letnik XII, številka 1, februar 2020 11 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 1 . Uv od Agilnost je treba gledati z vidika organizacijske in o s e b n e p l a t i s k u p a j . Č e ž e l i m o t o r a z u m et i , m o r a m o v e d et i , k a t e r i s o k l j u č n i d e j a v n i k i n a o s e b n e m n i v o j u in kateri na organizacijskem nivoju. Odgovore na ta vprašanja smo poiskale v razvojni psihologiji, kjer smo iskale predvsem odgovore na vprašanja o dejavnikih, ki delajo posameznika agilnega, in v evolucijski teoriji organizacije, kjer smo iskale odgovore na vprašanja o tem, kaj dela organizacijo agilno. N a m e n t e g a d e l a j e p r e u č i t i v p l i v i n d i v i d u a l n i h dejavnikov na organizacijsko agilnost, cilji pa so predstaviti individualno in organizacijsko agilnost z e v o l u c i js k e g a v i d i k a , p r e u č i t i po v e z a v e m e d stopnjami osebnega razvoja s stopnjami razvoja organizacije in preveriti veljavnost te povezave z e mp i r ič n o ra z i s k avo. V prvem delu je opredeljena agilnost z vidika organizacije in posameznika, v drugem delu so predstavljeni stopnje posameznika in vpliv teh stopenj na agilnost njegovega delovanja. V tretjem delu so predstavljene stopnje razvoja organizacije, p r i č e m e r v s a k a v i š j a s t o p n j a po m e n i v i š j o s t o p n j o a g i l n o s t i , v č et r t e m po g l a v j u p a j e p r e d s t a v l j e n a e m p i r i č n a r a z i s k a v a , v k a t e r i t e s t i r a m o po v e z a v o med agilnostjo posameznika in agilnostjo organizacije ter diskutiramo o rezultatih. Glavna omejitev raziskave je majhnost in delna p r i s t r a n o s t v z o r c a ( p r i m a n j k o v a n j e n a jn i ž j i h i n n a j v i š j i h s t o p e n j r a z v o j a o s e b n o s t i v v z o r c u ) . A gilnos t zd ružb e k ot odraz osebne in orga- niza cijsk e e v olucije: razisk a v a o vplivu os- ebne zrelos ti na pref erence v organizi ranju zd ružb e M e l i t a B a l a s R a n t 1 , B r i g i t a G r a m c 2 , L a u r a T r o s t 3 , M a j a U r a n k a r 4 e-pošta 1 : melita.balas.rant@ef.uni-lj.si e-pošta 2 : brigita.gramc@gmail.com e-pošta 3 : laura.trost.x4@gmail.com e-pošta 4 : maja.urankar@gmail.com Povzetek O r g a n i z a c i js k a a g i l n o s t , o p r e d e l j e n a k o t s po s o b n o s t z d r u ž b e , d a u č i n k o v i t o i n p r i l a g od l j i v o d e l u j e v d i n a m i č n e m po s l o v n e m k o n t e k s t u , j e r e z u l t a n t a ( v s a j ) d v e h pod d i m e n z i j : ( 1 ) i n d i v i d u a l n e a g i l n o s t i po s a m e z n i k o v , k i s e po v e z u j e j o v z d r u ž b o , i n ( 2 ) o r g a n i z a c i js k e a g i l n o s t i . B o l j k o z d r u ž b a z a po s l u j e a g i l n e posameznike in bolj ko ima vzpostavljene agilne principe organiziranja, bolj agilno deluje. Namen prispevka j e p r e u č i t i v p l i v i n d i v i d u a l n i h d e j a v n i k o v n a o r g a n i z a c i js k o a g i l n o s t , c i l j i p a s o p r e d s t a v i t i i n d i v i d u a l n o i n o r g a n i z a c i js k o a g i l n o s t z e v o l u c i js k e g a v i d i k a , p r e u č i t i po v e z a v e m e d s t o p n j a m i o s e b n o s t n e g a r a z v o j a i n p r e v e r i t i v e l j a v n o s t t e po v e z a v e z e m p i r i č n o r a z i s k a v o . V e m p i r i č n i r a z i s k a v i s m o u g o t o v i l i , d a p r e f e r e n c a z a d e l o v a n j e v m od r o - z e l e n i o r g a n i z a c i j i n i od v i s n a od s t o p n j e o s e b n e r a z v i t o s t i , s po l a i n s t a r o s t i . S t e m s m o o v r g l i n a š o h i po t e z o , d a s o b o l j r a z v i t i po s a m e z n i k i b o l j n a k l o n j e n i d e l o v a n j u v a g i l n o u r e j e n i o r g a n i z a c i j i ( n a t o j e l a h k o v p l i v a l p r e m a j h e n i n d e l n o p r i s t r a n s k i v z o r e c ) . U g o t o v i l i s m o t u d i , d a s o d r u ž b o s l o v n o i z o b r a ž e n i posamezniki bolj naklonjeni delovanju v agilni organizaciji. Ključne besede: agilna organizacija, agilnost posameznika, osebnostni razvoj, evolucijski razvoj organizacije letnik XII, številka 1, februar 2020 12 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 2. Opredelite v agiln os ti Agilnost ni samo pospeševanje odzivnosti na hitre sp rem em be , a m p a k je r a z u m l jena š i rše k o t z m o ž n os t t r a jne g a u č i n k o v i te g a u k rep a n j a o b pospešen i h sp rem em b a h i n v s e v eč j i k o m p l ek sn os t i ( J o i ne r , 2 0 1 3 ) . 2. 1 Opredelite v organizac ijsk e agilnos ti (agile organization) A g i l n os t v d e l o v a n ju zd r u ž be je od v i sna od o r g a n i za c i je (W o r l e y , & L a w l e r , 2 0 1 0 ) . O r g a n i za c i j a p reds t a v l j a tem e l jn i na č i n d os e g a n j a k on k u ren č ne p red n os t i i n u spešn os t i (H e r na u s , A l ek si ć , & K l i n d zi c , 2 0 1 3 ) . A g h i na et a l . ( 2 0 1 5 ) a g i l n os t opisujejo kot sposobnost organizacije, da se obnovi, prilagodi, se hitro spremeni in uspe v hitro sp rem i nj a jočem s e , d v ou m nem, t u r bu l e n t nem o k o l ju . O r g aniz a ci j s k a a gi ln o s t j e k o m b in a ci j a u č ink o vi t o s ti i n p r i la g od l j i v os t i – t o s t a d v a c i l j a , k i j i m s l ed i m o pri snovanju organizacije. Izziv je v tem, da se u č i n k o v i t os t i n p r i la g od l j i v os t i zk l ju č u jet a . A g h i na et a l . ( 2 0 1 5 ) o b r a v na v a jo o r g a n i za c i js k o a g i l n os t k o t k o m b i na c i jo d v eh d i m en zi j . P r v a d i m en zi j a je d i na m i č na i n s e na naša na sposo bn os t h i t re g a p rem i k a n j a – h i t ros t , p ro ž n os t , od zi v n os t . Dr u g a d i m en zi j a p a je s t a b i l n os t , s t a b i l na pod la g a ( p la t f o r ma ) s t v a r i , k i s e ne sp rem en i jo . I zpos t a v l j a jo tudi, da stabilnost predstavlja »hrbtenico organizacije, k i pos t a ne ods k oč na d es k a za n jo , nek a k šna si d r na t oč k a , k i os t a j a ena k a , m ed tem k o s e d r u g e o r g a n i za c i js k e k o m ponen te neneh n o sp rem i n j a jo « . W o r l e y i n L a w l e r ( 2 0 1 0 ) n a d g r a d i t a organizacijsko agilnost s tem, da se preusmerita na proces snovanja organizacije. Navajata, da je » a g i l n o s t s po s o b n o s t d i n a m i č n e g a o b l i k o v a n j a o r g a n i z a c i j e , k i l a h k o po t r e b o po s p r e m e m b i z a č u t i tako iz notranjih kot tudi iz zunanjih virov, te spremembe pa lahko organizacija rutinsko izvaja in s t e m v z d r ž u j e n a d po v p r e č n o u s p e š n o s t « . H o l sa p p l e i n Li ( 2 0 08 ) o p red e l ju jet a o r g a n i za c i js k o agilnost kot rezultat integracije pozornosti na spr ememb e ( pr ep oz n a va nj e pr i lož no st i, i z z iv ov ) tako notranje kot zunanje narave. Izpostavljata štiri na č i ne od zi v a n j a na sp rem em be , i n si ce r p ro a k t i v n o , re a k t i v n o , p r a v oča sn o i n p r i la g od l j i v o . S poso bn os t , d a i z b i r aš i n k o m b i n i r aš m ed na č i n i od zi v a n j a na spremembe, je oznaka organizacijske odzivnosti. L a a n t i ( 2 0 1 4 ) i z po s t a v l j a po m e n n e f o r m a l n i h o m r e ž i j . Z a n j e j e a g i l n a o r g a n i z a c i j a d o b r o d e l u j o ča k o m b in a ci j a n e f o rm alnih o mr e ž i j in f o rm aln e organizacijske strukture. 