Peter Stefanoski MOTIVACIJSKI INTERVJU Motivacijski intervju bi lahko predstavil samo kot eno izmed možnih tehnik pri strokovnem delu z ljudmi, ki imajo težave zaradi uživanja drog. Vendar je podrobnosti te tehnike mogoče spoznati v knjigi W. R. Millerja in S. Rollnicka (prevod v sloven- ščino je pred izidom), hkrati pa so v knjigi J. G. Barberja na kratko povzeta osnovna načela za vodenje strokovnega dela po tej tehniki. S tem člankom bi želel opozoriti predvsem na pomembne paradigmatske premike, ki jih uporaba te tehnike neopaz- no vnaša v načrtovanje strokovnega dela na tem področju obravnave težav, povezanih z drogiranjem. O drogah in drogiranju je že veliko zapi- sanega, zato bi dodal samo nekaj posebno- sti za poznejše lažje razumevanje metod motivacijskega intervjuja. V kontekstu mo- tivacijskega intervjuja je drogiranje ena od oblik vedenja. Ni pomembno, ali pojmu- jemo drogiranje kot bolezen, življenjski stil, razvado, greh... Dejstvo je, da ga lahko ob- ravnavamo kot vedenje. Vedenje je mogoče spreminjati in motivacijski intervju je us- merjen v spodbujanje procesov spreminja- nja vedenja. Motivacijo za drugačno drogi- ranje ali prenehanje drogiranja moramo iskati na istem mestu, odkoder izvira mo- tivacija za drogiranje. Dejstvo je, da bi bilo treba zaradi samega učinka droga večino drog razmeroma dolgo in redno jemati, da bi se razvila »odvisnost«. Socialni, odnosni kontekst, v katerem se droge jemljejo (ritu- ali, skrivnosti...), pa zagotavljajo tisto odnos- no vrednost praks drogiranja, zaradi katerih smo se pripravljeni »učiti« biti zadeti. Motivacija ni neko stabilno stanje. O ne- spremenljivosti motivacije bi sicer lahko govorili v primeru temeljnih vrednostnih življenskih orientacij, pridobljenih skoz socializacijo, ki pa so, če že nastopijo kot problematične, bolj stvar psihoanalitičnega diskurza. Motivacija o kateri govorimo, pa se spreminja v odvisnosti od časa in situa- cije. Če poskušamo pojem motivacije opre- deliti kot stanje, potem lahko rečemo, da je to notranje stanje, povzročeno od zunaj (Miller, Rollnick 1991: 15). Prochaska in Di demente (po Miller, Rollnick 1991: 15; MacDonald, Patterson 1991: 140; Hagman 1997: 76, Barber 1997: 33) poskušata s svojim transteoretskim mo- delom predstaviti motivacijo na bolj dina- mičen način. Faze v spreminjanju — indife- rentnost, preudarjanje, pripravljanje, ukre- panje in vzdrževanje {pre-contemplation, contemplation, preparation, action, main- tenance-, poslovenjeni izrazi so povzeti po Barber 1997: 33) — si sledijo v krožnem plesu. Ko nas začne nekaj motiti, se lotimo preudarjanja, ocenjevanja te motnje. V tej fazi smo odprti, motivirani za tiste oblike pomoči, ki nam pomagajo na čim manj og- rožujoč način oceniti »motnjo« in njen vpliv na naše življenje. V fazi pripravljanja posa- meznik testira svoje možnosti in sposobno- sti. Posameznik zbira informacije o možnih potekih spreminjanja. Ko se določi za dolo- čen način, pričakuje v fazi ukrepanja pri- merno mero podpore za udejanjanje svoje zamisli. To so lahko zelo direktivno vodene tehnike, ali pa tudi emocionalna podpora. Ko se mu to posreči, je v fazi vzdrževanja, kjer je »delovna« tema ohranjanje in nadgra- jevanje doseženega. Pomembna faza v pro- cesu spreminjanja je tudi povrnitev v staro stanje (relaps). Naloga strokovnega delavca 287 PETER STEFANOSKI je, da spodbuja prepoznavanje »dobrih« stvari, ki so se zgodile pred povrnitvijo v dobro stanje in so bile posledica spremi- njanja vedenja. Povrnitev v staro stanje (in nasploh krožnost faz spreminjanja) je del posameznikovega oblikovanja strategije iskanja načina uspešnega spreminjanja. Posamezniku so v različnih fazah spre- minjanja potrebne različne oblike strokov- nega