DOLENJSKI LIST - št. 5 (2111) 8. februarja 1990 8 (Šesti snopič) Novo mesto, 8. februarja 1990 V tej številki sodelujejo: Ivan Zoran Miiček Komelj France Režun Janez KQlenc Severin Šali Milan Markel[ Marko Polenšek Karel Bačer Številko uredil: Milan Markelj IKJLENBKI RAZGLEDI JOŽE KUMER: Skica Ivan Zoran Z drugačnostjo v preboj Pred sedemdesetimi leti je bilo, septembra tisočdevetstodvajsetega. Dve leti potem, ko so na bojiščih prve svetovne vojne utihnili še zadnji topovi in ko so gospodje v črnih frakih in visokih cilindrih, sklonjeni nad zemljevide, v glavnem že odločili, kakšna naj bo nova ureditev sveta. Tudi glasovi žalovanja so se čedalje bolj umikali iz vsakdanjih pogovorov, strahoten smrtni davek pa je marsikje začela preraščati prva trava. Telesne rane so se bolj ali manj zaprle, vonj po smodniku je odpihal veter, na poljih in v goricah se je spet oglašala pesem, ljudje so si med srečavanjem zaželeli miru in sreče in zdelo se je, da se življenje zlagoma vrača na stara pota. Na zunaj je res bilo vse videti tako, da se bo med ljudmi vsak čas znova vtirila tista vsakdanjost iz predvojnih časov, pa čeprav ne bo imela za vse enako prijaznega obraza. Obenem pa je vsak zase vedel, da marsiče- tf«57 sa nikoli več ne bo in da sploh ne more biti nikoli več tako, kot je bilo včasih. To je pomenilo, da ljudje pravzaprav pričakujejo spremembe, tudi take za dušo. Globoko v sebi so se počutili opeharjene in razdvojene in rane, ki jih je v dušo zasekala vojna morija, so še tako široko zevale in skelele. Da čas ozdravi bolečino, so sicer vsi vedeli, a kdo bo tega zdravnika tako dolgo čakal! Za zdravilni čas je potrebno potrpljenje, čakanja pa ne zmore vsak, še posebej ne mladi. Kajti mladi prej in bolj občutijo zadušljivost čakanja, prej zaslutijo nevarnost, da od predolgega in brezciljnega čakanja človek lahko povsem otopi. Duhovne omrtvičenosti pa se vsak boji, zato izrabi prvo priložnost, da plane iz morečega stanja. In nekaj takega se je zgodilo omenjenega 1920. leta v Novem mestu. Ni tekla kri, ni bila revolucija, niso bili spopadi, niso bili prevratni dnevi. Nobena glava ni padla, nobena ni bila nanovo ustoličena. Oblast je ostala oblast, sodnik sodnik, žandar žandar, sejmarstvo sejmarstvo. Državne zastave in slovenske trikolorke so z rotovža na Glavnem trgu, s streh in oken mestnih hiš vihrale zaradi nečesa drugega. Povsem drugega. In zaradi tega »povsem drugega« so se tudi mestni veljaki zakmašno oblekli, je župan nosil glavo pokonci in je mestna godba v praznični opravi igrala vedre melodije skozi mesto in korakajoč po mostu v Kandijo. Vse pa je bilo tako samo zato, ker se je v mali podeželski metropoli zgodila kultura. Prvič po vojni in prvič v takem obsegu. Poglejmo! V salonu Windischerjeve gostilne 1. pokrajinska umetniška razstava pod pokroviteljstvom primusa slovenskih slikarjev Riharda Jakopiča. Glavna osebnost razstavljavcev je bil Jakac, ki je bil takrat že na študiju v Pragi. Glas o razstavi je šel s tako gromkim glasom po domovini, daje zvabil na ogled celo takratnega ljubljanskega knezoš-kofa A. B. Jegliča. V Narodnem domu sta brala svoje pesmi tenkočutni lirik Miran Jarc in »človek z bombami« Anton Podbevšek. Marij Kogoj je na klavir igral svoje nenavadne skladbe. Vrstila so se predavanja. Ozračje je bilo naelektreno od vsega tega dogajanja in Novo mesto niti prej niti kasneje ni doživelo takšnih dni. Kakšnih deset let po tistem je Anton Podbevšek naprosil Riharda Jakopiča, naj za zbornik Dolenjska metropola Novo mesto obudi spomin na dogajanje septembra 1920 v Novem mestu, ki mu je osebno prisostvoval. Jakopič je med drugim napisal: »...Na tihem se je pripravljalo in sililo na dan. Ko je dozorelo, tedaj je z radostnim krikom izbruhnilo in splamtelo v svet... Sorodne duše so se našle in se združile. Pisatelji, slikarji, kiparji, glasbeniki. Združili so se, da dajo duška svojemu hrepenenju, stopijo prvič skupaj na plan... Občinstvu je zastajala sapa in nastalo je gibanje...