62 Otrok in knjiga 106, 2019 | Ocene – poročila in Zdravko Kafol (po funkciji) je pregle- dala 31 slikanic, ki so jih založbe poslale na razpis. Pri vrednotenju je izhajala iz 2. (spodbujanje nastanka izvirnih sloven- skih slikanic, izoblikovanje vrednostnih kriterijev za pripravo in ocenjevanje slikanic, spodbujanje branja in bralnih navad, spodbujanje nakupovalnih navad, predvsem nakupovanja dobrih slikanic) in 7. člena (Žirija ocenjuje slikanice na podlagi ocenjevalnega lista, ki je se- stavni del tega pravilnika ter na pod- lagi kriterijev oblikovalskih, literarnih in založniških standardov, pri tem pa upošteva skladnost oblike, vsebine in materialov.) pravilnika, pripravila neod- visne recenzije slikanic in jih ovrednotila glede na kakovost besedila in ilustracij, razmerja med besedo in podobo ter obli- kovanost slikanice (črke, format, papir, vezava). Žirija je soglasno sprejela odločitev, da letos po kakovosti izstopajo naslednje slikanice, ki jih je nominirala za nagrado: – Luna in jaz. Andreja Peklar. KUD Sodobnost International (2019) – O začaranem žabcu. Andrej Rozman Roza, Zvonko Čoh. Mladinska knjiga (2019) – Ptiči?! Lila Prap. Mladinska knjiga (2019) – Krst pri Savici. France Prešeren, Da- mijan Stepančič. Miš (2018) – Pod srečno zvezdo. Helena Kraljič, Tina Dobrajc. Morfemplus (2019) – Petelinček prebudi upanje. Vesna Radovanovič, Kristina Krhin. Ajda, IbO Gomboc (2018) Podelitvi nagrade je potekala v če- trtek, 24. oktobra 2019, v Trubarjevi hiši literature. Žirija je nagrado namenila avtorski slikanici Luna in jaz Andreje peklar. Za svoj izbor je podala naslednjo utemeljitev: Andreja Peklar je ustvarila odlično avtor- sko slikanico o prijateljstvu med deklico in luno, ki govori tudi o tem, kako se luna čudežno spreminja, o prepletenosti otroškega in živalskega sveta, o strahu in radovednosti. Sporočilno minimalistično verzno besedilo /…/ učinkovito nadgraju- jejo prav posebne poetične ilustracije, ki vključujejo vrsto navezav na obliko in bar- vo lune v drugih likovnih podrobnostih: znakih, barvah gozda, odsevih na gladini. Tematizacija materinske skrbi lune, ki be- di nad otrokom, je v igrivi zamenjavi vlog izpeljana besedilno in likovno prepričljivo; slikanico odlikujejo še močna celostna li- kovna podoba ter izjemno vzdušje, ki je likovno ekspresivno, a nikoli nazorno ali enoplastno. Andreja Peklar je leta 2017 prejela Nagrado Kristine brenkove za slika- nico brez besed Ferdo, veliki ptič, ki je prav tako izšla pri KUD Sodobnost Internatio nal, in leta 2006 za avtorsko slikanico Fant z rdečo kapico, ki jo je iz- dal Inštitut za likovno umetnost (2005). gaja kos: KnjIžne dVOžIV- Ke: SLOVenSKI mLadInSKI PrOBLemSKI rOman. Maribor: Založba Aristej, 2015, 179 str. Znanstvena monografija Knjižne dvo- živke je literarnovedni knjižni prvenec kritičarke, urednice in avtorice mladin- skih besedil (med drugim slikanice o Grdavših, zbirke kratkih zgodb Migiji migajo) Gaje Kos. V njem večplastno in sistematično osvetljuje slovenski mla- dinski problemski roman, žanr, ki je tudi v slovenskem prostoru že dlje ča- sa prisoten, še posebej razširjen in pri bralcih priljubljen pa predvsem v novem tisočletju. Monografija zaradi področja, ki ga obravnava, seveda pomeni unikum v slovenskem prostoru, a tudi v svetovnem merilu so monografije, ki bi sistematično 63 Otrok in knjiga 106, 2019 | Poročila – ocene in celostno obravnavale problemski ro- man redke. Avtorica zato najprej opre- deli pojem slovenskega mladinskega problemskega romana, ki ga povezuje »s tistim delom domače realistične ro- maneskne mladinske produkcije, ki si za izhodišče vzame problemsko temo oziroma v center svojega zanimanja in pripovedi postavi problem, ki izrazito zaznamuje življenje realnih (sodobnih) mladostnikov. [Gre za] kompleksen, zah- teven, eksistencialen problem, ki grobo in usodno zareže v protagonistovo življe- nje, ki je spričo tega tudi resno ogroženo; problem torej, ki to ni le z vidika mlados- tnikovega subjektivnega dojemanja […], pač pa tudi objektivno gledano.