vzgojiteljBiti Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 25 Vsi, ki se ukvarjamo z vzgojo in izobraževanjem otrok, velikokrat želimo vedeti, kaj prinaša uspehe pri učenju. Ampak resnica je, da lahko nekje deluje čisto vse, drugje pa čisto nič, zato smo prepuščeni lastnemu preizkušanju ter iskanju uspešne prakse. Na poti k odgovornosti Dejstvo je, da univerzalnega in optimal- nega modela ni. Vprašanje je, ali je sploh potreben, saj se vsak posameznik razvija in napreduje v skladu s svojimi prepričanji, vrednotami in možnostmi. Če želimo biti v tem procesu dobri v vlogi vzgojitelja, je naša naloga, da spremljamo, podpiramo, usmer- jamo, svetujemo, vodimo, motiviramo in krepimo otroka, da se bo proces učenja od- vijal sam od sebe, v zanj najbolj optimalno smer. Vzgoja s tem lahko postane optimal- na za posameznika in deluje prilagojeno njegovim sposobnostim in razumevanju. Izkušnje otrok s čustvenimi in vedenjskimi težavami Že devet let sem zaposlena kot vzgojiteljica otrok s čustvenimi in vedenjskimi težavami v domski enoti, ki je ena od treh enot OŠ Veržej. Naš dom sprejema osnovnošolske otroke iz vse Slovenije, ki k nam prihajajo z najrazličnejšimi oblikami in stopnjami težav na različnih področjih. Njihovo ve- denje je velikokrat izjemno izstopajoče oz. odstopajoče, neprilagojeno, neprimerno in moteče na področju čustvovanja in vedenja ter je pogosto izraženo skupaj z učnimi te- žavami. Otroci, s katerimi se srečujemo, so pogo- sto doživeli negativne izkušnje, izstopali so med svojimi vrstniki ali pa jih je okolica od- klanjala. Prepogosto so bili tudi sami razo- čarani, nemočni, manjka jim samozavest, imajo nizko samopodobo, so negotovi ali se ne zanjo oceniti. Pogosto so pri tem priso- tni še manj primerni medosebni odnosi ter neprimerna komunikacija. S svojim neustreznim življenjskim slogom in ogrožajočim vedenjem pogosto opozar- jajo nase in iščejo pot do lastne osebnosti, ki se v teh letih šele dobro razvija. Ker v svo- jem dosedanjem življenju velikokrat niso imeli pomembne druge osebe, ki bi jim bila vzgled moči, vztrajanja in samozavesti, tudi niso imeli priložnosti za doživljanje pozitiv- nih izkušenj in potrditev. Šele po prihodu v vzgojno ustanovo dobijo priložnost, da spoznajo drugačen način ter se (na)učijo, da so sami odgovorni za svoje vedenje in spremembe le-tega. Učenje za življenje Nabiranje pozitivnih izkušenj, spoznanje o lastni vrednosti, iskanje varnosti in obliko- vanje osebnih ciljev predstavljajo učenje za življenje. Otrok, ki je sposoben realno pre- soditi svojo uspešnost, lahko razvija odnos do lastnih odločitev ter uspešnosti pri dose- ganju ciljev, zato je samovrednotenje lahko zelo učinkovito sredstvo za motiviranje ve- denjskih sprememb. Analiza lastnega vedenja in čustvovanja mora izhajati iz otroka samega. Ker pa je sprejemanje odgovornosti za lastno vedenje in uvajanje sprememb pri otrocih s čustve- nimi in vedenjskimi težavami dolgotrajen proces (Gjerek Kreslin, Paldauf, Tekalec, 2016), se spremembe velikokrat pokažejo šele 'na dolgi rok', v mnogih primerih šele leta kasneje. Viljem Ščuka pravi, da s celostnim razvija- njem osebnosti pri mladih dosežemo večjo motiviranost za učenje in delo, večjo sto- pnjo odgovornosti, sproščenosti in ustvar- jalnosti, večjo odprtost do drugih, večjo odločnost v ravnanju, manj prestopništva ter