cena izvoda 6,25 EUR ISSN 1318-4377 9 7 7 1 3 1 8 4 3 7 1 0 9 Virtualna Drupa Kot virtual.drupa je tukaj Nova različica CorelDraw že na voljo Novi ISO standardi za tiskarsko industrijo Azon Edge Novi UV tiskalnik HP predstavil nove lateksne tiskalnike Spremenljiva tipografija Nova svoboda v svetu pisav Embalažni trendi 2021 Program recikliranja podlog samolepilnih etiket AccurioPress C14000/C12000 Konica Minolta april 2021 Revija slovenskih grafičarjev Tr a j n o s t Skupni imenovalec razvoja vseh grafičnih rešitev in poslov Vabimo vas, da se nam kot naš gost pridružite na virtualni drupi. Predstavili bomo naše najnovejše inovacije, nove tehnologije, avtomatizacijo delovnih procesov, storitve v trženju in naše strokovno znanje. Prepričani smo, da boste med našimi predstavitvami našli rešitve, s katerimi boste vaše poslovanje dvignili še na višji nivo. virtual.drupa Konica Minolta Slovenija, d.o.o.  Dunajska cesta 167  1000 Ljubljana  www.konicaminolta.si  info@konicaminolta.si URNIK NAŠIH PREDAVANJ/PREDSTAVITEV 20. april ob 10:40 > Povežite se - Učite se - Rastite s Prokomom 21. april ob 10:40 > Avtomatizirana produkcija v digitalnem tisku 22. april ob 10:00 > Razmislite o možnostih: Nepričakovano v tisku z AccurioJet KM-1e ob 11:20 > MGI - Moč dodelave tiskovin 23. april ob 10:00 > Vse v enem prehodu, dinamika na vsaki poli: MOTIONCUTTER - visoko zmogljiv laserski sistem ob 11:20 > Etikete in embalaža 3 Vs e b i n a Grafi čar 02/21 kazalo Tr a j n o s t Skupni imenovalec razvoja vseh ... 5 Virtualna Drupa Kot virtual.drupa je tukaj 7 Nova različica CorelDraw že na voljo 10 Novi ISO standardi za tiskarsko industrijo 11 Azon Edge Novi UV tiskalnik 12 HP predstavil nove lateksne tiskalnike 13 Spremenljiva tipografi ja Nova svoboda v svetu pisav 15 Embalažni trendi 2021 17 Program recikliranja podlog samolepilnih etiket 21 AccurioPress C14000/C12000 Konica Minolta 23 Založnik in izdajatelj DELO d. o. o., Dunajska 5, Ljubljana Poslovodstvo Stojan Petric Andrej Kren Nataša Luša Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Naslov uredništva DELO - Grafi čar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana T: +386 (0)1 47 37 424 S: www.grafi car.si Grafi čna podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografi ja (naslovnica) Matic ŠTEFAN Oglasno trženje T: +386 (0)1 47 37 501 F: +386 (0)1 47 37 511 E: oglasi@delo.si Vodja trženja oglasnega prostora Monika KAMENŠEK T: +386 (0)1 47 37 463 E: monika.kamensek@delo.si Tisk ovitka GPS Group Tisk in vezava GPS Group Letna naročnina je 30,00 EUR. Posamezne številke po ceni 6,25 EUR je možno naročiti v oddelku naročnin podjetja DELO d.o.o. Revija izide šestkrat letno. Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafi čar, so družba DELO d. o. o. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO d. o. o. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii ...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in defi nicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. ISSN 1318-4377 REVIJA SLOVENSKIH GRAFIČARJEV www.grafi car.si 4 Novičke, ki morda niso našle svojega mesta v tiskanem delu, so dostopne na portalu www.grafi car.si. aktualno Trenutno nadgradnja Quark Xpress 10 na voljo v paketu dodatnih programskih orodij. Laminat iz večjega deleža papirja FreeForm Packaging je ponudil nov, raztegljiv laminat, ki je v 85 odstotkih izdelan iz papirja. Je enostransko laminiran in je bil razvit na zahtevo skrbnikov blagovnih znamk in trga. Imenuje se Standard Paper Out in v svojem sestavu ne vsebuje klasičnega razmejitvenega debelejšega polietilenskega sloja, kar tiskovinam zagotavlja naraven in topel površinski vtis. Laminat Standard Paper Out je sestavljen iz dveh slojev, patentirano imenovanih FibreForm®, od katerih je eden po obeh straneh tanko premazan s polietilenskim premazom, kar zagotavlja zadovoljivo zaščito tiskovin oziroma embalaže in tudi vsebine. Novi laminat je bil razvit v skladu z aktualnimi zahtevami po reciklabilnosti. FreeForm Packaging AB je švedsko podjetje v lasti podjetij CURTI (Italija) in BillerudKorsnäs AB (Švedska). S stroji FreeFormPack® znamke CURTI in uporabo laminatov FreeFormPack®, zasnovanih na patentu FibreForm® podjetja BillerudKorsnäs, podjetje trgu ponuja do okolja prijaznejše embalažne rešitve in materiale v primerjavi s klasičnimi plastičnimi. Več informacij na www.freeformpack.com. www.grafi car.si www.grafi car.si FreeForm Packaging AB je javnosti ponudil enostranski laminat, ki je v 85 odstotkih iz papirja. Müller Martini: SigmaLine III z novimi funkcijami Znašanje, spremenljivo zlaganje in dinamični način razreza so nove možnosti obdelave knjižnih blokov z linijo SigmaLine III znamke Müller Martini. Ta je namenjena predvsem novim oblikam dodelave opravil manjših naklad. Do zdaj je linija SigmaLine funkcijo zgibanja izvajala mehansko z zgibalnim nožem, odslej pa je zasnovana s posebnim zračnim nožem, zgib se izdela s pomočjo močnega pulza zračnega tlaka. Po navedbah proizvajalca ta način zgibanja omogoča stabilnejšo proizvodnjo tudi pri visokih hitrostih dodelave. Sistem zato lahko doseže zmogljivost obdelave do 305 metrov tiskovnega materiala na minuto. Tehnologija zračnega noža širi proizvodne možnosti, saj omogoča obdelavo več knjižnih pol hkrati. Z drugimi besedami linija na začetku omogoča znašanje različnih knjižnih pol v znašalnem žepu, kar denimo poleg klasičnega 8-stranskega zgibanja omogoča zgibanje 24-stranske publikacije v enem prehodu. Dinamični razrez Med funkcionalnimi novostmi je način dinamičnega razreza. Do zdaj se je postopek rezanja-perforiranja-rezanja izvajal izmenično, SigmaLine III pa lahko prečno reže dvakrat zapored, kar pomeni, da se je mogoče izogniti prečnemu pregibu. Deljivost strani knjižnih blokov se lahko zdaj zaradi dinamičnega načina dodelave prepolovi, zaradi česar je manj praznih strani. Do zdaj se je namreč dogajalo, da je imela kakšna knjižna pola le eno vsebinsko stran, preostali del pa je bil prazen. Zdaj tako v knjižnem bloku dodelamo tudi knjižno polo z le do 8 stranmi in zagotovimo bolj učinkovito izrabo materiala. Linija SigmaLine III se običajno uporablja za dodelavo knjižnih opravil manjših naklad. Primerna je tako za večja založniška kot tudi za samozaložniška podjetja. Tako kot njene predhodne različice zagotavlja visoko stopnjo integracije v delovne tokove digitalnih spletnih tiskarn, visoka je tudi stopnja avtomatizacije dodelave, dodajajo v Müller Martiniju. Ročni posegi tako rekoč niso potrebni. Več informacij na www.mullermartini.com. SigmaLine III odslej omogoča dvojni zaporedni prečni rez. www.grafi car.si 5 Tr a j n o s t Skupni imenovalec razvoja vseh grafičnih rešitev in poslov Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar uvodnik Š e nikoli bolj kot danes ni bila trajnost osrednja tema našega življenja na splošno. Postala je ključni dejavnik v potrošnji, razvoju novih izdelkov in ne nazadnje odnosu posameznika do okolice. Zato ni čudno, da se tudi grafična industrija oblikuje v skladu z njo; v tej smeri so se posodobili stroji, materiali in tudi samo poslovanje, ki se trudi povzročati čim manj odpadka, vse bolj pa se nagiba tudi h krožnemu gospodarjenju. Embalaža in njena proizvodnja sta akutno grafično in ekološko vprašanje, saj se vse bolj kopiči, s klasično odpadno embalažo tako rekoč ne vemo, kam bi. Prav zato v tokratnem izidu izpostavljamo glavne trende embalažne industrije, med katerimi je trajnost. V povezavi s tem se pojavlja tudi mnogo novih enoslojnih materialov, ki so predvsem bolj reciklabilni, po drugi strani pa ohranjajo vse odlike uveljavljenih večslojnih kompozitnih materialov . V enem od tokratnih prispevkov zato tudi predstavljamo okoljsko odgovorni projekt podjetja Avery Dennison in njihovo trajnostno filozofijo. T udi v Evropi namreč uveljavljajo projekt AD Circular, ki zagotavlja recikliranje odpadnega papirja oziroma podlog samolepilnih etiket, ki so poleg embalaže še en odpadek, ki močno bremeni okolje. Trajnost, ekologija in krožno gospodarjenje pa bodo tudi osrednje teme nadvse pomembnega grafičnega dogodka, to je Drupe, ki bo letos potekala virtualno. Virtual.drupa bo na voljo od 20. aprila. Poleg omenjenega bo obravnavala še umetno inteligenco, povezano potrošništvo in platformno ekonomijo. T o so namreč teme, ki bodo v prihodnosti močno zaznamovale podobo sodobne grafične industrije. 