2.2 Opredelitev agilnosti vodje oz. posameznika (agility mindset) P osebn o po zo r n ost p reu čev a l c i o rg a n i za c i js k e agilnosti namenjajo tudi sami agilnosti za pos l en i h, k i t v o r i jo nek o zdr už bo o z. o rg a n i za c i jo (La l ou x, 2 0 1 4 ; Sc ha r m er , & Ka u fer , 2 0 1 3 ) . Pr i tem se osred otoča jo na a g i l n ost v m isel n ost i, č ust v o v a nju, odl oča nju i n v ed enju, k i se la h k o r a zv i ja v cel ot nem ži v l jenjs k em obd obju (R ea ms , 2 0 1 7 ; M cCa u l ey et a l . , 2 0 06 ) . Čep r a v je agilnost posameznika sestavljena iz kognitivnih, afektivnih in vedenjskih prvin, se avtorji izmed v seh teh p r v i n na j bo l j osred otoča jo na a g i l n ost v m iš l jenju (K eg a n, 1 9 8 2 ; C o m m on s , & R i c ha rds , 1 9 84 ; D a w son- T u n i k et a l . , 2 0 05 ) . Agilnost mišljenja je opredeljena kot širok nabor z o r n i h k o t o v i n s t a l i š č , i z k a t e r i h j e m o ž n o po g l e d a t i na problemsko situacijo ter integracijo slednjih v m et a po g l e d (L a R u s s o et a l . , 2 0 1 6 ) . A g i l n o s t v m i š l j e n j u s e od r a ž a t u d i v s p r e m e m b i v v e d e n j u p r i d e l u ; v e d e n j e s e p r i l a g od i v s m e r i s po š t o v a n j a , s od e l o v a n j a , i z b o l j š a v i n u č n i h c i k l o v , po n o s a p r i l a s t n i š t v u , o s r e d o t o č e n o s t i n a z a g o t a v l j a n j e vrednosti in sposobnosti prilagajanja spremembam (M c I n t o s h , 2 0 1 6 ) . P osebej po m embna sta a g i l n ost v m iš l jenju v od je i n njeg o v o d el o v a nje ( Sosi k, & Lee , 2 0 0 2 ) . T a i ma na jv eč ji v p l i v na o rg a n i za c i js k o a g i l n ost (H o ev er et a l . , 2 0 1 2 ) , k jer je k og n i t i v n o a g i l en v od ja bo l j sposoben u č i n k o v i to po v ezo v a t i odl oč i l ne p rocese i n u k rep a t i ob za p l eten i h i n h i t ro sp rem i nja joč i h se pog oji h. A g i l n ost v od je n i z g o l j d oda t n o » o rod je« , s ka ter i m o rg a n i za c i ja razpolaga. To je kompetenca, ki je potrebna za trajnostni uspeh v današnjih turbulentnih r a zm er a h ( J o i ner , & J osep h s , 2 0 08 ) . Agilnost vodenja je proces, pri katerem se za en korak odmaknemo od trenutnega fokusa, ob tem pridobimo širšo in bolj poglobljeno perspekt iv o , za tem pa se spet osred otočimo na ožji prob lem i n ukrepamo v sklad u s tem, kar smo spoznali s pomoč jo širše perspekt iv e . T a proces J oi ner i n J osephs ( 2008 ) imenujeta ref lekt iv na akcija ( » ref lect iv e act ion « ) . Bolj ko so vodje agilni, bolj razvita in poglobljena je nji ho va sposobnost za »odmika nje« , frekv enca, s katero se pomikajo skozi cikel refleksije in ukrepa nja, pa je čedalje višja. Vendar ni dovolj le, da je zgolj vodja agilen v sv ojem mišljenju i n v od enju. P omembna je k og n i t i v na i n v ed enjska a g il nost k r i t i č ne mase zaposlenih. Ne obstaja pa jasen indikator letnik XII, številka 1, februar 2020 13 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek a g il nost i za poslen i h. Obetajočo smer kaže neo - Pia get ia nska šo la ra zv oja odrasli h, k i pou dar ja, da se z odraslostjo kognitivni, afektivni in vedenjski ra zv oj ne ( n ujno ) za usta v i. La h k o se na daljuje , za kar je pot reben precejšen na por . Če pa se nadaljuje, posameznik naravnano evolucijsko prehaja k bolj integrativnemu in agilnemu mišljenju, č ust v o v a nju i n d el o v a nju. T o smer so gl obi nsk o preu čev ali nasled n i k i d ela J ea na Pia geta, očeta k onst r ukt i v ne šo le k og n i t i v nega ra zv oja ot ro k; nasled n i k i so preu čev a nja ra zšir ili z otrok na odrasle in kognitivnim procesom dodali afektivne procese, pa tudi procese in stopnje ra zv oja soc ial ne presoje ( Sel ma n, 1 980 ) , m oral ne presoje (K oh lberg, 1 984 ) , ref leksi v ne presoje ( Com m ons , 2 008 ; K i ng, & K i tc hener ( 2 004 ) , a kt i v a c ije neza d o v o ljen i h pot reb i n m ot i v a c ije (Masl o w , 1 96 7) , vred not i n prepr i ča nj (Beck, & Co w a n, 1 996 /2 0 1 4 ) , l og i ke d el o v a nja (R oo ke , & T orbert, 2 005 ) i n i d en t i tete ja za (Loev i nger , 1 9 7 6 ; Coo k - G reu ter , 2 004 ) . Omenjen i a vtor ji so imeli si cer ra zli č ne fo kuse , a m pa k so vsi pot rdili, da ra zv oj poteka po fa za h, pr i čemer vs a k a n a sled nja fa za pr e s ega i n v k lju č uj e pr e jšnj e fa ze (W ilber , 2 00 1 ) . V nadaljevanju predstavljamo temeljne z na č i l n os t i i d en t i tete j a za v r a zl i č n i h f a za h os e bne g a r a z v oj a , k o t s t a j i h i d en t i fi c i r a l i Lo e v i n g e r je v a ( 1 9 7 6 ) i n C oo k - G reu te r je v a ( 2 0 04 ) ; R oo k e i n T o l be r t ( 2 0 05 ) p a s t a u g o t a v l j a la , k a k o s e te r a zl i č ne s t o pn je r a z v oj a od r a ž a jo p r i l o g i k i pos l o v ne g a od l oča n j a i n v od en j a . 3. Stopnje individua lne agilnos ti Osebnostni razvoj predstavlja nekaj neizogibnega v ži v ljenjsk i d obi osebe , sta pa m oč i n stopnja d oseženega ra zv oja pog osto od v isn i od t r u da, k i ga posa mezn i k v l o ži v spozna v a nje i n razumevanje sebe, drugih in okolice. Tako pozna m o ra zli č ne stopnje ra zv oja. V ot rošt v u je osebnostni razvoj v veliki meri avtomatski, kjer preidemo iz stopnje, v kateri je glavni preži v et v en i i nst i n kt, v stopnjo ra zv ija nja obč u t ka za dr u ge i n spozna v a nja sv oji h želja. V odrasli dobi je prehod iz ene stopnje v drugo kompleksnejši. Velikokrat je vzrok za globlji ra zv oj ra v no iska nje ži v ljenjskega smisla i n celovitejša percepcija sveta. K o g o v o r i m o o č l o v eš k em r a z v oju , l oč u jem o m ed na v p i č n i m i n v od o r a v n i m r a z v ojem . V od o r a v n i r a z v oj s e z g od i s k o zi v e l i k o r a zl i č n i h k a na l o v , k o t so šo la n je , t ren i n g , v s e ži v l jen js k o u čen je i n pod o bn o . M ed tem p a je na v p i č n i r a z v oj p r i od r a s l i h red k e jš i . N a naša s e na u čen je d ojema n j a sv et a na d r u g a čen na č i n, na sp rem em bo interpretacije izkušenj in spremembo dojemanja re a l n os t i . T a k šne sp rem em be v č l o v eš k i za v es t i so bo l j m oč ne k o t k a te r a k o l i h o r i zon t a l na r a s t . P r i tem je dobro vedeti, da lahko oseba z višje stopnje osebnostnega razvoja razume poprejšnje poglede na svet, medtem ko ne zmore razumeti posameznikov na v išj i s t o pn j i (Lo e v i n g e r , 1 9 7 6 ; C oo k - G reu te r , 2 0 04 ; R e a l m s , 2 0 1 4 ) . V sp lošnem poznamo dev et na či no v ust var ja nja pomena v odrasli dobi, ki jih delimo na štiri glavne skupine, in sicer na predkonvencionalno, konvencionalno, postkonvencionalno in transpersonalno. Od tega od 75 d o 80 odstotko v lju di v moder n i dr užbi deluje na konvencionalni ravni in le od 10 do 20 odstotkov ljudi na postkonvencionalni. Te štiri skupine nadalje sestavljajo im pulziv neža i n oport un ista v predkon v encional n i sku pi n i, di p loma ta, eksperta i n d osežkar ja v konvencionalni skupini, individualista, stratega in alkimista v postkonvencionalni skupini ter ironista v t ra nspersonal n i sku pi n i ( Cook - Greu ter , 2004 ) . P odrobneje so opisani v Tabeli 1 na koncu poglavja. V d a n a šn j em h i t ro r a z v i j a j očem s e p o s l o v n em s v et u j e v e l i k e g a po m e n a , d a v e č l j u d i r a z v i j e postkonvencionalne zmogljivosti, saj imajo ti v e č j o z m o ž n o s t i n t e g r i r a n e g a i n k o m p l e k s n e g a r a z m i š l j a n j a , po č et j a i n č u t e n j a . O s e b e n a postkonvencionalni stopnji so ponavadi v srednjih l et i h , b o l j i z o b r a ž e n i i n / a l i i z k uš e n i t e r s o d o s e g l i višji nivo strokovnosti kot konvencionalisti, poleg t e g a p a r a z i s k a v e k a ž e j o , d a t u d i n j i h o v a pod j et j a d e l u j e j o bo l j e ( C o o k - G r e u t e r , 2 0 0 4 ) . C o o k - G r e u t e r ( 2 0 0 4 ) po u d a r j a , d a j e s t o p n j a individualne agilnosti bolj pomembna kot razlike m e d o s e b n o s t n i m i s t i l i i n p r e f e r e n c a m i , k i k a ž e j o s v o j o r e l e v a n t n o s t p r i s o v p a d a n j u z d o l o č e n i m okoljem in nalogami ter razumevanju in interakciji z d r u g a č n i m i o s e b n o s t m i . B o l j š a k o j e s po s o b n o s t zaznave osebnostnih stilov pri drugih posameznikih in sposobnost zavestne reakcije nanje, boljši je izid za vs e u d e lež e n e . Imeti informacije o tem, na kateri stopnji je d o l o č e n a o s e b a , p r i n a š a po m e m b n e s p r e m e m b e v n a č i n u i n t e r a k c i j e z n j o , n a č i n u s pod b u j a n j a , i z z i v a n j a i n m e n t o r i r a n j a . P o l