IX. LETNIK MAREC Cena 30 par ali 30 S din 3. ŠT. SktfPttOST GLASILO SZDL LJUBLJANA MOSTE-POLJE Zbori volivcev kdaj, kje, kako info čem? Predsedstvo občinske skupščine Ljubljana Moste-Polje in izvršni odbor občinske konference SZDL sta nedavno tega izdala navodilo o poteku zborov volivcev in zborov delovnih ljudi, ki naj bi bili sklicani v marcu. Iz navodila povzemamo bistvene ugotovitve: Zbori volivcev in zbori delovnih ljudi bodo sklicani od 1. do 10. marca 1968 po predlagani teritorialni razdelitvi zborov. Zbore volivcev sklicuje predsednik občinske skupščine Ljubljana Moste-Polje, zbore delovnih ljudi pa predsedniki DS. Na teh zborih se bodo volivci seznanili s programom družbenega razvoja in proračuna občine za leto 1968 ter s programom razvoja in finančnim načrtom krajevnih skupnosti. Veljavni predpisi namreč določajo, da morajo volivci razpravljati o osnutku družbenega načrta in proračuna občine pred njegovim sprejetjem v skupščini in kar je še pomembnejše, da dajo svoje predloge in pripombe nanj. Za dnevni red zborov volivcev in zborov delovnih ljudi je predlog naslednji: 1. izvolitev organov zbora (delovno predsedstvo), 2. razprava o programu druž- benega razvoja in proračuna občine za leto 1968, 3. razprava o finančnem načrtu mesta Ljubljana za leto 1968, 4. - program dejavnosti in finančni načrt krajevne skupnosti za leto 1968, oziroma letno poročilo o poslovanju delovne organizacije (za ZDL), 5. poročilo o sklepih zborov volivcev in zborov delovnih ljudi, predlogi in pritožbe ob-čanov-volivcev. Gradivo za 2. in 3. točko dnevnega reda bodo predsedniki krajevnih organizacij socialistične zveze prejeli pravočasno. Enako bodo to gradivo prejeli tudi predsedniki sindikalnih organizacij v podjetjih. Gradivo za 4. točko dnevnega reda bo pripravil svet krajevne skupnosti. Priporoča se Svetom krajevne skupnosti, da razmnoženo gradivo o četrti točki dnevnega reda pravočasno pošljejo vsem volivcem. Gradivo za 5. točko dnevnega reda bodo odborniki prejeli skupaj z drugim gradivom. Od 25. do 29. februarja bo sklican KLUB ODBORNIKOV zaradi dogovora glede razlage družbenega načrta in proračuna. Spričo pomembnosti sestanka kluba odbornikov je potrebno, da se ga udeleže vsi odborniki. V navodilu se še posebej apelira na odbornike, da v dneh sklica zborov volivcev in zborov delovnih ljudi ne načrtujejo kakih daljših potovanj ali drugih nalog, ki bi jih ovirale da sc ne bi mogli udeležiti svojega zbora. Mimo tega naj omenimo, da sc novoizvoljeni odborniki v večini primerov svojim volivcem še niso predstavili. Ker je zapisnik edini dokument, ki lahko služi za obdelavo in spremembo osnutka družbenega načrta kakor tudi za obdelavo drugih točk dnevnega reda, je nujno, da se le-ta na zboru vestno vodi. Sprejeti sklepi naj bodo v zapisniku izoblikovani jasno in razumljivo. Vsebina: Izračun stanarine -str. 2 Kemična tovarna - str. 2 Družbeni načrt - str. 3-10 Učni uspeh na šolah vi.polletju - str.II Športni dogodki-str. 12 V marcu nadomestne volitve Z odlokom občinskega zbora in zbora delovne skupnosti občinske skupščine Ljubljana Moste-Polje so razpisane nadomestne volitve v mesecu marcu letos. Občinska skupščina je namreč po 119. členu zakona o volitvah odbornikov sprejela odpoved mandata nekaterih odbornikov. Nadomestne volitve za občinski zbor v 5. in 23. volilni enoti bodo v nedeljo 24. marca. Peta volilna enota, v kateri je iz zdravstvenih razlogov vrnila mandat odbornica Stanislava FLORJANČIČ, obsega naslednje ulice: Ob železnici — hišne štev. 1, 2 in 3, Partizanska cesta od hišne štev. 28—29 do konca in Vide Pregarčeve ulica od hišne štev. 10—11 do konca. 23. volilna enota, v kateri je vrnil mandat Ciril ŽUPANČIČ, obsega Spodno in Zgornjo Besnico, Janče, Vnajnarje, Gaberje, Tuji grm, Dolgo brdo, Prežganje, Mali vrh, Javor in Ravno Brdo. Nadomestne volitve v zbor delovnih skupnosti v 4. volilni enoti, ki obsega delovne organizacije ln-dos in Slovenija ceste, bodo v petek 22. marca. V tej volilni enoti je vrnil mandat Ivan KRANJEC zaradi preobremenjenosti in šolanja na TSš. Staro ob novem Samo siv dim. ki se iz zmajanega dimnika leno suklja v sivino zimskih dni, daje slutiti, da v tej umazani stari baraki, ki sc z eno stranjo naslanja na stare nizke hiše za kasarno, prebiva star mož. Prebivalcih svetlih stanovanj v stolpnicah ga kdaj pa kdaj vidijo, kako žaga ali seka star črviv les, late ipd. Bajta zraven stolpnic in zanemarjen star mož v njej — brez elektrike, v temi in neredu. JOtufi naš Na 