2 a & tfjf
g
i &
rt ' ^
/ u. nu*' Vf
C'i '
I (} ) m^rtMP
ho*'^ ^ na
a
/ s
-ti #
'/
i'4rrr
/
).
Kar fofebniga od Jesufa vemo, preden je
sazhel uzhiti, je to :
1. Janes kerdnik je prizhal, de je Jesuf
jagnje boshje, ktero grehe 1’veta odjemlje c).
2. Jesuf fe je dal od Janesa kerftiti v’ reki
Jordanu.
3. Sveti Duh je prifhel nanj v’ podobi
goloba.
y) laik. 2, 21.
z) Mat. 2,11. — a) Mat. 2, 13
b) Luk. i, 42—52. c) S. Jari. 86.
29
4. Bog' Ozhe je oglafil s’ befedami: Ta
je moj ljubi lin, ki imam dopadajenje nad njim d).
5. Jesuf je bil od Duha v’ pufhavo peljan
in ko fe je lhtirdefet dni in nozhi poltil; je bil
od hudizha fkufhan, in po tem fo mu angeli
ftregli e).
Jesuf je sazhel uzhiti v’ tridefetim l6tu
fvoje ftarosti f).
Kar fofebniga od Jesufa vemo, ko je sazhel
uzhiti, je to :
1. Jesuf je po fvbji domazhi desheli hodil
od kraja od kraja g).
2. Si je uzhenzov ali jogrov sbral, in smod
njih isvolil dvanajft apolteljnov h).
3. Je pridigval in osnanoval poltavo mi-
lofti, je rasodeval relnize, ki nam jih gre vero¬
vati, in je uzhil zhednofti, ki nam jih gre v’
tljanji dopolnili.
4. Je fvaril nejevero in pregrehe, je ras-
deval pomote Judov , pifmoiikov in farisejev.
5. Je poterdeval fvoj uk s’ befedami fvč-
tiga pifma, s’ zhudeshi in laftnimi isgl6di.
6. Je prihodne rezhi prerokoval.
7. Je povfod dobrote fkasoval i).
Veliko jih je verovalo v’ Jesufa. Veliki
duhovni pa, pifmoiiki in fariseji fo ga fovra-
shili savolj njegbviga uka, in fo ga ifkali umoriti.
d) Mat. 8. 13,-17. e) 4, 1—II.
O Luk- 3, 23. —gj Jan. 3, 22.
h) Luk. 6, 13.
ij Apoft. djan. 10, 38. — k) Moja duflia je sha-
Joftna do fmerti, Mat, 26» 28,
30
g. 4. Od zlieter fig a zhlena vere.
Zheterti zhlen vere ie tako g-la/i:
Terpel pod Ponzjam Pilatusharn, kri-
shan bil . umeri in v' grob poloshen.
Jesuf je samogel kakor zhlovek ne pa ka¬
kor Bog- terpeti. liefnizhno je terpel na duflii
in na telelu.
Na fvoji dufhi je terpel veliko britkolt in
shaloft k), in na lvojirn lelefu veliko rev in
teshav, veliko tepenjain ran; gajshlan je bil in
s’ ternjem kronan Ij.
Terpel je veliko sanizhovanja , saframo-
vanja, preklinovanja in drugih krivi* m').
JesufKriltufjebil krishan na gori kalvarii
blis inefta Jerulalema, in je na krishu umeri n)
§. 5. Od petiga zhlena vere.
Peti zhl6n verefe tako glali:
Doli je fhel pred pekel tretji dan od
merlvih vftal.
Le dufha Jasufova je fhla pred pekel o).
Beleda pekel pomeni tifte fkrite kraje,
kterih fo dufhe mertvili, ktere nebefhkiga
svelizhanja nifo dofegle.
Vezh takih fkritrb krajev je, ki le jim
pekel pravi; tako fe imenuje.
1) m) n) Glej: Mat. 26 in 27 pogl.
o) Od dufhe Jesufa Kriftufa prizhuje. Pfal. 15. 10.
Moje duflie ne bofh puftil v’ peklu. Apoft. djan.
2, 31. Tako je previdil in govoril od vltajenja
Kriftufoviga, ker ni bilpufhenv’ peklu, in Ne¬
govo in e fo ni v/dilo trohljivofti.
, 31
1. In fzer navadno kraj, kjer fo poljub¬
ljeni vezimo martrani p).
2. Kraj kj er dufhe zhafne flitrafenge
lerpe sa grehe, sa ktere fe nifo v’ shivljenji
sadofti pokorile i/j: temu kraju fe pravi vize.
3. Poslednjizh kraj, v’ kterimlo bili hra¬
njene dufhe bogabojezhih, kteri fo umerli, in
lo ondi v’ svelizhanfhkim upanji fvojiga odre-
lhenja mirno in bres bolezhin zhakali, dokler
ni bilo Jesufa k’ njim; temu kraju fe pravi
predpekel r).
Jesufje tretji dan, in to is laftne mozhi
s) neumerjozh in zhaftitljiv, kakor premagavez
finerti in hudizha od mertvih vftal tj.
Jesuf Kriftuf je od mertvih vltal:
1. De je fveto pifmo uj, in fvdje laflno
prerokovanje Ipofnil v).
p) Umeri je bogatin in je bil pokopan v’ peklu.
Luk. 16. 22.
q) Zerkev moli per mafhi samertve: Gofpod Jtsu
Krilte, kralj velizhaftva, refhi od flitrafenge pekla
• dufhe vfih fvojih mertvih vernih.
r) Tako je previdil in govoril od vflajenja Kriftu-
foviga, ker ni bil puflien v’ peklu, in njegovo
rnefo ni vidilo trohljivofti. Ap. dj. 2, 31.
s) Sa tega voljo me Ozhe ljubi, ker jeli fvdje
shivljenje dam, de ga fpet vsamem. Nihzlie mi
ga ne svame, ampak jeli ga lain odfebe dam, in
ga imam oblaft dati, in ga imam oblati fpet vsoti.
Jan. 10, 17, 18.
t) Hebr. 2, 14. — Ose. 13, 64. — Math. 18, 6.
uj Moje dufhe ne bofh puftil v’ peklu, in tudi ne
bofh perpuftil, de bi tvoj fvetnik trohljivolt \ idil.
Pfal. 15. 10.
v) Jesuf jim je rekel: Poderite ta tempelj, in
32
2. De je fvetu neovershljivo fkasal, de je
njegov uk relnizhen, iu de je ref od Bogapoflan
bil w).
3. De je nalhe upanje poterdil, in nam
prihodno vftajenje sagotovil x).
§. 6. Od fheftiga zhlend vere.
Shefti zhlen vere fe tako glafi:
Gori je f/iel v' nebefa, fedi na defnizi
Boga Ozheta vfigamogozhniga.
Jesuf je fhtirdefeU dan po fvojim vlta-
jenji g), vprizho Tvojih uzhenzov z) na oljfki
gori is laftne mozhž v* nebela fhel. V’ nebefih
fedi na defnizi Boga, fvojiga vfigamogozh¬
niga Ozheta a}.
Jesuf fedi na delnizi boshji je toliko kakor:
Jtisuf je v’ vednim pofeftvu nar vifhi oblafti in
nar vilhign velizhaftva zhes vfe v’ nebelih in na
semlji h).
v’ treh dneh ga bom poltavil. On je pa govoril
od tčmpeljna fvojiga telefa. Jan, 2, 19, 21.
\v) Ako pa Kriltuf ni vltal, je prašno nafhe osna-
novanje, prašna je tudi vafha vera. 1. Kor. 15,14,
x) Sdaj pa je Kriltuf od mertvih vltal, pervenz
fpijozhih; ker po zhloveku je prifhla fmert, po
zhloveku vftajfinje od mertvih. 1. Kor. 15, 20.21.
y) Luk. 21, 50. 51. — z) Apost. d jan. 1, 9.
a J Ako fte tedej s’ Kriltufam vftali, ifhite, kar je
v’ nebefih, kjer Kriltuf fedi na defnizi boshji,
Kol. 3 , 1.
h) Glej Rim. kat. 6. zhlen apolt. vere, §. 8. —
Dana mi je vfa oblalt v’ nebelih in na semlji.
Mat. 28, 18.
33
§♦7. 0(1 fedmiga zhlena Vere,
Sedmi zhlen vere fe tako glafi:
Od ondod bo prifhel (odit shive in merlve.
Jesuffe ho perkasal fodni dan v’ oblakih
neba, in bo prifhel fpetis nebels’ veliko mozhjo
in velizhaftvam c).
Prifhel bo fpet fodni dan fodit vfe ljudi,
shive in mertve d).
Jesul bo fodil ljudi po tem, kar lo dobriga
ali hudima ftorili e); pravizhne bo plazhal
s’ vezhnim shivljenjem v’ nebelih, grefhnike
bo pa vezhno v’ peklu fhtrafoval f).
§. 8. Od 6 f mig a z hi en a ver e.
Ofmi zhlen vere fe tako glafi:
Verujem v ’ ('vetij/a Duha.
Sveti Duh je tretja boshja perfhona gj;
on je pravi Bog h).
e) Vidili bodo Sinu zhlovekoviga priti v’ oblakih
neba s’ veliko mozhjo in velizhaftvam. Mat. 24, 30.
d) Sapovedal nam je ljudftvu osaanovati in prizhati,
deje on (Kriftuf) poftavljen od Boga fodnik shi-
vih in mertvih. Ap. djan. 10, 42.
e) Vli mdramo rasodeti biti pred fodnim ftolam
Kriftufovim, de fledenj prejme po tem, kar je
Moril v’ fvojim telefu, ali dobro ali hudo. 2. Kor.
5, 10.
f) Hudobni pojdejo v’ vdzhno terplenje, pravizhni
pa vezhno shivljenje. Mat, 25, 46.
g) 1. Jan. 5, 7-
h j Mat. 3, 16. 17. — 1 Pet. 1, 2. — 2 Kor. 13,18,
Kerfhanfki Nauk. , C ^2
Popoezkuje na/:
1. Per fvetim kerftu i).
2. V’ sakramentu f. pokore.
3. Kolikorkrat druge sakramente vredno
prejmemo.
Pofvezhuje naf, ker v’ naf vlije pofvezhu-
jozho gnado in naf ftori otroke boshje : ali pa
pofvezhujozho gnado v’ naf pomnoshi Q)ogme-
ra). Rasfvitli nafh um; naf uzhi k) in giba
po volji boshji ravnati l); dodeli nam tvoje
darove m).
Darčvi pvetiga Duha fo ti:
1. Dar modrOpti. 2. Dar umnopti. 3. Dar
poeta. 4. Dar mozhi. 5. Dar uzlteno/ti. 6. Dar
pobdshnopti (brumnoiti). 7. Dar ptrahu ho-
shjiga n).
§. 9. Od d e v e tig a zlil en a v er e.
Deveti zhlen vere fe tako glafi:
Sveto kalčlphko zerkev , gmajno po el-
nikov.
i) Ne is del pravize, ktere fmo florili, temozh po
fvojim ufmiljenji naf je svelizhal v’ kerftuprero-
jenja in ponovljenja fvetiga Duha. Tit. 8, 8.
k) Trofhtar f. Duh pa, ki ga bo Ozhe poflal v’ mo-
jim imčnu, vaf bo vfe uzhil. Jan, 14, 26.
l) Bog je, ki dela v’ vaf hoteti in ftorfti po fvoji
dobri volji. Filip. 2, 18.
m) Darovi fo fzer mnogi, pa je le en Duh; mnoge
fo tudi dela, pa je le en Gofpod, kteri dela vfe
v’ vfih;-vfe to pa dčla en in ravno tifti Duh
kteri del/ vfakimu, kakor hozhe. 1 . Kor. 12 ,
4. 6. 11.
n j Jesa, 11, 2, 3.
