     P 49 (2021/2022) 412 Priprave na mednarodno mladinsko naravoslovno olimpijado 2021 B R̌  D V̌ Opomba. Članek je bil napisan konec poletja 2021, ko se niso zgodile niti še naslednje priprave niti sa- ma olimpijada. O vseh nadaljnjih dogodkih in iz- plenu bomo poročali v naslednji številki Preseka. Konec leta 2021 bo na daljavo potekala 19. Med- narodna mladinska naravoslovna olimpijada (IJSO, International Junior Science Olympiad). Letos olim- pijado organizirajo Združeni arabski emirati. Slo- venija se je bo udeležila šele drugič. Prvič smo sodelovali pred dvema letoma, ko je olimpijado go- stil Katar. Ekipa, ki jo je tedaj sestavljalo šest čla- nov, se je iz Dohe vrnila z dvema bronastima me- daljama. Tudi če bodo letos slovenski učenci (in morda dijaki) spet osvajali medalje, ne bomo rekli, da se z olimpijade »vračajo« z medaljami – ker na žalost ne bodo zares odšli iz Slovenije. V Al Ain ne bodo potovali oni, ampak le ena sama vodja ekipe (od treh; dva bosta doma poskrbela za izvedbo tek- movanja). Kaj nam ostane drugega, kot da upamo, da se bodo časi, ko smo brez strahu in polni priča- kovanj potovali po svetu s celotnimi ekipami, vr- nili. SLIKA 1. Udeleženci prvih priprav za IJSO 2021, ki so na pripravah sode- lovali v živo (foto: Jan Šuntajs) Ne glede na to, da pri olimpijadi na daljavo manjka najpomembnejši del dogajanja, to pa je druženje mladine in spoznavanje vrstnikov s celega sveta, ki jim je skupno ter jih povezuje zanimanje za nara- voslovje, smo se odločili, da na olimpijadi vsekakor sodelujemo. Sodelujemo z mislijo na prihodnost, da ne zgubimo stika z organizacijo IJSO in pokažemo, da smo zanesljivi udeleženci prihodnjih olimpijad. Pred dvema letoma smo odločitev za prvo sodelo- vanje sprejeli malce na vrat na nos in v pomanjkanju časa izbrali ekipo le med zmagovalci dveh tekmovanj v znanju fizike in kemije. Letos smo se izbirnega postopka lotili pravočasno in bolj premišljeno. Že pred prvim sodelovanjem na IJSO smo sprejeli odlo- čitev, da bomo ekipo za IJSO sestavili iz učencev, ki v času olimpijade še vedno obiskujejo osnovno šolo. Ta sklep smo letos prekršili. Če ga ne bi, bi bili le- tošnji devetošolci za možnost sodelovanja na IJSO      P 49 (2021/2022) 4 13 SLIKA 2. Udeleženci prvih priprav za IJSO 2021, ki so na pripravah sode- lovali preko videokonference. prikrajšani, ker je lani olimpijada odpadla. Na prve priprave za IJSO, ki so potekale med 17. in 23. ju- nijem 2021, smo zato povabili 52 učencev 8. in 9. razreda, ki so na letošnjih državnih tekmovanjih v znanju fizike in kemije dosegli najboljši uspeh. Ude- ležbo na pripravah je potrdilo 44 učencev, zares pa se jih je priprav udeležilo 40. Osmošolci so se zaradi priprav odpovedali zadnjemu tednu pouka in vsem zabavnim ter spro- ščujočim dejavnostim v tistem tednu. Devetošolci pa so s poukom zaključili že prej in so na pripravah preživeli prvi teden svojih počitnic. In kako so potekale priprave? Dobra polovica ude- ležencev se jih je udeležila v živo, slaba polovica pa je predavanja spremljala preko videokonference. Ur- nik je bil natrpan in intenziven: v petih dnevih se je zvrstilo 30 ur predavanj, vsak dan po šest ur: deset ur kemije, osem ur biologije, dve uri matematike in deset ur fizike. Predavalnice sta nam prijazno od- stopili v uporabo dve fakulteti Univerze v Ljubljani: Pedagoška in Biotehniška (Oddelek za biologijo). Pa ne le predavalnice, tudi svoje zaposlene: priprave smo izvedli Ana