pa tudi notranji boj in upor, nevoljo. Razlagalci nam to silno užaljenje božjega Zveličarja pojasnjujejo tako-le: Ravno je na tem, da bi storil veličastni čudež; vse ga sili k temu, ljubljeni in ljubeči ljudje na okrog in še posebej njegovo usmiljeno Srce. Toda v istem trenutku pregleda njegov duh vse strašne posledice, ki jih bo imel ta čudež; dobro vč, da to delo božje moči in božjega usmiljenja bode takorekoč bojni klic njegovim sovražnikom, saj je videl prav na mestu pred seboj nekatere, ki bodo takoj, ko se izvrši božje dejanje, hiteli v mesto in pričeli spletati zanjke, v katere bi ga ujeli. Smrt in grob prijatelja Lazarja mu je predpodoba lastne strašne smrti in lastnega groba; milo žalovanje Marte, Marije in prijateljev Lazarjevih mu je predpodoba one mile in neutolažne žalosti, s katero bodo objokovali njega njegova presveta Mati, njegovi apostoli in drugi prijatelji ob njegovi smrti, ob njegovem pogrebu, — vse to je natanko naprej videl s svojim vsevidnim božjim očesom. Ali je mar čudno, če se je zgrozil ob tem pogledu, če se je protivila njegova človeška natora, ko je imel storiti ta osodepolni čudež! — Jezus je pa tudi jokal. Kaj pa je bil vzrok njegovih solz? Gotovo ne smrt njegovega prijatelja, zavoljo katere Bta se jokali sestri; njega pa ni mogla do solz ganiti, saj ga je hotel ravno obuditi. Ravno tako ne osoda Lazarjeva v večnosti. Lazar je bil svetnik in se je ločil v ljubezni Jezusovi s tega sveta. Kaj pa je bil torej vzrok ? Skoro ne bomo mogli dobiti drugega pravega vzroka, kakor srčno sočutje, katero je imel ob pogledu tolike užaljenosti pri rajnikovih sestrah in prijateljih. Ako dober človek vidi prijateljevo dušo v hudi britkosti in opravičeni žalosti, gane ga že ta pogled do solz. Ako udariš ob struno, stresnejo se tudi druge enako ubrane' strune v bližini. Jezusov jok nam je torej dokaz, kako je Jezus tudi po Bvoji človeški natori imel dobro, miločutno, preblago,. rekel bi, detinsko dobro srce. Joka se, kakor se nedolžno dete joka, ko vidi jokati druge! Se dragocenejše in častitljivejše se nam bodo zdele Jezusove solze, ako pomislimo, kako Zveličar joka. Jok in solze niso v naši oblasti; pride in premaga nas, pa zopet mine, ali hočemo ali nočemo. Torej solze pri nas niso vselej tolike vrednosti. Pri Jezusu so bile pa solze popolnoma proste in v njegovi oblasti; jokal se je, ker je sam hotel in kolikor je sam hotel. Ko je videl, kako opravičeno, redno, odkritosrčno in sveto je žalovanje sester in prijateljev Lazarjevih, je dovolil tudi svojemu božjemu Srcu, naj žaluje in sicer tako zelo, da se začnd solziti tudi njegove božje oči. — Jezus pa se tudi ni sramoval teh solz in tega sočutnega ginjenja. Ni storil, kakor delajo večkrat možje, ki imajo mehko in dobro srce in so hitro ginjeni, pa se sramujejo take srčne ginjenosti in se sramežljivo proč obrnejo, da bi skrili svoje solze. Tega ni storil Zveličar. Mej jokajočimi stoji in joka ž njimi, in njegove plemenite solze kapljejo po njegovem lepem, moškem obličju, da jih lahko vsi vidijo. O lepe solze, o dragocene solze, drage ne le za Lazarja in njegovo družino, marveč za nas vse 1 Gospod se ne joka in ne preliva le solz za naše grehe, marveč objokuje tudi naše časno gorje. Oj kako lepo je v teh solzah popisano Jezusovo premilo Srce! zares »Beseda je meso postala«, božja dobrota, božja ljubezen je prebivala mej ljudmi. Vendar vsaka še tako lepa slika mora imeti senco. Vse je ginjeno zrlo na jokajočega Jezusa in navdušeno se je glasilo: »Glejte, kako ga je ljubil!« Bili so pa vendar le nekateri, ki so celo ob tem prizoru mrzli ostali in hladno modrovali: »Ali ni mogel ta, ki je oči odprl sleporojenemu, tudi storiti, da bi ta ne bil umrl?