letnik XII, številka 1, februar 2020 27 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Usposabljanje za poslenih k ot ses t a vni del ra vnanja z njiho vimi zm ožn os tmi R u d i R o z m a n 1 , M a t e j J u g o v i c 2 e-pošta 1 : rudi.rozman@ef.uni-lj.si e-pošta 2 : matej.jugovic@gmail.com Povzetek Z m o ž n o s t i z a po s l e n i h , k i i z r a ž a j o n j i h o v o z n a n j e i n u s po s o b l j e n o s t , s o t e m e l j t e k m o v a l n o s t i i n u s p e š n o s t i pod j et i j i n d r u g i h z d r u ž b . Z a po s l e n i j i h p r i d o b i v a j o i n r a z v i j a j o z i z o b r a ž e v a n j e m i n u s po s a b l j a n j e m ; o b a p r o c e s a po t e k a t a k o t p r o c e s u č e n j a . U s k l a j e n o s t , s m o t r n o s t i n r a z v o j z m o ž n o s t i z a g o t a v l j a v z d r u ž b a h r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h . V p r i s p e v k u j e po u d a r e k p r e d v s e m n a u m e s t i t v i r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i v upravljalno-ravnalni proces, obravnavi usposabljanja kot dela tega procesa ter opredeljevanju temeljnih po j m o v z o b r a v n a v a n e g a pod r o č j a . P r i s p e v e k s e z a č e n j a s p r i k a z o m u p r a v l j a l n o - r a v n a l n e g a p r o c e s a , k a t e r e g a s e s t a v n i d e l j e r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h . T o u v e l j a v l j a p l a n i r a n o o r g a n i z a c i j o . S e s t a v n i d e l t e g a p r o c e s a j e u s po s a b l j a n j e , k i j e pod r o b n e j e o b r a v n a v a n o . P r i k a z a n p a j e t u d i od n o s m e d i z o b r a ž e v a n j e m i n usposabljanjem. Ključne besede: m a n a g e m e n t , u p r a v l j a l n o - r a v n a l n i p r o c e s , u s po s a b l j a n j e , z m o ž n o s t i z a po s l e n i h , r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h , i z o b r a ž e v a n j e 1 . Uv od Ž e l e n i r a z v o j pod j et i j , p a t u d i d r u g i h z d r u ž b , z a h t e v a od l j u d i v s e v e č j e z n a n j e i n u s po s o b l j e n o s t z a opravljanje zahtevanega dela. Znanje in sposobnosti pa ljudje pridobivajo in razvijajo v procesih i z o b r a ž e v a n j a ( a n g l . e d u c a t i o n ) i n u s po s a b l j a n j a ( a n g l . t r a i n i n g ) . Ob a p ro c e s a tem e l j i t a n a p o v ez a nem u č e n j u ( a n g l . l e a r n i n g b y c o n n e c t i v i t y ) z a po s l e n i h ; njegovo smotrnost zagotavlja ravnanje z znanjem. V prispevku nas bo zanimalo predvsem usposabljanje zaposlencev v povezavi s konkretnim delom v z d r u ž b a h , z l a s t i š e g l e d e n a s p r e m i n j a n j e z a h t e v po u s po s o b l j e n o s t i i n z n a n j u v ča s u z a po s l i t v e . Z a n i m a l nas bo ta proces, v manjši meri bomo omenili tudi i z o b r a ž e v a n j e , i n z n j i m a po v e z a n o u č e n j e p r e d v s e m kot sestavni del ravnanja z znanjem zaposlenih ( a n g l . h u m a n r e s o u r c e s m a n a g e m e n t ) . P o m e n z n a n j a i n s po s o b n o s t i t e r s t e m p r o c e s o v , k i p r i p e l j e j o d o n j i h , j e v e l i k . L a h k o r e č e m o , d a pomenijo, skupaj z njihovim uravnavanjem, po m e m b n o t e k m o v a l n o p r e d n o s t , k i o m o g o ča d o l g o r o č n e j š o u s p e š n o s t po s l o v a n j a z d r u ž b . V l o g a m a n a g e r j e v v i z o b r a ž e v a n j u , p r e d v s e m p a usposabljanju zaposlencev je velika, saj s svojim delom zagotavljajo, da bo proces pridobivanja znanja in sposobnosti zaposlenih vsestransko usklajen i n s t e m s m o t r n . P r a v z a r a d i v l o g e m a n a g e r j e v v r a z v o j u : u s po s a b l j a n j u i n i z o b r a ž e v a n j u z a po s l e n c e v s e j e r a z v i l o r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h k o t samostojna funkcija managerjev. V tem prispevku bomo zato obravnavali predvsem vlogo managementa v usposabljanju in izobraževanju zaposlencev v okviru ravnanja z njihovimi zmožnostmi. Razmišljali bomo o tem, kako s svojim delom zagotavlja, da se bodo z n a n j e i n s po s o b n o s t i z a po s l e n c e v d i n a m i č n o razvijali v odnosu do zahtevnosti dela in njegovega s p r e m i n j a n j a v z d r u ž b i . Namen č la n k a je prispevati k razumevanju r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h , k s m o t r n e j š e m u i n u s t r e z n e j š e m u u s po s a b l j a n j u i n i z o b r a ž e v a n j u z a po s l e n c e v , s t e m p a k v e č j i t e k m o v a l n o s t i i n u s p e š n o s t i z d r u ž b . P r i s p e v a t i ž e l i m o h k a k o v o s t i od l o č i t e v , k i s o v z v e z i s t e m po t r e b n e . N a m e n j e n je predvsem managerjem in tistim, ki jih v procesu r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n c e v s t r o k o v n o i n operativno