10. seji občinske skupščine Moste-Polje je bila osrednja točka dnevnega reda razprava o zvišanju cen kruha, ki sta ga predlagala glavna proizvajalca kruha Živilski kombinat žito in Pekarna Center ter Zavod za analize in cene Ljubljana. Mislimo, da si bodo bralci ustvarili najboljšo sliko oziroma se seznanili z upravičenostjo tega predloga, če jim posredujemo kratek izvleček bistvenih misli iz razprav o tej točki 10. seje občinske skupščine. Ing. Janez Miklavc — V zaostrenih pogojih reforme je odpadla vrsta družbene pomoči; potreba po cenenem kruhu pa je ostala. Ljubljana dobiva iz pekarskih obratov 22.000 ton kruha, od tega 56 odstotkov iz kombinata Žito, 44 % iz pekarne Center. V proizvodnji in potrošnji je na prvem mestu črni kruh, nato ostali.« V nadaljevanju je ing. Miklavc navajal razne podatke o dohodku, amortizaciji ter obrazložil predlog za spremembo cen kruhu. Omenil je, da se svet za gospodarstvo, ki je predloge pregledal, s predlagano spremembo strinja. V novih cenah naj bi bile vkalkulirane le investicije normalnega obsega. Predstavnik podjetja ŽITO -Petrovič: Sedanje cene so bile sprejete še pred reformo. Beograd, ki prodaja kruh po isti ceni kot mi, ima 7—8 dinarjev cenejšo surovino. Dvignili so se tudi stroški za osebne dohodke, goriva in električno energijo, spremenile so se obresti za poslovni sklad. V sedanjih cenah ni upoštevana akumulacija in tako nimamo možnosti niti za razširjeno reprodukcijo. Dosedanja kalkulacija ne upošteva v celoti resničnih stroškov za dostavo kruha v prodajalne. 10-letni odpis ne odgovarja fizični obrabi vozil. Vozila so popolnoma izrabljena v 4 letih. Prvotni 8-dinarski rabat v trgovini je porasel danes na 15 do 16 dinarjev. Eden od razlogov za povišanje cen kruha je tudi nujnost, da čimprej preidemo na sodobno pakiranje. Janez Lednik — Z dokumentarnim gradivom Žita se v celoti ne strinjam. Želja vsake gospodarske organizacije v zaostrelih pogojih gospodarjenja je zvišati cene. Fondi, ki jih lahko imamo kot najbolj očiten dokaz poslovanja, so se v občini v primerjavi z lanskim letom znižali za 25 %. V Žitu so se povečali za 2 %. Indeks dohodkov v naši občini je 111 %, v Žitu 127%, kar je najvišji odstotek v občinski industriji (analiza SDK). Povprečni 9-mesečni osebni dohodek v občini je 984 N din, v Žitu pa 1.188 N din (SDK). Del neto produkta za skupnost v celi panogi se je povečal (indeks 100) na 105, delež gospodarskih organizacij pa znižal na 93 (Žito); delež podjetja glede na del za skupnost se je znižal na 94, 1966 pa povišal na 104 (!). Kot važen argument navaja Žito zagotovitev sredstev za vsakdanji razširjeno reprodukcijo. To je problem vse slovenske indu-stirje, v Ljubljani pa stara podjetja predstavljajo celo večino. Res je, da podjetje Žito nima ravno lahkih pogojev dela, to pa v veliki večini velja tudi za druga podjetja. Gradivo omenja prelivanje akumulacije iz ene v drugo dejavnost kot negativno nujnost. Po mojem mnenju je prav tu tista prednost, ki jo imajo velika in močna podjetja, KOMBINATI in sploh integracija. Ne strinjam se s predlogom podjetja, ki zahteva 4-kratno paritetno razliko za beli kruh in 2-kratno za črnega. V reformnih pogojih ne moremo kar naprej zagotavljati želje po razširjeni reprodukciji. Ivo Avbelj — V analizi o upravičenosti povečanja maloprodajnih cen kruha pogrešam poročilo o organizacijskih prijemih za znižanje stroškov v kombinatu žito. Cilj reforme ni zviševanje cen, pač pa odkrivanje rezerv v podjetjih. Imam občutek, da na zviševanje cen pritiskajo podjetja, ki imajo do neke mere monopol na tržišču. Marko Osredek — Za prizadete sloje povprečje 4 % mesečnih izdatkov za kruh (4-članska družina) najbrž ne drži. Podražitev bo povzročila hud politični udarec. Žito trdi-da ima zastarelo opremo. Sprašujem, kako more biti zastarela oprema, ko smo komaj pred nekaj leti zidali to pekarno. Po 3—4 letih to ne more biti razlog za povišanje cen. Stane Keber — če danes lahko kupimo 70 kg kruha, ga ni treba dražiti, da ga bomo jutri lahko kupili samo 50 kg. Dalje: ali je res mogoče avtomobile do kraja iztrošiti v 4 letih? Zasebnik ga ima pa 10 let, pa mu dobro gre. Potem: kako si upa trgovina zahtevati pri prodaji kruha večji zaslužek kot podjetje? To je »rav-banje« delovnega človeka. Zaščititi moramo tistega, ki mu je kruh bistveni del prehrane; sem pa za to, da je beli kruh tudi po 230 din. Stane Matjažič — Dobro bi bilo imeti še podatke o cenah kruha v naših drugih mestih. Teh podatkov nimamo, vem pa, da je kvaliteta