Katolisk cerkven list. Danica izhaja vsak netek na celi poli, in veljft po poŠti z» celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40kr., za četertlet« 1 gld. 30 kr. V tiskarnici sprejeraana na leto 4 gold., za pol leta 2 gold., za četert leta 1 gold.; ako zadene na ta dan praznik , izide Dame. dan poprej.________ Tečaj XXVI. V Ljubljani 23. vel. travna 1873. Ll»t 21. 2F* Miri z — močno svarilo proti ne-zmernosti v fedi in pijači. (Konec.) Pa ne le sebe, tudi druge pripravi pijanec v preveliko revo in nadlogo. On trati dragi čas, ki bi ga imel obračati na to, da spolnuje dolžnosti svojega stanu, da si služi potrebnega živeža in pridobiva dostojnega premoženja; ako ima kaj premoženja, v kratkem ga zapravi, zaide v dolgove, pahne sebe in ženo in otroke, velikrat vso rodovino, v sramoto, ter jih pripravi dostikrat na beraško palico. Zaslužek celega tedna zapije časih v nedeljo, pridobitek celega leta zapravi pijanec neredko v enem tednu. In kaj počne uboga žena, kaj nesrečni otroci! Da bi jih učil in prav izrejeval, to pijancu ni mar! Gorjč takemu očetu pijancu! V hiši njegovi se godi vse križem, vlada le nered, krivica, preklinjanje in razdjanje. Ostudna pijanost uduši in pogasi v njem poslednjo iskro ljubezni do žene in do otrok; same se domd ubijajo te reve, brez potrebne hrane in obleke prezebajo in stradajo, brez duhovnega nauka in življenja ginejo dušno in telesno, kadar njih roditelj, komaj še človek, po kerčmah pojeda in popiva, kriči in preklinja, kadar se brez spominja na svojo domačo revo, na ženo in deca, morebiti veseli in vriska s svojimi tovarši, morebiti pregrešne reči počenja zoper Boga in sv. cerkev, zoper duhovsko in deželsko oblast itd. Tako ei greh na greh naklada, hudobijo na hudobijo! Koliko pohujšanje daje svojim domačim in rojakom! Nekteri celo tako izneumva, da tudi ženo in otroke uči piti vino ali srebati žganje, da ga celo vanje vliva, da jih z mladega vadi pijančevanja, na duši in na telesu jih ubijaje. In kaj more biti potem iz takih otrok? Tolikeri pijanci, na duši in na telesu zamorjeni berači! Ta gerda dušna in telesna nesnaga prehaja pa iz roditeljev na otroke, na vnuke in potemce; tako se pohabijo, popačijo in pokvarijo celi rodovi duhovno in telesno. In ali ni tacih pijanstvu vdanih nesrečnežev dokaj tudi sedaj po naših krajih? Pa ljudje tožiio, da tu in tam vlada uboštvo, da so hudi časi, slabe letine, da je malo pridelka in zaslužka; toda — kolikrat je vsemu temu vzrok le pijanost, mati revščini in hudobiji. To je tisti rak, kteri razjeda telesno in duhovno blagostanje ljudsko; tista strupena rana, za ktero ginejo cele rodovine; to tista šiba, s ktero tepe Bog pijanca v njegovem drugem, tretjem in celo četertem rodu! In ker je po besedah Gospodovih gorjč človeku, po kterem pride pohujšanje; — je toraj gotovo tudi pijanec, kte-remu bi bolje bilo, da bi mu se obesil na vrat mlinski kamen in da bi se potopil v globočino morja" (Mat. 18, 4-9). „Ne motite se, pijanci kraljestva Božjega ne bodo posedli." — Strašna, prestrašna je naslednja resnična prigodba. Bil je človek, pijanstvu tako vdan, da je zapil vse svoje premoženje, sebe in svojo hišo pripravil v pogubo. Nekdaj sedi sam v kerčmi in pije; kar pride za njim žalostna žena njegova ter ga poprosi, naj vendar premisli sam sebe in svoj stan in naj pusti nesrečno pijančevanje. S solzami v očeh mu očita, da se mora sama doma upirati z otroci, da nimajo celo nobenega živeža več, da že drugi dan niso nič jedli, in da umirajo lakote itd. Pojdi, pojdi domu, in poskerbi nam kaj kruha, mu pravi. Na to se pa mož tako vjezi, da neusmiljeno pretepe ženo, da so jo vso kervavo in na pol mertvo nesli domu. Komaj se zave, že jo doma prosijo objokani otroci kruha. „Oh, kje čem vam dobiti kruha", odgovor? ona, „kadar je vaš oče že vse vse zapil in se za vas ne zmeni ne? O jaz nesrečna mati, kaj mi je početi? Že