e g t e g a t a k š n o r a z u m e v a n j e d o l o č i r e a l n a p r i ča k o v a n j a o o s e b i i n o n a s k o t n j e n i v od j i , m e n t o r j u a l i s od e l a v c u ( C o o k - Gr e u t e r , 20 0 4 ) . V spodnji tabeli so razvidne stopnje, ki jih opisujejo Tolbert, Loevinger in Cook-Greuter. letnik XII, številka 1, februar 2020 14 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Tabela 1: Stopnje osebnega (ego) razvoja STOPNJA IMPULZ, KON- TROLA, KARAK- TERNI RAZVOJ MEDOSEBNI SLOG ZAVEDNA ZAVZE- TOST KOGNITIVNA KOMPLE- KSNOST NAČIN SAMOIDEN- TIFIKACIJE IMPULZIVNOST – IMPULZIVNEŽ E1 Nizka stopnja osebne agilnosti Impulziven, strah pred ma- ščevanjem Prejema, odvi- sen od drugih, izkoriščevalski Telesni občutki, predvsem sek- sualni Stereotipizira- nje, konceptu- alna zmeda SAMO-ZAŠČITNI- ŠKOST – OPOR- TUNIST E2 Strah pred zasa- čenjem, krivda je zunanja, oportunističen Previden, manipulativen, izkoriščevalski Samozaščitniški, problematičen, želi stvari, pred- nost, nadzor KONFORMNOST – DIPLOMAT E3 Konformira se zunanjim normam, sram, občutek krivde ob kršenju pravil Pripaden, površinska prijaznost Videz, socialna sprejetost, banalni občutki, vedenje Konceptualna preprostost, stereotipi, klišeji Poosebljanje prek odnosov: jaz sem moj odnos, jaz sem moji dosežki pri drugih SAMOZAVEDANJE – EKSPERT E4 Diferenciacija norm, ciljev Zavedanje sebe v primerjavi s skupino, nude- nje pomoči Težave s prilago- ditvijo, razlogi, priložnosti (nejasno) Večplastnost Jaz kot dodatek k notranji referenci: jaz sem moja moč, dosežki, uspešnost … VESTNOST – DOSEŽKAR E5 Samoocenje- ni standardi, samokritičnost, občutek krivde za posledice, dolgoročni cilji in ideali Iznajdljiv, odgo- voren, skrb za komunikacijo Diferencialni ob- čutki, vedenjski motivi, samo- spoštovanje, do- sežki, lastnosti, izražanje Konceptualna kompleksnost, ideje o vzor- čenju Jaz kot samosto- jen, individualizi- ran in neodvisen. Identifikacija in zvestoba prepri- čanju o popolno- sti človeštva in znanosti INDIVIDUALNOST – INDIVIDUALIST E6 Dodaj: spoštova- nje do individu- alnosti Dodaj: odvisnost (od drugih) kot emocionalni problem Dodaj: razvoj, socialni proble- mi, ločevanje notranjega od zunanjega življenja Dodaj: razli- kovanje med procesom in rezultatom Jaz kot opazovalec udeležencev, ki vpliva na opazo- vano: opazovanje sebe med posku- šanjem kreiranja smisla zase AVTONOMNOST – STRATEGIST E7 Dodaj: spo- prijemanje s spornimi notra- njimi potrebami, strpnost Dodaj: spo- štovanje do avtonomije, soodvisnost Živo prenaša- nje občutkov, integracija psihološke vzroč- nosti vedenja, koncepcija vlog, samoizpolnitev, JAZ v socialnem kontekstu Zvišana konceptualna kompleksnost, komple- ksni vzorci, toleriranje dvoumnosti, široko področje uporabe, objektivnost Jaz kot perspek- tiva četrte osebe, jaz kot opazova- lec – igralec, ki igra karakter v danem časovnem okvirju in socialnih omrežjih INTEGRIRANOST – ALKEMIST E8 Visoka stopnja osebne agilnosti Dodaj: usklaje- vanje notranjih konfliktov Dodaj: negova- nje individual- nosti Dodaj: identiteta Jaz kot pretok v nenehni gradnji in dekonstrukciji egoističnega pripo- vedovalca *Opomba: *Dodaj: pomeni, da opis vključuje opis iz prejšnje in nove vrstice – npr. E6 (medosebni slog) = E5 (iznajdljiv, odgovoren, skrb za komunikacijo) + E6 (odvisnost (od drugih) kot emocionalni problem) letnik XII, številka 1, februar 2020 15 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 4. Stopnje organiza cijsk e agilnos ti (s topnje e v olucijsk ega razv oja organizacije) G l a v n i k o n c e p t r a z v o jn e t e o r i j e j e i d e j a , d a s e č l o v e š k a d r u ž b a , pod o b n o k o t i n d i v i d u a l n i po s a m e z n i k i , n e r a z v i j a l i n e a r n o , t e m v e č po s t o p n j a h , k i v k l j u č u j e j o č e d a l j e v e č z r e l o s t i , z a v e s t i i n k o m p l e k s n o s t i . L a l o u x ( 2 0 1 5 ) po v z a m e p et r a z l i č n i h o r g a n i z a c i js k i h paradigem, ki so se postopno razvijale skozi z g od o v i n o č l o v e š t v a . S t o p n j e po i m e n u j e po b a r v n i l e s t v i c i od r d e č e d o z e l e n o - m od r e , k i b od o t u d i v nadaljevanju predstavljene v tabeli. Za rdečo ( im pulziv no ) orga n izacijo je zna čil no kont i nuira no izkazo va nje moči s st ra n i v odje zdr užbe z namenom, da je dr užba koheziv na i n da la h ko preživi. V ir nji ho v ega povezovanja v organizaciji je strah, ki izhaja med drugim tudi iz predatorskega stila vodenja vodje združ be . T em el jni gla vni p rin ci pi o rg anizir anja so teh n i čna i n dr užbena deli tev dela ter enot nost i n cent ral nost koma nde . Za rdečo orga n i zac ijo st a z nač i l na i m pu l ziv nost i n v i soko reakt iv no delo va nje s kra tkoročn im fokusom, zato so takšne organizacije lahko uspešne v kaot i čnem okolju. Metafori čno la h ko tak p rin ci p o rganiza cije imen u jem o » tro p v o lk o v « , v da našnjem času pa so tako orga n izira ne mafije , pouli čne tol pe i n samoorga n izira ne v ojaške sku pi ne (Laloux, 20 1 5 ) . Za a mber (k on for mist i č no ) orga n i za c ijo so zna čil n i v l oge i n for mali zira na d el o v na mesta z n o t r a j h i e r a r h i č n e p i r a m i d e . Z a t a k o o r g a n i z a c i j o je zelo pomembna preteklost, saj na podlagi njene ekstrapolacije napovedujejo prihodnost. P ou darek je na stabil nost i i zv aja nja posl o v n i h procesov, usklajevanje pa poteka od zgoraj na vzd o l prek k oma n d e i n k on t ro le . St il v od enja v t a k i o r g a n i z a c i j i j e p a t e r n a l i s t i č n i i n a v t o r i t a t i v n i . Glavni principi organiziranja v amber organizaciji so formalne organizacijske vloge in posl o v no - orga n i za c ijsk i procesi. M etafor i č no bi la h k o ta k o orga n i za c ijo predsta v ili k ot » v ojsk o« , v da našnjem času so ta k o orga n i zira ne cer kev , v ojska, ja v ne šo le ( za v odi ) i n v la d ne orga n i za c ije (Lal oux, 2 0 1 5 ) . Ci l j o r a n ž ne ( d os e žk o v ne ) o r g a n i za c i je je premagovanje konkurence ter maksimizacija d o b i č k a i n r a s t i zd r u ž be . G la v n i k l ju č za u st v a r j a nj e i n z a d r ž ev a nj e k o n k u r e n č ne p r e d n o st i je inovativnost. To management spodbuja s postavljanjem ciljev, pri katerih ima management f u n k c i jo cen t r a l ne g a od l oča n j a , k o ma n d e i n k on t ro l e o tem , k a j je t re b a d os eč i , za pos l en i p a so la h k o a v t on o m n i i n i n o v a t i v n i p r i od l oča n ju , k a k o bo c i l j d os e žen . I z v eč je a v t on o m n os t i za pos l ene g a i z ha j a t u d i v eč j a od g o v o r n os t za posa m ez n o d el o , uveljavlja pa se tudi meritokracija. Za vodje v t a k i o r g a n i za c i j i s t a z na č i l n i u sm e r jen os t v c i l je i n na l o g e te r od l oč n os t . M et a f o r i č n o b i la h k o t a k o o r g a n i za c i jo p r i k a za l i k o t » m eha n i zem « , v d a našn jem ča su p a so t a k o o r g a n i zi r a n i multinacionalna podjetja, investicijske banke in za s e bne šo l e (L a l o u x , 2 0 1 5 ) . Za zeleno ( p luralist i čno ) orga n izacijo je zna čil no , da je hierarh ija klasi čna, v endar je v eč pou dar ka na vrednota h, opol nomočenju i n d osega nju nad po vprečne za vzetost i za delo . P oleg opol nomočenja i n močne orga n izacijske kulture so pomembni principi organiziranja tudi deležn iški modeli odloča nja. V odenje takega t i pa organizacije temelji na soglasju, participaciji in usluga h. Metafori čno a vtor takšno orga n izacijo opiše kot »dr uži no« , primer taki h podjet ij pa so podjet ja z močno orga n izacijsko kul t uro , na primer Za ppos i n Starbu cks (Laloux, 20 1 5 ) , med slovenskimi podjetji pa bi lahko v to skupino v klju čili podjet ji Pi pist rel i n Cosy lab (Ra nt, 2 0 1 3) . Z e le no -m o d ra ( ev o l u c ij sk a ) orga n i z ac ija j e za zdaj najvišja stopnja razvoja organizacije. Hi er a r h i č n o pi r a m i d o v ta k i o rg a n i za c i ji nadomestita samoravnanje in samoorganiziranje, pomembna pa je tudi celovitost organizacije. Sa