boljša. Ing. Božo Alič — želim opozoriti, da danes ne razpravljamo o končni ceni kruha, pač pa je to ena od petih predrazprav pred končnim odločanjem na nivoju mestnega sveta. Andrej Herman — Rad bi videl, da bi bila stališča jasnejša. če je podražitev upravičena — v redu. Če pa je samo en razlog proti drugim in — če sem prav razumel — analize žita navajajo celo napačne podatke, zakaj bi potem pristajali na podražitev? Predstavnik podjetja Žito — Kar je rekel tov. Keber o prevozu, ne drži. Pri nas gre za posebna vozila, ustrezajoča sanitarnim predpisom. Naša proizvodnja ni zastarela kot celota, vendar so posamezni (Nadalj. na 2. str.) Primeri za obračun stanarine Za lažje razumevanje navajamo primer, kako se obračunava stanarine za stanovanje, ki ima površino 64 m2 in je bilo točkovano s 96 točkami. X. Višina povečane stanarine za stanovanja, vseljena do 1. 1. 1960. V to vrsto stanovanj spadajo vsa stanovanja, za katera je bila stanarina določena do 1. 1. 1960. Višina povečane stanarine za ta stanovanja, ki se plačuje od 1. 8. 1965 do konca leta 1966, ne sme biti večja kot 110 % od stanarine, ki se je plačevala za ta stanovanja do 1. 8. 1965. Povečano stanarino za to stanovanje izračunamo tako, da stanarino, ki se je plačevala od 1. 8. 1955, pomnožimo z 2,1. Primer: Stanarina, ki je vzeta kot primer, je bila pred 1. 8. 1965. 4040 din mesečno. To stanovanje je bilo zgrajeno 1954 leta. Povečana stanarina za to stanovanje, ki se plačuje od 1. 8. 1965 do konca leta 1966 sme znašati največ: ST = 4040 X 2,1 = 8484 S din mesečno. 2. Višina povečane stanarine za stanovanja, za katera je bila stanarina določena po 1. 1. 1960. Za vsa stanovanja, za katera je bila stanarina določena po 1. 1. 1960, ne velja omejitev glede povečane stanarine v višini 110 %, temveč se povečana stanarina za ta stanovanja določi na podlagi vrednosti točke 1050 din. Tudi ta stanarina sc plačuje od 1. 8. 1965 in je enaka do konca leta 1966. Osnove za izračun povečane stanarine za ta stanovanja so: S = število točk, ugotovljeno pri točkovanju (podatek o številu točk je v zapisniku o ugotovitvi vrednosti stanovanja, katerega 1 izvod ima imetnik stanovanjske pravice). P = površina stanovanja (iz zapisnika o ugotovitvi vrednosti stanovanja ali iz stanovanjske pogodbe). T = vrednost točke (T — 1050 S din) A = količnik amortizacija (A = 0,02) pri 100-letni amortizacijski dobi Povečana mesečna stanarina: ST = 12 ^ 0,02 ali skrajšano: ST = S X P X 1,75 Primer: Stanovanje zgrajeno in vseljeno po 1. 1. 1960. Število točk po zapisniku o ugotovitvi vrednosti stanovanja: S == 96. Površina stanovanja: P = 64 m2. Povečana stanarina: ST = 96 X 64 X 1-75 = 10.725 S din mesečno. Ce je imetnik stanovanjske pravice plačeval od 1. 8. 1965 akontacijo, ki je bila manjša od tako določene povečane stanarine, je dolžan doplačati razliko od 1. 8. 1965 do polne poravnave. Ce je bila akontacija večja, ima imetnik stanovanjske pravice pravico do povračila razlike. RAZLIKA MED AKONTACIJO IN POVEČANO STANARINO OD 1. 8. 1965 DO 1. 1. 1966 GRE V KORIST ALI V BREME BIVŠIH SKLADOV ZA STANOVANJSKO IZGRADNJO, OD 1. 1. 1966 DO KONCA LETA 1966 PA V KORIST ALI V BREME STANOVANJSKEGA PODJETJA. 3. Polna stanarina se uredi s stanovanjsko pogodbo med imetnikom stanovanjske pravice in stanovanjskim podjetjem in se določa z enakimi osnovami za vsa stanovanja, tako, za tista, za katera je bila določena do 1. 1. 1960, kot tudi za tista, za katera je bila določena po 1. 1. 1960. Osnove za izračun polne stanarine za vsa stanovanja, ne glede kdaj so zgrajena, so: S = število točk (zapisnik o ugotovitvi vrednosti stanovanja) P = površina stanovanja T = vrednost točke (ki ostane ista, in sicer T = 1050 S din) A = količnik amortizacije (ta je v tem primeru večji, in sicer: A = 0,35). Mesečna višina polne stanarine sc računa po obrazcu: ST nova = S X T X 0,035 ali skrajšano: ST nova = S X P X 3,0625 Primer: Stanovanje, ocenjeno s 96 točkami in površino 64 m2. Višina polne stanarine: ST polna = 96 X 64 X 3,0625 = 18.814 S din mesečno. Polna stanarina pripada od 1. 1. 1966 stanovanjskemu podjetju. Razliko med povečano in polno starino pokriva v letu 1966 v celoti občina (subvencioniranje stanarine). V letih 1967, 1968, 1969 in 1970 pa se prenaša vsako leto po četrtino te razlike v breme imetnika stanovanjske pravice. Primer: A. A. Stanovanje s površino 64 m2, zgrajeno pred 1. 1. 