12 Didakta junij–julij 2014 Fokus: Globalno učenje družbena odGoVornost MuZejeV: PreseGanje stereotIPoV Kot Pot K PraVIčnejŠI družbI / Tina Palaić / Slovenski etnografski muzej Globalno izobraževanje postaja v sodobni družbi vedno pomembnejše: izobraževanje o človekovih pravicah, o miru in preprečevanju spopadov, o trajnostnem razvoju in o različnih svetovnih kulturah. Cilj medkulturnega izobraževanja je omogočiti razumevanje globalnih procesov in vzpostavljanje kritičnega odnosa do njih. Poleg ozaveščenosti in kritičnosti je bistvena komponenta tega izobraževanja prepoznavanje lastne vloge pri doseganju pozitivnih sprememb in s tem spodbujanje posameznika, da postane aktiven. Mesto medkulturnega učenja so tudi muzeji. Muzej je namreč prostor, v ka- terem nastaja človeški (ali intelektualni) kapital v smislu znanja in spretnosti, ter socialni prostor, v katerem nastaja socialni kapital v smislu medsebojnih odnosov (Bračun 2007). V nadaljevanju želim poudariti družbeno vlogo mu- zejev pri ustvarjanju pravičnejše, bolj inkluzivne družbe, in predstaviti dve tematski delavnici o preseganju stere- otipov o pripadnikih različnih etničnih skupin in o starostnikih, ki ju izvaja Slo- venski šolski muzej. V teh dejavnostih so upoštevane prvine medkulturnega izobraževanja. družbena odGoVornost MuZejeV Zakon o varstvu kulturne dediščine (ZVKD-1 2008) definira muzej kot »stalno organizacijo v službi družbe in njene- ga razvoja, ki je odprta za javnost in ki zbira, ohranja, dokumentira, preučuje, interpretira, upravlja in razstavlja de- diščino ter posreduje podatke o njej z namenom razvijati zavest o dediščini, širiti vedenje o njenih vrednotah in omo- gočati uživanje v njej«. Sodobni muzeji morajo pri svojem delovanju izhajati iz potreb razvijajoče in ves čas spreminja- joče se družbe. Namesto na zbiranje, dokumentiranje in varovanje predmetov se muzeji danes osredotočajo na obi- skovalce, ki imajo svoje želje, potrebe, sposobnosti in pravice (Bračun 2007). Pri načrtovanju programa morajo te dobro poznati, biti morajo seznanjeni s pričakovanji, predstavami in stereotipi, s katerimi obiskovalci obiščejo muzej (Byszewski 2003). S premišljenim de- lovanjem, kar vključuje izbiro vsebin, načine njihovih predstavitev in oblike vključevanja obiskovalcev v produkci- jo muzejske vednosti, lahko muzej pri- speva k spreminjanju javnega mnenja, stereotipov in predsodkov (Bračun 2009), s tem pa doprinaša k bolj inkluzivni, pravični in spoštljivi družbi (Sandell 2002). V zadnjih desetletjih 20. stoletja se je v anglo-ameriškem svetu izoblikoval kon- cept vključujočega oziroma inkluzivnega muzeja, ki zagovarja dostop do zbirk in muzejskih aktivnosti vsem obiskovalcem, ne glede na njihovo spolno usmeritev, versko prepričanje, narodnostno pripa- dnost, socialni ali ekonomski položaj in posebne potrebe (Bračun 2007). Poleg tovrstne dostopnosti inkluzivni muzej predstavlja raznolikosti različnih skupin, tako manjšin kot marginaliziranih sku- pin, s čimer poveča njihovo vrednost pri publiki, sodeluje pri utrjevanju skupin- ske identitete, pri njenih članih povečuje občutek samospoštovanja in pomaga promovirati toleranco ter razumeva- nje znotraj širše družbe (Sandell 1998, v: Židov 2011: 246). Inkluzivni muzej prav tako omogoča obiskovalcem, da sooblikujejo muzejske vsebine tako, da prispevajo svoja mnenja, razmisleke in različne perspektive, oblikovane na podlagi različnih življenjskih izkušenj, ki so povezane z njihovo identitetno pri- padnostjo. Razumevanje načinov, kako ljudje med seboj različno izkušamo svet, izboljšuje družbene odnose. Muzej lahko tako razumemo tudi kot progresivno institucijo, saj postaja prostor za boj pro- ti