RECENZIJA Srečo Dragoš (1998), Katolicizem na Slovenskem: Socialni koncepti do druge svetovne vojne. Ljubljana: Krtina. 273 str. Na začetku Krtovih in Kritininih knjig je Brechtova misel: »Knjiga je orožje...«, ki je seveda ne moremo vzeti neposredno. Bolj kot akcijska naravnanost, prizadevnost ali celo gorečnost bi bile za knjigo S. Dragoša Katolicizem na Slovenskem značilne pre- mišljenost, izvirnost, aktualnost in primer- nost za sociološko preučevanje. Lahko bi rekli, da knjiga celo presega pomembnost sociološkega obravnavanja različnih kon- ceptov in ima širši kulturni značaj. Gre torej za analizo različnih socialnih konceptov, ki so nastali znotraj katolicizma do druge svetovne vojne, ki so imeli pomembno težo v takratnem času in so še danes pomembni — v tem Brechtovem smislu jo lahko vza- memo v roke. Tako nam Dragoš že na začetku ponudi teoretsko izhodišče, ko zavrne na eni strani kritike, ki so jih predvojni in poznejši marksisti naslavljali na katoliške intele- ktualce, na drugi pa še vedno aktualno opredeljevanje katolicizma kot edinega nosilca duhovnih vrednot v modernem svetu. Problem je daleč od tega, da bi bil enostaven — za ideološkimi spori in kon- flikti, v katere so bili vpletene konkretne zgodovinske osebnosti, se kaže travmatičen začetek modernizacijskih procesov, ki so izbruhnili v vsej brutalnosti in so cerkev in druge družbene akterje prisilili reagirati. Na podrobnejšo opredelitev osrednje teme naletimo že v prvem poglavju, ki se imenuje »Paradoksnost in konfesionalnost«. Avtor pokaže na paradoksnost situacije, ki je v globalnem smislu v tem, »kako reagirati na modernizacijske izzive v tipično pred- modernih družbenih razmerah.« Konkret- no to za katolicizem pomeni, kako rešiti delavsko vprašanje in pri tem ne zaiti v marksizem.To vprašanje, ki ga je v literaturi nakazal Cankar v podobi hlapca Jerneja, so rešili krščanski socialisti in Andrej Gosar. Oboji so poskušali zadostiti socialnim kri- terijem v moderni družbi, pa tudi kriterijem vere. Sledi poglavje »Med gibanjem in institu- cijo«, v katerem se začne analiza poudarkov, pomembnih za razumevanje konfrontacij znotraj katoliškega tabora. Z začetki indu- strializacije se je položaj spremenil in cerkev je bila prisiljena reagirati na nov način. Začel se je proces diferenciacije, ki ga je cerkev seveda zaznala, ni pa ga uvidela kot sistemski problem. Šele ko je v procesu pospešene diferenciacije cerkev poskušala vpeljati integristični koncept družbe, so dozoreli pogoji za nastanek klerikalizma. V tem kontekstu bi lahko razumeli tudi Grivčevo in Ušeničnikovo prizadevanje, ko sta sicer priznavala strukturne razlike, ne pa meja med njimi, kar je imelo za posle- dico negacijo sistemskih diferenc. Tako je za Grivca bistveno dokazovanje, da je Cerkev mistično telo v dobesednem smislu, in s tem brisanje razlik tako v cerkvenem kot v zunanjem okolju. Podobno velja za Ušeničnikovo sociološko razlago, kjer je Cerkev edina sila, ki je zmožna opredeliti pravi Smoter in Vrednote. Težave v zvezi s prilagajanjem Cerkve moderni dobi pa so bile tudi doktrinarne narave. Tako Dragoš v podpoglavju »Doktri- nami problem« pojasnjuje, da so komple- ksen problem prilagajanja modernizacij- skim procesom zaznali predvsem na social- nem področju, ki so ga formulirali v kon- frontaciji z liberalizmom in komunizmom. Tipična v tem kontekstu je Kettelerjeva kritika liberalnih zadrug in liberalizma, ki jo je prevzel tudi Ušeničnik. Liberalizem je zanju v nasprotju s katoliško doktrino ideologija totalne svobode in torej nevere. Edine primerne so katoliške zadruge, ki 119 RECENZIJA nimajo v vidu samo izboljšanja material- nega položaja, temveč tudi duhovno srečo. Kritika marksistov pa je v tem, da so pre- malo radikalni — zavzemajo se samo za materialno in ne tudi duhovno svobodo. S tem so zanikane razlike v samem spektru socializma in povampirjena tudi zmerna socialistična doktrina, ki jo je predstavljal E. Kristan. Namesto radikalne in revolucionarne spremembe družbe je po Ušeničniku potrebna celovita družbena reforma, v okviru katere je poglavitna nravna reforma, saj je nenravnost temeljno socialno zlo. Prav hierarhično predpostav- ljanje nravne reforme celoviti družbeni strukturi je osrednja točka krščanskega solidarizma, ki je izzvala polemike in ne- soglasja v katoliškem taboru in utrdila osnove za prevlado