Poštnina plačana v gotovini V Ljubljani, 4. novembra 1933. Štev. 5. Leto I. Gena Din 1.50 INFORMATIVNO STROKOVNI LIST Izhaja vsak teden. — Mesečna naročnina za akademike 5 Din, za vse druge 6 Din. Za inozemstvo 10 Din. Rokopisi se ne vračajo. Uprava in uredništvo: Ljubljana, Grubarjevo nabrežje 16. — Ček. račun: Ljubljana štev. 161465. Reprezentančna organizacija slušateljev Aleksandrove univerze Univ. prof. dr. Milan Vidmar. Četrta številka Akademskega glasu prinaša zanimivo karikaturo. Karikature so Mano sredstvo in izdatno sredstvo. Včasih govore jasneje nego dolgi članki. Zdi se mi, da tudi ta karikatura prinaša obilo resnega in važnega. Univerzitetni zdravstveni fond naj bo reprezentančna organizacija slušateljev Aleksandrove univerze. Ne bom raziskaval, po kakšnih potih je prišel do te časti. Pač pa moram povedati, da sc mi zdi, da naši akademiki niso povsem zadovoljni s tako reprezentančno organizacijo ali pa vsaj- ne z njenim imenom. To je povsem naravno. Mlad človek ne mara nejasnih reči. Naši slušatelji ne marajo, tako se mi zdi, javno nastopati brez jasne legitimacije. Tudi meni se zdi, da bi bilo edino pravilno, brez ovinkov in brez netočnih' naslovov, predstaviti' naši javnosti resnično reprezentanco našega dijaštva. Ime ni važno. Predpisom mora ustrezati. Povedati pa mora vendarle, kaj stoji za njim. Imeli smo že Zveztt slušateljev, ki je lepo združevala našo akademsko mladino’.« Razpadla je. Važno je vedfeti zakaj* VažnO že zato, da tudi UOVa' reprezentančna organizacija ne podleže istim vplivom:- Na naši univerzi imamo; številHa strol kovna društval- Vifc fakultete in njeni oddelki jih imajo: V' teh’ strokovnih’ društvih se vrši važen del akademskega posla. Saj vendar ta drštva.prirejajo predavanja in debatne večere, da izpoplkjtljejo splošno izobrazbo svojim članom. Nobena stroka ne more živeti brez dopolnil splošnega značaja. V strokovnih društvih predavajo tudi univerzitetni profesorji. Prav je tako. Učni program nikjer ne more izčrpati vsega, kar je akademiku važno. Izobraževalno delo dijaških strokovnih društev gradi mostove od oddelka do oddelka, od fakultete do fakultete. To dejstvo kaže jasno, da bi baš strokovna društva morala stremeti po višji, skupni organizaciji. Saj tudi streme. Taka skupna organizacija more biti le reprezentančna organizacija slušateljev naše univerze. V prejšnjih časih Zveza slušateljev ni bila tako organično zgrajena. To je bila prva njena slabost. Dovolj bomo dosegli, če novo organizacijo sestavimo tako, da bodo predstavniki strokovnih društev tvorili odbor reprezentančne organizacije. Izredno važno je za samo reprezentančno organizacijo, da si ustvari nekakšen kontrolni aparat za vplive, ki prihajajo od zunaj. Prej take.kontrole ni bilo. Sedaj bi strokovna društva preko svojih predsednikov vplivala na odbor organizacije. Baš v tej kontroli zunanjih: vplivov leži po mojem, mnenju težišče vsega problema in pomanjkanje te kontrole je bila druga poglavitna slabost stare Zveze slušateljev. Prišel sem do najkočljivejše točke in mar-sikdb bi se na mojem mestu nadaljherhu razglabljanju temnega problema izognil. Tega ne bom storil, ker se zavedam, da imam kot akademski učitelj dolžnosti preko Onih, ki so napisani v zakonu. Akademska mladina mora tvoriti svoj korpus, ki naj mu pripada v času študija, ki naj niu pa kesneje z dušo in srcem pripada Vse življenje. Akademska mladina ima pred seboj delo za državo in narod na vodilnih mestih. Akademska mladina se pripravlja za delo glave, samostojnega odločevanja in odgovornega ukrepanja. Akademski delavci morajo v prid državi in narodu delati složnOi Neizbežno je, da imajo akademiki riajraz-' llčnejša svetovna naziranja. Vsaka