35
a. Od zerkve.
Sveta, katulfhka, kerfhdnfka zerkev je
vidin sbbrviih pravovernih kriftjanov, pod vid¬
nim poglavarjem Rimikim papesham, kteri va¬
rujejo ene nauke in prejemajo ene sakramente.
Zerkev ima tudi nevidniga poglavarja,
in ta je Jesuf Kriftuf o).
Le ena prava zerkev je, sunej nje ni upati
svelizhanja. Prava zčrkev fe fposna po fhtirih
snamnjih. Tefo; 1, Je edina p); — 2. fveta q);
— 3. vefdlnja ali katolfhka r); — 4. apo-
ftolfka s).
Prave zerkev fe imenuje tudi Rim/ka, ker
je Rimfka zerkev glava vlih drugih zerkva in
freda edinolti.
( h. Od g m ajne fv e tu ik o v.
Pravoverni kriftjani imajo med feboj gmajno
ali sv&so, kakor udje telefa t).
o) Mdsh je glava shene, kakor je Kriftuf glava
zerkve. Efesh. 5, 28.
p} En Gofpod je, ena vera, en kerft. Ef. 4, 5.
q) De bi fi napravil zhaftitljivo zerkev, ktdra nima
ne madesha ne gerbe, ali kaj drugiga takiga, te-
iniizh de je fveta in bres madesha. Efesh, 5, 27.
r) Pdjditi po vlim fvetu in osnanujte evangeli vlim
ftvarem. Mar. 16, 15.
s) Vsidani fte na fundament apofteljnov in prerdkov,
kteriga poglavitni vogalni kamen je JesufKriftuf.
Efesh. 2, 20.
0 Refnizo delajmo v’ ljubesni, in raftimo v’ vfim
v’ Kriftufa, kteri je glava. V’ njem je vfe telo
ftaknjeno in zhldnv’ zhlenfklenjeno, de ud ddu
pomaga, po opravilu vfaziga po fvoji mdri, in
naredi, de zdlo teld rafe in fe uterdiije v’ ljubds-
C 2
Gmajna ali svesa fvetnikov obftoji v’ teni*
de vfi udje zerkve duhovnih dobrot vdelesh-
vajo ?/).
Udje zerkve, ktšri fo med feboj svdsani in
sdnisheni, io:
1. Verni na semlji.
2. Svetniki v ’ nebefih.
3. Dufhe mertvih, ki fo v' vizah.
Verni na semlji imajo svesomed feboj, k6r
Ičherniga molitev v) in saflushenje dobrih
del tudi drugim pomaga.
§. 10. Od defetiga zlil en a vere.
Defeti zhlen vere fe tako glafi:
Odpufhenje grehov.
Ta zhldn vere naf uzhi, deje Jesuf Kriftuf
f voji zefkvi oblaft dal grehe odpufhati iv).
V’ pravi zerkvi imajo fhkofje in mafhniki
oblaft grehe odpufhati.
ni. Efesh. 4, 15, 16. — Kakor imamo v’ enim
telefu vezh udov, vfi ti lidje pa nimajo eniga
opravila, tak6 fmo mi mnogi vfi eno telo v’ Kri-
ftufu, in eden drugiga udje. Rim. 12, 4. 5.
u) Deleshnik fim vlili, kteri fe tebe boje in tvoje
sapovedi fpolniljejo. Pfal. 118, 63.
v) Molite eden sa drugiga, de bote svelizhani;
sakaj, molitev pravizhniga veliko premore.
Jak. 5, 16.
w) Prejmite fvdtiga Duha; ktdrim bote grdhc od-
puftili, fo jim odpufheni, in kterim jih bote sa-
dershali, fo jim sadershani. Jan. 20, 22. 23.
x) Kakor je Kriftuf fam febe sanjo (sa zdrkev) dal,
de bi jo pofvetil, kdr jo je ozhiftil s’ kaplo vode
v’ befddi shivljenja, Efesh. 5. 25. 26.
37
Grehi le odpufhajo v’ sakramentu fvčti-
ga kerftaa?) in v’ sakramentu fvete pokore^/).
§. 11. Od ena) f lig a zhlena vere.
Enajfti zhlen vere fe tako glaJi:
Vstajenje mefd.
Ko pravimo, de verjetno vstajenje mefd,
verjemo, de bo Bog fodni dan mertve k’ shiv-
Ijenju obudil z), in de bodo ljudje s’ fvojim
mefarn, to je, s’ ravno tiftimi telefi, ki fo jih
v’ shivljenji imeli, vftali a).
§. 12. Od dva naj ftiga z klena v e r e.
Dvanajfti zhlen vere fe tako glaii:
Vezimo slavljenje,
S’ befedami dvanajftiga zhlena vere fpos-
namo in verjemo vezimo vedno svelizhanje,
ktero bo shelje fvetnikov in isvoljenih popol-
nama dopolnilo b).
y) Tebi bom dal kljuzhe nebefhkiga kraljeftva; in
kar koli bofh savesal na semlji, bo savdsano tudi
v’ nebefih; in kar koli bofh rasvesal na semlji,
bo rasvesano tudi v’ nebelih. Mat. 10, 19.
Refnizhno vam povem, kar koli bote sa-
vesali na semlji, bo tudi savesano v’ nebefih; in
kar koli bote rasvesal? na semlji, bo rasvesano
tudi v’ nebefih. Mat. 18, 18.
z) On, kijeJesufa Kriftufa od m Mrtvih obudil, bo
tudi vafhe umerjozlie telefa oshivil s’ tvojim Du¬
ham, kteri v’ vaf prebiva. Rim. 8, 11.
a) Spet bom obdan s’ fvojo kosho , in v’ fvojim
mefu bom vidil fvojiga Roga. Job. 19, 11.
b) Vefelili fe bdte v’ neisrezhenim in zhaftitljivim
vefeljem, in bdte dofegli svelizhanje fvojih dufh,
plazhilo fvoje vere. 1. Petr. J, 8. 9.
38
S’ befedo Amen poterdimo, de nad nau-
kam sapopadenim v’ apoftolfki verine dvomimo
(ne zviblamo), temiizh de nam je vfe ref, kar
je v’ nji sapopadeno.
II. Poglavje.
Od upanja.
I. R a s d e I i k*
Kaj de je kerfhanfko upanje.
Kerfhanfko upati fe pravi: fe ter dno sanefti,
de nam bo Bog dal, kar nam je obljubil.
Upamo od Boga dofezhi vezimo shivljenje,
to je vezhno svelizhanje, in perpomozhke ga
dofezhi. Upamo, ker je Bog vfigamogdzhen,
v’ fpelnovanji fvojih obljub sveft, nefkonzhno
dobrotljiv in ufmiljen, ki torej fpolniti samore
in hozhe, kar je obljubil c).
Kerfhanfko upanje fofebno s’ molitvijo
fkasiijemo. >
Nobeno oko ni vidilo, in nobeno uho in
flifhalo, tudi v’ nobenigazhloveka ferze ni prifhlo
kar je Bog’ njim perpravil, kteri ga ljubijo. 1,
Kor.' 2 , 9.
e) Dersbimo fe nepremakljivo fposnanja nafbiga
upanja; sakaj sveft je on, ki je dal obljubo, Heb.
1 (?, 23 .
II. R a s d e 1 i k.
Od molitve.
39
§. i. Od molitve [ploh.
Molitev je povsdigovanje duha k’ Bogu.
Molimo sa to de Boga nar vifhiga Go-
fpoda zhaftinto, de fe mu fa prejete dobrote
sahvalimo, in de ga prolimo sa to, kar v’ pri-
hodno potrebujemo. Molimo tudi odpufhenie
grahov sadobiti, in v’ fplollinih in pofebnin,
v’ lahnih in blishnjiga potrebah od Boga pomozhi
fproliti.
Dolshni fmo moliti; sakaj molitev je smed
nar imenitnifhih dolshnolt nafhe včre d,).
Vfe, sa kar nam je moliti, je sapopadeno
v’ ozhenafhu, to to je v’ Gofpodovi molitvi e).
§. 2. Od Go fpodove molitve pofebej.
Kriltuf nafli Gofpod naf je moliti uzhil.
Uzhil naf je moliti s’ ozhenafhem, ki fe mii
tudi Golpodova molitev pravih
O/, h e nafh fe tako moli: Ozke napi, kteri
p. v ’ nebefih . Pofvezheno hodi tvoje ime.
Pridi k' nam tvoje kraljeflvo. Spodi fe tvoja
volja, kakor v' nebefih, tako na semlji.
Daj nam danf nafh vfakdanji kruh. In
odpufti nam nafhe dolge, kakor tudi mi od-
pufhamo fvdjitn dols /mikam. In naf ne vpelji
v' fkufhnjavo. Temuzh refhi naf od hudiga
(od slega) Amen.
d} Neprenehama molite. I. Tefal. 5, 17.— 1. Tinv
2, 1. e) Mat. (>, 9 — 18.
40
Gofpodova molitev ima v’ Tebi predgovor
in ledem proThnja.
a. O d pr edg d v or a.
Predgovor fe tako glali:
Ozke nafh, Meri fi v' nebefih.
S’ temi befedami predgov ra klizhemo
v’ Boga, kteri je nalb ozhe fj.
Bogu pravimo ozke; ker je ljudi po Tvoji
podobi itvaril g), in poozhetovo sanje fkerbi h).
— Bogu pravimo nofh dzhe, ker nal je vTe
po Tvojim Diihu per fvetim kerftu floril Tvoje
otroke i) , Tvoje erbe, in ravnoerbe JesuTa
KriltuTa /e), in brate med leboj — Pravimo:
Meri fi v' nebefili, ker Bog, deliravno je
povTod priz/iujozh, vender poTebno v’ nebelih
prebiva f), kjer Te Tvojim isvoljenim od oblizhja
do oblizhja kashe in vshivati daje.
f) Ali nimamo vli eniga ozhčta, ali naf ni en Bog
fivaril? Malah. 2, 10.
g) Ali ni on tvoj ozhe, kite je naredil, in ftvaril?
5. Mojs. 32, 6.
h) Ne fkerbite tedej rekozh: Kaj bomo jedli, ali
kaj bomo pili, ali s’ zhem fe bomo oblazhili? Po
vfim tem neverniki oprafhujejo; fej vafb nebefhki
ozhe vč, de vliga tega'potrebiijete. Mat. 6, 31.32.
Vfe fkerbi njemuisrozhite, fejsa vaf fkerbi,
1. Pet. 5, 7.
i) Prejeli fle Duha pdfinovljenja, s’ kterim vli kli¬
zhemo ; aba! (ljubi ozhe!) Rim. 8, 15,
k) Ako fmo pa otrozi, fmo tudierbi, in fzer erbi
boshji, ravnoerbi pa Jesufa Kriftufa. Rim. 8, 17.
l) Uflifhi is fvojiga prebivalfha, to je is nebefvfe,
ktčri bodo na t6m meilu molili, ter jim bddi mi-
loftiv„ 2. Kron. 6, 21.
41
b. Od treh pervih prdfhenj Gospo¬
dove molitve.
Perva profhnja fe tako glali: Pofvezheno
bodi tvoje ime.