manj zlorabe tobaka, drog in alkohola (Ščuka, 2017). Izhajajoč iz svojih izkušenj dela z otroki s čustvenimi in vedenjskimi težavami lahko povem, da je zelo pomembno, da otrok zna oceniti samega sebe, saj se tako poglablja v Klavdija Paldauf je univ. prof. nemškega jezika s književnostjo s socialno-pedagoško dokvalifikacijo. Je vzgojiteljica v OŠ Veržej, Enota dom. Napisala je delovne učbenike za nemški jezik v nižjem izobrazbenem standardu za 7., 8. in 9. razred. Foto: arhiv OŠ Veržej, enota Dom vzgojiteljBiti 26 Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 Celostni pristop Pri nas se trudimo z vztrajanjem, krepitvijo samozavesti in z oblikovanjem zdrave sa- mopodobe in s tem ustvarjamo temelj za občutek varnosti, kar otrokom daje jasne meje in pogoje za krepitev osebnih kompe- tenc. Tako so lasten uspeh, novi dosežki ali nove spretnosti tisti, s katerimi otroci pri- dobivajo samozavest, kar jim omogoča, da se lažje spopadejo z različnimi izzivi na poti odraščanja. Otrokom v našem domu zato ponujamo priložnosti, da ozaveščeno doživljajo sebe in presojajo življenjske dogodke, kar jim nudi novo obliko osebne svobode pri učenju in življenju nasploh. Vemo, da optimistična naravnanost do sebe, drugih in dela otroku zagotavlja boljše telesno in duševno poču- tje, vzpodbuja dobronamernost v odnosu do drugih, večjo potrpežljivost v stiski, lažje premagovanje naporov in ustreznejše reše- vanje stresnih situacij. Prav zato nam je zelo pomembno, da skušamo vsakemu otroku nuditi priložnost za pozitivne izkušnje, ki jih v veliko primerih prej niso imeli. Naše vsakodnevno in sprotno delo z otroki in mladostniki zajema vsa področja njiho- vega življenja, kjer so v ospredju predvsem skrb za zdravje, telesni razvoj, osebnostna integriteta, kognitivni razvoj, morala in vre- dnote, delovne navade, učne navade, estet- ska kultura, socialna integracija, življenjske, praktične dejavnosti ipd. Poleg teh pa doda- tno ponujamo in izvajamo še prostočasne dejavnosti na interesnih področjih, ki spe- cifično krepijo otrokova močna področja. Na področju športnorekreativnih dejavno- sti ponujamo kolesarjenje, rolanje ali rolka- nje, igre z žogo, atletiko, pohodništvo, tek na smučeh, z zunanjo izvajalko pa še plesno dejavnost. Dejavnosti v sožitju z naravo in živalmi otrokom ponujajo posebna doživetja in izkušnje. Za otroke ponujamo akvaristiko, čebelarstvo, kinološke doživljajske urice, konjeniški krožek in vrtnarjenje. S pomočjo psa izvajamo tudi inovacijski projekt social- nopedagoškega vplivanja. Dejavnosti ročnih spretnosti zajemajo ak- tivnosti 'naredi si sam', ki zajemajo delo z različnimi materiali ter dekoriranje občin- ske avle in kotička ob vhodu v naš dom. Velik poudarek dajemo področju ustvarjal- nih dejavnosti. Sem spadajo dejavnosti, kot so: risarski krožek, priprava zabav, progra- mov in nastopov, dramsko-recitacijski kro- žek, glasbena kovačnica, literarno ustvarja- nje, stenčas (materiali za oglasne deske in skupne prostore našega doma), multime- dija (fotografiranje, objavljanje na domski spletni strani, sodelovanje v medijih, izde- lava domskega glasila), ustvarjalne delav- nice z različnimi materiali (npr. les, papir, glina, plastika, odpadna embalaža, naravni materiali) … Posebna dejavnost je medgeneracijsko so- delovanje s starostniki Doma starejših ob- čanov Gornja Radgona. Občasno