Delovanje učiteljstva na socialnem polju Naš narod ni rojcn pod tisto srečno zvezdo, da bi bil obdarjen z bogastvom, z blagostanjem ali celo s preobiljem vseh dobrot, ampak je resen in si mora v potu svojega obraza služiti vsakdanji kruh. Vendar so pa tudi mcd nami izjcmc, so med nami taki, ki so jim rojenice prisodilc boljši, celo z medom namazani kruh, ki nc vcdo za trnje na življenjski poti in nc poznajo žuljev ni znoja. Ti živijo danes v izobilju, dočim se večina naroda bori za grenko skorjo kruha. In učitelj, ki je izšel iz tega naroda, ki mu ni dano, da bi živel, kakor živijo tisti, ki jim jc usoda prihranila žuljc in znoj, ima kljub temu veliko porcijo socialnega čuta, s katcrim ga jc obdarovala muza trpečega naroda. Temu narodu, iz katcrega je izšcl, mcd katerim dcla in s katerim deli vse dobro in slabo, posveča učiteljstvo vse svoje širokogrudno, socialno čutcčc srce in misli. Učitcljstvo dela za narod. Nc dcla morda zaradi tega, kcr mu tako vclcva tako rekoč zakon, ampak ima v sebi drugo gonilno silo, ki se odraža v tem, da jc pač treba narodu, revnemu narodu pomagati in mu lajšati gorjc. Učiteljstvu ni dano, da bi rcvnim pomagalo gmotno, kcr je gmotno samo na stopnji trpečega naroda, ampak pomaga in dcla, organizira in moralno podpira vse socialnc ustanov in s tcm posredno podpira s svojim delom narod tudi gmotno. Učiteljski stan najbolje pozna vse težkoče, ki tarejo naše ljudstvo bodisi v mestih ali na vasi, bodisi v planini ali na rav- nini. Povsod tod živi z ljudstvom tcsno povezana šola in učitcljstvo, ki dcli z njim vse sladkosti in grenkobe vsakdanjega trdega življenja. S proučevanjem položaja in življenja našcga naroda, razgrinja učiteljstvo nove sociakie problcme, ki jih postavlja današnja doba in ki potcgujcjo v svoj vrtinec vsc plasti našega naroda. Socialni problemi tvorijo dancs učitelju podlago za njcgovo dclo v šoli in izven nje. Iz njih lahko sklepa na pozitivne in negativne rezultatc svojega postopka in ti različni socialni problemi mu razgrinjajo temeljc otrokovega tclcsnega kakor tudi duševnega razvoja. Prav zaradi tcga, ker glcda učitcljstvo na socialne problcmc našega naroda skozi p<>sebna očala čujcčnosti in sodobnc aktualnosti, jc gonilna sila, ki narekujc učiteljstvu dclovanje na vsch področjih socialncga nolja, stvarno dejstvo, stvarna potreba naroda samega, ki rabi, nujno rabi pomoč za svoj živIjcnjski obstoj. In kje tcr v čem se pokaže to globoko socialno čustvovanjc in dclo učitcljstva praktično? Na mnogih področjih našega javncga dcla in življcnja! Vprašamo sc lahko samo: »K.do organizira in vodi vsako lcto na stotine šolskih kuhinj po vsej Sloveniji, da ima revna šolska mladina vsaj enkrat na dan toplo hrano? Kdo organizira vsako lcto številne božičnice po vscj naši ožji domovini? Kdo sodeluje pri neštetih socialnih društvih, socialnih akcijah itd. itd.?« Povisod najdemo učiteljstvo, ki dela z vso požrtvovalnostjo, agilno in posveča temu delu vse svoje moči in prosti čas. Ž« prej scm povedal, da učiteljstvo samo ne more gmotno podpreti vsega tega, ker jc gmotno samo slabo situirano, zato pa « svojim delom in s svojo organizacijo doprinaša k vsemu temu svoj levji delež. Gmotno podpreti vsc te akcije pa so dolžni tisti, ki jih jc usoda obdarovala s srečo in blagostanjem, tisti, ki ne hodijo po stopinjah trpečega naroda in ne poznajo nc žuljev in ne znoja. Tako delo učiteljstva na socialnem polju jc poisebno poglavje dolžnosti, ki si ga učiteljstvo nalaga na svoje rame, zgolj iz idealizma, zgolj iz ljubezni do svojega trpečega naroda. To delo je poleg vzgojnega dela v šoli, v učilnici, ki je vsekakor naporno, najboljši dokaz, kako razumeva učiteljstvo svoje dolžnosti, in je obenem najboljše orožje za obrambo proti tistim, ki napadajo naš stan, češ saj učiteljstvo itak nič ne dela! V-ar