Profitno nar popred, de naj bo boshje ime
pofvezheno, ker fmo dolshni vlelej, in pred
vfimi rezhmi sa to profiti, kar boshjo zhaft
tizhe m) in potlej fhe le sa to, kar je nam
ali blishnjimu potreba.
F’ pervi prdfhnji ozhenafha profimo'.
1. De naj bo Bog 1 od vlih ljudi na semlji
Iposnan; in njegovo prefveto im6 povfod snano
in zhefheno.
2. De naj fegrefhniki h’ Bogu fpreobčrnejo,
in fe k’ pokori obudč.
3. De naj fe njegovima imenu nikoli ne-
zhalt ne dela, nes’ krivoverftvam in nejevero,
ne s’ bogoklejftvam in nekerfhanfkim shivlje-
njem.
Druga profhnja fe tako glali: Pridi k'
nam tvoje kraljeftvo.
V’ drugi prdfhnji profimo:
1. De naj Bog fvojo zerkev in kraljčftvo
Ivoje gnade rasfhirja in uterduje, kraljeftvo
hudizha in greha pa rasdene.
2. De naj vero, upanje in ljubesen v’ naf
vlije, in te znednofti v’ naf pomnoshi.
3. Poflčdnjizh, de naj nam potčm sbivljenji
nebefa dodeli'.
m) Ifh/te nar poprej boshjiga kraljeftva in njegove
pravize, vfe drugo vam bo perversheno. Mat. 6,83.
42
Tretja profhnja fe tako glali: Spodi fe
troja volja, kakor v’ nebefili, tako na
■semlji.
V’ tretji prdflmji profimo:
1. De naj nam Bog da gnado, njegovo
fveto voljo v’ vlih okolfhinah na semlji tako
na tanko in voljno Ipolnovati, kakor jo angelji
in Ivetniki v’ nebelih fpolnujejo.
2. De naj Bog vfe od nal odverne, kar je
1'polnovanju njegove fvete volje na poti.
e. Od fhtirih poslednjih profhenj
Go Spod e molitve.
Zheterla prdShnja le tako glafi: Daj nam
danS naSh vsakdanji kruh.
■ V’ zheterli profhnji prdfimo:
1. De naj nam Bog vfiga da, zhefar nam
je potreba, de ohranimo fvoje telbfno in dufhno
shivljenje.
2. De naj Bog lakoto in dragino, pa tudi
greh, kteri veahkrat take fhtrafenge nanafha,
dobrotljivo od naf odverne.
Peta prdShnja fe tako glali:
Odpufti nam nafhe dolge, kakor tudi
mi odpuShamo S'‘djim dohhnikam.
Profimo v' petiprdfhnji, de naj nam Bog
nafhe grehe odpulii ravno tako, kakor mi is
fer/.a odpultimb tiftim, ki fo naf rasshalili.
SheSta prdShnja le tako glali:
In ne vpelji naS v' SkuShnjaro.
Profimo v’ fhčlti profhnji, de naj nam Bog
ob zhafu fkufhnjave fvoje pomozhi ne odtegne
in ne perpufti, de bi pod fkulhnjavo omagali.
43
Skufhani fmo fofebno od fveta, od fvojiga
mefa, to je od fvojiga hudiga nagnjenja in po-
shelenja, in od hudizha nj. Tudi poboshni in
pravizhni fo fkufhani od Boga, kadar Bog njih
zhednoft (brumnolt) fkulha:
1. s’ bolesnijo, 2 s’ revlhino in drugimi
nadlogami.
Sedma prof linj a fe tako glafi: Tetniizh
refhi naf od hudiga.
Profitno v’ fedmi prolbnji:
1. De naj naf Bog fofebno refhi od hudiga
na dufhi, kar je greh, in naf obvaruje pred
vezhnimi in zhafmmi fhtrafengami greha.
2. De naj naf Bog refhi tudi od zhafnih
slegov (nadlog), zhe nifo k’ nafhimu sveli-
zhanju o).
n) Vfe, kar je na fvetu, je posheljenje mefa. po-
aheljenje ozhi, in napuh shivljenja, ki ni od ozheta,
temuzh od fveta. J. Jan. 2, 16. — Slehern je
fkufhan od fvojiga laftniga poaheljenja vlezhen
in vabljen. Jak. 1, I I. — Bodite tresni in zhujte,
sakaj vafh sopernik hudizh, vedno okrog hodi
in ifhe koga, de bi ga poaherl.i 1. Pet. 5, 8. —
Obležite boshje oroshje, de bote aamogli obdali
pred fkrivnim salesovanjem hudizhovim. Efesh.
«6, n.
o) Blagor, mdshu kteri fkufhnjavo predoji; sakaj
po tem, ko bo fkufhen bo prejel krdno shiv¬
ljenja, ki jo je Bog Hitim obljubil, kteri ga lju¬
bijo. Jak. I, 12. — Ker fi bil (Tobija) Bogu pri¬
jeten,'je bilo treta de te je fkufhnjavapofkufila.
lob. 12, H.
u
3. De naj nam Bog gnado dodeli, vfe nad¬
loge in teshave, ki nam jih polhilja, poterpe,-
shljivo in ftanovitno preterpeti p).
Amen hrebrejfka befeda pomeni: sgodi le!
ali pa: sgodilo fe bode.
§. 3. Od a n g e l j e v ig .a z h e f h e n j a.
Katolfhki kriftjani perdevajo vezhi del ozhe-
nalhu angeljevo zhefhenje. Angeljevo zhefhenje
je molitev, v’ ktero fveto Devizo Marijo, mater
boshjo, metno vlih angelov infvetnikov pofbbno
zhaftimo in na pomozh klizhemo. Tako fe moli.
Zdhefhena fi Marija, gnade polna, Go f po d
je s' teboj. Shegnana ji med shenami, in sheg-
nnn je fad tvojiga teleja; Jesuj. Sveta Ma¬
rija mati bdshja! prdfi sa naj grefhnike
sdej in ob na/hi fmertni uri. Amen.
Pravimo: Sveta Marija mali bdshja,
kerjefvetaDeviza Marija rodila Jesufa Kriftufa,
kteri je pravi Bog.
Katolfhka zčrkevvjhafti mater boshjo po-
lebno, kadar sjutrej , opčldne in svezher k’
molitvi svoni. Per tem svonjenji fe jefofebno
vzhlovezhenja linu bdshjiga hvalbsbno in po-
boshno treba fpomniti.
p) Lonzliarfka pofoda, fe v’ pfezhi pofkufi, pra-
vizhni ljudje pa v’ britkdfti. Sir. 27, 6,
45
III, Poglavje.
Od 1 j ub esn i.
I. R a s d e I i k.
Kaj de je kerfhanfka ljubesen.
Kerfhanfko ljubiti fe pravi: Boga nar vikfhi
dobroto ljubiti savolj njega famiga, in blishnjiga
ljubiti savolj Boga, vfe voljno ftoriti savolj Boga,
kar je sapovedal (jj .
Ljubiti moramo Boga tudi sa to, ker je
proti nam nefkonzhno dobrotljiv r).
Ljubiti moramo Boga zhes vfe, is vliga
Ivdjiga ferza, is vfe Tvoje dufhe, is vfe Tvoje
pameti, in is vle Tvoje mozhi.
zhes vfe ljubiti fe pravi: Boga bolj
ljubiti, kakor vfe ftvari, in ga bolj zhiflati (;obraj-
tati) kakor vfe, kar nam samore prijetno in
dopadljivo bili.
S’ befedo Mislinji menimo vfakiga zhloveka,
prijatla in fovrashnika s). Blishnjiga ljubiti fe
p) j Ljubi Gofpdda fvojiga Boga is vliga fvojiga ferza,
is vfe fvoje dufhe, is vfe fvoje pameti in is vfe
fvoje mozhi. To je nar vezhi in perva sapoved.
Druga je pa tej enaka: Ljubi fvojiga blishnjiga,
kakor fam febe. Mat, 22, 87—89.^
r) Ljubimo Boga, ker naf je popred ljubil 1. Jan.
4, 19.
s) Beri, kar Jesuf od ufmiljeniga Samarjana per-
povedtije. Luk. 10, 29—87.
46
pravi: blishnjimu dobro hoteti, mu to Itoriti,
kar mu je prijetno in k’ pridu, vfe opuftiti,
kar mu je neprijetno in fhkodljivo tj.
Kerfhanf/ta ljubesen je tako potrebna,
de zhlovek, kteri le Tvoje pameti save, bres
Ijubčsni ne more všzhniga shivljenja dofezhi uj.
Ljubesen do Bog-a in do blishnjig-a poka-
sbemo, zhefpolnujemodefet boshjih sapovedvj.
II. R a s d e 1 i k.
Od defet bdshjih sapo ved jplbh.
Po poglavitnim sapopadku To defetere bdsh-
je sapovedi tele:
1. Ver vaj v ’ eniga fdmiga Boga.
2. Ne imenuj po nemarnim bdslijiga
mina.
3. Pofvezhu} prašnik.
4. Spofhtiij ozheta in mater , de bbfh
ddlgo shivel, in de ti bo dobro na semlji,
5. Ne ubijaj.
6. Ne prefhetfhvaj.
t) Ljubesen je poterpeshljiva, je dobrotljiva. Ljube¬
sen ni nevofhljfva, ne ravna napzhno, le ne napi¬
huje, ni zhalti lakomna, ne ifhe fvojiga, fe ne da
rasdrashiti, ne mifli hudiga, fe ne vefeli krivize,
vefeli fe pa ref.nze; vfe preterpi, vfe veruje, vfe
upa, vfe prenefe. 3. Kor. 13, 4—7.
u) Kdor ne ljubi, oftane v’ fmerti. Kdor fvojiga
brata fovraahi, je ubijavez. Vdfte pa, de noben
ubijavez vdzhniga shivljenja v’ febi nima, 1. Jan.
3, 14. 15.
v) Kdor moje sapdvedi ima in jih, fpolnuje, tisti je,
ki me ljubi. Jan, 14, 21.
47
7. Ne kradi
8. Ne prizhaj po krivim soper pvojiga
blishnjiga ♦
9. Ne skeli fvojiga blishnjiga shene .
10. Ne. skeli pvojiga blishnjiga blaga.
Bog je dal defet boshjih sapoved Moisefu
na gori Sinaji sa israelfko ljudltvo, ko je bilo
po is-hodu is Egipta v’ p alb a vi w).
Defet bofhjih sapoved spolnovati je mo-
gozhe , ker Bog vlakimu k’ temu potrebno
gnado da xj.
Perve tri bbshje sapdvedi imajo v’ febi
dolshnopti do Boga, drugih pedern ima pa
% v’ febi dolshnopti do blishnjiga
Sapopadik defet bdshjib sapoved najdemo
ob kratkim fkupej v’ dveh sapdvedih ljubesni.
Perva sapoved ljubesni je: Ljubi Goppoda
pvdjiga Boga is v fig a pvojiga /er za , is vfe
pvdje duphe, is vfe pvdje pameti in is v je
pvdje mozhi y).
Druga sapoved ljubesni je: Ljubi pvdji¬
ga blishnjiga, kakor pdrniga febe z).