vem, kaj naj storim! Boljše je nagle kot počasne in terpeče smerti umreti", pravi ter vzame nož, zakolje pervo, zakolje drugo dete svoje itd. — Ponoči prilomasti mož pijan domu in se zavali na posteljo. Tedaj vzame isti nož, češ, naj prekleta pijanost tvoja umori otroke, tebe in mene, in ga mu zasadi v persi. Drugi dan zgodaj gre k gosposki, pove svoje prostraš-ne hudodelstva prav na tanko, in k smerti obsojena na morišču opominja zbrane množice, naj tr«*zno živijo in naj se varujejo nesrečnega pijanstva. (In Sma. Joan. Franc. Theol. Lib. 3.) — Pa ne le posamezne rodovine, cele občine pripravi tako pijanost v nesrečo, pokvari občno življenje, pogubi tvarinsko in dušno blagostanje. So vasi, kjer prebiva na videz sama beračija; stergane strehe, pobite okna, podperti hlevi, bosi, razcapani, bledi otroci — vse vse kaže prav reven stan! Ako pa v nedeljo popoldan ali kak praznik prideš v vas, slišiš vpitje in vriskanje moško in žensko in celo otročje , in vidiš kerčme napolnjene, in tu in tam pijance opotekati ali tudi valjati se po blatu! Strah in groza obhaja človeka o takem prizoru ! In ti ljudje se izgovarjajo potem s svojo revščino in beračijo! Oči imajo, pa ne vidijo svojega lastnega zadolženja. In kako žalostno je po tacih občinah, ako so pijanci n. pr. tudi srenjski svetovalci, župan , ali sodeč (sudac) in prisežni možje; kako je ondi z redom, s pravico, s srenjskim premoženjem? Za vino, za žganje se prodaja ter kupuje pravica in krivica. Kdor bolj zanj daje, temu bolj kaže. In piti se mora, kadar je somenj, ali kaka dražba, ali so volitve v zbor srenjski ali deželni ali deržavni, ali je kak drugi shod, piti dostikrat na brado, občini na kvar, narodu v sramoto! Naposled je pijanec, kakor je bilo že opomnjeno, nezmožen in nesposoben, da bi opravljal dolžnosti svo- I*ega stanu; ni sposoben, da bi bil kmet, rokodelec, :upec ali obertnik, vradnik, duhovnik, kakoršni koli predstojnik sli podložnik; se dober berač ni, sej ni za nobeno pošteno rabo, za nobeno človeško delo ! Pijanec je res najhujši zanikarnež. Lastni otroci — kar je strašno slišati — se ga sramujejo, mu smerti želijo, ga v grobu preklinjajo. In kako je z njegovo dušo? More li ta upati rešenja in zveličanja? Ves Čas svojega živ-ljenja je bil sovražnik križa Kristusovega, in takega „konec je pogubljenje", večno pogubljenje. Otela bi ga le resnična pokora; toda — kedaj se pijanec spre-oberne? Kadar se v jamo zverne, pravi pregovor, kteri se le prepogosto vresničuje. Če se tudi v treznem stanu spozmi pijanec, če tudi obeta se poboljšati, navadno od-klada in odklada poboljšanje. Morebiti se spoveduje, ali brez terdnega sklepa , brez prave skesanosti božje-ropno prejema svete zakramente, in si množi tako pre-grešenje. Duh njegov peša, um slabi, volja omaguje, pijanec Čedalje manj čuti, da se mu približuje konec življenja. Drogi grešniki se mnogokrat o taki priliki zgrozijo, prestrašijo, obžalujejo svoje djanje, prosijo Boga milosti, se spokorijo; pijanec se malokdaj skesd, in pokora njegova je malokdaj resnična. Koliko jih umre nagloma, v stanu pijanem! Koliko jih vsled pijančevanja hudo oboli! V bolezni sicer obžalujejo sdeli nad tem ,,grajo in gnjušenje". Pa ne le to, kako je časnik „Ca-pitale" bruhal bogoskrunstva čez 40 dni celo zoper Jezusa Kristusa samega. Pervi člen italijanskega vstava je ta, da vera italijanskega kraljestva je rimsko-katoli-ška. Marko Minghetti je ta člen tako tolmačil, da se zamorejo cerkveni redovi zatreti; neki drugi je pa tudi po svojem talentu člen o »»nedotakljivosti poslancev" tolmačil tako, da derhal Marka Min^hetti-a zamore pre-tepsti. — Ta nauk o rimskem magistratu in o pretepanji utegne tudi še dmgim mestom koristen biti. Svesti si smejo biti, da od zaničevanja in psovanja Cerkve in duhovstva se pride do enacega djanja, Če ne še do hujšega pri tistih, ki k temu grehu molče, ki ta greh hvalijo, ki taki