predsodkom in družbeni neenakosti (Lindauer 2007). Koncept družbene od- govornosti, na katerem temelji delovanje inkluzivnih muzejev, zahteva od muzejev dvoje: prepoznanje potenciala lastne organizacije za vplivanje na družbeno neenakost in odgovornost, da svoje druž- beno delovanje in kulturno avtoriteto uskladi z vrednotami sodobne družbe (Sandell 2002). sloVensKI ŠolsKI MuZej: MuZejsKe raZstaVe In aKtIVnostI Za bolj InKluZIVno družbo Slovenski šolski muzej si z občasnimi razstavami prizadeva prikazati široko in raznovrstno področje šolstva in vzgoje tako na Slovenskem kot tudi drugod po svetu. Tako predstavlja raznolike šolske razmere in vsakdan otrok ter pedagoških delavcev ne samo v preteklosti, temveč tudi danes. Leta 1993 je bila v sodelova- nju s Sonjo Porle pripravljena razstava Srečna Afrika: Razstava igrač Gane in Bur- kine Faso. Prikazovala je igrače, ki so jih otroci iz izbranih dveh držav izdelovali sami iz najrazličnejših odpadkov in su- rovin. Igrače so izdelovali samo dečki, saj so doma družine deklicam nalagale več dela in obveznosti kot dečkom. V sodelovanju z likovno pedagoginjo Silvo Karim je bila pripravljena razstava Vsakdan v mojih očeh: Kurdistan v fotogra- fiji in otroški risbi. Poleg fotografije avtori- ce so bile razstavljene otroške risbice, ki so pripovedovale o vsakdanjem življenju otrok. Med njimi so bile nekatere tudi z vojno tematiko. Kustodinja Mateja Ribarič je leta 2007 s fotografsko razstavo Šola pod Everestom predstavila šolstvo v Nepalu. Omogočila je primerjavo med eno od šol v hribih in šolo v glavnem mestu Kathmanduju. Pomembno sporočilo razstave je bilo, da sta moč in prihodnost otrok v njihovem znanju. Šolske razmere in življenje otrok v treh afriških državah so kot vodiči v muzeju leta 2011 z razstavo Šola – ključ za razvoj: šolarji Angole, Malavija in Gane predstavili Polona Koželj, Tomaž Gorenc in Tina Palaić (2011). Temeljila je na lastnih izku- šnjah avtorjev, ki smo jih neodvisno drug Didakta junij–julij 2014 13 Fokus: Globalno učenje od drugega pridobili v okviru prostovolj- nega dela na pedagoškem področju v treh različnih afriških državah. Istega leta je bila v sodelovanju z Vesno Črni- vec pripravljena razstava Azerbajdžanska šola. Predstavljeni so bili slovenski šolski projekti za ohranjanje kulturne dedišči- ne v Azerbajdžanu. Med drugim je bilo mogoče videti tudi fotografije mladih iz Osnovne šole Lahidž, ki so fotografirali in snemali svoj zaselek, v katerem so iskali trajne in spreminjajoče se vrednote svojega okolja. Leta 2012 je bila v sode- lovanju z novinarko in raziskovalko Tino Zgonik (2012) pripravljena razstava Šola iz zemlje: učenje visokih Andov. Predsta- vila je bolivijsko Warisato, šolo iz 30. let 20. st., ki je bila zasnovana na principih skupnosti in prilagojena potrebam, na- vadam in načinu življenja staroselskih otrok. Predstavljene so bile tudi vrednote in principi staroselcev, ki jih danes obuja in poučuje skupnost Sariri. Ob vseh razstavah je bil pripravljen spre- mljevalni program. Če muzej razumemo kot prostor, ki mora pomagati obisko- valcu pri njegovem intelektualnem, ču- stvenem in ustvarjalnem razvoju, potem ni dovolj, da si obiskovalec razstavo le ogleda. Byszewski (2003) le-to razume kot prazen znak, ki začne delovati šele v trenutku dojemanja. Namesto monologa predstavljenih koncepcij mora muzej obiskovalcem omogočiti prostor za iz- ražanje lastnega mnenja, za dialog in interpretacije. Tako utira pot k ustvar- jalnemu, osebno obarvanemu nadgra- jevanju predstavljenih vsebin z lastnimi pogledi in razlagami, omogoča pa tudi predrugačenje ustaljenih predstav in podob obiskovalcev ter razbijanje mo- rebitnih predsodkov in