Kriftuf rasloshi sapoved ljubesni do blish¬
njiga s’ temi beledami : Vpe, kar koli hd-
w) Glej 2. Mojs. buk. 19. in 20, pogl. kjer fe perpo-
veduje, kako je Bog Israelzam poliavo dal.
x) Svojiga duha bom v’ vaf safadil, in fldril, de
bote shivdli po mojih sapovedih, dhranili moje
naredbe, tdr jih fpolnovali. Ezeh. 36, 27. — Bog
je, ki flori v’ naf hoteti in dopolniti po fvfiji
dobri vdlji Fil. 2, 13 — Vfe premorem v’ tem,
ki me poterduje. Fil. 4, 13.
Mat, 22, 37. 38. z_) Mat, 22, 39.
48
zhete; de bi vam florili ljudje, tudi vi njim
f tor iti. F* tem je poftava in preroki a).
Pomniti femora, de je v’ vfaki sapovedi
n6kaj sapovedaniga, in tudi nekaj prepovdda-
niga.
III* Rasdelik.
Od d efet boshjih s apov e d po feb ej.
§. 1. Od pervih treh sapoved, ki imajo v'
fehi dohhnofti do Boga.
X’ pervi sapovedi nam je sapovedano:
v’ eniga Boga verovati b), ga moliti c}, vanj
upati d), p-a ljubiti e). — V’ pervi sapdvedi
je prepovedano: nejevera f), malikovanje g)
a) Mat. 7, 12.
b) Bres vere je nemogozhe Bogii dopafti; sakaj,
kdor liozhe k’ Bogu priti, mora verovati, de je
Hebr. 11, 6.
c) Pifano je: Gofpoda fvojiga Boga moli, in njemu
famimu flushi. Mat. 4, 10.
d) Kteri fe Gdfpoda boje, saiipajo v’ Gofpdda; on
je njih pomozhnik in varh. Pfal. 118, 11. Sau-
pajte vanj vli sbori narodov; islite pred njim
Tvoje ferza; Gofpod je nafh pomozhnik vekomaj.
Pial. 6, 9.
e) Poflufhaj Israel! Gofpdd nafh Bog je edini
Gofpod. Ljubi Gofpoda fvojiga Boga is vfiga
fvojiga ferza, is vfe fvoje dufhe, in is vfe fvoje
mozhi. 5. Mojs. 6, 4. 5.
f) Kdor ne veruje, bo pogubljen. Mar. 16, 16.
g) Resnizo boshjo fo (neverniki) v’ lash fpreober-
nili, in fo rajfhi ftvar molili in zhaitili, kakor
ftvarnika, ktdri je zhefhen vekomaj Amen. Rim.
], 25, — Ne obernite fe k’ roalikam, in ne dd-
49
krivoverstvo h) vedeshevanje, prašna vera,
vrasheQi. opernija) i); je prepovedano fovra-
shiti Koga k), obupati (fzag-ati), ne sa,upati I)
ali pa predersno saupati v' boshjo miloft ni)*
Ni soper pervo sapbved, ampak dobro in
koriftno (nuznoj je, zhe angilje in Svetnike
zhaStimo in jih na pomozh klizhemo n).
lajte fi vlitih bogov. 8. "Mojs. 19, 4. —Ne bodite
malikovavzi, kakor nekteri smed njih l.Kor. 10,7.
h) Krivoverza, po t6m ko fi ga enkrat ali dvakrat
opominjal, fe ogibaj. Tit. 8, 10,
i) Ne obrazhajte fe k’ vrasharjem (jzopernikam) in
ne pofvetiijte fe v’ nobeni rezhi per vedeshih, de
fe nad njimi ne ofkrunite. Jeft liin Gofpod vafh
Bog. 3. Mojs. 19, 81. — Ako fe zhlovek oberne
k’ vrasharjem (zopernikam) in vtidesham, in fe
nad njimi ofkriini, bom fvoje ferdito oblizlije
vanj obernil in ga pokonzbal smed njegoviga
ljudftva. 3. Mojs. 20, 6.
k) Vsdigni fe Bog! Njegovi fovrashniki naj bodo
raskropljeni; in oni, ki ga zherlijo, raj pobegnejo
fpred njegoviga oblizhja. Pfal. 72, 2.
H Ne sffubite fvojiga saupanja, kteriga zhaka veliko
plazhilo. Hebr. 10, 35.
m) Ali sanizhiijefh bogaftvo njegove dobiotljivofti,
njegove poterpesbljivolli in persanefljivofii? Ali ne
vefh, de te boshja dobrotljivo!! k’ pokori vabi?
Bim. 2, 4.
n) Ako smed tavshent in tavsl.ent angeljev le eden
sanj govor', in osnani pred Bogam pravizhnoll
tega zhloveka, fe ga bo ufmilil in rekel: Otmi
ga, de ne pade v’ pogubljenje; sakaj nafhel fim
na njem, savolj zhefar mu hozhem miloftiv biti.
Job. 83, 23. 24.
Tudi tvoje prijatle o Bog! nesmerno zhallim,
njili gofpollvo je lilno mogozhno poflalo. Pfal.
Kerilianfki Nauk. D
50
Katolfhki kriltjani klizhejo angelje napo-
mozh, ker fo ljudem sa varhe odlozheni ker
ljudi ljubijo, sa njih svelizhanje fkerbe iu sa¬
nje profijo, in mu tudi molitev ljudi darujejo o).
Katolfhki kriltjani tudifčetnike napomozh
klizhejo, ne kalfor de bi is laltne mo/, In mogli
pomagati, temuzh satorej, ker fo prijatli boshji,
in tudi sa ljudi per Bogu profijo p).
138,19. — Hvalite Gofpoda v’ njegovih fvetnikih;
hvalite ga v’ mozhi njegove mogdzhnofti PCal.
150, 1.
V’ Trident, sboru v’ 25. seji fe bere: Svete
trupla Cvetih marternikov, in drugih Cvetnikov,
ki per KriiluCa shive ktere Co bile shivi udje
KriituCovi, in tempelj Cvčtiga Duha, in bodo tudi
od njega k’ vezhnimu shivljenju obudeni in po-
velizhani, naj verni zhafte, tudi satorej, kčr po
njih ljudje veliko dobrot prejmejo od Boga.
e) Svojim angeljem je savolj tebe ukasal, de naj
te varvajo na viih tvojih potih. Na rokah te bodo
noiili, de ne sadeneCh ob kamen s’ Cvojo nogo.
PCal. 90, II. 12. — Glejte, de ne sanizhujete
koga tih malih, ker povem vam, de njih angelji
v’ nebelih vedno gledajo oblizhje mojiga ozheta,
kteri je v’ nebeCih. Mat. 18, 10. — Ko li s’ Col-
sami molil, merlizhe pokopoval, in satorej od
vezherje vllajal, in merlizhe po dnevu v’ Cvoji
hiChi Ckrival, in jih po nozhi pokopoval, (im jeft
tvojo molitev pred GoCpoda nofil. Tob. 12. 12. —
In drugi angelj je priChel, in ftal pred altarjem,
in »lato kadilnizo je imel, in veliko kadila, Ce mu
je dalo, de je daroval molitev vfih Cvetnikov na
slatim altarji, ki je bil pred tronam bosbjim, in
dim kadila, molitev Cvetnikov, je Ihel is rok
angeljanakviChkopredBoga. Skriv. rasod.8,2—4.
p) To je Jeremija prerok boshji, kteri ljubi brate
in israelfko ljudftvo. To je mosh, kteri veliko
51
De katolihka zerkev podode ima in jih
z hafti, ni soper pervo boshjo sapoved; ta nam-
rezn le prepoveduje podobe delati, de bi jih
molili ).
Katolfhki kriftjani zhafte podobe, ker nam
kaj zhaliitljiviga, poltavim: boshjo perfhono,
ali mater boshjo, aliangelja, ali fvetnika pred
ozhi ftavijo. Žhelhenje ni namenjeno podobi,
ampak temu, kogar podoba pomeni.
V' dragi sapovedi je prepovedano bdshji-
mu imenu nezhaft delati. Bdshjimu imenu fe
nezhaft dela:
1. S’ vlakim greham r).
2. Pofebno s’ bogokletftvam .y); kadar fe
od Boga, od prave vere in od fvetnikov sanizh-
ljivo govori.
3. Kadar kdo bres potrebe, ali pa zelo po
krivim perfeshe /).
moli sa ljuditvo in sa vfe fveto mefto. 2. Mak.
15. 14. Glej Trid. sb. fej. 25. kakor sgorej.
q) Ne delajte fi malikov, in tudi ne sresanih podob,
de bi jih moliti. Mojs. 26, 1.
r) Hvalifh fe s’ poftavo, in Bogu nezhaft delafh
s’ prelomljenjem poftave. Rim. 2, 23.
s) Kdor preklinja ime Gofpodovo, naj umerje. Vfa
obzhina naj ga kamnja, bodi fi rojak ali ptiiji
Kdor koli ime Gofpodovo preklinja, bodi umor¬
jen. 3. Mojs. 24, 16.
t) Jeft pak vam rezhem zelo ne perfegati; ne per
nebu, ker je boshji tron; ne per sem!ji, k6r je
podnoshje njegovih nog; ne per Jerusalemu, ker
je mefto velikiga kralja. Mat. 5, 31.
Ne perfegaj po krnim per mojim imenu,
in ne delaj nezhafti imenu fvojiga Boga. 3. Mojs.
19, 12.
52
4. Kadar fe Bogu Itorjena obljuba pre¬
lomi u).
5. Kadar le bdshje ime bres potrebe in
bres zhafti isrekuje v).
6. Kadar kdo bdshjo befedo ali kaši ali pa
napak obrazha iv).
V’ drugi sapovedi je sapovedano boshje
imd pofvezhevati, in zhaftitljivo isrekovati.
Polvezhujemo bdshje ime:
1. Zhe Boga naravnolt pred vlim fvetam
fposnamo x).
Pred vfnn drugim pa, moji bratje, ne per-
fegajte ne per nebu, ne per smilji, ne per kaki
drugi rezili; temiizh vaflie govorjenje bodi: Je
je, ni ni; de pod fodbo ne padete. Jak. 5, 12.
u) Ako li obljubo ftdril Gofpodu fvdjimu Bogu, je
ne odlafhaj dopolniti; sakaj Gofpod tvoj Bog jo
bo terjal od tebe; in zhe odlafhafh s’ njo, ti bo
v’ greh perfhteto. Ako nozhefh obljubiti, li bres
greha. Kar je pa obljubljeno, fpolniij in flori,
kakor li obljubil Gofpodu fvojimu Bogu, in ka¬
kor fi prollovdljno s’ fvojimiuftmi govoril. o.Mojs.
23, 21—23.
v) Ne isrekuj po nemarnim imena Gofpoda fvojiga
Boga; sakaj per Gofpodu ne bo neddlshen, kdor
ime Gofpoda fvojiga Boga po nemarnim isrekuje.
2. Mojs. 20, 7.
w) Mi nifmo, kakor je njih veliko,.de bi boshjo
befedo kasili. 1. Kor. 2, 17.
xj Hvalil te bom, moj Bog in kralj, in tvoje ime
vedno in vekomaj zliaflil. Hvalil le bom vfe dni,
in tvoje ime vedno in vekomaj povsdigoval, Pfal.
144, 1. 2.
Kdor me bo pred ljudmi fposnal, ga bom
tudi jeft fposnal pred fvojim ozhetam. Alat. 10, 32.
53
2. Zhe Boga v’ dufhnih in telefuih potre¬
bah na pomezh klizhemo y).
3. Zhe per pravizhni perfegi Boga na
prizho poklizhemo, de fe nam v’ kaki rezhi
verjame z).
4. Zhe Bogu Itorjene obljube svefto fpol-
nemo a).