m o r a v na nje d el u je u č i n k o v i to v v el i k em obsegu na sistemu, ki temelji na enakovrednih od n osi h m ed d el i ( o rg a n i za c i js k i m i v l og a m i ) b rez potrebe po usklajevanju na osnovi hierarhije ali usklajevanju na osnovi konsenza. Organizacija d el u je k ot ži v o rg a n i zem, k i i ma sv oj ust v a r ja l n i potencial in neki višji razlog za obstoj. Vodenje je porazdeljeno, glavni motivator in kriterij d el o v a nja i n d o l oča nja je v išji r a zl og za obstoj zdr už be . Pr i m er i ta k i h pod jet i j so B ur t zo rg , F A VI , P a ta g on ia i dr . (La l ou x, 2 0 1 5 ) . L a l o u x ( 2 0 1 5 ) p r e d po s t a v l j a , d a j e v s a k a naslednja oblika organizacije bolj agilna v svojem delovanju kot predhodna in bolje prilagojena novim zahtevam okolja. Modro-zelena organizacija je vrh trenutnega evolucijskega razvoja. Je še v fazi po r a j a n j a . P o p r i n c i p i h m od r o - z e l e n e o r g a n i z a c i j e s o o r g a n i z i r a n e t u d i n a j b o l j a g i l n e z d r u ž b e n a s v et u ( m e d d r u g i m t u d i t e r o r i s t i č n e o r g a n i z a c i j e ) . V Tabeli 2 predstavljamo povzetek omenjenih stopenj organizacijske agilnosti. letnik XII, številka 1, februar 2020 16 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Tabela 2: S t o p n j e o r g a n i z a c i js k e a g i l n o s t i Konvencionalna Postkonvencionalna Nizka stopnja organizacijske agilnosti Visoka stopnja organizacijske agilnosti Laloux Rdeča organizacija Amber organizacija Oranžna organizacija Zelena organizacija Zeleno-modra organizacija Značilnosti organizacije Samoorganizirana s plemenskimi poglavarji; strah je lepilo znotraj kolektiva; visoka delitev dela; eno- tnost poveljevanja; visoka koncentra- cija avtoritete Visoko formalne vloge v hierarhični piramidi; stabilne in razširljive hie- rarhije, vodenje od zgoraj navzdol in nadzor Upravljanje cilja; odgovornost; meritokracija; inovacije Osredotočanje na opolnomočenje in kulturo, ki temelji na vrednosti za doseganje izjemne motivacije zaposlenih Samoupravljanje (holokracija) nadomešča hierarhijo Principi delovanja (vedenja) združbe Kratkoročni fokus, reaktivno vedenje Stabilnost; priho- dnost je ponavlja- nje preteklosti; dol- goročni poudarek Premagovanje konkurence, ino- vacije, doseganje dobička in rasti Pristop zaintere- siranih strani do težav; iskanje kon- senza, služenje Organizacija je organ- ska, živo bitje s svojo celostnostjo, ustvar- jalnim potencialom in evolucijskim namenom Vodstveni stil Plenilski; nenehno izvrševanje oblasti s strani načelnika za vzdrževanje čete v vrsti Paternalistično avtoritativni Osredotočen na cilje in naloge, odločilen Sodelovalni Porazdeljeno, z notra- njo pravilnostjo, name- nom in celovitostjo kot bistvom razvoja so bolj agilni v mišljenju. Posamezniki, ki so na višje razviti stopnji po Loevingerjevi lestvici, so bolj naklonjeni delovanju v modro-zeleni organizaciji. Modro- zelena organizacija je bolj agilna v svojem kolektivnem delovanju.« V r a zi s k a v i s e bo m o os red o t oč i l e na o ž j i d e l te teze, in sicer na posameznike, ki so na osebnih s t o pn j a h r a z v oj a , k i so na j bo l j z na č i l ne za d e l o v n o a k t i v n o po pu la c i jo – t o so k on f o r m i s t - d i p l o ma t ( E3 ) , sa m o za v ed a joč s t ro k o v n j a k ( E4 ) , v es ten d os e žk a r ( E5 ) in in d i vi d u a l i s t ( E 6 ) . P ri p r e u č e v an j u o r g aniz a ci j s kih p ref e ren c ( v k a k o o r g a n i zi r a nem d e l o v nem o k o l ju b i os e b a r a je b i la za pos l ena ) p a s e bo m o os red o t oč i l e l e na to, ali je posameznik bolj naklonjen delovanju v o r a n ž n i o r g a n i za c i j i a l i m o r d a v m od ro - ze l en i . N aše o b m oč je r a zi s k o v a n j a je o z na čen o s si v o b a r v o v tabelah 1 in 2. 5.2 Vzo rec in pos topek zb iranja podatk o v Z a p r i d o b i t e v pod a t k o v s m o s po m o č j o š t u d e n t o v opravili intervjuje z anketnimi vprašalniki. Naš cilj j e b i l z a j et i č i m v e č r a z l i č n i h o s e b t a k o s t a r o s t n o k o t 5. Hip oteza in meto dologija razis- kave 5. 1 Hip oteza V i š j a s t o p n j a o s e b n e g a r a z v o j a ( n e o - P i a g et i a n s k i po g l e d ) po m e n i š i r š i n a bo r m e n t a l n i h m od e l o v ( k a k o d o j e m a m o po j a v e v po s l o v a n j u i n t u d i š i r š e v ž i v l j e n j u ) , š i r š i n a bo r v z o r c e v č u s t v o v a n j a i n po s l e d i č n o k o m p l e k s n o s t i od l o ča n j a , š i r i n e manifestiranega vedenja in samoregulacijske kontrole na temo kognitivno-afektnih-vedenjskih p r o c e s o v . Š i r š i n a bo r k o g n i t i v n o - a f e k t n i h - v e d e n js k i h p r o c e s o v i n v e č j a k o n t r o l a n a d n j i m i p a s e od r a ž a t a v v i š j i a g i l n o s t i ( R e a m s , 2 0 1 7 ) . I z h a j a j o č i z L a l o u x o v i h u g o t o v i t e v , d o m n e v a m o , da je modro-zelena organizacija bolj agilna kot o r a n ž n a o r g a n i z a c i j a . H k r a t i p a p r e d po s t a v l j a m o , da so višje razviti posamezniki po Loevingerjevi shemi bolj agilni posamezniki. Nadalje, bolj agilni posamezniki so bolj naklonjeni delovanju v agilno urejeni organizaciji, to je v modro-zeleni organizacijski rešitvi. Naša temeljna delovna teza je torej: »Posamezniki na višji stopnji osebnega (ego) letnik XII, številka 1, februar 2020 17 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek t u d i z r a z l i č n o v r s t o i z o b r a z b e . K e r p a s m o š t u d e n t j e a n k et i r a l i v e č i n o m a o s e b e , k i j i h po z n a m o , j e v t e j t o č k i po m e m b n o d od a t i , d a s o z a r a d i t a k š n e g a n a č i n a i z bo r a a n k et i r a n c e v pod a t k i p r i s t r a n s k i . V zo rec je sesta v l jen i z 1 7 0 a n k et i r a n cev v S l o v en i ji . 5 9 , 4 % a n k et i r a n cev so p redsta v l ja l e žen s k e , na jv eč a n k et i r a n cev ( 53 , 5 % ) je sodi l o v sta rost n i r a zred od 21 do 25 let. 24,1 % anketirancev je sodilo v starostni razred od 26 do 45 let, 15,9 % anketirancev v starostni r a zred od 46 d o 6 7 l et , 6 , 5 % a n k et i r a n cev p a v sta rost n i r a zred d o 2 0 l et. Če a n k et i r a n ce r a zd el i m o gl ed e na usm er i tev terc ia r neg a i zob r a žev a nja, je bi l o 5 5 , 6 % a n k et i r a n cev dr už bos l o v ne , u m et n iš k e a l i s o c i a l n e u s m e r i t v e ; 3 5 , 8 % p a n a r a v o s l o v n e , i n ž e ni r s k e i n teh n i č ne usm er i t v e ; 8 , 6 % a n k et i r a n cev je p r i tem v p r aša nju od g o v o r i l o z dr u g o . 7 8 , 6 % a n k et i r a n cev je doseglo stopnji osebnostnega razvoja E3 in E4, stopnji E5 in E6 pa je doseglo 21,5 % anketirancev. V tem delu bi rade opozorile na dodatne omejitve raziskave, ki so se pojavile. Raziskava je zajemala premajhen vzorec oseb i n n i ena k o m er n o po k r i la r a zl i č n i h sto penj osebn ost neg a r a zv oja ( oseb s sto pnja ma E3 i n E4 je bi l o rela t i v n o v eč k ot oseb z v išjo sto pnjo r a zv oja ) , za to sm o p r i na da l jnji a na l i zi i zk l ju č i l e posa m ez n i k e , k i so d os egl i stopnji os ebnost nega ra z v oja E2 i n E 7 , preost a le s ku pi ne (E3 , E4 , E5 , E 6 ) p a sm o zdr uži l i v d v e s ku pi n i ( s ku pi na oseb z n i ž jo sto pnjo r a zv oja – E3 i n E4 ter s ku pi na oseb z v išjo sto pnjo r a zv oja – E5 i n E 6 ) . U po r a b l j e n a j e b i l a s t r a t i fi c i r a n a t e h n i k a n a k l j u č n e g a v z o r č e n j a , k i s e j e o s r e d o t o č i l a n a n a k l j u č n o i z b i r o p r i m e r o v z a v s a k o od p et i h v r s t o r g a n i z a c i js k i h po l o ž a j e v . P r e d po s t a v k a o neodvisnosti spremenljivk v vzorcu in predpostavka n o r m a l n o s t i v z o r č e n i h pod a t k o v s t a b i l i i z po l n j e n i s s t a t i s t i č n i m i i n n o r m a t i v n i m i t e s t i . 