« To gibanje je kasneje, leta 1974, v knjigi svojih spominov na dogodke septembra 1920 v Novem mestu Marjan Mušič, najmlajši razstavljavec v salonu Win-discherjeve gostilne, poimenoval »novomeška pomlad«. In to ime nosi gibanje povsem upravičeno, kajti »novomeška pomlad« pomeni ne samo napad na tradicionalizem, zlasti še konservativcem v mišljenju in umetnosti, ampak tudi poskus, da bi se zmanjšal vpliv okostenelih pravil in meril pri vrednotenju in sploh dojemanju oziroma razumevanju vsega novega, kar je takrat nastalo in nastajalo ob trdovratnih poskusih, da bi se preteklost nespremenjeno iz z vso navlako nadaljevala tudi v prihodnosti. To pa je več kot gibanje, je preporod, nekaj, kar hoče biti poglobljeno, široko in začeto za daljše obdobje, ne pa stvar trenutka. Ker so bili po- o vojni profesor in rektor na ljubljanski univerzi ter predsednik Slovenske akademije znanosti in umetnosti. —Letopis SAZU XII, str. 43; XXI, str. 63. NRazgl. XXVIII/1979 12. jan. št. 1, str. 20 — slika. MILEK DRAGOJILA (KAROLINA) Gregorčičeva ljubezen R. 11. nov. 1850 v Zalogu pri Ljubljani, u. 22. jul. 1890 v Ljubljani. Kot učiteljica je službovala v Podzemlju v Beli krajini od 1. marca 1989 do 28. maja 1890, ko je bila zaradi bolezni upokojena. Njej so posvečene najlepše Gregorčičeve pesmi, med njimi mojstrska kantata Ohrani Bog te v cveti. — SBLII, str. 125 (z napačno letnico smrti 1889). Dol. list 2. okt in 9. okt. 1969 — s sliko. MILEK FRANC glasbenik R. 24. avg. 1923 v Črnomlju. Po vojni poučeval na novomeškem oddelku pedagoške akademije in vodil pevska zbora v Novem mestu in Dol. Toplicah. — Osebni podatki. Dol. list 25. dec. 1975 št. 54, str. 39 — s sliko. MILIC (MILLITZ) JOŽEF tiskar in založnik R. 17. apr. 1817 v Soteski, u. 21. febr. 1888 v Ljubljani. Tiskal je nabožne knjige, mladinsko literaturo in tiskovine, bil soustanovitelj Učiteljskega tovariša. — SBL II, str. 125. MILIC LJUDMILA roj. ŠMAJDEK tiskamarica R. 12. avg. 1843 v Dol. Toplicah (žena Jožeta), u. 20. apr. 1924 v Ljubljani. Leta 1870 seje poročila s 26 let starejšim vdovcem Miličem in po njegovi smrti nekaj let vodila tiskarno v Ljubljani. Trdina jo je v povesti »Fortunatov« krstil za Za-mostarjevo Lilo, ker je njen oče imel gostilno pred mostom v Toplicah, izposodil pa si jo je tudi v Kresni noči, kjer jo imenuje prežala Topličanka. —Trdinovo Zbrano delo VI, str. 399. SBL II, str. 125. MINATTI IVAN pesnik, prevajalec in urednik R. 22. marca 1924 v Slovenskih Konjicah. Leta 1944 odšel v partizane in na osvobojenem ozemlju objavljal pesmi. Po vojni diplomiral in postal urednik pri Mladinski knjigi. Izdal je pesniške zbirke S poti, Pa bo pomlad prišla, Nekoga moraš imeti rad idr. — Slov. književnost 1945—1965, II, str. 407,1, str. 110 — slika. MIRON-BORŠTNIK MILICA dramatičarka R. 31. marca 1895 na Hribu pri Hinjah (sestra Boža Borštnika), u. 18. avg. 1977 v Sarajevu, pok. na Palah. Živela dolgo let v Sarajevu in pisala v srbohrvaščini. —Miron M.: Čudotvorni čirak (Sarajevo, 1957), str. 5. TT XIX/1971 št. 18, str. 7 — slika; št. 20, str. 14. SGL, str. 446. MIRTIČ ALOJZ gasilski organizator, Maistrov borec R. 23. maja 1895 v Cegelnici, u. 29. nov. 1972 v Novem mestu. Delal v gasilski