5. Zhe befedo boshjo pridno in s’ pobosh-
noltjo poflulhamo b).
6. Zhe vfe, kar pozhnemo, k’ zhefbenju
in zhafti boshjiga imena ftorimo, ali Bogu da¬
rujemo c). |
y) Poklizhi me na pomozh od zhafu nadldge, in
te bom otel in me bofh hvalil. Pf. 44, 15.
To je upanje, ki ga imamov’ njega, de naf
uflifhi v’ vlim, kar ga po njegovi volji prolimo.
I. Jan. 5, 14.
z) Boj fe Gofpoda fvojiga Boga, in njemu famimu
flufhi, in per njegovim imenu perlegaj. 5. Mojs.
6, 13.
a) Obljubite in fpolnujte obljube Gofpodu fvojimu
Bogu vi vfi, ki fte okrog njega in mu nofite da¬
rila, njemu ftrafhnimu; kteri odjemlje napuh-
njeniga duha knesam, in je ftrafhan kraljem na
semlji. Pfal. 75, 12. 13.
b) Bbshja befeda naj obilno med vami prebiva;
uzbite in opominjevajte fe med feboj s’ vfo mo-
droftjo, s’ pfalmi, s’ hvalnimi in duhovnimi pefmi,
in pojte Bogu s’ vefeljem v’ fvojih ferzih. Kolof.
3, 16. — Blagor jim, kteri boshjo befedo poflii-
fhajo in jo ohranijo, liuk. 11 , 28.
c) Sahvalite fe Bogu in Ozhdtu vfelej sa vfe v’ ime¬
nu nafhiga Gofpoda JesufaKriftufa. Efesh. 5,20.—
Ali jejte ali pite, ali kaj drugiga delajte, vfe ftorite
k' bdshji zhafti. 1. Kor. 10, 31-
54
V’ tretji sapovedi je sapovedano v’ ne¬
deljo, ktera je she od apolftelfkih zhalov k’ fpo^
minu Kriftufoviga vftajenja v’ nafh prašnik od-
Idzhena, od dela prenehati in pozhivati, in
poboshne dela opravljati d).
V’ tretji sapdvedi je prepovddano:
1. Vfe hlapzhovfko delo bres potrebe in
bres praviga pervoljenja ej.
2. Vfe druge opravila, ktere temu dnevu
ali nezhaft delajo ali pa njegovo pofvezhevanje
odvrazhajo.
§. 2. Od /edem poflednjih sapoved , ktere
imajo v jebi ddlshndfti do blishnjiga.
V’ zhelerti sapovedi je pofebno sapove¬
dano, de naj otrozi fvoje ftarfhe ljubijo, ppofh-
tujejo f) in jim ftreshejo g) ; de naj jim bodo
d) Spomni fe, de bofh faboto pofvezheval. 2. Mojs,
20 , 8 .
e) Shell dni delaj in vfe fvoje dela opravi. Sedmi
dan je pa fabota (pozhitek) Gofpoda tvojiga Boga
ne delaj nobeniga dela, ne ti, ne tvoj fin, ne
tvoja hzhi, ne tvoj hlapez ne tvoja dekla, ne
shivina ne ptujiz, ki ie med vratmi tvojiga mefta.
2 , Mojs. 20, 9. 10. >
f) Spofhtuj fvojiga ozheta in fvojo mater; to je
perva sapdved, ktčrije bila obljuba perftavljena.
Efesh. 6 , 2 . Spofhtuj fvojiga ozheta in ne po-
sabi bolezhin fvoje matere. Sir. 7, 29.
g) Kdor fe Gofpoda boji, fpofhtiije fvoje ftarfhe,
in ftreshe njim, od kterih je bil rojen, kakor
fvojimu Gofpodu. .Spofhtuj fvojiga ozheta s’dja-
njem, s’ befedo, in s’ vfo poterpeshljivoftjo. Preg.
3. 8. 9.
55
v’ viim, kar ni soper boshjo sapdved, pokčrni
h), jim V dufhnih in telefnih potrebah, poma¬
gajo i) in sanje molijo k).
V’ zhetertisapovedi]& prepovedano otro-
kam nepokornim biti Tvojim Itarfhem l), jih
fovrashiti m}, sanizhevati n), saframo-
vati o), smerjati ali preklinati p), jih v’
h) Otrozi! bodite ftarfhem v' vfim pokdrni; sakaj
to je Bogu dopadljiv&Kol. 3,20. Otrozi! bodite
pokorni fvojim ftarfhem v’ Gofpodu; sakaj to fe
fpodobi. Efesh. 6, 1. — Bogu fmo dolshni bolj
pokorni biti, kakor ljudem. Ap. djan, 5, 29.
i) Zhe ima pa vdova otroke ali fvojih otrok otroke,
naj fe uzhi popred v’ fvoji laftni hifhi gofpodi-
njiti, in fvojim ftarfhem dobro s’ dobrim povra -
zhevati; sakaj to je Bogu prijetno. 1. Tim. 5, 4.
Moj fin; podpiraj fvojiga ozheta v* njegovi
ftarofti in ga ne shali v’ njegovim shivljenji. Zhe
tudi njegov um oflabi, imej poterpljenje s' njim,
in ga ne satiizhiij v’ fvoji mozhi; sakaj dobrota,
ki jo fkashefh fvojimu ozhetu, ne bo posabljena.
Sirali. 3, 14. 15.-V
k J Sdaj te pa lepo prdfim, de naj fe pred vfimi
rezhmi opravljajo profhnje, molitve, prolivne in
sahvalne molitve sa vfe ljudi. 1. Tim. 2, 1. 2.
J) Ljudje bodo, kteri bodo polni laftne ljubesni, la¬
komni, hvaleshelni, ftaVfhem nepokorni nehva-
leshni in hudodni. Takih fe ogibaj. 2. Tim. 3, 25.
rn) Glej, kar fe je sgodilo s’ Abfolonam, v’ 2. buk.
kralj. v. 15. do 18. pogl.
n) Poflufbaj fvojiga ozheta, ki te je rodil, in ne sa-
nizhuj fvojematere, ko fe je poftarala. Sirah. 28,22.
o^VKdor fvojiga ozheta saframuje, in mater fvojo
porodnizo sanizhiije, naj mu krokarji per poto¬
kih oko iskljujejo in mladi orli naj ga fnedo.
. Prip 30, 17.''
p) Kdor fvojiga ozheta ali fvojo mater preklinja
56
potrebah sapufliti, ali pa jim flikodo-
vali q).
Otrokam, kteri to sapoved fpolniijejo, je
dolgo slavljenje , in frezka obljubljena r).
Otrokam, kteri te sapovedi ne fpolnujejo,
fe je bati prav hudih zhafnih in vezhnih fhtra-
feng- s).—*,.
Zheterta sapoved ne sadene le otrok in
pa Itarfhev, ampak tudi podloshne in vle njih
duhovfke in deshelfke gofpofke, ravno tako
vfe uzhenike, in tudi tifte, ki fo savolj Tvoje
ftdrofti in veljave zhafli vredni.
Podldshni lo dolshni proti Tvojim vikThim
in goTpoTkam, bodo naj dobri ali hudi, Te tako
sadershati, kakor otrdzi proti Tvojim JftarThem.
Vezhi del vTe, kar je otrokam do njih
liarfhev sapovedano in prepovedano, je tudi
bodi umorjen, njegova kri naj pride zhesnj;
fvojiga ozheta alifvojo mater je klel. 3- Mojs. 20, 9.
q) Kdor fvojiga ozheta ali fvojo mater bije, bodi
umorjen. 2. Mojs. 21, 15.
Kdor fvojimu oshetu ali Tvoji materi kaj
vsame , in pravi , de to ni greh , je ubijavzov
tovarTh. Sir. 28, 21.
r) Spofhtuj fvojiga ozheta in Tvojo mater, kakor ti
je sapovčdal Gofpod tvoj Bog, de bofh dolgo
shivel, in de ti bode dobro v’ desheli, ki ti jo
bo dal Gofpod tvoj Bog. 5. Mojs. 5, 16.
s) J Preklet bodi, kdor fvojiga ozheta in fvoje ma¬
tere ne fpofhtu je: in vfe ljudftvo naj rezhe: Amen.
5. Mojs. 27, 16.
57
podloshnim do njih vikfhih sapovedano in pre¬
povedano t).
F’ peti sapovedi j e prepovedano umoriti
ali pa pofhkodovati koga driigiga ali pa lamiga
febe u).
t) Ubogajte fvoje vikfhi in jim bodite pokorni; zhn-
jejo namrezh, in oni fo, ki bodo odgovor dajali
sa vafhe dufhe, de s’ vefeljem to flore in ne sdi-
hovaje: sakaj to bi ne bilo k’ vafitimu prid«.
Hebr, 18, 17. — Mafhnikam, kteri fvojo flushbo
svefto opravljajo, gre dvojna zhaft; fofebno pa
tiftim, kteri fe trudijo s’ befedo in naiikam. 2. Tim.
6, 17.
Vfak zhlovek bodi vikfhi oblafti podloshen;
sakaj le od Boga jevfaka oblaft, in vfi kteri imajo
oblalt, fo od Boga poftavljeni. Rim. 18, 1. —
Torej bodite viim zhlovefhkim ftvarem savolj
Boga pokdrni; bodi fi kralju, njemu nar vikfhim«,
bodi fi oblaftnikam od njega poflanim v’ mafhe-
vanjehudodelnikov, in v’hvalo pravizhnih. l.Petr.
2, 13. 14. — Hlapze opominjaj, de naj bodo
fvojim gofpodarjem pokorni, in v’ vfih rezheh
dopadljivi; de naj jim ne govore soper, in de naj
v’ nobeni rezhi nesvefti ne bodo; temiizh de
naj fe v’ vfih rezheh svefti fkasujejo, de bodo
nauku Boga nafhiga svelizharja v’ vfih rezhdli
zhaft delali. Tit. 2. 9, 10.
Hlapzi!,bodite pokorni fvojim gofpodarjem
v’ vfim ftrahu, ne le dobrim in krotkim, ampak
tudi zhmernim. 1. Pet. 2, 18.
u) Mafheval b6m vafho kri nad vfimi shivalmi,
kt^re fo jo prelile. Shivljenje zhlovekovo bom
terjal is roke mosha in njegoviga brata, kteri ga
bo umoril. 1. Mojs. 9, 5. — Kdor zhlovefhko kri
prelije, bo tudi njegova kri prel ta; sakaj zhlovek.
je po boslvji podobi ftvarjen. 2. Mojs. 9, 6.
58
V’ peti sapovedi je tudi prepovedano:
jesa v), fovrashivo w), pohujfhanje x), in
vfe ras skaljen) e blishnjiga y).
V’ peli sapovedi je sapovedano:
1. Mir in edinoft imeti s’ flehernim. tudi
s’ tiltimi, ki fo naf rasshalili z).
2. Sleherhiinu dobre sglede dajati a),
3. Blishnjimu dufhne in telefne dobrote
fkasovati bj^
V’ fhefli sapovedi fo prepovedane vfe
nezhifte dela, nezhiflo obnafhanje , in ne-
v) Jest pak vam povem, de vfak, kteri fe jest nad
Tvojim bratam, je fodbe kriv, kdor pa fvojimu
bratu rezheraka, je sbora kriv, kdor mu pa rezhe
norez, je peklenfkiga ognja kriv. Mat. 5. 22.
w) Kdorfvojiga brata fovrashi, je ubijavez, in snano
vam je, de noben ubijavez nima vezhniga slav¬
ljenja v’ Tebi. 1. Jan. 3, 15.
x) Kdor pohujfha kteriga tih malih, ki v’ me veru¬
jejo, bi mu bilo boljfhi, de bi Te mu bil mlintki
kamen obefil na vrat, in de bi fe potopil v’ glo-
bozh/no morja. Gorje fvetu savolj pohujfhanja!
