Andrej Medved Iluminacije Obdobja predpekla Vidi Priprto okno … dve skodelici z vročim čajem, ki se iz njih dviguje dim, koprenasta zavesa, ki plapola, kot plapola zastavica iz hrbta zamrznjenih vojščakov … na jasi gričev … v Kurosawovem lebdečem filmu. Kot čista, nedonošena, otroška ptica, ki poleti v vrhove zvezd na rozasti planjavi sredi paradiža … z grozo v pocinkanem oboku dima … Kot na planjavah bič iz ognja … in sulica z zlato rdečkasto konico, ki hipoma prebode dlan in bedra … in kopita odčaranega in zabuhlega in črnega kentavra, ki preči tanko os sveta med svetlim nebom in temnimi plastmi in grudami … iz črnega pepela, ki hipoma zapolni špranje in razpoke v povoščenem in ponikljanem telesu v ognju zraščene žarptice. Da se kot kri v sokrvici lobanje pretaka v hrbtenico in ramena zraslega, otrplega srnjaka, ki v čredi z losi … na severnem tečaju … išče, v trenutkih odrešitve rano sled, die frühe Spur na begu v prvotno domovanje, v prazno, zapuščeno hišo, kjer biva svetlo plavi angel, v atriju z baldahinom, v preddverju s smokvami in vrabci, zaraslimi v strop in stene, kot so zarasli paglavci v trebuh velikanske ribe v drobovju kita, s krilatim tjulnjem na stopnišču v nebesno zrklo, ki se odpira in zapira, kot se odpirajo nebesna vrata v pomladno stkano juto kože svetilnega, svetlikajočega telesa … Da mine dan in noč v žareči luči … in da … kobilice in škorci zaspijo kot metulji … na snežni jasi v črn plašč zlata oblečenega jutra … Ob jutrih se oglaša vrabec, na tržnici v Kopru … in voda v pristanišču se dviguje v nebo, kot se dviguje paličnjak v krošnjo smreke … In vrelo mleko v sodih, zakopanih v skladiščih v vrtni uti sadovnjaka … kot vetrni oblak, ki izpuhti v črn, zabetonirani vodnjak z zabojniki z gorečo slamo v preddverju hiše … ki jo zasiplje vlažen, črn prah … in krut podzemni zrak, ki se vrtinčni na igrišču. *** Duše otrok … v očeh galebov, ki , krožijo nad mestom … Duše steklih psov … v očeh malikovalnih ovc, ugrizenih v pokrov pocinkanega čebelnjaka … Duša ostriženega pernatega stvora … v očeh volkov, ki ližejo podplat bombažnih tac, iztegnjenih iz zlatih vrat v prag zaraščenega plišastega dima … kot je zaraščena pomladna zarja … v nebesno roso in medeni sneg, ki se stopi kot šop rdečih peg v stopnici vrtiljaka … v pozdrav kraljici rek … pripeti v svileni vrat s krvjo porisanega spaka … Vsak dan in vsako noč zbudimo angele … v pomoč jelenom, v srnah kri, medvedom v srce … da skočijo z jermenom v pásti … in da prozorne rane zacelijo s sladkim mlekom. V usta in hrbtišče plane zrak, ki sulici v kožnih porah odbije z nežnostjo osti z penastim vozliščem maka, črnikasto rumenkastega strdka, ki hipoma preseka izbuljene oči in dlan … Da pride noč in znova dan, da pade v dušo in telo oseka mraka … iz ranjenih kosti in … s prevaro … z rdečečrno kredo zrisanega in presahlega mravljišča. Ostal si … v njej in v meni … večno mlad, kot riba z očmi peresnolahke srne … v vodnjaku … s telesom v svilene in prozorne trne, na travniku z rumenkasto vijoličnim studencem … In z glavo pod kolesom v pavjem repu s postoterjenim prstenočrnim zarojencem … ki diha oljni zrak, kot diha zrak ognjena mačka na stekleni strehi paviljona v zaprtem vrtu … s svetilno gobo mlaja nad očesom v zaprti koži kače … Ne vem, če veš … da v vsakem nepreklicanem trenutku … mislim … nate, na tvoje lase, roke, vrat in čelo, ki se upogiba v steklene veke vračev, kot se upogibajo drevesa … v viharju … v polnočni gubi sadovnjaka. In kot se upogibajo peresa hitre ptice, v zaledeneli kletki v podpalubju mokrega polmraka … Tako si tih, molčiš, kot že molčijo trave … Da me zagrneš z roso predpotopne jame … v žametnem izcedku kave … In me pokriješ s snežno belo rjuho iz bombaža, ki z dolgimi postavami v noč … zveni v tišino, obteženo z vlažno žagovino zvezdastega kraka … v bližino … iztirjenega vlaka … Iluminacije V Arlesu, 16. julij 2009 Na murvi plašni vrabci, snežinke mandljevca, ki se spreminjajo v svilene liste … v zarošenem zraku iz zaprtega prostora. Skoz žile v dež rdi planjava, skozi lobanjsko skorjo v opustošene sobane s krilom, ki se naslanja, s hrbtom … v izvotljeni tlak oblačne raztopine, v zasenčeno nebo, iz ravnodušnosti v zenice, upognjene v žareči trst, skoz šipo v pričakovanje, v sladkor, ki stopi ozvezdje v dlan, iz limfnih žlez v meduzjo glavo … V grenkobi iz obupa se dotaknem splašenih živali, s solzami skozi robove stene, v stopinje nojev, z brezvetrjem v sanje z nerazločnim zvokom, ki prešine potno čelo, v krču skozi kolobarje dima v mrzlično iskanje … In z iskrami v očeh v praznično tiktakanje nebes … Da z dihanjem papirja streš oblake, da se v ščebetanju slavca na ustnicah zdrobi kozarec in se z grmenjem v grmovju prebudi, v osvetljeni katedrali, z izmišljenostjo uporabne primerjave, ki sili v bolečino, v kapilare … Da na nevidni strehi zrase, v neskončnih potovanjih, v zrcalnih sencah s porcelana, svetlobni lok jezika, v kruti plahosti spominov, ki zapečatijo obraze, z membrano v neslišno sfero iz galebjih pikov v zaceljene, peresno lahke rane, v rdečo kostnico z imitacijo korakov, ki ubežijo nežnosti … in s preganjavico v zavesah, stkanih iz žuželk … v zvezdnem prahu. v nasprotno smer, s podrsavanjem kristalov ob granitne kocke, s selitvijo planetov, s tresljaji hrbtenjače, z žvenketom stekla v petelinjem petju in z dolžino zračnih stolpov, ki vibrirajo z zamenjanim rezilom v ogledalu. S spodrinjenimi plini v svetilkah, z negativi, vrezanimi v kosti srnjaka, s silhueto v površini in z nestrpnostjo v strganini tkiva, s cvetovi mandlja v blazini. V zapestje silijo sokovi in zastrupljeni škorci, od vzhoda do zahoda se pripenjajo v tkanini iz srebrne rose … In vdirajo v beločnico, s sladkobno roko. Da švisne v noč jelenja glava, da ulice zagrne redko ptičje perje, z vonjem po ozonu, da se s padalci dvignejo, z naraslim dežjem, v monsumske kroge. Z zavistjo v odrinjenem skeletu, s pršenjem v ovčje črede, ki se odrivajo v predivo las na koži, s koncentričnimi pravrtinci. Kot v pljučih zrak, ki se zareže v dateljne, v meglice z regratovo lučko, kot šepetanje, z ust v nosnice, ki narašča v rumeni strugi reke, v stokanje v brezbarvni prostornini, v razblinjenem telesu, ki se stopi v nagle šive, v strahu za ležišče, ki se dviguje v brenčanje pred potresom. Podobe iz ogljika uokvirjajo obzorje s čebeljim rojem in prepredajo ramena z žilami na trhlem listju, s halucinacijo v nemirnih krošnjah, in z mehko senco vzdolž trebuha, ki s popkovino zrase v krogotok nebesa in se dotika srne nad izvirom s strehe hiše. Da onemiš v ime, ki se dotakne popka in ovene, z obuvalom iz razprtih vek v sandalovino in prosojno usnje, ki zatisne prsni koš ob stegno, z vonjem po barviti orhideji, skozi razbito ogledalo v roki. Povešen mesec, razpet med bradavici, blešči v oljnati posodi, s sahárskimi perutmi v izgorjeni list, z dihanjem v krhko težo jalovega kamna, z utrinkom snežnega uhana v podobo krikov lačnih ptic, z mehanizmom sank v prgišču kroglic v pobeljeni zavesi, ki skrije ključe v spalnici z gluhostjo otroškega telesa, z bdenjem v vežah na hodnikih. V figov list odpeta sapa iz temena in z volčjo sapo in lasmi v zlati skrinji. Prestopiš prag, ki se razliva v vežo z dlakavo gazelo, z naježeno poltjo v pazduhi, in temnimi očmi, v pribežališču s steklenicami za mleko, kjer položi zakrite sanje v planete, ki krožijo v svodih strehe. Ob polnoči, ko se zbudijo noji in zarasejo v ločníco, skoz pesek v oceane, v mesečev privid na skali, skozi osi v trajanje omame, v nesmrtnost na otroški rami. V ročaju, ki ponikne v kapljah žarnega pepela, ki zasiplje mesto z izbranimi dragulji, z zorenjem kačjih paglavcev na dlani, v čeljust s hijacintnim listjem na grmovju, s palico iz svile, vbičano s pečatnim voskom v semena na dvorišču svetle hiše. Z jesenjo vzhaja čas, očiščen z lučkami kresnic, z jeguljim žrelom v slanem kvasu, z vonjem zlato višnjeve prevleke, s peškami na prtu čez blazine, z rojenicami v jajcu na otroških prsih. Izmerjen parameter neimenovane kože, ki v snežno beli rjuhi s postelje ranljive sobe spočenja ptice in zveri, s polteno govorico, ki okuša strup v prstenem mleku. V kamnolomu, s kostmi neznanega plemena, z zastavami v povitem snegu, ki krasi, iz prsi v ustje, nerojenega mladiča, v krogu letnih časov, in v zimsko jutro zdrami petelina z gnezda hiše, da oslepi, z vrvjo med kremplji, hitro misel v varno knjigo. Da bom odšel na pot, z neznanci v biserno kopnenje, s školjkami v pesku in s prerokovanjem z oljenkami v katakombah, z jatami, ki se spustijo v gluho hišo in z vatenim plaščem ter gorečo zvezdo v sipinem očesu, ki bruha sinjo tekočino v jesensko luno, z ledolomilcem v sluznico, ki se strdi na čelu porodnice, s figovimi listi v pramenih las in z nitkami iz brusničnih semen v ranljive ustnice, ki dozorijo v spanju. Kot glavonožec, z grlico na steblu rožmarina, kot angel, ki razbarva posteljo, z otroškim jokom, kot ptič, ki zleže jajce v zračne halje in s krvjo v izpihane nosnice in v porodno vodo. V razsutih drobcih v sredici kruha, v razbeljenih pečeh z dotiki, ki zdrsijo v svetle madeže … skozi zapornice z vzorci iker. Da pridobim nazaj, v prostor iz svetleče pene, da ponovim, v baterijah z žarki v semenu, prisego sanjam, z rakovico v vlažno steno, z bliski v sadiko z zlato prejo, z bežno sliko na tapetah, z drobnimi oblaki v prsih, z brazdami v poplavi, ki zagrne prag pred hišami, z bolečino. Tako zasije v medenici razdišana pena iz poti, ki se odmikajo z otroško roko, v zadržanost skozi satje v izpolnjene obljube, ki narekujejo, v nevednosti, skoz perje in vretenca, z dediščino praspomina. V požarih tropi ptic, z asfaltnim sadežem v kljunih, ki obtežijo mesto v zmehčanih sencah z zmajevo krvjo in zajezijo