sodelovanja. Oblike strokovnega dela morajo slediti fazam spreminjanja. S stro- kovnimi tehnikami in metodami lahko pospešimo ali zavremo dinamiko spremi- njanja. Za strokovnega delavca je zato po- membno, da zna oceniti, v kakšni fazi je posameznik, in temu prilagoditi vsebino strokovnega dela. Čeprav govorim o nujno- sti »slediti fazi spreminjanja«, pa je strokov- no delo ravno zaradi tega izredno »aktivno«. Posameznika, s katerim se ukvarjamo, ne »pasiviziramo« z vsiljevanjem svojega »ur- nika« sprememb, ampak ga spodbujamo k aktivnemu preskušanju in reflektiranju svojega spreminjanja in odločanja o nadalj- njih korakih v spreminjanju. Motiviranost za spremembo ni stvar osebnostne strukture. Je stvar odnosnega koncepta, v katerem se nahaja. Strokovni delavci smo del tega koncepta in smo tudi zato odgovorni za tisto, kar počnemo, in so- odgovorni za tisto, kar se dogaja s posamez- nikom v stiski. Miller trdi, da nemotivirane stranke ni, tako kot ni nemotiviranega kupca (Miller, Rollnick 1991:19). Res pa je, da obstajajo ljudje, ki ne bodo nikakor ho- teli narediti tistega, kar hočemo mi. Odgo- vornost strokovnega delavca je, da s svojim delom ne okrepi nasprotovanja spremem- bi, da preprečimo, da se pomembnost po- sameznika dvigne, ker kljubuje »strokov- njaku«. Kot rečeno: spodbujati je treba k spremembi, način in smer spremembe pa določa posameznik, ki se spreminja. Jasno je, da ne samo lahko, temveč je celo nujno, da ob reflektiranju teh sprememb podamo jasno lastno oceno o tem, kako doživljamo njegove spremembe. Predlogi, nasveti in vrednotenje strokovnega delavca niso kon- traproduktivni, dokler ima posameznik, ki se spreminja, dovolj prostora za lastne vizije spreminjanja in dokler ima strokovni de- lavec tisto stopnjo strokovne avtonomije, da lahko »aktivno« sledi posamezniku v stiski. Včasih je vizija stranke v fazi ukrepanja zelo direktivno vodenje (primer je Rugelj). V primerih, ko sem se pri strankah soočil s tako zahtevo, sem jim moral zaradi strokov- ne odgovornosti povedati, da tega ali onega ne zmorem, in jih »motivirati«, da poiščejo strokovnjaka, ki zmore. Torej: nisem jih »odpustil« ali »prepričeval« v njihovo na- pačno presojo (oz. svojo vsemogočnost), temveč sem jim sledil v njihovem razvoju ter dosledno spodbujal njihovo spremi- njanje. Osnovna teza tehnike motivacijskega in- tervjuja je, da se ljudje neprestano spremi- njamo. V obravnavi težav, povezanih z dro- giranjem, postaja v zadnjih letih čedalje bolj uporabljan »transteoretski model« (Barber 1997: 32). Iz tega modela izhaja tehnika motivacijskega intervjuja. Je oblika sveto- valnega dela, ki sledi fazam in procesom spreminjanja. »Tradicionalni« prijem v obravnavi »odvisnosti« s poudarkom na konfrontaciji zbuja odpore pri človeku v stiski in ga sili v organizacijo »obramb«. Tehnike tradicionalnega prijema so se ukvarjale s tem, kako zlomiti te obrambe, kako »premagati« človeka v stiski. Končni rezultat naj bi opravičeval sredstva, vendar je uspešnost teh tehnik omejena na razme- roma ozek krog ljudi v stiski, ki pristanejo na to. Problematičnost tradicionalnega pri- jema je v zmanjševanju posameznikovega manevrskega prostora. V primeru, da se po- sameznik prepusti vodenju po strokovnja- kovem načrtu, to ni tako problematično. Težava nastopi, če na to ne pristane. Soočen z agresivno konfrontacijo se lahko uživalec drog umakne iz svetovalnega procesa. Za- radi njegovih lastnih in strokovnjakovih dejanj se zmanjša manevrski prostor in ustvarijo pogoji za tako imenovano »samo- izpolnjujočo se prerokbo« (self-fulfilling prophecy^. Posameznik, ki ga tradicionalni prijem opredeljuje kot nekoga, ki zanika težave, ki je v »odporu«, ki ni motiviran, je z vidika faz