Pohujfhanje fzer mora priti, ali vender gorje
zhloveku, po kterim pohujfhanje pride. Mat. 18,
6. 7. k
y) Kakor hozhete, de vam ljudje ftore , ravno tako
tudi vi njim ftorite. Luk. 6, 3ll
z) Ako je mogozhe, kolikor vaf sadene, imejte mir
s’ vfimi ljudmi'. Rim. 12, 18, in tudi tri potlej-
fhine verfte.
a) Naj fveti vafha luzh pred ljudmi de vidijo vaflie
dobre dela, in zhafte vafhiga ožheta, kteri je v*
nebefih. Mat. 5, 16.
b) Vi pa, ljubi bratje, ne ndhajte dobriga delati.
2. Tefal. 3 , 13.
59
zhiffe besede c}, radovoljno dopadajenje irt
pervoljene per nezhif/ih miflih in slieljah
d), tudi vfe kar v nezhiftoft napeljuje.
V’ nezhiftoft napeljuje: Nezhimerna in
neframoshtjiva no (ha , lendba e), nesmer-
noft, v ’ jedi. in pijazhi f), preprijamo pezhd-
nje s’ perfhonami drtiguja fpola, radogled-
noft ozhi g), in branje nezhiflih bukev.
c) Dela mefa pa fo snane, in fo te: kurbanje, ne¬
zhiftoft, neframnoft, pohotnoft-, od kterih
vam napovem, kakor fim vam she napovedoval,
de kteri take rezhi delajo, ne bodo bošhjiga
kraljeftva dofegl/. Gal. 5, 19—21.
Varovajte fe kurbauja. Vfi grehi, ki jih zhlo-
vek flori, fo sunej 6hivota, kdor fe pa kurba*
fe pregrefhi nad laftnim shivotam. 1. Ker. 6, 18.
Kurbanje pa in vfa nezhiftoft naj fe fhe zelo ne
imenuje med vami, tudi ne ueframne befede ali
pa gerdo govorjenje. Efesh. 5, 8, 4.
d) ^lifhali fte, de je bdo ftarim rezheno: ne pre-
fhefhtvaj; jeft vam pa pove'm: Kdorsheno s’ po-
shelivoftjo pogleda, je she s’ njo v’ fvojimferzu pre-
fhefhtoval. Mat. 5, 27. 28. Ne ogleduj devize*
de te njena lepota nepohujfha; sakaj savolj lepote
shenfkihjeshe veliko ljudi v’ pogubljenje prifhlo,
s’ tem fe namrezh huda posheljivoft oogju enake
sashiga, Sirah. 9, 5. 9.
e) Glej to je bila pregreha Sodome tvoje feftre: na¬
puh, poshr^fhnoft, in njena in njenih hzheri
lenoba. Ezeh. 16, 49
f) Ko fim jih bil nafitil, fo sazheli prefhefhtovati,
in nezhiftoft uganjati v’ hifhi kurbanja, Jerem. 6.
7. — Ne upijanite fe s’ vinam, v’ kterim je ne¬
zhiftoft, tcmuzh napolnite fe s’ fvetim Duham.
Ef. 6. 8.
g) Save'so fim ftoril s’ fvojimi ozhmi, de ne bom
na nobeno divizo miflil, Job. 81, 1. Oberni fvoje
60
V’ fhefti sapovedi je sapovedano, fe na
dufhi in nn telepu zhi/to sadershati, in Izer
tudi v miflih , befedah in v' obnafhanji h);
tudi je sapovedano fe vpih preg ref trnih per-
losknoff varovati i).
F* fedrni sapovedi je prepovedano: Tat¬
vina k), goljfija per 'meri in vagi 1), per-
dershanje ptujiga blaga m) in saflusheniga
plazhila n), odertija per pogojevanji, in vfe
ozki od polifhpane shenfke, in ne pogleduj ra¬
dovedno v’ lepo poftavo ptujke. jširah. 9. 8.
h) To je volja boshja: vafhe pofvezhenje de fe
sdershite kurbanja iu de ve flehern med vami
fvoje telo v’ fvetofti in zhafti ohraniti, ne pa v’
nefpodobni poshelji volti, kakor neverniki, kteri
Boga ne posnajo. 1. Tef. 5, 3—6.
Ker imamo tedej te obljube, preljubi, fe
ozhiftimo od vfiga omadeshanja na dufhi in na
telefu, in dokonzhajmo pofvezhevanje v’ ftrahu
boshjim. 2. Kor. 7 , I.
i) Ne isdaj fe neframnim shenfkim, de ne sapra-
vifhfam febe s’ premoshcnjem vred. Sirah. It , 6.
k) Ne kradi. Mat. 18, 19.
l) Imejte pravizhne vage, pravizhne mernike in
pravizhne bokale. 8. Mojs. 19. 36.
m) Zhlovek, kteri fe v’ tem pregrefhi, de utaji,
kar je bilo njegovi svetlobi isrozheno, ali komu
kaj po fili vsame, ali mu fzer filo in krivizo dela,
ali de kaj sgubleniga najde, in utaji, in verh
tega fhe po krivim perfdshe; alizhe fefzdrkaj
pregrefhiv’ takih rezhdh, v’ kterih fe ljudje pre-
grefhujejo: naj krivizepreprizhan vfe popolnama
poverne. 3. Mojs. 6. 2—5.
Gorje mu, kteri fvojo hifho s’ krivizo, in fvoj
hram s* goljfijo sida; kteri fvojiga blishnjiga po
nedolshnim salera, in mu ne da saflusheniga
plazhila. Jerem. 22, 13.
e*
pofhkodovanje blishnjiga na njegovim pre-
moshenji iti v’ njegčvih pr mizah p).
V’ fedmi sapovedi je sapjovedano vlak; m it
fvdje pustili, dati in opravili q), ukradeno
povemiti r) in ftorjeno fhkodo popraviti s).
o) Ako pofodifh dnarjev kakimu ubogimu smed
mojiga ljudftva, kteri per tebi prebiva, ne delaj
s’ njim, kakor tdrjavez, in ne sateraj ga s’ obreftmi.
2. Mojs. 22, 25.
p) Ne delaj krivize fvojimu blishujimu in ga.ne
sateraj s’ lilo. Ne podershiij do jutra plazhila
najemniku. 3. Mojs. 19, 12. 35.
Ne delajte krivize ne per fodbi, ne per vatlu
ne per vagi, ne per meri. 3. Mojs, 19, 12. 35.
q) Dajte vfakimu, kar fte mu dolshni: davek, ko¬
mur gre davek, zol komur grd zol. Rim. 13. 7.
Dajte zefarju, kar je zefarjoviga in Bogu,
kar je boshjiga. Mat. 22, 21.
r) Zhe parezhem hudobnimu: Gotovo bofh umeri,
on pa pokoro flori sa fv,oje grehe, in flori, kar
je prav in dobro, in ravno ta hudobnesh poverne
saflavo, ki jo je bil ropal,- in shivi po sapovedih
shivljenja, in krivize vezh ne dela, en bo gotovo
|hivel in ne bo umeri. Ezeh. 33, 14, 15.
s) Ako kdo pofhkddova njivo ali vinograd, in pufti
fvoji shivini, de fe pafe na ptujim, ta naj pa
ženitvi fhkdde poverne od nar bdljfhiga. kar ima
na fvoji njivi ali v-Jv oj im vinogradu. 2. Mojs. i;2,5. .
£2
V opni sap6cedi ]e prepovedano : krivo
prizliovanje t), kriva f ds/ib a u), vfe laski,
tudi laski phale (norzhije) in v 1 fiU v), obre¬
kovanje w), opravljanje x), krivo naldlzo-
vanjc v), predersna fodba i), podpihovanje a)
t) Kriva prizha ne bo bres Thtrafenge, in kdor
lashi govori, ne bo odfhel. — Kdor lashe, bo
poginil. Pripov, 19. 5, 6.
Krivizhna prizha fe pofmhhuje Todbi, in ufta
hudobnih poshirajo krivizo. Pripov. 19, 28.
v0 Ne legajte. 3. Mojs. 21, II. —Poloshite od Tebe
lash, in flehern naj govori refiiizo s’ Tvojim
blishnjim; Tej Trno udje med Teboj, Efesh, 4, 25,
w) Ne obrekovajte eden driigiga bratje ! Kdor nam-
rezh od fvojiga brata hudo govori, ali ga Todi,
govori hudo od poftave in Todi poftavo. Zhe pa
poftavo TodiTh.niiinjeniTpolnovavez, ampak njeni
Todnik. Jak. 4, 11.
s:) Deni prezh hudobne ufta, iu opravljivi shnabli
naj bodo delezh od tebe. Sir. 6, 24.
j) Nihzhe naj v’ Tvojim Terzu ne mifli kaj hudiga
soper Tvojiga blishnjiga. Zahar. 8, 17.
as) Kdo Ti ti, ki Todish ptujiga hlapza? Svojimu
GoTpodu ftoji ali pade. Stal pa bo; sakaj Bog
je sadofti mogozhen ga po koazu dershati. Rim.
14, 4.
&) Preklet je podpihovavez ih jesizhnik na dve
plati: sakaj med mnogimi, ki imajo mir med
Teboj, bo sdrashbo napravil. Sirah. 33, 15.
63
V’ opni sapovedi jesapovedano: Ref niza,
b), odkriloferzhnoft v ’ nafhim govorjenji in
djanji c), poganjanje sa dobro ime blishnjiga
d), prekliz obrekovanja in opravljanja.
Dve poflednji sapovedi prepovedujete vle
posheljenje tega, kar je drugih ljudi.
V’ dveh pollednjih sapovedih je sapove-
dano: Zhiftoft ferzd e), krotenje hudiga
posheljenja f), pofebno nobenih sheljd ne
imeti do tega, kar ni nafhe g).
b) Slehern naj govori refnizo s’ tvojim blishnjfm.
Efesh. 4. 25.
c) To molim, de naj vafha ljubesen vedno bolj
in bolj rafte v’ nauku in v’ vfim fposnanji, sato
de prevdarite, kaj de je nar boljfhi, de bi shi—
veli priprofto in bres fpotike do dneva Kriftu-
foviga. Filip. 1, 9. 10. Nobeniga greha ni ftoril,
in v’ njegovih uftih ni bilo nizh krivizhniga naj-
deniga. 1 . Pet. 2 , 22 .
d) Govori befedo sa mutza in sa potrebe popotniga
ptujza. Govori in fodi, kar je prav, in delaj
pravizo reveshu in ubogimu. Pripov. 31, 8, 9.
e) Blagor jim, kteri fo zhiftiga ferza; ker Boga
bodo gledali. Mat. 4. 8.'
f) Torej ne puftite grehu v’ tvojim umerjdzhim
teletu tako gofpodovati, de bi mu bili v’ njegovih
sheljah pokorni. Rim. 6, 12 — Kteri fo pa Kri-
ftufovi, fo tvoje mefd s’ pregrehami in hudim
posheljenjem vred krishali. Gal. 5, 24.
g) Ne posheli fvojiga blishnjiga hifhe; ne posheli
fvojiga blishnjiga shene; ne njegoviga vola, ne
njegdviga ofla, ne kaj drugiga, kar je njegoviga.