jezik s srčnimi utripi v gnezdo, v sladek plod, ki se stopi na ulicah in trgih, v naročilo razsodišča, da zamenja rojstvo s šibkim dihanjem v lise vrtne lope, s kupolo v nebo, ki v grozi mami v dež, v dežne kaplje, v izprana znamenja usode. Ugasnjene oljenke na nasipih, ki ustavljajo tok reke, in krut privid s kresnicami na gladki koži … Izbran obraz, z odsevi v oblačila, v razporek kril na razpršenem zemljevidu, v prestopanju, v razkošju, ki prerašča v robove mehke postelje, v šepet ponižnih prednikov, ki jim odrekajo tolažbo v sušni dobi in strah v oddaljenih dvoriščih. Nenadna eksplozija zvezde repatice, in polodprti kovčki, v čakalnici z varljivimi sekundnimi kazalci, fotografije v meglici, ki pomiri stoletne vzorce v oceanu. Stoletni veter, z zlatimi kovanci v stropu, z odspominjanjem postav v deviškem vrelcu … in sviloprejke, z zlato nitjo v repu, ki utripa v predivo na deviškem hrbtu, v prekate s slino pod stopniščem. Iz prsi v kamen, ki ga zalučaš v svetilnik vzdolž lagune, v ledenik na severnem tečaju, v košare, stkane s palmovimi listi kot bosonogi fant, ki mu iz ust pritečejo besede, z občutkom jasnosti v upognjeno koleno, zanihano v pločnik na dvorišču, v pradavni slutnji, ki daruje luč v spominih s solzami na češnjevem drevesu. Kot živ pogled v oko, spuščeno v migotanju zvezd v zalivu, kot sladek svilnat puh s trepalnic v obrví, v trenutku splavljenja, z mešičkov gub v prerokbo in z napovedanim potopom. Kot hrepenenje po prisluhih, ki v mozgu sproži, v ledjih, v vratu, iz mišičnega tkiva, v požiralnik, z radodarnostjo naslade v vročičnost neme črede, ki ponikne, v zbranosti pastirjev, v glasove hvalnic v votlini, v postoterjeno tiktakanje bližine, zatisnjene s stebli trepetlike v cev, z lasmi v korenine, z rotacijo lopatic v studencih v mak v razcvetu, v zmečkan žafran s prosojnimi vršički v pesti. Z neba sestopajo, s temeni v oblačila, obmolkle priče v ritualu, z lanenim platnom v pasu, v steklena zrna peska v pasu, v krčenju telesa, ki hipoma … ob svitu dneva, pritisne v boke, v medenico s preroki, v nezadržnost reke, ki napolni prostor s čudotvorno slino z ust otroka. Ščebet pomladnih vrabcev na spletenem trgu, na lanenem daljnovodu, v vrtincih, v lastovičjem plesu. Ob vznožju stene zdrsne v kontinente in se izroča nenapisani pozabi, dolžnikom iz rodov ubežnikov, z lanenimi semeni v krznu, z velblodjo govorico tihotapcev in z zastavami ob nenapovedanem slovesu. V kapilarah s strunami in s postavami z izbrisanim imenom, ob praznikih v zatočišču, predrta megla z bliskavico, ki se zarase s poljem maka, v poplavljene poti iz smolne trave, v sredico kruha v soli in v igrače, ki odprejo usta, v blazini pomečkani griči pod lobanjo, ki stre rdeče kroglice v gosto smetano, ki vzhaja v nočnem luninem zenitu. Skozi hodnik, skozi zaprta vrata … iz naslonjača se dviguje dim in se širi po prostoru, z maestralom v ledeniku, v polarni sneg in z gubo na zrcalu v odrešilni zmoti. V gori voda, ki izvira v hiši, v razsuto peč in dimnik in skozenj v drevo na koledarju, z rogovi v prah in prazne tulce trstja pod oboki, kjer odzvanja netopir. Z dolžino prstov narekuje, s sanjami v prozornem listju, v vlažen mah na stolpih, na pečini, z magnetom vrezan strah v tramovih, z gležnji v obarvan prah, s koraki v hrbtenici in s stroki žita v smerokaz, ki vodi, s kratkim dihom in s premori in z radodarnostjo v obrazih … v čudežni nemir, v privid s suhim grlom v zdravilno valovanje, z grmi za ograjo. Kot puh iz pernice se zavrtinči zrak v tanke deske, vbite v rob globeli, s stopali v peščena tla, ki zagorijo z naglico in vrtoglavostjo nevihtnega lijaka, z jadri iz bombaža in plavutmi kita, v dno presahlih oceanov. Brez kompasa na zvezdnem nebu, tesnó ob tebi, v šibek glas otroka, ki ga nosiš pod svinčeno kožo kot spečo ovco v hrbtu, ki z jezikom, z vonjem po čebeljem medu, z ugrizom v sneg nad votlo jamo, pod plaščem stisnjene igrače v indigu, ki pritrkuje v kupoli nenadne sreče … Sanjavi zrak pomladi, ki se zgošča v ustnice, kot pajek v mrežo na vodnjaku, kot prinašalec čudotvornega napitka, z visokogorja v puščavo se razstopi, skoz šipe na stopnišče pred palačo, v breztežnosti, ki raste v breztežnosti iz plinaste vdolbine … v kristalno jasnem dnevu. Okamenel v imena, v brezčasju, v stiski pred poševnim stolpom, z dvigalom iz kleti, in med nadstropji, skozi viseči most v vrtove in skozi reže v deskah k roki, ki drži obraze z nevarno kretnjo k polkrožnemu izhodu, v razkropljene prste s kapljicami in strupenim zrnjem v rep prestrašene živali. Ob svitu stopiš v medeno sled, s kazalcem roke na ramenih, v čebelnjake govoric, ki zrasejo iz nič, na ploskvi slutenj in s pogledom v praznino pod zrcalom, s poljubi v zamujen odmik, v kiselkasto travo na dvorišču, z vonjem po mleku in z razmetanimi kristali v slini zbeganih živali. Da stopiš, s solzami v izdrtih maskah s pobeljenih obrazov, z odštevanjem preteklih in prihodnjih ur, ki hipoma poniknejo, skozi grmičevje v kosti, skozi poplavljene nasipe v glavo, ki izpuhti kot rosa v sončnem mrku, v zračno gubo mikroskopskih sten in drobnega drevesa, v krošnje s praprotjo in mahom, v nadzorovano dihanje in snežne kope, zapognjene v les, v vonj po zlitini telesa … Dvorane, napolnjene s plesalci, se z rahlim sunkom v tème, s tveganjem pod skorjasto gladino, v trak razbeljene tkanine, ki, zlepljena v kredno snov, odpira horizont v lebdenju solitrnih izvirov. V obrisih šivov se stopi, v obraze s krčevito kretnjo čez oči, v ozračje z gobasto tesnobo, ki stiska trge in železniške podhode v zimzeleni krog, z brezglasnostjo stvari v odprtih ustih. Z oblaki pride – neopazno – jutro, ki prinese glas, glasove, sprijete v lasé nesmrtne lune, v jantar z leskom zraščenih peruti, v ječanje … s svetilno mrežo pomnoženih bliskov. Na kontinentih višnjeva tinktura, ki vzhaja … v rokopis na pergamentu, s sluhom pomnožena v lesketanje, v zenitu gosta guba, usklajena s čutnicami na jeziku, s fiziko v brnenju, ki preplavlja, s čistim kísikom v zenitu dneva, z mesečino v storžen svetlobe, v slovar, ki prazni željo, v lupino zarošenega zrcala, v opominjanje pred krotkimi obrazi, v tetivo, ki napne vrh strehe s težnostjo podrte hiše. Magnetno polje, z zrni v kopitu, z vmesnostjo, s špansko steno in zastrto senco na poltenem perju, s stisnjeno goloto na zaklepu temne strele. Hlapljivi zrak v ogrlici, z jezikom, ki se polni z zbranostjo in razdeli v karbonsko luč, v beločnico, v privid nad rojstvom črede, v slepilo neizgovorljivega dotika v žarni nitki. Z asfalta v vrelišče, v okus po kožnem tkivu … spolzi v zmehčane kapilare. Kot zatajitev v jutru, skoz okno v porcelan, stopljen v zvezdo, potopljeno v okrasje, v omotico, v žvenket zlatnikov. Kot zluščen prag pred posteljo, kot resonanca skoka v vodo, ki gori v stičišču sanj, z veduto, ki utriplje v prahu in z zastavico v zenici. Izdihan srež na notranjih tečajih vrat, v krošnjah nad ognjiščem, in glinast medaljon na prsih, v otrplem zrklu mrtve srne, ki z bisernico v školjki potemni v trnje, ki z iglami zabadajo … do bolečine, v snežene kepe, v srebro v prestopnem letu. V razbiti steklenici stanjša glas v neslišno govorico, s sunki vetra dvigne in s tapet na zidu in se spreminja v težnost na papirju, v celice iz krvnih delcev, pod zaveso, z repi kač in praznimi prostori, z ovojnico iz niti sviloprejke, v membrano delte, ki zalije pljuča neme srne. Da z množico, zasuto v celulojdno satje, vznikne netopir, s fasade v streho nad oblaki in se pripne na prt nad mrežasto razpoko. Kot ločnica med snegom in viharji ugreza ulice, s tesnobnostjo pričakovanja v blesk luči na hiši, v krožnico z lovskim plenom, z ranljivostjo sokola, z znojem čez oči in drzno kretnjo, ki preti neznancu. V kamen se spreminja, v maske za obrazom in skozi prečke na ograji v sadovnjaku, v začudenju, v zamujeno prepeličje petje. S pregibi rok v trebuh, v amalgam dežja, ki pada v postoterjeno modrino, z dotiki nežnosti v svetilno vzmet in v oblačilih iz voščenih rožmarinov. Kot pretnja iz jezika, v razcepljeno besedo, ki sproži strélico v obraze, v skrajni točki zvezdne silhuete, z blazin v hudournik, ki podrhteva v fluorescentnem kolobarju, z bolečino v cinkovo nihalo, v ugaslo sevanje obroča, z očmi v diagonalo, v igro s ključem, ki odpira sanje v breztežnosti zrcala. Skozi stoletja se obrača, s strahom, z neizmernostjo vročice v požaru in s tiktakanjem nihala, ki zrase, skozi pljuča v zenice, s hitrostjo, z vztrajnostjo nomadov. v spektralnih barvah iz ugasle piramide in z vrtinci v tolmunu, ki nosijo stopnice. Skoz jezero v strmino se dvigne prispodoba iz sredice in vulkanske lave. s stokanjem v brezpotje, kot roj čebel odseva, s perutmi v vitrini in z drznostjo v povečavi … In se odriva v prah na luni, čez rob v gladino, ki prerašča, z vetrom po nevihti, greben koral z žuželkami, ki oksidirajo v zračni diagram, iz rojstva prve črede v aluminijast srež, ki skrepeni v prste rok pod površino kožastega puha. v utripanje odsevov v drevoredu s srebrnim grmom in brnenjem sviloprejk v čebelnjaku. Kot negotovost v slepoti, kot iz glasilk v zarotitvene obrazce, z ugrizi v vse smeri, z vzdržljivostjo spomina v krhki tok selitve, z vračanjem, v skušnjavi in s pastmi v balonski skorji. S pritiski v kost, ki poči, z ostmi v drsenje, vlomljive tirnice, v samoto celic v telesu, v nenadni odločitvi. V mineralih vre črnilo in predira trnje, z nevzdržnim tlakom v grlu tolče v noč, z vrtoglavico, ki stre kovinske plošče nad vodnjakom in s koraki v izdihan prstan, ki ga nosijo kraljice, ki dišijo po rdečem maku, s tipkami iz svile. Od vekomaj, od štetja prve lune v zenitu, bleščijo biseri, v zanikanju hitrosti v pastí prihajajoče zime, z nerazpoznavnostjo planetov, ki prikrijejo lebdenje