5.3 Spr emenljivk e in merj enje Neodvisna spremenljivka stopnja osebnega razvoja posameznika je bila ocenjena s skrajšanim L o e v i n g e r j e v i m t e s t o m W U S CT . T e s t j e v k l j u č e v a l 1 8 z a č et k o v s t a v k o v , k i j i h j e o c e n j e v a n a o s e b a po l j u b n o z a k l j u č e v a l a v s v o j e m m a t e r n e m j e z i k u , p r i č e m e r p r a v i l n i h a l i n a p a č n i h z a k l j u č k o v n i . O d g o v o r i s o s e d e k od i r a l i po H y j e v i h i n L o e v i n g e r j e v i h ( 2 0 1 4 ) pravilih dekodiranja. Na osnovi dekodiranja se je d o l o č i l a s t o p n j a o s e b n e g a r a z v o j a . T i s t e , k i s o s e uvrstili po Loevingerjevi dekodirni shemi v razreda E3 in E4, smo imenovali skupina manj razvitih posameznikov. Tiste, ki so se uvrstili v E5 in E6, pa s m o z d r u ž i l i v s k u p i n o b o l j r a z v i t i h po s a m e z n i k o v . Od visna spremenljivka je bila želena stopnja organizacijskega razvoja. Organizacija je bila ocenjena z Lalouxovimi indikator ji organizacije. Laloux ( 201 4 ) ločuje med d vema razločevalnima ev olucijskima stopnjama organizacije – oranžno in modro-zeleno. Modro-zeleno orga n izacijo označuje kot ag il nejšo od ora n žne. Nag njenost k delovanju v oranžni vs. modro-zeleni organizaciji se je ocenjevala z naborom 21 indikatorjev. Uporabljena je bila Likertova sedemstopenjska lestvica. Ti indikatorji so organizacijska struktura, koordinacija, projektno vodenje, opisi delovnih mest, odločanje , vrednote in pra vila, krizni management, spremljanje uspešnosti, plače in nagrade , tok informacij, ra vnanje s konflikti, od puščanje , prostori za refleksijo in odmori, sestanki, okoljske in družbene iniciative , kadrovanje , usposabljanje , poslanst v o organizacije , strategija, konkurenca ter dobiček. V prašalnik je predsta v ljen v Prilogi 1 . Kontrolne spremenljivke so bile: spol, starost in usm er i tev p r i terc ia r n i i zob r a zbi . S ta rost ne s ku pi ne so bi l e 1 – d o 2 0 l et ; 2 – 2 1 – 25 l et ; 3 – 25 – 45 l et ; 4 – 45 – 6 7 l et i n 5 – v eč k ot 6 7 l et. U sm er i tev p r i terc ia r n i i zob r a zbi je bi la 1 – N a r a v os l o v n o , i n žen i rs k o , teh n i č n o , 2 – Dr už bos l o v n o , u m et n iš k o , soc ia l n o i n 3 – Dr u g o . V e r od o s t o jn o s t L o e v i n g e r j e v e g a t e s t a W U S CT j e b i l a k r i t i č n o p r e v e r j e n a s s t r a n i H a u s e r j a ( 1 9 7 6 ) , L o e v i n g e r j e v e ( 1 9 7 9 ) t e r G i l m o r e i n M a n n e r s a ( 2 0 0 1 ) . V p r o c e s u k r i t i č n e g a p r e v e r j a n j a s o a v t o r j i p r e g l e d a l i š i r o k n a bo r r a z i s k a v , k i s o u po r a b i l e W U S CT , z vidika zanesljivosti in veljavnosti izsledkov. Vsi trije k r i t i č n i p r e g l e d i s o po t r d i l i v e l j a v n o s t k o n s t r u k t o v i n d i sk r i m i n a to r no v elja v no st. Sto p nja z a u pa nja v procese dekodiranja je deloma odvisna tudi od izkušenj dekoderja. V našem primeru je bil e n i z k uš e n d e k od e r , k i i m a z a s a bo v e č k o t 1 0 0 0 d e k od i r a n j t e s t a W U S CT . 5.4 Metoda Z a s t a t i s t i č n o a n a l i z o s m o u po r a b i l i a n a l i z o v a r i a n c e ( A N O V A ) v po v e z a v i s s p l o š n o a n a l i z o n a j m a n j š i h k v a d r a t o v . Z a a n a l i z o s m o u po r a b i l i p r o g r a m S P SS . 6. R ezult ati Osnovne deskriptivne statistike glede preferenc orga n i zira nja med ra zli č n imi fa za mi eg o ra zv oja so pr il o žene v Pr il og i 2. A nali za v ar ia nce n i po ka zala sta t ist i č no zna čil n i h ra zli k med sku pi no , k i zaseda E3 in E4 po Loevingerjevi lestvici osebne razvitosti, in skupino E5 in E6 po isti lestvici. Edina izjema je odnos d o d obi čka, kjer se je po ka zal sta t ist i č no zna čilen u či nek letnik XII, številka 1, februar 2020 18 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek stopnje osebnost nega ra zv oja (F ( 1 , 1 46 ) = 5 .23 9 , p = 0 ,02 4 ) . P - vred nost a l i stopnja zna čil nost i na m po v e , a l i obstajajo sta t ist i č no zna čil ne ra zli ke na popula c iji. Ma njša k o je stopnja zna čil nost i, bo lj la h k o v er jamem o , da sta t ist i č no zna čil ne ra zli ke obstajajo na popula c iji. S tem je naša hipoteza, da so bolj razviti posamezniki bolj naklonjeni delovanju v agilno urejeni organizaciji, zavrnjena. V g r a f u 1 p r i k a z u jem o po v p reč j a po v i d i k i h organiziranja glede na stopnjo osebnostnega razvoja. P o v p reč j a na k a z u je jo na r a zl i k o m ed p ref e ren c a m i g l e d e ž e l e n e o r g a n i z a c i j e m e d s k u p i n a m a n i ž j a ( E 3 i n E4 ) i n v išj a s t o pn j a os e bn os t ne g a r a z v oj a ( E5 i n E 6 ) . Č ep r a v r a zl i k e n i so s t a t i s t i č n o z na č i l ne , p a la h k o v g r a f u o p a zi m o ten d en co v išj i h po v p reč n i h v red n os t i z a v i š jo stop njo o s eb nega ra z vo ja (E 5 i n E6 ) . P ov pr eč ja k a že jo , d a v e r jet n o l ju d je na v išj i s t o pn j i os e bne g a razvoja preferirajo bolj agilne organizacijske rešitve, i n si ce r : sa m oon i k l o , t i m s k o , h o r i zon t a l n o ( a d h oc ) k oo r d i na c i jo ; j a sne v red n o te , k i so p re v ed ene v osn o v na p r a v i la v ed en j a i n od l oča n j a ; o v red n o t a h na j b i s e v e l i k o po g o v a r j a l i , d a b i j i h za pos l en i resn i č n o r a z u m e l i ; v p r i m e r u k r i ze j a sna i n t r a n sp a ren t na d e l i t e v i n f o r m a c i j , k j e r b i b i l v s a k d o v k l j u č e n , v a b l j e n , da prispeva svoj pogled, ker se iz tega razvijata dialog i n i n te l i g en c a » s k u pn os t i « ; v osp red je pos t a v l j a jo p ros t o re za re fl ek si jo ( t i he so be , so be za m ed i t a c i jo ) ; n a zd r u žb o g le dajo kot n a ž iv orga n i z e m, k i i m a s v o j e pos la n s t v o i n v išj i r a zl o g o bs t oj a ( po m en ) ; d o b i ček p a o b r a v na v a jo k o t pos l ed i co d o b re g a d e l o v a n j a ( i n ne z g o l j k o t c i l j sa m po s e b i ) . V nadaljevanju smo našo raziskavo nadgradili in naredili nadaljnjo poizvedovalno analizo variance, ki prav tako ni odkrila razlik po starosti, kar je v n a s p r o t j u z u g o t o v i t v a m i L a l o u x a . L a l o u x n a m r e č g r a d i n a n e o - P i a g et i a n s k e m po g l e d u n a r a z v o j odraslih, ki predpostavlja pozitivno korelacijo m e d s t a r o s t j o i n s t o p n j o o s e b n e g a r a z v o j a . S t a r e j š i posamezniki pogosteje zasedajo višje stopnje osebnega razvoja kot mlajši posamezniki. J e p a n a d a l jn j a po i z v e d b a po s t a t i s t i č n i h z n a č i l n o s t i h o s v et l i l a s t a t i s t i č n e r a z l i k e m e d r a z l i č n i m i i z o b r a z b e n i m i p r o fi l i n a t e r c i a r n i s t o p n j i i z o b r a z b e . V s p l o š n e m i m a j o d r u ž b o s l o v n o i z o b r a ž e n i po s a m e z n i k i b o l j i z r a ž e n o n a g n j e n o s t z a delovanje v modro-zeleni organizaciji. Graf 1: Povprečja po vidikih organiziranja glede na stopnjo osebnostnega razvoja letnik XII, številka 1, februar 2020 19 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Statistično značilne razlike vpliva terciarne izobrazbene usmerit ve se kažejo pri odnosu do projekt nega v odenja (F ( 2, 1 5 2 ) = 3.544, p = 0 ,03 1 ) , opisov delovnih mest (F ( 2, 1 5 2 ) = 3.586, p = 0 ,030 ) , plač in nagrad (F ( 2, 1 49 ) = 4.233 , p = 0 ,0 1 6 ) ter usposabljanja (F ( 2, 1 5 1 ) = 6.233 , p = 0 ,003 ) . Graf 2: Povprečja pri statistično značilnih vidikih organiziranja glede na družboslovno/naravoslovno usmeritev V g raf u 2 pr i ka zujem o po v preč ja pr i sta t ist i č no z n a č i lnih v i d i kih o r g ani z i r an j a g l e d e n a t e r ci a rn o i zobra zbeno usmer i tev . Sta t ist i č no zna čil ne ra zli ke med skupinama so pri dojemanju projektnega vodenja, opisih d el o v n i h mest, p la ča h i n na g ra da h ter usposab lja nju. letnik XII, številka 1, februar 2020 20 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 7 . Razpra v a in zaklj učne misli V prispevku smo