2. Mojs. 20, 17.
64
Bog * 1 je tudi nafhe shelje in nalhe poshe-
ijenje poftavi podvergel, de nam pokashe:
1. De je Gofpod nafhih ferz h).
2. De mu ni nizh fkritiga od tega , kar
fe v’ nafhim ferzu godi i ).
3. De je njegova poftava veliko boljfhi,
kakor vle 'zhlovefhke poftave, kterte nam le
sur.anje dela sapovedati samorejo, pa ne obfe-
shejo tudi nalbih notranjih mifel /»).
4. De, greh satreli, je treba ga prezej
per isviru, kar je hudo posheljenje, sadufhiti
Is dveh poflednjih sapoved fe uzhimd, de
ni sadolti, de kriftjan sapovtidane dolshnolli le
sunanje fpolnuje, temiizh de mora tudi snotrej
voljo imeti, to je is viiga ferza perpravljen
biti vfe ftoriti, kar je sapovedano, in vfe opu-
ftiti, kar je prepovedano m).
h) Kraljevo ferze je v* mo/,hi Gofpocia, kakor po¬
toki s’ vodd: oberne ga, kamor hozhe. Pripov.
21 . 1 — Gofpod ferza tehta. 2. v.
i) On, ki ferzu na dno vidi, in ki je svelizhar tvoje
dufhe, fc ne da goljfati. Sirah. 24 , 12 .
k) Kje je tako imenitno Jjuditvo, ktero ima tako
pravizhne narčdbe, in fodne poflave kakor je
vla ta po/tava; ki vam jo danf pred ozhr polo-
shim? 5. Mojs. 4,8. — \ eno, de je podava du¬
hovna. Rim. .7 14 .
l) Slehern je fkufhan, ko je od fvojiga posheljenja
napeljevan in vabljen. Ko je po tem posheljenje
fpozhelo, rodi greh, grthpa, ko je florjen, rodi
fmert. Jak. 1 , 14 . 15 .
m) Ne vfak, kteri mi pravi; Gofpod, Gofpod!
r pojde v’ nebefbko kraljeftvo, ampak le tilti ki
flori voljo mojiga nebefhkiga Ozheta. Mat. 7 , 17 .
Bog - je tiftim kteri njegove sapovedi fpol-
nujejo, vezhno shivJjenje n), in tudi na tem
fvetu mnogo frezho in itiegen obljubil o),
IV. R a s d e 1 i k.
Od zer kvenih sapoved fploh.
Dolshni lino zerkvene sapovedi fpolno-
vati p)\
1. Ker namzheterta boshjasapoved dolslt-
noft naloshi, duhovlko in deshellko gofpofko
ubogati.
2. Ker je Kriftul, nafli bdshji poftavodaj,
v’ evangelii naravnoft sapovedal zerkev poflu-
fhati ) Ne rezi: grel'hi'1 fim, in kaj fe mi je shaliga »go¬
dilo? Sakaj narvikfhi jepoterpeshljiv povrazhnik.
Ne bodi »avolj Tvojih odpufaenih grehev bres
lirahu, in ne nakladaj greha na greh. Tudi ne
rezi: iniloft GoTpodava je velika, in veliko Thte-
vilo mojih grehov mi bo miioftivo odpuftil; sakaj
njegova jesa je nagla, kakor njegova miloft, in
njegova jesa gleda na grefhnika. Sirah. 5, 4—7.
r) Judesh je rekel: Grefhil fim, ker fim isdal ne-
ddlshno kri! Oni pa To rekli: Kaj nam mar? ti
glej! In je vergel od Tebe frebernike v’ tempeljnu,
in Te je vernil,je Thel in Te obelil s’vervjo. Mat.
27, 4. 5.
s) Vi terdovratni in neobrezani na Terzih in na
uThelih! Vi Te vTelej v/lavljate Tvčlimu Duhu,
kakor vaThi ozhdtje, tako tudi vi. Djan. 7, 58.
Savi, ki Te mu tudi Pavl pravi, je bil napol¬
njen s’ Tvetim Duham, in je ojftro vanj pogledal
in rekel: Ti hudizhov otrok! ki fi poln vTe svi-
jazhe in hudobije; ti Tovrashnik vTe pravize! ali
ne boTh nehal GoTpddovih pdtov podkopovati?
Djan. 18, 9. 10.
t) Pergodilo Te je zhes nekaj zhaTa, de je Kain od
Tadu semlje GoTpodu dar perneTe). In tudi Abel
je daroval od pervenzov Tvoje, zhede in od nih
mallnine. In GoTpod je pogledal Abelna in njegov
dar; Kajna pa in njegdviga daru ni pogledal. To¬
rej Te je Kajn filno jesil, in njegov obras mu je
upadel. 1. Mojs. 4, 3—5.
100
njevdnja oterpnjeno ferze imeli. u). 7. V' ne-
/pokornofti terdovratno oftali v).
Ti grehi fe teshko odpultč, ali pa zelo ne,
ne v’ tern, ne v’ prihddnirn shivljenji tv).
Zhveteri v’ nebo vpijozhi grčhi io:'
1. Radovuljni uboj x). 2. Mutafti ali
Sodom/ki greh y). 3). Satiranje uboshzov,
vdov m /trot z). 4. Delavzam in najemnikom
saflushik sadershevati ali utergovati a).
u) Faraonovo ferze je bilo oterpnjeno, in jih ni
poflufhal, kakor je bil Gofpod sapovedal. 2. Mojs.
7. 18. — Ko bote flifhali njegov glaf, ne oter-
dlte fvojih ferz. Heb. S, 7. 8.
v) On pa, ki vfe vidi, Gofpod in Bog Israelov
ga je udaril s’ fkrivno in neosdravljivo bolesnijo
in vender ni odftopil od fvoje hudobije. 2. Mak.
9, 5, 6.
w) Povem vam: Vfak greh /n preklinjevanje bo
zhloveku odpufheno; preklinjevanje pa soper
fvetiga Duha ne bo ne v’ tem, ne v’ prihodnim
shivljenji odpufheno. Mat. 12, Sl.
x) Gofpod ie rekel Kajnu: Kaj fi Itoril? Glaf kervi
tvojiga brala vpije s’ semljek’meni. 1. Mojs.4,10.
v) Tdrej je rekel Gofpod: Hudobija Sodomijanov
in Gomorzov je tako velika de k’ meni sa maftie-
vanje vpije. 1. Mojs. 18, 20.
z) Ali ne teko folse vdove po lizih, in a'i ni njeno
vpitje soper tega, kteri ji jih oshema? Is liz gredo
donebef na kvifhko, in Gofpod, ki fe da fprofiti,
ne bo imel dopadajenja nad tem. Sirah. 35,18.19.
a) Glej ie plazhilo od vaf utergano delavzam, kteri
fo vafhe polje posheli, vpije, in njih vpitje je
prifhlo do ufhef Gofpoda vojfkinih trum, Jak. 5,4.
101
Devet6ri p tuji grehi fo 1. F' greh fve-
lovati b). 2. Grefhiti velevati c). 3. F’ drugih
greh pervoliti d). 4. Druge v ’ greh napelje¬
vati e). 5. Drugih greh hvaliti f). 6. K' grehu
b) Eden pa smed njih , Kajfesh po imenu, ker je
bil tifto ldto veliki duhoven, jim je rekel; Nizh
ne vede, in ne pomiflite, de je boljfhi sa vaf,
zhe en zhlovek sa ljudftvo umerje, de vfe ljudftvo
ne pogine. Jan 11. 49. 50.
c) David je lift pifal do Joaba, in ga je poflal po
Urii; pifal je pa v’ liftu: 1’oftavi Urija v’ boji
tje, kjer je nar hujfhi, in ga popufti de bo pobit
in de umerje. 2. Kral. 11, 14. 15.
d) Defiravno fo boshjo pravizo fposnali, vender
niso umeli, de tifti, kteri kaj takiga, to je hudo
ltore fofmerti krivi; kaj? ne le tifti, ki to flore,
ampak tudi tifti, kteri take dela poterdijo. Rim.
1, 32. — Savi je v’ njegovo (Stefanovo) fmert
pervolil. Apoft. dj. 7, 59.
e) Shena je vsela fadii in je jedla; tudi fvojimu
moshuga je dala in tudi je jedel. 1. M oj s. 3, 6. —
Njegova siiena mu je rekla (Jobu): Ali ft fhe tako
priproft? Boga hvali in umri. Job. 2, 9. — Jero-
boamu je na mifel prifhlo dva slata teleta nare¬
diti. in tedej je rekel Fsraelzam: V’ prihodnje ne
hodite vezli gori v’ Jeruzalem Lej to fo tvoji
Bogovi, o Israel! ki fo te is Egipta ispelja i. 3.
Kral. 12, 28.
f) Gorje vam, kteri hudimu dobro, in dobrimu
hudo pravite; kteri tmo luzli, in luzh tino delate,
.lesa. 5, 20. — To rezhe Gofpod Bog: Gorje jim,
kteri pirnizo pod kornolze in podglavnize mladim
in ftarim pod glavo devaje, de dufhelovej Ezeh.
18, 18.
102
molzhati g - ). 7. Greh pregledati h). 8.
Greha fe vdeleshiti i). 9. Greh sagovar-
jati k). ^
Drugi del kerflumfke pr avize:
Stori dobro.
g) Glej sgodbo otl Pilatusha. Mat. 27 .
10 In njegov ozhe ga ni nikdli savoji tega fhtrafal
in mu rekel: Sakaj li to floril? 3. Kral. 1,6.—
Njegove mlajfhi bom fhtrafal in pokonzhal savolj
greha, ker je vedil (Helij, de njegova linovapo-
hujfhljivo ravnata, in jih ni fhtrafal. 1. Kral. 3.13.
i) Kralj Baltasar je napravil fvojim vikfhim pogla¬
varjem, kterih je bilo tavshent, veliko obedo, in
vfak je pil po fvoji ftarofti. Ko fe je bil upijanil,
je sapovedal pernelti slate in freberne pofode,
ktere je bil Nabuhodonosor, njegov ozhe, is
Jerusalemfkiga teinpeljna perpeljal, de fo kralj
njegovi vikfhi in njegove shene is njih pili. Dan.
5, I. 2.
k j Kdor huddbniga opravizhuje, in pravizhniga
ohfodi, ftaohagnufoba pred Bogam. Prip, 17, Io.
103
Dobro je, kar je po boshji poftavi. Po
boshji pollavi fo zhednofti (ali krepofti j in dobre
dela. Zhednofti, ktere naj zhlovek fkasiije in
fpolnuje, fo mnoge (vezh fort); lo boshje irt
djanjfke zhednofti.
Boshje zhednofti fo tifte, ki jih imamo na-
vavnoft do Boga.
Te tri boshje zhednofti fo: vera, upanje
in ljubesen 1), Zhlovek je pod fmertnim gre-
ham«dolshan fe vaditi v’ ti eh bosbjih zhedno¬
fti h : 1. kakor hitro, ko k' pameti pride; 2.
vezhkrat v’ fvojim shivljenji: 3. ob zhafu hude
fkufhnjave soper t6 zhednofti; 4. v’ fmertni
nevarnofti in na fmertni poftelji.
