A^Pifr 175455 i ir- Beri to moj človek —ino derži se tega, w -"^epo ino po pravici pravi sveti Avguštin: „Red je vodnik k Bogu, mo kar od Boga pohaja, je pored- no“. Kolika pravilnost ino pored¬ nost vlada v objemu prirode — na¬ ravi ! Kaj ti stvarnik sveta ,Je vse reci v meri ino čisli — števili ino v vagi sporedil a.) ker ni Bog zmotnjdve, temoc redit. Po redi ima tude nase zaderžanje ino nase ce¬ lo življenje biti. „ Vse se naj po¬ šteno ino poleg redit deje, u A) opo¬ mina Apostelj Gospodov., Nigdar prave pobožnosti nedosegnemo, če smo dnes polni nabožnosti, jutre a.y Bukv. Modr. XI, 21. bj 1 Kor- XIV. 40. — 4 — pak vse molitve opustimo ; čejed- jnega dne preveč — črez silo dela¬ mo, dragega pak se leni ino manji le raztresamo; če zdaj ostro po¬ koro delamo, zdaj pak dragoč vsi posvetni venemo, ter v mlačnosti tuhnimo; če zdaj po spovedi milo izdihavamo, zdaj pak po kerčmah kakor razbojniki acfelavamo; če dnes križanega Jezasa ljubimo, jutre pak po nespodobali hvatamo; če zdaj Bog u darove darajemo, potler pak za ljudskim blagom svoje perste izte¬ zamo ; če tu Boga molimo ino hva¬ limo, onde pak s temle jezikom svo¬ jega bližnjega do kervavega seka¬ mo, Ni ti je vzveličanja brez redil, brez kersanskib, našemu stanu ino našim močem primerjenih pravil-živ¬ ljenja, kterih se nam je zvesto ino terdno deržati. Zato spisavec totih katoliških jiravil življenja ke vsem po poti vzveličanja hoditi ho¬ tečim z besedami sv. Bernarda vpi- je: „Prosim vas, stojte ter dno v Gospodi, ter red z nepreneliano sherbjo varujte, da bi red varo¬ val vas“. I. Redar je ura vstati ne leni se! a j Angel ti kakor onokrat k Petru klice : Vstani hitro, ino poidi za meno!“ bj Uinekni se lodbiino kljubesti nemarne prirode; živemu čulemu dulm je leno telo premagati trebe. 0, kako lepajuterna darit- va je toto premaganje pred Gospo- a) Ekl. XXXII, IS. b) Dej. Ap. XII, 7. Posebno kvarno, kakor " za telesno zdravje, tako tude v časih za dušo je leno povaljevanje na loži za rane dobe, kedar uze bedimo, ali le po- dremavamo. Kake skušnjave imajo tu pristop. 6 - dem! Zatega delo si odloči čas spanja, a od ustanovljenega redu brez. potrebe ne odstopuj: Modro pravilo di — pravi: Sedem ur spa¬ ti doide— je zadosta. Vstajaj kma¬ lu rano , a ne delaj iz noči dne, niti iz dne noči. Pred solučnim izhodom ima mannamilosti božje, ko z neba v pučavo pozemeljskega življenja pada, pobirana biti. Perva tvoja misel bodi: Bog! Bog! Bog moj, k tebi za utra be¬ dim, po tebi žeja moja duša.“ a) Poznamenaj — prekriži se tude hi¬ tro s svetim križem na čeli, usteh ino persteh, V imeni križanega Go¬ spoda Jezusa Kristusa vstajam. Moje življenje bčdi ž njim križano da bi neg da kakor on iz grobu k več¬ nemu osldvljenju — pocešenju vstal. Poklekni na zemljo, ino klanjaj - pri- a ~) Psalm. LXII t 2. — 7 - pogiblji se kakor nova stvar svojemu stvarniku. Tebi, o naj svetejša - sa¬ mo s o e ta Trojica se klanjam, prah iz kogar je moje telo utvorjeno, Iju- bdm — celujem. Cest bodi Bogu Ot- četi, ino Sinu ino sv. Duhu! Pak se obleci, se spominaje, da te Bog vidi, ino sv. angel varuh na tvoji strani stoji. 0 Gospod! daj mi ob¬ lačilo — ruho nedolžnosti, ino sveto¬ sti ko so ob nje naši peroi starši v raji skoz greh prišli. V Kristusa Gospoda se oblečem ino v svetlobi hodil bodem. Ornivaj me, o Bog skoz bolje od moje nepravosti, očisti me od mo¬ jih grehov. Poskropivši se s posve¬ čeno vodo poklekni, pred podobo križanega Boga ino moli nekoliko časa znotrema, to je, le v duhu, pred njo. Predstavi si, kor se spo¬ dobi, živo božje veličanstvo, s kte- rim govoriti hočeš, ino zahvali Bo¬ ga za to, da te je preteklo noč mi¬ lostljivo ohranil. Ah! loti den je 8 — morebiti, poslednji den mojega živ¬ ljenja! Koliko jih jetoto nočumer- lo ino uže tude s6jeno! Jaz še imam bas milosti, še den vzveličanja! Gospod! ti si mi toti den ponudil, on ti bodi celo ves darovati. Vse k tvoji cesti ino slavi! Vse moje misli moje želje ino moje besede te po¬ veličujte ino slavite! Iz ljubezni do tebe hočem delati ino terpeti, vsej sem učenec Križanega. Gospod deni sam, križ na moje rame, ukažimimo- jedelo. Godi se naj svetejša voljatvo¬ ja. Preinišljavlji nekoliko dolžnosti svojiga, stanu ino dobredela, ktere bos toti dennajberžeučiniti mogel;ravno tako tude nevarnosti ino priložnostik grehu,v ktere bi zaiti utegnol, inopak se pripravljaj k dobremu ino proti hudemu, s terdnimi umisli z močnim naprejvzetjem. Ne, o Gospod! ne- pregreŠim se — izvldsti — posebno se greha . . . varoval bodem. Ah uže preveč dostokrati sem tebe, o — 9 Gospod, razžalil. Tebi, o Bog! ob¬ ljubim ino terdno sklenim od se¬ ga dob svoje življenje pob olj sevati. Zdaj opravi svojo ustno molitvo ino prosi Boga za njegov blagoslov. Le tude mater božjo, sv. angela varuha ino svoje svete imenike o njih zagovor ino pomoč vzivlji. 0- budi tri božje čednosti—kreposti, vero, upanje ino ljubezen, v ino k koncu pomoli: Otce naš, Cešenasi ino Apostolsko vero. Kedar se vjutro zvoni Ange¬ lovo česen j e, moli Angel Gospodov je Mariji Devici cešenje — pozdrav- Ijenje prinesel i. t. d. ino diči—hva¬ li Boga za skrivnost včlovečenja— vtelesenja Sina Božjega. Bog se je za me narodil! Bog zd me ume- rell O neskončna ljubezen, gdo te more zadosti ljubiti! Utegneš li, beri tude nekaj du- 1 ** - 10 kovnega ino razmišljaj . To čini končemar — vsej v nedeljo ino prav¬ nik. Kedar molimo, golčimo — go¬ vorimo z Bogom: kedar beremo, govori Bog z nami. „Govori o Go¬ spod ! ker sliši tvoj služebnik.