stereotipov. Ko obiskovalec uporabi pridobljena znanja tudi v realnih situacijah, muzejska izku- šnja doseže svoj namen (Perko 2014). V nadaljevanju bom predstavila dve delav- nici, ki sta nastali z namenom spodbujati medkulturno razumevanje in strpnost do družbene skupine starostnikov ter tako prispevati k inkluzivni družbi. Ob razstavi Šola – ključ za razvoj: šolarji Angole, Malavija in Gane je bila pripra- vljena delavnica o stereotipih o narodih, ob razstavi Šola iz zemlje: učenje visokih Andov pa delavnica o stereotipih o starostnikih. Obiskali so ju tako učenci osnovnih in srednjih šol ter tudi študenti, delavnica o stereotipih o narodih pa je bila izvedena brez povezave s katero od izobraževalnih institucij tudi v skupini odraslih oseb. Specifikam udeležencev teh delavnic so bila prilagojena ključna vprašanja in naloge. Ob pripravi delav- nice se tako njen razvoj ni zaključil, am- pak se delavnica spreminja na podlagi pridobljenih povratnih informacij in prilagaja glede na potrebe in interese ciljnih publik (Pringle 2014). Delavnica o stereotipih o narodih Namen razstave Šola – ključ za razvoj: šolarji Angole, Malavija in Gane je bil pri- kazati šolske razmere in vsakdan otrok v izbranih treh državah. Avtorji so po- sebno pozornost posvetili preprečevanju stereotipiziranja pri prikazovanju njiho- vih izkušenj. Zaradi posebnosti vsakega posameznega okolja so šolske razmere predstavili ločeno po državah, obenem pa so opozorili na vrsto izobraževalne institucije (vrtec, osnovna in srednja šola) in okolje (urbano, ruralno), kjer so otro- ke poučevali, saj se lahko razmere tudi znotraj same države bistveno razlikujejo (Gorenc, Koželj in Palaić 2011). V zahodnem svetu imamo pogosto napačne informacije in izkrivljeno po- dobo o življenju v državah na afriškem kontinentu. Med drugim k temu pri- spevajo prevladujoče medijske podobe in sporočila o konfliktih in življenjski ravni ljudi v posameznih afriških drža- vah ter tudi poučevanje geografije in zgodovine v šolah 1 . Že pred časom so mnogi antropologi, sociologi in drugi raziskovalci družboslovne znanosti opo- zorili na zmoten pogled na Afriko kot na homogeno celoto, brez notranjih razlik in specifičnosti. Predlagali so množinski izraz Afrike namesto Afrika (Zadnikar 2001), kot je sicer danes še v uporabi. Predstave in stereotipi o afriškem kon- tinentu pa lahko vplivajo tudi na odnos ljudi do afriških migrantov v Sloveniji, kar seveda velja tudi za migrante iz dru- gih delov sveta. Naše družbe namreč kljub številnim omejitvam migracijskih politik (Zavratnik Zimic 2003) postajajo 1 Več o tem: www.mladina.si/97167/tuja-ljud- stva-v-slovenskih-ucbenikih (dostop 26. 02. 2014). večkulturne, medkulturno razumevanje in sprejemanje pa postajata vedno bolj pomembni vrednoti in veščini. Z delavnico o stereotipih o narodih smo v povezavi z omenjeno razstavo raziskovali, kako razumemo in doživljamo migrante in kakšne predstave imamo o državah, od koder ti prihajajo. Potekala je tako, da so si udeleženci najprej ogledali omenje- no razstavo in razmišljali o tem, kakšne podobe afriških otrok so poznali doslej in kako se skladajo s temi, ki so bile pred- stavljene na razstavi. Pri tem je bilo zelo pomembno, da so izrazili svoje izkušnje, mnenja in že obstoječa znanja 2 o afriškem kontinentu, saj je to predstavljalo osno- vo za nadaljnjo diskusijo o stereotipih in njihovem preseganju. Ogledali so si tudi kratki video z naslovom Stereotipi o narodih: zgodbe posameznikov različnih narodnosti, ki sta ga pripravili avtorici delavnice 3 , predstavi pa razmišljanja in izkušnje petih migrantov s stereotipi, ki so jih imeli o njih Slovenci in katere so o Slovencih imeli sami. V