greh sami delajo po „tagblattih", po ste-klenjačah in vstavaških družbah, ali celo tudi po mestnih svetovalnicah, po kakoršnih koli shodih in zborih. Vsak greh se strašno masuje, p >sebno pa pregrehe nad Kristusovo Cerkvijo in njenimi služabniki, kakor je pisano: „Ne dotikujte se mazigljencev mojih". Francosko je nekoliko svoje ministre spremenilo. Predsednik ostane Thiers. V narodnem zboru obetajo zopet hude boje. Vsa zbornica ima nekacih 745 udov, ki se delč tako-le: Desno središe jih šteje 140, desnica 150, skrajna desnica 45„ levo središe 140, levica 120, skrajna levica 50. Do 10) prav umnih mož je, ki se ne štejejo k nobeni stranki; glasujejo zgolj po svojem prepričanji. V Betlehemn V duplini Jezusovega rojstva so divjaški greki strahovito razdjanje napravili v času greŠke velike noči. Znano je, da so bili kri*overci pred nekaj časom iz hude volje požgali latinske ogrinjala, ki so lepšale podzemeljsko kapelico rojstva Jesusa Kristusa. Francoz Ricbard je prav umetno in lepo izdelal novo ogrinjalstvo, tapecerijo, za vse steče te preimenitne kapele, in ogrinjala so pričo konzulov, patrijarh id. bile na stene pripete. Sovražljive in zagrizene greke je to hudo jezilo in iskali so priložnost, da bi se zopet znosili in stresli svojo potuhnjeno togoto. Obernili so v to greške velikonočne praznike. Turške oblasti so bile ravno tisti čas vojne kardela odpravile iz Betlehema. 25. aprila po 6. popoldne se je pridervilo več sto oboroženih grekov. Z napadom so vzeli prestaro cerkev sv. Helene in svetiše Kristusovega rojstva, ki je pod cerkvijo. Kakor v trenutku je vse zginilo iz lepe kapele, kar je bilo lastina latincev, zlasti kar je bilo dokaz latinskih pravic do tega posestva. Predrage nove tapecerije so stergali in ukradli; pograbili dvč imenitni sliki od Murillo-ta; 19 svetilk (med njimi 6 srebernih) so razbili in odnesli; svete jaslice in altar ss. 3. Kraljev sta skoraj razdjana, in več frančiškanov ranjenih, dva nevarno, ker so svetiše branili, in čudež je bil, da niso bili vsi pobiti od več kot 300 napadnikov in od samih turških vojakov, ki so bili prišli mir delat, in so streljali v svetiše. Peteri patri očetje frančiškani so branili svetiše od 7 do 10 in le z ranami pokriti so se umaknili. Po grozovitem izdajstvu turške vlade so bili drugi sa-mostanci zaperti v svoji zgornji cerkvi, in so slišali bojni hrup v spodnjem prostoru, pa niso mogli na pomoč svojim tovaršem v brambi svetih altarjev. Tudi katoliško prebivalstvo v Betlehemu ni moglo na pomoč, ker turški vojaki, ki so pustili tolovajske greke v du- Slino, latincev niso pustili. Vse tako kaže, da je bilo enara lačno turčinstvo podkupljeno. V dopolnjenje božjeropstva so gerdi krivoverci na katoliških altarjih napravili pojedino ter so napijali gerškemu patrijarhu. Eden naših, pravi dopis 1. maja iz Jeruzalema, in pa Ipanjski konzul sta šla drugi dan v Betlehem vidit ranjene. Stermeča pa nad obnašanjem pašatovim in francoskega konzula sta se vernila. Imel bi veliko praviti, Ea naj bo vam dosti vediti, da obnašanje francoskega onzula je nevredno njegove časti, in z britkostjo se serce napolnuje, ko človek vidi, da so katoliške koristi pušene v igro vlade, ki nespametno dopusti, da katoličani zgubljujejo svoje pravice na svetili mestih. Je pa o tem času fanatizem zoper katoličane, ka-koršnega že dolgo ni bilo. Očeti frančiškani so od tega dne psovani na cestah, in brez kazni. Pa kaj se če? Pervi, ki bi nam prav ne dal, ako se pritožimo, je francoski konzul Pomislite, da za pervega tolmača ima juda, ki ga povsod spremlja, razun na svetiša... Za višega nadzornika in naj priserčnišega prijatla pa ima greško-razkolniškega mladenča, ki se celo govori, da je eden tistih, ki so bili šli v Betlehem bojevat se zoper katoličane! — Zdaj naj pa še kdo nad oblake ne povzdiguje francoske republike, ki zna katoličane po svojih služabnikih tako