organizaciji 60 let in prejel visoka odlikovanja. Udeležil se je bojev za severno mejo, 1.1943 pa je vstopil med borce XII. SNOUB in delal v partizanskih delavnicah. Tudi za povojno delo v družbenih organizacijah prejel odlikovanja. — DL 14. dec. 1972 št. 50, str. 5 — s sliko. G as V XXVII/1973 št. 1, str. 18. MIRTIČ FRANČEK politični delavec R. 1. febr. 1928 v Karlovici pri V* 64 Kočevju, študiral na novomeški gimnaziji. Od 1943 aktivno sodeloval v NOB, po vojni bil član izvršnega komiteja CK ZKS, član sekretariata CK itd. — 225 let, str. 370 MIRTIČ JOŽE gospodarstvenik R. 14. apr. 1932 v Cegelnici pri Novem mestu (brat Frančka), šolal se tudi na novomeški gimnaziji. Od 1962 direktor litijske predilnice. Prejel Kraigherjevo nagrado za I. 1985. — Delo 7. jan. 1886 št. 4, str. 5 — s sliko. MIRTIČ JOŽE - ZIDAR narodni heroj R. 24. dec. 1912 v Ljubljani, u. 10. nov. 1944 v Beli krajini. Bil je načelnik štaba divizije. Za narodnega heroja proglašen 27. nov. 1953. — Zbornik narodnih heroja Jugoslavije, str. 523 — s sliko. MIŠIČ MARIJA pevka R. 3. jan. 1900 v T rebnjem. študirala petje pri J. Betettu in 30 let pela v zboru Opere v Ljubljani. — ŠGL, str. 446. MLAČAK BLAŽ medic, pisatelj R. 1946 v Kamanju na Hrvaškem. Doktor medicinskih znanosti. Od 1972 zdravnik v Metliki, hkrati tudi docent na zagrebški univerzi. — Dular J.: Pomembni Belokranjci, str. 19. Dol. list 16. febr. 1984 št. 7, str. 8 — slika. MLADIČ FRANC učitelj R. I. 1829 na Pivki pri Naklem. Učiteljeval v Šmartnem in Dolah pri Litiji, končno bil davkar v Krškem, od koder je dopisoval Novicam. — Glasnik Slov. duhovniškega društva 1/1971 št 4, str. 127. MLAKAR ANTON homeopat R. 15. jan. 1806 na Brdu, u. 30. dec. 1880 v Novem mestu. Bil župnik v Mirni Peči (1873—1878), nato do smrti kanonik v Novem mestu. Slovel je kot homeopat zlasti pa po svojem zdravilu zoper kačji pik, ki ga je napravil iz Astre montane. Z njim je rešil nad 300 ljudi, ki jih je bil pičil gad. —Zabukovec J.: Šlavina, str. 237. MLAKAR IVAN igralec amater R. leta 1917, u. ?. Dolgo let deloval kot igralec v Kostanjevici in prejel 1957 T rdinovo nagrado za uspele odrske kreacije. —. Nedeljski dnevnik 16. jun. 1968 št. 163, str. 3 —s sliko. MLAKAR PINO plesalec, koreograf in režiser R. 2. marca 1907 v Novem mestu, kjer živi tudi še danes. Deloval kot plesalec doma in v tujini in nastopal skupaj s svojo ženo Pio. Bil profesor na Akademiji za glasbo, film, radio in televizijo v Ljubljani ter dvakrat prejel Prešernovo nagrado. Ustvaril je temelje strokovnemu baletnemu šolanju pri nas. — SGL, str. 449. Delo 2. marca 1977 št. 50, str. 8 — s sliko. MLEJNIK p. ANGELUS (KAROL) teolog in čebelar R. 27. jul. 1865 v Novem mestu, u. 27. okt. 1931 v Ljubljani. Obiskoval novomeško gimnazijo in po bogoslovnih študijah poučeval na graškem bogoslovnem učiteljišču filozofijo in dogmatiko. Bilje dvakrat provincial frančiškanskega reda. — SBL II, str. 139. MLINAR - CIGALE FRAN KSA-VER glasbenik R. 11. nov. 1887 v Rovtah nad Logatcem, u. 2. febr. 1972 v Grosupljem, kjer je živel zadnja leta. — SBL II, str. 140. Družina 23. apr. 1972 ŠL 8, str. 7 (smrtni podatki). MLINARIČ JOŽE klasični filolog in zgodovinar ter prevajalec R. 13. marca 1935 v Mariboru. Diplomiral iz zgodovine in klasične filologije ter 1971 postal doktor znanosti. Poučeval na novomeški gimnaziji in bil arhivar v Dolenjskem muzeju. —225 let, str. 332. Večer-29. dec. 1973 št. 302, str. 7 — slika. MOČIVNIK MARJAN kultumo-pro-svetni delavec R. 26. marca 1930 v Mariboru. Študiral na novomeški gimnaziji. Ravnatelj osnovne šole v Šentjerneju. Soorganizator