“ a j Duhovne knige so pisma v od Boga z nebes nam poslane. Cti — beri je s počtljivostjo, ino premisljavlji to, kar si prebral, t. j. razimlji — pretehtuj — razmatrjaj — razbiraj. Obračaje to na sebe, skleplji dobre sklepe — delaj si dobre namene. „Vzvelicani so kteri poslušajo be¬ sedo Božjo hio jo hranijo.“ b.) II. Sliši, ako le moreš, vsaki den sveto meso. Idi s serdčnim vesel- a) Ji ukv. kralj. III, 9. 6 .) Luk. XI. 28. -li¬ jem v hišo Božjo, ino reci z Davi¬ dom: „VeseliI sem se toga, ko mi je bilo rečeno: V hišo Božjo poi¬ demo a) „Koko mile so tvoje stanovališa, o Gospod. T6ži ino o- medleva moja duša po tvojih pre- bivališih — vezah — seneh, Kajti je jeden den lepši v tvojih vežah, ka¬ kor tisoč — taužent v hišah greš¬ nikovi h J Vnidoč v hišo Božjo se pokropi s posvečeno vodo, svoje grehe na misli imaje.“ Poškropi me z ižopom, ino bom očišen, umij me ino nad sneg bom obeleli c j Res¬ nično, loto mesto je sveto, dom Božji ino vrata nebeške! Verzi se na kolena ino se klanjaj presvetemu Resnjemu Telesi. Jaz se ti pripo- gibljem, v kruhovi podobi skriti Bog! Moj Gospod! Moj Odrešnik moja jedina ino naj višejša dobro¬ ta! V tebe verujem, v tebe iz če¬ ti) Psalm 121. bj Ps. 83. c j Ps t 50, — 12 lega svojega serdca zatipam, tebe vrez vse ljubim! 1. Pred sv, meso se vmislina goro Kalvarijo, ino obudi v sebi občutke ljubezni, upazni — zaupan¬ ja, hvaležnosti, smilečnosti ino ža¬ losti, s kterimi so Mati Božja, Ja¬ nez ino Magdalena prejeti, pred križem stali, Kajti ravno toto Jag- ne Božje, ko je za nas umorjeno bilo, ima, na oltarji (žertveniku) v odpusenje naših grehov poneker- vavo darovano biti. Predstavi si v osobi mešnikovi Gospoda Jezusa, kako pod bremenem težkega križa na goro Kalvarijo gre. Skleni se pri vseh delili sv. meše z mešni- kom, ino razmišljavaj moke Go¬ spoda Kristusa. Pri pristopni mo¬ litvi obudi nad svojimi grehi, ko so Kristusove smerti krivi bili, serd- čni kes — skrušeno žalost. Jaz sem pregrešil, o Gospod! veliko ino tež- — 13 — ko s svojo krivico, s svojo najvekso krivico ! O vzveličar! moje pregre¬ he so te predale itio izdale. Kristus ! smili se nad meno! Gospod! smili se nad meno ! 2. Pri Gloria se skleni z an¬ geli ino sv. nebeščani k hvaljenju Boga: Slava— dika bodi na viši¬ nah Bogu, ino na zemlji mir ljudem dobre — svete volje. Sveti Bog! mogočen Bog! večniBog! Tebi bo¬ di cest ino hvala na vse večne čase! 3. Po Epistoli berili — listu, ko se z besedami: „Hvala Bogul li konča, davaj tude ti Bogu hvalo za sv. besedo večne resnice, ktero nam je po prerokih ino aposteljnih ude- liti račil. — 4. K Evangelju vstani koti pri¬ ča — svedek pravega ino Božjega učenja Jezusa Kristusa, za ktero — 14 — si gotov proti peklu iuo svetu bo¬ jevati iuo tude svojo kerv preliti. 5. Pri Kredo apostoljsko vero moleč, se veseli ino raduj tega, da si k pravi iuo samovzveličavni veri poklican. Reci s sv. Terezijo: Jas sim si/i fdci) sv. rimske, katoliške cirkve. V njejni sv. veri hočem si¬ veti ino umreti. 6. Pri O ffer tor ji — darovanji, ko mešnik kruh ino vino nebeške¬ mu Otčeti daruje, vloži svoje telo ino svojo dušo, vse svoje moči ino premoženje poleg na oltar, ino ss daruj Bogu v popolni dar: Glej, o Gospodi vse, kar sem ino imam, bodi tvoje. O, bodi tude ti ves moj. Tebi sivim, tebi umiram, tvoj sem celi na veke vekov. — Kedar si mešnik roke mije, premisli, da imaš tude ti popolnoma čist ino brez — 15 - skverne biti, da bi z mešnikom ne- poskvernjeno jagne darovati mogel. 7. Živo si predstavi, kako to¬ liko trum nebeških duhov oltar ob¬ stopi, ino reci ž njimi v najglob- ljejsi počtljivostik Sauktušu „ Sve¬ ti, Sveti, Sveti! Gospod Boc/ ne¬ beških trum ! Nebesa ino zemlja so njegove cesti polne. — Po Sanktu- su se sponveni na žive ino pravo¬ verne kerstjane, za ktere izvlasti moliti meniš a dolžen si; priporo¬ či Bogu jegovo sv. cirkev, svojo derželo ino njejnega oblastnika, vse duhovne ino posvetne stanove — urede, pak tude nevernike ino gre š- nike, 8. Redar se sv. Povzdigovanje bliža, poklekši na kolena, si pred¬ stavi večerjališe v Jeruzalemi, gder je Gospod Jezus ze svojimi apo- steljni poslednjič večerjal ino ne- 16 - kervavo daritvo nove naveze — novega zaveta ali zakona slavil — obhajal. Vzemši kruli v sv. roke, je blagoslovil, lomil ino premeni! ga z besedami: „ Tole je mojeTe- lo“ Ino vzemši kupo premeni! je vino rekoč: To le je moja kri nove zaveze, ktera bode za vas ino za mnogo jih prelita v odpušenje gre¬ hov “ — Klanjaj se Gospodi Bogu svojemu v podobah kruha ino vina z najglobjejso počtljivostjo. Pri pov¬ zdigovanji presv. Rešnjega Telesa pretehtuj, kako je Gospod Jezus na križ povišan, za nas umerel. — Jezus! kir si rekel: „Ko bčdem povišan od zemlje, potegnem vse k sebi/'’ potegni me k sebi, skleni me popolnoma ze sobo, da bi reci mo¬ gel : Gdo me odlčci od ljubezni Kristusove ? O Bog, pogledni na obličje svojega Pomazanega, odver- ni svoje oci od mojih grehov! - , - 17 Pri povzdigovanji presv. Rež¬ nje Kervi premisljavaj, da je iz Kristusovih ran k opiranju naših grehov kapljata. — Klanjam se ti o presveta Rešnja Kri, ko si za mene ino za celo leto človec&nstvo v odpušenje naših grehov prelita bila! Omij me skoz bolje od moje nepravosti, očisti me mojih grehov. — Jezus je za nas umered — jego- va zmevl je naze življenje ino je- gove rane nase odrešenje, jegova kri kliče k Oči za milost ino po od¬ pušenje za nas greznike. Po sv. Povzdigovanji se spom- nji na pokojne pravoverne kerstja- ne, starse, brate, sestre ino svojo žlahto, telesne ino duhovne dobrot¬ nike, prijatelje in sovražnike, ino na te, na ktere se nigdo posebno ne spomina. „Sveta ino vzveličdv- na je misel za mertve moliti, da bi grehov prosti postali! a) a) 2 Mach, XII. 46. - 18 - 9. K Pater noster moli z; rneš- nikom: Otce naš — ino hvala Go¬ spoda Jezusa, da uas je moliti na¬ učil. Prosi za pravega duha molitve. 