Prosta carinska cona v Ljubljani pred ustanovitvijo Jugoslovansko in slovensko gospodarstvo se vse bolj usmerja v izvoz, in to ria razne načine. Zato je širše gospodarsko območje Ljubljane s svojim geo-grafskim položajem, prometnimi povezavami in in-dustrijskim ter trgovskim zaledjem vitalno zaintere-sirano za ustanovitev carinske cone. Slednja naj bi za industrijo, trgovino in ostale dejavnosti pomenila dodatno obliko ustvarjanja pogojev za večjo konku-renčnosti izvoznega blaga, povečanje tranzita blaga, dolgoročnega in širšega industrijskega sodelovanja v okviru tehnološke specializacije s tujimi partnerji, pridobivanje tuje akumulacije za skupne naložbe, prenosa tehnologij ter tudi za večji neto devizni uči-nek v mednarodni menjavi. Blagovno transportni center Ljubljana je že leta 1984 začel z aktivnostmi za proučitev možnosti za ustanovitev proste carinske cone v Ljubljani. Inštitut za trženje, ekonomiko in organizacijo v Ljubljani (ITEO) je izdelal »Preliminamo analizo možnosti ustanovitve proste carinske cone v okviai BTC Ljub-Ijana«. Omenjeno študijo je obravnaval tudi Izvršni svet Skupščine mesta Ljubljana ter imenoval inicia-tivni odbor za ustanovitev proste carinske cone. Odbor naj bi usmerjal aktivnosti, pridobivanje poten-cialnih interesentov, usklajeval širše interese ter vodil aktivnosti za pridobitev soglasjaza ustanovitev proste carinske cone. Seveda pa je glavno breme priprav na BTC Ljubljana, ki je največji blagovni transportni center v Jugoslaviji in je življenjsko zain-teresiran, da se na njegovem območju ustanovi pro-sta carinska cona. BTC Ljubljana je lociran v industrijsko transportni coni na obrobju Ljubljane, v neposredni bližini že-lezniškega vozlišča, kontejnerskega terminala in mestnih obvoznic ter oddaljen od mestnega sre-dišča le 5 km. Območje centra zavzema 45 ha zem-Ijišča, na katerem je zgrajenih 240.000 kv. m zapr-tih skladišč za carinsko in domače blago, 60.000 kv. m pa je namenjeno zunanjemu skladiščenju raz-novrstnega blaga. Center ima razvito mrežo osnovne prometne infrastrukture — 6 km cestnih površin in 10 km industrijskih tirov, ki potekajozunaj in znotraj skladiščnih objektov. Že sedaj je obseg poslovanja precejšen (letna dostava 18.000 vago-nov, dnevno 2000 tovomih cestnih vozil, letna koli-čina opravljenih manipulacij blaga ca 1,200.000 ton.) 'Vzpostavljena je tudi povezava z zračnim in pomorskim transportom. BTC Ljubljana upravlja in sam vzdržuje številne objekte na svojem območju. Na območju centra je sedaj prek 80 organizacij združenega dela, ki imajo v različnih oblikah najeta skladišča in opravljajo lastno dejavnost. Skladišča so prilagojena potrebam uporabnikov. Center ima organizirano lastno gasil-sko službo ter servisne delavnice za najnujnejša po-pravila objektov in mehanizacije v centru. Za nemoteno delo so potrebne tudi terciame de-javnosti, ki so organizirane na območju centra kot npr. carina, inšpekcijske službe (sanitarna, veteri-narska, fitopatološka), špediterji (okrog 10 špediter-jev in agentov), bančna izpostava, bencinska črpal-ka, lastna amublanta, parkirni prostori za tovorna in osebna vozila. Zagotovljena je vamost s posebno varnostno službo. BTC Ljubljana je v Družbenem planu mesta Ljub-Ijana opredeljen kot nosilec razvoja skladiščno pre-tovorne dejavnosti za Ijubljansko gospodarstvo. TakoBTCusklajujepotrebeOZDgledeskladiščenja in pretovora blaga, skrbi za racionalno naložbeno politiko v skladiščne