Pšeničnik in Jure Mravlje z Biotehni- ške fakultete, Jurij Bajc in Barbara Rovšek s Pedago- ške fakultete, pa še Rok Venturini in Mimoza Nase- ska, mlada raziskovalca z IJS, ter Domen Vaupotič in David Titovšek, oba diplomirana biokemika; Domen je trenutno študent na magistrskem programu Biofi- zika na Fakulteti za matematiko in fiziko, David pa magistrski študent na Fakulteti za kemijo in kemij- sko tehnologijo. SLIKA 3. Predavatelji na prvih pripravah za IJSO 2021 (foto: Jan Šuntajs) Kot se pogosto tolažimo, ko se zgodi kaj slabega: nobena (no, skoraj nobena) reč ni le slaba in vedno lahko najdemo (če to iščemo) tudi njene dobre plati. Epidemija ter splošno zaprtje šol in fakultet sta nas prisilila, da smo začeli medmrežje uporabljati na no- ve načine, da smo se privadili in prilagodili spletne- mu prenašanju predavanj in da so začetniške napake daleč za nami. Udeležencem priprav, ki bivajo da- leč od Ljubljane, se ni bilo treba niti vsak dan voziti v Ljubljano niti iskati možnosti za prenočevanje pri tetah in stricih, ki živijo bližje prestolnici. Seveda je bolje, če poslušaš predavanja v živo, dobro slišiš in vidiš predavatelja, kako krili z rokami med pri- zadevanjem, da bi razložil abstraktne naravoslovne pojme in zakonitosti, ter krace, ki jih piše po tabli, kot če na zaslonu računalnika spremljaš prenos pre- davanja, ki je daleč od full HD izkušnje. Tudi za predavatelja velja podobno: ko ima pred seboj živo občinstvo, lahko zazna njihove zbegane in vprašu- joče poglede ter lažje prilagodi ritem svojega preda- vanja razmeram v učilnici. Če občinstva nima pred seboj, temveč lahko vidi le njihove majcene sličice, se bistveno težje prilagaja. A kot smo zapisali; za- deve niso črno-bele, in ko na tehtnico postavimo vse prednosti in slabosti spletnih prenosov predavanj, je prednosti še vedno precej več kot slabosti. Dodatno je k pozitivni celotni izkušnji (za vse, ki so predava- nja spremljali preko spleta) prispevala tudi živa ude- ležba polovice udeležencev. (Za njih pa niso bila za- nemarljiva niti dobra kosila, ki so jih dobili na obeh fakultetah.)      P 49 (2021/2022) 414 SLIKA 4. Ena od petih nalog s fizikalnega testa SLIKA 5. Zadnja od šestih nalog s kemijskega testa In po pripravah? V ponedeljek 28. junija je 38 učencev pisalo prvi izbirni test. Začel se je ob 10. uri in je trajal tri ure; vsaki naravoslovni vedi smo namenili eno uro. Snov, ki so jo testi zajemali, je ce- lotna snov 8. razreda in dodatne vsebine, ki smo jih obravnavali na pripravah. Ena od petih fizikalnih na- log je na sliki 4, ena od šestih kemijskih pa na sliki 5. Ju znaš rešiti? Izmed 38 udeležencev priprav smo izbrali ducat najboljših, ki smo jih konec avgusta povabili na na- slednje priprave v Plemljevo vilo na Bledu. Sestava ožjega izbora teh, ki so napredovali v drugi krog, je taka: osem je devetošolcev in štirje so osmošolci; de- vet je fantov in tri so dekleta; osem jih je na prvih pripravah sodelovalo v živo in štiri na daljavo, šest jih je z različnih gorenjskih šol, pet iz Ljubljane z okolico in eden s Ptuja. Se javimo zopet v naslednji številki Preseka, ko bomo poročali, kaj se je godilo na Bledu, objavili re- šitve zgornjih nalog (in morda še katero od nalog iz testa) ter povedali, kako bo potekal izbirni postopek v prihodnosti. Sodelovanje Slovenije na IJSO je skupen projekt Društva matematikov, fizikov in astronomov Slove- nije (DMFA) ter Zveze za tehnično kulturo Slovenije (ZOTKS). ×××