10. K Agnus Dei reci z mešni- kom: „0 Jague Božje, ktero od- jemlješ grehe sveta i. t. d. Veseli se iuo se raduj: da imamo tako slavno daritvo, k pomirjenju Boga z nami, v rokah. Pokladi vse svoje grehe, želje ino prošnje na Jagne Božje, da bi v Kristusu Gospodi ino skož njega pred Božjim pre¬ stolom milosti dostal. — 11. K sv. O&M/ife-Prijimanju se kleče trikrat skrušeno - skesano u- dari na perse, ino reci vseli spo¬ korno: O Gospodi jaz nesem vre¬ den, da ti greš pod streho mojega serdca, pok. le reci jedho samo be¬ sedo, ino ozdravljena bode moja duša.“ Obddi v sebe vročo željo - 19 po Kristusu Gospodi, ino prosi ga, da bi bar ze svojo milostjo v tvoje serdce vstopil, t. j. priimi poduhov¬ ilo. — Ah! da bi moje serdce bilo dostojni grob tvojega telesa o Je- %us! Duša Kristusova posveti me; Telo Kristusovo odkupi me; Kri Kristusova napdji me, voda iz stra¬ ni Kristusove očisti me; o dober Jezus, usliši me; shrani me v svoje svete rane, ino ne daj mi od tebe odločenemu biti! — Pogrošni se celo v rane Križanega Gospoda, izvlasti v njega najsvetejse serdce. Tukaj hočem prebivati, tukaj ho¬ čem odpocivati! G do me odloči od ljubezni Kristusove ? — 12. Kedar inesnik blagoslov - (žegen) dava, glej v duhu Kristusa Gospoda na Oljski gori, kako je v nebesa idoc, svoje učence bla¬ goslovil. — 20 — 13. Pri poslednjem evangelji hvali — diči Boga za to, da se je Kristus dostojil — račil vtelesiti — v človečiti iuo uas odrešiti: „ Beseda je meso postala ino je med nami prebivala “ E tu poklekni na pravo koleno ino reci z geneuim serd- cem, z Gospodovim služebnikom : Hvala Bogu ! — 14, Uvažuj — premišljuj neko¬ liko časa veliko milost, da si pri sv. mesi navzoči biti mogel, ino prosi Boga, da bi tvojo nevredno - slabo molitvo zavoljo zasluženja Je¬ zusa Kristusa dobrotljivo uslišati račil. Otce ! glej svojega Sinu, nad Merim imaš dopadenje! Pred ko iz Gospodovega hra¬ ma ides, prosi Boga za blagoslov¬ ljene, z očakom Jakobom rekoč: Gospod! ne pustim tebe ovdce, ce mi blagoslov daš. 1, Moj. XXXII, 26. — 21 — III. Iz Gospodovega hrama domu prisedsi, idi ze vso voljnostjo za, svojim delom. Ne moreš Bogu bolj¬ še služiti, kakor če dolžnosti svo¬ jega stanu skerbno izpolnjuješ. Der- ži si vsako zamudo za Božjo raz- ž&ljo, ino konjaj — izpolnjuj kakor angeli v nebesih jegovo voljo z ra- dovoljno poslušnostjo. Z Bogom počni, z Bogom skončaj—jenjaj, — Bodi skerbeu — marljiv ino reden ne da bi se ljudem, ampak Bogu povidel — dopadel. Vse na Božjo hvalo, vse iz ljubezni do njega! — Naj menjše delo zavoljo Boga o- pravljeno je zlato zerno za večnost. Za tega delo dober umisel ali na¬ men večkrat ponovi ino vse Bogu izročaj. Vsako dehnenje, vsako bit¬ je serdcd ino genenje dragih naših, udov, vsako mišljenje naše duše hvali Gospoda! Hodi vsegdar pred — 22 — Bogom, t. j. živi kakor se Bogu rtiči, ino ne greši. Bog te vidi, Bog te čuje, Bog ve ino zna vse tude najskrivnejše občutke — pogibe tvo¬ jega serdca. — Vse se napiše, vse bode negda čteto — brano; vsaki slederni bode obsojen po svojih delih. Delaj dokler je den, ker tipri- ide noč, noč smerti gder nišče ne bo delati mogel. Bodi uren — gibek ino vesel pri svojem deli brez o- kornosti — velosti — mermravosti, brez. grozljivosti — tožljivosti. Ve¬ selega darovnika ljubi Bog. Slu¬ zite Bogu z radostjo . — Množitvu dela se ne daj odstrašiti ino zmo¬ titi. Nevoljnost podira — niši vse. Čini vse s pretehtanjem ino raz- inisJom. — Ne upinaj se čres silo, veliko več se čas rabiti — uživati uči. Vsaki hip je drag! — Ne žžili se z igračami ino se ne čanaj: na¬ še življenje ni nikaka igra niti šala za — 23 njim naslednje večnost! Tude tež¬ kega dela se ne br&ni, temoč delaj t duhu kesnosti — spokornosti, v zadostov&nje za svoje grehe. Za greha voljo je bilo Adamu rečeno: „ V potu svojega obličja bddeš kruh jedel.“ aj) Ne stžraj se plaho za pozemeljski v tek ino dobiček svo¬ jega dela: Cini, kolikor moreš: o- stanek — posledek izroči Bogu. On obrača vse na dobro tem, ki ga ljubijo. — Gre Ii ti delo po sreči, zahvali Boga ter jemu cest ino di- ko daj; ako pak ti spodleta, po¬ misli: Tude to je Bog dopustil;. Bog vse dobro deje, — IV. Za dne svojo misel večkrat k nebu povzdigni. — Roko k delu — 1 M o jz. III, 19. —24 - serdce k Bogu! — Ozeri se včasih na podobo Križanega. Toti na kri¬ ži je naša ljubezen, naša ljubezen Jezus Kristus! Poglej obraz mile Matere Božje: kako ljubeznivo na te gleda! — (Jesena si Marija — (jesena Kraljica! — Povzdigni svo¬ je oči k nebu; tamkaj je tvoja prava domovina! „0 kako malo¬ vredna se mi zemlja zdi, če k ne¬ bu gledam! pravi sv. Jgnac. — Re¬ dar uro bije, reci v svojem serdci: Aj, kako čas perha — preteka! Ura je minola, ino se več ne poverne. Gospod! daj mi milost naiti, nine -—zdaj ino v smertno uro. — V. V poldne moli: Angel Gospo¬ dov i. t. d. ino nekaj časa izpra¬ šaj svojo vestgledeč naliisti greh, ko si mu podveržen. Sili pervo po- 25 — lovico dneva slabo prebil, použij drugo boljše. — Pri obedu glej v duhu Oče v nebesih, kako k nasi¬ čenju vsega, kar zde—tu živi, svo¬ jo roko dobrotljivo odpira. — Na zamudi niti o poldne niti za večera molitvo pred jedjo ino po jedi o- pravljati, Miza, ktera se z molitvo zacina ino konca, bode vsega obilo imela“ di sv. Joan. Zlatousti. — Skroti svojo neporedno hot — la- kauje do jedi ino habaj — varuj se nezmernosti pri jedi ino pitji. „Bo- di si da jeste ali pijete ali kaj ko¬ li druga delate, cinite vse Bogu na cest.