objekte in za doseganje višje produktivnosti dela v specializiranem blagovno transportnem centru. BTC Ljubljana načrtuje v dolgoročnem planu ra-zvoja do leta 2000 poleg ostalega — načrtno izgrad-njo in tehnološko posodabljanje skladiščnih zmoglji-vosti za potrebe proizvajalnih in trgovskih organiza- cij na podlagi združevanja dela in sredstev; — sodelovanje pri izgradnji blagovno transport-nih centrov v SR Sloveniji; — vključevanje v mednarodno delitev dela z ustanovitvijo prostih carinskih con, — hitrejše pospeševanje posameznih oblik inte-gralnega transporta, kot so nadaljnje razvijanje or-ganizacije zbirnega prometa, kontejnerizacije in pa-letlzacije. Prednosti proste carinske cone V carinski coni se lahko predvidoma opravlja: — nakladanje, razkladanje, pretovor in skladiš-čenje blaga, ki se uvaža, izvaža ali je v tranzitu; — priprava blaga za tržišče kot je sortiranje, mer-jenje, označevanje, egaliziranje, sestavljanje, raz-stavljanje, priprava vzorcev ipd.; — proizvodnja blaga za izvoz; — storltve oplemenitenja blaga tujega lastništva — obdelava, dodelava, predelava; — zunanjetrgovinsko posredovanje in zastopa-nje; — oskrbovanje prevoznih sredstev v mednarod-nem prometu. V BTC Ljubljana menijo, da bo razvoj prostih ca-rinskih con v prometnih središčih, kjer so za to po-dani pogoji, prinašal narodnemu gospodarstvu vi-soko pozitivne neto devizne učinke. Širšemu Ijub-Ijanskemu gospodarstvu pa bi prosta carinska cona ponudila številne koristi: — razvoj izvozno usmerjene industrije in stori-tvenih dejavnosti; — povečanje izvoza in deviznih prejemkov, — povečanje tujega in domačega investiranja, — nove zaposlitvene možnosti, — racionalizacijo transporta, skladiščenja, dvig Iransportne tehnologije, — koncentriran in racionalen razvoj infrastmktu-re, — manjši transportni stroški v ceni izdelka itd. Seveda pa velja za poslovanje v prosti carinski coni ustrezna zakonodaja vseh dejavnikov. Razvoj carinske cone v Ljubljani bo potekal v treh fazah, za kar je že pripravljena ustrezna dokumen-tacija. Pri nas še niso realizirani pomembnejši kvalita-tivni premiki v strukturi izvoza in uvoza. Potrebno je pospešiti razvoj v smeri prestrukturiranja medna-rodne menjave in omogočiti uspešnejše realiziranje razvitejših in dolgoročnih oblik mednarodnega po-slovnega sodelovanja. Pomemben dejavnik takega razvoja bi bila lahko tudi carinska cona. Vključevanje v mednarodno delitev dela praktično sili organizacije združenega dela, da se bodo usmerjale na tehnolo-ško zahtevnejše izdelke, in se ne naslanjale le na morebitna naravna bogastva in na ceneno delovno silo. To usmeritev potrjujejo tudi programi potencial-nih uporabnikov cone. V okviru carinske cone obstoja možnost celovite izgradnje celo štirivrstnega transportnega sistema; torej cestnega, železniškega prometa in v kombina-ciji z Brnikom, Koprom in Reko tudi letalskega ih pomorskega. Pri razvojnem programu je BTC Ljubljana že upošteval zahteve ekologov, da bo poskrbel za var-stvo narave in okolja pri razvoju centra. Za prosto carinsko cono se zanima vedno več or-ganizacij združenega dela, pa tudi tuje firme že pred-lagajo konkretne programe razvoja skupaj z doma-čimi organizacijami združenega dela. Podobno kot vsaka novost, tudi ta počasi prodira v organizacije združenega dela. Tako utegne biti tudi tokrat, da bodo tisti, ki bodo prvi prisluhnili sodobne-mu poslovanju, tudi več iztržili. To pa je osnovni cilj gospodarjenja. Tone Simončič