drugem delu delavnice so udeleženci s pomočjo metode diskusije in aktivne participacije spoznali pojem stereotip, njegovo funkcijo, vzrok nastanka in posledice, ki jih lahko ima stereotipno označevanje za ljudi. Najpomembnejši del delavnice pa je predstavljalo sku- pinsko delo, v katerem so udeleženci razmišljali o tem, kako bi lahko sami pripomogli k preseganju stereotipov in k vzpostavljanju bolj strpnega in sprejema- jočega okolja. Predstavljeni sta jim bili dve konkretni problematični situaciji, povezani z okoljem, v katerem preživijo največ časa. Poiskati so morali rešitve za vključevanje migranta v šolsko in mi- grantske družine v lokalno skupnost. Pri tem so lahko svoje ideje izrazili v obliki časopisnega prispevka, skeča, radijskega oglasa, pripravili so lahko plakat ... Cilj delavnice je bilo spoznanje udele- žencev, da s stereotipi izkrivljamo real- nost, saj so ljudje v resnici enkratni in različni, prav tako pa tudi spreminjajoči 2 O pomenu obiskovalčevega predznanja v mu- zejski pedagogiki glej Byszewski (2003). 3 Obe delavnici sta v sodelovanju s kustodinjo pedagoginjo v Slovenskem šolskem muzeju Matejo Ribarič pripravili Simona Jazbinšek in Tina Palaić. 14 Didakta junij–julij 2014 Fokus: Globalno učenje se posamezniki. Z iskanjem različnih re- šitev za preseganje stereotipov se je ude- ležence spodbujalo k refleksiji njihovega razmišljanja in dejanj ter k zavedanju o pomenu lastnega aktivnega delovanja pri ustvarjanju okolja, v katerem živijo. delavnica o stereotipih o starostnikih Poleg predstavitve nastanka in pome- na bolivijske šole Warisate, v kateri so se učili otroci staroselcev Altiplana, je avtorica razstave Šola iz zemlje: učenje visokih Andov Tina Zgonik (2012) prika- zala tudi številne modrosti staroselcev in njihove principe dobrega življenja. Ayni (izg. ajni) je princip recipročnosti, univerzalni zakon, ki trdi, da je vse pove- zano z vsem in da nič ne sme manjkati, da se ne bi porušilo občutljivo, ves čas pretakajoče se ravnotežje. Princip ayllu (skupnost, izg. ajlju) se rodi iz zavesti, da ne obstajam osamljeni jaz, ti ali on, am- pak samo »mi«. Ayllu preprosto pomeni živeti v harmoniji z vsem in zavedanje, da smo soodgovorni za dobro drugega. Za pripadnike ljudstva Ajmara je značil- no krožno dojemanje časa, verjamejo v cikličnost, v to, da se vse vrača. Prav zato zelo poudarjajo vlogo starejših ljudi, ki so izkušeni in so nosilci pomembnih življenjskih modrosti. V skladu z razu- mevanjem harmoničnega delovanja sku- pnosti starostnike spoštujejo in cenijo. Te modrosti in znanja andskih starosel- cev so ob razmišljanju o vlogi in odnosu do starostnikov v Sloveniji spodbudile pripravo delavnice o stereotipih o staro- stnikih. Podaljševanje življenjske dobe prebivalstva je ena glavnih družbenih pridobitev prejšnjega stoletja. Staranje je pojav, ki ima izrazite osebne in druž- bene posledice. Za posameznika pome- ni proces telesnih, razumskih, duševnih in socialnih sprememb, ki se dogajajo v teku življenja, za družbo pa ima staranje njenega prebivalstva vrsto zdravstvenih, ekonomskih, socialnih, etičnih ter politič- nih razsežnosti. Ker so starostniki hetero- gena skupina, so stereotipna pripisovanja izrazito zmotna in nepotrebna, delujejo pa lahko celo kot samoizpolnjujoče se prerokbe (Kovačev in Zaletel 2006). Z delavnico o stereotipih o starostnikih smo v povezavi z razstavo Šola iz zemlje: učenje visokih Andov raziskovali predsta- ve udeležencev o starostnikih. Ti so si najprej ogledali razstavo in video Stere- otipi o narodih: zgodbe posameznikov raz- ličnih narodnosti ter tako spoznali pojem stereotip in njegovo funkcijo. Izpostavili smo posledice, ki jih ima stereotipno