srečanj slovenskih oktetov na Dolenjskem. Prejel Trdinovo nagrado 1977. — DL 10. nov. 1977 št. 44, str. 7 — s sliko. Osebni podatki. MČDERNDORFER VINKO etnograf in publicist ter šolnik R. 5. apr. 1894 v Dolah v Ziljski dolini, u. 10. sept 1958 v Celju. Učiteljeval tudi pri Sv. Juriju pod Kumom in napisal sociološko-narodo-pisno študijo Šlovenska vas na Dolenjskem, Narodno blago koroških Slovencev, Narodne pripovedke iz Mežiške doline itd. — SBL II, str. 142. Andoljšek I.: Naš začetni bralni pouk III, str. 222. Borec XXXV/1983 št. 6/7, str. 402 -slika. MODIC DUŠAN šolnik in kulturno-prosvetni organizator R. 6. marca 1927 v Ložnici v Srbiji. Od leta 1952 profesor matematike in fizike na novomeškem učiteljišču in gimnaziji, kjer je bil tudi ravnatelj. Prejel Trdinovo nagrado (1987). — Letno poročilo gimnazije v Novem mestu 1975/76, str. 5 — s sliko. MODIC JANEZ čebelar R. 5. apr. 1846 v Vel. Laščah, u. 1892. Urejal Slovenskega čebelarja in sadjerejca in v njem sodeloval. — SBL II, str. 143. Slovenski čebelar XLVIII/1946 št. 12, str. 291 -slika (s podatkom, da se je rodil v Dvorski vasi). MOHORIČ MILENA gl. PREMRU MILENA MOLE IZIDOR slikar in restavrator R. 1. apr. 1927 v Logu pri Brezovici. Od 1951 do 1954 poučeval na novomeškem učiteljišču. — Avtoportret na Slovenskem, str. 88. Samostan Stična ob 850-letnici, str. 34 — slika. MOLE RUDOLF slovstveni zgodovinar in prevajalec R. 20. jan. 1883 v Kanalu v Soški dolini, u. 20. jan. 1969 v Ljubljani. Maturiral na novomeški gimnaziji, študiral na Dunaju slavistiko in klasično filologijo ter promoviral 1906. Prevajal iz poljščine, zlasti Sien-kievvicza. — SBL II, str. 148. MOLE VOJESLAV (HERMAN) pesnik, prevajalec in umetn. zgodovinar R. 14. dec. 1886 v Kanalu (polbrat Rudolfa), u. 5. dec. 1973 v Euginu, Oregon, ZDA. Maturiral na novomeški gimnaziji, študiral arheologijo in umetnostno zgodovino v Krakovu, Rimu in na Dunaju ter promoviral 1.1912. Bil profesor na univerzi v Ljubljani in Krakovu, član Poljske akademije znanosti v Krakovu ter Slovenske akademije znanosti in umetnosti. — SBL II, str. 148 (z napačnim podatkom o mesecu rojstva). Slovenska književnost, CZ 1982, str. 235. MOLEK IVAN prevajalec, časnikar in urednik R. 8. jun. 1882 na Zvirkovem Vrhu pri Metliki, u. 16. marca 1962 v El Cajonu v Kaliforniji. L. 1900 se preselil v Ameriko in deloval kot delavec, politik in publicist — SBL II, 149. SIK 1967, str. 313 — slika. MOLINARO IVAN matematik R. 26. okt. 1903 v Škofji Loki. Hodil sprva na novomeško gimnazijo in maturiral v Kranju 1922. — OMF XXX/1983 št. 4, str. 126 — s sliko. MČNHARDT IVAN JAKOB slikar Okoli I. 1673 živel v Višnji Gori. Poslikal oltar na Muljavi. — SBL II, str. 150. MONTAGNANA POLIDOR DE novomeški prošt R. verjeto v 3. deseti. 16. stol. v Italiji, u. 2. okt. 1604 v Novem mestu. Bil je ljubljanski prošt in arhi-diakon za štajersko in Dolenjsko ter od 1582 do smrti novomeški prošt. Kot tak je obnovil proštijo in cerkev, ki sta bili pogoreli v požaru 1576, ter pridobil za kapiteljsko cerkev znamenito sliko sv. Nikolaja, ki jo pripisujejo Tintorettu. Bil je hud nasprotnik Trubarja in sploh protestantizma. — SBL II, str. 150. Kapitelj, mesečna župnijska oznanila, Vlil/1983 št. 73, str. 5 (s podatkom, da je bil rojen v Laškem pri Celju). MORAUTSCHER MAKS jezuit R. 11. apr. 1721 na gradiču Mala vas na Dolenjskem, u. 15. sept. 1806 v Ljubljani. Končal v Ljubljani nižje šole, stopil v jezuitski red in opravil v Gradcu izpite iz filozofije in telologije. V Ljubljani vodil semenišče in v njem znatno povzdignil godbo ter vodil gimnazijo. — SBL II, str. 