v zakletosti geometrije. V skupinah in nenadoma čebele v termitnjaku, z omotico, z odsevi na krivulji vodne površine, z iglami v krznu in čez glavo v hrbtno stran papirja, z žico v stekleni krogli, z enoglasjem, v ravnovesju, ranjena žirafa v zaprti španski steni. Kot da ugaša sled in izpuhti v eter, ki loči dan od dneva in noč od oljnega udarca strele … v povečavi, z utežmi iz sladke pene. Akustična piščal na dnu vodnjaka, potopljena v slepo polje za okvirjem zraka, s stopljeno senco v vosku iz meglice, ki v namagneteni razpoki v zidu zrase v trn pozlačenega jezika, s prosojnostjo zgoščenih znamenj, v presledkih med navzočnostjo skušnjave in grozljivo igro v težišču dvomov, v tekoči sledi satja, ki prodre v svinec, z jedkanjem v skladnost darovanja in sekundne grožnje o poplavi prve žetve, zaklenjene s prividi sončnih žarkov, z breztežnostjo prestopanja in iz namišljenih postav v daljavi. Rdečkasti oblaki zalebdijo, skriti k tlom, s prislonjenim ušesom v prepeličjem petju, negibno, v kamnu, kot zdrkne senca v žitno polje, na vrhu gore, z robom in jelenjimi rogovi v hitrem zračnem zvoku, s spremenljivimi oblikami v gosti dlaki in s snežinkami na ustnicah pripeta v reko, ki odteka, pod zaraslimi mostovi v pomrznjena rastišča gob v kristalizirani praznini. Krznena sapa, pod široko stisnjenimi turkiznimi lasmi, v očeh neznana snov iz solz in jantarja, ki se strdi v roje stanjšanih žuželk, v granitna jabolka, v volno na ovratnici pod vratom, v sklenino ločenih zenic. Skozi lupino gnezd na plano in skozi led v duše za ograjo, skozi meglò v brezimne prednike, ki s tropi ovc v brezglavem begu iščejo potomce, z okretnimi dlanmi, s sulico pobitih lovcev, čakajočih v jalovem trebuhu neizmerjenih celin, v globini bobničev in v rahlem spancu, kjer v predprihodnjem času najdejo odlog za zlo v hudourniškem prepadu, v soteski s svilo mineralov v šivih iglastih zaves, ki podrsavajo ob okensko polico. Da slišijo, v zglajeni skali sredi gozda, omotičen topot kopit, z udarci v pljuča, v medenico, ki zrcali sladko tekočino v dno vulkana in se v trenutku spremeni v kri, v zlato runo. Neizgovorljiv izrek v delti ledenika, ki dozori v šumenju sadovnjaka, v izdrt, surovi jezik okostnjaka z bledikasto poltjo in potujočimi mladiči, z nežnostjo dotika v spanec, v spreminjanje obličja in s krči v odtoke jame, z bodičastimi grmi. Slapovi oceana skoz priprta vrata v žito, ki spreminja barve z varljivostjo spomina v prostranstvih hiše, z vztrajanjem skozi lupinaste korake v živ izvir, z grmenjem v šipe in z ropotom sten v polmraku. Kot sence prhutajo iz močvirja v lobanjo, iz čajnikov v posušeno mleko, v ledenico, z izginjanjem postav v krdela, ki zarasejo v hrbtenico. Kot ribe tonejo v grafitne plošče, kot nerazločen zven iz gramofona, s pridušenostjo prisluhov drobnega dežja, ki pada, s strelami v zavese dima, v okenske police in na dvorišča, s koprenasto tkanino in drsajočo roko v prahu, s prebujanjem in zadržanostjo v dihanju plasti iz kožnih šivov, v čutno smolo in v mehkobo prsi, v vrtince s peno, ki naletava v sneženih vzorcih. Nazaj s hitrostjo padajočih ptic in skoznje, iz ožilja v očesno mreno, ki zagori kot usnje v kislini, s prikrivanjem in izostrenostjo glasov z otroških ust in v mrmranju svita. Z obrati v hodniku, pod zaveso, iz potemnelega neba v svetlobni trak na šipi, prihajajo, z oblaki, zraščenimi v tlak, z zemljevidov v barvah perutnic, z obrisi pridušenega prostora v zrak napihnjenih živali … In s podvojenim zvokom v redek zrak z membrane stisnjene vrvi, napete čez police, s tipkami v praznino, zraščene z vrati hiše, v brezobličnost dežnih kapelj, ki udarjajo s spomini v tla, s polzenjem v nepredušno strelno lino, z lesketanjem v zmrzal na travi, s težo, zasajeno v curke dima v pljučih. Pod modrikasto stopinjo s filmsko oblogo, zavrteno v pločnike, tobačni prah in v pasove enoličnih ulic, kjer se v pripeki iz odtočnih jaškov dvigne sokol, s svetlečo linijo, ki reže pregrinjalo ob vzglavju postelje, ki se nagiba v vratnice z odprtim ogledalom. Koprenast rob omare, obešene z dvigalom v strop, ki se spusti, z enakomernim ritmom, na ramena in lahtí živali v trepetu puhaste svetlobe, na vratu steklenice z mlekom in s kremplji na ležišču. Odpete gumbnice, s poljubi na lasišču in s prameni las v kazalcih, ki zdrsnejo v zavrtinčeno telo, ki se s šepetom zdrzne v kriku, skozi prozorno grlo v kristalizirano nebo. V pričakovanju, z medlo senco v vznožju gore, se zdrzne v kratkem hipu, z bosimi stopali v zavrtinčeno srebrno kroglo, ki zapira vhode v palačo z iztrganimi vrati … Tako razmišljaš, skrit z obrazom in komolci v govorico, ki zavrne, z zvoki tirnic v daljavi, ki vračajo poglede, da zdrsijo iz zalepljenih tapet, z enakomernimi dotiki. Rjava, modra in zelena zažarijo na gladini prta, s suhimi obrisi ogledala in porcelanastih dlani v pregubni prostor s sekundnim žigom, v utripanje zašite prostornine, ob svitu, bitja … s hitrim pretakanjem krvi v srebrnih žilah, ki poganja kontinente in obrača snežne piramide z namišljenih tečajev, negibno v rob neba, ki tone kot grozeča reka z okenskih polic v ušesne školjke krilatih angelov z natančnostjo podob na šipi, z udarjanjem stranic v razločnem strahu. Viseči, stanjšani vrtovi, v zvezdnem soju perutnic, v omari iz kosti, ki padajo v zamolčano, nagnjeno in vbreknjeno bližino, z zvenečo kroglo v ustih, z želom ranjene čebele v srninem očesu, stopljenim v okvir na žici, v ceveh na obledelem drogu … kot padci v vzponu iz mavrične meglice. Spomin na igro z dominami v domišljijski knjigi na polici v razpadajoči, zmrznjeni ogradi in s pomarančevci z ostrim vonjem pinijevih iglic, ki nabreknejo v usta paralelnega sveta otokov in celin, v žuborenje vrelcev v tolmunu, v stoletni slutnji. Sto tisoč milj na severu, kjer losi in jeleni, s pozlačenimi rogovi vbadajo svoj plen, se zberejo prividi iz puščav, kot želja po počitku, v trenutkih izgubljenosti, v nabranih jagodah na dlani in iz oči na prsih v okovan pomol na okovanem bregu, ki spušča rdečkasto zeleno tinto na sklonjene obraze ob bazenu, s ponovnim srečanjem v pokrajini iz nadnaravnih sanj, v ležišču tropov ptic, utišanih čebeljih rojev, v drgetu srninih mladičev. Svetloba iz dekliških prsi se razlije v pesem iz sefirjev, v postave … Iz praznine se zasliši glas, glas zvonkih pravljic in koruzno seme, ki se izlije v postave, z glasom želje, z glavami v speči sreči, ki zdrsi, v sotočju govorice, k speči zvezdi in v notranjost soban, v obraze, ki se svetlikajo v temi. Kot da pršijo skoz zaprta vrata, v nelagodju in s prividi, s pobočij nedostopne gore, pomirjeno, z rodovi severnih jelenov, v mrgolenju stanjšanih kresnic, v tlorisu gozdne jase. V trebuhu, ki se stopi kot otok s skrčenim jezikom v vodi, kjer se zbirajo otroci, da izmerijo globino, izgubljeni v labirint, z brenčanjem v potopljeni hiši. Tako se v mrazu in pripeki obnovijo sanje, z vžigalicami v mraku in z obrazi v lebdeči skrinji … In odložijo srep pogled na tajge in puščavska jezera v svilenih listih na preprogi z limonovci v mehki, vlažni koži zabrisanih oblakov, ki se, skozi zdravilno ločje in kužni prah, poženejo v daljavo, v utripanje olivnih grmov in v rane z vetrovnim pišem, v kamne stolpov v Sahari, s sokovi palm v valobrane na obzorju. Da govoriš nazaj, s prameni las v gladke mišice, ki tolčejo ob kolke, s hitrostjo urnega kazalca v prag fotografirane prikazni. Z mrmranjem se obrne v spanje, ponikne v tla in dvigne glavo, z lesenim mečem sproži mehanizem v kleti, neslišno, pod tramovi v strehi, v topo bolečino z vonjem po zažganem kruhu. Kot nenaseljeni prostori, z vrtninami v kovinskem vrtu in opustelimi poslopji, v soparnem listju s kiselkasto smolo v vratu. Ostajajo za nami, srne z gladkim perjem in volkovi, izgubljeni v času in v konvojih ladij, ki zapuščajo megleno mesto. Ostajajo med dnevom in nočjo in ne pripadajo nikomur, ne pticam ne živalim v večernem letu in niti sanjam in svetlobi v prižgani hiši. V razpotju črni psi, z mlečno peno na otrplih tacah, nagnito jabolko in poslovilni veter, ko vstopajo v dvorane, v trenutku hitrega slovesa. Z vztrajnim laježem in s trinajstico, ki prazni gnezda na robovih sobe. Izrek s prerokovanjem polni, z jatami, dvorišče, kot čolni, ki spreminjajo v prah prosojne kože, v grenkobni sok iz žil, iz kapelj na žerjavici, v nevidne pline v gnezdih, na stopalih v bronastih kaminih, v pastele rosnega bombaža, obrnjene v izbrisane oblike strehe hiše v nilski delti. Zavrnjen v dobo pred potopom in pretopljen v zlate niti, na preprogi, v prstane na tlaku pred palačo, v mračni kleti z zakovanim tramom v stropu in na strehi, ki podvaja zrak v stopljeno ivje na ramenih tujcev. Skozi zašito tržnico v meglò in skoz oblake v električne drogove, ki donijo s stisnjenimi pljuči, z glasom žičnatih kovancev in steklenih kroglic na opečnatem stopnišču, v pripeki, ki upepeli, skozi razpoko v travnate požare s težkim dihanjem in pojemajočimi pastmi v odtočni cevi, steklena krila v stolpnici nad mestom in s sanjami, zazidanimi v črke govorice. Brnenje v glavi, v gruče kuščarjev v pesku in na cesti, z drsenjem v pozabo, s povečevalnim steklom. Skozi ograde v parku, z rdečkastimi krili v vršičkih, ki lebdijo nad kanalom kot negibno bitje, nad gladino s trstom čez oči, s fosforno glavo, ki, speta v ozvezdje strelca, traja le trenutek, da se potopi v jezero, z žvižgi v zrak, kot vidra v porečju, in s prerokbami in slutnjo v mehkih prsih, z boki nad trebuhom, z ranljivostjo napete popkovine, ki razpenja lok v globino, v razsute drobce in v razbeljeno sredico, v skorjo z dotikom, ki razlista knjige z roko iz šumeče svile. Z ovoji iz redkega blaga, s prišitimi semeni na ovratniku, in vzorčasto tkanino, ki pokriva žarke v sinjih