glava ima1 svojo filozofijo, vsaka svoje svetovno nazi-ranje. Nihče ne more misliti s tujo glavo. Akademika nevredno jfe, če' sovraži' in preganja tovariša samo zato, ker misli drugače. Če ostane akademska mladina zares ena-ten korpus, bo imela vedno dovolj prilik, da stvarno in brez strasti rešuje splošne proble- ■ rhe. Noben zunanji vpliv ne sme rušiti enotnosti akademskega korpusa. Mlade,« rifeizkušene glave akademske mla-I dihe;- ki rtlHtfe' organično zgrajefib čvrste re-prezentaričrlb c^gartiZarije,« sOv rtV žalost trajno v' nevarribšti; dk- zapadejo' terririim vplivom, četrti« dffsfc?Včt&iH' polasti« našega1 dijaštva razburjenje zadadl' rtOVic,- ki’ jitrl’ rilhče ne vidi ria drlo. Vem,, da ObstOje' Viri' Vznemirljivih riovib,« ki' izigfavajO' akademškb- rhladino. Zamolčati ne morem, da leži, po mojem občutku, na našem dijaštvu ogromen gmoten pritisk. Še vedno niso minuli tisti časi, ko je moral akademik kazati prepričanje, ki ga ni imel, samo, da je prišel do kruha in postelje. Koliko škode ustvarja državi in narodu tak pritisk, malokdo ve. Koliko je zaslepljenih politikov, ki jim gire samo za politično aritmetiko in ne za zdravo inteligenco. Zdi se mi, da moramo v interesu države in naroda, v interesu naše bodočnosti smo-treno slabiti take vplive in smotreno skrbeti za to, da se mlade naše glave ne razvijajo pod nedopustnim pritiskom. Vsega tega akademik sam na žalost ne more povedati. Zato sem se odločil, da povem svoje skrbi in seveda s tem skrbi akademikov, sam. Naša akademska mladina nikakor ni slaba. Polna je idej, polna idealov. Res je, da nima nobenega pregleda in da tava sem ter tja tako, da le prečesto postane žrtev izkoriščevalcev. Res pa je, da je zašla v svojo težko situacijo deloma tudi po svoji krivdi. Mladina je vedno nezadovoljna s tem, kar najde v svoji okolici takrat, ko začne svoje samostojno življenje. Mladina ne mara umazanih reči, ne mara egoizma. Rada bi izboljšala vse. Rada bi imela idealno državo, idealen narod. Starejši narodni delavci imamo na sebi težko krivdo, da se ne brigamo dovolj1 za mladino. Predavanja na univerzi se tičejo samo znanstvene snovi. Javno delo se tiče po veliki večini le obstoječih institucij. Mladina' sč čuti tedaj po pravici odrezano ih zdi se ji,’ da' je nihče ne upošteva. Vsaj ne tako, kakor bi bilo prav. Naravna poslediba vsega tega je, da akademska mladina nfe sodeluje v javnem življenju, če pa, le pod gmotnim pritiskom,. Čuti se tujo, zapostavljeno. Poskuša si ustvariti svoje ideale in mnogokrat pobere kaj nevarnega, kar ji je kdo spretno nastavil. Mladina hoče imeti čistost y državni upravi, enakopravnost vseh državljanov, složno sožitje vseh plemen. Seveda ni vse eno, kdo ji to pove. Vsakdo nima njenega zaupanja. Kdor ga pa ima, ima po mojem mnenju tudi dolžnost, da jasno pove, kar ve. Mladina ne loči sistema od praktične izvršbe. Mladina vidi neštevilne napake v javnem življenju in jim po krivici pripisuje na’ 1 splošno zlo namero. Vsak mlad človek rad generalizira. Mladina posluša, kar ji prinašajo govorice. Saj vemo vsi, da imamo čudovitih go-vdric v izobilju in vsak čas. Mladi akademiki ne morejo kontrolirati, ne morejo ločiti resnice od izmišljotin in zato se jih često loteva obup. Prava reprezentančni organizacija slušateljev Aleksandrove univerze bi imela odlično nalogo, da brani vse svoje člane kvarnih vplivov. Morala bi v starejši generaciji, pred vsem v profesorskem zboru, iskati zvez do starejše generacije in tako skrbeti za pravilen' vpogled v javno življenje. Organizacija bi imela možnost, da prireja predavanja o splošnih problemih, ki so važni za vse akademike. Za taka predavanja bo prav lahko pridobila profesorje, pa tudi druge