« (str. 14) Opozori, da pojem razume malce druga- če kot drugi domači in tuji raziskovalci (Kobe, Saksida, Haramija; Nikolajeva, James, Težak, Falconer, Weinkauff …), še najbližje ji je oznaka problemka, ki se uporablja v priročniku za branje kakovo- stnih mladinskih knjig (Ozvezdje Knjiga, 2010), a je njeno razumevanje pojma pomensko vendarle nekoliko širše. Gaja Kos se v Knjižnih dvoživkah najprej posveti značilnostim slovenskega mladinskega problemskega romana: gre za realistično prozo, njihovi avtorji in av- torice se osredotočajo na obravnavo kon- fliktnih, kriznih situacij, travmatičnih izkušenj ali stanj, ki protagonistu pov- zročajo hujše eksistencialne stiske (str. 31). Izstopajo predvsem različne oblike nasilja, ki se lahko povezujejo tudi z dru- gimi temami (predvsem ljubezensko), zato je tem besedilom pogosto mogoče pripeti oznako žanrskega sinkretizma. Pripovedi so večinoma prvoosebne, kompozicija temelji na progresivnem zapletu, ki od komplikacij vodi do klima- ksa in razpleta. Dogajanje je večinoma postavljeno v urbano okolje, v disfunk- cionalne družine, težišče dogajanja pa v protagonistovo notranjost; delovanje protagonistov v tovrstnih besedilih je večinoma usmerjeno v iskanje lastne identitete. Med protagonisti prevladujejo dekliški liki v zadnjih razredih osnovne šole in/ali v srednji šoli. Gre večinoma za žrtve, ki so hkrati lahko problematični junaki, pomembni so tudi stranski liki, ena od bolj izpostavljenih vrednot je prijateljstvo (str. 32–38). Glede na način obravnave in število obravnavanih problemov avtorica v na- daljevanju izdela tipologijo slovenskega mladinskega problemskega romana, in sicer govori o trdih in mehkih problem- skih romanih ter o enoproblemskih in večproblemskih mladinskih problem- skih romanih, pri tem pa poudarja, da ločnice med njimi niso vedno jasno raz- vidne (str. 41–42). Gaja Kos našteje tudi vodilne slovenske avtorje tega žanra (Janja Vidmar, Ivan Sivec, Marinka Fritz – Kunc, Igor Karlovšek, Slavko Pregl), založbe, ki jih izdajajo, ustavi se tudi ob nagradah, ki so jih problemski mladinski romani prejeli, poudari razmerje med izvirnimi slovenskimi ter prevedenimi problemskimi romani, izpostavi tudi najpogostejši nabor tem, ki se pojavljajo v slovenskem mladinskem problemskem romanu: smrt in samomor (poskus samo- mora), psihične motnje (tudi anoreksija in bulimija), fizična hendikepiranost (duševna prizadetost, učne težave, trav- ma po nesreči, telesna prizadetost in okvara čutil), iskanje spolne identitete, nasilje (psihično in fizično, družinsko in med vrstniki), mladostniki brez staršev, odvisnost, bolezni, nezaželena najstniška nosečnost in najstniško starševstvo, de- lik ventnost, rasna nestrpnost ter politični problemi. Avtorica postreže tudi z zgodovin- skim orisom problemskega mladinskega romana, ki je zasnovan primerjalno. Še posebej se mi zdijo zanimivi tisti deli monografije, ki se ukvarjajo z vredno- tenjem mladinskega problemskega ro- mana. Naj zapišem, da temu avtorica na videz ne namenja posebne