žilah rok in na obrazih, ki grejejo oblake. Da eksplodira baterija v jezu, v medenici in v sadikah v zidu za poplavljeno zapornico pod zasneženim hribom. Penast blisk, ki razžari samotno pot v brazde hrbtenice, ki se od zadaj ukrivi v nebo, v sladko satje nezadržanega telesa, ki narekuje ritem vlaknastih vretenc in pernate tetive, zavrtinčene v prodno dno presahle struge, s škrlatnim tropom ptic, s požari in otroško govorico v kristalizirani praznini. S pogledom v zid, v jeklene kite, ki povezujejo zmehčano vrv na okostju, z nevzdržno dediščino in s prikazi v jeziku, s sladkimi sokovi iz razpočene lupine kakija, s sladom jagod in sijočim ornamentom na pročeljih hiše, z znamenji na kupoli, s starodavnimi godali v vrtni uti, z napovedanim viharjem, ki grozi s solzami, z usodo, z iskrenjem zažigalnih plinov, ki poniknejo v votlino. Kot v odsevu pocinkane kresnice, v lesketu pozrcaline na gladini postelje, z razpršenostjo snovi ki v kratkih krčih pada v vrelce iz tolmunov, v točkah zemljevida izmišljene celine, v žitna polja z zdravilno sivko. Pred sušo se spustijo antilope v zavetje iz varljivega dežja, ki pada, s tokom v krdelo in purpurne veke spečih lam, v izviru presušenega vodnjaka. Skoz trnje v laguni s prepeličjim petjem v krošnjah ubežijo hudourniškim plenivcem, skozi prekat srca v ličje, ki zarase v dnevni sobi. Tako utripa v spomin in brez navdiha, pod nasilnimi oblaki, na gozdni jasi, s spremenljivimi vrtinci v temenu oceana, ki poplavi sadovnjake v rajskem vrtu, skozi kolena v palmove nasade, z bosonogim pavom skozi zlate niti. V očeh ... da se na severu skotijo tigrovi mladiči. Kot vitka breza v strmini, ki jo naplavi hoja skozi gaj, s platanami in češnjami v koleno, v breg in množico, ki terja v ustih dovoljenje … za vstop v preddverje hiše, s poimenovanjem slutnje na trepalnicah in slavospevom rojstva in oblakom. Brez napuha, s krikom sove, skozi ušesa v zanesljivi Nič, v polmraku … V migotanju zraka puhasti oblaki, iz obrví v krhke stene, v stebre iz solitra in mešičke, ki bleščijo na trebuhu jate, v pozabljen zvon v vodi, ki zadoni skoz vrat, s prisluhom in ukazi v sladkorno peno. V mišico zarase črni vran, v dušo, in skozi ledja v kostni mozek, skoz kamen se spreminja v pergament, v zastave z znamenji zablode, v magmo iz žareče pene, v kontinente, v pogorišče s tihotapci krzna, z obilno letino, z zapuščenimi rodovi, v pribežališče nežnosti, s postavami, ki zabrnijo, pomnožene, z glasom spečega otroka, z bliskavicami na nebu in vztrajnostjo krvničk v kapilarah, z zvestobo razkropljene črede, ki kliče po vrnitvi. V obredih, z izpolnitvijo v zenitu sreče, skoz prsne bradavice v lobanjsko dno, v smolnate vršičke iz srebra v polarnem krogu. Z zaupljivostjo stoletij rase svilnata podoba z razširjeno dlanjo, z maestralom skoz zrcalo, z opreznostjo sinice na bršljanu v tanke gube knjige. In s kretnjo, ki se odpre, skozi zaveso, na zeleno listje. Da zaskelijo, v nedogled, v ureznino, krila jate, ki padajo v potoke s šumom porcelanastih kozarcev, v prikrit izvir studenčnice na gozdni jasi. Da ptice padajo v dvorišče, v nasade preoblečenih in preobrnjenih limon s čebeljim medom … in prhnejo, skoz tulce vej v rogove srn z nihaji nad preprogo koledarja, v zelenkast plin v ognjišču. Da z angeli v žarečih škatlah zazvenijo strune po telesu in poškropijo s čudeži ohlapne prste. V ohlapnost zraka, v sluz počivajo, na nohtu v strunskem ogledalu, ki zabrni z dolžino časa z neznatno, poškropljeno glavico v zatičju, s sekundnimi utrinki v razprte ustnice, ki narekujejo, z izdihi v vlažno kožo, v rožo iz zdravilnih sanj, v ukradeno pozlato keramičnih skodelic, z magnetizmom kože, ki se spusti v moko s stolpa, v vrečo z mlekom, z zaupljivostjo prestrašenih živali in spečih ptic razpnejo mreže čez tramove v živo rdečkast smerokaz, z uroki z gležnjev v grlo hrbtenice. Neslišno padajo skoz streho v upognjen mah, karminsko rdeče jezero z razpočenimi stroki žita v vozlih, stkanih čez odejo, ki prekrije motno sled v razmehčan odtis z daljico, ki ponikne s stopnišča z balustradami v varljivi prostor, ki, s postanki v hiši, zapira krotko žejo z mejo in okrog telesa, z lasmi, ki valovijo, s suho bolečino in spiralo iz soparnih, puhastih vrvi, ki padajo v posode in mehke pernice krojenega bombaža na stene in obarvane zidove z grafiti … Na deske s penasto oblogo, na komaj slišne vzglavnike s perutmi in trakovi v ustih, z nezemeljskimi oceani. S prižgano baterijo v roki in koralami v pesku, zabitimi v tlak asfaltne ceste, s pretiranostjo karnevala in z zobmi, brez kompasa v ustih, in v ledeni vodi, z voščenim stenjem v bakli dogori, v laguni, z bedri in koleni, z maskami v sestopu z vrtoglave gore, z vriščem v pršenje vode, brez plavuti, s čelom v svinčene gube na obrazu. Skozi grmenje in skozi sikanje, ki spremeni, nenadoma, dotik z bližino, z orbito s planeti, v pozabo v medzvezdnem krogu, kjer temni indigo neba zasveti v noč ... Da zaskeli telo z vonjem po muškatnem prašku, da se v razpotju potopi v škrlat na čelu in ramenu, da z ugrizi v gladek plašč lisice razdeli svilene kolobarje, in pritrkuje v trebuh, v žive žile s fantazmagorično besedo, da s koreninami pripne bleščečo zvezdo v pas iz jadrovine, da z bradavicami pripne prezrele sadeže, na cesti, v sadovnjaku. Da prepozna, z mrmranjem ovc in z glasnim dihanjem otroški smeh, ki vztrepeta kot pajek v mreži in se obrača, v vdanost, z jecljanjem in s prinašalci sreče. V izvire reke se naseli in v kadečo polt v membrani, da v puščavi skrije, v razjasnjenem prividu, veliko bolečino, ki zapreda hišo v samoto, z obrazom v svetlobo, ki prši v kristalno čisto jutro in v težnosti tesnobe, ki vzplapola v neznanskost fantazije. V plitvino se izlije, v zid s priprtim polknom, v rahel krč na spolzki hrbtenici ribe, v brezhibnost praznega pogleda, in v kačjo glavo, ki se kot kožna krogla, s strunami na roženici repa, zakotali v izpraznjen prostor preselitve. Omamni vzduh napolni pljuča in se, z zračno paro, razdeli v kamen, tolmun zatisnjenih oči, vpetih v zvočnost popkovine in v žolti dim, v strah pošastno krhkega telesa v navidezni geometriji. Za hrbtom, maske, v ogleni površini, v šelestenju šivov, v štetju nezaceljene razdalje, z istovetnostjo spomina, ki zagrinja mlečno cesto, s sesedanjem v dvoglavi mehanizem, v pripete, slečene postave. V hiši, zapečatini z voskom in zamaški, popoka les kot zlomljena ročica nad kovinsko ploščo, z odbleskom, z negibnostjo v votli strehi, v odklopljenem kolesju, ki zavrti svinčene vhode v sanjski valobran, s kristalnim mrazom spet v droben filigran, z drsenjem v tanko vez snovanja, z razpadanjem v menjavo povrhnjice neba, s prevaro v pokanje jelenjega okostja. V brbotanju se prikaže, z neizprosnostjo večerne zarje, poslednji zagovornik angelov, s kometi na polarni steni, s hipnotičnim udarcem v stekleni svod nad jutranjo meglico. Kot zlata nit obarvane slepote se izmakne šivom in sestavljenim številom, kot točka na daljici prodre v halogram koncentričnih oblik, z iglo, ki zabada v vozlasto sredico, da z mimikríjo loči poapneno žilo od polzenja vrele tekočine v gubo na obrazu, v svod votline, ki kristalizira v zvoke domišljije … Da škrtne gluh prizvok v domišljijo in s sončnicami v pelod s cvetnim prahom, v kartografijo zvezde repatice. Hranilna snov v izbruhu, skoz gladino, utrne repe skrčenih vetrovnih zmajev, v mošus, ki se useda v palmove oblake, v tloris prenapolnjene savane, v rob kovinskega vodnjaka, v upočasnjen korak na preži za vodnikom črede ovc, v luninem sijaju se zgosti, v zenice za beločnico, skozi prosojno kožo na obrazih, v madež na zapahih, in skozi roke v solitrno prevleko, ki zastruplja rane, v električno modrino brezobzirnosti jezika. Da se nagneš v globino, in z dvomom v zvezde in nebo izkusiš roso v satju iz malise, s čebeljim rojem v zrcalu slike, ki obrne, z osupljivostjo, pogled v neskončnost točk v vesoljnem zemljevidu, v narobno stran in z židkim vonjem, v očišču laserskega žarka … Odsotnost in ognjen privid v steklenem robu, z alkimijo zlatega prahu iz votle skale, v izluženem predivu, ki zakrije misli, z glasno pretnjo in popolnostjo glasu, v breznu galaksije. V zmehčani vnemi, na križpotju valújejo iz pljuč razločni zvoki, ki kot srebrne gobe vsrkajo odmeve v brezšumnem smehu. V premočrtnosti stopnic, v premišljevanju na ledeni gori, se izpolni, pod fluidno gmoto z mahom čez zenice, v oči demona, zimzelen utrinek, ki vsrkuje bolečino. Z oljem oljčne smole se suši, z neizprosnostjo ujed, in s piskom, ki umiri skušnjavo, z razdejanjem, z udarci trhlega nihala v les, v gluhi kamen, v vrelec, ki žari med zvezdami, z mislimi nomada, ki pod vrtom vrta v plast, z brezbrižnostjo v davnino in z ironijo v zvenket kozarcev. Z dotikom v odprta usta in izbruhom rezke tekočine v metulja krila, v kožo zameji, v sredico in z jezikom v kordinate sluha, ki prešine volčjo čredo z brezhibnim srebrnikom, ki naplavi, v prerokovanju bežnega otroštva, v prag pred hišo, z nostalgijo v ogledalih, ki odseva smrtno srečo. Tako zaprhutajo ptice v kamnita gnezda, v zrna peska na karminskem zidu, s kljuni, ki kopičijo odseve, z mrzlo sapo v ledene slope, s kopji potopljena v žive sanje. Dišeča ambra, z zvezdami in ključi, ki nasitijo živali. Z grlom v pekoči travi in v zavetju črkovanja. V grbu z mošusom na šipi in z nevidnim, strganim kožuhom, s parajočim glasom v nakopičenih telesnih skladih, ki se prilega prtu s sledmi otroške roke v opletenem vrču, ki odžeja usta v trebuhu, s tisočimi bliski v sončni preji, z grlico v povoščenem ogrinjalu, z ognjenim pudrom na svetlobni jasi. Kot prača sanj iz mavričnega žela pastir napoveduje osteklenim ribam, z besedami preroka, v sladu rože v jelenji krvi in o pogubnih