153. MORDAX ANTON nabožni pisatelj R. 25. dec. 1662 na Grabnu pri Novem mestu, u. 4. febr. 1725 v Le-obnu. Počeval filozofijo v Gradcu, Celovcu in Linzu ter teologijo in bil nazadnje rektor v Leobnu. Pisal teološke spise v latinščini. — ŠBL II, str. 153. MORDAX VOLBENK ANDREJ jezuit R. 10. sept. 1660 na gradu Graben pri Novem mestu (Antonov brat), u. 13. maja 1733 v Judenburgu. Bil skoraj vse življenje vojni pridigar in misijonar na Ogrskem ter pisal duhovne pesmi. Mordaxi so bili staro štajersko-koroško-kranj-sko plemstvo in se omenjajo že v XII. stoletju. Bili so lastniki Grabna, zgradili pa so tudi gradova Grm in Zaboršt, ki ga danes ni več. — SBL II, str. 153. Janko Jarc: Grad Grm — v zgodovini (Petdeset let Kmetijske šole na Grmu, str. 13). DOLENJSKI LIST - št. 5 (2111) 8. februarja 1990 Janez Kolenc: Dokler Dokler bo po svetu strašil en sam soldat; dokler nas bo moril en sam policaj; dokler nam bo gobezdal en sam politik in bodo zemljč mejili z mejniki in bodo morilci naši maliki, bom pel, soncu bom pel, da vse sem preklel. Dokler bo resnjica pravica moči, dokler bodo rešetke okna za ljudi, dokler bodo skrunili bogati kruh in živali za svoje zaražene vampe, dokler bo žulj edina pravica ubogih, me bo pred kugonosno in golorepo sram, da kot rabelj in kot jetnik podobo imam. Nekateri pravijo Nekateri pravijo, da sem pesnik. Kako žalijo harmonijo Lepote. Jaz sem po tej melodiji le spraševal. Nekateri pravijo, da sem učitelj. Komu? O kako žalijo modrost mravelj in čebel, rož in ptic. Jaz sem jih le spraševal. Nekateri me barvajo kakor plot, ki ogradi notranjost z rdečo kakor plot, ki ogradi notranjost z rdečo, modro ali Delo. Že prva rosa žalitev je zmila. In so me nekateri izvolili, da bi pisal zakone, komu? Soncu? Žalosti, radosti tvoji? Smrti? In ko so govoričili, po kaj so prišli, so pozabili, da so v svetišču Življenja. JOŽE KUMER: Akt (pastel na papirju) Bivati Bivati klic ie neba in ogenj mameči pekla. Ne bivati več uganka: katera sanja te bo uresničila. In nikdar biti — neskončnost, ki se ne more ne sovražiti in ne ljubiti. In dvomiti: biti v ne-biti. Ivan Zoran: Za-lučaj Zalučaj se. Samo za lučaj se zalučaj. Zalučaj vase. Se pod krhko skorjo molka praznine nagoltaj. V V praznino. V nič. V molk. V tišino. To je kot: Vame. Vate. Vanju. Vanje. V vse-bolečino. Vekomaj v. Tragediji Od ene do druge glavice pomišljaja: zanihani srpi vprašajev. O, koliko pomišljajev! O, koliko vprašajev! Naposled — navpično: črtica, pika — klicaj. Kot trupelce črno, z glavico navzdol. Ijiva, obenem aristokratska in preprosta, da je blizu vsem, dojemljivim za življenje, ne glede na kakršnokoli pripadnost; težnja k plemeniti idealizaciji v portretiranju in poznejša slava pa je povzročila, da si je marsikdo želel, da bi ga portretiral prav Jakac. Tako je naneslo, da so pred vojno visele njegove grafike tudi na beograjskem kraljevem dvoru — tjakaj je bil Jakac z ukazom povabljen portretirat — pozneje pa je nekdanjim partizanskim prijateljem izpolnil marsikatero portretno željo tudi po vojni. A je bil ne glede na širok krog vplivnih prijateljev vedno neodvisen in tudi ni bil nikoli v nobeni stranki (na kar je bil posebej ponosen); postal je — ker je marsikaj videl — kvečjemu tako moder, da se ni po nepotrebnem v svojo škodo nalašč izpostavljal, kadar pa je kje interveniral, je to vselej storil po nareku svojega srca in iz prepričanja in marsikomu bistveno pomagal. (Pri Titu je npr. uspešno posredoval za dostojnejšo Kocbekovo pokojnino.) Marsikdo od tistih, ki so v resnici sami zaman strmeli k večjemu ugledu, mu je bil skratka v