predstavili pojem agilnosti z o r g ani z a c i j s k e g a in in d i v i d u a ln e g a v i d i k a . O s r e d o t o č i l i smo se na vpliv individualnih dejavnikov na preference p r i o rg a n i zi r a nju, p r i čem er sm o o rg a n i za c i jo ob r a v na v a l i z v i di ka a g i l n ost i . Pred posta v l ja l i sm o r a zl i k e v p referen ca h p r i o rg a n i zi r a nju p r i r a zl i č n i h stopnjah osebnega razvoja. Naša hipoteza, da so bolj razviti posamezniki bolj naklonjeni delovanju v agilno urejen i o rg a n i za c i ji, sta t ist i č n o si cer n i pot r jena ( i z jema je l e od n os d o d obi čka ) , v en da r v g r afi k on i h odr a žene po v p reč ne v red n ost i na ka z u jejo , da i ma jo osebn ost n o bo l j r a zv i t i posa m ez n i k i v eč jo p referen co za d el o v a nje v modro-zeleni organizaciji. Modro-zelena organizacija je mnogo bolj agilna v svojem odzivanju na spremembe i n rešev a nje » p r i la g odi t v en i h p rob l em o v « k ot p a o r a n žna (H ei fetz, Li n s ky , 2 0 1 4 ) . Prob l em r a zis ka v e je vsekakor pristranskost in majhnost vzorca, saj v njem n i za jeteg a za d ost neg a š tev i la oseb z na jv išjo i n na jn i ž jo sto pnjo osebneg a r a zv oja . V v eč jem s l u ča jnem vzo rc u bi m n og o v er jet neje p r iš l o d o sta t ist i č n o z na č i l n i h r a zl i k m ed p referen ca m i o d el o v a nju v o r a n žn i i n modro-zeleni organizaciji. V primeru nadaljnjih r a zis ka v bi bi l o t reb a za g oto v i t i d o v o l j v el i k vzo rec (k i bi i mel dovolj o s eb n a vs a k i stopnji ra z voja ), da bi la h ko še enkrat preverili hipotezo in nadaljevali ugotavljanje r a zl i k gl ed e na sta t ist i č ne sp rem en l ji v k e . Zanimiva posredna ugotovitev raziskave pa je, da so p ref e ren ce gl ed e o r g a n i za c i je p rece j r a zl i č ne m ed te h n i č no -n a ra v o slov no i n d r u žb o slov no -p o slov no i zo b r a žen i m i . N a osn o v i p r i d o b l jen i h pod a t k o v la h k o t r d i m o , d a so d r u ž bos l o v n o i zo b r a žen i posa m ez n i k i bo l j na k l on jen i d e l o v a n ju v a g i l n i ( m od ro - ze l en i ) orga n i z ac iji. St at i st i č no z n ač i l no p ovez a no st m ed d r u ž bos l o v n o i zo b r a žen i m i posa m ez n i k i i n naklonjenostjo delovanja v agilni organizaciji bi bilo treba validirati v nadaljnjih raziskavah. V nadaljnjih raziskavah bi bilo koristno narediti študijo primera na pod jet j i h, k i v sv oj i h t i m i h v k l ju č u je jo d r u ž bos l o v ce , i n t a k o p re v e r i t i u g o t o v i t v e r a zi s k a v e v p r a k si . P r a v tako bi bilo treba v nadaljnjih raziskavah raziskati vzrok povezanosti. P r e f e r e n c a z a d e l o v a n j e v m od r o - z e l e n i organizaciji tako po naši raziskavi ni odvisna od stopnje osebne razvitosti, spola in starosti, je pa odvisna od usmeritve v terciarni izobrazbi. N a š i p r i po r o č i l i s t a i n v e s t i r a n j e v o s e b n i r a z v o j z a po s l e n i h i n v k l j u č e v a n j e d r u ž b o s l o v c e v v k o l e k t i v . Investiranje v osebnostni razvoj zaposlenih lahko k l j u č n o p r i s p e v a k p r e s t o p u po s a m e z n i k a n a v i š j o stopnjo osebnostnega razvoja, hkrati pa bo tak po s a m e z n i k l a h k o p r i s p e v a l k v e č j i a g i l n o s t i v s a m i o r g a n i z a c i j i . V k l j u č e v a n j e d r u ž b o s l o v c e v v kolektiv je pomembno, saj so, glede na rezultate naše raziskave, bolj naklonjeni agilni organizaciji ( v p r i m e r j a v i z n e a g i l n o ) i n l a h k o k o t t a k i k l j u č n o prispevajo pri vzpostavljanju bolj agilnega okolja delovanja in organizacijske kulture v podjetju. T a p r i spe v ek za k l ju č u jem o s s k l epn o m i s l i jo J o r d a na P ete rsona ( A n on y m o u s Offi c ia l , 2 0 2 0 ) , k i g o v o r i o v red n os t i pos l o v n o - d r u ž bos l o v n o - h u ma n i s t i č ne i zo b r a z be : » Y o u c a n t h i n k , y o u c a n write, you can speak, you‘ve read something. T he econ o m i c v a l u e o f t ha t i s i n c a l c u la b l e « (P ete rson a t A n on y m o u s Offi c ia l , 2 0 2 0 , 1 7 : 2 0 – 1 7 : 30 ) . V s ek a k o r so os e be z d r u ž bos l o v n o i zo b r a z bo bo l j generalisti po naravi delovanja kot naravoslovci, k i p a so bo l j os red o t očen i na pod roč je sv oje specializacije. Generalisti so primernejši za reševanje prilagoditvenih problemov , za katere ni vnaprej znane rešitve in je za njihovo rešitev treba spremeniti svoje m i s e l ne si s tem e ; m ed tem k o so spec ia l i s t i p r i m e r ne jš i za reše v a n je teh n i č n i h p ro b l em o v (H ei f etz , & Li n s k y , 2 0 1 4 ) . A g i l n o d e l o v a n je po m en i , d a i ma zd r u ž b a kompetenco tudi za reševanje prilagoditvenih problemov, torej potrebuje generaliste, poslovno- d r u žb o slov no i zobra že ne. Literatura in viri 1 . A g h i n a , W . , D e S m et , A . , M u r a r k a , M . , & C o l l i n s , L . ( 2 0 1 5 ) . The keys to organizational agility. P o v z et o 3 1 . 3 . 2 0 1 9 , i z : h tt p s : / / w w w . m c k i n s e y . c o m / b u s i n e s s -f u nc t io n s/ or g a n i z at io n / o u r -i n s ig ht s/ the-keys-to-organizational-agility 2. A n o n y m o u s O ffi c i a l . ( 3 . j a n u a r , 2 0 2 0 ) . WARNING: This Will Change How You See Everything.. (2020) [video datoteka]. P o v z et o 2 5 . 1 . 2 0 2 0 i z h tt p s : / / w w w . y o u t u b e . c o m / w a t c h ?v=82XZh2wxa Yk&feature=youtu.be&f bcl id=Iw AR0lC3dpD9Es5G332ojOh0gb YN5zd_ Yt wH e NC x X RvW k M V z S F D7G1 J8xe f 2 0 3 . B e c k , D . E . , & C o w a n , C . C . ( 1 9 9 6 / 2 0 1 4 ) . Spiral dynamics: Mastering values, leadership and change. J o h n W i l e y & S o n s . 4 . C o m m o n s , M . L . ( 2 0 0 8 ) . I n t r od u c t i o n t o t h e model of hierarchical complexity and its relationship to postformal action. World Futures, 64 (5 - 7 ), 3 0 5 – 320. 5 . C o m m o n s , M . L . , & R i c h a r d s , F . A . ( 1 9 8 4 ) . A general model of stage theory. Beyond formal operations, 1 , 1 2 0 – 1 4 0 . letnik XII, številka 1, februar 2020 21 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 6 . C o o k - G r e u t e r S . R . ( 2 0 0 4 ) . M a k i n g t h e c a s e f o r a developmental perspective. Industrial and Commercial Training. 36 ( 7 ) , 2 7 5 – 2 8 1 . 7 . D a w s o n - T u n i k , T . L . , C o m m o n s , M . , W i l s o n , M . , & F i sc h e r , K . W . ( 2 0 0 5 ) . T h e s h a p e o f development. European Journal of Developmental Psychology, 2 ( 2 ) , 1 6 3 – 1 9 5 . 8 . G i l m o r e , J . M . , & D u r k i n , K . ( 2 0 0 1 ) . A c r i t i c a l review of the validity of ego development theory and its measurement. Journal of personality assessment, 77 (3), 5 41– 5 67 . 9 . H a u s e r , S . T . ( 1 9 7 6 ) . L o e v i n g e r ‘ s m od e l a n d measure of ego development: A critical review. Psychological Bulletin, 83 (5), 9 2 8. 1 0 . H e i f e tz , R . A . , & L i n s k y , M . ( 2 0 1 4 ) . Adaptive Leadership: The Heifetz Collection (3 Items) . Harvard B u s i n e s s R e v i e w P r e s s . 1 1 . H e r n a u s , T . , A l e k s i ć , A . , & K l i n d z i c , M . ( 2 0 1 3 ) . O r g a n i z i n g f o r c o m p et i t i v e n e s s - S t r u c t u r a l a n d process characteristics of organizational design. Contemporary Economics, 7 ( 4 ) , 2 5 – 4 0 . 1 2. H o e v e r , I . J . , V a n K n i p p e n b e r g , D . , V a n G i n k e l , W . P . , & B a r k e m a , H . G . ( 2 0 1 2 ) . F o s t e r i n g team creativity: perspective taking as key to unlocking diversity‘s potential. Journal of applied psychology, 97 ( 5 ) , 9 8 2. 1 3 . H o l sa p p l e , C. W . , & Li , X . ( 2 0 08 ) . Understanding organizational agility: a work-design perspective. Ke nt uc k y u n iv L e x i ng to n S c ho ol of M a n age me nt . 1 4 . H y , L . X . , & L o e v i n g e r , J . ( 2 0 1 4 ) . Measuring ego development . P s y c h o l o g y P r e s s . 1 5 . J o i n e r , B . & J o s e p h s , S . ( 2 0 0 8 ) . Leadership agility. I n s i g h t ( A m e r i c a n S o c i et y o f O p h t h a l m i c R e g i s t e r e d N u r s e s ) . 