SRBKINJE IN BOLGARKE*) PRIOBČIL DR. J. T. V zgodovini srbskega naroda se blišče kakor jasni meteori ])osamezne junakinje. Slavno znana je Ljubica, soproga Miloševa, ki je v bojih za osvoboditev obvarovala srbski narod in svojega soproga poraza in zato nemara zopetnega podjarmljenja. Ko so se namreč Srbi po Takovskem uporu (1815.) v Ljubički bitki že umikali in jiii je Čaja-paša hudo stiskal ter je knezu Milošu že upadal pogum, stopila je Lju- bica, ki je spremljala svojega soproga v boju, z golim mečem pred plašljivce in je zaklicala svojemu obupajočemu soprogu : ..Maraš li priti pod moj predpasnik ?c Ta nastop je navdušil može — sram jih je tudi bilo — in bojevali so se junaško, da bi popravili svojo malodušnost. S])loh je Srbkinja pogumna, jja tudi strastna, kakor kažejo mnogi zgledi. V nekem takem slučaju je šlo rajnkemu kra- lju Milanu skoraj za življenje. Ko je nam- reč 22. okt. 1882. kralj Milan, vrnivši se s potovanja, šel po navadi v stolno cerkev k zahvalni maši, stopila je izza stebra vdova jelena Markovičeva, koje mož je bil 1, 1877. kot upornik ustreljen, ter je ustre- lila s samokresom v kralja, ali ga ni zadela. * *) To karakteristiko sem posnel, deloma doslovno, po zanimivih in, kolikor je nestrokovnjaku mogoče pre- sojati, objektivnih podatkih v Umlauftovi >Rundschau«, 7. zv. Ker je ta časopis slovenskim bralkam menda manj pristopen, jim upam s tem malo ustreči. Če se to upanje vresniči, prinesem še tamcšnjo označbo Rumunk, Grkinj in Turkinj, ^ 149 Zlasti rade ovijajo srbske narodne pravljice in pesmi svoje poetične vence okrog sivega zidovja starih gradov, ohra- njenih in razpadlih. Sezidanje velikega, zdaj razrušenega grada na hribu blizu Ripanja (južno od Belgrada) |)ripisuje na- rodna i)ripovedka „prokleti" Jerini, soprogi krutega Brankovića. Druga pripovedka proslavlja gospo jelo, soprogo Prijezde, Skalaškega graščaka, ker je združena z možem skočila čez obzidje grada v Moravo, da bi ne prišla živa Turkom v roke; grad se je bil dolgo ustavljal Turčinu z junaško obrambo, ali sovražniki so drli zdaj po l)odzemskem hodniku vanj. Srbkinja ljubi svojo domovino goreče in navdaja jo izrazit narodni ponos ; zato Se dandanes nosijo mnoge žene tudi iz najboljših krogov slikovito, dragoceno, a tudi drago narodno nošo : na glavi ozko, čepici podobno pokrivalo, nakičeno s ce- kimi ali biseri ; nadalje posebne vrste jopič iz baržuna ali adasa, ki je na prsih odprt in ima obsežne rokave, ki se zlasti od komolca nav^zdol razširjajo ; pod tem jo])ičem se nosi kot nekak „fišii" — svilena ruta ; tudi krilo je svilnato. Pripovedke in pregovori označujejo duh narodov. Po srbski narodni pripovedki je živela v turški dobi blizu sela Djep, ne daleč od Dupljanskega mosta (v južnem kotu Srbije) mati s svojo hčerjo. Hčerka pere ob Moravi perilo ; kar ji zakliče mati, naj hitro beži, češ Turki prihajajo. Hčerka pa se je na tihem veselila, da postane Turkova ljuba, in je ostala. Razjarjena mati prekolne deklico in okolico : naj se izpre- menita v kamen — to so tudi zgodi ! Res se še vidi tam skalnat lik, iz