6 Konferenčno območje razstavljavcem in obiskovalcem ponuja program z več kot 2160 minutami vsebin, ki temeljijo na svetovnih trendih in grafi čnih industrijskih temah. Med predavatelji bodo številna znana imena, kot sta Michael Gale in James Sommerville, ki sta imela ključno vlogo pri trženju in oblikovanju blagovne znamke Coca-Cola. Na voljo pa bo tudi pet forumov: drupa cube, touchpoint packaging, touchpoint textile, drupa next age in 3D fab+print. Osredotočali se bodo predvsem na štiri tematske trende, to so: umetna inteligenca, krožno gospodarstvo, povezani potrošniki in platformna ekonomija. Ti še naprej močno vplivajo na grafi čno industrijo. Program predavanj Poleg razstavnega programa bo virtual.drupa ponudila tudi pester program predavanj v angleškem jeziku, ki bodo osredotočena na svetovne grafi čne trende. Dva vzporedna prenosa v živo bosta obiskovalcem omogočila prilagodljivo udeležbo na konferenci med 10. in 18. uro. Program konference se bo vsak dan začel s slavnostnimi uvodnimi besedami treh uveljavljenih mednarodnih govorcev. Dve uvodni predavanji bo imel avtor in svetovalec prodajne uspešnice Wall Street Journal, to je Michaela Gale, ki se bo osredotočil na temo umetne inteligence. Kot avtor knjige Digital Helix ve, kje lahko podjetja izkoriščajo digitalne potenciale, kako so lahko dostopni vsem in kako se s pomočjo umetne inteligence zagotovi rast poslovanja. O d 20. do 23. aprila bo na voljo virtual.drupa: razstavljavci so večinoma že izoblikovali svoje spletne razstavne prostore, številne videovsebine, predavanja v živo in virtualne sejne sobe. Na dogodku virtual.drupa bo sodelovalo približno 100 razstavljavcev iz 23 držav, 5000 vnaprej registriranih obiskovalcev z vsega sveta pa se že pripravlja na virtualno srečanje predstavnikov grafi čne industrije. Na dogodku virtual.drupa bo potrjeno sodelovalo kar nekaj priznanih podjetij, kot so Bobst, Esko, Kama, Konica Minolta, Kyocera, Müller Martini ali Windmöller & Hölscher, pa tudi podjetje Leonhard Kurz kot platinasti partner dogodka in podjetje DuPont de Nemours kot zlati. Vsako od prijavljenih podjetij bo razstavljalo v okviru svojega spletnega razstavnega prostora. Predstavili bodo svoje ključne kompetence, aktualne tehnologije razvoja in inovacije. Za individualne stike bodo na voljo virtualne sejne sobe, v katerih si lahko do štirje udeleženci v osebnem pogovoru intenzivneje izmenjajo ideje. Od sredine marca lahko obiskovalci z iskanjem po ključnih besedah vzpostavijo stik z razstavljavci s pomočjo uporabe funkcijo klepeta in se vnaprej dogovorijo za sestanke. Funkcija klepeta bo na voljo do konca oktobra 2021. www.grafi car.si Mondi: Dva nova trajnostna izdelka EverLiner Vodilna svetovna skupina za razvoj in proizvodnjo embalažnih rešitev in papirja Mondi je trgu ponudila nove papirje iz recikliranih in lažjih surovin. Novi papirji serije EverLiner so trajnostni in primerni za različne grafi čne aplikacije. Novi papirji imajo certifi kata FSC in PEFC, kar dokazuje odgovorno rabo surovin in trajnostno rešitev v izdelavi etiket, banerjev, kuvert in drugega. EverLiner Labelite je lažja različica steklenega papirja (angl. glassine) za izdelavo etiket, ki ima enako debelino, a manjšo gramaturo, 47 g/m 2 . V izdelavi to pomeni 20-odstotno manjšo porabo surovin, manjša teža pa v proizvodnji in distribuciji papirja zagotavlja manjši ogljični odtis. Po navedbah proizvajalca so mehanske in prosojne lastnosti etiketnega papirja EverLiner primerljive z lastnostmi standardnega steklenega papirja gramature 58 g/m 2 . EverLiner MR je prvi etiketni medij na trgu, ki uporablja recikliran osnovni oziroma nosilni papir. Strojno glajen nosilni papir je zasnovan s 70-odstotno vsebnostjo recikliranih vlaken in ima pečat FSC. Z njim je Mondi poleg trajnosti svojim odjemalcem uspel znatno zmanjšati ogljični odtis. Več informacij na www.mondigroup.com. Mondi ponudil dva nova trajnostna papirja serije EverLiner, ki pomagata zmanjšati ogljični odtis. 7 Britanski govorec James Sommerville bo v svojem osrednjem delu predavanja poudaril izreden pomen oblikovanja izdelkov v smeri inovativnosti in s tem spodbujanja rasti poslovanja. Kot slavni oblikovalec, ki je veliko prispeval h končni podobi ikonske blagovne znamke Coca-Cola, bo predstavil svoj revolucionarni pogled na podjetniške in poslovne cilje, s svojimi kreativnimi pristopi pa bo zagotovo navdušil širšo tiskarsko in embalažno javnost. Letos bo svetovni dan Zemlje, 22. aprila, namenjen govorki Gabrielle Walker, njena predavanja bodo usmerjena v trajnostno podjetništvo. Kot docentka, avtorica številnih okoljskih vsebin in podnebna strokovnjakinja bo izpostavila globalne izzive s posebnim poudarkom na trajnosti, porabi energije, krožnem gospodarstvu in podnebnih spremembah. Kot strateginja podjetjem v skladu s tem svetuje o prihodnjih naložbah in optimizaciji procesov ter učinkov spremenjenih poslovnih modelov v skladu z njihovo celostno podobo podjetij. Z njimi lahko bistveno vplivajo na trg in uveljavitev svojega poslovanja na njem. Virtualna Drupa Kot virtual.drupa je tukaj Janja ŠTEFAN dogodki Interakcija in predstavitve s pomočjo spletnih sej Razstavljavcem virtual.drupa omogoča interakcijo z javnostjo na spletnih sejah, na katerih jim bodo lahko predstavili svoj razstavni program, dnevni red predstavitev inovacij ... Obiskovalci za lažjo organizacijo že lahko dostopajo do baze podatkov oziroma profilov razstavljavcev, o dogodkih in predstavitvah dobijo ažurne informacije in drugo. Na voljo bodo številna zanimiva predavanja in predstavitve rešitev s področij potencialnih aplikacij digitalnega tiska, avtomatiziranih delovnih tokov, novosti v fl eksotisku in kapljičnem tisku, trajnostnih embalažnih rešitev in še in še. Pomemben del bodo prispevali tudi partnerji dogodka virtual. drupa: Leonhard Kurz, DuPont de Nemours, efi , Kodak, Komori, BlueCrest, CloudLab, Fujifi lm, Hybrid Software, Koenig & Bauer, Mimaki, OQChemicals in Xeikon. Vse v živo prenašane spletne seje bodo pozneje na voljo tudi na zahtevo v videotečnem arhivu, s čimer želijo zagotoviti dostop do teh vsebin obiskovalcem, ki se sej v živo ne bodo mogli Po uvodnih predavanjih bo v dveh vzporednih neposrednih prenosih sledil program petih forumov: drupa cube, touchpoint packaging, touchpoint textile, drupa next age in 3D fab + print. Predavanja bodo