Infoľmiľanje pacientov s pljučnim ľakom, kĺ se zdľavĺjo s kemoterapĺjo - prĺkaz raziskave Nataša Žižmond Uvod Pljučni ľak je bolezen dvajsetega stoletja. V začetku stoletja je patolog Adler pljučni rak omenil kot redkost. Pogostost te bolezni je nato íz desetleda v desetletje naraščala. Pljučni ľak je najpogostejši rak na svetu in tudi v Sloveniji (Debeljak, 1999)' Pľavica pacienta đo informacij o njegovem zdravstvenem stanju ĺzhajaiz Deklaľacije o pľavicah pacientov v Evropi, ki jo je sprejela Svetovna zdravstvena organizacija |eta 1994. Pacient ima več pravic s podľočja informiranja. Poleg osnovne' da je informiran, ima tudi pravico, da sploh ne izve za podrobnosti svoje bolezni (Skela Savič,2002)' Pravica vsakega pacienta, da je informiran o svoji bolezni, poteku zđravljenja in o postopkih zdravstvene nege nam nalaga, dapacienturazložimo možne stranske učinke kemoteľapije. Pacientu moramo posredovati čim več informacij, da se lahko odloči in sodeluje pri odločitvi o zdravljenju oziroma prejemanju kemoterapije. Njegovo aktivno sodelovanje je nujno potľebno, saj lahko le pacient pravočasno opozoľi na stranske učinke, mi pa lahko skupaj z njim preprečimo Iežje zaplete med kemoterapijami (Jošt' 1 998). Medicinske sestľe sodelujemo pri zdravstveni vzgoji pacientazrakom in njegovih svojcev vsakodnevno, naše infoľmiranje in učenje mora biti stopenjsko, pľilagojeno posamezniku in usklajeno znotraj celotnega zdľavstvenega tima. Zďravstvenavzgoja pacienta, ki se zdravi s kemoteľapijo, je kontinuiran proces. Zajema učenje pred zdravljenjem, med samim zdravljenjem in po njem. Dobro informiran in poučen pacient in dobro informiľani in poučeni njegovi svojci, ki aktivno sodelujejo pri zdravljenju, vplivajo na boljši potek zdravlj enja, znajo preprečevati stranske učinke zdrav\jenja ali jih zgodaj prepozĺati ter pravilno in pravočasno ukepati ob neželenih stľanskih učinkih' Nataša Žižmond, dipl. m. s. Bolníšnica Golnik _ K)PA 106 Možne ovire za uspešno učenje so: . Čustvene: - tesnoba, povezana z diagĺĺozo rak; - pričakovanj e začętka zdravljenja; - skĺb zaradi stroškov; - depresij a, poY ęzana z boleznijo in zdľavlj enj em; - zanikanje, kot mehanizem soočanja zboleznijo; - priučena nemoč in nebogljenost. -. . i ,i . ľlzlolosKe: - utrujenost, nemir, ĺazďražljivost; - biokemično neľavnovesje, ki povzroča slabost in bľuhanje. . Psihosocialne: - spremenj en a zav est zaradi bo|ezenskega pľocesa ali učinka zdrav il; - vplivi kulturnih dejavnikov, prepľičanj, vloge v družbi ali vľednot, ki prispevajo k povečanemu odporu do učenja (''moj/moja možlžena skľbi za te stvari''); - zavrnitev prevzemanja skrbi zase, posvečanje Samemu sebi nekateri pacienti dojemajo kot nekaj sebičnega in kulturno nesprejemljivega; - pomanjkanje vedoželjnosti v naporu biti opažen kot ''dober pacient''. . Funkcionalne: - nižja stopnja pismenosti ali jezikovne razlike;' - preplavljenost z novimi infoľmacijami, imeni zdravil, osebnimi imeni, medicinskim izrazoslovjem, urniki terapije. . Okoljske: - živahen in moteč prostoľ; - nęnavadna, tuja, strašljiva, visokotehnološko opremljena okolica; - omejujoča, brezosebna okolica in neposrednabližina osebja in dľugih pacientov (Weinstein, 2000). Infoľmĺranje pacientov' kĺ se zdľavijo s kemoterapĺjo v Bolnišnicĺ Golnĺk - KOPA Informiľanje in učenje pacientov in njihovih svojcev poteka v času same diagnostike in kasneje med samim zdravljenjem, ko se pacient vrača na cikluse kemoterapije. t0'7 Zdravnikje tisti' ki pacienta pľvi seznani z diagnozo njegove bolezni in zdravljenjem. Pogovor poteka v sobi za pogovore na oddelku' kjeľ je zagotovljena zasebnost. Po uvodnem pogovoru, na katerem so običajno pľisotni tudi svojci, Se V proces informiranja in učenja vključijo tudi medicinske