“ a.) — Ne bodi mlaskav — o- blizav—sladkolizn — lakom ino pre¬ več izbirljiv: Jejte, kar se vam predloži“ bj — Ne živimo, da bi jeli, ampak jemo, da bi živeli, — Kermiš li svoje truplo, ne pozabi, tudi svojo dušo kermiti: Ali ni al Kor. X, 31. b.) Luk. X, 8. 2 — 26 — živlenje (dtikaJ več, kor kerma — jed, ? a.j TJzvelicani so, kteri so lač¬ ni ino žejni pravice, ker oni bo da nasičeni, b.j Med jedjo govori, kar razveseljuje ino izobraža— boljša, nigdar pak, kar ime bližnjega po- skvernjuje. Kodi vesel, pak v Gos- podi; kajti Gospod Jezus sedi ko nevidni gost za tvojo mizo, Ako ti ji a j prebiva — ostane, spomni se na ubogega Lazarja, privoši mu vsej drobtin z e svoje mize. —Po jedi za¬ hvali Boga, kakor jeden izmed pe¬ tih tisoč (tavžent), ko jih je Jezus čudežno nasitil. Prosi za duhovni kruh, t. j. za milost Božjo ino je- govo besedo. IT. Če moreš, ohiki lude po pol¬ dne Gospodov hram, ino če se bla- c.j Mat. I I, 23. I.) Mat V, 6. — 27 — goslov ze Presv. Reknjim Telesen* dere* — zegen, ostani pri njem. Raduj se temu, da nam je poze- meljskim sirotam dovoljeno z an¬ geli v nebesih prepevati: Sveti! Sveti! Sveti! — Kristusu Gospo¬ di, da na sredi med nami nepre- nehauia prebivati raci, hvalo daj, ter iz, veže Božje gredoč reci: „ Gospod! ostani pri nas , ker se pozdno dela in o se je den uže nag- ndl. Ne zapusti nas, o najstajši Gospod Jezus! — ¥ 11 . Za večera ob večni juti — ob Mariji moli: Angel Gospodov i. t. d. — Ob večerji derži vse to, kar pri obedu. Misli na poslednjo ve- čerio, ktero je Jezus ze svojimi u- čenci v Jerusalemi deržal. —Pred nego — preden se k pokoju polo¬ ži - 28 - žiš, pogledaj, če so tvoji ljudi, imaš li kake — mlajši — družina, doma, ino vse naredi, česar potrebujo. — Beri gde kako duhovno knigo ino dovoli tude drugim tega branja de¬ ležnim biti. Oj kako koristno bi to bilo v rodbinah — obitelih!—Opra¬ li na to svojo večernjo molitvopred razpelom —podobo Križanega. [Tu¬ de domači otroci, čeljad — družina ino podložni imajo od gospodarja ino gospodinje k molitvi prideržani biti. Kako dobra bi zato bila ob¬ činska rana, poldenja ino večernja molitva. Predstavljeni so v svoji vesti zavezani, življenje ino zader- žanje v nabožnosti svojih podložnih izvedati, če toti molijo, če v cirkev hodijo, če večkrat v leti sv. sakra- mente — svetstva prijimljejo, če ni- kakih nedovoljenih ali bar nevar¬ nih shodov ne imajo. Ino pak pred¬ stavljeni so pred Bogom dolžni, svoje podložne z besedo ino iz- — 29 — gledom k pobožnosti obujevati, in» ■za njih vzvelicanje —spasenje sker- beti. „Jeli pak gdo za svoje ino najbolje za domdnje skerbi ne ima? se je veri odpovedal ino je hujši? nego — kakor neverniki^ .j aj Za¬ hvali Boga za vse telesne ino du¬ hovne dobrote, „Hvalite Gospoda? kajti je dober, na vekoma terpi je- gova milo s er d eno st!“ Izpituj -pre- prašuj svojo vest glede na vse, kar si črez den mislil, govoril ino stvo- ril, ino obudi popolni kes ino žalost nad svojimi grehi. 0 te nehvalež¬ nosti! Boga ljubezni najvrednejšega dobrotnika najvekšega, Otčeta naj¬ ljubeznivejšega razžaliti!—Sodi se¬ be sam, da bi ne bil sojen. Gdo ve ali Bog toto uoc tvoje duše od te¬ be ne terja? O kako grozno bi bilo vpadnoti v roke najviše pra¬ vičnega Boga, ino se skos pravi a j 1 Tim. V. 8. - 30 - kes iuo sveto spoved ž njim pred ne zmiriti — spraviti. Zakaj če nai- deš težek greh v svojim serdei, si moraš predse vzeti, kor boš naj hitreje mogel, se spovedati. Kako bi mogli pokojni biti, če je duša mertva? Izroči se v okrano naj o- dičenejže — naj blagoslovljenejše Device Marije, svojega angela va¬ ruha, ino svojih izvoljenih svetih pomočnikov. Na zadnje moli za verne duše v očistiliši — očistci — ieah. Po večeruji molitvi hrani mol¬ čanje; sramežljivo ino spodobno se svlekši, se pokropi z žegnauo — posvečeno vodo, predstavljaje si, kako bo tude negda tvoje telo po¬ škropljeno ino považuj — misli si posteljo za grob, ko ve — nj imaš položen biti. — Prebij v pobožnih mislih ino občutkih, dokler ne za- spis. Predstavi si na desnici Božjo — 31 — Porodnico, na levici zv. Jožefa, ino na sredi med obema obimi naj¬ slajšega Gospoda Jezusa. Jezusi tebi živim; Jezusi tebi umiram; Jezusi tvoj sem živ ino mertev. ti¬ ra ! v tvoje rdke izročim svojega duhal — Prebediš li v noči, moli ,,V noči povzdigujte svoje roke k svetišu ino dobrorečite Gozpodi. u aJ David je po noči vstajal k hva¬ ljenju Gospoda. Koliko noči je Je¬ zus nas Govpod v molitvah prebili Spouieni se na pobožne duše v du- liovskih obitelili — samostanih — (klostrih) ino v sveti, ki za ponoč¬ ne dobe Boga poveličujejo, spotne- ni se na bedeče bolnike ino umi¬ rajoče, ki v velikih bolečinah ino mokah leže; spomeni s'6 na greš¬ nike, ki v noči Boga žalijo. Dea dnevi pravi ino noč k novi opij: a) Psalm 133. 32 cest ino slava, moč ino krepost Bogu našemu na veke vekov. Amen, VIII. Mili kerstjan! sliši pravilo vseh pravil: Želiš li srečno živeti, vverzi se celo v Božje naročje! Ker nepokojno serdce naše, dokler v Bogu ne počiva, — Vso tvoje živ¬ ljenje bodi v Bogu pogroženo. Ne dej nič soper Boga ne dej nič brez Boga; ne iši nič, razve Boga, vse čini ino prenašaj zavoljo Boga! — IV Terduo se derži prave samov- zveličavne vere. „Brez vere jene- mogoče, se Bogu dopasti — povi- deti “ a) Zaloge drtige (;resnice ino a) K Žid. XI. 6. % - 33 - vzvelicanja ) nigdor ne more polo¬ žiti, razve te, ktera je uže polože¬ na, ko je Kristus Jezus v sveti rimsko - katoliški cir/evi. -—• Samo jedna je resnica, jede n Jezus, je- dna cirkev ! Ne more ti Boga imeti za Oc6, gdor cirkve ne ima za mater. u di sv. Cyprian. Veruj te¬ daj zato, ker cirkev od sv. l)uha vedeua — peljaua tako verovati uči ne pak, ker tega slabi razum ne razime- ne zapopade. — O kaka cesto — gostokrat nas razum blodit Vera pokorna cesto k vzveličanju kaže iuo maličkim razuma deli. Izu- čuj se v veri zinirom več ino več poslušanjem dobrih kazanj —pre- dig, čtenjem duhovnih bukev, druž- tvovanjem z mešniki ino z nabož¬ nimi ljudmi; posebno pak z molit- vo ino keršdnskim življenjem. Vera je luč od Boga užgana, ti ga za njo prositi moraš. Vera je pres- vedčenje — prepričanje iz znoter- — 34 nje skušenosti; zato mnogi ne prl- ido k luči, ker so jih dela zde — lmde.