podpirajo. letnik XII, številka 1, februar 2020 28 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Temeljni cilj našega preučevanja je tako prikazati usposabljanje in izobraževanje zaposlenih ter vpliv managementa nanju, kot sta v k l j u č e n a v p r o c e s r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h v z d r u ž b i . D e l n i c i l j i p a s o po v e z a n i n a j p r e j z j a s n i m i in smotrno povezanimi opredelitvami temeljnih pojmov, prikazom obravnavanih procesov predvsem z vidika managerjev in konkretnimi predlogi p r e d v s e m u s po s a b l j a n j a v z d r u ž b a h . Metoda kot pot do spoznanja oziroma navedenih ciljev je temeljila na opredelitvi in logični povezavi temeljnih pojmov: managementu, ravnanju z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h , v n j e g o v e m o k v i r u i z o b r a ž e v a n j u i n u s po s a b l j a n j u , o r g a n i z a c i js k e m u č e n j u i n r a v n a n j u z z n a n j e m t e r n j i h o v e m po v e z o v a n j u v z d r u ž b i . G r a d i l a j e n a p r i k a z u i n analizi spoznanj številnih avtorjev literature, še bolj pa na razmišljanju o navedenih pojavih in upoštevanju lastnih izkušenj v managementu v podjetjih. S t r u k t u r a č l a n k a s l e d i m et od i . Z a č e n j a s p r i k a z o m r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h v u pra v lja l no - ra v n a l n e m pr o c e s u. N a k ra t k o pr i k a ž e m e s t o i z o b r a ž e v a n j a i n u s po s a b l j a n j a v t e m p r o c e s u . Z a t e m o b e pod r o č j i po v e ž e z z a h t e v n o s t j o opravljanja dela ter podrobneje obravnava i z o b r a ž e v a n j e i n u s po s a b l j a n j e z a po s l e n i h v p r o c e s u r a v n a n j a z n j i h o v i m i z m o ž n o s t m i . Slika 1: Upravljalno-ravnalni proces Vir: Rozman & Kovač (2017) 2 . Ravnanje z zmožnostmi zaposlenih 2 . 1 Mesto ra vnanja z zmožnostmi zaposlenih v upra vljalno-ra vnalnem procesu Avtorji, ki obravnavajo management v svojih delih, z l a s t i k n j ig a h i n uč b e n i k i h , g a op r e de l i j o p r e dv s e m z njegovimi funkcijami: planiranjem, organiziranjem, v od e n j e m i n k o n t r o l o ; po g o s t o o m e n i j o t u d i p r o c e s u s k l a j e v a n j a i n od l o ča n j a , r e d k e j e po u d a r i j o management kot proces zagotavljanja smotrnosti. V e č t e h o p r e d e l i t e v j e n a v e d e n i h v R o z m a n i n K o v a č ( 2 0 1 7 : 5 3 – 6 0 ) . C e l o v i t e j e i n z v e č v i d i k o v j e m a n a g e m e n t o p r e d e l i l L i po v e c ( 1 9 8 7 : 1 3 6 – 1 3 7 ) k o t o r g a n i z a c i js k i p r o c e s , k i u s k l a j u j e t e h n i č n o razdeljeno delo, ki oblast in naloge prejema od upravljanja ter »to svojo nalogo izvaja v procesu p l anir an j a , d e l e gir an j a , u r e s ni č e v an j a , u s kl a j e v an j a i n k o n t r o l i r a n j a … « . T a z a d n j i d e l , k i g a a v t o r podrobneje obravnava kot procese planiranja, uveljavljanja in kontroliranja, podrobneje uredita R o z m a n i n K o v a č ( 2 0 1 7 : 6 1 ) . V s e b i n s k o po u d a r i t a njegovo vsebino kot zagotavljanje smotrnosti delovanja zaposlenih in smotrnega doseganja ciljev po s l o v a n j a . Č l e n i t a g a v f a z e , k i j i h p r i k a z u j e s l i k a 1. Ta proces imenujeta upravljalno-managerski ali u p r a v l j a l n o - r a v n a l n i p r o c e s , s č i m e r po k a ž et a , d a s e z a č e n j a ž e v u p r a v l j a n j u . O b e n e m p a m a n a g e m e n t o p r e d e l i t a t u d i k o t u s k l a j e v a n j e ( po v s e b i n i ) i n od l o ča n j e ( k o t n a č i n d e l a ) , po s e b e j š e n j e g o v o povezavo z upravljanjem. letnik XII, številka 1, februar 2020 29 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Upravljalno-managerski proces sestoji iz planiranja poslovanja in planiranja organizacije, uveljavljanja te zamišljene organizacije, ki sestoji iz r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h i n v od e n j a , k a r s slike sicer ni vidno, ter kontrole organizacije in k o n t r o l e po s l o v a n j a ( R o z m a n i n K o v a č , 2 0 1 7 ) . P od r o b n e j e c e l o t e n p r o c e s , p a t u d i r a z u m e v a n j e sodobne organizacije kot sistema smotrnost z a g ot a v ljaj o č i h ra z mer ij me d z a p o sle n i m i, o b r a v n a v a t a R o z m a n ( 2 0 1 2 : 2 – 2 5 ) t e r R o z m a n i n K o v a č ( 2 0 1 7 : 5 9 ) , k i n a t e j o s n o v i n a p i š et a k n j i g o o m a n a g e m e n t u ( 2 0 1 2 , 2 0 1 7 ) . V t e m p r i s p e v k u n a s procesi planiranja poslovanja, izvajanja poslovanja in kontrole poslovanja ne zanimajo posebej. Morda o m e n i m o , d a s e t i p r o c e s i n a n a š a j o n a z d r u ž b o k o t celoto, na njeno poslovanje in njeno uspešnost. Bolj n a s z a n i m a s pod n j i d e l , k i v k l j u č u j e p l