sprememb v motivacijskem intervjuju obravnavan kot posameznik v fazi indife- rentnosti. Temu primerno se oblikujejo skupne dejavnosti in usmerja svetovanje. Napredovanju skoz posamezne faze sledi 288 MOTIVACIJSKI INTERVJU Sprememba tehnik dela. Motivacija torej ni osebnostna lastnost, temveč se spreminja glede na čas in situacije. V praksi se ne mo- remo srečati z »nemotiviranim« posamezni- kom, kar pomeni, da je mogoče z vsakomer načrtovati strokovno sodelovanje in doseči napredek. Jasno pa je, da mora biti napre- dek v prvi vrsti merjen z vidika zviševanja stopnje socialne kompetence in šele v drugi z vidika uživanja drog. Navadno sta socialna kompetenca in drogiranje povezani. Višja ko je stopnja socialne kompetence, večja je verjetnost, da bo drogiranje posamezniku povzročalo manj težav (ali v »idealnem« pri- meru, da se ne bo drogiral). Osnovni cilj motivacijskega intervjuja je spodbujati spreminjanje. Tehnika motiva- cijskega intervjuja povzema po transteo- retskem modelu spreminjanja idejo, da je ena od glavnih ovir pri spreminjanju ambi- valenten odnos do dejavnosti, ki povzroča težave. To je tudi ena od značilnih potez »odvisnosti«. Naloga strokovnega delavca je zato zlasti spodbujanje posameznika, ki ima težave zaradi drogiranja, da se loti ocene svojega položaja, na podlagi katere bo lahko razmišljal o prihodnosti. Spreminjamo se na različne načine in iz različnih razlogov. Strokovni delavci, ki se srečujemo z ljudmi v stiski, smo pri analizi strokovnega dela vedno znova presenečeni, ko ugotavljamo, kaj vse je lahko razlog za spremembo. Hkrati smo vedno znova začu- deni, zakaj toliko ljudi vztraja v vedenjskem vzorcu, ki jim več kot očitno »škodi«. Tudi sami ljudje v stiski pogosto govorijo o svo- jem zavedanju »neprimernega«, »neuspeš- nega« itn. vedenja, vendar ga ne morejo spremeniti. Praktično vsi imamo izkušnjo s pitjem alkohola. Vendar se redko zavemo ambivalentne pozicije, ki nam je tako znana iz izkušenj pri delu z ljudmi, ki imajo težave zaradi pitja. Pitje jim hkrati nekaj prinaša in jih prikrajšuje. Zaradi naučenega prepo- znavanja škodljivosti pitja ti ljudje zelo ne- radi govorijo o pozitivnih plateh pitja. Ob spodbujanju, da o tem spregovorijo, se pogosto odzovejo z verbalno agresijo in prepričevanjem, da v pitju ni nič dobrega. Zanimiva je moja osebna izkušnja, ki jo potrjujejo tudi nekateri sodelavci, da je to slabo prognostično znamenje. Vendar se ti ljudje vključujejo v proces urejanja težav, povezanih s pitjem. Njihovi razlogi za vključitev v ta proces so sicer zelo različni. Nekateri so se resnično prestrašili za zdravje, nekateri so se želeli znebiti stal- nih očitkov bližnjih, nekateri so želeli ob- držati službo, nekateri so se želeli s tem od- kupiti za storjeno, nemalo pa je tudi takih, ki se želijo samo za trenutek umakniti in nato naprej piti »po pravi meri«. Za vse te ljudi je značilno, da se želijo spremeniti. Vendar si svoje spreminjanje predstavljajo zelo različno. Vsi ti ljudje so motivirani za spremembo. Vendar je le malo takih, ki so pripravljeni brezpogojno slediti strokov- nim napotkom in brezpogojno sprejeti cilje strokovnega dela »z njimi«. Motivacijski intervju je namenjen temu, da spodbudi spremembe. Ne ukvarja se toliko s tem, kakšna sprememba je zaželena, temveč s spremembo samo na sebi. Tisto, kar ponuja tehnika motivacijskega intervju- ja, je zagotovitev spremembe pri uporabni- ku. Vsebino same spremembe pa prepušča človeku v stiski. Vendar to ni nedirektivna tehnika (Miller, Rollnick 1991: 55). Sama tehnika je lahko zelo učinkovita, vendar moramo biti pozorni na zgornje razločke. Avtorja opozarjata, da lahko drugače to po- stane nevarno: »ko postane moč pomem- bna zaradi moči [.], se