sestre. Prvi pogovor je namenjen seznanitvi pacienta zzdravljenjem in s stranskimi učinki. Pacient dobi pisno gradivo o zdravljenju s kemoteľapijo in vse potrebne infoľmacije, da se zdravljenje lahko začne' Pred začetko m zďr avlj enja pacient poda pisno soglasj e za zdr av|jenje s kemoterapij o. Učenje se nadaljuje z začetkom zďravljenja, pred dajanjem kemoteľapije' med samo terapijo in ob odpustu, ko pacient dobi navodila, kako živeti med ciklusi kemoteľapije. ob ponovnem prihodu pacienta na zdravljenje se učenje nadaljuje. Medicinske sestre Se V procesu učenja prilagajajo potrebam pacientov in svojcev, v sam proces pa skupaj z zdravnikom vključujejo tudi đruge člane multidisciplinarnega tima. Infoľmativna sľečanja so organizirana enkrat tedensko. Namenjena so pacientom z ľakom in njihovim svojcem. Informacijo o srečanju dobijo pacienti pri zdravstvenem osebju, v ta namenje izdelantudi plakat. Podatekje dostopen tudi na internetni strani Bolnišnice Golnik - KOPA. V multidisciplinarnem timu, ki skuša pacientom in njihovim svojcem podati različne informacije, hkrati pa je odpľt za vprašanja pacientov in svojcev, sodelujejo: zdravnik, medicinska sestra, fizioterapevt, dietetik, psiholog, socialna delavka. EmpÍľični del Raziskava je potekala v Bolnišnici Golnik- KOPA. Namen ľaziskave je bil ugotoviti informiranost pacientov in njihovih svojcev glede zdrav|jenja in stľanskih učinkov kemoterapije in na podlagi rezultatov izboljšati izvajanje zdravstvene vzgoje. Anketni vprašalnik so pacienti dobili med zdľavljenjem v Bolnišnici Golnik - KOPA v času od julija do decembra 2006. Vpľašalnik jo bil anonimen. sestavljalo ga je l7 vpľašanj. Vprašalnik je dobilo in izpolnilo 30 pacientov. Med anketiranimi je bilo 20 moških (66,67 %) in 10 žensk (33,33 %). Največ anketiranih je bilo v starostni skupini 50-69 let, in sicer 18 (60 %), v skupini naď70 let je bilo 9 anketirancev (30%), povprečna starost je bila62lęt. Podatki oizobrazbi:2nistazaključilaosnovne šole,5 jih je imelo dokončano osnovno šo1o, 9 poklicno' 12 sľednjo' 2 visoko strokovno in 1 univeľzitetno izobrazbo. Na pľvo vprašanje, zaradikatere bolezni se zdravijo s citostatiki, 3 anketiranci niso odgovoľili. 108 Tabęla št. l: Poznavanje bolezni ODGOVORI ŠrBvlro oDGoVoRoV rak ,9 (63,33 %) tumoľ 3 (10,00 %) bolezen na pljučih 2 (6,66%) senca na pljučih 1 (3,33 %) karcinom 2 (6,66%) Naslednje vprašanje se je nanašalo na željo pacientov po seznanjenosti z boleznijo. Tabela št. 2: SeznĄęnost z boleznijo TRDITVE ODGOVORI Ne želim biti seznanjen. 0 (0,00 %) Seznanjenost pĺelagam na svojce. 2 (6,6',t%) Želim biti minimalno seznanjen. 0 (0,00 %) Želim biti srednje seznanjen' 3 (10,00 %) O vsem Želim biti seznanjen 2s (83,33 %) Na vprašanje' ali so bili seznanjeni z boleznijo , zaÍadi katęre se zďravijo s citostatiki, je 25 (83,33 %) pacientov odgovorilo z >>da<<, 5 (16,67 %) pacientov pa z >delno<. Prav tako je bilo 23 ('16,67 %) svojcev seznanjenih zbolezníjo,7 (23,33 %) jih je bilo delno seznanjenih z njo. S potekom zđravljenjaje bilo seznanjenih 26 (86,67 %) pacientov in25 (83,33 %) svojcev, delno pa 4 (13,33 Yo) pacienti in 5 (16,67 %) svojcev. S stranskimi učinki z&av|jenja s citostatiki je bilo seznanjenih 24 (80,00 %) pacientov in20 (66,67 %) svojcev. Delno seznanjenih je bilo 6 (20,00 %) pacientov in 10 (33,33 %) svojcev. 109 Znanje pa'cientov ĺn svojcev o kemoteľapiji Ť 4 o o I o o 30 25 2A 15 l0 5 0 Z pacienti t svoigi "::ł:"*5:5i-"-ľ'*'o* Znanje pacientov in svojcev o kemoteľap1ji jepikazano v gľafu št. 1. Dve tľetjini (66,66 %) svojcev je dobilo znanje o kemoterapiji pri pacientih. Možnih je bilo več odgovorov. Gľaf št. I: ZnaĄe pacientov in svojcev o kemoterapiji Pri naslednjih dveh vprašĄih so pacienti odgovoľjali' koliko časa je tľajal pogovor z zďravnl'kom, ko jim je razložil zdľavljenje s citostatiki, in koliko časa je trajal pogovoľ z medicinsko sestľo, ko so prvič prejeli citostatike. Ręzultati so prikazani v grafu št' 2. 