a n i r a n j e , uveljavljanje in kontrolo organizacije, torej organiziranje in njegovo smotrnost. V planiranju o r g a n i z a c i j e s o d o l o č e n e p r e d v s e m e n o v i t e organizacijske strukture in usklajena managerska s t r u k t u r a , k i t u d i d i n a m i č n o d o l o ča m e s t o a l i po l o ž a j v s a k e g a z a po s l e n e g a v pod j et j u . Upoštevaje ta položaj: zadolžitve, odgovornost, avtoriteto in komuniciranje vsakega zaposlenca pa določi tudi zahtevnost in druge značilnosti dela, s tem pa tudi zamišljene izvajalce: njihovo izobrazbo, njihovo znanje, sposobnosti in podobno. Vendar je tako z a m iš l j e n o o r g a n i z a c i j o t re b a u res n i č i t i . U res n i č i m o pa jo s pridobitvijo bolj ali manj ustreznih zaposlencev. Z njihovo pridobitvijo je organizacija uveljavljena. V preteklosti, ko je bilo delo enostavno, d e l a v c i n e i z o b r a ž e n i , p r et e ž n o u d e l e ž e n i v e n o s t a v n i h , po n a v l j a j o č i h s e fi z i č n i h a k t i v n o s t i h , je bila organizacija uveljavljena zgolj s pridobitvijo z a po s l e n c e v . T o d e l o » n a b a v e « z a po s l e n c e v j e o p r a v l j a l a k a d r o v s k a f u n k c i j a ( a n g l . p e r s o n a l f u n c t i o n ) , k i j e b i l a po s l o v n a . S s p r e m i n j a n j e m zahtevnosti in pomena dela pa se njeno delo s p r e m e n i . P o l e g o m e n j e n e g a » o p e r a t i v n e g a « d e l a pridobi personalna funkcija strateško vlogo in v tem pogledu postane enakovredna preostalim po s l o v n i m f u n k c i j a m . Z r a s t o č i m po m e n o m ustvarjalnosti in inovativnosti vse bolj raste po m e n z a g o t a v l j a n j a s m o t r n e g a i z o b r a ž e v a n j a i n u s po s a b l j a n j a z a po s l e n c e v ; u s k l a j e v a n j e i n od l o ča n j e o t e m p a po s t a n e f u n k c i j a m a n a g e r j e v , k i j o po z n a m o k o t r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h ( a n g l . h u m a n r e l a t i o n s h i p s m a n a g e m e n t – H R M ) . Tako se personalna funkcija pojavlja kot poslovna funkcija, brez katere ustvarjanje uporabne vrednosti n i m o ž n o , i n k o t ravnanje z zmožnostmi zaposlenih kot managerska funkcija zagotavljanja smotrne u po r a b e i n r a z v o j a z a po s l e n c e v ( v e č o t e m g l e j v R o z m a n , 1 9 9 8 : 5 – 8 ) . V t e m p r i s p e v k u n a s z a n i m a p r a v m a n a g e r s k a f u n k c i j a r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i ljudi, s katero managerji nenehno uveljavljajo zamišljeno organizacijo. V t e j z v e z i o m e n i m o , d a n e k a t e r i a v t o r j i l o č i j o p e r s o n a l n o f u n k c i j o od r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h ; n e k a t e r i i m a j o p e r s o n a l n o f u n k c i j o z a z a č et e k r a v n a l n e f u n k c i j e , v k a t e r o s e r a z v i j e . N e povezujejo pa teh dveh funkcij s poslovanjem in m a n a g e m e n t o m . L i p i č n i k ( 1 9 9 8 : 2 9 – 3 1 ) , po v z e m a j o č druge avtorje, navaja šest modelov ravnanja z z mož no s t m i lj ud i pr i de lu. Administrativni model vključuje zlasti e v i d e n t i r a n j e , v z d r ž e v a n j e po r o č i l , podatkov in dokumentov o posameznikih. Legalni model, pri katerem gre za postopek sklepanja d e l o v n e g a r a z m e r j a , d o l o ča od n o s m e d d e l od a j a l c e m in delojemalcem, v nekaterih sistemih tudi odnos med delavcem in vodjo. Finančni model obravnava r a v n a n j e z l j u d m i g l e d e n a s t r o š k e , k i j i h po v z r o ča j o . Pr i vodstvenem (ustrezneje ravnateljskem ali managerskem, op . a v tor j ev ) modelu je v ospredju ravnanje z ljudmi s strani managerjev, zlasti v povezavi s funkcijo vodenja. Humanistični model s e u k v a r j a s č l o v e k o v i m i po t e n c i a l i , r a z v i j a i n v z g a j a č l o v e š k e v r e d n o t e i n z m o ž n o s t i v po v e z a v i z z d r u ž b o . Vedenjsko-spoznavni model vnaša v ravnanje z ljudmi spoznanja iz psihologije in s o c i o l o g i j e s p r a k t i č n i m n a m e n o m v p l i v a n j a n a v e d e n j e l j u d i , n a č r t o v a n j e k a r i e r e , i z b i r o k a d r o v s t e s t i i p d . N e d a b i s e s p uš ča l i v pod r o b n o s t i , l a h k o ugotovimo, da prvi trije modeli predstavljajo vsebino p e r s o n a l n e f u n k c i j e . D r u g i t r i j e , p r e d v s e m p a » v od s t v e n i « m od e l p a p r e d s t a v l j a j o m od e l e r a v n a n j a z z mož no s t m i. U t e m e l j i m o š e , z a k a j po u d a r j a m o z m o ž n o s t i , i n n e l j u d i k o t t a k e , č e p r a v j e j a s n o , d a s o p r a v l j u d j e n o s i l c i z m o ž n o s t i . N a j l a ž e s i t o p r e d s t a v l j a m o , č e s i z a m i s l i m o , d a l j u d j e v z d r u ž b a h i g r a j o d o l o č