daljave po- doben dekletu; ljudstvo ga imenuje: dek- letov („momin") kamen. V gnevu se Srbkinja malo briga za to, da s krepkimi in zabeljenimi izrazi krši edketo. Jeziček ji teče ko mlinsko vreteno in na vse strani prše psovke in zmerjavice, ki jih ne dobiš — natisnjenih ! ... To je že tako . . . Kar nevarna pa je ljubosumna Srbkinja. Strupeno zaseganje, ki se mu često pridruži tudi delovanje nohtov in pesti, preganja neusmiljeno obtoženca ali obtoženko. Če je grešnik zakonski mož — kako se mu zabeli vsaka žlica njego- vega obeda! Gorje pa ženskemu bitju, ki je krivo ljubosumnosti ! Ljubosumna postane Srbkinja hitro ; saj ima visoko mnenje o svoji le])oti in to navadno po pravici. Mlade so lepe, tudi še v poznejših letih vidiš Srbkinje prav postavne. V mladosti je Srbkinja skoraj vedno vitke rasti, pozneje se je rada prime malo razkošna debelost. Pri kmeticah se to sicer skoraj nikdar ne primeri, ker opravljajo najtežja dela. Kljub južnemu značaju dobiš mnogo Srbkinj z najlepšo belo poltjo ; seveda je brunetk mnogo. — Na človeka, ki je zrasel na severu, delajo te žene poseben, pa prijeten vtis z buj- nimi, izvečine črnimi, pa tudi rujavimi lasmi, s temnimi zgovornimi očmi, ki jih obsenčavajo goste obrvi, s pravilnim obra- zom in živahnim temperamentom.'-') Kot gospodinja in mati je Srbkinja kar vzorna. Iznenadi nas lep red in čednost v vsem gospodinjstvu. Srbkinja-mati je zelo brižna za uspešen razvoj svojih malčkov in gorje mu, ki bi kakemu razposajenemu paglavčku skrivil las I Ena malih na])ak Srbkinje je — kakor tudi inih sosester — nagnjenost k onim ženskim prepirčkom, neizogibnim intrigam, ki jih moški imenujejo zaničljivo „ženska posla" . . . Izrecno pa se mora pohvaliti njih gostoljubnost v najboljšem pomenu besede. Srbi so na glasu kot najponosnejši izmed Jugoslovanov. Ta ponos se morebiti razteza bolj na ženske kakor na moške, kajti niti v Belgradu, niti v Nišu niti dru- god ne gredo srbska dekleta za dekle v *) žal, da ne morem tu pokazati podobe krasne Srbkinje — po fotografiji — ki jo ima moj izvirnik. službo. Ženske služkinje so vseskozi ino rodke. Ta ponos se prilično })revrže v trmo in upornost proti — soprogu. Zato ločitev zakonov ni redka. Živa fantazija in nedostatek pouka rodi zlasti pri ženskah nižjih slojev praznover- nost, ki jo razne „babe", ciganke itd. vrlo izkoriščajo. Stališče srbske žene v hiši je različno po socialnem stanju hišnega gospodarja in po rodu. V višjih in srednjih slojih ima žena veljavo kakor v Evropi v obče. Pri kmetih nosi žena večino bremen ; v so- glasju s tem je običaj, da se tuintam kupi*) deklica, ki so si jo starisi zbrali za ženo sinu, često še le napol doraslemu; redkeje jo v medsebojnem sporazumljenju ljubimec — ukrade („otmica"). II. Bolgarke, dasi tudi Slovanke, se vendar v svojem tipu razlikujejo bistveno od Srbkinj. Bolgarke imajo bolj inteligentne ko lepe obraze ; ponašajo pa se kakor Srbkinje z bujnimi lasmi, ne dičijo jih samo polne kite in goste obrvi, ampak včasih tudi temna senčica — pod nosom in nežne kocin^ice na spodnjem delu — ušesec. V