mineralih, zvezanih s kačjo slino v polt obrazov, skritim v zoglenelo, razpotegnjeno telo, ki obudi, v votlini z bitji, ki odvračajo pogled v perje na konicah prstov in v katranaste pramene, s sovražno silo, ki podre ognjeno streho. Grm z jagodo v zlatem jajcu, z ogrlico, pripeto v grlo, v luskinasto blago v goreči lestvi, ki spne nebo z luskinastim razprtim kljunom jerebice, z dlakavim mladičem z ovratnico iz roževine, v deževne polže na zrcalnem zraku … Da se izleže zarod, z vonjem vlažne zemlje, z usti prisesan, z nohti, z dušo, na slepilna krila, v kristalne vrelce, z laježem v strupenem stožcu pernate, zaraščene geometrije. V vratu bdi in bruha modrikasta semena, ki skozi vhode v gori oplodijo reke, razbeljen prostor s piramido v jantarnem ovoju, skozi presahlo grbo v peč, ki pomnoži imena, okovana s podkvami in stanjšano ostjo v daritvi, ki polni kašče z žitom, in suha polja z nevihtnim dežjem … S palicami na rogovih izrojenih srn in preoblečenih kobilic, z roba postelje iz raztopljene gline v rumenkasto zeleni jaspis, z divjim medom pegastih čebel, ki tonejo v tolmune, skoz jajce v gnezdih, z zvezdnim prahom in gorečo cedro, ki zarase na otroški rami. Da v ognju obnovi višino gore do neba, da govori iz stebel divjih rož in lisastih gobanov in razdeli telo, z ogrinjalom iz snega, v slonokoščene stolpe s težo krhke svile in v prahu z uspavano drobnico. Da načrtuje travniški požar, da z rilcem rije v razkropljenem lahtu in se odpre skozi kameljo dlako. Da seže z zrnjem iz gorčičinega listja v krošnjah in s topimi udarci iz stopala napolni, s sidrom v prekatih pljuč in z zračnimi vrtinci prazno hišo rdečkastih planetov. Da v vrtoglavici, z lesenim žebljem in leseno solzo, zapišem, v dvospolnosti telesa z angelom v kaminu, v dateljnevi travi, na pragu z žarečim prahom. Govorica slepca, ki izprosi čas za milostno darilo, s sadeži, v bdenju ščinkovca v ogledalu, in se ozre nazaj, po poti, ki ne vodi v srečo z lastovkami v grenki tekočini, z lasmi velbloda, s pravljičnim zeliščem v naročju, in v ležišču srne, ki napolni vrt z vzpenjalkami in s šepetom, z ugasnjenimi krili vodnih bitij v smrtnem strahu. Skozi ključavnico zaprtih vrat se tihotapijo čebele in pikapolonice z dežjem iz zlatnikov, in sladki med, ki polni, s kapljami, kovinske sence v žolti plamen, s prerokovanim štetjem in sanjami, z znamenji v ognjenem vrtu, skoz kamen v plitvini struge v blazino, z modrimi narcisami na snežni gori. Vonj po akaciji zbudi nevihtno ptico, ki skozi sončno paro vdre v obraze v pozlačeni hiši, z minevanjem v zastrupljeni vodi. Izstopiš skozi dno v drevesa, ki rasejo v studencih, v zemeljski preprogi z zrni pod stopali, s sokoljo glavo in nikogaršnjo postavo, s srebrnim čelom in z očmi kot žito v polju, odrešen vsakega bremena, skozi mehur v krčenje trebušne stene in skozi žabje krake v zdrizasti razplod v drobovju neostriženih živali. S školjkami okrog vratu, na tehtnici zvestobe v raju, se dvigne, v smrtnem strahu in z odprtimi očmi, skozi svinčene deske, v želvinem oklepu, iz čudežne nevednosti v pogubnost večne sreče … v srebrni luni. V kamenih rebrih vrtiljak-propeler, ki se zavrti v lastni sledi. Les visiteurs du soir Jata vrabcev v Hiši … ki drsi po stropu in po podu spalnice in dnevne sobe, kot češnje in marelice v cvetenju … In preproga makovih vijoličastih zrnc, v zgodnjem pomladnem jutru, v kroženju oblačnih kožnatih blazinic, ki prepredajo nebesno zrklo … kot speta oblačila nočnih vil in škratjih bitij … Cvetenje češenj in marelic v rajskem vrtu, jurassic park z velblodi in kamelami in noji … in s kokošmi, ki begajo z visokim vratom semtertja … in mož z dvignjenimi prsti in dlanmi v brezčasnem, mrzlem, moknatem potoku … Poljub na ustnice, otrok v jedilnici, s spetimi lasmi in moja žena, ki je potico, kot drobni petelini, ki mirno legajo v velikonočno jajce … Kot v grajskem vrtu … kot v rdečkasto modrikastih nebesih, kjer se v rahlem vetru odmikajo oblaki … semtertja, s srebrnkasto vlečko iz vijolične vrvi in strnjene bombažne preje, iz mehkih vlaken, ki obsevajo nebo, ob jutru s polno luno ... Da sončna luč v trenutku prežari obleko, ki pade z ram, kot padajo cvetovi s cvetnih čaš pomladnega drevesa in z ožarjenih grmov, kjer zajec skrije zajca in praznične metulje v vrečo iz oblakov … Kot srna, ki s srebrno slino uliže vrat srnjaka v trebuh z rumeno zlatim pasom iz krvničk v aorti Pesnika, ki poje v vroč pomladni dan, z ognjenim Glasom prepelice … in vijoličnega pava z vijoličastim perjem … in biserno ogrlico na čopastem podaljšku glave … Črno, namazano kolo, vpeto v Kolo z vesoljnim megličastim vijakom s špicami in s trni Montesquiejevega rastlinjaka … Okamenel golob z vrtljivo glavo in vrtljivimi perutmi … in Ptica, ki se spušča v nizkem letu, v podobi angela z glavami mogočnih, nepristranih Prič, ki vstajajo v drži mohamedovega Pava. Tvoje oči so modre kot je modra površina plinske maske … z napisom Ne dotikaj se sprožilca … in Ne dotakni se vsebine s strupom … Tvoje oči so kot poplava kačjih glavic v mrgolenju svilnatega gnezda … Tvoje oči so strup in so darilo golih prsi in premičnih bokov, ki dozorevajo v čutnem plesu … Tvoja ramena so slečen lok s strupeno puščico v žarišču mojih rok, ki stiskajo telo v meden obroč okoli tvojih rok, kot sprožena, plapolajoča vzmet v praznino v vhodu ob sestopanju v nebesa … Jata vrabcev in golobov, pred vrati v nebesa … V konici prstov mrgolenje mravelj, v pasti izprožen jezik srne kot s svetlobo … iz fosfornih oči fotografirana prikazen, priklonjena k studencu sladke vode, ki vre iz prsi in trebuha ovčje črede … Prižgejo se luči, pristajajo obrazi v srebrnem oblačilu iz vijoličnih krvničk in modro zlatega snega, ki pada, pada … v zelenkasto rumen bazen na koncu sadovnjaka z uto iz srebrnkastih koriandov … v lunin sij na plavkasti nebesni vlečki … Prižgejo se svetilke, z zvezdami v korenu in na konici svetlih sanj … kot črn vlak, ki hipoma spolzi v jasnino zarje nad izbrisanim oblakom … Da izstrelim puščíco med oblake in hipoma premaknem stene toplih nog v blazinice zapognjenih in vlažnih ustnic … In da posejem žito v potok z vijoličnim vijakom iz maslene skorje, ki se zajeda v korenine spolzke, strjene živalske kože, ki popoka pod udarcem v opno bobna … in s hitrim bliskanjem v bobnič sluzastega sluhovoda … Fluoroscentna nožnica v ustju srninih podkožnih tkiv v ovojnici jelenje kože … Fluoroscentna bisernica školjke, ki se odpira, kot se odpirajo peresa v pavjem repu … in na perutnicah belega laboda … Tri modri, z deskami obiti paviljoni, z mnogokrakim soncem v špici na stekleni strehi, s prepustnim, živopisnim, zračnim trakom za oči in glavo z vratom ptice, ki se spusti z zaraslega oboka v jamo … V jami drozg, v lepljivi, kisli, solni tekočini, ki hipoma zaprede vlažne ustnice z drobnimi semeni, z lakom prepojenega labodjega temena, izproženega v ustje dlak in mokre kože … Iz prsi in prsti na hrbtu in ramenih brizgne curek čiste svile, ki zlepi srnino telo s petelinjim krikom v praznični obroč iz predpotopne rose in zmajeve krvi … v zapoznelem, krčevitem sladostrastju … Kot sončni žarek iz telesa rdeče kače, ki skopni obleko iz smaragdne preje, in sleče kožo do obeljenih kosti v obrazih ovčje črede … Da niti iz cinobrove krvi iztečejo v praznino črne luknje … da potok z živo vodo žubori med bedri presne jerebice, kot žuborijo listi palme nad slapovi in prepadi z gričevnimi potmi … in z brvmi nad brezni z roji dlakavih čebel, prilepljenih v poltene skale in v osti iz navlaženih dlačic … Da jutro po prečuti noči najde dlan, pripeto v dlan in v kožo naelektrenega levinjega mladiča, ki ga prebode puščica s cinobrovega loka strelca, ki se vso dolgo noč in dan in noč do jutra ljubi s prelestno črno ptico, preoblečeno v srčno in v pikovo kraljico … Da z udarci v kamen hipoma iztisneš sanje in obudiš ljubimca, zasnula v večno spanje, v ljubezenskem objemu in v nedoumljivo skladnem utripanju srca, ki se v enakomernem ritmu spet ponavlja, kot se ponavljajo odmevi trkanja jelenovih rogov ob debla v pragozdnem rajskem vrtu … speti v obročje iz snega in zraka in iz srebrnega prahu, ki pada spet nazaj, v kameno rudo in na prosojne, rožnate oblake pod volneno rjuho, ki prekrije njuno zemeljsko telo z večnim, pravljično cvetočim grmom … in predpotopno čredo ovc v nebesnem zrklu. Amor omnia vincit Pesem za Lariso Še ne dorasla deklica … z rumeno rjavimi lasmi, preskoči tanko vrvico, napeto … med hišo zla in hišo sreče … da ji predolgi prsti posušijo vodne kapljice na čelu in kapljice krvi na srčni strani prsi, da trebuh vzvalovi, kot vzvalovijo ptice … na žici, napeti v pas in krilo … Da sončni žarek preslepi začudenje na mokri bradavici … vlepljeni v mehko, sladko žilo … Njen glas ji sega v pas in iz pasu v svetlo sobo, kjer se dviguje v strop in s svetlo luno v obraz, pripet v mehkobo las, ki padajo z vratu v ramena, in hipoma poniknejo v telo, namazano z oljem in z dišavami lavande … Tako se dan z večerom v noč prevesi v polmrak … v kavarni … ples in zvonko ptičje petje … Na koncu travnika spi muca … ki se odriva s svojo tačko v lastno sled … in mavrica, ki zdaj objema deklico, z ustnicami v med … kot plašna srna, ki ponikne v gozd … Kot sladka pravljica, zarasla med obema v rajski splet iz zlatih rož in sladkastega trna … *** Okus po tvojih ustnicah na mojem vratu in mojih ustih, okus po večni sreči v gubah napudranih obrazov … In plišasti baloni v levi, srčni strani prsi, kjer dihajo kokoni mehkega metulja … in severnih in mrzlih mrazov iz vesolja, ki se dotikajo obročev v izprani črti horizonta in ki … ljubimcema sporoča bližnje kraje rojstva in spočetja v obliki prhkih zrnc v peščeni uri, v sekundnem letu ptic in njihovega petja, ki izpuhti, kot izpuhti