e n e vloge, za katere potrebujejo, uporabljajo in razvijajo l e d o l o č e n e z m o ž n o s t i . L e n a t a d e l z m o ž n o s t i l a h k o in smejo vplivati managerji. M o g o č e š e nek a j o i z r a z u z m o ž n o st i , z a k a t er e g a t e žk o t r d i m o , d a j e n a j b o l j p r i m e r e n ; n e po z n a m o p a u s t r e z n e j š e g a . P o m e n i , d a j e z a po s l e n e c s v o j e d e l o z m o ž e n , v e š č o p r a v i t i , z a k a r po t r e b u j e u s t r e z n o z n a n j e i n s po s o b n o s t i . Z m o ž n o s t v k l j u č u j e t a k o z n a n j e k o t t u d i u s po s o b l j e n o s t . P od o b n o j e r a z u m e l z m o ž n o s t i t u d i L i p i č n i k ( 1 9 9 8 : 2 6 – 2 9 ) , l e d a v a n j e v k l j u č i š e m o t i v a c i j o . S a m i m o t i v a c i j o l o č i m o od z m o ž n o s t i , s a j n a o b s t o j s a m e z m o ž n o s t i n e v p l i v a . Vpliva pa na njeno uporabo. letnik XII, številka 1, februar 2020 30 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 2.2 Ra vnanje s člo v ek o vim i zmožnos tmi U g o t o v i l i s m o , d a j e r a v n a n j e s č l o v e k o v i m i z m o ž n o s t m i p r o c e s u v e l j a v l j a n j a o r g a n i z a c i j e , s č i m e r managerji zagotavljajo, da bodo izbrali zaposlence, k i b od o s m o t r n o u po r a b l j a l i s v o j e z m o ž n o s t i ( z n a n j e i n s po s o b n o s t i ) t e r j i h r a z v i j a l i . A v t o r j i , k i n e izhajajo iz našega upravljalno-ravnalnega procesa, ta p r o c e s o p r e d e l j u j e j o m a l o d r u g a č e i n g a v g l a v n e m po i m e n u j e j o u p r a v l j a n j e č l o v e š k i h v i r o v . R a v n a n j e s č l o v e k o v i m i z m o ž n o s t m i ( » u p r a v l j a n j e č l o v e š k i h v i r o v « ) r a z u m e j o t u d i k o t p r o c e s r a z u m e v a n j a odnosov med posamezniki in zadanimi nalogami in organizacijo ter vpliv nanje. Ali pa ravnanje s č l o v e k o v i m i z m o ž n o s t m i r a z u m e j o k o t s p l et r a z l i č n i h p r o g r a m o v i n d e j a v n o s t i , s k a t e r i m i ž e l i j o d o s e č i , d a j e d e l o u s p e š n o , k a r s e n a t o od r a ž a v z a d o v o l js t v u po s a m e z n i k a , o r g a n i z a c i j i i n d r u ž b i . D a f t i n M a r c i c ( 2 0 1 5 : 3 5 3 ) r a z u m et a r a v n a n j e s č l o v e k o v i m i z m o ž n o s t m i k o t o b l i k o v a n j e i n u po r a b o f o r m a l n i h s i s t e m o v v z d r u ž b i , k i z a g o t a v l j a j o u s p e š n o i n u č i n k o v i t o u po r a b o č l o v e k o v e g a t a l e n t a z a d o s e g a n j e c i l j e v z d r u ž b e . F u n k c i j e r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h avtorji pogosto delijo na primarne, kot so p r i d o b i v a n j e i n s e l e k c i j a k a d r o v , p l a č e i n u g od n o s t i , odnosi med zaposlenimi, planiranje kadrov, razvoj » č l o v e š k i h v i r o v « , i n s e k u n d a r n e , k o t s o d o l o č i t e v c i l j e v z d r u ž b , o b l i k o v a n j e d e l a , o b l i k o v a n j e s i s t e m a raziskovanja in informiranja ipd. O b t e m l a h k o r e č e m o , d a j e r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h z a d o l ž i t e v i n od g o v o r n o s t managerjev, da pridobijo ljudi, jih nato primerno i z b e r e j o , u s po s o b i j o i n n a g r a j u j e j o . P o v e z a n o j e t u d i z v od e n j e m ( a n g l . l e a d e r s h i p ) ; m e d t e m k o s sprejemom zaposlenih in ravnanjem z njimi managerji uveljavljajo planirano organizacijo, z v od e n j e m s p r o ž i j o z a m i š l j e n o d e l o v a n j e z a po s l e n i h . P r o c e s r a v n a n j a z l j u d m i a l i z a po s l e n i m i j e s m i s e l n o r a z d e l i t i , t a k o k o t v s a k p r o c e s , v f a z e . P r i tem avtorji s področja ravnanja z zmožnostmi zaposlenih podobno določijo te faze . P r i v e č i n i s o te faze naslednje: • iskanje ali nabor zaposlenih, • izbira zaposlenih, • uvajanje v delo ali socializacija zaposlenih, • ocenjevanje uspešnosti zaposlenih, • nagrajevanje, • napredovanje in planiranje kariere, • razvoj: izobraževanje ali usposabljanje, • z a d r ž a n j e z a po s l e n i h n a d e l u i n p r e k i n i t e v z a po s l e n o s t i ( R o z m a n i n K o v a č , 2 0 1 7 : 3 3 0 – 3 3 2 ) . Nekateri avtorji, npr. Torrington in soavtorja ( 2 0 05 ) , posebej pou da r ja jo cilje ravnanja s človekovimi zmožnostmi, ki so navedeni kot kadrovski cilji, izvedbeni cilji, cilji ravnanja s spremembami in administrativni cilji. Kadrovski cilji so predpostavljeni ta k o , da je la h k o d el o v a nje zdr už be še uspešnejše z u poš tev a njem čl o v eš k eg a d eja v n i ka i n m u ta k o da je m o žn ost i za na da l jnji r a zv oj . Izvedbeni cilji so mišljeni kot doseganje ustrezne motivacije in predanosti d ela v cev ( a n gl . en g a g em en t ) , da bod o la h k o ka r na j bo l je o p r a v l ja l i sv oje d el o . Ra zv oj v ešč i n i n z na nja i ma zel o veliko vlogo pri usmerjanju pozornosti in naporov za doseganje teh ciljev. Cilji ravnanja s spremembami predpostavljajo, da se spremembe ne zgodijo hitro in enostavno, ampak so to procesi, ki med drugim vk ljuč uje jo sprot no pr i lagaja nje sprememba m i z okolja. Administrativni cilji so poskrbeti za nemoteno d el o v a nje zdr už be z v i di ka za g ota v l ja nja u g od neg a o k o l ja i n zašč i te za pos l en i h. Z vidika teme prispevka ni treba obravnavati v s eh f a z v p rocesu r a v na n j a z z m o ž n os t m i za pos l en i h, tem v eč je sm i s e l n o za čet i s p roceso m ocenjevanja njihove uspešnosti. P o m em bn o v l o g o v tej fazi igra nenehno spremljanje in širše kontroliranje dela podrejenih s strani managerjev, ki se strnjeno in po gl o b l jen o po k a že v l et n i h r a z g o v o r i h ma na g e r je v s podrejenimi. Oba razpravljata o delu delavca in njegovi uspešnosti, tudi v povezavi z doseganjem pos t a v l jen i h c i l je v . P r i tem u g o t a v l j a t a ods t o p a n j a i z v a j a n j a od p la na i n p la n i r a ne u spešn os t i te r iš čet a vzroke zanje. Vzroki so številni, npr. neustrezna m o t i v a c i j a – na g r a je v a n je , neu s t rez n i d e l o v n i po g oj i , neustrezno komuniciranje, neustrezna razmerja s sodelavci ipd. Eden od razlogov je lahko neustrezno znanje in usposobljenost zaposlenih za opravljanje o bs t oječe g a d e la . L a h k o i n še po g os te je s e po k a že , d a bo t o v zro k neu spešn os t i , če s e bos t a na r a v a i n zahtevnost dela spreminjali, znanje in usposobljenost pa se temu ne bosta prilagodila. Zato razpravljata tudi o ciljih, spremembah in zahtevah dela v prihodnosti. Glede na vzroke uspešnosti in neuspešnosti so predlagane spremembe in rešitve v nagrajevanju, napredovanju, spremembah dela, prekinitvi d e l a i p d . ; m o r d a n a j po m e m b n e j š a p a j e d o l o č i t e v p r i h od n j e g a i z o b r a ž e v a n j a i n u s po s a b l j a n j a , k i j e p r e d m et n a š e g a p r e u č e v a n j a . M o ž i n a ( 2 0 0 2 : 1 8 ) k o t n a j š i r š i p r o c e s p r i k a z u j e p r o c e s u č e n j a , v k a t e r e m j e v k l j u č e n o i z o b r a ž e v a n j e , v njem pa usposabljanje. Sami bomo razumeli proces izobraževanja (angl. education) in proces usposabljanja (angl. training) kot dva različna, čeprav tesno povezana procesa, ki potekata kot proces učenja. letnik XII, številka 1, februar 2020 31 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek P o v z e m i m o d o s l e j po v e d a n o . V p r o c e s u p l a n i r a n j a o r g a n i z a c i j e d o l o č i m o z a v s a k po l o ž a j d o l ž n o s t , od g o v o r n o s t , a v t o r i t et o i n k o m u n i c i r a n j e , t o r e j z l o ž e n o s t r u k t u r o . Z a u s p e š n o o p r a v l j a n j e d e l a d o l o č i m o z a h t e v n o s t d e l a , k i s e i z r a ž a s p l a n i r a n o izobrazbo, znanjem, izkušnjami, sposobnostmi ipd. L a h k o j i h p r i k a ž e m o s p r i k a z o m – preglednico zahtevanega znanja in usposobljenosti (a n g l . m a p) za vsak delokrog. V procesu uveljavljanja organizacije pridobimo zaposlene in jih vpeljemo v delo ter ga ocenimo. Na tej osnovi ugotovimo preglednico dejanskih zmožnosti: znanja in sposobnosti zaposlencev. Razlika med planirano in dejansko p r e g l e d n i c o j e o s n o v a z a d o l o č i t e v po t r e b n e g a u s po s a b l j a n j a i n / a l i i z o b r a ž e v a n j a . Š e b o l j j e t o u g o t a v l j a n j e po m e m b n o , č e u po š t e v a m o p r e d v i d e n e spremembe v delu in njegovi zahtevnosti. K ot s mo ž e ome n i l i, z a rad i s pr e me m b pr i h aja d o s p r e m e m b po l o ž a j a i n z a h t e v n o s t i d e l a , s t e m p a d o s p r e m e n j e n i h z a h t e v po z m o ž n o s t i h z a po s l e n i h . V t e m p r i m e r u g r e z a p r i d o b i t e v p r i h od n j i h z m o ž n o s t i v p r i m e r j a v i s s e d a n j i m i , k i o m o g o ča j o u s p e š n o opravljanje sedanjega dela. V vsakem primeru je t r e b a z m o ž n o s t i s p r e m e n i t i , r a z v i t i . V t e m r a z v o j u p a so posamezniki povezani med seboj. To pomeni, da b o s t a t u d i i z o b r a ž e v a n j e i n u s po s a b l j a n j e z a po s l e n i h tekla povezano. 3. Usposabljanje 3. 