v angleškem jeziku. Obiskovalci lahko z objavljenim programom vnaprej optimalno organizirajo svojo udeležbo na predavanjih, ki jih najbolj zanimajo. Zato je objavljen tudi razstavni program, saj bodo udeležencem virtualnega dogodka na voljo tudi številne zanimive predstavitve novih grafi čnih tehnologij in razstavljene rešitve. Preglejte profi le razstavljavcev Digitalni sejemski koncept je za lažjo organizacijo udeležencem delno že na voljo, zato že ponuja vpogled v profi le razstavljavcev in tudi v njihove razstavne teme. Dogodek bo od 20. do 23. aprila 2021, svetovna tiskarska javnost bo lahko izkoristila funkcije konferenčnega dela, mreženja oziroma povezovanja in ne nazadnje razstavnega dela. 8 > se nadaljuje na strani 10 9 in poglobljenih tržnih analiz bo poudarek tudi na področjih tiska nalepk, embalaže in rešitev za tisk formata B2. Marbach Marbach bo obiskovalcem ponudil informacije o vseh vidikih rezanja embalaže. GEW Svoje novosti bo predstavil tudi britanski proizvajalec rešitev UV in LED sušenja. PITSID PITSID bo na virtualnem razstavnem prostoru predstavil svojo celotno ponudbo, kamor spadajo naprave in sistemi za merjenje, preverjanje in vrednotenje skladja, tiskovnega tlaka, tlakov in odmikov valjev in podobnega. Na voljo bodo tudi rešitve za nadzor UV sušenja in preizkus vlečenja. Za vse zainteresirane bodo na voljo tudi različne videovsebine, ki nazorno pojasnjujejo uporabo njihovih naprav in njene prednosti. Vsi zainteresirani se morajo na brezplačna predavanja, spletne seje in predstavitve vnaprej prijaviti na https://virtual.drupa. com. Doslej se je nanje prijavilo že več kot 6000 zainteresiranih iz 130 držav. S prijavo na dogodek virtual.drupa prejmete tudi pregled razstavne ponudbe. brezkemijske plošče najnovejše generacije. Omogočajo hitrejšo osvetljevanje, močnejši kontrast slike, izboljšano robustnost in obstojnost, pa tudi manj odpadnih voda in odpadka v pripravi na tisk. Za pripravo bo predstavljen tudi CTP-sistem Kodak Magnus Q800 Platesetter s hitrostjo T. Kot 8-stranski sistem CTP lahko osvetli do 80 plošč na uro. Predstavljen pa bo tudi sistem Kodak Magnus Q4800 Platesetter, ki je nova rešitev za izdelavo plošč največjega formata (XLF). Kodak vabi udeležence tudi na tri interaktivne spletne seje: Ena delovna rešitev na eni platformi: En dobavitelj. En delovni tok. Celovito vodeno – torek, 20. april: 15.20–15.50 Digitalna agilnost za spreminjajoči se trg – sreda, 21. april: 15.20–15.50 Nova tehnologija brezkemijskih plošč omogoča vsem tiskarjem enostaven prehod na zeleno proizvodnjo – četrtek, 22. april: 15.20–15.50 Konica Minolta V želji po zagonu in vzpostavitvi normalnega gospodarskega stanja vsaj do Drupe 2024 bo Konica Minolta predstavila svoje zadnje tehnološke novosti. Poleg predstavitve produktov, delovnih procesov udeležiti zaradi časovnih razlik po svetu. V nadaljevanju izpostavljamo nekaj ključnih predstavitev vodilnih grafičnih proizvajalcev. DuPont DuPont bo v spletnem razstavnem salonu in z interaktivnimi spletnimi sejami v živo predstavil najnovejše novosti fleksotiskarskih rešitev Cyrel® Solutions in rešitev Artistri® Digital Inks za področje tekstilnega in industrijskega tiska. Fujifilm Fujifilm bo predstavil nove inovativne izdelke v običajnih in digitalnih procesih tiska. Z njimi bodo po navedbah vodstva Fujifilma dokazali svojo zavezanost grafični industriji in svojim strankam kot dolgoletni partner po vsem svetu. Xeikon Pri Xeikonu bodo predstavili predvsem aplikacije, ki vključujejo digitalni tisk, torej ne zgolj rešitve za digitalni tisk, temveč tudi take, ki ustrezajo različnim proizvodnim potrebam in jih je mogoče povezati v proizvodni proces v različnih stopnjah, s čimer je zagotovljena višja proizvodna prilagodljivost. Tako se bodo tiskarji lahko odzivali na različne in hitro spreminjajoče se zahteve trga. Koda k Kodak napoveduje predstavitev digitalnega tiskarskega stroja Kodak Prosper Ultra 520, ki je zasnovan na tehnologiji Ultrastream Inkjet in uporabi barvila na vodni osnovi, in tiskarskega stroja Uteco Sapphire Evo W, ki je primeren za tisk gibke embalaže. Za ogled bo na voljo tudi digitalni tiskarski stroj Nexfinity. Ta peti tiskarski enoti ponuja uporabo velike izbire posebnih suhih barvil (Dry Inks). V kombinaciji z njim bo predstavljena tudi programska oprema Kodak Prinergy On Demand Business Solutions, ki razširja delovne možnosti z uporabo funkcije MIS/ERP , e-poslovanja in aplikacije za pregledno in zanesljivo delo vseh sodelujočih v procesu. Tako je omenjena poslovna platforma avtomatizirana celovita rešitev z najvišjo stopnjo prilagodljivosti. Predstavili pa bodo tudi nove tiskarske plošče Sonora Xtra XTRA, ki so Kodakove dogodki Razstavni program. Konferenčni program. 10 Nova različica CorelDraw že na voljo Janja ŠTEFAN priprava N ova linija programskih rešitev CorelDraw 2021 s paketom grafi čnih orodij CorelDraw Graphics Suite 2021 prinaša predvsem nadgrajene funkcije za medsebojno sodelovanje vseh udeleženih v procesu izdelave končne tiskovine. Tako sta zagotovljeni optimizacija in usklajenost delovnih procesov. Nova različica je na voljo za platformi Windows in Mac OS, pa tudi za iPad. Nova nadzorna plošča služi kot osrednje namizje za upravljanje oblikovalskih predlog v oblaku. Z enim samim klikom na predogled se prikažejo tudi vsi komentarji sodelujočih pri projektu, člani posameznih skupin in status samega projekta. Grafične predloge lahko odslej delite z vsemi sodelujočimi neposredno iz aplikacije CorelDraw 2021, pri tem pa ni več treba odpirati vsake posamezne predloge. V aplikaciji CorelDraw je neposredno možno dopisati tudi komentar in podobno v realnem času, kar pospešuje proces zasnove, oblikovanja in potrjevanja predlog. Stranke si lahko končne podobe oblikovanih predlog ogledajo tudi s pomočjo orodja Microsoft Teams. Sodelujoči pri projektu lahko vse elemente predloge pregledujejo, upravljajo in urejajo. Lahko jih tudi kopirajo in premikajo po predlogi ter med seboj primerjajo predlagane različice. Poljubno je tudi urejanje strani predlog. Sodelujoči imajo glede na uporabniški račun tudi možnosti izvoza predlog v končno datoteko, kar lahko storijo tudi s pomočjo že vnaprej defi niranih izvoznih seznamov, s čimer se prihranita čas in trud. Strani in elemente je možno izvažati v poljubnih končnih velikostih in formatih zapisa. Nova različica orodij CorelDraw Graphics Suite 2021 je na voljo kot letni zakup ali pa z nakupom trajne licence. V aplikaciji CorelDraw je omogočeno tudi neposredno sodelovanje vseh vpletenih v oblikovanje končne podobe predloge. 