imetje sreče ob prezgodnjem vračanju na isto mesto … ob zametih sipkega snega v prazni hiši. Puščava raste in vrtovi s palmami v oazi pokrijejo domove, ki v njih se pase čreda ovc in srn in srnjakov, ki padajo kot hlodi ob pozebi, v gozdu … Čreda pritljikavcev in spakov, ki se spreminjajo v vrtince zraka … kot cinkove vrtavke v temnici z zrcali v črnem grozdu vijoličnega mraka … Nasmeh otroka, v vozičku, nemerjena neskončna sreča, ki mrtve obudi v nespečnost, kjer, hipoma, rešitve ni, niti namerne darežljivosti … in izpuhti kot plišasti mehurčki, ko se dotaknejo okvirja šipe. Kot lovke sipe se nam zdi, kot zamehurjene postave, ki se zatečejo v dobravo, ki … pomirja sluh in usta utopi v vedru vode. Kot … hipoma … poplava, se vdrejo v prodnat pesek struge, kot … hipoma, pomlad poruši ravnovesje v vetrovih z juga, kjer vlada mrzel hlad in zimske plohe s snegovi, ki osušijo bleda trupla … Kot rdečkasta parada, ki pada z modrimi rogovi v sladkorni slad na krilih jate v pragovih prazne hiše, kot prenasičena telesa v nebesa in … vse više, više, kjer kapljice ledu prekrijejo vse ptičje niše v robovih iz medu in … v zaklonišča iz prahu, ki, hipoma, zapolni sobe s strahovi in krmišča v gozdu z bogovi v vzporednikih stičišča v vesoljni krogli. Kot na bojnem polju se posušita roki na trebuhu in nogi v pas iz krokodilje kože, v izpuljeno uho in las z lobanje … V lapuhu pregori, v sredici, v boke črne lože … kot roža v pragu vrta, kot v rtu južnih morij … kot v črnem kruhu. *** Blueberry Butterfly Metulj v ulični svetilki, metulj v svetli hiši … kot sanje se nam zdi, kot cinkova vrtavka, ki sproži kri po žilah belega srnjaka … kot rdečkasti odsev v konici kositrnega meča … Da v zarji zagori, s plamenom luč, v srebrnkasti toči, ki zajame noč v prepišni steni hiše … Kot skozi črne niše se pojavljajo obiskovalci tème in modrikastih prividov v strti srčevi koščici. Kot večni čas v zgodnji ptici, na velikonočnem mističnem oblaku, ki izhlapi, kot izhlapijo, v deroči plaz, zamirajoči, nedonošeni koraki škratov, ki potujejo v skrivnostno pot iz nič v ničnost krhkih luninih obratov … Postave, ki izginjajo v prah, v mračne rove, v labirintih senc preplah in glasne sove, ki skovikajo v zvočni tlak, ki se prepogne v zidni prag, kot se prepognejo sinice v strah pred zgodnjim jutrom, z glavico v vratnem traktu, z rdečimi očmi v povodenj iker, ki padajo kot zdrizast vlak v črno jamo, ki zapolni, z zapredkom sline in krvi … podzemne špranje z lepljivimi iztrebki. Kot črni metki iz lovčeve puščice se nagne v črne kline smole, v klice iz jezika kače … matere kraljice, z oklepom črne kože in s strupom zob, ki se premikajo, kot se premika želvji strdek iz krvi v vratu srne. Kot uparjen zdrob v mivki, v glas … in v sluhovode zanemele zlate ptice. V ogenj zagori, v pramene las, ki padajo ob prsih v prepono ranjene sinice. V trstni prah iz rdeče smole zagori kot v krono na obrazu psice, ki laja v noč in v črno luno za obzorjem … Kot sam s seboj, koz podvojena zrna kljuna, ki se sprimeta s skorjo bledega neba, kot v srčiko telesne žlindre, ki se zalepi v polti črnega telesa, kot v žolt obraz, prilepljen pas iz cinkovih opilkov, kot iz obšitkov ran prelesni stas dekleta, ki rase v nebesa po deroči brvi, iz glave v obrvi pojočega drevesa … Kdo poje sovi? Kje poje vran? Kaj bo prinesel, s svetlobo dneva, mož pritlikav in bolan? Komu bo pevec spet nastavil svojo dlan? S prerokovanjem v mrzlo čelo, s popotnico v zmrznjeni puščavi? Zakaj so, hipoma, pritlikavci v zasneženi gori, nastavili naročje, ki sega v črno brezno in v pobočje ledenikov, ki se prelomi v deblo, v korenine do nebes, v preplašen trop živali, v kožo zlizan praspomin, ki se stopi v kremenjak, iz usnja, iztisnjen v obuvalih srn? In v kopita, zlita v izbrušen klin na stegnih dvoglavega kentaura … Trop ovc in psov in črnih maurov, ki so preplavili, v nezaslišanost pomena, goli otok sredi bornega, kikladskega sozvočja, v pokrajini s tisočimi rovi in kanali, kjer spijo levi in prestrašeni koali pod pontonskimi mostovi. Kje je ozvezdje strelca? Kje so zaspali orli, pod zvočnimi drogovi? In kje je luna v polnočni bičkasti bleščavi? Ne dan ne noč, ne sokol in ne vran mi pojeta ob jutrih v dlan, prebodeno s peresno lahko kredo … iz beleža meglene lune v rdečino prepišnega srca in prekrvavljenega smodnika, ki se razpoči v očetovo ime, imena srn in srnjakov, ki skrijejo otroke v potoku, zaraslem v črn trn iz medenega snega … Zakaj se peni voda? In reka v nevihti? Zakaj povodenj zrase v zvezde in mrtva roka v skednju v zanke zavihti propeler v kresni noči … v hitre sanke? Zakaj se potopijo noge srečnega otroka v pedenj pednju? Metulj na ženskem spolovilu … kot spazmični oblaki v atriju velike hiše … kot igra senc na gozdni jasi, z grmičevjem sladkorne pene … ki izpuhti, kot izpuhtijo misli s sprožene strelice … Kot hladen led s severa, ki se stopi, kot se stopijo kuščarji v sledi črne kreme … Žirafe, antilope, nosorogi, z rogovi iz medene sline in zavrtenih storžev na čarovniški preprogi … v savani z rožami iz belkastih steklenih vlaken, s kožami prepredeni oblaki in … beduini, s koraki vznak, ki obvisijo v listih palm in oleandrov, v črn strah pred sušo z zlatim kljunom, ki se v hipu spremeni v prah v ustih znitkanih skafandrov … In divja mačka skoči v strop, pod glavo z nogami v plitek rov, kot da zaspi sinica v večerni zvezdi v pokrov vesoljnega potopa v kanalih pod površjem. V podobi osamelca se dviga lev, kot lovec v položaju strelca … Sicilia, Palermo – Catacombe Amor omnia vincit Mors victrix viseča, poševno položena trupla vznak … kot bitja brez obraza in kot iz-bitje v nič, v praznino, ki zapolni, z dihanjem lebdečih okostnjakov … hišo biti, das haus des seins … wo aber die gefahr ist, wächs auch … die ewig rettende … die lichtung, svetloba dneva, ki zapolni … v nepremičnost krika iz vijolično rdečega odmeva, onemeli prostor … poljubi na otrpla usta prekrijejo tesnobni strah pred smrtjo in grozo … ponovnega vstajenja v dogodku neminljivosti in kratke sreče … v vrtljivi, strti osi kostne roke, ki grabi drugo roko za prekratke prste … da jim odpade noht in zlat uhan z vdrtih prsi … in se odluščijo ušesa z votle glave, da zob v čeljusti okostnjaka predre poslednjo strt v trebuhu, v presahli, omrtvičeni votlini … s srebrnim rebrom v ustih vijoličnega spaka … obleke jim kot trhle cunje visijo s hrhkega okostja … in padajo v globino … kot tenki curki znitkane in mrzle vode … odblesk luči v glavo in v kolesje napudranih kosti, kot zajčja koža, napeta v kostni križ, kot zlomljena vretenca … iz trtice vsušene in nabrekle, cinobrove krvi … pobegli duh in duša, iz praznih mišic in mesa … v spirali praznih mozgovih koščenih špic, ki se vrtijo le po svoji, smrtni meri … kot brizganje smrdečih celic iz trebušaste predpone, kot zadušljivi vonj v dihanju posmrtne maske v nebesni kroni, ki se kotali po podu in hodnikih katakomb … v črno luknjo na obrazih in na črnem čelu z mrtvo senco v neprodušni kleti … z neprosojnim pikom vešč, komarjev in gosenic v brezzračni, zadušljivi ustni peni na mehko trdi površini stene … v izbuljeni votlini gladke, prazne, votle, v trenutek bežnosti izdolbene izginjajoče podočesne mrene … lobanje v krču zlomljene čeljusti, vrstenje prapodobe smrti … v nemem kriku strnjeni obrazi, odeti v raševino s preluknjanimi prsmi … kot izvotljen skelet se parijo s samoto prašnih delcev, kot v brezno zakopani, izničeni glasovi, pojoči slavci v grmih trepetlike … kot roževinasti, režeči klovni, ki se odbijajo od sončne krogle na igrišču z loputami iz snežnega blaga, z žveplenimi, sulfatnimi cvetovi v gumbnici sprhnelih oblačil … in pokrivalom iz zlata … vrstenje smrti na ostenju z nišami iz zakopanega, ogljenega in črnega spomina na drug, pomladni čas, ki se izteka v prazno brezobličje s prti iz damasta in bombažnih niti, ki zapolnijo zvotleni prsni koš, kot se zapolnijo obrisi hiš, s predrtim lokom mavrično vijolične prozorne sluzi, ki teče od pekla v obok neba z rajsko ptico … vrstenje mrtvih duš z zaplatami ledenih drobcev in kockastih koščic v grlu, ustih in med odpadlimi zobmi … tako se dan prevesi v večno noč in zarja prebudi še zadnjo ptico, ki v polnočnem kriku, v trenutni zmedi pred odhodom, zapolni hladen zrak z omrtvičenim jezikom … da voda zledeni in se ustavi zadnja luna, v trenutku potopljena v poslednje razodetje o ničnosti neskončne, večne sreče … v prsni koš, napolnjen s slamo, v izdihan zrak z votlo dušo, ki izginja v lepljiv in zdrizast prah … visenje brezobličnih okostnjakov in beli prt, ki skrije vijolične vojake pred črno kugo, ki preplavlja mesto in obzidje v otopeli, skurni čas … pobegli mrtveci, pobegle mrtve srne, ki preskakujejo še zadnji prag in se poskrijejo, s sprhnelo ovijalko … okrog vratu, kot se poskrijejo v zakrinkani obraz umrli Židje … mumificirani menih v šestnajstem stoletju ob vhodu katakomb … in v zaprtih vratih pri zabetoniranem izhodu, bel, nedorasli rožnati obraz dveletne deklice … v betlehemskih jaslih. zasuk lobanje v hrbtenico okostnjaka … pove gledalcu več, kot oni mislijo o bledem nebu in nebesih, ko padajo nazaj … ob čudežnih potresih v črnih prsih in zasneženem črnem žlebu mrtve hiše … Amor omnia vincit Nocoj bedim s teboj … da ti izpolnim dušo z marnjami o večni sreči … A ti ležiš … kot mrtva lutka … Ob tebi, v postelji, pra-znina in pre-pad in mrzle sveče … medla luč, ki meče tvojo senco v prag lebdeče hiše … Kot v sanjah se zbudim in kličem v črno noč, da preglasim glasove v glavi … In padam, iz neizmerjene nesreče v kote sobe, kjer joče srna in se v sončni skledi dviga mlad srnjak, da preglasi polnočne sove, ki dvigajo svoj rep z osi črnikastega trna … Padam nazaj in vračam ti … laži pozabe v pojočem grmu, kot