družabnih in etičnih nazorih se skladajo Srbkinje in Bolgarke ; le redkeje se udajajo zadnje zabavljanju in manj trdno se drže starih šeg. Po osvobojenju se je razširila pod vplivom došlih tujk prava in — to pristavimo mi — lažieleganca ; dan- danes že skoraj ni mestne gospe, ki bi ce še oblačila v narodno nošo. Po nekod se nosijo tudi po turško, pa brez pajčolana. *) Kolikor je nam znano, ta trditev, vsaj glede kraljevine .Srbije, ne stoji. Avtor je menda mislil na darove, ki jili o poi oki daje ženin, oziroma njegovi ro- ditelji, nevesti. To je morda še ostanek nekdanjega ku- povanja. V stari Srbiji, n. pr. na Kosovem pa zares „ku- puje" mladenič deklico t. j. on daje denar za nevestino prijjremo, balo. Ta ..cena" znaša sed.ij — po sporazumu z vladiko — 500 turš. grošev za dekle. Nekdaj je znašala ta „cena" mnogo več, za lepo dekle 1000 do 2000 grošev. Prim. ,,IVuča i život na Kosovu", Brani- slav Nušić, „Kolp" I, 9, Op. ur. — Raznovrstnejša, pestrejša in zato sliko- vitejša je noša krasotic na deželi. Bar\'e menjavajo zelo, v tej pokrajini je kratko krilo črno, tam snežnobelo, tam temno- modro, drugje zeleno ali rumeno itd. Po- leg tega krila nosijo še brezrokaven jopič in bogato okrašen predpasnik. Pasove imajo zelo široke, iz usnja ali drugega blaga, često s srebrom vdelane. Na glavi nosijo rute, deklice so navadno gologlave. Tudi turško pokrivalo se vidi ob mejah. Razen nakit se naobesi okrog vratu in drugod, da kar cinglja : srebern, zlat, denar, korali, steklene krogljice itd. Prav izvirne so me- dene zapestnice kmetic v okolici Sredca : „oblika in velikost tega nakita spominja na predhistorične najdbe." Uhani in prstani se nosijo povsod. „Veljava žene v hiši je sploh večja kakor pri vseh ostalih orientalskih naro- dih." Bolgarka je pomočnica svojemu možu ; njena naloga je skrb za hišo, otroke, ži- vino, jed in obleko. Največja hvala se ji izkaže, če se prizna, da je dobra gospo- dinja. — Nenavaden je samostojen in siguren nastop žen iz nekaterih krajev Bolgarije in Macedonije. Ker so možje kot vrtnarji, zidarji, tesarji, pastirji itd. često več let z doma, gospodarijo doma žene. Nasproti tujcem se vedejo kmetice naravno in ne- boječe. Vse so resne, delavne postave, ki' jim skrb za gospodinjstvo ne pripušča se udajati lenobi. Le v pretežno turških krajih pride žena lahko v zadrego, je molčečna in se prikaže malokedaj. Zanimive so potomke (najbrž) starih Pečenegov, torej nebolgarke, zlasti okrog Varne. „Svezi, rudečelični obrazki z očmi, ki dajo jasno spoznati ogenj prikrite strast- nosti, gibčnost teh malih osebic ... to dela te naše božje sestre prav mikavne. Kakor govori ustno sporočilo, imajo — prav mehka srca." Vkljub raznim oprav- kom veljajo kot manj pridne kakor Bol- garke. Tudi gledajo baje manj na snago. 151 „Kakor Grkinje ob Črnem morju imajo navado, da mečejo nesnago, če jih nikdo ne vidi, le za nekaj hiš dalje, ako mogoče pred vrata kake dobre — prijateljice." Pri vseh krščanskih narodih na Bal- kanskem polotoku nahajamo žene junaki- nje. Narodne pesmi pojo o hrabrih haj- dukinjah. 152