1 Opredelite v in proces usposabljanja U s po s a b l j a n j e ( a n g l . t r a i n i n g ) j e po m n e n j u m n o g i h a v t o r j e v ( n p r . G e o rg e i n J one s , 1 999 : 60 – 6 2 ) k l j u č ne g a po m e n a z a k o n k u r e n č n o s t pod j et i j v g l o b a l n e m svetu. Upoštevaje velike spremembe v tehnologiji i n d r u g i h pod r o č j i h , m o r a j o b i t i z a po s l e n i s po s o b n i spreminjati svoje delo in s tem tudi poklicno po t . D e l o z a h t e v a v s e v e č j e z n a n j e z a po s l e n i h (»znanjski« d e l a v c i ) , v e č j e t e h n o l o š k e s po s o b n o s t i , k o m u n i c i r a n j e , fl e k s i b i l n o s t i p d . H e n k o ff ( 1 9 9 2 : 5 8 – 6 4 ) m e n i , d a š o l s k i s i s t e m n e p r i p r a v l j a š t u d e n t o v na te spremembe, medtem ko v mnogih podjetjih m e n i j o , d a u s po s a b l j a n j e n i n j i h o v o pod r o č j e . S a m i m e n i m o , d a m o r a i z o b r a ž e v a n j e , k i v e č i n o m a po t e k a i z v e n z d r u ž b , v s a j o k v i r n o v k l j u č e v a t i usposabljanje, saj s tem tudi preverjamo ustreznost znanstvenih spoznanj. Usposabljanje, povezano s k o n k r et n i m d e l o v a n j e m pod j et i j i n d r u g i h z d r u ž b , pa je njihova skrb, bodisi gre za bolj ali manj redno v a j e n i š t v o b od i s i v s e po g o s t e j š e s p e c i fi č n e p r o g r a m e usposabljanja. C e r t o i n C e r t o ( 2 0 09 : 2 9 9 ) o p red e l i t a usposabljanje kot razvijanje in/ali utrjevanje ustreznih zmožnosti zaposlenih, da bodo »proaktivni« in tako prispevali k d os e g a n ju c i l je v zd r u ž be . N a m en u sposa b l j a n j a je v v eča n ju u č i n k o v i t os t i i n k a k o v os t i d e la za pos l en i h . P od o bn o o p red e l i jo u sposa b l j a n je Sc he r m e r h o r n i n s o a v t o r j a ( 2 0 0 0 : 1 3 2 ) k o t s k u p a k t i v n o s t i , k i o m o g o č i j o m o ž n os t p r i d o b i v a n j a i n i z bo l jša n j a sposo bn os t i , povezanih z delom. Usposabljanje je proces pridobivanja, razvijanja i n i z b o l j š a n j a t i s t i h s po s o b n o s t i , v e š č i n , s p r et n o s t i , r u t i n e , n a v a d ( s k u p a j z m o ž n o s t i ) z a po s l e n i h , k i j i m o m o g o ča j o u s t r e z n o u č i n k o v i t o s t v o p r a v l j a n j u d e l a . D o b r o u s po s o b l j e n i k a d r i s o t e m e l jn i d e j a v n i k r a z v o j a , k a k o v o s t i i n u s p e š n o s t i v s a k e z d r u ž b e , ne glede na to, ali je njena temeljna dejavnost proizvodnja ali opravljanje storitev. Usposabljanje l a h k o v k l j u č u j e t u d i u v a j a n j e n a d e l o v n o m e s t o , s o c i a l i z a c i j o , p r i u č i t e v z a d o l o č e n a d e l a i t d . V okviru procesa usposabljanja je treba najprej ugotoviti potrebe po usposabljanju . P r i tem je pomembno, da ugotovimo in prilagodimo u s po s a b l j a n j e z a h t e v a n i m z m o ž n o s t i m , z n a n j u i n o b s t o j e č i m s po s o b n o s t i m d e l a v c e v , p a t u d i n j i h o v i m po t r e b a m i n ž e l j a m . P o u g o t o v i t v i po t r e b j e t r e b a izoblikovati program, ki bo prilagojen tako znanju k o t ž e l j a m d e l a v c e v . P osebej omen im o , t u di v po v eza v i z usposab lja njem, pomembno orga n i zac ijsko znači l nost: stopnjo indiferentnosti oziroma sprejemljivosti. Ta pomeni, da ta k o k ot sa m po l o žaj za poslencev k ot t u di za h tev nost d ela, t u di usposab lja nje n i n ujno na ta n č no d o l očeno . Do l očeno je le v smisel n i h o kv ir i h, kar sp l oh om og oča nor mal no usk lajev a nje ta k o po l o žajev i n za h tev nost i delokrogov kot tudi usposabljanja. To npr. pomeni, da la h k o v usposab lja nju zdr užim o za poslence t u di s sprejemljivimi razlikami v zahtevah usposabljanja. 3.2 V r s te usposabljanja G l e d e n a po t r e b e s o m o ž n e , p r e d v s e m p a s m i s e l n e , r a z l i č n e o b l i k e u s po s a b l j a n j a . P r v a d e l i t e v u s po s a b l j a n j a j e n a v a j e n i š t v o i n s p e c i fi č n e p r o g r a m e usposabljanja. Vajeništvo (a n g l . a p p r e n t i c e s h i p) j e po g o s t o z a k o n s k o u r e j e n o i z o b r a ž e v a n j e i n u s po s a b l j a n j e , k i g a i z v a j a d o l o č e n a z d r u ž b a , s k u p i n a z d r u ž b a l i n e od v i s n a i z o b r a ž e v a l n a i n s t i t u c i j a z a po k l i c e , k i z a h t e v a j o v v e l i k i m e r i z m o ž n o s t i , ki so neposredno povezane s konkretnim delom. Specifični programi p a s e i z v a j a j o o b ča s n o , v o k v i r u z d r u ž b i n s o po g o s t o po v e z a n i s s p r e m i n j a n j e m i n razvojem dela. letnik XII, številka 1, februar 2020 32 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek R obbi n s i n C ou l ter ( 2 0 09 : 2 1 6 ) o m enja ta splošno in specifično usposabljanje . P r vo v k l j u č u j e n p r. u č e n j e i n r a z v i j a n j e k o m u n i k a c i j s k i h , r a čunalniš kih , m ana g e rs kih in p o d o b nih sposobn ost i . S pec i f i č n o usposab l ja nje , v eza n o bo l j na k on k ret na d ela, p a v k l ju č u je n p r . r a zv i ja nje delovnih, poslovnih sposobnosti, sprejemanja sprememb, ravnanja s