« Saj so se celo našli mej njimi taki, kateri so šli takoj po obujenju v Jeruzalem pravit Jezusovim sovražnikom, seveda iz zlobnega namena. Jezus se je zopet zgrozil, ko je prišel k grobu. Saj že vemo, zakaj. Boriti seje moral sam s seboj. A ljubezen je zmagala, ljubezen do Lazarja in do nas, ker je šel junaško trpljenju in smrti naproti, ko se je približala njegova ura. Bila je votlina in kamen je bil položen pred njo. Zato reče Jezus: Odvalite kameni Marta pa mu reče: »Gospod, že smrdi; zakaj štiri dni že leži.« A Jezus ji reče: Ali ti nisem povedal, da boš videla slavo božjo, če veruješ? Tedaj odmaknejo kamen. Jezus pa povzdigne oči kvišku in reče: Oče, zahvalim te, da si me uslišal. Vedel sem, da me vselej uslišiš; toda sarad ljudstva, ki okoli stoji, sem rekel, da verujejo, da si me ti poslal. To je zadnja priprava za čudež, že poleg groba. Jezus je hotel tako nakloniti, da je bilo veliko ljudij priča njegovega čudeža, in sicer raznovrstnih, tudi iz višjih krogov, prijateljev in nasprotnikov. Stali so ali klečali v krogu okoli njega in sester. V molitvi naravnost in glasno pove, da bo zato storil čudež, da bi vero obudil tudi pri tistih, kateri še ne verujejo, in vero potrdil pri onih, kateri jo že imajo. In da se mu je sedaj ponudila taka lepa prilika, za to se še posebej zahvali nebeškemu Očetu. No, sedaj je bilo za čudež vse pripravljeno. Jezus zakliče z močnim glasom: Lazar, pridi ven 1 In mrlič pride ven s povoji povezan na rokah in nogah; obraz njegov pa je bil zakrit s prtom. In Jezus jim veli: jRazvežite ga in pustite, naj odide. Ne utegnemo danes še natančneje prevdarjati veličastnosti tega čudeža. Tudi se mi zdi nepotrebno, današnjemu govoru pristavljati še kaj naukov in opominov, ko tako glasno govori božje dejanje samo. Torej kar sklenem, seveda s to željo, da mnogokrat sami prevdarjajte posameznosti tega veličastnega čudeža, da bi bolj goreče častili in ljubili njega, ki ga je storil s svojo božjo močjo, ki bo tudi nas vse obudil sodnji dan, — o da bi nas le tudi vse postavil na svojo desnico in potlej vzprejel v večno veselje v nebesa! Amen. A. Kržič. 2. Kako potreben je bil svetu Odrešenik. Rosite ga nebesa od zgoraj, in oblaki dežite pravičnega; odpre naj ae zemlja, in naj rodi Zveličarja. Iz. 45, 8. Iz vseli katoliških cerkva nam doni danes proseč glas na ušesa: Rosite ga nebesa od zgoraj.. .! — čudno zares! — ravno ta glas se je pred več kot 2000 leti slišal iz ust prerokov in vseh pobožnih izraelcev, le s tem razločkom, da so oni zdihovaje svoje solzne oči povzdigovali proti nebesom, odkoder jim je imel Odrešenik priti; — med tem, ko se mi sedaj že veselimo njegovega zveličalnega prihoda na zemljo, ter le nebesa prosimo, da bi nam Zveličarja odposlala v naša srca! — O koliko srečnejši smo mi, kot so bili izraelci, ker nam je solnce Pravice že izšlo, ker so nam nebesa in oblaki že dežili pravičnega, in ker se je zemlja že odprla in nam rodila Zveličarja; izraelci pa so smeli samo po njem zdihovati. Spoznali so krivice, katere so storili svojemu Bogu in Gospodu, spominjali so se starih obljub, katere so bile dane njih očetom, čutili pa so tudi revo in nezmožnost si pomagati, zato so milo klicali: Kdo nas bo rešil is rok sovražnikov in iz ptuje eužnosti? Kdo drugi, kakor ta, ki ima priti v rešenje narodov!— O rosite ga že skoraj nebesa . . .! Ti Bog si nas zavrgel in razdjal, srdiš se, pa se nas usmiliš. Deželo si zmajal in jo potresel; zaceli nje razpoke, ker je bila pretresena. Skazal si hudo svojemu ljudstvu; napajal si nas z vinom bridkosti. Pomagaj s svojo desnico, in nas usliši! Kdo nas popelje v trdno mesto? Ali ne ti, Bog! ki si nas zavrgel; in ali ne pojdeš ti Bog z našimi trumami? Pomagaj nam is stiske, ker nečimrna je pomoč človeška! (Ps. 59, 3 — 13). — Doklej, o Gospod! se boš odtegoval popolnoma? doklej se bo vnemala kakor ogenj tvoja jeza ? . . . Kje je tvoje nekdanje usmiljenje, Gospod! kakor si prisegel Davidu v svoji resnici? Spomni se, Gospod, zasramovanja svojih služabnikov (Ps. 88. 