1960, ki je v izračunu stanarine vzeto kot primer. S din mesečno Polna stanarina za to stanovanje: ST polna = 18.814 Povečana stanarina je bila določena v višini: ST = 8.484 Razlika med polno in povečano stanarino: = 10.330 Četrtina razlike med povečano in polno stanarino, ki se od 1. 1. 1967 vsako leto prenaša na imetnike stanovanjske pravice je: 10.330 : 4 = 2582,5 S din. Imetnik stanovanjske pravice bo v tem primeru takole plačeval stanarino do leta 1970: od 1. 8.1965 do 1.1.1967 8.484 S din mesečno od 1.1. 1967 do 1.1.1968 8.484 + 2583 = 11.067 S din mesečno od 1.1. 1968 do 1.1. 1989 11.067 + 2583 = 13.619 S din mesečno od 1.1.1969 do 1.1. 1970 13.649 + 2583 = 16.232 S din mesečno od 1. 1.1970 dalje 16.232 + 2582 = 18.814 S din mesečno B. Stanovanje s površino 64 m2, zgrajeno po 1. 1. 1960, za katero je v vzetem primeru izračunana povečana stanarina 10.752 S din mesečno. S din mesečno tudi za to stanovanjc je polna stanarina ST polna = 18.814 Povečana stanarina: ST ==10.752 Razlika med ponlo in povečano stanarino: = 8.062 Četrtina razlike med polno in povečano stanarino, ki od 1. 1. 1967 vsako leto prenaša na imetnike stanovanjske pravice je: 8062 : 4 = 2015,5 S din mesečno. Imetnik stanovanjske pravice bo v tem primeru takole plačeval stanarino do leta 1970: od 1. 8.1965 do 1.1.1967 10.752 S din mesečno od 1.1. 1967 do 1.1.1968 10.752 + 2016 = 12.767 S din mesečno od 1.1.1968 do 1.1.1969 12.767 + 2015 = 14.783 S din mesečno od 1.1.1969 do 1.1. 1970 14.783 + 2016 = 16.799 S din mesečno od 1. 1.1970 dalje 16.799 + 2015 = 18.814 S din mesečno Upamo, da bo to navodilo, s prikazom konkretnih primerov, pomagalo imetnikom stanovanjske pravice, da preverijo točnost izračuna višine stanarine za njihovo stanovanje in da v primerih, kadar ugotovijo napake, lahko zahtevajo, da sc jim razlike v njihovo korist upoštevajo kot vnaprej plačana stanarina. Stanovanjska podjetja v Ljubljani so izrazila, da so pripravljena pomagati stanovalcem v primeru upravičenih reklamacij. Ta obračun je uradno objavljen v Glasniku MSL, št. 8/1967 in po njemu se vrši obračun stanarine. Ali bo kemična tovarna prebrodila sedanjo krizo? Občinska skupščina Ljubljana Moste-Polje je na seji dne 22. februarja 1968 med drugim razpravljala tudi o poslovnih težavah kemične tovarne. Znano je namreč, da se je to podjetje lansko leto znašlo v izredno težkem položaju predvsem vsled neučinkovitega poslovanja in poslovnih izgub v obratu »Vulon«. Spričo tega se je tovarna obrnila za pomoč na občinsko skupščino, ki ji je že lansko leto in v začetku letošnjega leta odobrila premostitveni kredit v znesku 530 milijonov starih dinarjev za nabavo surovin in izplačila OD delavcem. Toda vse to so bile le začasne, ne pa radikalne rešitve, ki bi podjetju omogočile normalno poslovanje. Zato je sedaj izdelan sanacijski načrt, ki vsebuje naslednje zahteve: - za kritje poslovne izgube v letu 1967, 805.162.600 starih dinarjev; - za zagotovitev stalnih obratnih sredstev 471,740.100 starih dinarjev; - za dodatne investicije 349 milijonov 103.000 starih dinarjev. Vsega skupaj: 2,626.005.700 starih dinarjev. Ker ima občinska skupščina Ljubljana Moste-Polje na rezervnem skladu za leto 1968 na razpolago samo 100,000.000 starih dinarjev, bi bilo treba najeti kredit pri republiškem rezervnem skladu v višini 2,526.005.700 starih dinarjev. Skupščina je po živahni razpravi sprejela sklep, da se celotni elaborat predloži republiškemu rezervnemu skladu v preučitev in odobritev potrebnih sredstev. Istočasno bi pa kemična tovarna sklenila pogodbo o tehničnem in poslovnem sodelovanju s podjetjem Jugotekstil in splošno gospodarsko banko. Sodelovanje z Jugotekstilom je že v zadnjem času dalo lepe rezultate. Tako so namreč prvič sedaj prodali več blaga kakor so ga pa proizvedli. Zato so tudi zaloge začele počasi kopneti. Vse to daje upanje, da bo Kemična tovarna z odobrenimi posojili prebrodila sedanje težave. Skupščina je še razpravljala in sklepala o programu dela službe za komunalno urejanje stanovanjskih sosesk in industrijske cone ter je sprejela nekaj odlokov in sicer: odlok o stopnjah prispevkov in davkov, odlok o petdnevnem delovnem tednu občinske uprave, odlok o reorganizaciji občinske uprave ter finan- čni načrt sklada zdravstvenega zavarovanja komunalne skupnosti Ljubljana za leto 1968. F. F, Rdeči križ o svojih problemih Sredi februarja sta se sestala na skupni posvet izvršni odbor obžinske konference SZDL in občinski odbor rdečega križa Ljubljana Moste-Polje, da bi se pogovorili o perečih problemih krvodajalstva in še o drugih aktualnih vprašanjih. Ugotovili