“ Ce hoče gdo jega (Jezusa Kr.) voljo črniti, ho razezndl to učenje, je li iz Boga." a.) S krivoverniki iuo s posme- hači sv. vere se ne druži — tovar- si. Kak je tovarištvo lavi s tem¬ no strni? —Ne globi—ne modruj- ne teri si glave v tem, kar je viže tvojega razuma. „Gdor Božje taj¬ nosti prekoplje — raziskuje, ga Božja slava potlači." b) Ne sra¬ muj se svoje vere, vehkobolje iz- povedaj jo pred svetom, resnico braneč ino očitno po veri živoč.— Hvala tvoja bodi v Kristusovem križi! Bodi blazen —• trop — neum¬ než pred svetom zavoljo Boga, pak boš moder pred Bogom. a) Jan. VII, 17. b) Prig. XXV, 27. — 35 - X. Zatipaj na Gospoda ; zakaj ou je Bog tvoj ino odrešenje tvoje — spaseaje tvoje tvari. — Počivaj v naročji Božje pravičnosti, ka¬ kor dete svoji materi na krilu. Je li jeden , kir vse redi, brez vegar vedenja niti vlas z glave tvoje ne spdde . — Zla toga voljo se varuj vseh tožljivih skerbi, vsej Gospod za te skerbi. — Ogiblji pak se tu- de nemarnosti ino lenobe, zakaj Bog hoče, da bi ž njim deloval.— Nasleduj opomenje sv. Ignacja: „Tvoje zaupanje na Boga bodi ta¬ ko delavono, kakor da bi ti vse vi¬ nil, Bog pak niv; tvoja delavnost tako na Boga zaupaj, kakor da bi Bog vse vinil, ti pak nic. — ]\e bodi v sreči visokomiseln — prev¬ zeten, tude ne v nesreči malomi- seln — pobit. Vsej živi stari Bog, ou 36 - pomaga ize vsake sile. --Nikake- ga zlega — liudega se ne boj, raz¬ ve greha, kir dužo umori. — Pre¬ grešiš li, ne obupaj! Imamo ti pri razgnevauem — razseljenem Oči srednika Jezusa Kristusa pravič¬ nega; on ti je sprava za nase gre¬ he. — Y ranah Kristusa Gospoda bode milost dana, v njih je vzve- ličanje naiti. — Nasleduj tedaj zve¬ sto glas svoje vesti ino Božjega nagibanja. — Jednor — jednog—jenkrat go¬ vori Bog, ino tega drugoc ne ope- taje — ponovi “ a) Ne stavo se sv. Duhu soper! Gdor resnico pozna¬ va, gdor voljo Božjo ve, ino po njej ne živi, težko greši. — Le pre¬ maguj skušnjave k grehu, v toti reči pak ne bodi preveč boječ. Hud sovražnik te sicer k grehu le vabiti a) Job XXXIII. 14. 37 - more, ali pak privoljenje je v tvoji moči. Ne, o Gospod! ue pregrešim! Le samo tebi se hočem klanjati, samo tebi služiti.—Ne zanašaj se na svojo moč; ker si slab. Zau¬ paj na Kristusa; če je on stobo, gdo je proti tebi? — Na Boga za¬ upam, ne bodem osramočen na ve¬ ke ! - UL I. Ljubi Boga vrez vse, ino od¬ reci se, vsej v serdci vsega, kar je ze sveta. — O ko bi mogli z a- posteljni zavpiti: Gospod! vse smo zapustili ino tebe nasledovali. — Zelis li se naučiti ljubiti, — poidi k križu. Gora Kalvarija je veliko učilise ljubezni. — Misli marljivo na Boga; preinišljavlji jega popolnosti ino dela. Vsaka bil — zel, vsaki cvetek k tebi kliče: Bog nas je na- — 38 - pravil. — Hvali Gospoda ino raduj se mu iz, celega serdca. O prasta¬ ra ino večno nova lepota, tako pozde sem te spoznal, tako poz- dno tebe ljubil. — Romom — govori rad od Boga, pak vemdar vseli z najglobljejšo počtljivostjo. Naučuo ino izgledno razgovarjanje je krep¬ ka hrana pobožnosti, „Nikaki po¬ menek - razgovor mi ni ljub, niti se mi kaka kniga ne dopdde, gder ime „Jezus“ ni slišati,“ veli sv. Bernard. — Obudi večkrat vroče žalovanje nad svojimi grehi. Boga sem razserdil, kir je za me solze prelival, kir je za me kervavel! Ah! gdo da, potoke solz mojim očem, da bi jokal, ino plakati ne nehal? — Hrani v sebi zrnirom gorečo žel¬ jo, Boga, ljubiti ino večno ž njim biti. Gde je Jezus, ko ga ljubi du¬ ša moja? Vstal bom ino iskal, dok¬ ler ga ne naidem. — Bodi gotov — voljen za Boga se vsega iznebiti, od — 39 — vsega se odločiti, samo ne od nje¬ gove ljubezni. Ljubezen mora daritve prinašati. O tehtna — važna beseda: Jaz hočem Boga črez vse ljubiti.! I \II. Ako si vse učinil, kar ti je u- lcazano bilo, reci: „Sluzebnik ne¬ vreden sem“ Habaj se — varuj se prevzetnosti—pihe — napuha, ona ti je koren vsakojakega greha ino smert vsega dobrega. — Oj pokaj se prah ino pepel izpiua — napi¬ huje? Kaj imaš dobrega, česar bi odinod ne bil dobil? zakaj se te¬ daj hočeš hvaliti, kakor da bi od- drugod ne bil dobil? — Bog svoje slave nikomur drugemu ne da. —• Gledaj se tedaj ve vsem, kar si koli misliš, govoriš ali činiš, ne ljudem, ne sebi, temoč Bogu do- padnoti. — Misli večkrat na svoje - 40 - kerhkostiino grehe; ah, koko slep, kako ubog, kako reven da si, — Zeli si od sveta rajši nepoznane¬ mu ino zaničevanemu, kakor hva¬ ljenemu ino česenemu biti. Bodi ma- ličk v svojih očeh da bi bil velik pred Bogom. Gdor se ponižava, bo¬ de povišan. — XIII. Če si od koga razžaljen — u- ražen, ne bodi togoten — naglo- serden — prezamerljiv. Vzvelicani so krotki — tihi ! Gdo je bil bolje ino krivičneje uražen, kakor Gos¬ pod Jezus? — „Ucite se od mene ker jaz sem pohleben ino krotkega serdca.“a) Gnčv-jeza zaslepuje ra¬ zum ino je izvirek mnogih grehov. — V zerdu ne golči, ino ne deluj! Ne a) Mat. XI, 29. - 41 — daj solncu zaiti nad gnevom, temoč spravi se berž s svojim bližnjim,— Nas Bog je Bog mini. — Mir vami je bilo Jezusovo pozdravljenje a- posteljnov. — Potlači kmalu pervo mišljenje proti svojemu bližnjemu. Dokler je gad — modros neprija- teljstva mol, ga ubij, da bi on, ko bi vekši poslal, ne ubil tebe. Od¬ pustite, ino vam bo o dpi/.