kakovostjo, varnostjo, sodelovanjem v timih ipd. S a m o u s po s a b l j a n j e , t a k o k o t i z o b r a ž e v a n j e , je lahko individualno, timsko ali pa namenjeno večjemu številu nepovezanih sodelavcev obenem. L a h k o j e n a m e n j e n o t i m u , k a d a r n j e g o v i č l a n i s k u p a j o p r a v l j a j o d e l o . D e l o m a po v e z a n a s t e m j e tudi delitev na usposabljanje posameznikov, ali pa usposabljanje v timih, bodisi doma bodisi pri drugem izvajalcu. Besede same povedo, za kakšno usposabljanje gre. H i tt i n s o a v t o r j a ( 2 0 0 9 : 2 1 6 – 2 1 8 ) l o č i j o usposabljanje na delovnem mestu ( a n g l . on- t he -job t r a i n i n g ) k o t n a j po g o s t e j e i z v a j a n o , usposabljanje izven delovnega mesta ( an g l . o ff - th e - j o b tr ainin g ) , k i n a j po g o s t e j e po t e k a v u č i l n i c i , i n tehnično, medosebno in konceptualno usposabljanje, ki po s k uš a i z b o l j š a t i t e h n i č n o z n a n j e i n s po s o b n o s t i t e r medsebojno sodelovanje in sposobnosti analiziranja, od l o ča n j a i p d . Sa m o u sposa b l j a n je po tek a na d el o v nem m es t u , doma, v simulacijskih centrih ali delavnicah. R o b b i n s i n C o u l te r ( 2 0 09 : 2 1 6 ) p a m ed m et od a m i navajata usposabljanje ob delu, menjavo dela ( a n gl . jo b ro t a t i on ), mentorstvo in spodbujanje ( a n gl . m en t o r i n g a n d co a c h i n g ) , k o i zk ušen d ela v ec informira in spodbuja simulacije, igranje vlog i pd . ( a n gl . ex pe r i en t ia l ex e r c i s es ) , priročnike ( a n g l . m a n u a l s) in delovna navodila ( a n g l . w o r k b o o k s ) ter predavanja ( a n g l . c l a s s r o om l e c t u r e s ) . D od a j a t a p a še sod o bne m et od e , k o t so v i d eo - i n a v d i o i n f o r m i r a nj e t er d e m o n st r i r a nj e , e - u č e nj e , video- in telekonference ipd. Vrste usposabljanja so povezane tudi z z a po s l e n c i , k i s o v u s po s a b l j a n j e v k l j u č e n i . T a k o n p r . S e d o v n i k o v a ( 2 0 1 2 : 8 0 – 8 2 ) po u d a r j a po m e n razvijanja ključnih kadrov, tako potencialnih strokovnjakov kot potencialnih managerjev, ki ga po v e z u j e z l a s t i z n a č r t o v a n j e m i n s p r e m l j a n j e m k a r i e r e . M e d m od e l i r a z v i j a n j a z m o ž n o s t i managerjev omenja zlasti sisteme nasledstev, m e n t o r s t v a i n s p e c i fi č n e p r o g r a m e , v k l j u č n o z m a g i st r sk i m št u d ij e m m a n a ge me n t a. Pr i t e m po u d a r j a k o t k l j u č n o p r a v o ča s e n z a č et e k i n p l a n i r a n po t e k u s po s a b l j a n j a m a n a g e r j e v i n d r u g i h k l j u č n i h sodelavcev. 3.3 Pla n in program uspo sabljanja P r o c e s u s po s a b l j a n j a po t e k a t a k o po n a s l e d n j i h stopnjah: • ugotovitev potreb po usposabljanju, • oblikovanje programa usposabljanja, • izvajanje programa, • ocena izvedenega programa. O ugotavljanju potreb, ki izvirajo iz razkoraka m e d d e j a n s k i m i z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h i n z m o ž n o s t m i , k i j i h z a h t e v a j o s e d a n j e i n p r i h od n j e z a d o l ž i t v e i n od g o v o r n o s t z a po s l e n i h , s m o ž e govorili. Tu velja le poudariti, da je treba, zaradi smotrnosti, povezati usposabljanje zaposlenih, saj bi bilo usposabljanje vsakega posameznika nesmotrno, č e ž e n e n e m o g o č e . P od o b n o u s po s a b l j a n j e z a po s l e n i h j e s m i s e l n o i z v a j a t i s k u p a j , č e p r a v s e b od o z a po s l e n i m o r a l i v d o l o č e n i m e r i p r i l a g od i t i . D o l o č e n o u s po s a b l j a n j e s e l a h k o i z v a j a v r a z l i č n i h ča s i h , t u d i n a r a z l i č n i h l o k a c i j a h . Oblikovanje programa po m e n i d o l o č i t e v v s e h predvidenih oblik ali metod usposabljanja, s tem pa t u d i d o l o č i t e v v s e h z a po s l e n i h , k i b od o v k l j u č e n i v u s po s a b l j a n j e . O b l i k e u s po s a b l j a n j a j e t r e b a ča s o v n o in lokacijsko razporediti. Vsak del programa mora b i t i j a s n o i n s m i s e l n o d o l o č e n . P r a v t a k o t u d i program za vsakega zaposlenega. Oblikovanje pr og ra m a v k lj u č uj e pr e d vs e m pr e da va nja i n p r o g r a m i r a n o u č e n j e . T e h n i k e r a z v o j a z m o ž n o s t i d e l i m o v d v e v e l i k i s k u p i n i : u č e n j e p r i d e l u i n v u č i l n i c i o z i r o m a n a d e l o v n e m m e s t u i n i z v e n n j e g a . U s po s a b l j a n j e n a d e l o v n e m m e s t u v k l j u č u j e o p r a v l j an j e r az li čnih d e l o vnih n al o g, v a j e ni š tv o , d od a t n e z a d o l ž i t v e i n s v et o v a n j e , p r e d v s e m konstruktivno kritiko, kaj kdo narobe dela in kaj bi l a h k o i z b o l j š a l . S l a b o s t t e