11 Novi ISO standardi za tiskarsko industrijo Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar standardizacija oblačen odtis (makroskopsko pegavost). V tem delu je izpostavljena uporaba načina vrednotenja M-Score, ki omogoča tehnično preizkušanje sistemov za digitalni tisk, 31. del nove serije specifikacij pa temelji na načinu L -Score, ki omogoča vrednotenje podrobnosti odtisa/izpisa. Z ISO/TS 18621-11, ki je bil objavljen konec leta 2019, je na voljo tudi metoda, s katero je mogoče na podlagi sodobnih barvnih datotečnih definicij ali ICC profilov V zadnjem času je za tiskarsko industrijo kar nekaj novih ISO standardov. Poleg že nedavno opisanih novih standardov za izmenjavo podatkov PDF sta odslej na voljo tudi standarda za vrednotenje kakovosti upodobitev in vrednotenje pokrivnosti bele pokrivne barve. Februarja smo lahko brali o reviziji standarda PDF 2.0, ki je bil uveden leta 2017 , zdaj pa ga definira standard ISO 32000-2. Letos je na voljo še en nov standard, in sicer za vrednotenje kakovosti odtisov slik, ki se imenuje ISO/TS 18621 in ima dodana dva nova dela, 21 in 31 z opisom metod vrednotenja. Z njimi lahko objektivno primerjamo različne tiskarske sisteme med seboj glede kakovosti izdelanih odtisov/izpisov. Z metodo, opisano v 21. delu, lahko na homogenih barvnih površinah z eno ali več barvami zaznamo neenakomeren oziroma tiskarskih sistemov določiti barvni obseg izhodnih CMYK in RGB prostorov. Novost pa je glede standardov tudi na področju tiska prosojnih in temnejših tiskovnih medijev z osnovno pokrivno belo barvo. Novoobjavljeni standard ISO 23498 opisuje metodo in zahteve preskušanja njene ustrezne pokrivnosti. Na voljo tudi standard za kakovostno izvedbo tiska z osnovno pokrivno belo barvo Več o standardih na www.grafi car.si in www.iso.org.. 12 Azon Edge Novi UV tiskalnik Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar digitalni tisk P odjetje Azon je javnosti nedavno ponudilo nov UV tiskalnik Azon Edge, ki je vsestranski in enostaven za uporabo. Z izjemno vzdržljivostjo in enostavnim vzdrževanjem omogoča številne aplikacije tiska. Cenovno ugodna izvedba tiska zagotavlja tudi konkurenčnost na trgu tiskovin. Novi UV tiskalnik Azon Edge omogoča uporabo različnih barvil v poljubnem zaporedju tiska, vključujoč brezbarvna premazna sredstva in belo pokrivno barvilo. Z njimi izdelamo tiskovine v enem prehodu, neodvisno od modela tiskalnika in tiskovnega medija tiskalniki izpisujejo pri ločljivosti 2880 dpi. Izpisi so po tisku obstojni, za nadaljnjo dodelavo ne potrebujemo premazovanja z dodatnimi sredstvi ali laminacijo. Tiskamo lahko tudi v 3D načinu, kar omogoča izvedbo različnih vizualnih in strukturnih površinskih učinkov. V enem prehodu namreč lahko nanašamo barvo nivojsko v največ petih slojih, elementi so lahko dvignjeni tudi do 2 mm. Tako lahko izvajamo tudi tisk braillove pisave v skladu z aktualnimi standardnimi zahtevami. Eko LED UV barvila imajo varnostni certifi kat En-71/3, kar zagotavlja delovno okolje z minimalnimi oziroma nič lahkohlapnimi emisijami (VOC), kar zagotavlja zdravju prijazno delo. Sistem odmerjanja barvila je nastavljiv programsko, tako da zagotavlja 100-odstotno izrabo barvila. Belo pokrivno barvilo je podprto s stalnim kroženjem po dovajalnem sistemu, zaradi česar je stalno na voljo, tisk z njim pa je zanesljiv. Dozirne posode so večje, kar zagotavlja nemoteno daljše tiskanje, menjava barvila je hitra in učinkovita. Odmerjanje barvila je stalno nadzorovano, zato ročno poseganje tako rekoč ni potrebno. Del tiskalnika je tudi programska oprema, ki omogoča upravljanje tiskalniških predlog in ustvarjanje posebnih učinkov z uporabo funkcij, ki jih tiskalnik ponuja. Zato ne potrebujete aplikacij, kot so Adobe Illustrator, Corel Draw ali Adobe Photoshop. Z novimi modeli tiskalnikov Azon Edge lahko tiskamo promocijske tiskovine, notranje oznake, embalažo. Tiskamo lahko tudi na medije, kot so plastika, les, steklo in kovina. Azon Edge je nov revolucionaren in konkurenčen UV tiskalnik, ki omogoča promocijski tisk, tisk notranjih oznak, embalaže ... 13 HP predstavil nove lateksne tiskalnike Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar Print & Cut Plus vključuje naslednje izdelke: tiskalno-rezalno rešitev HP Latex 335 Print & Cut Plus, tiskalno-rezalno rešitev HP Latex 315 Print & Cut Plus, tiskalno-rezalno rešitev HP Latex 115 Print & Cut Plus, rezalno rešitev HP Latex 64 Plus in rezalno rešitev HP Latex 54 Plus. Posodobljene funkcije vključujejo optimizirano natančnost rezanja z izboljšanimi konfiguracijami OPOS (sistem optične zaznave položaja): rezalna funkcija definira položaj razreza s pomočjo zaznave črnih linij izpisa in izvedbe dodatnih optimizacij. Nove črtne kode, ki so lahko H P s serijo tiskalnikov HP Latex 700 in 800 predstavlja nove rešitve za lateksni velikoformatni tisk. Novo ponudbo tiskalnikov HP Latex sestavljajo štirje modeli: HP Latex 700 in 800 ter HP Latex 700W in 800W. Njihova posebnost je, da prvič v tem razredu ponujajo izpis pokrivne bele barve. HP Latex 800 in HP Latex 800W sta opremljena s posodobljenimi tiskalnimi glavami z večjim številom šob in dosegata hitrost tiska do 36 m 2 /uro. Poleg omenjenega je HP predstavil posodobljeno ponudbo rešitev Latex Print & Cut, ki so združljive s serijo tiskalnikov Latex 700 in 800. Tiskalniki so tako opremljeni z najnovejšo programsko rastrsko opremo RIP (Raster Image Processor – RIP) in tehnologijo konturnega rezanja, kar omogoča njihovo boljšo vsestransko uporabnost. Portfelj HP Latex dodane k izpisu, omogočajo identifikacijo in poenostavitev opravila za razrez. V ponudbi HP sta nadgrajeni tudi novi rezalni napravi Latex 64 in 54 Plus, ki imata zdaj večjo rezalno silo. Predstavili pa so še nove modele rešitev HP PageWide XL paketov za velikoformatni tisk. Namenjene so velikim in srednje velikim podjetjem, tiskarjem in arhitekturnim birojem in drugim. Novi modeli so: večfunkcijska naprava PageWide XL 3920 MFP , tiskalnik in večfunkcijska naprava PageWide XL 4200, tiskalnik in večfunkcijska naprava PageWide XL 5200 in tiskalnik PageWide XL 8200. digitalni tisk HP širi svojo ponudbo tiskalniških sistemov velikega formata. 14 obvladajo njeno uporabo, so srečni, drugi se počutijo zgolj nemočne. Dejstvo je, da za tiste, ki se ne znajo odločati, nova variabilna tipografija preprosto ni dobrodošla novost, saj ponuja preveč možnosti. V času svinčenih črk so v tiskarnah vsa besedila stavili z omejenim obsegom pisav različnih debelin in velikosti. To se je prvič revolucionarno spremenilo z uvedbo fotostavstva v letu 1957 , ko je Adrian Frutiger s svojo tipografsko družino Univers zasnoval sistem z 21 pisavami. V osemdesetih letih so nastale prve pisave, ki so bile sestavljene iz različnih slogov – sistem tipografij Corporate A-S-E, ki ga je med letoma 1985 in 1989 za Daimler- Benz zasnoval Kurt Weidemann, je bil z obsegom 50 pisav dejansko legendarna novost stavstva. V naslednjih letih so se družine pisav bistveno povečale in vzorčne knjige tipografij so postale debelejše. Vse več napora je bilo potrebnega v oblikovanju, saj je bilo treba ločevati pisave za stavljenje knjig in denimo promocijskih tiskovin. Interpolacija Več uveljavljenih in tipografsko pomembnejših pisav, ki jih je Adobe razvil v devetdesetih letih, je bila manjša tehnološka revolucija. Med dvema skrajnostma, kot sta skrajno tanka in krepka različica pisave, je Adobe že razvil tehnologijo, s katero je bilo že v preteklosti možno vse vmesne različice debeline ustvariti s pomočjo interpolacije, samodejno se je interpoliral tudi razmik med znaki. Žal se ta koncept interpolacije slogov pisav takrat ni prijel. Spremenljive pisave delujejo po istem osnovnem principu: med fiksnimi tipografskimi predlogami je mogoče vse vmesne ravni stilov samodejno ustvariti s pomočjo uporabe drsnikov v aplikaciji, ki te vrste pisav podpira. Navadno gre za upravljanje petih parametrov tipografije: debelina, razmik med znaki, P o uvedbi pisav Opentype in spletnih pisav Webfonts je zagotovo revolucionarna novost na področju tipografije uvedba tako imenovanih spremenljivih oziroma variabilnih pisav. Prvič so bile predstavljene v letu 2016, danes pa jih imajo v ponudbi že vsi bolj uveljavljeni ponudniki tipografskih rešitev. Variabilna pisava je z drugimi besedami malo vesolje pisav v eni sami, končno podobo in slog upravljamo v aplikacijah z enostavnim premikanjem upravljalnih drsnikov. Nov, še lepši svet tipografije? Nova zvrst tipografije prinaša več svobode, a žal to ni pravilo za vsakogar. Tisti, ki Z osnovnimi petimi tipografskimi parametri lahko enostavno oblikujemo tako rekoč neomejeno število stilov v okviru ene same pisave. 