so, da letošnja krvodajalska akcija, ki je bila v februarju, ni bila še zdaleč tako uspešna kot lanskoletna. Med bistvene vzroke za ta neuspeh štejejo to, da člani rdečega križa niso imeli dovolj pomoči in podpore s stran ostalih družbenih dejavnikov. Posebno se to čuti v delovnih organizacijah odkar ni več občinskega sindikalnega sveta, ki bi moral uslaje-vati takšne in podobne akcije. Zastonj so vsa prizadevanja članov RK, če le-ti nimajo dovolj opore in zaslombe. Razpravljavci so izrekli nekaj kritičnih pripomb na rovaš dejavnosti Zavoda za transfuzijo krvi. Sklenili so, da bodo v najkrajšem času povabili na posvet predstavnike tega zavoda kakor tudi predstavnike zavoda za socialno zavarovanje, ker se mora razčistiti tudi vprašanje plačevanja krvi s strani krvodajalcev Nesmiselno je namreč, da krvodajalec v slučaju potrebe v bolnici plača kri. Prav tako bo treba urediti vprašanje smotrne uporabe krvi. Se so se pogovarjali o organizaciji proslave dneva žena, o izvedbi javne tribune in o sklicu zborov volivcev in zborov delovnih ljudi. JCmfi naš usakdaafi (Nadalj. s 1. str.) deli silno iztrošeni in nujno potrebni dodatnih rekonstrukcij. Kar se produktivnosti tiče, je pekarna na šmartinski cesti najproduktivnejša v Sloveniji. Njeni stroški peke znašajo 31 din, povprečje v Sloveniji pa je 35—45 dinarjev. Monopolizma ni, saj imamo v Ljubljani 3 pekarne — kvaliteta dostave kruha in prodaje pa je tudi porastla v sorazmerju s cenami. Marko Osredkar — Primerjajte se z Mariborom, ki ima za 10 din cenejši kruh, razen tega pa je tam še boljši. Predstavnik žita — Podatki o dohodkih se razhajajo. Ugotavljamo povprečen dohodek 987 N din. Polog na skladih se je povečal zaradi priključitve drugih pekarn. Razmerje med skladi in osebnimi dohodki pa se je že poslabšalo in se še slabša. Ivan Zore — Na seji Gospodarske zbornice je -sodelovalo 80 % vseh proizvajalcev kruha. Zbornica je zahteve vsestransko analizirala, preden se je odločila za priporočilo, da so zahteve za povišanje utemeljene ter naj se drži pod kontrolo pri tem P3 upošteva, da mora ta cena poleg proizvodnih stroškov vsebovati tudi ustrezno stopnjo akumulacije. Drugim vrstam kruha pa naj se cene prosto oblikujejo. Razprava se je še nadaljevala. Na koncu je skupščina sprejela predlog, da bodo v debati o tej problematiki na mestnem svetu zastopali občinsko skupščino Moste- P°' Ije tovariši Lednik, ing. Miklavc in Remec. O rezultatih te razprave bomo še poročali-Primož Pohleven Nasprotja se privlačijo. Žal, marsikdaj tam, kjer si to najmanj želimo. Skoraj po pravilu se k novim stolpnicam in blokom stisne kaka zanikrna bajta, kot da bi v senci svojih velikih sester iskala zavetje. — Fotografija je posneta nasproti bencinske črpalke na Zaloški cesti v bližini postaje milice Program družbenega razvoja in proračun za 1968 (PREDLOG) Svet za družbeni plan in finance daje občanom in članom delovnih skupnosti občine Ljubljana Mo-ste-Polje v razpravo Predlog "Programa družbenega razvoja in proračuna občine za 1. 1968« z naslednjo vsebino: I. del Analiza gospodarskega razvoja Ugotavljanje razvojnih smeri gospodarstva v občini temelji na planskih usmeritvah podjetij. Družbeno programiranje ozmoma načrtovanje Razvoja ni enotno metodološko rešeno, zato opravlja to družbeno nalogo vsaka občina na svoj način. Za občinsko skupnost je najpomembneje ugotoviti, kakšne razvojne odločitve sprejemajo samoupravne delovne organizacije — podjetja. Zato je program družbenega razvoja predvsem analiza programskih usmeritev podjetij in primerjanje leteh s splošnimi družbenimi gospodarskimi nalogami. RAZVOJ GOSPODARSTVA SLOVENIJE OCENA ZA LETO 1967 Temeljna značilnost doseženih rezultatov gospodarstva Slovenije v letu 1967 predstavlja zaostajanje za predvidevanji, saj se je računalo povečanje družbenega proizvoda celotnega gospodarstva v mejah 6—7 %, izvoza blaga in storitev za 14 % ter produktivnosti za 6 %. V resnici pa se je družbeni proizvod v letu 1967 povečal le za 3,8 %, izvoz blaga le za 6,7 %, produktivnost pa se je dvignila le za 3 %. Kljub temu pa lahko te rezultate ocenimo kot zadovoljive, saj so bili doseženi v pogojih neugodne konjukture tako na domačem kot na tujih tržiščih ter ob večji liberalizaciji uvoza in s tem večji konkurenci mednarodnega tržišča. Zadovoljiva je tudi ugotovitev, da izvira povečanje proizvodnje predvsem iz porasta produktvinosti dela in le v manjši meri iz povečanja zaposlenosti. Pomemben dosežek v letu 1967 predstavlja tudi dejstvo, da