da bi vedela, da sva oba pripeta, z vretenom neprekinjene poti grozeče lave … V ognju zagoriš, da ti plameni upepelijo dolge črne lase, pripete v bok … Spregovoriš z rameni in v pasu v lok nebesnih krogov, ki oživijo … s poljubi v čelo in na prsi … in se v trenutku skrčijo, kot se v trenutku skrčijo, v ljubezenski obljubi, tvoje roke … Nocoj bedim s teboj, da ti preženem misli na odhod v osamo … V gozdu srne, ki poniknejo v temò … da jasa vzvalovi v mesečini in razsvetli telo, ki se okopa v rumeni kremi iz bleščic na nebu v dno, iz dna v svetilno hišo iz snega, ki pada v jamo … Iz prsnih bradavic ti zrase roža … in rožmarin v popku … Na svetlih stegnih in z jezika v ustih majhen strdek, ki plava v grlnem traktu kot metuljast angel v bazenu prsi. Kot v mulju iz kruhovih drobtin zarase v stene hiše, v nekem skritem in skrivnostnem prapomenu, ki obvisi na stropu spalnice, kot obvisijo kocke v igralnici, vse više na zatemnjenem slopu vodnega zrcala … Nemara nič in … Nič nemara, a vendar vrtiljak, brez urnega nihala … Kot da si se v trenutku zbala ob prizorih, ki jih vodi spak iz jame, spak iz slame, brez oblačil, in gol in nag kot rdečkasti zarodek, ki zajame v vedru vode prvi zrak, ki ga iztisne v znak na sredi čela, z bližine v steno in na prag in pode, v streho in od tam v oblike večnosti, kot v matico čebelo … In v prapočelo mrtvih in njegove kode … Jelka Kernev Štrajn O Medvedovih Iluminacijah »podobno nečemu, kar se ni nikoli zgodilo« (Borges, Oeuvres complètes I, Pléiade 1993) Le malo prizorišč bi utegnilo učinkovati bolj umirjeno, kakor je tisto, s katerim smo soočeni na samem začetku pričujoče pesniške knjige: priprto okno … dve skodelici z vročim / čajem, ki se iz njiju dviguje dim, koprenasta zavesa, ki / plapola, kot plapola zastavica iz hrbta zamrznjenih vojščakov … / na jasi gričev … v Kurosawovem lebdečem filmu. A vtis je zavajajoč, že v tretji vrstici smo prestavljeni v stanje, ki več ne dopušča nikakršne udobne identifikacije, ko primerjalni »kot« v trenutku prekine mehko meditativno razpoloženje uvodne slike in besede kakor po »norem vektorju« požene v vrtinec raznovrstnih primerjav, premestitev, obratov, procesov, stanj in dogajanj. Med temi prva podoba še ponuja oporo v medbesedilni prvini, vzeti iz nekega Kurosawovega filma (po vsej verjetnosti gre za film Kagemusha), a nemara le zato, da v drugi in potem vseh naslednjih kiticah, povečini trivrstičnicah, pride še toliko bolj do izraza pospešeno premeščanje med pesniškimi pokrajinami, ves čas brez zanesljivih oprijemališč, ko zbranost ne sme popustiti, ko si ni več moč zares oddahniti. Nekaj kratkih predahov je sicer odmerjenih med posameznimi pesniškimi sklopi, katerih naslovi (Obdobje predpekla, Iluminacije, Amor omnia vincit, Bluberry Butterfly, Mors victrix, Les visiteurs de soir) delujejo izrazito medbesedilno in aludirajo na različne tematike, toda naloge bralstva tako prav nič ne olajšajo, saj bi v zvezi s to poezijo zelo težko govorili o kakršnikoli konkretni tematiki, še manj o njeni vsebinski delitvi. Vodi namreč v svet, kjer se vse vezi rahljajo, svet, ki ga ne obvladujeta ne čas ne prostor; razpoloženja, ki jih poraja, so neobstojna, nedoločljiva in izmuzljiva, a morda prav zato svojstveno privlačna in celo zavezujoča. Seveda s tem ni rečeno, da sam pesniški diskurz Iluminacij ne ve za čas in prostor. Prav nasprotno. Zelo premišljeno gradi na sedanjosti, kar mu omogoči, da se raztegne tako čez preteklost kot prihodnost, ju nekako ponotranji, na prejemnika pa učinkuje tako, da ta enostavno pozabi na svojo časovno in prostorsko razsežnost, zalebdi v medprostoru, kamor se mu utirajo poti, in hkrati prek nenehnih transformacij, ki jih sproti snuje, tako rekoč brez prestanka prehaja med stanji. Sproži se svojevrstno preklapljanje med oddaljenostjo in bližino, med zunanjostjo in notranjostjo, med zgovornostjo in premolki. Glas, ki ga poraja, se vsekakor zaveda prostorskih in časovnih razsežnosti, drugače se namreč ne bi mogel umestiti prav v presečišču neštetih tokov, ki jih ustvarja ex nihilo, a jim vzporedno s tem z implicitno, zelo svojsko avtorefleksivno gesto že omogoči, da ga tudi prečijo, še zlasti zato, ker se presečišče, v katerega se umešča, nenehno premešča. To utegne biti razlog, da so ti verzi nehvaležni za ponavljanje po spominu. Prav specifična umeščenost pesniške zavesti in posledično glasu se zdi posebnost in novost pričujoče knjige. Njeni postopki so sicer opazni tudi v drugih zbirkah Medvedove novejše poezije, Prostor, čas in govorica, ki ju povezuje, se prav tako kot v Purpurnem dežju, Kočijažu smrti ali Deviškem vrelcu odpirata in raztezata onkraj pričakovanega, vendar tako natančno pozicionirane pretočnosti doslej še ni bilo opaziti. To se med drugim kaže tudi na skladenjski ravni, saj se pesniški diskurz Iluminacij praviloma začenja sredi stavka, ki se potem razrašča na vse strani z zmeraj novimi dodanimi členi, vendar ne raste v hierarhizirano drevesno strukturo, pač pa vodoravno in precej nepredvidljivo. Pri tem ima pomembno vlogo naštevanje predložnih besednih zvez, sicer že znana lastnost Medvedove poezije – … v nasprotno / smer, s podrsavanjem kristalov ob granitne kocke, s selitvijo planetov, s tresljaji / hrbtenjače, z žvenketom stekla // v petelinjem petju in z dolžino zračnih stolpov, ki / vibrirajo z zamenjanim rezilom v ogledalu – le da so tu v primerjavi s starejšo poezijo členi še bolj heterogeni in dajejo vtis, da prihajajo iz oddaljenejših semantičnih polj, kot so bila tista, ki smo jih opazovali v avtorjevih predhodnih zbirkah. A zdi se, da to ne škodi poetični koherentnosti zbirke. Kakšna naravnanost je potemtakem najustreznejša za vstop v Medvedove Iluminacije? Kako naj se znajdemo sredi mnogoterih tokov besed, zvokov, podob in najrazličnejših aluzij? Najprej se je treba zavestno odpovedati vsem utečenim asociacijam idej in imaginarnim arhetipom, ki sicer določajo literaturo kot »sekundarni modelativni sistem«, pozabiti na reprezentativno in komunikacijsko funkcijo jezika, še zlasti pa na vzročno-posledična razmerja; se prepustiti diskurzu, a se pri tem nenehno zavedati, da nas besedila ne soočajo samo z izrekanjem in prikazovanjem, ampak predvsem s proizvajanjem, oddajanjem, usmerjanjem in poganjanjem, sekanjem in občasnim, čeprav kratko odmerjenim, zaviranjem subtilnih besednih artikulacij, izvirajočih iz neznanega »iz« in stekajočih se v nič manj znano »v«, ki jim lahko sledimo od začetka do konca pričujoče knjige. Ugotoviti je treba, katera sila je sprožilec teh procesov in kako je mogoče, da ti verzi, ki jih ne poganjajo ne metrika, ne rima, ne vzročna posledičnost, ampak se odvijajo zgolj v svojem specifičnem ritmu, porajajo absolutno zavezujoč suspenz – verz je namreč tudi bitje suspenza, je nekje zapisal Mallarmé – čeprav v odsotnosti vseh empiričnih oprijemališč in potemtakem tudi brez zapleta in razpleta. Toda preden se lotimo tega vprašanja, je treba še enkrat premisliti mesto, od koder prihaja pesniški glas. Že na prvi pogled ni dvoma – če izvzamemo odlomek, kjer se za hip pojavi kot prvoosebni, a se nemudoma spet razosebi –, da je mesto izrekanja neosebno, brez stalne identitete, da je gibljiva in relacijska entiteta, a tudi mnoštvo. Omenili smo že, da govori iz presečišča tokov, z nedoločljive pozicije, lahko bi tudi rekli, z nekega ne-kraja. Zato je še toliko bolj zanimivo vprašanje, kaj to pesniško zavest žene, da govori tako rekoč v enem zamahu, predvsem pa, kaj žene bralstvo, da ji sledi brez predaha. Odgovor je na dlani: to je želja; in sicer želja kot tisti metaforični gon, ki se je, tako Nietzsche, ohranil prav v umetnosti. Toda ta želja – in v tem je paradoks – ni subjektivna, čeprav po svoje vendarle povezana s subjektivnostjo ter nezavednim, ki nedvomno »želi in zgolj želi«. Je predindividualna, a tudi družbenopolitična in kolektivna. Zanjo velja, kakor je že pred časom lucidno ugotovil francoski filozof Gilles Deleuze, da najde »načelo svoje razlike v odnosu do potrebe v virtualnem objektu. Tedaj ne nastopi niti kot moč negacije niti kot element nasprotja, temveč bolj kot sproščujoča in raziskovalna sila, ki se razvija v nekem drugem polju, kot je polje potrebe in njene zadovoljitve.« (Deleuze, Razlika 184). Intenzivnost konstituiranja tega polja in njegova prepričljivost sta v premem sorazmerju z literarnoumetniško vrednostjo besedila. Ali se in kako se to dogaja v Iluminacijah, je poglavitno vprašanje, toda nanj je mogoče odgovoriti le prek ovinka; ta pa neogibno pelje skozi metaforo kot temeljno tekstno strategijo Medvedove poezije. V pričujoči zbirki nanjo praviloma opozarjajo že omenjeni predlogi in zveze s primerjalnim »kot«: čelo, ki se upogiba v steklene veke vračev, / kot se upogibajo drevesa … v viharju … v polnočni gubi sadovnjaka. // in kot se upogibajo peresa hitre ptice, v zaledeneli kletki v podpalubju mokrega polmraka … tako si tih, molčiš, kot že molčijo trave … (poudarila JKŠ) Dobro metaforizirati ne pomeni zgolj opažati podobnosti – če na hitro povzamem Aristotela in njegove poznejše razlagalce, na primer Huga Friedricha ali Paula Ricoeurja – ampak tudi na določeno stvar prenesti pomen imena, ki označuje neko drugo stvar, s tem pa vselej vnovič opisati resničnost; tako se v razliki išče podobnost, kar je treba razumeti kot napetost med enakostjo in razliko znotraj predikacije, katere najpomembnejši člen je oblika glagola biti, ki lahko pomeni tako »je« kakor tudi »ni«, predvsem pa pomeni »je kot« (Ricoeur 22–67). Ta »je kot« nezmotljivo napoveduje, da imamo znotraj metaforičnega prenosa opraviti s primero, da sta tu vselej na delu dve ideji, da gre za proces približevanja med tistim, kar imenujemo, in neko drugo stvarjo, od