15 Spremenljiva tipografi ja Nova svoboda v svetu pisav Janja ŠTEFAN optična velikost, poševnost, naklon vrstice. Današnja variabilna tipografija pa z razvojem prinaša tudi nekatere druge možnosti oblikovanja. Omogoča namreč dodajanje detajlov znakom, tudi serifnih pisav. Tako lahko za izbrano pisavo ustvarimo poljubno okrašeno, morda črtasto in drugače popačeno različico stila. Enkraten primer pestre rabe variabilnih pisav si lahko ogledate na http://fontbureau.typenetwork.com/. Matematično interpolirani slogi več osnovnih različic pisav v preteklosti niso dosegali enake stopnje estetskosti in kakovosti, kot so to ponujale statične pisave s svojimi optimiziranimi različicami vmesnih slogov. Manjša ko je velikost pisave, bolj odprte in preproste morajo biti oblike črk nekoliko večje širine in debeline. To pravilo so poznali že stavci iz obdobja stavljenja s svincem. Od časov fotostavka pa smo začeli uporabljati pisave s tako imenovano optično velikostjo. Ta je tudi ena glavnih parametrov variabilnih pisav, interpoliranih s pomočjo upoštevanja 3D modela Johna Hudsona, ki je bil prvič objavljen leta 2016 na medium.com z uporabo pisave Kepler avtorja Roberta Slimbacha iz Adoba. Predvsem parameter optične velikosti zagotavlja potrebno diferenciacijo in dobro čitljivost spremenljivih pisav. Ta je pomemben, ker sta danes oblikovanje in prikaz besedila popolnoma v domeni delovanja računalnika, tabličnega računalnika ali pametnega telefona, v okviru katerih mora biti pisava ustrezno odzivna. Spremenljive pisave to podpirajo bolje kot običajne spletne, dodaten manevrski prostor oblikovanja pa omogočajo tudi dodatne kreativne funkcionalnosti teh pisav. Ralf Herrmann, tipograf, oblikovalec digitalnih in spletnih pisav in tiskar, pri tem še dodaja: »Interpolacija debeline ne sme biti povsem linearna, saj tako odpravimo tipične pomanjkljivosti osnovnih različic teh pisav, s tem pa se zmanjšajo potrebe po estetskih kompromisih.« Prvič v zgodovini so predpogoji za uspeh uveljavitev spremenljivih pisav zelo ugodni. Prvič, ker so Adobe, Apple, Google in Microsoft v sodelovanju razvili nov koncept variabilnih pisav in ga vključili v specifikacijo Opentype; drugič, ker je bilo že s spletno tipografijo dodano popolnoma novo področje oziroma način uporabe pisav. Spremenljive pisave imajo še eno prednost pred spletnimi, in sicer njihova podatkovna velikost je manjša, kar v tehničnem smislu pomeni hitrejše nalaganje in prikaz na digitalnih napravah. priprava Tipografska agnecija Font Bureau. 16 P andemija covida-19 je pospešila rast spletnega trženja oziroma e-trgovine. T a je neposredno vplivala na vse skrbnike blagovnih znamk in embalažno industrijo. Skrbniki blagovnih znamk so vpleteni v proces pakiranja oziroma embaliranja in odpreme izdelka končnemu kupcu. Zaslediti je predvsem vse več dinamike v sodelovanju med skrbniki blagovnih znamk in embalažerji, saj se zahteve trga nenehno in pospešeno spreminjajo, kar zahteva pravočasen tržno ustrezen odziv. Prav zato so ključnega pomena večja povezljivost obeh, digitalna znanja izdelave sodobne in bolj prilagodljive embalaže, ne nazadnje pa tudi trajnost embalaže in sama preglednost poslovanja. Hitro spreminjanje načina tiska embalaže Ponudniki medijskih storitev in storitev tiska v embalažnem sektorju redno sledijo trendom in potrebam potrošnikov in tudi skrbnikom blagovnih znamk. Enako velja za proizvajalce proizvodnih tehnologij in programske opreme, namenjene embalažni industriji. Nihče od njih si v zahtevnem tržnem okolju ne more privoščiti zaostajati za potrebami ali prepočasi prepoznavati trende, ki jih navadno narekuje potrošnja z osvajanjem novih tehnoloških možnosti in družbenega razvoja. Svoje pa je dodala še trenutna pandemija, ki ima glede embalaže svoje potrebe, če ne kar zahteve, kar posredno zahteva dodaten razvoj embalažne industrije. Spletna trgovina je embalaži zagotovila pomembnejšo vlogo. www.grafi car.si Roland DG: Novi tiskalniki za tisk iz zvitka Roland DG je predstavil novo serijo tiskalnikov VersaUV LEC2, ki omogočajo tisk iz zvitka in razrez v enem prehodu. Nova serija vključuje modela LEC2-330 (širine 762 mm) in LEC2-640 (širine 1625 mm). Primerna sta za tisk velikoformatnih aplikacij za notranjo in zunanjo rabo. Za LEC2-330 so na voljo tudi dodatki, kot sta vezni drog TB-30 in podaljšana miza ET-30. To omogoča tiskanje zahtevnih materialov, od tankih folij do mehkih vrečk, nalepk z izrezanimi konturami in izdelavo prototipov za kartonsko embalažo. Širši model LEC2-640 je namenjen tisku široke palete notranjih in zunanjih aplikacij. Dodatno belo pokrivno barvilo omogoča upodobitve na prosojne materiale, kot je statična samolepilna folija, in upodobitev grafi čnih motivov za izložbe in promocijo. Tiskalnik omogoča tudi uporabo posebnega prozornega sredstva, s katerim lahko dodelamo oziroma dodamo vrednost svojim tiskovinam manjših naklad. Serija ploskih tiskalnikov VersaUV LEC2 S pa omogoča tisk gibkih in togih materialov, z njim lahko potiskamo tudi predmete. Tako lahko podpiramo različne oglaševalske kampanje in pristope, personaliziramo izdelke, embalažo ... Serija S je sestavljena iz štirih modelov, ki so na voljo v različnih konfi guracijah > se nadaljuje na strani 17 Novi tiskalnik VersaUV LEC2 330/640 17 smernice Embalažni trendi 2021 Matic ŠTEFAN • DELO d.o.o. • odgovorni urednik revije Grafičar V nadaljevanju prispevka zato izpostavljamo, kaj sta priznana proizvajalca rešitev za embalažno industrijo izpostavila kot ključne trende embalaže v letu 2021. Esko, specializiran proizvajalec programske opreme za celostno upravljanje izdelave embalaže, in Memjet, razvijalec izpisnih glav in barvil za kapljično digitalno tiskanje, sta jih povzela v ločenih anketah zelo podobno. E-trženje je vodilo sodobne dinamične embalaže Po mnenju strokovnjakov je pandemija znatno okrepila vlogo e-trgovine v maloprodaji. Prodor tovrstnega spletnega oziroma elektronskega trženja je za kar pet let prehitel napovedi uveljavljanja na trgu, kar je povzročila predvsem pandemija s svojimi omejitvenimi ukrepi. In ker elektronsko trgovanje sledi drugačnim pravilom kot običajno statično, to vpliva tudi na proizvodnjo embalaže in trženje izdelkov (ki jih v digitalni dobi načeloma težko ločimo Interaktivnost embalaže ni nekaj novega, postaja zahteva trga. Pristnost in smotrnost sta ključni komponenti embalaže dobrih blagovnih znamk. 