so bile cene v letu 1967 stabilnejše, saj so se povečale pri proizvajalcih za okoli 2 %, na drobno pa za 3,3 %. Osebni dohodki zaposlenih so se povečali v letu 1967 za okoli 12 %. Zaradi rahlega naraščanja življenjskih stroškov v letu 1967 pa se je realna vrednost osebnih dohodkov povečala le za okoli 4 %. V letu 1967 se je zaustavil tempo investiranja iz družbenih sredstev, saj so bila vlaganja v osnovna sredstva v letu 1967 le za 0,5 % večja kot v letu 1966, po realni vrednosti pa so se zaradi povišanja cen celo znižala. To dejstvo je imelo neugoden vpliv na nadaljnjo rast proizvodnje, ker je b;lo s tem izvajanje programov modernizacije prepočasno in tudi preveč razdrobljeno na manjše število objektov. Čeprav se je naraščanje zalog v gospodarstvu v drugem polletju zaustavilo, le-te še vedno vežejo okoli 62 % celotnega družbenega proizvoda. V preteklem letu so se še nadalje povečale medsebojne terjatve. Zato leži možnost za poživitev gospodarske aktivnosti v hitrejši prodaji zalog in znižanju medsebojnih terjatev. V letu 1967 je razvoj gospodarstva Slovenije vseboval naslednje družbeno gospodarske značilnosti: — dosežena je b’la večja stabilizacija notranjega tržišča in učvrstila se je vrednost dinarja; — dosežena je bila večja diferencijacija med posameznimi gospodarskimi panogami in podjetji; — znižala so se investicijska vlaganja v osnovna sredstva ob prepočasnem izvajanju modernizacije ; — prepočasi so se uveljavljale poslovno — tehnično sodelovanje, specializacija in integracija; — še vedno so naraščale medsebojne terjatve in še vedno obstajajo visoke zaloge gotovega blaga v gospo-garstvu; — poslabšala so se razmerja v delitvi na škodo akumulacije; — prepočasi se je izboljševala kadrovska struktura zaposlenih. OCENA ZA LETO 1968 Razvoj celotnega družbenega življenja je pogojen z nadaljnjim in nenennim razvojem gospodarstva. Zato je predvideno, da naj bi realni družbeni proizvod Slovenije narasel v letu 1968 za nadaljnje 4%. V tem okviru naj bi se celotna proizvodnja povečala za 5—6 %, fizični obseg industrijske proizvodnje pa za 4—5 %. Na takšno nadaljnjo rast gospodarstva bodo vplivala za 7—8 % povečana razpoložljiva sredstva za investicije, povečana realna osebna potrošnja za 5 % ter povečan izvoz za 9—11%; nadalje zadovoljiva oskrba s surovinami in električno energijo, ki jo bodo omogočile nove elektroenergetske zmogljivosti (v katere je vključena tudi Toplarna). Skladno z načelom, da morajo osebni dohodki rasti vzporedno z družbenim proizvodom, naj bi se v letu 1968 povečali nominalni osebni dohodki za 7—9%, zaradi manjšega povečanja življenjskih stroškov pa naj bi bil realni osebni dohodek na zaposlenega višji za 4—5 %. V republiškem obsegu se računa na povečanje zaposlitve v družbenem sektorju za 1 %, v zasebnem sektorju, zlasti v obrti, pa za 8 %. V letu 1968 naj bi pri razvijanju gospodarstva upoštevali naslednje naloge: — hitrejšo rast gospodarstva bo treba podpreti z intenzivnejšimi prizadevanji delovnih organizacij za racionalnejše gospodarjenje ter z večjo aktivnostjo vseh družbenih dejavnikov pri Reševanju družbenih problemov, ki se pojavljajo na posameznih področjih; — pospeševati bo treba izvoz do take mere, da bo hitreje naraščal kot proizvodnja, kar pomeni, da se bo morala realizacija družbenega bruto proizvoda v večji meri preusmeriti iz domačega na tuje tržišče; — nadalje bo treba izgrajevati in izpolnjevati samoupravni sistem, zlasti na področju sistema delitve in izvajanja načela delitve po delu, pri čemer bo republika predlagala ukrepe za odpravljanje nesorazmerij v delitvi zlasti pri skupinah podjetji, ki imajo monopolen ali drugače izjemen položaj; — povzeti bi bilo treba ukrepe za izboljšanje likvidnosti poslovnih bank, katerih kreditna sposobnost je omejena zlasti zaradi investicij v preteklih letih; — razpoložljiva sredstva republike za investicije v gospodarstvu bodo v letu 1968 že omogočila delno udeležbo republike pri kreditiranju razvoja kmetijstva, turizma in gozdarstva, in to v skladu s srednjeročnim programom razvoja; — republiška sredstva skupnih rezerv gospodarskih organizacij bodo v še večji meri omogočila kreditiranje programov modernizacije proizvodnje in kreditiranje prodaje opreme, kadar je le-ta vezana z izvajanjem sanacijskih programov; — kreditna politika poslovnih bank bi morala težiti k hitrejšemu sproščanju sredstev, ki jih imajo vezana v pokrivanje prekomernih zalog in terjatev, istočasno pa bi se morale te banke vključiti v