3 3 . 3 2 – 7 . 1 6 . J o i n e r , B . ( 2 0 0 8 ) . L e a d e r s h i p a g i l i t y : fi v e l e v e l s o f mastery. Strategic Direction. 1 7 . J o i n e r , B . ( 2 0 1 3 ) . The leadership agility factor. P o v z et o 3 1 . 3 . 2 0 1 9 , i z : htt p:/ /w w w .du k e c e.c o m / i n s ig ht s/ le ade r s h ip - ag i l it y -fac t or / 1 8 . K e g a n , R . ( 1 9 8 2 ) . The evolving self. Harvard U n i v e r s i t y P r e s s . 1 9 . K i n g , P . M . , & K i t c h e n e r , K . S . ( 2 0 0 4 ) . R e fl e c t i v e judgment: Theory and research on the development of epistemic assumptions through adulthood. Educational psychologist, 39 ( 1 ) , 5 – 1 8 . 2 0 . K o h l b e r g , L . ( 1 9 8 4 ) . T h e p s y c h o l o g y o f m o r a l development: The nature and validity of moral s t a g e s . S a n F r a n c i sc o : H a r p e r & R o w . 2 1 . L a a n t i , M . ( 2 0 1 4 , M a y ) . C h a r a c t e r i s t i c s a n d principles of scaled agile. In International Conference on Agile Software Development (p p. 9 – 2 0 ) . S p r i n g e r , C h a m . 2 2. L a l o u x , F . ( 2 0 1 5 ) . Reinventing organizations: A guide to creating organizations inspired by the next stage in human consciousness . N e l s o n P a r k e r . 2 3 . L a R u s s o , M . , K i m , H . Y . , S e l m a n , R . , U c c e l l i , P . , D a w s o n , T . , J o n e s , S . , . . . & S n o w , C . ( 2 0 1 6 ) . Contributions of academic language, perspective taking, and complex reasoning to deep reading comprehension. Journal of Research on Educational Effectiveness, 9 ( 2 ) , 2 0 1 – 2 2 2. 2 4 . L o e v i n g e r , J . ( 1 9 7 9 ) . C o n s t r u c t v a l i d i t y o f t h e sentence completion test of ego development. Applied Psychological Measurement, 3 ( 3 ) , 2 8 1 – 3 1 1 . 2 5 . M a s l o w , A . H . ( 1 9 6 7 ) . A t h e o r y o f m et a m o t i v a t i o n : The biological rooting of the value-life. Journal of humanistic psychology, 7 ( 2 ) , 93 – 127 . 2 6 . M c C a u l e y , C . D . , D r a t h , W . H . , P a l u s , C . J . , O ‘ C o n n o r , P . M . , & B a k e r , B . A . ( 2 0 06 ) . T h e u s e o f constructive-developmental theory to advance the understanding of leadership. The Leadership Quarterly, 17 ( 6), 6 3 4 – 6 5 3. 2 7 . M c I n t o s h , S . ( 2 0 1 6 ) . What Exactly is the Agile Mindset?. P o v z et o 2. 4 . 2 0 1 9 , i z : h ttp s : / / www . i n fo q . c om / a r t i c le s /w h a t -a g i le -m i nd s e t 2 8 . R a n t , M . B . ( 2 0 1 3 ) . H i d d e n C h a m p i o n s o f S l o v e n i a . I n Hidden Champions in CEE and Turkey ( p p . 3 5 7 – 3 8 1 ) . S p r i n g e r , B e r l i n , H e i d e l b e r g . 2 9 . R e a m s , J . ( 2 0 1 4 ) . A B r i e f O v e r v i e w o f D e v e l o p m e n t a l T h e o r y , o r W h a t I L e a r n e d i n t h e FOLA Course. Integral Review: A Transdisciplinary & Transcultural Journal for New Thought, Research, & Praxis, 10(1) . 3 0 . R e a m s , J . ( 2 0 1 7 ) . A n o v e r v i e w o f a d u l t c o g n i t i v e development research and its application in the fi e l d o f l e a d e r s h i p s t u d i e s . Behavioral Development Bulletin, 22 ( 2 ) , 3 3 4 . 3 1 . R o o k e , D . , & T o r b e r t , W . R . ( 2 0 0 5 ) . S e v e n transformations of leadership. Harvard business review, 83 ( 4 ) , 6 6 – 7 6 . 3 2. S c h a r m e r , C . O . , & K a u f e r , K . ( 2 0 1 3 ) . Leading from the emerging future: From ego-system to eco-system economies . B er r ett - K o e h l er P u b l i sher s . 3 3 . S e l m a n , R o b e r t L . ( 1 9 8 0 ) . T h e g r o w t h o f interpersonal understanding. London: Academic P res s . 3 4 . S o s i k , J . J . , & L e e , D . L . ( 2 0 0 2 ) . M e n t o r i n g i n organizations: A social judgment perspective for developing tomorrow‘s leaders. Journal of Leadership Studies, 8 ( 4 ) , 1 7 – 3 2. 3 5 . W i l b e r , K . ( 2 0 0 1 ) . Sex, ecology, spirituality: The spirit of evolution . S h a m b h a l a P u b l i c a t i o n s . 3 6 . W o r l e y , C . G . , & L a w l e r , E . E . ( 2 0 1 0 ) . A g i l i t y a n d organization design: A diagnostic framework. Organizational Dynamics, 39 ( 2 ) , 1 94 – 20 4. letnik XII, številka 1, februar 2020 22 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 8. Priloge Priloga 1: Vprašalnik o preferencah glede organiziranja 1 – ZELO ZA oranžno, 2 – ZA oranžno, 3 – Nekoliko ZA oranžno, 4 – Neopredeljen, 5 – Nekoliko ZA modro-zeleno, 6 – ZA modro-zeleno, 7 – ZELO ZA modro-zeleno ORANŽNA ORGANIZACIJA ZELENO-MODRA ORGANIZACIJA Zame bi bilo idealno, da je organizacijska struktura jasna, hierarhično urejena. 1 2 3 4 5 6 7 Zame bi bilo idealno, da organizacija temelji na samoorganizirajo- čih timih. Koordinacija prek različnih sestankov (od uprave nav- zdol); pogosto so zaposleni preobremenjeni s sestanki. 1 2 3 4 5 6 7 Koordinacija in sestanki so »ad hoc«, ko je potreba. Projektno vodenje je jasno strukturirano z organi- grami, projektno pisarno, projektnimi managerji, projektnim predračunavanjem. 1 2 3 4 5 6 7 Pri projektnem vodenju ni projektnih managerjev; ljudje se sami izberejo na projekte; minimalno planiranja, enostavna pravila odločanja. Opisi delovnih mest: Vsako delovno mesto ima svoj naziv in opis. 1 2 3 4 5 6 7 Opisi delovnih mest: ni opisov in nazivov delovnih mest. Odločanje: Odločanje je centralizirano na vrhu pirami- de (vsaj ključne strateške odločitve). 1 2 3 4 5 6 7 Odločanje: Decentralizirano odločanje, ki temelji na procesih svetovanja. Vrednote in pravila: Vrednote so napisane na plaka- te, ki so pripojeni na stene. 1 2 3 4 5 6 7 Vrednote in pravila: Jasne vrednote, ki so prevedene v osnovna pravila; o vrednotah se veliko pogovarjamo in jih poskušamo živeti. Krizni management: V krizi se sestane krizni štab, komunikacija navzdol – do drugih šele, ko je odloči- tev sprejeta. 1 2 3 4 5 6 7 Krizni management: V krizi je transparentna delitev informacij; vsakdo je vključen, vabljen k prispevku, da se iz tega porodi naj- boljši odgovor iz kolektivne inteligence. Spremljanje uspešnosti: Fokus je na individualni uspešno- sti; ocenjevanje uspešnosti izvaja neposredno nadrejeni. 1 2 3 4 5 6 7 Spremljanje uspešnosti: fokus na uspešnosti tima, kolektiva; skupinsko ocenjevanje individualne uspešnosti. Plače in nagrade: Odločitev sprejeta s strani nepo- sredno nadrejenega; Individualne nagrade; Velike razlike v plačah 1 2 3 4 5 6 7 Plače in nagrade: Samodoločene plače, ki so usklajene s kolegi; Ni bonusov, ampak enakost v delitvi profita; majhne razlike v plačah. Tok informacij: Ključne informacije predstavljajo moč in se jih deli s sodelavci le, ko je to potrebno. 1 2 3 4 5 6 7 Tok informacij: Vse informacije so dostopne v realnem času vsem; to velja tudi za informacije o nagrajevanju, prihodkih, odhodkih, dobičku. Ravnanje s konflikti: Konflikti naj se raje zakrijejo, prakse razreševanja konfliktov niso potrebne. 1 2 3 4 5 6 7 Ravnanje s konflikti: Obstajajo formalne prakse razreševanja kon- fliktov, konflikt bo omenjen le na stranke v konfliktu in mediatorje. Odpuščanje: Šef ima avtoriteto in moč odpuščanja (predhodna uskladitev s kadrovsko službo). 1 2 3 4 5 6 7 Odpuščanje: Odpustitev je zadnji korak v procesu mediacije konflik- ta; bi moralo biti v praksi zelo redko. Prostori za refleksijo, odmor: ni potreben. 1 2 3 4 5 6 7 Prostori za refleksijo, odmor: Zame bi bilo idealno, da imamo tihe sobe; prostori za meditacijo in tišino; skupne prakse refleksije; coaching s strani kolegov, ko je potrebno. Sestanki: Veliko sestankov, prakse izvajanja sestan- kov niso potrebne zame. 1 2 3 4 5 6 7 Sestanki: Prakse izvajanja sestankov bi bile takšne, da bi bili vsi “Egoti” pod nadzorom in da je slišan glas vsakega člana. Okoljske in družbene pobude: Zame so pomembne, če je denar zanje. Smo za, samo če nas ne stane preveč. Torej naj bodo sprožene s strani vrha. 1 2 3 4 5 6 7 Okoljske in družbene pobude: Zame so pomembne, če so v skladu z mojimi vrednotami, kaj je prav. Vsak naj sam izbira, kaj ga pokliče in kaj ne. Kadrovanje: Intervjuji naj bodo z usposobljenim osebjem iz kadrovskih služb, ki naj preverjajo usklaje- nost kompetence kandidata z opisi delovnega mesta. 