svojih moralističnih sodbah včasih krivičen, med umetniki pa posebej tisti, ki so mislili, da mora biti umetnik vse življenje ubog bohem, za življenja nepriznan in vsekakor daleč od dvornega slikarja, ne da bi upoštevali, da so številni največji mojstri v preteklosti delali prav na dvorih, da je bila taka služba celo njihov poklicni cilj in da to kajpak nima zveze z ideologijo, ki jo je Jakac v umetnosti vselej zavračal. In ne da bi se zavedali, da je prav med bohemi vedno tudi vrsta slabih slikarjev, ki so umetniki le po obnašanju in videzu, in ne po delu. Seveda pa ni Jakac nikoli služboval na nobenem dvoru in je tudi po vojni vse življenje V*60________________________ ostal v predvojnem ljubljanskem domu, iz katerega se ni želel izseliti, tudi ko so mu ponujali, naj si izbere vilo. A tudi nikoli ni hotel biti bohem — že zato ne, ker ga je že v otroštvu novomeški družinski gospodarski polom podučil o nujnosti varne eksistence in ker je vedno želel pomagati nesrečnim staršem. Postajal je skratka vse bolj urejen umetnik, ki je umetnost povezoval s trdim delom za preživetje; tudi zato je bil tako plodovit (njegov redni delavnik je trajal vsaj od osmih zjutraj do desetih zvečer, brez praznikov in dopustov, kot je sam večkrat poudarjal) in tudi zato so v njegovem opusu ob delih, nastalih iz navdiha, razumljivo nastajale tudi sicer kvalitetne slike, rojene predvsem iz znanja in discipline. Edini vladar, ki mu je vse podrejal (celo med vojno, ko je ne glede na želje voditeljev uveljavljal lastne umetniške poglede), je bila zanj Umetnost, edina idejna opredelitev, ki jo je priznaval, pa je bilo čaščenje poštenega dela. V umetniku je gledal reprezentanta, služabnika in svečenika Umetnosti ter narodne samozavesti, v umetnosti pa nosilko najvišjih vrednot in najglobljih čustev, tolažnico in pričevalko, in je bil s takim odnosom do nje vsepovsod v ospredju. Posebno veljaven položaj, pridobljen po zmagoviti vojni, mu je omogočil izpeljati tudi številne zgodovinske zasluge za narodno kulturo, tako da je pričel sčasoma poosebljati poseben tip umetnika — vplivnega javnega delavca, ki je zbujal rešpekt do umetnosti tudi tistim, ki z njo sicer nimajo opravka, in je postal po vojni pri nas prvi, ki je vzpostavil položaj likovnega umetnika kot ene osrednjih in vplivnih narodnih osebnosti. Z vsem tem si je ustvaril poseben, nenehno dejaven življenjski stil, ki je posvečal skoraj protokolarno pozornost vsem pomembnim umetnostnim dogajanjem, z naraščajočo •slavo pa postajal tudi vse večji plen javnosti, vse bolj zasut z vabili novinarjev, pismi in celo slavilno poezijo kar najrazličnejših občudovalcev. Teh je imel Jakac vsaj na starost toliko, da so ga včasih že kar motili. Njegovi mladostni vrstniki so v glavnem postopoma pomrli, družil se je z redkimi kritiki, sicer pa gaje obiskoval širok krog ljudi, ki so kaj rabili iz njegovega arhiva, in častilcev, med katerimi so bili tudi taki, ki za sbmo umetnost niso bili posebej dojemljivi, a so jih privlačili motivika, obrtna virtuoznost ter morebiti tudi čustvo in življenjska spoznanja, ki poetično žlahtnijo Jakčevo umetnost. In tega se je umetnik seveda tudi sam zavedal, saj je večkrat izjavil, da zares razumejo umetnost le redki. A ga to niti ni motilo, ker je bil vesel, da se ljudje, četudi po svoje, za umetnost vsaj zanimajo. Seveda se zaradi tega v svojem delu občinstvu ni posebej prilagajal, a se je z njim postopoma zbližal in včasih skoraj zlil v eno, ker se je tudi sam spremenil iz fantasta, iskalca »svetovne duše«, v prisrčno preprostega, umirjenega in prijaznega častilca