Ventil 3 / 2023 • Letnik 29 194 IZ PRAKSE ZA PRAKSO Obstaja veliko razlogov, zakaj so nova hidravlična olja onesnažena ali ne ustrezajo specifikacijam. Na- štejmo jih le nekaj: kontaminirani sodi in druga em- balaža, kontaminacija olja v že odprti embalaži in na- pačno označevanje embalaže. Ljudje smo nepopolni in delamo napake. Nekateri dobavitelji si marljivo prizadevajo izboljšati notranje procese in zmanjšati te težave. Na žalost to ni dovolj in za to smo kot upo- rabniki maziv, odkrito povedano, sami krivi. Dobavi- telji maziv se bodo odzvali na povpraševanje trga. Če zahtevamo čistejša maziva, jih bodo zagotovili [1]. Na začetku bo cena višja, ko pa bo izboljšana či- stost postala norma, se bo cena stabilizirala. Na nas je, da izvedemo analizo stroškov in koristi ter ugo- tovimo, ali bi bila dodatna cena na enoto bolj čiste- ga olja ugodnejša od stroškov opreme za filtriranje, testiranja, delovne ure, porabljene za čiščenje olja, ali stroškov izpada proizvodnje in zmanjšane zane- sljivosti. Upali bi si trditi, da v skoraj vsakem primeru bolj čisto olje odtehta višjo ceno [2]. Kako maziva postanejo onesnažena? V vsakem proizvodnem procesu nastane določena količina odpadkov. Večina teh ostankov je dovolj majhnih, da se prenesejo v zrak in najdejo pot v stroje in izdelke, pa naj gre za cement, hrano, ko- vinske sode ali druge izdelke. Tudi pri mazivih ni nič drugače. Surova nafta, pridobljena iz zemlje, je onesnažena z delci in drugimi onesnaževalci. Ko napreduje skozi proces rafiniranja, postane »čistej- ša« tekočina. Filtriranje je sicer del procesa rafiniranja, vendar se postavlja vprašanje, koliko in do katere stopnje se izvaja. Tudi če bi rafineriji uspelo doseči in vzdr- ževati pogoje, v katerih ne bi bilo vdora delcev, se bazna olja nato naložijo v železniške vagone, avto- cisterne ali cisterne na krovu morskih ladij in tedaj gredo stvari lahko v neželeno smer. Katere metode se trenutno uporabljajo za zaščito pred onesnaženjem z delci? Ne pozabite, da nismo še niti začeli razpravljati o onesnaženju z vodo ali z drugimi mazivi. Lahko se vprašamo, kakšen nadzor čistoče je v me- šalnicah maziv? Kakšna je strategija za oddušnike v rezervoarjih za shranjevanje baznih olj? Ne smemo spregledati čistosti aditivov, saj ne pomaga ohranja- ti čistih baznih olj in jih nato onesnažiti z manj čisti- mi aditivi. Olja zmešamo v mešalni posodi (kotlu). Ali je bila mešalna posoda pred mešanjem izprana s čistim baznim oljem? Ali je ustrezno zatesnjena. Kaj pa sámo mešalo? Kakšen je zrak v mešalnici? Kako je s filtriranjem olja, preden ga nalijemo v končno embalažo? Kakšna je čistost embalaže, v katero polnimo olja? Proizvodnja sodov je sesta- vljena iz brušenja in varjenja, ki ne ustvarja le kovin- skih delcev, ampak skoraj zagotavlja, da bodo delci prišli v kovinske sode. Kaj pa plastenke in plastični sodi? Katere strategije obstajajo za zagotovitev, da bo ta embalaža čista? Strokovnjaki se strinjajo, da bi morali mazivo filtrirati na vsakem koraku postop- ka, od rafiniranja do končnega pakiranja. Kako lah- ko zagotovimo, da se bo to zgodilo? Nad tem, kaj se zgodi z mazivi, preden jih prejmemo, imamo le malo kontrole, če sploh kaj. Kakšne so metode za preprečevanje vdora konta- minantov v olje med transportom z vagoni, tovor- njaki ali avtocisternami? Vidimo, kaj vse gre lahko narobe. Ne