odlične predstavnike našega javnega dela. Le na ta način bo naš akademski korpus, že zgodaj postal tvoren del v narodu in državi. Še enkrat se moram zamisliti v karikaturo, ki sem jo uvodoma omenil; Ni šala, da je v tej karikaturi nova reprezentančna organizacija prikazana kot gruča bolnikov. Kruta resnica je, da je naša akademska mladina bolna. Ozdraviti jo moramo za vsako ceno. Saj ni težko. Vsi, ki imamo dobro voljo, bomo sodelovali, pa bo šlo. Čim več bo naročnikov, čim več bo sodelavcev— tem boljši, večji in lepši bo Vaš list — „ Akademski glas"! REPERTOAR Narodnega gledališča v Ljubljani. sobota: drama: Pravica do greha ob 8. zv. opera: Začarani ptič. nedelja: drama: ob 3. pop. Mlinar in njegova ob 8. zv. Turške kumare, prem. opera r ob 8. zv. Havajska roža. Jataki glas"! Razmišljanja o univerzi Mi vsi čutimo, da bi morala biti naša univerza vsa drugačna, kakor je. Ne gre za to, da ji morda manjka stoletne tradicije, s katero sie ponašajo njene sestre drugod po svetu. Pogosto se sicer ravno njena mladost in netradicionalnost poudarjata kot okolno-sti, ki jih je treba vpoštevati, s katerimi se opravičuje to in ono. Tako govorjenje mi vedno vzbuja občutek nečesa bolnega, nekako tako, kakor če bi mlad človek obžaloval, da ni star. Saj tu ne gre za nobeno krivdo na naši strani niti za zaslugo drugod! Naša univerza je mlada in nima tradicije, druge univerze pa so stare in nimajo mladosti. Gre .enostavno za različne okolnosti, katerih vsaka zahteva svojo1 rešitev. Sicer pa zunanja forma življenjanaše univerze ni dosti različna od drugih. Docenti drže svoja predavanja, tiskajo se razprave — nič slabše kot drugod; dijaki posečajo predavanja in delajo v seminarjih — nič boljše kot drugod. Seveda vse v manjšem obsegu, z manjšimi pripomočki, skratka, v naših razmerah. Naša univerza je gotovo silno slabo fun-dirana. Manjkajo nam najpotrebnejši prostori, oprema institutov je popolnoma nezadostna, fakultetne knjižnice zelo pomanjkljive in vse ostalo, brez česar drugod univerza sploh obstajati ne bi mogla, čemur pa smo se pri nas že nekam, privaditi, tako da smo prav zadovoljni, če ostane pri tem, kakor je, samo da ni hujše. Kakor hitro nam bo usojeno, da bomo sami upravljali svoje premoženje, bo gotovo naša prva, samo po sebi razumljiva gesta, da bomo materielno dosti, dosti boljše skrbeli za našo Almo mater. Vendar tudi finančno vprašanje, kakor je sicer eden zelo važnih zunanjih pogojev za nemoten in pospešen razvoj, ni tisto, ki bi v njega rešitvi videli obenem odpravo uvodoma omenjenega nesoglasja med stanjem, kakršno je, in onim, kakršno naj bi bilo. Obširna denarna sredstva pomenijo sicer pomemben faktor, ki ga niti malo ne smemo omalovaževati, a nam na drugi strani otežko-čajo spoznanje pravega položaja, ker odvračajo pogled na zgolj zunanje. Ravno bornost in skromnost naše univerze pa nam razkrivata pravo stanje dosti neposrečeneje, skoro brez vsake navlake in nas zato tem bolj silita k premišljevanju. Kj moramo iskati vzroke bolnega ozračja, ki vlada na naši univerzi? Zakaj, da je stanje posebno zadnjih let (najbrže tudi preje ni bilo dosti boljše) skozi in skozi nezdravo, medsebojni odnosi akademikov in docentov potvorjeni, nečisti, da je vse skupaj prav za prav velika laž, ki jo pomagamo, eni zavedno, drugi nezavedno, vzdrževati, ker bi bila resnica preprekoča. O tem pričajo majhni do-godljaji in incidenti, ki jih srečavaš dan za dnem, ako ne hodiš okoli z zaprtimi očmi, še mnogo pristneje, kakor velike afere in skrbi, v katerih lamentiramo v javnosti in časopisju. Morda bo kdo ugovarjal, da drugod po univerzah ni nič boljše. Ne da bi utemeljeval popolen nesmisel takega ugovora, ki ga pa srečavamo kljub