18 Dinamična embalaža, torej postopek pakiranja, ki ga je mogoče v avtomatiziranih delovnih poteh trajno in hitro prilagoditi spreminjajočim se potrebam trga, je zdaj bistvenega pomena. del postopka naročanja in nakupnih odločitev, saj jih zahteva trg. Uporabniška izkušnja odpiranja embalaže (angl. Unboxing Experience) naj bi bila čim bolj prijetna, torej embalaža čim bolj pregledna in enostavna za odpiranje. Hkrati naj bi je bilo količinsko čim manj, kljub temu pa toliko, da je dostava izdelka varna. Predvsem je pomemben tudi vidik trajnosti izdelane embalaže. Trenutno je tudi zaznati rast povpraševanja po embalaži, ki vzbuja videz in občutek starodobnosti, saj pri starejši generaciji vzbuja nostalgijo. Oblikovanje embalaže trenutno sledi umetniškemu pristopu s svežimi, kreativnimi barvami in močnimi vzorci. Metamorfne oblike s spreminjajočim se videzom naj bi bistveno bolj pritegnile pozornost kupcev. Pripoved zgodbe izdelka z oblikovanjem je ključno, sporočilnost pa mora trg zaznati na različnih medijskih kanalih (ne le spletnih, tudi tiskanih). Za vsakim izdelkom mora stati blagovna znamka, ki mora vse bolj izpostavljati fi lozofi jo trajnosti oziroma ekologije. Interaktivnost embalaže je tako rekoč zahteva trga, velja fi lozofi ja, da kupci ne smejo postati le končni med seboj). Tako imenovana dinamična embalaža, torej postopek pakiranja, ki ga je mogoče v avtomatiziranih delovnih poteh trajno in hitro prilagoditi spreminjajočim se potrebam trga, je zdaj bistvenega pomena. Tisk embalaže se že dolgo ne konča več zgolj z odtisom na karton, denimo, temveč se mora v okviru stalnih trženjskih raziskav in kot del digitalnih strategij za idealno umestitev blagovne znamke v današnji svet »vesolja potreb« za svojo ciljno skupino kupcev nenehno spreminjati oziroma prilagajati. Samo ustvarjanje prepoznavnosti blagovne znamke ni več dovolj. Danes sta pomembni tudi njeni smotrnost in pristnost: Sekundarna embalaža že dolgo ni le zaščitna embalaža vsebine ali izdelka. Osemdeset odstotkov skrbnikov blagovnih znamk jo v bistvu vidi kot osrednje marketinško orodje. Štejeta vtis in občutek. Z drugimi besedami: blagovne znamke s sekundarno embalažo že nagovarjajo kupce, lahko je celo individualizirana z digitalnim tiskom. V smislu dobre nakupne izkušnje so interaktivne tehnologije (nadgrajena realnost (Augmented Reality), interakcija s QR kodami in podobno) že dolgo sestavni www.grafi car.si in širinah, tako da ustrezajo različnim proizvodnim okoljem in zahtevam. Na voljo sta dve širini, 762 in 1625 milimetrov, ter tri dolžine F200, F300 ali F400 s korakom izpisa dolžine 230 milimetrov. Vsi modeli VersaUV LEC2 uporabljajo nova barvila EUV5, ki jih odlikuje predvsem manjša poraba, kar zmanjša stroške do 25 odstotkov v primerjavi s porabo običajnih barvil. Omogočajo uporabo premaznih sredstev, ki zagotovijo višjo obstojnost in varno uporabo izpisov. Vsi modeli so na voljo v različnih barvnih konfi guracijah, vključno z dvojnim naborom procesnih barv CMYK za večjo produktivnost ali denimo naborom CMYK z dodatnim temeljnim premazom za zagotovitev površinskega sijaja tiskovin ali bele pokritosti prosojnih materialov. Temeljni premaz poleg osnovne funkcije površinske obdelave s sijajem različnih stopenj omogoča tudi površinsko strukturno obdelavo, tisk braillove pisave ali posebnih oznak za industrijsko uporabo. Sijalke UV LED z različno nastavljivo jakostjo sevanja omogočajo dodatno oziroma posebno dodelavo tiskovin z bleščicami in alufolijami. Več informacij na www.rolanddg.com. Videopredstavitev novih tiskalnikov VersaUV LEC2 330/640 19 uporabniki izdelka, temveč ambasadorji blagovnih znamk. Vse več potreb po povezanosti, virtualnosti in 3D znanju Elektronsko poslovanje omogoča vedno krajši čas prodaje in dostave embaliranih izdelkov. Zato se morajo ekipe za skrb blagovnih znamk vedno hitreje odzivati na potrebe trga z novimi izdelki in embalažo, posledično pa tudi s promocijsko vsebino (zgodbo, slikami, zvokom, videom in drugim). Poleg potreb trga pa morajo slediti tudi različnim normam in standardom v izdelavi in oblikovanju embalaže. Zato je prihodnost: Visoka stopnja avtomatizacije procesov in uporaba 3D orodij za hitrejšo odzivnost na trgu bosta v prihodnosti bistvenega pomena. »Automated Packshots« oziroma avtomatizirana izdelava posnetkov embaliranih izdelkov se izvaja na podlagi 3D podatkov; tako hitreje in bolj prilagodljivo pridemo do materialov, kot so fotografi je izdelkov oziroma embalaže. Žal pa je za tovrstno področje potreben usposobljen in drag medijski kader. 3D podatki zagotavljajo krajše postopke nadzora, učinkovito jih je možno uporabiti neposredno v procesu trženja. Zanimanje kupcev za nove načrtovane izdelke je mogoče hitro in zanesljivo preizkusiti s pomočjo virtualnih trgovin. Glede na to časovno kritično ozadje v podjetjih narašča potreba po bolj povezani tehnologiji. Integrirane »platforme blagovnih znamk« s celovitimi delovnimi sistemi in funkcionalnostmi PIM (Product Information Management – upravljanje informacij o izdelkih) in DAM (Digital Asset Management – upravljanje digitalne intelektualne lastnine) se vedno bolj izkazujejo kot učinkovite in zanesljive v sodelujočem poslu proizvajalcev embalaže in skrbnikov blagovnih znamk. Tako je zagotovljeno tudi dosledno ažurno informiranje javnosti o novih izdelkih na različnih medijskih kanalih, kar dodaja vrednost in verodostojnost blagovnih znamk. Trajnost kot megatrend. Kakšen je pomen digitalnega tiska? »Zeleno« tiskanje embalaže je v javnosti že dodobra uveljavljen pojem, z njim pa tudi pojem trajnostne embalaže! Trajnostni oziroma ekološki vidiki imajo največjo težo pri skrbnikih različnih blagovnih znamk in njihovih prodajalcih, pa tudi embalažerjih na splošno. Povpraševanje kupcev po čim bolj trajnostni embalaži vse bolj vpliva na oblikovanje embalaže, izbiro tiskovnega materiala, same tiskarske postopke in ne nazadnje izbiro ponudnikov storitev tiska. Vplivajo pa tudi na zgodbo izdelka in celotno podobo blagovnih znamk (glej diagram). Ker želijo skrbniki blagovnih znamk svojim kupcem zagotoviti preglednost nad ekološko upravičeno izbiro materialov in postopkov izdelave izdelka in tudi pripadajoče embalaže, je celotna proizvodna in dobavna veriga skladna s trajnostnimi vidiki in normami. Tako so zagotovljene dobra nakupna izkušnja in fi lozofi ja ter podoba blagovne znamke. Digitalni tisk igra v trajnostni izdelavi sodobne embalaže vse pomembnejšo vlogo ne samo zato, ker ga trg na splošno dojema kot »bolj zelenega« v primerjavi z ofsetnim ali fl eksotiskom. Zanj namreč ni stalnica uporabe tiskarskih form in različnih kemikalij, poleg tega pa se bistveno bolj ujema z zahtevami proizvodnje dinamično prilagojene embalaže in spletnega trženja. Omogoča racionalno izdelavo embalaže manjših količin s prilagojeno in tudi individualizirano podobo, ki je usmerjena k specifi čni ciljni publiki. Omogoča tudi ugodnejšo in hitro izdelavo prototipov embalaže, same tehnične omejitve digitalnega tiska (hitrost, kakovost, obstojnost) pa so že dolgo preteklost. Povsem nove možnosti pa za trg in embalažno industrijo prinašajo tako imenovani hibridni sistemi za tisk embalaže, ki v digitalni sestav tiska vključujejo tudi konvencionalne enote ofsetnega oziroma bolj pogosto fl eksotiska in obratno. Trajnostni izdelki zahtevajo tudi trajnostne in ekološko upravičene koncepte izdelave embalaže. Potrošnik je do tega vse bolj kritičen! Kako in v kolikšnem deležu je pomembna trajnost za skrbnike blagovnih znamk po raziskavi Napco 2020 »Adding value to digital printing«, urejeno od zgoraj »zelo pomembno« do spodaj »nepomembno«. smernice 20 K ot del svojih nenehnih prizadevanj za pomoč pri vzpostavljanju krožnega gospodarstva je Avery Dennison uvedel celovit program AD Circular, ki zagotavlja