1 2 3 4 5 6 7 Kadrovanje: Zame bi bilo idealno, da bi imeli intervjuje z bodočimi sodelavci ter da bi se preverjala predvsem usklajenost osebnega poslanstva in vrednot kandidata s poslanstvom in vrednotami podjetja/organizacije. Usposabljanje: Zaposlenega v skladu s kadrovsko politiko podjetja (spremljanje uspešnosti, nagrajeva- nje, planiranje napredovanja). 1 2 3 4 5 6 7 Usposabljanje: Osebna svoboda in odgovornost za usposabljanje in razvoj; vendar skupna usposabljanja v dialogu in refleksiji so potrebna za vse. Poslanstvo organizacije: Zame prakse, ki bi bile namenjene temu, da se »posluša«, kaj je poslanstvo podjetja, niso potrebne, ohranitev organizacije v razmerah konkurence je edini resnični namen. 1 2 3 4 5 6 7 Poslanstvo organizacije: Organizacija je zame živ organizem, katere na - men se evolucijsko razvija, zato bi bile dobrodošle prakse, ki bi povečale občutljivost za prepoznavanje poslanstva organizacije (npr. meditacija, skupni pogovori in refleksije na temo kje smo in kam gremo). Strategija: Strateška usmeritev določena s strani uprave in (včasih tudi) lastnikov. 1 2 3 4 5 6 7 Strategija: Strategija bi se morala poroditi organsko iz kolektivne inteligence samoorganizirajočih se zaposlenih. Konkurenca: Konkurenca je zame sovražnik, ki nas (organizacijo, v kateri delam) sili k delovanju, odziva- nju, zmagovanju. 1 2 3 4 5 6 7 Konkurenca: Koncept konkurence je irelevanten; Tudi konkurenti živijo svoj namen obstoja, ki je pomemben za vse nas. Dobiček: Bi v podjetjih moral biti glavni kriterij odločanja. 1 2 3 4 5 6 7 Dobiček: Dobiček bo prišel naravno, ko bomo delali prave stvari; Moral bi biti posledica (odvod) dobrih odločitev. letnik XII, številka 1, februar 2020 23 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Priloga 2: Povprečje in standardni odkloni glede na stopnjo osebnostnega razvoja E3 in E4 E5 in E6 Skupaj N 124 34 158 Organizacijska struktura Povp. 3.23 3.35 3.25 Std. odkl. 1.807 2.028 1.851 N 119 33 152 Koordinacija Povp. 3.79 4.24 3.89 Std. odkl. 1.707 1.678 1.705 N 118 34 152 Projektno vodenje Povp. 3.11 3.15 3.12 Std. odkl. 1.595 1.520 1.574 N 118 34 152 Opisi DM Povp. 2.68 3.00 2.75 Std. odkl. 1.749 1.775 1.754 N 117 34 151 Odločanje Povp. 3.57 3.97 3.66 Std. odkl. 1.835 2.139 1.907 N 118 34 152 Vrednote in pravila Povp. 4.39 4.79 4.48 Std. odkl. 1.849 1.702 1.820 N 117 34 151 Krizni management Povp. 4.21 4.76 4.33 Std. odkl. 1.928 1.860 1.921 N 116 33 149 Spremljanje uspešnosti Povp. 3.97 4.18 4.02 Std. odkl. 1.876 1.911 1.880 N 117 32 149 Plače in nagrade Povp. 4.17 3.78 4.09 Std. odkl. 1.662 1.913 1.720 N 118 34 152 Tok informacij Povp. 4.35 4.24 4.32 Std. odkl. 1.727 2.216 1.840 N 117 34 151 Ravnanje s konflikti Povp. 4.98 4.74 4.93 Std. odkl. 1.570 2.050 1.686 Odpuščanje N 116 34 150 Povp. 3.92 4.06 3.95 Std. odkl. 1.804 1.858 1.811 N 117 34 151 Prostori za refleksijo, odmor Povp. 5.01 5.41 5.10 Std. odkl. 1.663 1.579 1.648 N 116 34 150 Sestanki Povp. 4.55 4.53 4.55 Std. odkl. 1.633 1.331 1.566 letnik XII, številka 1, februar 2020 24 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek E3 in E4 E5 in E6 Skupaj N 117 34 151 Okoljske in družbene iniciative Povp. 4.39 4.56 4.43 Std. odkl. 1.608 1.727 1.631 N 117 34 151 Kadrovanje Povp. 3.65 4.12 3.75 Std. odkl. 1.858 1.903 1.872 N 117 34 151 Usposabljanje Povp. 3.48 3.88 3.57 Std. odkl. 1.941 1.887 1.930 N 116 33 149 Poslanstvo organizacije Povp. 4.28 4.73 4.38 Std. odkl. 1.645 1.526 1.625 N 117 34 151 Strategija Povp. 3.58 3.71 3.61 Std. odkl. 1.913 1.801 1.883 N 117 34 151 Konkurenca Povp. 4.39 4.24 4.36 Std. odkl. 1.766 1.776 1.764 N 114 34 148 Dobiček Povp. 4.18 4.97 4.36 Std. odkl. 1.811 1.660 1.803 Priloga 3: Povprečje in standardni odkloni glede na terciarno izobrazbeno usmeritev Naravoslovno, inženirsko, tehnično Družboslovno, umetniško, socialno Drugo Skupaj N 57 90 14 161 Organizacijska struktura Povp. 2.91 3.53 2.86 3.25 Std. odkl. 1.892 1.769 1.562 1.814 N 56 87 12 155 Koordinacija Povp. 3.64 4.00 3.33 3.82 Std. odkl. 1.853 1.628 1.557 1.711 N 55 88 12 155 Projektno vodenje Povp. 2.75 3.43 3.58 3.20 Std. odkl. 1.481 1.624 1.782 1.613 N 55 88 12 155 Opisi DM Povp. 2.22 2.99 2.75 2.70 Std. odkl. 1.449 1.778 1.865 1.703 N 55 87 11 153 Odločanje Povp. 3.27 3.82 4.18 3.65 Std. odkl. 1.810 1.908 2.089 1.897 N 55 88 12 155 Vrednote in pravila Povp. 4.22 4.60 4.83 4.48 Std. odkl. 1.969 1.746 1.946 1.842 letnik XII, številka 1, februar 2020 25 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Naravoslovno, inženirsko, tehnično Družboslovno, umetniško, socialno Drugo Skupaj N 55 87 12 154 Krizni management Povp. 4.18 4.40 4.83 4.36 Std. odkl. 1.896 1.938 2.125 1.932 N 55 85 12 152 Spremljanje uspešnosti Povp. 4.02 4.00 4.92 4.08 Std. odkl. 1.748 1.896 2.314 1.882 N 56 84 12 152 Plače in nagrade Povp. 4.34 3.80 5.17 4.11 Std. odkl. 1.719 1.692 1.697 1.738 N 56 87 12 155 Tok informacij Povp. 4.57 4.07 5.08 4.33 Std. odkl. 1.757 1.835 1.676 1.813 N 55 87 12 154 Ravnanje s konflikti Povp. 5.11 4.78 5.42 4.95 Std. odkl. 1.674 1.660 1.443 1.652 Odpuščanje N 55 86 12 153 Povp. 4.11 3.73 4.42 3.92 Std. odkl. 1.781 1.805 1.752 1.797 N 55 87 12 154 Prostori za refleksijo, odmor Povp. 4.89 5.02 6.00 5.05 Std. odkl. 1.863 1.548 1.206 1.660 N 55 86 12 153 Sestanki Povp. 4.56 4.51 4.50 4.53 Std. odkl. 1.653 1.547 1.732 1.590 N 55 87 12 154 Okoljske in družbene iniciative Povp. 4.33 4.41 4.42 4.38 Std. odkl. 1.564 1.653 1.782 1.622 N 55 87 12 154 Kadrovanje Povp. 3.69 3.74 4.58 3.79 Std. odkl. 1.933 1.775 1.975 1.851 N 55 87 12 154 Usposabljanje Povp. 2.91 3.92 4.33 3.59 Std. odkl. 1.735 1.844 2.103 1.888 N 55 85 12 152 Poslanstvo organizacije Povp. 4.07 4.59 4.25 4.38 Std. odkl. 1.476 1.621 2.006 1.610 N 55 87 12 154 Strategija Povp. 3.35 3.82 4.33 3.69 Std. odkl. 1.888 1.859 2.060 1.894 N 55 87 12 154 Konkurenca Povp. 4.00 4.39 5.25 4.32 Std. odkl. 2.028 1.624 1.422 1.785 N 53 86 12 151 Dobiček Povp. 4.21 4.36 4.67 4.33 Std. odkl. 2.023 1.728 1.557 1.817 letnik XII, številka 1, februar 2020 26 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Doc. dr. Melita Balas Rant j e d o c e n t k a z a pod r o č j e m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e n a E k o n o m s k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i . S v o j e z n a n j e p r e n a š a n a š t u d e n t e p r i p r e d m et i h A n a l i z a i n o b l i k o v a n j e organizacije, Razvijanje vodstvenih sposobnosti, Management nabave in Organizacijsko vedenje. Ima v e č k o t 1 0 l et i z k uš e n j z v od e n j e m p r o g r a m o v E x e c u t i v e M B A . P r i d e l u z m a n a g e r j i s e u k v a r j a p r e d v s e m s pod r o č j e m o s e b n e g a k o g n i t i v n o - a f e k t i v n e g a r a z v o j a i n r a z v o j a v e d e n j i n k o m p et e n c z a v od e n j e . V z a d n j e m o b d o b j u s e po n o v n o u d e l e ž u j e d o m a č i h i n t u j i h z n a n s t v e n i h k o n f e r e n c t e r o b j a v l j a i z s l e d k e r a z i s k a v v d o m a č i h i n m e d n a r od n i h z n a n s t v e n i h r e v i j a h . N j e n o r a z i s k o v a l n o pod r o č j e j e p r e p l et o s e b n e g a i n organizacijskega razvoja. Brigita Gramc j e d i p l o m i r a l a n a E k o n o m s k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i , k j e r s e j e i z o b r a ž e v a l a n a pod r o č j u m a n a g e m e n t a . S v o j e i z o b r a ž e v a n j e n a d a l j u j e v i s t i s m e r i n a pod i p l o m s k e m š t u d i j u n a E k o n o m s k i f a k u l t et i . Maja Urankar j e d i p l o m i r a l a n a E k o n o m s k i f a k u l t et i v L j u b l j a n i n a pod r o č j u m a n a g e m e n t a . I z o b r a ž e v a n j e nadaljuje na Ekonomski fakulteti, in sicer na podiplomskem študiju Management. Laura Trost j e d i p l o m i r a l a n a E k o n o m s k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i n a pod r o č j u m a n a g e m e n t a . N a t e m pod r o č j u n a d a l j u j e t u d i pod i p l o m s k o i z o b r a ž e v a n j e n a E k o n o m s k i f a k u l t et i .