temu — ali pa morda ravno radi tega? — pogosto, zdaj v jasnejši, zdaj v manj jasni formulaciji, naj samo opozorim, da bo na ta način ugovarjal predvsem oni, ki se v tem stanju dobro počuti. Njemu te resnice niso namenjene. Zdi se mi, da nosi velik del krivde na tem, da ne vidimo dovolj jasno, naša navada, da gledamo vse stvari, tako tudi našo univerzo, preveč shematično, zato statično. Mi gledamo v univerzi institucijo, pojem, s katerim vežemo nejasno predstavo nečesa brezosebnega, ne vidimo pa pri tem procesa. Sociološko gleda.no pomeni univerza toliko in toliko docentov in dijakov, ki se dan za dnem sestajajo v predavalnicah, seminarjih in institutih ter v skupnem deiu drug na drugega vplivajo. Docenti in dijaki so neposredni nositelji univerzitetnega življenja. Iz njih ali pa vsaj preko njih se pretaka vse ono, kar daje v svoji celotnosti obeležje v;aki univerzi. Zato moramo nje vzeti za izhodišče našega razmotrivartja, čeprav se seveda ne bomo s tem zadovoljili. Zakaj dijaki in docenti živijo zopet vsak v svojem krogu. Na univerzo pirnesejo samo košček svojega jaza, ki pa se sicer oblikuje izven univerze, v njih ostalem življenju. Če bomo spoznali to življenje in razmere, v katerih poteka, bomo mogli šele razumeti, zakaj ima univerza tak obraz in ne more imeti drugačnega. Korak iz univerze v življenje je za pravilno spoznanje neobhodno potreben in izredno važen. Profesorji v tem trenotku nehajo biti to, kar so, in postanejo le na gotov način kvalificirani pripadniki določenega družbenega sloja, ki predstavlja v časovnem oziru staro generacijo, v materi-elnem pa od države gmotno preskrbovan del uradništva. Da drugi strani pa doživimo še bolj značilno in hkrati žalostno metamorfozo pri akademikih. Masa akademikov se iz-premeni, čim abstrahiramo njih akademično svojstvo, ki zakriva pravi položaj, po veliki večini v maso mladih proletarcev, ki žive v skrajno slabem položaju. Nasprotje med proletarcem in med vsemi ostalimi, ki žive boljše, to nasprotje, ki je pri akademikih še poudarjeno z njih mladostjo, mora priti na zunaj do vidnega izraza in se kazati povsodi, tudi na univerzi. Tu ne pomaga nobeno zgražanje, da vsaj na univerzi družbena pripadnost ne bi smela igrati nobene vloge, da mora najvišji znanstveni zavod ostati vzvišen nad dnevno politiko. Morda je profesorju mogoče varovati strogo znanstveno vzvišenost in objektivnost in pozabiti, čim stopi r.a univerzo, da je akademik, ki ga posluša, ves sestradan, da se tako godi ne samo temu akademikou, ki sedi pred njim, ampak še mnogim drugim, ki o njih vemo, da so, čeprav jih ne poznamo. Morda mu je mogoče to tudi v privatnem življenju (saj pravijo, da znanost ne sme poznati nobenih simpatij, da mora biti trda in brezčutna do vsega, kar se dogaja in iskati le večne resnice). Študentu to vse ni mogoče. Njegov prazen želodec, vlažno stanovanje in neprespane noči ga ■spremijajci povsod, vtisnejo pečat vsemu njegovemu življenju, vsakemu gibu, pa naj gre za nepoetično borbo za košček kruha ali za poljuben znanstven študij. Objektivna znanost in iskanje resnice je zanj brez vsakega smisla, ako mu ne kaže poti iz njegovega bednega položaja. In današnja objektivna znanost mu tega ne kaže. Opozoriti sem hotel le na splošno na smer, v kateri moramo iskati vzrokov današnjega stanja na univerzi. Kakor pa se socialne razmere čedalje bolj zaostrujejo, je razumljivo, da dobiva tudi življenje na univerzi, kjer se odigrava le košček te tragedije, vedno ostrejšo in nemirnejšo obliko. Zato nismo upravičeni, zahtevati mirnega življenja na univerzi, ako nismo napravili srečnega življenja izven nje. Na tej ravnini leži rešitev tudi univerzitetnega vprašašnja. AVe. Aleksandrov