namigujemo, da se to vedno dogaja in da se bo zgodilo tudi v vašem primeru, vendar: kako ste lahko prepričani? Dokler ne zahtevate, da vaša maziva prispejo čista in suha, se to verjetno ne bo zgodilo. Zakaj bi se rafinerije, proizvajalci aditivov in mešalnice maziv Dr. Milan Kambič, univ. dipl. inž., Olma, d. o. o., Ljubljana a li je novo hidravlično olje čisto ? Milan Kambič V dosedanjih prispevkih v reviji Ventil mazanja smo onesnaženje maziv že večkrat omenili. Našteli smo vrste in izvor kontaminantov, omenili njihov negativni vpliv ter opisali način obvladovanja onesnaženja. Prav tako smo se seznanili s stopnjami čistosti in standardi za njeno podajanje. Hidravlična olja so tista skupina maziv, kjer so zahteve glede stopnje čistosti najstrožje. Zato predpostavljamo, da so sveža hidravlična olja temu primerno čista. Tokrat bomo pogledali, ali je to res. Ventil 3 / 2023 • Letnik 29 trudili ohranjati komponente za proizvodnjo čiste? Tako kot v vsaki drugi panogi obstaja pritisk za zni- žanje stroškov. Zakaj bi se mešalnice ukvarjale s fil- triranjem ali dodatnim filtriranjem olja, še posebej, če tega ne zahtevate? Prednosti bolj čistega olja Glede na doslej napisano skoraj zanesljivo lahko pri- čakujemo, da so olja, ki jih dobite v svoje podjetje, nekoliko bolj onesnažena od tistih, ki bi jih morali vgrajevati v svoje stroje. Uporabno dobo hidravlične- ga stroja oz. vgrajenih komponent lahko z uporabo hidravličnega olja z boljšo stopnjo čistosti bistveno podaljšamo. Preglednica 1 prikazuje predviden fak- tor podaljšanja uporabne dobe hidravličnega siste- ma pri uporabi tekočine boljše čistosti [3]. Na primer: če je za določen hidravlični sistem predpisana nazivna stopnja čistosti hidravlične tekočine 21/19/16, v sistemu pa je vseskozi, od vgradnje svežega olja naprej, vzdrževana stopnja čistosti 18/16/13, lahko predvidevamo, da se bo uporabna doba hidravličnega sistema podaljša- la za faktor 2. To ilustrativno prikazuje slika 1, iz katere je tudi razvidno, da je prav nadzorovanje in vzdrževanje ustrezne stopnje čistosti hidra- vličnega sistema ključnega pomena za nemoteno dolgotrajno obratovanje in podaljšanje uporabne dobe stroja. Koliko je za vas in vašo organizacijo vredno takšno podaljšanje uporabne dobe? Ste izgubili stranke za- radi zamujenih dostav? Koliko od teh je bilo nepo- sredna posledica težave, povezane z zanesljivostjo ali izpadi proizvodnje? IZ PRAKSE ZA PRAKSO 195 Preglednica 1 : Predviden faktor podaljšanja uporabne dobe hidravličnega sistema pri uporabi hidravličnega olja z boljšo stopnjo čistosti od priporočene [3] Priporočena čistost Dejanska stopnja čistosti hidravlične tekočine 21/19/16 20/18/15 19/17/14 18/16/13 17/15/12 16/14/11 15/13/10 14/12/9 13/11/8 24/22/19 2 3 4 6 7 8 >10 >10 >10 23/21/18 1,5 2 3 4 5 7 9 >10 >10 22/20/17 1,3 1,6 2 3 4 5 7 9 >10 21/19/16 1,3 1,6 2 3 4 5 7 9 20/18/15 1,3 1,6 2 3 4 5 7 19/17/14 1,3 1,6 2 3 4 6 18/16/13 1,3 1,6 2 3 4 17/15/12 1,3 1,6 2 3 16/14/11 1,3 1,6 2 15/13/10 1,3 1,6 Slika 1 : Predviden faktor podaljšanja uporabne dobe hidravličnega sistema pri uporabi hidravličnega olja boljše stopnje čistosti namesto referenčne 21/19/16 [3] 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Faktor podaljšanja (referenca 21/19/16) Stopnja čistosti hidravlične tekočine Ventil 3 / 2023 • Letnik 29 196 Nekateri dobavitelji maziv si prizadevajo zagotoviti čistejša maziva. Tisti, ki delajo tako, so rekli, da to počnejo kot odziv na zahteve strank. Več strank je svoje zahteve glede čistosti celo zapisalo v pogodbo o sto- ritvah, kar je odlična ideja. Pred uporabo sveže hi- dravlično olje filtrirajte Pri nobenem dobavitelju olj še nisem videl embalaže z oljem, na kateri bi pisalo: »Pred upo- rabo filtrirajte.