šen o. — Milujte svoje sovražnike, dobro- recite tem, kteri vas nenavidijo — sovražijo, dobro tvorite — dejte tem, kteri vam krivice delajo. — Jeden drugega bremena nesite, ino tako dopolnite postavo Kristusovo. XIV. Bodi poterpežljiv v terpljenji ino stiskah. — Ni nijedne druge Ceste v nebesa, razve križevega pota. — Nebeško kraljevstvo silo — 42 - terpi, ino ti, kteri silo delajo, je uhvdttijo — zgrabijo. Motri — gle- daj na križanega Gospoda Jezusa ino nasleduj po izgledu na gori Kalvariji pusenem — ustavljenem! — Ueini ize sile čednost. — JVa- redi si iz potrebe krepost; ker u- že terpeti imaš ino moraš, pak ter¬ pi z voljo, ino imaš zasluženje. Po- terpljivost vse polehča — polegdti. — Vsakse terpljeuje je milost Bož¬ ja, ker od grehov očisujoč k Bogu pelja. — Zahvaljuj tedaj Bogu tude za terpljeuje. Kogar ljubi Gospod, lepa si tepe . Vzrok — pričino tega dolaga sv. Avguštin: „ Velik kriz je, nikaksega kriza ne imeti-. vv. Varuj se mehkoživosti — raz¬ puste. Modrost se ne nateza v zem¬ lji teh, kteri mehko — razpust no — 43 zivo. u Naloga življenja je, zataje¬ vanje sebe ino resnična spokornost, — Kristus pravi: „Ako ne boste pokore delali, gladko vsi zaginete“ a) Za tega delo skroti svojo te¬ lesnost — mesnost ino svoje telo spravi v podložnost, da bi tvoja duša bila svobodna — prosta, Pre¬ strezaj — ohranjuj svoje oči, da bi izvedavosti ino neporednosti ne sluzile. Oci bivajo — s6 cesto vrata smerti za dušo. Moli tedaj s kro¬ nanim prerokom: „Odvračaj moje oci, o Gospod , da bi ne videle ni- čemurnosti — naopačnostiP bj 0- grddi svoje ušesa — uka s tern jem bogaboječnosti, da bi opdlzlih raz¬ govorov ne posliihale■ “ Hudo go¬ vorjenje kvari dobre nravi — lepo zaderžanje.“ c) Ne julini — ne ženi se za novinami; ker to dušo na- a) Luk. XIII, 3. bj Psalm 118. c j 1 Kor. XV. 33. - 44 - pravi raztreseno ino jo v lahko¬ miselnost zavodi- „Nikaj ne je no¬ vega pocl solncem“ a) Ukr6ti svoj golt — g er taneč, ino ne bodi jeden ‘iz teh, ko je trebuh jih Bog. Per- va zapoved, ko jo je Bog ljudem dal, je bil post, — Zapovedane poste zvesto derži, ino ne iznemi se od njih iz svoje moči. Kako cesto je Jezus prestajal glad ino žejo, vro¬ čino ino mraz! kako nepogodno stajo, kako terdo smertno posteljo je imel! kako se je z učenjem tru¬ dil ino s potmi lidbil — medlil! ko¬ liko noči je prebedel. — V kterih ize vseh totih mertvljenj— trapljenj (Abtddtung)nasleduješ Jezusa Kri¬ stusa? — Sliši, kaj Božji učitelj pravi: „Hoce li gdo pr Uti za meno, zataji sam sebe ino vzemi svoj kriz vsaki den, ino me naslediijj ‘ b) a) Predg, I, 10. bj Luk. IX, 23. 45 Kroženje jezika je veliko za¬ tajevanje sebe. „ Toti tnali ud,ka¬ ko velike reči dostikrat napravil — Je vsakšnost nepravosti, nepo¬ korna hudoba, polna smertnega ju¬ da — strupa .“ aj Sveto pismo veli: „Mnogo govorjenje ne biva brez greha“. bj Bodi kesen — počasen k govorjenju, ino pred usta si stražo postavi. — Je si čas govoijenja ino čas molčanja. — Malogda je komu žal bilo to, da je molčal, ali pak prečesto, da ni molčal. — V svoji besedi se rude — zmirom istine — resnice derži. „l!sta, ktere legajo, ubijajo dušo j 1 c) —■ Ne kramljaj — ne meni se od tujih — ljudskih po¬ greškov razve iz posebnega vzro¬ ka. Ljubezen prikriva vse, ljube¬ zen zagovarja A r se. Ne obiskuj ljudi prepogosto — ne hodi preveč v ves. aj Jak . III. 5. bj Priger. X, 19. c j Modr. /, 11. — 46 - Navadno se slabši — hujši domu vračamo, kakor smo od doma šli. XVI. Bodi proti vsakemu človeku prijazen ino dobrovoljen, zaupljivo ino prijateljski pak se le z nekte- rimi druži ino tovarši. Gdor naide zvestega prijatelja, naide zaklad; pak iz tisoč si izvoli jednega, pra¬ vi modri Syrach. — Ogiblji se to- var.štva s posvetujaki: „s pobožni mi bos pobdžen, z mlačnimi pak mtacen.“ Mihij samčto, ona si je mati molitve ino svetosti. XVII. Ljubi moj Kerstjan (Kerstjan- ka) ki po Bogu medliš, nc hodi a) Psalm XXV, 56. 4 7 — la posvetnimi veselostmi ino raz.- pustab. (Dopušeno, celo tude dolžna ino spodobno je sicer, se radovati — se kratkočasiti. Da bi pak se radovanje ino kratkočasenje le tude grešno ino pak nevarno ne iskalo, kakoršno je vsegdar prepovedano ker je toliko kaženje nravi! Sv. Frančiško Šaleški pravi: Tanči i- no plesi so po svoji one j le bodi kaj; kakor se pak navadno imajo, se sila zlo k hudemu nagibljejo ino so polni nevarnosti .“ Ti pak nesi za posvetnosti, temoč za kaj viš- šega stvarjenj kajti tvoj delež,tvo¬ ja črez mero velika plača i m a sam Bog biti. — Pri stvareh si ne iši utehe — veselja: sladka se ti zdi kupica , ko ti jo svet podava, ali. nje konec je — grenkosf. Bolje ti služi kis — vrisk — ocet ino žolč v v učilnici Jezusovega križa, kakor med v učilnici sveta. — Gdor Bo¬ ga iz serdca ljubi, bo imel zmirom — 48 zadosti. Oj le okusi, kako sladek je Gospod tvoj Bog, ino časa v posvetnjakovih rokah se ti ogabi •— pristudi! — Kaj so vsakojake radosti pozemljske v primeri, k du- sini veselosti, ktero jedino milost¬ no ozreuje Gospoda Jezusa napra¬ vi? Posvetna veselost nikoli ne nasiti; vezda—vsegdar je novi glad vsedar nove moke. Kaj je žalost ino krasa — le¬ pota? Rožica, ko kčasu precvete ino vene. — Kaj je cest ino slava? Svetli mehirji v pomiji, ki se berž razplosnejo. — Kaj je bogatstvo? Neverni prijatelj, kimaš ob smerti zapusti. — Vse mine le samo čed¬ nost terpi! — XVIII. Ohrani si nedolžnost; ona ti je okrasa — vres —- dika — gizda 49 duše. ,,() kako krasen —- lej) je rod cisti! pri Bogu ino pri ljudeh je znan — imeniten j’- a) Cuj nadinis- lemi ino željami svojimi, ino varuj se tude sence nečistosti. „Vzveli- cani so čistega sercu, ker oni bodo Boga gledali .