Vera fe tako obudi:
Verujem v ’ tebe, pravi trojedini Bog,
Ozhe,Sinin fveti Duh! k/eri fi vfe ftvaril, kte-
rir fe ohranifh in vishafh, kteri dobro polb-
nafh in hudo (htrafafli. Verujem, de fe
je Sin bdshji vzhlovezhil, de naf je s' fvojo
fmer/jo na kr is hi odrefhil, in de naf fveti
Duh s ’ fvojo gnado pofvezhuje. Verujem in
ter dim vfe, kar fi ti o Bog ! raso del, kar je
Jesuf Kriftuf uzhil, kar fo apoffeljni pri¬
dige ali, in kar nam fveta 'Rimfk a katolfhka
zerkev sapoveduje verovali. Vfe to verujem,
ker fi ti, o Bog ! vezhna in nefkonzhna ref-
niza in modroft, ki ne mdrefh ne goljfati,
ne goljfdn bili. O Bog! ftbri mozhnejfhi
mojo vero.
1) Sdej pa oftanejo tri: Vera. upanje in ljubesen;
ljubesen pa je nar vezhi med njimi. l.Kor. 13.,18.
104
Upanje fe tako obudi:
Up atn in f ? sanefern na tvojo n e (k 6 mlin o
dobroto in miloft, o Bog ! de mi bo pipo nef-
konzlinim safluslienji fvdjiga edinorojeniga
Sina Jesufa Kri f tuf a v' tern sliivljenji fpo-
snanje, pravo obshalovunje in odpufhenje
mojih grehov, po fmerti pa vezimo sveli-
zkanje dal, in dodelit tebe od oblizhja do ob-
lizlija gledati, ljubiti in bres koma vshivati.
Upam tudi od tebe potrebne pomozhi &fe to
dofezhi. Upam to od tebe, ker fi to oblju¬
bilkteri fi v figam ogdzh en, sveft „ nefkdn¬
zhno dobrotljiv inufmiljen. O Bog ! poterdi
moje upanje.
Ljubesen fe tako obudi:
O moj Bog! ljubim te is v fig a fvdjiga
ferza, zhes vfe, ker p nar vezhi dobrota,
ne fkonzhno popolnoma in vfe fjubesni vreden ;
ljubim te tudi salo, ker fi do mene in dovfili
ftvari nefkdnzhno dobrotljiv. Vdfhim fi is
zeliga ferza, de bi le ravno tako ljubil, ka¬
kor fo te tvčji nar sveftejfhi flushahniki
ljubili, in te flie ljubijo. S' njih ljubesnijo
/klenem fvdjo nepopolnama ljubesen; povik-
fliaj jo v' meni, o dobrotljiviGofpdd! bolj in
bolj. Ker te tedej rcfnizhno in is ferza ljubili
skelim, in fi to fevdno per sad enem; mi je is
ferza s/ial, de fini tebe fvdjo nefkdnzhno
dobroto, ktero, zhes vfe ljubim, tebe, fvdjiga
f tvornika, odrefhenika in pdfvezhvavza ras-
ferdil.
Shal mi je, de fim grefhil, de fim tebe,
fvdjiga vfigamogdzhniga Go f poda, fvdjiga
105
nar boljfhiga Ozhe/a rasshalil Ter dno f'kle¬
nem v fe grehe in vfe hudeperloshnofU sapu-
fli/i, ftor jene grehe zhesdalj e bolj obshalova/i,
in nikdar vezli super tvojo (veto voljo ravnali
Vsemi me fpel s a fvdjiga otrdi: a, in dodeli mi
gnado ta /'voj fklep dopolniti. Profita te po
nefkdnzhnim saflushenji fvdjiga bdshjiga
Sina, nafhiga Go f podu in svelizharja, Je-
sufa Kri f tuša.
"Djanfke zhednofti lo tifte, po kterih fe
djanje in sadershanje kriftjanovo tako ravna,
de je Bogu vfhezh in prijetno.
Med djanfkimi zhednoftmi, ki jih mora
kri It ja n imeti' in fe V njih vaditi, fo fhtiri
poglavitne zhednofti: 1. Modroft. 2. Smer-
noft. 3. Pravizhnoff. 4. Serzhnoft (ali mo-
zhnodufhnoft). -L
„ Ponishnoft je napuhu nafproti m). Do-
brdtljivofl je lakomnofti nafproti n). Žhifloft.
je nezhiftofti nafproti oj. Ljubesen je ne-
vofhljivofti nafproti p). Smerno ft je poshrefli¬
no fti nafproti g). Poterpeshljivofl je jesi nal¬
iti) Bog; fe vttavlja napubnjenim, ponishnim pa da
fvojo gnado, I: Pet. 5, 5.
n) Dajte, in fe vam bo dalo. Luk. 6. 38. —
oj To fo tifti, ki fe s’ shenaini nifo omadeshvali.
Skriv. ras. 14, 4.
p) ,Sad Duha pa je: ljubesen, vefelji, mir, poter-
peshljivoft, prijasnoft, dobrotij.ivolt, persanefiji-
volt, krolkolt i. t. d. Gal. 5, 22,23. — Glej Jona-
tov isgled proti Davidu. 1. Kral. 17. in 23.
q) Zli ujm o in tresni bodimo. 1. Tefal. 5, 6.—Glej
isgli d treh mladen/.hev, ktdri fo sani/Jiovali
kraljeve jedi, in fo bili s’ fozhivjem in seljenavo
dovoljni. Dan. 1.
106
proti r). Gorezhnofl do dobriga je lenobi
nalproti s).
H’kerfhanfki pravizi gredo fhe dolshnofti ,
ki jih je Jesuj' Krif/uf pofebno perpordzhil.
Dolshnofti, ki jih je Jesuf Kriftuf pofebno per-
porozhil, fo tele:
1. Nar prej bdshjiga kr al/e f tv a in nje-
//dve pr avize ifkati t). 2. Sam feb e satajeva-
ti n). 3. /Svoj krish nofiti v). 4. S a Krifbu-
fam hoditi w). 5. Krotek in ponishen biti x).
6. Sovrashnike ljubiti; jim dobro ftoriti,
kteri naf fovrashijo; moliti sanje, kteri naf
shalijo in preganjajo p).
r) ^Sad Duha je poterpeshlivoft in krotkoft. Gal. 5.
22. Glej isgled Davida do Simeja. 2. kral. 16.
s) Bodite gorezlii v’ Duhu. Rim. 12, 11.
t) Illiite uar prej boshjiga kraljeflva in njegove
pravize. Mat. 0, 33-
u) Kdor hozhe moj uzhenz biti, sataji fam febe.
v) nofi fvoj krish. .
\v) iu hodi sa menoj.
x) Vsemite moj jarm na fe, in fe uzhite od mene,
ker lim krotak in is ferza ponishen. Mat. 11 , 29.
\j Ljubite fvoje fovrashnike, ftorite jim dobro,
kteri vaf fovrashijo, molite sanje, ki vaf prega¬
njajo in obrekujejo, de bote otrozi fvojiga Ozheta,
ki je v’ nebefiii, kteri da fonzu lijati nad dobrimi
in hudimi in priti deshju zhes pravizhne in kri-
vizhne. Mat. 5, 41, 45.
107
H’ kerfhanfki pravizi gre tudi tillih ofem
prav lepih zhednofl, ki jih je Kriftuf Gofpod
na gori uzhil z ), in savolj kterih je ljudem
blagor rekel. Tele lo:
1. Blagor ubogim v’ duhu; ker njih je
nebelhko kraljeftvo. 2. Blagor krotkim; ker
semljo bodo poledli 3. Blagor shalofinim;
ker potrofhtani bodo. 4. Blagor jim, kteri fo
pr avize lazhni in 'shejni; ker nafiteni bodo.
5. Blagor ufmiljenim; ker ulmiljenje bodo
dofegli. 6. Blagor jim,, kteri l’o zhiftiga serza;
ker Boga bodo gledali. 7. Blagor mirnim;
ker otrozi boshji bodo imenovani. 8. Blagor
jim, kteri savolj pravize preganjanje terpe,
ker njih je nebefhko kraljeftvo.
Dobre dela kriltjana fo take dela, ktere
fo Bogu dopadljive, in kriftjanu, ki jih oprav¬
lja, saflushne.
Nar imenitnifhi dobre dela fo: 1. Moliti
a). 2. Popili fe b). 3. Ubdgajme dajati c),
z) Mak. 5, 1. II.
a) Povedal jim je tudi priliko, de fe mora vedno
moliti, in ne prenehati. Luk. 17,1. Neprendhama
molite. 1. Tet. 5, 17.
b) Torej govori Gofpod: Preobernite fe k’ mčni
is zeliga fvojiga ferza s’ poftam, jokam in sdiho-
vanjem. Joel. 2, 12. — Ti pa, kadar fe poflifh,
li pomasbi glavo, in umi obras, de ne bodo ljudje
vidili, de le poflifh, ampak tvoj Ozhe, kteri je
na fkrivnim; in tvoj Ozhe, kteri vidi na fkrivnim
ti bo povernil. Mat. 6, 17. 18.
c) Kadar ubogajme dajefb, naj ne ve tvoja leviza,
kar tvoja defniza flori; de bo tvoja miloflina fal-
moshnaj na fkrivnim, in tvoj Ozhe, kteri na
fkrivnim vidi, ti bo povernil. Mat, 6, 8. 4.
108
Telefmh del usmiljenja je teh fedem d):
1. Lazhne nafitili. 2. S hej ne napojiti.
3. Popotnike j'prejemati. 4. Nape oblezhi.
5. Bolnike obifkati. 6. Jetnike refhiti. 7. Mer-
lizhe pokopavati.
Duhovnih del ufmiljenja je teh fedem:
1. Grefhnike fvariti e). 2. Nevedne uzhi-
ti f). 3. Jim prav Svetovati, kteri dvomijo
ali zviblajo p). 4. Shaloffne tolashiti h). 5.
Krivizo voljno terpeti i). 6. Jim is ferza od-
<0 Lazhen lim bil, in ije mi dali jefti; shejin lim
bil, in fte mi dali piti : popotnik iiin bil in fte me
fprejeli, nag lim bil, in fte me oblekli; bolan
(im bil in fte me obifkali; v’ jezhi lim bil, in fte
k’ meni prifhli. — Refnizhno vam povem, vfe,
kar fte enimu smed teh mojih nar rnanjfiiih bra¬
tov ftorili, fte meni Itorili. Mat. 25, 85 —70.
ej Ako je pak tvoj brat sbper te grefhil, pojdi in
ga pofvari med teboj in med njim farnim. Ako te
poflufha, liperdobil fvojiga brata. Ako te pak ne
poflufha, vsemi febdj fhe eniga ali dva, de bo
vfa rezh s’ dvema ali tremi prizhami poterjena.
Ako pa tudi teh ne poflufha, povej zerkvi. Ako
pa tudi zerkve ne poflufha, naj ti bo kakor ne¬
vernik in ozhiten grefhnik. Mat. 18, 15—17.
f) Kdor ima ufmiljenje, uzhi in podnzhuje, kakor
paftir fvoje zhede. Sirah. 18, 1.
g) Zhe imalh um, odgovori fvojimu blishnjimu.
Sir. 5. 14.
h) Ne opufhaj jokajozhih tolashiti in bodi v’ dru-
fhini shaloftnih. .Sirah. 7, 88. — Ne fpomiii fe
krivize ftorjene od tvojiga blishnjiga, in nikogar
ne shali. .Sirah. 10, 6.
i) Zhe dobro delate in poterpeshljivo terpife, to je
Bogu prijetno. 1. Pet. 2, 20.
109
puflili, kteri nat shalijo. 7.