konservativizma v njem. Nasprotja, ki so se v zvezi z moderni- zacijskimi vprašanji pokazala že v razhkah med Krekovim in Mahničevim delovanjem, so postala mobilizacijski dejavnik — na eni strani krščanski socialisti, na drugi oficialna cerkvena stališča. Odnos do modernizma je še zaostril Pij IX s svojim seznamom 80 zmot, ki med drugim zavračajo vsakršni mo- dernizem in liberalizem. Reševanje socialnega vprašanja na ome- njeni način je pomenilo krepitev katoli- škega konservativizma, kot je poudarjeno v podpoglavju z enakim naslovom. To, da je v reševanju prisotna radikalnost, nas ne sme zavesti, saj ta ni v nasprotju s konser- vativizmom. Konservativizem je lahko ra- dikalen v svoji težnji po »redefiniranju na podlagi izkustva, ki je v preteklosti funkcio- niralo na socialno integrativen način«. V vsakem, tudi radikalnem smislu pa je proti- liberalen. Konservativni karakter socialnih doktrin so podpirale še nekatere papeške enciklike kot Aeternipatris in Quodaposto- lici muneris. Po prvem katoliškem shodu iz leta 1892 pa je pridobil širšo politično razsežnost. Na tej podlagi so se udejanjile tudi različne politične usmeritve katohških akterjev, ki so se v polemični obliki začele kazati na naslednjih shodih. Na prvem shodu se je oblikovalo vprašljivo temeljno izhodišče — ekskluzivnost vere kot temelja vsakega kulturnega delovanja in njeno ena- čenje s slovenstvom. Naslednje poglavje, »Ignoriranje in redu- ciranje«, je namenjeno predvsem razjasnje- vanju teoretske dediščine A. Gosarja, ki je ostala v veliki meri zamolčana in simpto- matično napačno interpretirana. Tako je zaradi svoje katoliške vernosti ostal sporen za marksiste, medtem ko so ga uradni katoliki in krščanski socialisti kritizirali zaradi zagovarjanja tržne ekonomije. Sporen je bil tudi za zagovornike samo- upravnega socializma, saj je že pred Karde- ljem govoril o samoupravljanju. Ostal je torej tipično nerazumljen avtor, ki so ga različni avtorji kritizirali, ne da bi se zave- dali njegove teoretske kompleksnosti. Tako mu npr. J. Prunk očita neskladje med »zav- zemanjem za pravičnost« in zagovarjanjem tržne ekonomije, čeprav gre pri Gosarju za dve avtonomni sferi. Gosar je razlikoval med krščansko etiko in družbenim kon- ceptom, poudarjal razmejitve med posa- meznimi družbenimi ravnmi in presegel bipolarno razumevanje družbe — podobno kot Ogris na politični in Kocbek na osebni ravni. Razlikovanje znotraj religije, ki vodi v razmejevanje osebne vere, je danes ra- zumljeno tudi v teoretskem smislu. V času, ko je Gosar funkcioniral kot dober vernik in hkrati prodoren družbeni teoretik, je bilo to v veliki meri nerazumljeno. Zanimiv je tudi njegov odnos do korpo- rativizma — stanovska ideja in ureditev ne more biti temelj družbenega organiziranja in ne more nadomestiti tržne ekonomije in parlamentarizma, ki pa je potreben kore- kture v socialnem smislu. V tem okviru je podrobneje razvil svoj koncept stanov, v katerem je poudarjal njihovo povezovalno kot tudi, kar zadeva razredni boj, dezinte- gracijsko funkcijo. Zato je lahko korpora- tivizem tudi družbeno nevaren, kar se je v drugačni obliki pozneje tudi pokazalo. Poglavje »Interpretacije interpretacij Pij a IX« se nanaša na raznovrsten odmev enciklike Quadragesimo anno v zvezi s problemom korporacij in katoliške duhov- ne prenove v pristojnosti Katoliške akcije. Za ta dokument je značilno prenašanja poudarka od duhovne prenove kot temelja družbenega delovanja na družbeno organi- ziranje in konfrontiranje. Tako je lahko koncept Katoliške akcije razumljen v smislu 120 SREČO DRAGOŠ (1998), KATOLICIZEM NA SLOVENSKEM duhovne prenove aU v smislu večje akcijske organiziranosti. V praksi je imela večjo težo druga interpretacija. Podobno se je zgodilo z razumevanjem korporacij. Krščanski socialisti so v nas- protju s korporativizmom videli temelj socialnih problemov v izkoriščanju delav- cev in so v začetni fazi iskali rešitev v vzpo- stavitvi pravičnosti, utemeljene na duhov- nih oziroma božjih načelih. Avtor poudarja pomembnost enciklike, ker daje možnost za različne interpretacije in s tem poudarja raznovrstnost katoliških konceptov in raz- hajanj, ki ne izhajajo iz zunanjega sovraž- nika, temveč so notranje narave. V poglavju »Cerkvene enciklike — aplika- cija in izsiljevanje« je poudarjeno troje — treba je razlikovati med ravnijo enciklik, ki