« Vi ste odgo- vorni za to nalogo z vsemi po- vezanimi stroški. Vzpodbudno je, da številna podjetja, ki sem jih obiskal, pred uporabo svoja olja filtrirajo. Na žalost večina teh podjetij filtrira olje naključ- no dolgo. Lahko na primer sliši- te: »Priklopimo voziček in filtri- rajmo vsak sod eno uro, preden gre v naše rezervoarje.« Kako veste, da je ena ura dovolj ali morda predolga? Malo verjetno je, da boste olju škodili s predolgim filtriranjem, vendar bi bilo morda bolj kori- stno v tem času delati kaj dru- gega. Bolj skrb vzbujajoče je, kadar se olja ne filtrirajo dovolj dolgo in se v opremo vlije uma- zano olje. Brez kakršnega koli štetja delcev lahko le ugibate, kako dolgo naj se vaša olja fil- trirajo. Z nekaj izjemami se olja ne smejo uporabljati brez filtraci- je. Potrebni čas filtriranja olja se precej razlikuje glede na za- četno stopnjo čistosti maziva, beta vrednost filtrskega ele- menta, pretočne količine črpal- ke in potrebne stopnje čistosti olja za določen namen upora- be. Vrednosti te preproste izboljša- ve v vašem programu mazanja ni mogoče preceniti. Pregle- dnica 1 in slika 1 prikazujeta po- tencialno podaljšanje uporabne dobe hidravličnih sistemov, ko se poveča čistost hidravličnega olja. Zaključek Vse, kar smo opisali, je pove- zano samo z enim parametrom stanja olja – njegovo čistočo. Vendar je treba upoštevati tudi vsebnost vlage, možnost kon- taminacije z drugimi mazivi, napačno označena maziva in maziva, ki niso v skladu s spe- cifikacijami. Kako dolgo ste pripravljeni sedeti v restavraciji in čakati na naročilo? Kolikokrat boste sprejeli odgovor, da naroče- no prihaja, preden vstanete in odidete ter se verjetno ne bo- ste nikoli vrnili? Ali menite, da so vaše stranke kaj drugačne? Kako pogosto si lahko privošči- te zamudo datumov dobave? Koliko teh zamujenih dobav je posledica okvare opreme? Ve- čino teh okvar je mogoče pripi- sati obrabi opreme in okvaram, ki jih povzročajo delci v olju. Ne pozabite: novo olje ne po- meni čistega olja. Obstaja ve- liko podjetij, vključno z vašimi konkurenti. Čeprav se morda sliši neverjetno, je lahko čistost maziv v nekaterih primerih re- snična konkurenčna prednost, še posebej, če imate proak- tiven pristop, ki ohranja vaša hidravlična olja in stroje v zelo čistem stanju z ustreznim spre- mljanjem stanja. Viri [1] M. Kambič, “Proizvodnja hidravličnega olja boljše stopnje čistosti,“ v Slotrib 2012, Ljubljana, 2012. [2] L. Green, „Don’t assume “New” hydraulic oil is clean,“ Noria Corpo- ration, 31. 8. 2022. [El- ektronski]. Available: https:/ /www.machinery- lubrication.com/Articles/ Print/31436. [3] M. Kambič in V. Tič, „Vpliv kontaminantov na izmer- jene stopnje čistosti hi- dravličnih tekočin,“ v 7. industrijski forum, Porto- rož, 2015. IZ PRAKSE ZA PRAKSO OPL avtomatizacija, d.o.o. Dobrave 2 SI-1236 Trzin, Slovenija Tel. +386 (0) 1 560 22 40 Tel. +386 (0) 1 560 22 41 Mobil. +386 (0) 41 667 999 E-mail: info@opl.si www.opl.si automation