katere si izposodimo ime. Zveni enostavno, a je zapleteno, zlasti če pomislimo na danes že prevladujoče teoretsko prepričanje, ki ukinja razliko med dobesednim in figurativnim pomenom, ter na skrajno kompleksnost metaforičnih postopkov v moderni literaturi. Tega se je med drugimi zelo dobro zavedal tudi Franz Kafka, ko je 16. decembra 1921 v svojem dnevniku zapisal: »Metafore so ena izmed številnih stvari, ki me pri pisanju spravljajo v obup« (nav. po Deleuze in Guattari, Kafka 32). Dodamo lahko, da utegnejo postati problematične zlasti tedaj, ko imamo, kakor v zgoraj navedenem primeru iz Iluminacij, opraviti s primero ali razvezano metaforo, uvedeno s primerjalnim »kot«, ki ga je Gottfried Benn razglasil za značilno lastnost povprečne poezije in pesnikom priporočil, naj se ga izogibajo. Odpor do tovrstne eksplicirane metafore oziroma primere se pri Bennu najbrž utemeljuje v prepričanju, da primera počasneje in težje kot druge vrste metafore pripelje do novega spoznanja, čemur je raba metafore pravzaprav namenjena. Z eksplikacijo primerjalnega člena, tako meni tudi Ricoeur v svoji izčrpni študiji o metafori, naj bi se razrahljala dinamika primere, s tem pa zmanjšala pesniška učinkovitost metafore. Vprašati se kaže, ali to zares velja tudi za rabo besednih zvez s »kot« v Iluminacijah. Od blizu si oglejmo še en primer: … kot sam s seboj, kot podvojena // zrna kljuna, ki se sprimeta s skorjo bledega neba, kot v srčiko telesne žlindre, ki se zalepi v polti črnega telesa, kot v žolt obraz prilepljen pas iz cinkovih opilkov, kot iz obšitkov ran prelestni stas dekleta … (poudarila JKŠ) Tu nemudoma opazimo, da se primere, ki jih uvaja »kot« – očitneje kot v predhodnem primeru –, ne podrejajo zakonom reprezentacije, a vseeno učinkujejo tudi ilustrativno, kar ponavljanje še poudari. Poleg tega med posameznimi členi ni ne razlike ne zavezujoče podobnosti, zato tudi ni mogoče opaziti tematizacije napora, ki ga ponavadi terja napetost, nastajajoča med razlikami in podobnostmi, napora, ki bi skušal oboje preseči in s podreditvijo razlike identiteti ustvariti novo enotnost. Bolj kot z vsem naštetim imamo tu opraviti z neke vrste ne-razmerjem. In bistveno je, da se to ne-razmerje nikoli ne nevtralizira s »preskokom« v enotnost. Vez tu ni prekinjena zato, da bi nezdružljive člene povezala na neki drugi ravni, a hkrati vseeno ohranila razliko. Gre za nekaj povsem drugega; to drugo omogočajo samostojna poimenovanja, temelječa na naštevanju členov, podredno in priredno sestavljenih besednih zvez, praviloma uvedenih s ponavljajočimi se skladenjskimi vzorci, denimo: … s preganjavico // v zavesah, stkanih iz žuželk … v zvezdnem prahu. v nasprotno / smer, s podrsavanjem kristalov v granitne kocke, s selitvijo planetov, s tresljaji // hrbtenjače, z žvenketom stekla / v petelinjem petju in z dolžino zračnih stolpov // … // kot izpuhtijo misli s sprožene strelice … kot / hladen led s severa, ki se stopi, kot se stopijo … Le s skrajno pozornim branjem je moč ugotoviti, kateri je primerjalni in kateri primerjani člen. A to niti ni odločilno. Odločilno je, da Medvedov pesniški govor ukinja razliko med dobesednim in figurativnim pomenom, kajti samo tako ga lahko dojemamo kot svojevrstno variiranje, ki je sicer zmožno prenašanja evokacij stanj različnih intenzivnosti »iz« nečesa »v« ali »na« nekaj in »kot« nekaj, in samo tako se približa tistemu, kar sta Deleuze in Guattari poimenovala »razporejanja stanj na pahljači besede« (Deleuze in Guattari, Kafka 40). To je namreč edini način, da se beseda učinkovito odpre »intenzivni neoznačevalni rabi«, da preneha njena pripadnost tako subjektu izjave kot subjektu izjavljanja, da se proizvede kontinuum variacij ali neprekinjeno vrtinčenje intenzivnih podob, da se v ritmu podirajo in spet vzpostavljajo ravnovesja, da se neko upodobljeno stanje preobrazi v drugo, da se sprožajo transformativni učinki tako na ravni govoreče zavesti kot tudi bralskega dojemanja. Vse to temelji na specifični metaforični naravnanosti oziroma tekstni strategiji, ki jo lahko, skupaj z Deleuzom, Guattarijem in Kafko, imenujemo metamorfoza ali preobrazba. Ob tem se neogibno odpre vprašanje: zakaj, če govorimo o poeziji kot besedni umetnosti, sploh uvajati metamorfozo in ne ostati pri naboru in ponudbi že znanih tropov in figur? Odgovor zadeva srž Medvedove poezije: njeno razmerje med znotrajjezikovno in zunajjezikovno realnostjo, liričnost in fikcijskost ter njen ontološki status. V zanosnem toku njenih besed se namreč ogledujejo – četudi fragmentarno – stoletja antropološke, zoološke, botanične, geološke, zgodovinske, mitološke, filološke, umetnostne in kozmološke vednosti. Vse to ji omogoča prav metamorfoza, usodno navezana na vsakovrstne metafore, vključno s primero, vendar delujoča kot njihova distorzija. A opozoriti je treba, da izraz metamorfoza ali po naše preobrazba, ki utegne tu koga začuditi in zmotiti, ne označuje samo že omenjenega razporejanja pomenov na »pahljači besede«, pač pa neposredno evocira določene procese v družbi in naravi. Zato pri obravnavi metamorfoze ne moremo mimo fenomena žuželke in njenih naravnih preobrazb, ki s svojimi nenavadnimi oblikami od nekdaj fascinirajo literaturo in umetnost. Potemtakem ni naključje, da je Kafka distorzijo metafore izpeljal ravno v Preobrazbi, kjer ima fenomen žuželke, kot vemo, pomembno vlogo. S tem ni mojstrsko uporabil le nove tekstne strategije, ampak je ustvaril tudi nov žanr in novo estetsko naravnanost. Značilno zanjo je, da prehaja od destrukcije v kreacijo in spet nazaj, s tem pa po svoje evocira staro alegorično tradicijo, poseljeno z neštetimi demonskimi kreaturami. Te so največkrat plod kake »nenaravne poroke« ali preobrazbe, ki utegne v literarni diskurz uvesti nepredvidljivo igro med velikim nelagodjem in še večjim užitkom. Glede na povedano je mogoče utemeljeno sklepati, da je redno pojavljanje žuželk, zlasti metuljev, v Medvedovem bestiariju, ki je izdatno navzoč tudi v pričujoči knjigi, prej nujnost kot naključje: Metulj v ulični svetilki, metulj v / svetli hiši … kot sanje se nam zdi, kot cinkova vrtavka, / ki sproži kri po žilah belega srnjaka … kot rdečkasti odsev v konici kositrnega meča. Ali: … in sviloprejke, z zlato nitjo v repu, / ki utripa v predivo na deviškem hrbtu, v prekate / s slino pod stopniščem, iz prsi v kamen, ki ga zalučaš v svetilnik. Zavest o metafori kot metamorfozi, za zdaj edini tekstni strategiji, zmožni zavzeti mesto, ki sicer pripada reprezentaciji, je hkrati tudi nujna estetska naravnanost, ki zmore bralstvo srečno popeljati skozi svojevrsten sinestetičen spektakel Medvedovih Iluminacij. Te imajo – glede na povedano – gotovo več opraviti z Rimbaudevo istoimensko posthumno zbirko pesmi v prozi (1886) kakor z iluminati – morda pa tudi z njimi. Glavne reference: Gottfried, Benn, »Problem lirike«, prev. Vital Klabus, v: Nova revija, št. 151/152, 1994 (str. 100–117). Gilles Deleuze, Razlika in ponavljanje, prev. Samo Tomšič et al., Ljubljana: ZRC SAZU 2011. Gilles Deleuze in Félix Guattari, Kafka, prev. Vera Troha, Ljubljana: LUD Literatura 1995. Paul Ricoeur, Živa metafora, prev. Nastja Skrušny Babin, Ljubljana: KUD Apokalipsa 2009. Andrej Medved rojen leta 1947 v Ljubljani, pesnik, esejist in filozof, urednik in prevajalec, umetniški vodja in muzejski svetnik Obalnih galerij Piran. Leta 1975 je na Filozofski fakulteti v Ljubljani diplomiral iz filozofije in umetnostne zgodovine. Študijska potovanja: na Dunaj leta 1972 (Tehnika in poezija), v Rim 1980-81 (umetnostna teorija, Nova podoba v slikarstvu) ter večkrat v Paris in Arles (Artaud, Michaux, Bataille, Klossowski, Barthes, Blanchot). V času študija je bil urednik Tribune, Problemov, Le livre slovène (tudi glavni in odgovorni urednik). Od leta 1985 ureja Edicijo Artes, ki je posvečena izključno likovnim razpravam (kot teoretski prispevek k razstavni politiki ter umetnostnozgodovinski stroki) in od leta 1999 Edicijo Hyperion, ki objavlja izvirno ter prevodno poezijo in teorijo. Andrej Medved je utemeljitelj »nove podobe« v slovenskem slikarstvu in kiparstvu. Leta 1986 je bil selektor za jugoslovanski paviljon na beneškem Bienalu. Prevaja iz nemščine (Arp, Heym, Stramm), francoščine (Bataille, Michaux, Artaud) in italijanščine (Pasolini). Je avtor več umetnostnih monografij (Krašovec, Jeraj, Bernard, Begić, Brdar, Numankadić, Pregelj I in II) ter 16 znanstvenih monografij. Doslej je izšlo preko 90 Medvedovih knjig pesmi, prevodov pesmi ter samostojnih publikacij o likovni umetnosti, filozofiji, estetiki in poeziji. V letu 2017 bo izšla njegova šestintrideseta zbirka pesmi. Posebno ploden je v zadnjih letih, ko je od leta 2002 objavil kar dvaintrideset knjig poezije. Zanje je leta 2002 prejel nagrado Prešernovega sklada, Jenkovo nagrado leta 2008 in Veronikino nagrado leta 2010. Leta 2013 tudi Valvasorjevo nagrado za življenjski opus na področju galerijske in muzeološke dejavnosti. Kazalo Priprto okno Iluminacije Les visiteurs du soir Amor omnia vincit Pesem za Lariso Blueberry Butterfly Sicilia, Palermo - Catacombe Jelka Kernev Štrajn: O Medvedovih Iluminacijah Andrej Medved ILUMINACIJE Spremna beseda Jelka Kernev Štrajn Jezikovni pregled Mojca Hudolin Poetikonove lire 72. knjiga Urednik Ivan Dobnik Zbirko ureja in izdaja Književno društvo Hiša poezije Pavšičeva 4, Ljubljana Zanj Nadja Dobnik hisa-poezije@poetikon.si www.hisa-poezije.si Oblikovanje zbirke Sandi Radovan Slika na naslovnici Ophelia - Sir John Everett Millais Elektronska izdaja Način dostopa (URL): http://www.biblos.si Elektronsko izdajo je omogočila Javna agencija za knjigo RS. Ljubljana 2017 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=293041152 ISBN 978-961-7016-18-5 (epub)