“ h) Nič nečistega ne vnide v nebeško kralfevstvo. — Sta¬ vi se hudemu kmalu izpervega so- per; kajti, če si je hudoba razpo- mogla, se^pozdno lek— zdravilo uživa, c) Šal dvojega pomenka — klalanja ne puslušaj s radostjo, niti k gnusnim besedam svoje misli ne prilagaj; temoč veliko bolje svoje gnusenje ino merzenje nad vsem, kar je koli nečistega, na znanje dava j. Mi kerstjanje smo sveta rod¬ bina — posvečeno pokolenje; kar je nečistega, niti imenovano ne bodi med nami. — Ali se ne deva nepo- a) Modr. IV, 1. 2. b) Mal. V. 8. c) 1 Kor. VI. 9. 3 — 50 - skvernjeno ino devičko Telo Je¬ zusa Kristusa ua tvoj jezik? — Bodi važen — osoren — oster mo dostojn v zahajanji z žensko glavo, ter zmirom na pameti imej, da te Bog vidi ino te tvoj^ angel varuh pase — gleda. — Čistota je sila rahla — kerhka cvetlica — od jedi- nega doteknenja vene. — Beži — perhni pred sovražnikom; samo s pobegom se otmeš. — Ako ljubiš nevarnost, bo te v njej konec. — Pretergaj železje — verige — pota, s kteriini si v sožanstvu tako ger- do vklenen ino zapert. Ne morež ne dvema gospodema kmalu služiti. Prijateljstvo totega sveta je ne- 'prijateljstvo Božje. — Ne zanašaj se na svojo moč; ker si slab — kerhek človek. Gdor stoji, gledaj da ne pade. Čistost je nebeški dar; le krotki — pohlebni so ga delež¬ ni. — Varuj se gizde ino pihe tude v obleki. Kako oblačilo je čistot- - 51 - nejše črez nedolžnost? Napuh ide pred padom. (Kar čistost za nase dobe največ podkaplje, je nemarno — lenivo izrejanje, pogrešek kazni — kare ino redu v rodbinah, ne¬ mirno hrepenenje po veselosteh ino družcah; lehkovažno ino prejako svo¬ bodno — prosto druženje obojega spola; branje nenravnih — slizkih knig, ino osveta — izobraženje brez. Boga ino brez vesti. XIX. Poctuj svoje posvetne ino du¬ hovne verhnosti — predstavljenike ino bodi jim z ljubeznjo poddan; ker so od Boga postavljeni. Pre¬ maguj svojo samopasnost —svoje¬ voljnost; gdor sani sebe nasleduje, vodca slepega nasleduje. — Bodi svojim visejšim poslužen ne iz stra- 52 ha—bojazni, niti da bi se priku¬ pil, temoč za svoje vesti voljo, a) Sin! spočtuj svoje starše — roditelje, da bi dolgo živel, iuo bi ti dobro bilo na zemlji. „Ocino bla¬ goslovljen} e uterjuje dome sinov; hudorecenje pak ocino ali materino iz korene razdene podklade — pod¬ stavek bj Mladenec! Mladenka! Hlap¬ ele! Devica! bodite poslušni svo¬ jim učiteljem ino rednikom, ki vas k dobremu uapeljavajo, da bi neg- da z radostjo, pak ne v vzdihavanji za vase duše odgovor davali. — Zakonska zena bodi pokorna svo¬ jemu tovarsu; on ti je tvoj Gospod ino glava rodbine od Boga postav¬ ljena. — Zakonski mož ! ukazuj a) Rim. XIII, 1—5, I Petr. 13—19 tj Ekkl. III , 11. - 53 — ljubeznivo ino modro, nepozabilši, da tude ti imaš Gospoda v nebesih. — Ker st jan! kerstjdnka! boj se Boga, ljubi — miluj svojo domovino —svojo derželo — svoj narod, spoč- tuj cesarja, posluha) duhovne ino posvetne predstavljenike.—Ne mo¬ druj nad naredbami svojih višejših, niti ne gledaj na človečke vlast- nosti svojih predpostavljeucev, te- moč na Boga, kir je je nad tabo postavil. — Priimlji s počtljivim mol¬ čanjem s varit ve ino pokrege, ter se tolaži, da svoje pogreške poz¬ naš. Boljše so rane od modrega nam zadete, kakor prilizavska po¬ hvala bedaka — tepca. — Poctdj posebno duhovnike, aj Gdor te za- ničava, Kristnsa zauičava. b) v*. Ve vseh rečeh nasleduj Gos- ' a) I. Tim. V. IT. b) Luk. X. 16. -54 poda Jezusa, kir di: Jaz sem luč sveta , gdor mene naslednje, ne ho¬ di po temina) Ve vsakojačkihpri¬ hodkih satn sebe pitaj — prašaj: Kaj bi bil Gospod Jezus tu mislil govoril ino črnil 'l —Razmisljuj tedaj skerbno jega sveto življenje: „Je hodil dobro čine. u b) N ašle d nj je- gove stopinje* Deli rad ubogim; so ti udave Kristusovi* — Kar jedne- mu iz najmenjŠih bratov stvoriš, si Kristusu Gospodi stvorih — 0- biskuj bolnike, teši—tolaži terpeče, teci potrebnim k pomoči, bodi proti vsem priljuden ino dobro volj en. — ,,1/jubezen prikriva mnoztvo gre¬ hov j 1 Angelska je ta zabava — delo, otroke varovati ino je v stra¬ hu Božjem rediti. XXI. Prizadevaj si, sveto vero po- O Joan. VIII. 12. b) Dej. A, X, 38. Petr. IV. 8. 55 — sode razširjevati, z dobrimi bukvi- cami, hvaljenjem dobrih kazateljev — predgarjev iao spovednikov, — Uči grešnike Gospodove poti, ter z besedo ino izgledom k njih spo- korjenju pripomagaj — opominaj — svari, — Pobožno življenje je tih, pak gibaj6c uk. — Gorje ino joj pok temu, gdor pohujšanje dava! — Jednega je trebe -- svojo dušo si ohraniti k večnemu življenju. XXII. Ljubi kerstjan! hočeš li to ve¬ liko delo izkonjati, bodi prijatelj molitve. — Bog svojega dobrega duha deli tem, kteriga • za-nj pro¬ sijo. — Molitva ino mertvljenje — zatajevanje—kroČanje sebe ste dve duhovni kriloti — letavnici, kteri te nad solzno dolino tega nevoljnega sveta vzuesete. Ojači se, bodi serd- - 56 cen! nebesa bodo tvoje plačilo. 0- biini sv. križ; glej umirajočega Gos¬ poda Jezusa. Kako svojo glavo k poljubljenju — poljubcu — celovu (kuscu) miru k tebi sklanja. — O! te slasti! o te blaženosti! Gospod! le tit je dobro biti !