izdajati! Nekteri lesniki za jeznitožirce. — Preganjanje jezuitov ni nič novega. L. 1828 so bili zagnali, da bi jih fregnali tudi iz Francoskega. Sloveči deržavnik grof 'eyronnet je zapustil o tem nektere verstice, ki se za naš čas tako podajo, kakor bi bile še le sinoč spisane. Pravi pa: „Novo pregnanje jezuitov bi bilo naj jasniše spri-čevanje za zares čudno moč neumnosti. „Pravijo, jezuiti skodvajo cerkvenim koristim; in kdo to pravi? Ljudje, kteri dihte le po razdjanji Cerkve. „Pravijo, jezuiti so sovražniki deržavne veljave; in kdo to pravi? Ljudje, kteri žele le razdjanje der-iavne veljave". „Pravijo, jezuiti so sovražniki vstave; in kdo to pravi? Ljaaje, kteri v oziru na jezuite vstavo naravnost prelomljujejo. „Pravijo, jezuiti so brez terpnosti (tolerancije); in kdo to pravi? Ljudje, kteri do jezuitov skazujejo nar bolj zagrizeno nesterpnost, nesterpnost pogansko. „Pravijo, jezuiti so sovražniki svobode; in kdo to pravi? Ljudje, kteri preganjajo jezuite iz njih hiš, iz njih sol, iz njih cerkev, iz njih deržin, iz njih domovine; ljudje (to pravijo), kteri v oziru na jezuite versko, politiško, deržavljansko svobodo z nogami teptajo ..." „Stimmen a. M. — Laach" pristavljajo še to le: „Pravijo, jezuiti imajo zanikamo nravnost (moral); in kdo to pravi? „Griinder" h la Eisenbach-Wagner, welche sich Concessionen geben lassen, um dafiir mit Geld abgefunden zu werden, oder Verwaltungsrathe k la Hohenlohe,... ali celo ljudje, ki ukljub svojega „po-šten-človeka" v oziru na šesto zapoved vse za dopušeno cenijo, kar jih z deržavnim pravdnikom ne spravi v dotiko". Dalo bi se tudi Še v oziru na marsiktere „bankov-ske viteze" kaj slanega pristaviti; toda pisanje bi se potlej pa predolgo razsnovalo in lešniki bi bili za marsikoga že vse preterdi. Razne novice. V Gradcu je umeri Kiibek, avstri-janski poslanec pri rimskem stolu. Na njegovo mesto je izvoljen baron Paar. — Tudi v napolitanski banki so zasačili neke sleparstva in goljufije, pa se se ne ve, koliko je škode. — Kako je ljubjena laška zbornica I Vsak dan jo mora stražiti veliko vojakov, da bi se komii „časti-vrednih" kaj ne pripetilo. — V Masiliji je pervi opravnik pri ondotni menjavnici ustavil plačevanje in zapustil primanjkljeja za 1,500.000 lir. Veliko ter-govskih hiš po mestu je s tim zadetih. Tedaj povsod neznansko sleparstvo, odkar je jela vladati konfesijons-loznost. — Švicarski škofje so se une dni v Freiburgu dogovarjali, kako se je vernemu ljudstvu obnašati v pričujočem preganjanji. — Zvezni svčt v Berlinu je rekel, da z jezuiti pobrateni so redovi redemtoristov, lazaristov, presv. Serca in sv. Duha, in da se bojo toraj razdjali v šestih mescih. Tedaj ne na odpravo bankarskih sleparij, ampak na nedolžne redove se je ver-gla Bizmarkova srovost! — — Na neslane čenče, ki jih je o bolezni sv. Očeta ,,humbug" po listu „Capitale" raztrosil po svetu, razni laški časniki resnico naznanjajo. „Voce della Veritk" v Rimu 17. t. m. zagotovlja, da tisti dan so sprejeli v zaslišanje več kardinalov in prelatov, nekaj laških in tujih poslancev, pa da njih obličje čedalje bolj dobiva prejšno živo cvetečnost. ,,Ancora" v Bolognji pravi, da zdravje sv. Očeta gre kaj dobro na bolje. MMnharslee spremembe. V Ljubljanski škofiji. Umeri je na nagloma č. g. Krištofič Peter, administor na Vojskem, 13. maja. r. i. r. MMobroini darovi. Za sv. Očeta. Po. g. Rozmanu: več oseb 6 gl. 20 kr. — A. Platnar 2 gld.; Marko Vidovič 1 gl.; — N.Le-gan 2 gld. 20 kr.; — 1 gld. brez imena. — Neimenovana 1 gld. sr. — A. Gospodarič 50 kr. — Neimenovan iz Cirkljanske fare 2 gld. v sr. Iz boh. Bele 8 gld. Za cerkev sv. Jožefa. Neimenovana 5 gld.; druga 4 gl. Za bulg. misijon. Iz bohinske Bele 4 gl. Za varhe Bož. groba. Iz bohinske Bele 2 gl. Preganjanim duhovnom v Švici. Preč. kan. g. J. Vole 5 gold. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožel Blaznikovi dediči v Ljubljani.