integracijske procese gospodarstva in njegove modernizaciie: — eden od pomembnih nalog pri zagotavljanju večje rasti proizvodnje je tudi oživitev in povečanje vlaganj v osnovna sredstva, zlasti v modernizacijo, pri čemer naj bi pomembno vlogo odigrale tudi poslovne banke; — povečanje likvidnosti gospodarstva, ki je pomemben dejavnik hitrosti nadaljnjega razvoja, bodo v največji meri omogočila sama podjetja s tem, da bodo zmanjševala vezavo sredstev v zalogah in terjatvah, kar bodo dosegla s komercialno učinkovitejšimi akcijami na domačem in zunanjem trgu. RAZVOJ GOSPODARSTVA V OBČINI OCENA ZA LETO 1967 Glede na to, da je gospodarsko leto 1967 časovno zaključeno, ne pa tudi gospodarsko obračunano, ker podjetja še nimajo sestavljenih zaključnih računov, temelji spremljanje razvoja gospodarstva v preteklem letu na ocenah, ki so jih podala podjetja ob koncu leta. Iz teh ocen izhajajo naslednje splošne ugotovitve o razvoju gospodarstva občine v letu 1967: Osnovna značilnost je v ugotovitvi, da bo doseglo gospodarstvo v letu 1967 slabše rezultate od onih v letu 1966 in da občutno zaostaja z izpolnitvijo programa oziroma načrta za leto 1967. V letu 1966 je gospodarstvo doseglo 33,9 milijard družbenega proizvoda; za leto 1967 je bil planiran porast na 39,6 milijard, dosežen pa po oceni le v višini 33,3 milijarde. Tolikšno zaostajanje za programom nastopa kot posledica dejstev: da Toplarna ni pričela z rednim obratovanjem, da bo Kemična tovarna dosegla le 1/3 planiranega družbenega proizvoda, da tudi druga industrija in kmetijstvo ne bosta v celoti dosegla planskih nalog. Edina panoga, ki bo presegla planske naloge, bo obrt. — Družbena produktivnost se zaradi stagnacije v zaposlitvi (število zaposlenih je v letu 1967 enako kot v letu 1966 in za okoli 500 zaposlenih manjše od planirane zaposlitve) kljub zaostajanju družbenega produkta ni bistveno spremen'la, kar je imeti ob splošnem neugodnem razvoju gospodarstva v letu 1967 za ugoden dosežek. — Gibanje družbenega proizvoda in osebnih dohodkov ni bilo v skladu z načelom medsebojne odvis- nosti, saj je ob majšem družbenem proizvodu bilo izplačanih v skupnem znesku za 14 % več osebnih dohodkov. Osebni dohodki na delavca pa so dosegli v letu 1967 višino 98.000 S din (SRS 87.700 SD). — V strokovnem pogledu je mogoče ugotoviti v letu 1967 učinkovitejše ukrepe v vseh smereh intenzifi-kacije gospodarskega poslovanja. Analizi tržišča se posveča čedalje večja pozornost, prav tako tudi odkrivanju rezerv za znižanje proizvodnih stroškov. V poslovno politiko se čedalje bolj vključujejo spoznanja o delovanju tržišča in tržnega gospodarstva, manj uspešna pa so strokovna prizadevanja v smeri izdelovanja programskih usmeritev bodočega razvoja, saj precej podjetij še nima svojih razvojnih programov. — Ob koncu leta 1967 zaloge blaga v občinski gospodarski skupnosti niso kritične niti nekurantne, zato predstavljajo predvsem oviro pri ustvarjanju likvidnosti tekočega poslovanja. — Ne glede na razmeroma neugodno poslovanje v letu 1967 je mogoče oceniti, da se vse gospodarstvo v občini postopoma prilagaja reformnim pogojem. To je podjetjem uspelo z izvršitvijo najrazličnejših organizacijskih in poslovnih ukrepov, zlasti v smeri vskladitve ponudbe in povpraševanja na tržišču. Glede na to, da obstajajo za oceno poslovanja v letu 1967 tudi drugi kazalci so zaradi primernosti tekočega primerjanja vključeni v naslednje poglavje, t. j. v razvojne usmeritve za leto 1968. RAZVOJ USMERITVE V LETU 1968 Splošne ugotovitve o gospodarskem razvoju Razvojni programi delovnih organizacij (brez Toplarne) predvidevajo za leto 1968 povečanje družbenega proizvoda za 10 %, kar je nad republiškimi ocenami za leto 1968, z vključitvijo Toplarne pa za 25 %. Na povečanje gospodarske moči naše občine bo vplivala v letu 1968 predvsem vključitev Toplarne z redno obratovanje, saj bo sama ustvarila ok. 8,5 milijard bruto produkta, 1,6 milijarde narodnega dohodka in 700 milijonov dohodka. Vključitev Toplarne vpliva na precejšen porast osnovnih ekonomskih kazalcev celotnega gospodarstva za leto 1968. Da bi omogočili pogled v gospodarski razvoj obstoječih podjetij, so v posebni tabeli prikazani vsi pomembnejši primerjalni podatki z letom 1967 tudi brez Toplabne (Glej tabelo Ustvarjanje narodnega dohodka). Iz osnovnih ekonomskih podatkov tabele izhajajo naslednje ugotovitve: — V letu 1968 bo celotno gospodarstvo naše občine ustvarilo 120 milijard S din družbenega bruto produkta (indeks na leto 1967 = 115); 33,4 