recikliranje odpadnega papirja in tudi podlog samolepilnih etiket v evropskih državah. Del omenjenega programa je spletna aplikacija, s katero lahko embalažerji in drugi načrtujejo prevzem odpadnih podlog samolepilnih etiket podjetja Avery Dennison, ki jih potem posreduje v recikliranje svojim poslovnim partnerjem. Spletna aplikacija ponuja tudi podatke, kot so analitika in potrdila o količini recikliranih podlog, količini ustvarjenih emisij CO 2 in drugo. Po navedbah Averyja Dennisona je zbiranje in prevoz odpadnih podlog s programom AD Circular v skladu z aktualnimi predpisi EU o prevzemu, prevozu in recikliranju tovrstnih odpadkov, stroški so po njihovih besedah primerljivi s stroški obstoječih storitev odvoza odpadkov. www.grafi car.si Xaar predstavil inovacije kapljičnega tiska Podjetje Xaar je na virtualni konferenci FuturePrint februarja letos predstavil tri ključne tehnologije: TF Technology (tehnologija TF), High Laydown Technology (tehnologija HL) in High Viscosity, ki bodo kapljičnim sistemom tiska omogočile nove in izboljšane zmogljivosti. V povezavi s prvima dvema tehnologijama so predstavili tudi nov industrijski tiskalniški modul Magic Cube znamke King Tau. T ehnologija TF omogoča nemoten in stalen pretok barvila mimo zadnjega dela brizgalnih glav, kar zagotavlja, da se barvilo ne zasuši, brizgalne šobe pa so stalno razpoložljive tudi ob daljši neuporabi. T ehnologija HL pa v enem prehodu omogoča izpis reliefnih struktur debeline do 80 mikronov. Tako je kapljični sistem tiska še bolj vsestranski, njegova produkcijska učinkovitost pa večja. Že dalj časa pa Xaar uporablja tudi tehnologijo brizganja High Viscosity, ki z drugimi besedami predstavlja zmožnost Xaarovih brizgalnih glav , da zanesljivo brizgajo tudi substance višjih viskoznosti. Običajne brizgalne glave namreč zmorejo brizgati materiale viskoznosti 10–25 Pa·s. Z uporabo brizgalnih glav Xaar pa lahko brizgamo tudi materiale viskoznosti vse do 250 Pa·s. Več informacij na www.xaar.com. Tehnologija HL omogoča reliefni tisk. Ambiciozen trajnostni načrt podjetja Avery Dennison glede zmanjšanja odpadka samolepilnih etiket do leta 2025. 21 Program recikliranja podlog samolepilnih etiket Janja ŠTEFAN Podjetja v Evropi so v letu 2019 porabila približno 470 kiloton etiket, recikliranih odpadnih podlog pa je komaj tretjina, kar kaže statistika svetovalne organizacije za založnike AWA. Odlaganje na deponije ali sežiganje večjih količin podlog in samo enkratna uporaba vsega tega materiala ni okoljsko trajnostno naravnana strategija in je v nasprotju s pričakovanji potrošnikov in duhom evropskih predpisov o krožnem gospodarstvu. S programom AD Circular zato verjamejo, da so storili velik korak naprej pri zmanjševanju in sčasoma izničenju odpadkov samolepilnih etiket. Program AD Circular bo v prvi polovici leta 2021 na voljo v osmih državah, to je Franciji, Španiji, Belgiji, Poljski, Danski, Švedski, Nemčiji in Združenem kraljestvu. V drugi polovici leta sledijo še druge države Evropske unije. Končni cilj programa je reciklirati 75 odstotkov odpadkov samolepilnih etiket blagovne znamke Avery Dennison do leta 2025. Z recikliranjem kilograma podloge se izognemo emisiji 2,28 kilograma ogljikovega dioksida, še dodajajo. Poleg tega bo material oziroma surovine recikliranih odsluženih podlog uporabljen v izdelavi nove embalaže in drugih kakovostnih izdelkov. Več informacij na adcircular.averydennison.com/adcircular. Avery Dennison je v Evropi začel program recikliranja odpadnih podlog samolepilnih etiket v zvitku. ekologija Program recikliranja vključuje tudi proizvodnjo sekundarnih izdelkov. 22 vse pogosteje investirati v nove, posodobljene, boljše in hitrejše stroje. Tem zahtevam sledimo tudi proizvajalci, zato vam v Konici Minolti v tokratnem prispevku z veseljem predstavljamo novo serijo produkcijskih tiskalnikov AccurioPress C14000/C12000. AccurioPress C14000/C12000 sta najhitrejša produkcijska tiskalnika, ki uporabljata toner. Z možnostjo linijske integracije različnih strojnih modulov pa tako rekoč omogočata poljubno število in posameznikovim potrebam prilagojene konfiguracije proizvodnih linij. V osnovi oba modela odlikujejo naslednje lastnosti: I ndustrija tiska se spreminja z veliko hitrostjo; kdor se ni zmožen prilagoditi spremembam, bo ostal v ozadju in lahko tudi izginil s trga. Zaradi veliko ponudnikov tiskarskih storitev se cene tiskovin še vedno znižujejo, z njimi pa tudi marže in prihodki tiskarjev. Količina tiska na digitalnih tiskalniških sistemih se vztrajno in stabilno povečuje že več kot desetletje. Trg želi čim bolj kakovosten tisk, čim hitrejšo izdelavo in najnižjo možno ceno. Da bi lahko sledili tem zahtevam, morajo tiskarji Visoka produkcijska učinkovitost Najvišja hitrost tiska znaša 140 oziroma 120 listov formata A4 na minuto. To omogočajo samodejni nadzor in upravljanje barv in obojestranskega skladja, koncept za samodejno prepoznavanje medija in profesionalna neposredna dodelava vseh vrst integrirana v linijski sestav stroja. Popolna kakovost upodobitev Zaradi lastne napredne tehnologije izpisa S.E.A.D. X ter najnovejše generacije tonerja Simitri® V lahko oba modela izpisujeta z visoko nazivno in 8-bitno ločljivostjo 3600 x 2400 dpi. Najvišja zanesljivost Z AccurioPress C14000/C12000 lahko nemoteno in zanesljivo natisnemo vse do 2,5 milijona izpisov mesečno. Identična hitrost tiska neodvisno od medija Hitrost tiska je pri obeh modelih neodvisna od medija in tako enotna ne glede na njihovo gramaturo. Podprti so mediji gramature od 52 do največ 450 g/m2. Avtomatizacija tiska Produkcijsko zmogljivost tiska lahko kadar koli nadgradite s funkcijami avtomatizacije, s čimer zmanjšamo tudi morebitne izpade oziroma zastoje sistema. Enostavnost uporabe Tudi operaterji z osnovnim znanjem lahko enostavno zagotovijo odlične, profesionalne in kadar koli ponovljive izpise z le nekaj kliki. Nova tiskalnika AccurioPres C14000/C12000 sta bila razvita za večje količine tiska, pri katerih je potreben zelo robusten in vzdržljiv tiskalnik s čim nižjimi stroški delovanja. 23 digitalni tisk - pr-članek AccurioPress C14000/C12000 Konica M i nolta Andrej SOKLIČ • Konica Minolta Slovenija, d. o. o. • Letališka c. 29, 1000 Ljubljana, Slovenija • T: 386 (0)1 568 05 00 • S: www.konicaminolta.si Andrej SOKLIČ M: 031 819 831 E: andrej.soklic@konicaminolta.si Nenad OKORN NOVAK M: 040 433 712 E: nenad.novak@konicaminolta.si Razširite svoj posel Za svoje stranke ustvarite najširši nabor ponudbe na različnih medijih z možnostjo uporabe najzahtevnejših funkcij neposredne dodelave. Povečajte čas delovanja Z visoko stopnjo avtomatizacije, samodejnim nastavitvami tiskalnika in nadomestnimi deli, ki jih lahko zamenja operater sam, lahko zagotovite najvišjo stopnjo razpoložljivosti svojega tiskalniškega sistema. Zagotovite si zvestobo strank Zanesljivo natisnite tisto, kar vaše še tako zahtevne stranke pričakujejo, s pomočjo tehnologije samodejnega nadzora barv in skladja vsake posamezne pole oziroma lista. Tisk brez človeškega nadzora Z avtomatiziranim nadzorom kakovosti in tiskovin operater ob tisku tako rekoč ni več potreben in obvezen. Nova tiskalnika AccurioPres C14000/C12000 sta bila razvita za večje količine tiska, pri katerih je potreben zelo robusten in vzdržljiv tiskalnik s čim nižjimi stroški delovanja. Kljub nizki ceni oba modela odlikujejo: samodejna