vpliv spreminja v nadzor [..], zdravljenje pa v samopoveliče- vanje terapevta«. Temeljni cilj socialnega dela, čim višja stopnja socialne vključenosti ali morda, bolje rečeno, čim višja stopnja socialne kompetence imajo na tej točki veliko skup- nega s tehniko motivacijskega intervjuja. (S »stopnjo socialne kompetetnosti« posamez- nika označujem oceno njegovega psihoso- cialnega položaja z vidika možnosti izbire med več različicami bivanja in z vidika psi- hosocialnega položaja, socialne moči, da udejani svoje zamisli, in hkrati sposobnosti, da odloča o sebi in sobivanju z drugimi.) Tako kot se stopnja socialne vključenosti povečuje s številom praktično uresničljivih (in posamezniku sprejemljivih) različic življenja in pozitivnimi izkušnjami pri ude- janjanju svojih izbir, tako se tudi »moti- vacija« povečuje ob možnosti izbire in prepričanju, da jih je mogoče udejaniti. 289 PETER STEFANOSKI Implicitno prepričanje izvajalcev motiva- cijskega intervjuja je, da se bo posameznik, ki ima na voljo več možnosti, praviloma odločil za najboljšo. Pristati moramo torej na kompetentnost človeka v stiski, da od- loča o tem, kaj je zanj najboljše. Strokovni delavci pa bi morali poskrbeti, da bi si znal posameznik ali skupina dejansko ustvariti možnost izbire. V fazi indiferentnosti je treba pomagati posamezniku, da skozi analizo težav vsakda- njika oceni pomen svojega drogiranja. To ne pomeni, da ga s tehnikami tradicional- nega prijema pahnemo v čedalje večje sti- ske. Če menimo, da je v stiski zaradi drogi- ranja, potem je naša naloga, da mu poma- gamo, da skoz refleksijo vsakdanjika to prepozna. Tu bi opozoril na dovolj znano situacijo. Starši odkrijejo, da njihov sicer uspešen otrok občasno kadi travo. Zaradi svojega prepričanja (in črke zakona) starši hočejo, da s tem preneha. Ker otrok razen tega, da mu starši »težijo«, nima drugih te- žav, se tema njihovega nesporazuma prene- se s kajenja na (re)konstrukcijo hierarhije v družini, vprašanje nadzora in podobno. Kajenju trave se začne pripisovati presežne pomene, ki imajo lahko pozneje izredno stvarne učinke. Motivacijski intervju je sicer lahko oce- njen tudi kot konfrontacijska tehnika. Od tradicionalnega prijema pa se razlikuje po tem, da spodbuja lastno ocenjevanje vsak- danjika. Posameznik, ki se drogira, ali nje- govi bližnji se konfrontirajo s težavami, s problemi, ki jih imajo, in ne s konfronti- rajočim »terapevtom«. Strokovni delavec mora zagotavljati podporo vsem tistim dejavnostim, ki pomagajo posamezniku pri ocenjevanju lastnega načina življenja in ki spodbujajo spremembo v smeri večje so- cialne kompetence. Še enkrat je treba opozoriti, da moti- vacijski intervju ni nedirektivna tehnika (kakršna je npr. Rogersova). Posameznik v obravnavi ne določa tem poljubno. Strokov- ni delavec ga namensko usmerja v spodbu- janje motivacije za spremembo. Strokovni delavec lahko zelo aktivno poseže v njegova razmišljanja in komentira ter ocenjuje po- sameznikove predloge. Pri tem pa mora oh- raniti različnost pozicij. Posameznik sam mora preskušati in se spreminjati, sam je odgovoren za izvedbo, strokovni delavec pa mu mora pomagati pri načrtovanju in oce- njevanju načinov in ciljev spreminjanja. 290 MOTIVACIJSKI INTERVJU Literatura J. G. Barber (1997), Socialno delo na področju zasvojenosti. Ljubljana: Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. G. Hagman (1997), Stages of Change in Methadon Maintenance. Journal of Maintenance in the Addictions, 1. D. MacDonald, V. Patterson (\99V), A Handbook of Drug Training. London, New York: Tavistock/ Routledge W. R. Miller, S. Rollnick (1991), Motivational Interviewing: Preparing People to Change Addictive Behavior. New York, London: Guilford press. 291