sodeluje- mo tudi z malčki iz vrtca v Veržeju. Poleg teh ponujamo še miselne dejavnosti, kot so male sive celice, računalništvo, šah, mladinske sprostitvene delavnice, trening komunikacijskih veščin, mediacija, interak- cijske delavnice, sprostitveni krožek, social- ne igre. Vsak otrok glede na lastne interese med ponujenimi dejavnostmi izbere tiste, ki so prilagojene njegovi starosti, sposobnosti in zmožnosti sodelovanja. Zelo pogosto de- javnosti povezujemo tudi z zunanjim oko- ljem in otroke prijavljamo na različne javne natečaje, razstave, tekmovanja, festivale … Kamenček v mozaiku S celostnim pristopom skušamo doseči ur- jenje in ozaveščanje gibalnih sposobnosti, čutnih zaznav, čustvene odzivnosti, misel- nih spretnosti ter socialne in spoznavne naravnanosti. Z vzpodbujanjem občutka lastne vrednosti, odgovornosti in strpnosti do drugačnosti oz. drugih ustvarjamo po- goje za razvoj oblikovane osebnosti. Otrok z ustreznim sodelovanjem social- nega okolja (sovrstniki, vzgojitelji in drugi strokovni delavci, straši, drugi odrasli) lah- ko te veščine razvija že od otroštva pa vse do zrele dobe in jih razvije do te mere, da postane odgovornejši član družbe. Mi smo na tej poti le en delček mozaika, ki pelje do odgovornosti. Literatura • Kreslin Gjerek, A.; Paldauf, K.; Tekalec, A. (2016): Formativ- no spremljanje/preverjanje v vzgojnih ustanovah in vzgojnih domovih. Gradivo za študijske skupine za otroke s posebnimi potrebami za šolsko leto 2016/17. • Letni delovni načrt za šolsko leto 2016/17. Vzgojni dom Ver- žej: Osnovna šola Veržej, enota Dom. Pridobljeno 10. 2. 2017 s spletne strani: http://www.vzgojni-zavod-verzej.si/files/ 2016/10/LDN-Dom-1617.pdf. • Siegel, Daniel J.; Bryson Payne, Tina (2016): Vzgoja brez dra- me: celostni razvoj otroških možganov: umirimo kaos in spod- budimo duševni razvoj otroka. Domžale: Družinski in terapev- tski center Pogled. • Siegel, Daniel J.; Bryson Payne, Tina (2013): Celostni razvoj otroških možganov: 12 revolucionarnih metod, s katerimi spodbujamo razvoj otroških možganov. Domžale: Družinski in terapevtski center Pogled. • Ščuka, Viljem: Oblikovanje osebnosti otrok in mladostnikov. Pridobljeno 10. 2. 2017 s spletne strani: http://www.sola-oseb- nosti.si/oblikovanje-osebnosti-otrok-in-mladostnikov.html. • Tacol, Alenka idr. (2011): 10 korakov do boljše samopodobe. Priročnik za učitelje za preventivno delo z razredom. Delavnice za mladostnike. Celje: ZZV. • Lekić, Ksenija; Tratnjek, Petra; Tacol, Alenka; Konec Juričič, Nuša (2011): To sem jaz. Verjamem vase. Priročnik za fante in punce. 10 korakov do boljše samopodobe. Celje: ZZV. Z vzpodbujanjem občutka lastne vrednosti, odgovornosti in strpnosti do drugačnosti oz. drugih ustvarjamo pogoje za razvoj oblikovane osebnosti. svoj značaj, spoznava in prepoznava lastna čustva, bolje razume lastne odzive in išče drugačne pristope za izboljšanje lastnega počutja, kar vodi do spreminjanja manj pri- mernih in neprilagojenih vedenjskih vzor- cev. To pa pomeni, da posamezniki spet ali šele zdaj prvič postanejo bolj učinkoviti, bolj odgovorni in bolj zadovoljni s seboj in s svojim življenjem. Tega otroci v vzgoj- ni ustanovi ne zmorejo brez avtonomnega vzgojitelja, ki mora predstavljati varnost in strokovno kompetenco, ki jih lahko spre- mlja, podpira, vodi in krepi. Foto: arhiv OŠ Veržej, enota Dom