nastavitev tiskalnika glede na medij. Senzor zazna debelino medija, gramaturo in vrsto površine medija ter nastavi vse parametre tiska za najvišjo možno kakovost izpisa, enota IQ-501 skrbi za pravilnost ujemanja prve in zadnje strani ter barvno kalibracijo in korektnost sistema v realnem času. Skladje prve in zadnje strani ter ujemanje barv sta nadzorovani na vsaki poli, v primeru odstopanj so parametri samodejno prilagojeni brez vpliva na produktivnost, samodejna kontrola vsakega izpisa in izločanje nezadovoljivega odpravlja potrebo po kontroli tiskovin po tisku, vaše stranke pa bodo zanesljivo vedno dobile brezhiben in konsistenten izdelek, novi neposredni rezalnik TU-510 omogoča obrez papirja ter razrez na končne formate vizitk, kartic in podobnega. Nekaj glavnih tehničnih značilnosti produkcijskega sistema Konica Minolta AccurioPress C14000: hitrost tiska vse do 140 A4-strani na minuto, tisk na medije gramature do 450 g/m 2 , ločljivost tiska vse do 3600 x 2400 dpi, samodejno prepoznavanje medija, neposredno avtomatizirano barvno upravljanje, preverjanje kakovosti izpisa, odpravljanje napak neposredno med tiskom, zelo natančno obojestransko skladje izpisa, direktna dodelava tiskovin, možnost uporabe različnih rastrskoprocesnih sistemov znamk Konica Minolta, EFI, Creo … Kot po navadi vas vabimo v naš razstavni salon, kjer imamo razstavljen in na voljo za preizkus v živo model AccurioPress C12000. Zanj smo nedavno že imeli spletno predstavitev, ki si jo lahko znova ogledate na našem YouTube kanalu Konica Minolta. Za vse informacije smo vam seveda na voljo. 24 Novičke, ki morda niso našle svojega mesta v tiskanem delu, so dostopne na portalu www.grafi car.si. Trenutno nadgradnja Quark Xpress 10 na voljo v paketu dodatnih programskih orodij. www.grafi car.si Podjetje Xeikon je za tisk etiket razvilo dva nova sistema digitalnega tiska. Hubergroup: Novi vodoodporni premaz HYDRO-X GA Skupina Hubergroup je trgu ponudila okoljsko prijaznejši premaz s funkcijo vodne bariere, to je Hydro-X GA. Novi premaz izhaja iz obstoječe oziroma nadgrajene sestavne zasnove premazov na vodni osnovi, v embalažni industriji pa embalaži zagotavlja učinkovit vodno obstojni in razmejitveni sloj. Zaradi navedenega novi premaz odpravlja potrebo po laminiranju embalaže z razmejitveno in vodoodporno PE folijo. Tako enostavno preidemo iz proizvodnje laminatno strukturirane embalaže v bolj čisto monostrukturirano. Še posebej dobrodošla prednost pa je, da se papirna embalaža z novim pregradnim premazom lahko reciklira po že uveljavljenem sistemu recikliranja papirja. Poleg tega je prehod iz običajne laminirane embalaže v papirnato z novim pregradnim premazom Hydro-X GA tudi bolj stroškovno učinkovita in nenazadnje okolju prijaznejša strategija. Novi premaz lahko uporabimo za premazane in nepremazane papirje. Primeren je za živilski in tudi neživilski embalažni sektor. Živilski embalaži oziroma vsebini s svojo vodno obstojnostjo zagotavlja daljši rok uporabe. Še posebej je primeren za izdelavo embalaže za živila, ki so občutljiva za vlago, kot so sladkor, moka in podobno. Ključne lastnosti oziroma prednosti uporabe novega premaza Hydro-X GA: za aplikacijo potrebujemo zgolj dodatni peti barvni ali lakirni agregat, z njegovo uporabo se bistveno izboljša možnost klasičnega recikliranja številnih tiskovin, z njim lahko izvajamo aplikacije, ki navadno v embalažni proizvodnji potrebujejo laminacijo s PE folijo, nižji materialni stroški, krajši izvedbeni čas v primeru izvedbe aplikacij embalaže, ki je prej zahtevala laminacijo PE folije; tega procesnega koraka ni več, celotni stroški izdelavi končnega embalažnega izdelka so nižji, pri čemer je funkcija vodne odpornosti tehnično več kot zadovoljiva. Več informacij na www.hubergroup.com. Novi vodoodporni premaz Hydro-X GA je novost za embalažno industrijo, tako za živilski kot tudi neživilski sektor. www.grafi car.si Xeikon predstavil dva nova vstopna modela Xeikon je trgu ponudil dva nova stroja za digitalni tisk etiket, to sta Xeikon CX30 in Xeikon CX50. Predstavljata šesto Xeikonovo platformo naprav, ki je zasnovana na lastni uveljavljeni tehnologiji Cheetah 2.0. Sistema Xeikon CX30 in Xeikon CX50 sta tehnološko primerljiva z obstoječima osnovnima modeloma Xeikon 3030 REX in Xeikon 3050 REX, zasnova je podobna kot pri naprednih modelih Xeikon CX300 in Xeikon CX500. Oba nova stroja sta posebej namenjena srednje obsežnim opravilom digitalnega tiska etiket, to pomeni tisku obsega od 20.000 do 40.000 kvadratnih metrov. Posebej primerna sta za produkcijo etiket za farmacevtsko in živilsko industrijo. Več informacij na www.xeikon.com. 25 aktualno Koledar dogodkov sejmi, simpoziji, forumi ... www.graficar.si junij 2021 CCE International 2021 (sejem) torek, 22. junij 2021—četrtek, 24. junij 2021 München (Nemčija) InPrint München (sejem) torek, 22. junij 2021—četrtek, 24. junij 2021 München (Nemčija) ICE Europe (sejem) torek, 22. junij 2021—četrtek, 24. junij 2021 München (Nemčija) EmbaxPrint (sejem) ponedeljek, 28. junij 2021—sreda, 30. junij 2021 Brno (Češka republika) september 2021 Online Print Symposium (simpozij) torek, 14. september 2021—sreda, 15. september 2021 München (Nemčija) Grafima (sejem) sreda, 22. september 2021—sobota, 25. september 2021 Beograd (Srbija) Fachpack (sejem) torek, 28. september 2021—četrtek, 30. september 2021 Nürnberg (Nemčija) oktober 2021 Fespa (sejem) torek, 12. oktober 2021—petek, 15. oktober 2021 Amsterdam (Nizozemska) IFRA expo (sejem) sreda, 13. oktober 2021—četrtek, 14. oktober 2021 Berlin (Nemčija) 26 barvni geslovnik Marko KUMAR 3D-pojmovnik Deja MUCK Univerza v Ljubljani tipografski geslovnik Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani terminološki slovar Buzzword Buster Matic ŠTEFAN odgovorni urednik revije Grafi čar Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani Geslovnik Grafi čno izrazoslovje www.grafi car.si R evija Grafi čar na spletu ponuja različne geslovnike oziroma pojmovnike. Njihov namen je defi nirati slovensko strokovno izrazoslovje grafi čne dejavnosti. Ponujamo jih tudi v tiskanem delu z izborom naključnih terminov vseh spletno objavljenih izdaj. BELA SVETLOBA (White Light) Svetloba, ki teoretično z enako jakostjo emitira vse valovne dolžine vidnega spektra. Realno tega ne zmore skoraj noben primarni svetlobni vir. www.grafi car.si POGODBENO ZAVEZUJOČ POSKUSNI ODTIS (Contract Proof) Barvna odtisnjena upodobitev slike tiskovine, narejena s fi lmov oziroma rastrske predloge (danes tudi potrjevanje 1-bit TIFF-dokumentov prek ekranskih predoglednih potrditevnih sistemov), ki bodo uporabljeni za izdelavo tiskovnih form. Ko jih naročnik podpiše, pomenijo osnovo pogodbe. www.grafi car.si AKCIDENČNA PISA V A (glyphic, decorativ, display) Črke posebnih oblik, npr.: votle, črtkane, črtane, okrašene, osenčene, podvojene ali še večkrat pomnožene poteze, šablonizirane idr.; glej tudi dekorativna pisava, pisava za naslove. www.grafi car.si geslovnik Posamezni izvor svetlobe Aurora T256 s štirimi kasetami po 100 plošč. Hitrost do 72 plošč na uro. Aurora T256 s kaseto za 100 plošč. Hitrost do 72 plošč na uro. Square Dot imaging Visoka produktivnost Za prodajo in tehnično podporo se obrnite na podjetje GPS Group. Uradni distributer Lucky Huaguang Graphics Co. skupaj z distribucijo opreme proizvajalca Amsky Technology Co.. Tehnične informacije