110 Graf št. 2: Trajanje pogovora z zdravnl,kom in medicinsko Sęstro Pogovoľ z zdľavnikom in medicĺnsko sestľo I l l i i i I 30 25 8zo il e 'c 15 .9 E'o ZJňravnůk 1 l medicinska sestľa,] l i 5 0 rnanjkot5 od6-10 od11_15 od16_20 večkot21 čas v minutah Zadovoljstvo pacientov z dobljenimi informacijami glede zdravljenja s citostatiki in stľanskih učinkov je bilo opredeljeno v naslednjem vprašanju.2| ('70,00 %) pacientov je odgovorilo, da so zadovoljni, 8 (26,67 %) jlh je bilo delno zadovoljnih, 1 (3.33 %) pacient ni bil zadovoljen. Pľi vprašanju, kaj jih je motilo pľi prejemanju informacij, je bilo možnih več odgovorov. odgovori so navedeni v tabeli št. 3. Tabela št. 3: Motnje pri prejemanju infoľmacij TRDITVE ODGOVORI preveč informacij naenkľat -7 (23,33 %) neposĺedna bližina osebja in drugih pacientov s (16,67 %) uporaba strokovnih besed, ki jih ne razumem s (16,67 %) Živahen in moteč pľostor 1 (3,33 %) informacije osebja niso bile skladne 0 (0,00 %) l2 9 I 7 6 6 4 J Ż 2 111 Udeležbo pacientov in svojcev na informativnem srečanju paliativne oskĺbe pľikazuje gľafšt.3. Informativno sľečanje 30 24 l9 1l 6 Graf št. 3: Udęlęžba pacientov in njihovih svojcev na informativnem sľečanju paliativne oskľbe Zaključek Eden od pomembnih dejavnikov za uspešno učenje je tudi aktivno sodelovanje pacienta in svojcev. V prihodnosti bo potrebno načrtno vključevanje svojcev V proces učenja, pľi čemeľ je velika ovira kľatka Ieža|ĺa doba pacientov in mnogokĺat velika oddaljenost pacientov in svojcev. Pri informiranju in učenju je pomembno, da so postopki dela standaľdizirani, kar nam zagotavlja strokovnost, verodostojnost podanih informacij in enoten proces učenja. V praksi je učenje odvisno od izkušenj medicinske Sestre ter od stopnje motiviranosti. Potrebno bo poenotiti delo. Pľi učenju pacienta in svojcev bo potrebno izdęlatí individualen ĺlačrt z evalvacijskim listom. S tem bo zagotovljeno dokumentiľanje zdravstvenov zgojne dej avnosti. 25 ô20 cą il z É o I &ro dpacbnti I svojci 5 0 ne da r12 Pomembno je sodelovanje s patronažno medicinsko sestľo, ki pozna pacienta in svojce v njegovem domačem okolju. Potrebno bo zagotoviti povľatno infoľmacijo, ki bo omogočila bolj celosten pogled ter bolj učinkovito pľepľečevanje in reševanje zapletov, hkrati pa tudi kontinuirano zdravstveno vzgojo. Pacient s pljučnim rakom in njegovi svojci potrebujejo medicinsko sestro, ki bo neposredna načrtovalka inizvajalka zdravstvene vzgoje, ob tem pa tudi organizatoľka' usklajevalka' svetovalka, zagovorníca in raziskovalka' Pri tem pa ne Smemo pozabiti tudi na pľipravljenost Za pogovoľ, dostopnost medicinske sestre' sočutje in pńjazeĺ odnos. Liteľatuľa in viľÍ Debeljak A. Pljučni rak. V: Štabuc B' Rak pri moškem. VII. seminar In memoriam dľ. Dušana Reje. Ljubljana: Zveza slovenskih društev za boj proti raku,1999: 42-53. Skela Savič B. Vloga in pomen informiranja bolnika z rakom. V: Štabuc B. et al. Dolžnosti in pravice v zvezi z zdravjem - pľavice bolnikov z rakom. X' seminar In memoriam dr. Dušana Reje. Ljubljana'' Zveza slovenskih društev za boj proti ľaku: onkološki inštitut: Inštitut za v arcv anje zdravja RS' 2002 :5 1 -65. Jošt J. Zdravstvena nega bolnika s pljučnim rakom pri zdravljenju s citostatiki. V: Pljučni rak: zbornilďZ2. izobraževalni dnęvi iz onkologije za medicinske sestre. Ljubljana: Sekcija medicinskih sester v onkologiji pri Zbornici zdravstvene nege Slovenije, 1998:33-47 . Weinstein S. Plumer's pľinciples & practice of intravenous therapy. Philadelphia, New York, Baltimore: Lippincott, 2000: 474-548. 113