označevanje. Opredelili smo starost, stereotipe o starostnikih ter medijske podobe starosti. Udeleženci so razdeljeni v skupine razmišljali o lastni vlogi pri preseganju stereotipov o starostnikih in njihovih konkretnih možnostih v od- nosu do njim bližnjih starostnikov za spreminjanje stereotipnih prepričanj in vrednotenj starostnikov in starosti; o vlogi države pri zagotavljanju ustre- znih politik, s katerimi bi pripomogli h kvalitetnemu staranju posameznikov; o vlogi medijev pri zagotavljanju uravno- težene podobe o starostnikih v javnosti. Eden od pomembnih ciljev delavnice je razumevanje, da je preseganje stereoti- pov proces, pri katerem je pomembna nenehna refleksija lastnih prepričanj, stališč, vrednotenj in dejanj. sKleP Sodobni muzeji postajajo prostori dialo- ga, raznolikih interpretacij in spodbuja- nja človekove intelektualne, čustvene in duhovne rasti. Pri tem bistven je dialog, saj se s soočanjem mnenj in razmišljanj porajajo pomembna spoznanja in ugo- tovitve sogovornikov. Muzejska izkušnja doseže svoj namen takrat, ko obiskova- lec posredovano vsebino sooči s svojimi življenjskimi izkušnjami, jo integrira v svoje lastno življenje (Kroflič 2014) in pridobljena znanja uporabi v realnih življenjskih situacijah (Perko 2014). literatura Bračun, R. (2007). Različnim obiskoval- cem enake možnosti. Argo, letn. 50, št. 1. 87–91. Bračun S., R. (2009). So slovenski muzeji družbeno odgovorni? »Mediator v kulturi« – razvojni model univerze za tretje življenjsko obdobje. Argo, letn. 52, št. 1-2. 94–105. Byszewski, J. (2003). Drugačen muzej. Lju- bljana: Skupnost muzejev Slovenije. Gorenc, T., Koželj, P., Palaić, T. (2011). Šola – ključ za razvoj: šolarji Angole, Malavija in Gane. Ljubljana: Slovenski šolski muzej. Kovačev, A. N., Zaletel, M. (2006). Iden- titeta starostnikov in njene značilnosti. Ljubljana: Visoka šola za zdravstvo, Univerza v Ljubljani. Http://www2. zf.uni-lj.si/ri/publikacije/starostni- ki2006/12_KovacevZaletel.pdf, do- stop 26. 02. 2014. Kroflič, R. (2014). Umetniško doživetje kot prostor emancipacije ustvarjalca in odjemalca umetnine: primer do- bre prakse – delo z otroki. (Prispevek na mednarodnem strokovnem simpo- ziju AKTIV, Ljubljana, 27. 02. 2014). Lindauer A., M. (2007). Critical muse- um pedagogy and exhibition deve- lopment: a conceptual first step. V: Knell, S. J. idr. (ur). Museums revolu- tions: How museums change and are changed. London, New York: Routled- ge. 303–314. Perko, V. V. (2014). S katerimi znanji oskrbujejo muzeji sodobno družbo? Prispevek na mednarodnem strokov- nem simpoziju AKTIV (Ljubljana, 27. 02. 2014). Pringle, E. (2014). Sodelovanje umetnikov z obiskovalci muzejev: primer galerije Tate. Prispevek na mednarodnem strokovnem simpoziju AKTIV (Lju- bljana, 27. 02. 2014). Sandell, R. (2002). Museums and the combating of social inequality: roles, responsibilities, resistance. V: Muse- ums, Society, Inequality. Sandell, R. (ur.). London, New York: Routledge. 3–23. Zadnikar, D. (ur.) (2001). Afrike. Časopis za kritiko znanosti. Ljubljana: Študent- ska založba. Zakon o varstvu kulturne dediščine (ZVKD-1), Uradni list RS, št. 16/2008; dostop 24. 02. 2014. Zavratnik Zimic, S. (2003). Trdnjava Evro- pa ali odprta Evropa? Izzivi za države »schengenske periferije«. V: Migracije – globalizacija – Evropska unija. (ur. Pajnik in Zavratnik Zimic). Ljubljana: Mirovni inštitut, Inštitut za sodobne družbene in politične študije. 15–41. Zgonik, T. (2012). Šola iz zemlje: učenje visokih Andov. Ljubljana: Slovenski šolski muzej. Židov, N. (2011). Muzeji in družbeno vključevanje. Primer razstave o brezdomstvu v Slovenskem etno- grafskem muzeju. Etnolog, letn. 21, št. 72. 245–261.