— Srečno — z, Bogom lepi svet! — Kaj je tako krasnega, kor moj Vz veli čar ? — Gospod! Le tu je dobro biti; daj mi pri tebi si stajo narediti ino pri tvojem križi počinek nalezti—naiti! Počinek naiti? Tukani popol¬ nega počinka, dokler ne vnidemo k večnemu pokoju. Nase življenje je boj — vojka, ko se le ze smertjo konča. Živ¬ ljenje nase je popotovanje, s čegar koncem se večnost začne. XXIII. Mili Kerstjan! daleko cesto - 57 - imaš pred sobo — cesto jako — od- više nevarno ino temno. Za toga voljo si izberi zvestega voditelja, modrega duhovnega pastirja, do¬ brega spovednika. Prosi Boga za pogon, da bi ti tega pokazal, ko ga je namenil tvoji duši. Toti mora biti moder, pobožen ino ljubezniv. —Ako ga naides, vloži izčista svo¬ jo dušo v njegove roke. Považuj — poctiij si ga za angela od Boga ti poslanega. Imej do njega spoč- tovanje, ljubezen ino zaupanje. Po¬ kaži — razkrij mu vse zagibe svo¬ jega serdca brez njegovega sveta nič imenitnega pred se ne vzemi; bodi mu poslušen — pokoren, kor Božjemu namestniku. — XXIV. Hočeš li cesto pobožnosti na¬ stopiti, bo ti spoved iz celega tvo- — 58 j ega življenja, ce ne potrebna, vem- dar močno koristna. —Priimlji več¬ krat sv. svetstva — sakramente po¬ kore ino presvetega Rešuj ega Te- lese; čini to, če moreš, vsaki me¬ sec, ali bar vsako četvert leta. — Bodi ne le odkritoserdčen v ova- jenji — izpovedanji svojih grehov, temoč tude skrušeno — z obžalo¬ vanjem se jih skeši — zgrivaj. Brez kesa ni odpušenja grehov. Pobolj- ševanje pak je najbolji dokaz pra¬ vega kesu. — Primerja.]' večkrat se¬ danji — zdašiiji— ninešnji stan svoje duše ze stanom popredsnjega časa. Kaki pregrenek si od sebe odpra¬ vil? — Vedi: gdor ne gre na pred, gre na zdd. — Gledaj tude svetih odpustkov deležen biti. 0 kako po¬ trebni smo takega pregledanja čas¬ nih kar—pokor — kazni, za voljo svoje slabosti! — Pomni na ostre spokorne dela za perve dobe nase cirkve. Le gorečemu spokorniku 59 — so odpustki k koristi. Ce pokoro delni, bodi si kakov koli, zaupaj, zavoljo Jezusa Kristusa, na Božjo milost. — Obiskuj marljivo naj sve¬ tejše svetstvo Presvetega Rešuj ega Telese, Poidimo ino molimo; kaj nam more Bog na prestoli svoje mi¬ losti odreci? Izlij svoje serdcepred Kristusom Gospodem, kir kliče: ,, Poile da k meni vsi ciherni , kteri ste trudni ino obteženi, ino jaz vas občersivim — pokrepčam. Cesti po¬ sebno sveti križ. Križje kazaviiica — predganiza— kancelj zaderžanja on ti je učivnica svetosti. Do Ma¬ tere Božje izkažuj vročo nabožnost, ino se ne sramuj k njejni česti ro- ženec— rožni kranec moliti. Ona ti je zercalo — ogledalo pravosti, branba čistosti, ubežiše — pribeza- liše grešnikov; ona ti je Mati — Mati milostljiva. —Vzivaj — kliči na pomoč tude Svetnike ino Sve- tice Božje, čitaj prebiraj jih življen- — 60 - je, ino izvoli si jih nekoliko svo¬ jemu stanovi primerjenih za ohra- nike ino za posebne vzore — prik- lade — izglede k nasledovanju. —• Sveti — prazdnuj svetite — prazd- nike s posebno pobožnostjo. Y ad¬ ventni ino postni čas razmnoži svo¬ je molitve ino mertvljenja. — V treh imenovanih suhih dneh vsake letne četverfi — ob kvatrah, lcedar nam cirkev ostreje se postiti zapoveda, moli posebno za potrebsine ker- šaustva, za našega svetega oče rimskega Papeža, za škofe inomes- nike; ino prosi Boga, da bi dobro ino skerbne delavce v svoj vino¬ grad izsilal; kajte v suhe — čet- vertne dni so bivali inda mesniki navadno svečeni. — Moč dobro bi bilo ino korist¬ no, vsako leto se posvetnim sker- bem na nekoliko dni ugenoti, ino v tihi samoči z duhovnimi vajami -61 - se obavljati — se na tihem v duhov¬ nem uriti. — Odldci si bar jeden den vsa¬ kega mesecu, kedar bi s posebno skerbnostjo vzveličanje — spasenje svoje duše iao poslednje reči člo¬ veka premišljal, „Kaj druga ima naše pozemljslto življenje biti, ce ne priprava k srebni smerti“? Pame- tdj stanovitno na poslednje reči, iuo nebos grešil. — Vz veličan je tiisti, kir s svetim Davidom rečti more: „ Bremisijal sem stare dni, in o večne leta na misli imam? ! u Konec. , Ljuba duša! navadi se tega svetodenskega reda ino teh pravil življenja ! Cti — beri, ino vzpet — drugoč beri ino ohranjuj! Vzveli- cani, kteri slišijo besedo Božjo ino 62 — jo hranijo.“ Zapovedi Božje so ne težke; ker ti ljubezen vse prema¬ ga. Sliši glas dobrega pastirja Je¬ zusa Kristusa: „Jgo — jarem, moj je sladek, ino breme moje lehko. Mir — pok6j vam! svoj mir vam davdrn, ne kakega vam svet ddva.“ Mir tebi nabožni bravec; zde v do¬ bri vesti ino pak v večnosti, v ne¬ besih! Z Bogom! Temnejše besede v tem spisku. Staviti se ftdj auffjatten, bef^dftigen bivati ofter$ fettt ju biti. Čelov - poljuba, $ujj celovati - ljubati, lufjen. Canati se tdnMtt šaliti se časa - kupica - lagvica - bub ek čislo - število, 3«^ če sto- gosto, rft, bt$t. — 63 Dika - slava - cest - hvala. Gizda, ©cJmiucf, 4?offart. Habiti, ftywatyen, »erberben hvatati - slatati, greifen. Igo - jarem, 3oc$. J Kara - kazen, 3udjt, ©fvafe. kor - kakor - korti, trie krasa, ©djonfjetf, garbe koristni, rtufeftcf). Lodba, Socfung. ljub ati - celo vati, fufjett lože (žole) ?ager 33ett. Mertviti, abtobfett moka, Setben, Sftarter, 9)iel?l motriti, fepen, betratflen. Nabožnost, SInbad;t nine nun, jegt seda - zdaj ner - nego, alb; fonbent nrav f. Siri, Sittc, 9tatur. Obitel, f. gamtlte, Sfofter objem, Umfartg, 9tetd> j. S. ber 91afur okrasa - ures - gizdo, ©cjjmttcf. Pohajati - izhajati, perfommen pravilo - vodilo - vodba, 3?egef 64 - pravilni, vegetmdjjig perhati, eifcn, fltegen prestol, £f>voit pretehtati - uvažiti, errodgcit priroda - nrav, 9?atur. Račiti, befteben, gevufjen raz-eti- ra/.imati - raavirati, betrad^ten raz.kos, f. SfSctluft, Sevgnugett raaraotriti, betradjtcn Sen, f. ©$atten, Saube, £utte k verna, Sfaiicl, Tehtni-važni, ntdcj>ttg trapiti, qud(ctt, abtobten. Umisel m. S3orf«§ uteha, Svoji, 5?ergtuigen. Veža, £nu$, Sirene, Sfmrrn. Zde fuer.