naravnih lepot, romantično občutenega realista, ki je slikal tudi zaradi krasote motivov. Tako je v svojem dolgoletnem delu združeval tudi skrajnosti in imel v kriterijih do lastne umetnosti raznolike zahteve. Čeravno se zavestno ni prilagajal, pa je res, da že zaradi dobljenega ugleda in odgovornosti pa tudi posebne ustrežljivosti ni želel nikogar razočarati in je tako z argumentom, da dela za vse ljudi in ne le za »umetnjakarje«, in s poudarjanjem, da so nje- Severin Šali: Jutro Pod oknom na cvetoči češnji se mi je prebudilo milostno jutro. Na roso je posijalo sonce, utrinja se na kapljicah kot biseri. Z drevja se oglaša ptičja hozana. Še zvon v daljavi se veseli jutra. Ravan se odpira v dan in gora se vzpenja soncu naproti. Spet mi je svetal čas darovan, za mir in nemir, naj me srečno pripelje v večer. Naj me še prebujajo milostna jutra, naj me še osrečujejo dnevi! Preden uvenem, preden odmrem kot trava, ko ji usahnejo sokovi življenja. Hvalnica večeru Hvalnico pojem večeru in večerni zarji, ki v rožnato bajko spreminja oblake. Opojno diši pokošena trava in dan se pomirja kot utrujena nevesta v objemu. Že pojo črički in svetloba se počasi osiplje. Nemir telesnosti spreletava dekleta, gore se odmikajo m previsi so brez ostrine. Na poljani življenja zorim za noč in v očeh migotajo mi zvezde. Tako malo telesnosti je še v meni, tako astralna mi postaja podoba. Hvalnico pojem večeru, v blaženem miru med zemljo in nebom. Milan Markelj: Večer s Chopinom V večerni polmrak sobe Chopin s srebrnimi kladivci kuje prosojno telo pradavnega spomina. Razčesava zlatolasko z belimi rokami hrepenenja. Iz satovja časa toči žalost davne izpolnitve. Gramofon v sobi hiše na robu malega mesta ob zelenilu neke reke ood vznožiem aora Kogar življenje boli Kogar življenje boli, hodi samotne poti. V senci svojega zla išče pot, da bi odšel » daleč od tod. Nekega dne odide po nji. Ne vrne se več med ljudi. Za seboj le prazen lev začudenja pusti. Spominka Preko praga sanj iz daljave časov stopa. Njena usta dihajo ljubljena imena. Na dlaneh ji spe dotiki starih nežnosti. Njen nasmeh odzvanja pozabljene obljube. V očeh ji sveti luč z ognjišča doma, davno izgubljenega, kdaj že zapuščenega. V samotni uri boža z belimi rokami hrepenenja. In sladko boli iz minulih v prihodnje dni. gove mladostne iluzije ie daleč, protežiral ob razstavah bolj poznejša, realistična dela kakor mladostne »skrajnosti« in eksperimente. Tako je v celoti razpon v njegovem življenjskem delu postal podoba njega samega: umetnika, ki je bil tankočutno dojemljiva in vznesena, razumevajoče čustvena in obenem vse bolj komunikativna, kompleksna, a včasih tudi protislovna osebnost. Vsa ta Jakčeva kompleksnost je v Novem mestu lepo razvidna že iz njegovega izbora del v Jakčevem domu, kjer so služila za kriterij vsa mogoča izhodišča in kjer rezultat zato ni toliko v antologiji kot v kombinaciji več vidikov, to pa je lahko tako predmet kritik kot posebna očarljivost zbirke. V njej opazno manjka le grafična umetnost, ker je njen reprezentativni izbor stalno predstavljen že v Kostanjevici na Krki, še več pa je je v Jakčevem arhivu, katerega grafična glavnina je bila predstavljena lani ob umetnikovi 90-letnici v Dolenjski galeriji in v Kostanjevici na Krki. S temi predstavitvami je bil Jakac na Dolenjskem prikazan v bistvu v celoti, tako da si lahko ustvari o njem vsakdo svoje mnenje. Vrsta del, ki jih ni mogoče videti vsak dan, je seveda v zasebnih in javnih zbirkah in ogromno jih je v umetnikovi zapuščini — z njimi bi lahko napolnili ne le Jakčev dom, ampak vsaj novomeški Glavni trg — vendar pogleda na umetnika ne spreminjajo, kvečjemu ga dopolnjujejo in poglabljajo, zlasti risbe, ki jih načeloma ni oddajal. Poleg slik so ohranjene v zapuščini tudi številne skice, skicirke, dopolnjene z zapiski, dnevniki, pesmi in druga dokumentacija, ki bo v pomoč pri študiju slikarja. Tak arhiv kot vir za raziskovanje likovnega umetnika (in še marsičesa dru- gega) pa je pri nas vsekakor edinstven. Umetnik namreč zavestno ni nikoli ničesar zavrgel ali uničil (razen zapise o srečanjih Rotary kluba — mednarodne družbe izobraženih svetovljanov, ki je v povojni nestrpnosti veljala za buržoazno). Kljub temu da so mu med vojno zaplenili del premoženja (med drugim menda cblo omaro kulturniških pisem), že samb to, kar je ostalo, omogoča do nadrobnosti rekonstruirati njegovo umetniško rast in poglede pa tudi neuresničene načrte. Se najbolj je bilo gradivo doslej izrabljeno za rekonstrukcijo njegove mladostne ustvarjalnosti, ki je temelj in izhodišče za umevanje njegovega celotnega dela. Umetnik ga je v družbi s podpisanim po letu 1979 in še posebej ob pripravah na Jakčev dom sam pregledal in pri tem tudi marsikaj pojasnil (npr. namene posameznih zasnutkov), zanesljivost njegovih komentarjev pa je bilo mogoče preverjati ob pismih in drugem gradivu in se tako prepričati, da se v svojem optično izvrstnem spominu, v starosti usmerjenem zlasti v mladostno dobo, nikakor ni motil. Takb sem izrabil srečno priložnost in poskusil osvetliti izvore umetnikove ustvarjalnosti na način, kakršen pri drugih likovnih umetnikih s tako natančnostjo ni mogoč ravno zaradi pomanjkanja tovrstnih virov. Spoznanja, utemeljena na tej dediščini, sem leta 1983 sintetiziral v razpravi, ki bo letos izšla pri Dolenjski založbi, skupaj s predvidenim ponatisom knjige o Jakčevem domu, z naslovom Mladi Jakac. Manj pa je izčrpano gradivo za razlago Jakčevega povojnega obdobja. T udi zanj bodo raz- iskovalcu na voljo poleg del izčroni dnevniki, ki jih je umetnik vse bolj pisal v upu, da mu bodo služili kot osnova pri pisanju avtobiografije, na katero je vsaj v zadnjem desetletju neprestano mislil, nazadnje pa je bil prisiljen prepustiti skrb zanjo drugim. V njej se ni nameraval omejiti na umetnost, ampak predvsem na življenje in čas, v katerem je živel, pri čemer naj bi, kot je večkrat razočarano poudarjal, »nikomur ne ostal ničesar dolžan«. Žal ta knjiga ne bo nikoli napisana. V veliki meri pa jo vendar lahko slutimo iz omenjenih zapiskov, ki pa ostajajo že po svoji formi in konceptu vendar samb gradivo. Objaviti bi jih namreč bilo mogoče kvečjemu kot dokument o umetniku in ne kot zaokroženo informativno celoto, ker se v marsičem ponavljajo in ker je v njih pogosto več čustvovanja in potopisnih nadrobnosti kot misli in pomembnih dejstev, vsaj izbrani in prirejeni odlomki pa bi bili za marsikoga tudi širše zanimivi. To se je pokazalo že ob naklonjenih reakcijah, ko sem za ureoništvo Dela ob umetnikovi smrti priredil nekaj odlomkov. Tedaj se je hkrati v več glavah rodila zamisel, da bi bilo smotrno pripraviti tematsko prirejen izbor in ga urediti v veliko zaokroženo knjigo, iz katere bo vendarle lahko posmrtno avtobiografsko spregovoril sam Jakac. Takb zanimanje za umetnika, skupaj z gradivom, ki ga je o sebi in sodobnikih s svojo dokumentaristično vnemo ohranil Jakac in ki zdaj z njim razumevajoče razpolaga umetnikova soproga Tatjana, pa zanesljivo zagotavlja, da delo v zvezi z Jakcem nikakor ni izčrpano in da vsaj v »mestu Jakčevih mladostnih sanj« prav nič ne kaže, da bo z umetnikovim fizičnim odhodom njegova Dolenjcem tako ljuba pričujočnost zamrla.