Kmečka miselnostin učiteljstvo Pred kratkim se je obrnil akcijski odbor za postavitev učiteljiščniškega doma na vse slovenske občine za podporo svoje akcije. Svojo hvalevredno nalogo, omogočiti učiteljski študij tudi revnejšim nadarjenim kmečkim fantom je pa vpeljal s trditvijo, ki naravnost zahteva popravka in pojasnila. Občinam naslovljena okrožnica začcnja namreč s sledeeim odstavkom: »Že dolgo časa opažamo, da slovensko učiteljstvo ne vrši med ljudstvom tiste naloge, ki bi jo moralo. Zlasti kmečki stan, ki je danes še vcdno vodilni stan v Sloveniji, sc vedno pritožuje, da se mu -je učiteljstvo popolnoma odtujilo, da ne razume njegovih težav in da mu radi tega tudi ne pomaga.« Kljub žalostnemu dejstvu, da se v zadnjih letih rekrutira učiteljski naraščaj v resnici po veliki večini iz nekmečkih stanov, pomenja gornja trditev — milo rečeno — vsaj veliko nepoznanje in omalovaževanje vseh resnično požrtvovalnih naporov slovenskega učiteljstva, da bi smotrno in občekoristno organiziralo svoje izvenšolsko delo na podeželju. Poleg stremljenja, da prilagodi svoje didaktično delo sodobnim socialnim, gospodarskim in teoretskim potrebam, ni vložilo naše učiteljstvo v nobeno drugo panogo svojcga kulturnega udejstvovanja toliko smotrnega truda in dobre volje, kakor prav proučevanju kmečkih razmer. Na nobenem drugem delovnem torišču si ni postavilo tako izčrpnega in vse potrebe upoštevajočega delovnega sistema, kakor v pospeševanju kmeekega šolstva, v organizaciji kmečkega gospodarskega in kulturnega življenja ter v postavitvi sodobnc delovne metode, ki sloni prav tako na gospodarskih, kakor na psiholoških osnovah slovenskega kmečkega ljudstva. Zadnje desetletje — to se pravi prav v tisti dobi — ko se je na naših učiteljskih šolah premaknila naraščajna kvota v škodo kmečkega stanu, je organiziralo naše učiteljsko združenje neštevilno tečajev z namenom, poglabljati zlasti novi učiteljski naraščaj v kmečko miselnost, ostriti mu pogled za specifične gospodarske in kulturne potrebe našega kmeta, graditi nove, tem potrebam ustrezajoče delovne metode ter opozarjati z adekvatnimi novimi učnimi in organizacijskimi načrti odloeujoče činiteljc na novo stvarnost našega podeželja. Na premnogih tečajih je sodelovalo na stotine zlasti mlajšega učiteljstva ter dokazalo s svojimi gmotnimi žrtvami in z neutrudljivim zanimanjem ne samo, da se ni ljudstvu popolnoma odtujilo, marveč da ni v nobenem drugem stanu — in niti celo pri kmetih samih — toliko resničnega najboljšega hotenja, pomagati našemu podeželju na vseh toriščih, ki prihajajo tu v poštev. Ni krivda na naši strani, če to stremljenjc pravih prijateljev kmečkega ljudstva ni našlo tistega odziva na mestih, ki bi morala celo iniciativno posegati v pospeševanje takega plemenitega stremljenja ter če ni bilo podprto tako, kakor zahteva to današnje kritično gospodarsko in moralno stanje slovenskega kmeta. Trdno smo prepričani, da se bodo morali vsi, ki so si postavili pospeševanje kmečke gospodarske in duhovne kulture za svoj smoter, vračati nenehoma na bogato zakladnico novih načrtov in metod, ki jo je zbralo slovensko učiteljstvo v zadnjih desetih letih svojcga napora, izvirajočega iz prave kmečke miselnosti in demokratske humanosti. Zato priporočamo vsem, ki se že in se bodo v bodočnosti pečali z vprašanji asanacije slovenske kmečke vasi, da ne omalovažujejo tega dela slovenskega učiteljstva, ampak naj iščcjo v korist stvari sami plodnega in lojalnega stika z našo organizacijo samo. Kdor koli bo dobil vpoglcd v nagromadeno delo v tej smeri, bo klonil glavo v spoštovanju pred tistim stanom, ki je bil v svoji kratki življenjski zgodovini že tolikokrat krivično oklevetan in postavljen za grcšnega kozla tam, kjer bi se morali razni ljudomili kritiki sami potrkati na svoje grešne prsi. Kako pa je s pritožbami ljudstva proti učiteljstvu, imamo pri organizaciji v številnih primerih, ko so se cele vasi zavzele za preganjene učitelje najtemel.jitejše dokaze za to, kako se hotoma ustvari bajka ter se ponavlja toliko časa, da postane v očeh nepoučenih in zapeljanih zgodovinsko dejstvo. Take vrste zgodovina je danes mnogokje postala oficielna znanost.