pozornosti, a je v njenem besedilu vseeno vseskozi 64 Otrok in knjiga 106, 2019 | Ocene – poročila prisotno. Po eni strani ga namreč dolo- čata že vsebinska umerjenost in temati- ka problemskega romana – nenazadnje je ena njegovih temeljnih značilnosti ravno prevladovanje ali vsaj močna po- udarjenost spoznavne in etične funkcije nad estetsko (str. 39). Po drugi strani k premisleku o vrednotenju napeljuje tudi oznaka žanra, ki je v prvi vrsti zbir poglavitnih značilnosti, formalna in vse- binska določitev specifike posamezne literarne zvrsti, torej srčika literarnosti, hkrati pa je zaradi svoje modelnosti in predvidljivosti dolgo veljala za sinonim trivialne književnosti. Seveda so se v literaturi, še zlasti s postmodernizmom, ki je v literarno zahtevnejšo literaturo prinesel tudi žanrsko komunikativnost, stvari korenito spremenile in problemski roman je zagotovo dokaz, da to velja tudi za področje slovenske mladinske književnosti. Gaja Kos tako zapiše, da »literar- na kvaliteta mladinskih problemskih romanov niha med podpovprečnim in umetniško ambicioznim,« (str. 39) hkrati pa povzema odnos do trivialne knji- ževnosti, ki ga je v slovenski prostor prinesel Miran Hladnik in ki temu fe- nomenu priznava popolno legitimnost. Nedvomno ima problemski roman moč- no bralnosocializacijsko vlogo tudi za slovensko književnost, kar razkrivajo tudi izsledki raziskave, ki jo je opravila avtorica monografije, o kateri pišem. Vendar pa se avtorica Knjižnih dvoživk tudi sama ne zadovolji zgolj s tem, pač pa izpostavi nekaj inventivnih pripovednih prijemov, s katerimi se tovrstna besedila lahko izognejo klišejskosti in predvid- ljivosti. To so: različni pripovedoval- ci (menjava običajnega prvoosebnega s tretjeosebnim, več pripovedovalcev; pripovedovalci, ki so povezani z glavnim likom, a o dogajanju pišejo s svoje, ome- jene in/ali specifične perspektive), jezik in slog (ki je v primeru prvoosebnega pripovedovalca lahko zelo pogovoren), časovna organiziranost gradiva (retro- spektive), zgodbeni okvirji (umeščanje besedila v drugo besedilo), zamolki (za- molčevanje glavnega problema, ki se razkrije šele na koncu in bralca prisili, da prebrano ponovno premisli), oblika pripovedi (dnevniški zapiski, roman v pismih, vključevanje vizualnega, kratka obvestila) … Vprašanje vrednotenja se dotika še ene izpostavljene značilnosti mladinskih problemskih romanov –prehajanja na področje stvarne in psihološke literature zaradi njihovega izpostavljenega poudar- janja etične in spoznavne funkcije. Avto- rica monografije zapiše, da moramo pri presojanju literarnih besedil vedno iskati ravnotežje med vsemi tremi funkcijami besedila, torej je estetska vloga prav tako pomembna kot ostali dve. Zato opozarja na različne tendenciozne interpretacije ter uporabo literature za neliterarne na- mene, npr. pri biblioterapiji. Naj sklenem z ugotovitvijo, da se mo- nografija Gaje Kos Knjižne dvoživke loteva izjemno priljubljenega in razšir- jenega področja slovenskih mladinskih problemskih romanov in je zato obvez- no čtivo za vse, ki se tako ali drugače ukvarjajo z mladinsko književnostjo. Obravnavane teme se loteva pregle- dno, sistematično, ob upoštevanju tuje in domače strokovne literature ter ob poudarjanju različnih vidikov obravna- vanih besedil. Skozi vse besedilo ponuja tudi tehten in z različnimi argumenti podkrepljen premislek o vrednotenju analiziranih besedil, ki pa ga je mogoče prenesti tudi na področje celotne mladin- ske književnosti in je lahko vedno znova aktualen. Barbara Pregelj