milijarde narodnega dohodka (indeks 115) in 26,9 milijard dohodka (indeks 111). — Ce izločimo vpliv Toplarne, bo povečanje bruto proizvoda znašalo le 8 %, povečanje narodnega dohodka 9%.in povečanje dohodka 8%. Glede na težje in gospodarsko realnejše pogoje gospodarjenja je tudi to razmeroma majhno povečanje dokaj zadovoljivo in je v skladu z republiškimi predvidevanji. — Ugodna je ugotovitev, da gospodarstvo v občini še nadalje dviga družbeno produktivnost dela (4-13 % oziroma + 10 % brez Toplarne), ki se pojavlja kot posledica porasta ustvarjenega dohodka in ustaljenosti v zaposlovanju nove delovne sile. — Povečanje dohodka (+ 8 %) bo v večji meri usmerjeno v razširjeno reprodukcijo. Sredstva skladov se bodo povečala v primerjavi z letom 1967 za ok. milijardo S dinarjev ali za 17 %. medtem ko se bodo osebni dohodki povečali le za 5,6 % brez Toplarne). — Razpoložljiva sredstva za proizvodne namene (poslovni sklad in amortizacija, zmanjšana za odplačila kreditov), s katerimi bodo gospodarske organizacije razpolagale v letu 1968, bodo ostala na ravni preteklega leta in znašajo po oceni ok. 6 milijard S dinarjev. Sredstva za namene družbenega standarda bodo dosegla le 64 % razpoložljivih sredstev v primeru z letom 1967 in bodo znašala ok. 1,2 milijarde S dinarjev. — Z gledišča reševanja družbenega problema, ki se pojavlja v težavah pri zaposlovanju naravnega prirastka delovne sile se predvideva v programih podjetij neugodno ukrepanje, saj bo v 1. 1968 zaposlenih celo za 1 odstotek manj delavcev kot v letu 1967. Torej ni pričakovati bistvenih sprememb pri zaposlovanju nove delovne sile. USTVARJANJE NARODNEGA DOHODKA v milijonih S din 6. 7. 8. 9. 10. ELEMENTI 1966 ZR 1967 ocena 1968 — s Topi. program brez Topi. 67/66 INDEKSI 68/67 s brez Topi. Topi. Družbeni bruto proizvod (DBF) 97,656 103,606 120.389 111.809 106 115 108 Materalni stroški 63,731 70,279 78.801 75.027 110 112 106 Družbeni proizvodi (1—2) 33,925 33,327 41.588 36,782 98 125 110 Amortizacija 2.920 4,203 8.145 4,991 144 194 119 Narodni dohodek ND (3—4) 31.005 29.124 33.443 31,791 94 115 109 Dohodek 26.107 24.153 26.890 26.191 93 111 108 Sredstva za sklade iz doh. 6.886 6.886 5.668 6.576 82 117 116 Število zaposlenih 11.092 11.023 11.147 10.877 99 102 99 Delež ND v DBF Družbena produktivnost (ND 31,7% 28,1% 27,8% 28,4% 89 99 101 na zaposl. v 000 din 2.795 2.642 3.000 2.923 95 113 110 1. NARODNI DOHODEK — Povečana sredstva amortizacije (+ 44 %) na račun Revalorizacije osnovnih sredstev bodo vplivala, da narodni dohodek, ocenjen za leto 1967, ne bo dosegel višine leta 1966 (indeks 94). Istočasno pa je zadovoljiva ugotovitev, da se v letu 1968 predvideva zopet porast narodnega dohodka (+ 15 %. oziroma + 9 % brez Toplarne). Iz primerjave s porastom družbenega bruto proizvoda, ki bo porasel le za 8 %. izhaja, da bodo stroški poslovanja naraščali počasneje. — Celotno gospodarstvo občine bo ustvarilo v letu 1968 33,4 milijarde narodnega dohodka. PRetežni del (65 % ab 22 milijard) narodnega dohodka ustvarja industrija; sledita promet in kmetijstvo vsak s 4,3 milijardami ali 13 % celotnega narodnega dohodka; vse druge gospodarske panoge skupaj pa bodo ustvarile 2,8 milijarde ali 9 % celotnega narodnega dohodka. — Nadpovprečno povečanje narodnega dohodka izkazujeta le industrija (+13%) in obrt (+7,8%); vse druge panoge gospodarstva pa izkazujejo v pRimerjavi z letom 1967 le malenkostno povečanje (od 1—3 %). — Družbena produktivnost, izražena v ustvarjenem narodnem dohodku na zaposlenega, kaže na nadaljnje naraščanje in se naj bi povečala v primerjavi z letom 1967 za 10%. To pomeni, da se bosta materialna osnova podjetij in vir razvoja standarda zaposlenih nadalje krepila. — Povečanje družbene produktivnosti gospodarstva je osnovano na povečanju družbene produktivnosti v vseh podjetjih, kaR je za občinsko gospodarstvo pomembno. — Pričakovanja o ponovnem oživljanju gospodarstva občine ne temeljijo na povprečnem porastu družbenega proizvoda in narodnega dohodka gospodarstva kot celote, pač pa na ugotovitvi, da vsa podjetja planirajo — v primerjavi z letom 1967 — povečanje ustvarjenega neto proizvoda, ki v seštevku predstavlja narodni dohodek občine. Iz takšnih planskih usmeritev izhaja, da ni pričakovati, vsaj po začetni oceni podjetij, poslabšanja njihovega gospodarskega položaja. 2. DELITEV NARODNEGA DOHODKA Delitev narodnega dohodka med družbeno skupnostjo in gospodaRskimi organizacijami je v obdobju 1964 —1968 naslednja: 32 £2 £2 03 +- c CO