ponujajo različne interpretacije, ravnijo družbenih konceptov in socialno-politično ravnijo. Vse te ravni so dovolj kompleksne, da producirajo različnosti in priložnosti za konflikte. Avtor v zvezi s konflikti znotraj katoliškega tabora zavrača kavzalni pristop, ki predpostavlja »strukturiranje ključnih dilem in jih poenostavi v izključujoče alter- native«. Namesto tega poudari razumevanje konfliktov v okviru sistemske teorije, ki temelji na možnosti komunikacije in proizvaja nove razlike, pa tudi nove kon- flikte. V tem smislu je različnost inter- pretacij nujnost. Temu se je približal Gosar, ki je vztrajal pri splošnejšem razumevanju omenjene enciklike in zavračal njeno ne- posredno povezovanje s korporativizmom. Vprašanje različnosti interpretacij je še danes aktualno, kar kažejo mnoge, tudi najnovejše polemike. V poglavju »Pravičnost — socialni ali menjalni problem« je v ospredju polemika med Ušeničnikom in Gosarjem. Prvi pou- darja moralno prenovo, medtem ko Gosar s krščanskimi socialisti zagovarja praktično reševanje socialnih problemov. Ušeničnik vidi rešitev znotraj sistema ekonomije, v pravični plači, Gosar pa jo postavlja v so- cialno sfero in s tem prvi definira koncept socialne politike pri nas. Če pogledamo na to dilemo z današnje perspektive, ni težko ugotoviti povezanost Gosarjevega koncepta z današnjim razumevanjem tržne ekono- mije in njenih korektur, medtem ko je Ušeničnikova logika bližje Kardeljevi de- litvi po delu, povezani z idejo samouprav- ljanja pod idejnim nadzorom. V sklepnem poglavju avtor diferencira različne katoliške in tudi druge poznejše koncepte glede na stopnjo ekscentričnosti oziroma razsrediščnosti glede reguHranja družbe.V tem smislu so omenjeni: katoliški integrizem, ki je izhajal iz podrejanja vseh družbenih sfer vrhovni ideji katolicizma; katoliški solidarizem z organicističnim modelom družbe, krščanski socialni akti- vizem A. Gosarja, ki je prvi povezal koncept tržne ekonomije s postopnim prehodom v socializem; koncept krščanskega socia- lizma, ki se je približeval marksističnemu razumevanju družbe; socialni kristjani s Kocbekovim pojmovanjem različnih živ- ljenjskih ravni in razmejitvijo med nazorom in politiko; korporativistični koncept s korporativno regulacijo, boljševiški kon- cept, samoupravni koncept z majhno stop- njo avtonomije posameznika in moderni pluralistični koncept. Avtor sklene pregled s trditvijo, da so predvojni koncepti — razen Gosarjevega in Kocbekovega — centristično orientirani, zato so za njih njihovi lastni socialni koncepti le drugotnega pomena. Poglobljenost in razdelanost posameznih socialnih konceptov je zato povezana z razumevanjem širše družbe in področij znotraj nje. V tej bistveni zvezi se kaže tudi zapletenost modernizacijskih procesov. Že bežen vpogled v omenjeno knjigo nam pove, da je vsebina vse prej kot eno- stavna, vendar se splača potruditi. V veliki meri gre za pionirsko delo, v katerega je bilo vloženo veliko napora. Pri tem nimam v mislih samo izbrane vsebine in njene aktualnosti in v veliki meri nerazjasnjenosti, ampak tudi večjo kompleksnost, ker se je avtor zadevi približal s sociološke plati in s pomočjo sistemske teorije odkril večplast- nost predvojnih katoliških konceptov in njihove notranje dinamike. Ti so večkrat prerasli svoj lastni okvir in bili uporabljeni v te ali drugačne politične namene. V tem je viden njihov današnji pomen in tudi politična teža. Omenjeno delo je seveda upravičeno kritično do nekaterih katoliških konceptov in njihovega odnosa do social- nega vprašanja. To velja predvsem za uradni 121 RECENZIJA katolicizem, znotraj katerega so prav tako obstajale razlike. Te so bile pogosto zakrite, ali pa so se manifestirale kot rezultat zuna- njih dejavnikov. Še večje razlike najdemo v celotnem spektru katolicizma. Avtor raz- kriva njegovo medsebojno raznolikost. Pri tem prepoznava njegov tudi v slovenski javnosti skoraj nepoznan dinamičen in ustvarjalni vidik. Zato to delo pomeni poleg kritike tudi rehabilitacijo tistega dela kato- licizma, ki je v zvezi z razumevanjem mo- dernizacijskih procesov še vedno aktualen, vendar so ga različni politični akterji veli- kokrat prezrli. V mislih imam predvsem Go- sarjev koncept. V času naše kvazipolitične razcepljenosti je tudi za mnoge izobra- žence sprejetje takih konceptov globalen problem. Vida Kramžar Klemenčič 122