47, 50 — 51) ter pošlji jagnje, gospodovalen zemlje! (Iz. 16. 1.) — Tako so zdihovali izraelci po Odrešeniku, ker so spoznali potrebo njegovega prihoda na svet! Pa ne le izraelci, temveč tudi neverniki so začeli čutiti potrebo prihodnjega Odrešenika. Bridko so čutili, da je treba moža, kateri bi razgnal temo duha, da bi raztrgal mreno raz oči, da bi vsaj spoznali od kod so, čemu so in kaj jih čaka po smrti! V duhu vsega paganskega sveta je klical njihov modrijan na smrtni postelji: V pekočem dvomu sem živel, in v mučilnem strahu umrjem, kam grem, ne vem, o bitje vseh bitij usmili se me! Kako potreben je bil zares Odrešenik svetu, to resnico hočemo a se vam zdi (o tem le) ? Nek človek je imel dva sina in je stopil k prvemu in mu rekel: Sin, pojdi delat danes v mojem vinogradu. On pa je odgovoril in rekel: „Nočemu. Potem pa se je skesal in je šel. In stopi k drugemu in mu reče ravno tako. Ta pa je odgovoril in rekel: „Grem, gospod“! pa ni šel. Kateri teh dveh je izpolnil očetovo voljo ? Mu rečejo: »Prvi«. Jezus jim reče: Resnično vam povem, da cestninarji in nečistnice pojdejo pred vami v božje kraljestvo; zakaj Janez je k vam prišel po poti pravice (L j. kot resničen, od Boga poslan prerok, ki je učil resnico in pravico) in mu niste verjeli, cestninarji pa in nečistnice so mu verjeli. Vi pa, ki ste videli (spreobrnenje tolikih grešnikov) se niste potem spreobrnili, da bi mu bili vrjeli. Priliko je lahko umeti, ko ji je nauk Jezus sam pristavil in z naukom tudi razlago. Govori o nebeškem Očetu. Prvi sin pomeni cestninarje in grešnike, ki začetkoma niso hoteli obdelovati vinograda Gospodovega, t. j. izpolnjevati njegove volje. Ko je pa Janez tako lepo učil z besedo in zgledom, so se poboljšali. Farizeji so se pa hlinili, da izpolnjujejo zapovedi, v resnici jih pa ne, zato so podobni drugemu sinu. Posledica bo, da poboljšani grešniki pojdejo v nebesa, oni pa bodo zavrženi. S tem sklenemo za letos premišljevanje Kristusovega življenja s tem sklepom, da še konec dovršimo v nastopnem letu. Zahvalimo se Bogu za vse dobrote, posebno pa še za vse dušne milosti, katere nam je dajal v preteklem letu 'r za vse lepe nauke, ki smo jih letos slišali iz sv. evangelija, in za vse klice in vabila, s katerimi nas je ljubi Jezus hotel za seboj privabiti, da bi se zvesto ravnali po njegovih naukih in zgledih. Iz srca obžalujmo, da smo tako slabo povračali njegovo ljubezen in tako malo napredovali v dobrem. Trden in odločen bodi naš sklep, da bomo nastopno leto pričeli z večjo gorečnostjo ter po svojih močeh nadomestili, kar smo zamudili v preteklem. Amen. a. Kržič. Pogled na slovstvo. 1. Molitve pri očitni službi božji je naslov knjižici, ki je izšla na troske ljubljanske stolne cerkve. Dosedanja naša zbirka molitev se ni vjemala z besedami novega katekizma; tudi jej je manjkalo mnogo molitev, kijih sedaj rabimo. Nova knjiga nam podaja v pravilni obliki litanije vseh svetnikov, lavretanske litanije, molitev k sv. Jožefu za rožnivenško pobožnost meseca oktobra, litanije prcsv. Imena in presv. Srca Jezusovega, molitve v dan svetega Marka in križev teden pa ob posebnih potrebah, molitve za odvrnitev potresa pri zaobljubljeni procesiji. Dodano je tudi, kar se sicer še rabi pri očitni božji službi, namreč: „Veni sancte Spiritus", „Tc Deum laudamus“ in »Aspersio aquac benedictae“. Tisek je velik in razločen, papir lep in močan. — Knjiga stane 60 kr. Založba „Katoliske Bukvarne“. Tisk ^Katoliške Tiskarne" Odgovorni urednik: Alojzij Stroj.