g a n a č i n a u s po s a b l j a n j a j e , d a u po ča s n i d e l o n a d e l o v n e m m e s t u . Z a t o s e b o l j uveljavlja usposabljanje zunaj delovnega mesta, kjer se razvijajo zlasti timske, vodstvene, komunikacijske, j e z i k o v n e , r a č u n a l n i š k e i n d r u g e s po s o b n o s t i , povezane z delom. Kot posebni obliki velja omeniti poslovne igre in igranje vlog. P o o b l i k o v a n j u p r o g r a m a s l e d i izvedba programa, ki mora biti izveden na primernem mestu i n s p r i m e r n i m i t e h n i č n i m i p r i po m o č k i . P r i t e m j e m i š l j e n t u d i p r i m e r e n p r o s t o r . U č i l n i c a ( d e l a v n i c a ) mora biti dovolj velika, da se delavci v njej udobno po č u t i j o . O p r e m l j e n a m o r a b i t i s t e h n i č n i m i p r i po m o č k i , n p r . a v d i o - v i z u a l n i m i p r i po m o č k i , kot so projektor ali primerno drugo sredstvo, predvsem pa, da se izvede konkretno delo, za katero zaposlene usposabljamo. Kot primer naj navedemo letnik XII, številka 1, februar 2020 33 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek npr. izvajanje usposabljanja pri delu varovanja s plinskim razpršilcem tako, da plinski razpršilec tudi po k a ž e m o i n g a v a r n o s t n i k i m o r a j o n a u s po s a b l j a n j u t u d i d e j a n s k o u po r a b i t i . P od o b n o n p r . v Z D Ljubljana izvajajo usposabljanje v simulacijskem c e n t r u , n p r . o ž i v l j a n j a l j u d i z i n f a r k t o m ( R o z m a n et a l . , 2 0 1 9 : 2 9 3 – 2 9 7 ) . P o g o s t e j e k o t k o n k r et n o d e l o s o m o ž n i i n po m e m b n i p r i k a z i k o n k r et n i h p r i m e r o v , n p r . u s po s a b l j a n j e z a et i č n o m a n a g e r s k o in poslovno delovanje, katerega pomen poudarja n p r . F u l m e r ( 2 0 0 5 : 43 – 5 3 ) . D a f t ( 2 0 1 6 : 4 0 9 ) o m e n j a , da imajo mnoge korporacije posebne oddelke, ki u r e j a j o v s e z a d e v e , po v e z a n e z et i k o , v k l j u č n o z o b l i k o v a n j e m p r o g r a m o v u s po s a b l j a n j a et i č n e g a r a v n a n j a . C o u l s o n - T h o m a s ( 1 9 9 3 ; 8 2 – 1 0 1 ) po u d a r j a po m e n u s po s a b l j a n j a u p r a v l j a v c e v ( v u s m e r j e v a l n i h od bo r i h ) pod j et i j . P r a v i , d a f o r m a l n e g a u s po s a b l j a n j a skoraj ni, in analizira ter predlaga njihovo ustrezno u s po s a b l j a n j e . T a k o s m o n a v e d l i l e n e k a j s p e c i fi č n i h pod r o č i j u s po s a b l j a n j a . P o z a k l j u č k u u s po s a b l j a n j a s l e d i ocena izvedenega programa , k i v k l j u č u j e n a j p r e j o c e n o u d e l e ž e n c e v o u s p e š n o s t i i z v e d e n e g a p r o g r a m a u s po s a b l j a n j a . P r i m e r n o j e , d a i z v e d e m o r a z g o v o r i n a n k et o z n j i m i ; u d e l e ž e n c i pod a j o s v o j e m n e n j e o i z v e d e n e m p r o g r a m u . P r a v t a k o j e s m i s e l n a o c e n a i z v a j a l c e v i n m o r e b i t n i h d r u g i h d e l e ž n i k o v . Upoštevaje mnenja, lahko izboljšamo prihodnje u s po s a b l j a n j e . Oc e n a j e h k r a t i t u d i ž e p r e v e r j a n j e , a l i j e p r o g r a m t e k e l po n a č r t u t e r k a k š n a s o m n e n j a u d e l e ž e n c e v i n i z v a j a l c e v o p r o g r a m u u s po s a b l j a n j a . D e K o k ( 2 0 0 2 : 2 7 1 – 2 9 5 ) z a n a j po m e m b n e j š o š t e j e o c e n o d e j a n s k o d o s e ž e n i h i z b o l j š a v . T a k o j e po m e m b n a p r e d v s e m o c e n a , a l i j e d o s e ž e n n a m e n p r o g r a m a u s po s a b l j a n j a , t o r e j v e č j a p r od u k t i v n o s t , m a n j s l a b i h p r o i z v od o v , v e č j a v a r n o s t , u s v o j i t e v novih procesov ipd. Ocena napredka zaposlenega ( a n g l . p e r f o r m a n c e a p p r a i s a l ) p r i m e r j a u č i n k o v i t o s t zaposlenih pred konkretnim procesom usposabljanja in po njem. K l j u č n i n o s i l c i u g o t a v l j a n j a po t r e b po u s po s a b l j a n j u z a po s l e n i h k o t t u d i d o l o č i t v i potrebnega usposabljanja so njihovi neposredni m a n a g e r j i . S od e l a v c i i z k a d r o v s k e a l i f u n k c i j e r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h p r i t e m s od e l u j e j o kot podpora managerjem, ki so za zagotovitev ustreznega usposabljanja odgovorni. Tako eni kot drugi so tako odgovorni za zagotovitev in izvajanje u s t r e z n e g a u s po s a b l j a n j a z a po s l e n i h . Š e v v e č j i meri to velja za oblikovanje, izvajanje in ocenjevanje izvedenega usposabljanja. S e v e d a p a v p r o c e s u z a g o t a v l j a n j a u s po s a b l j a n j a i n n j e g o v e s m o t r n o s t i v z d r u ž b i n e s od e l u j e j o l e n e po s r e d n i n a d r e j e n i m a n a g e r j i . Š e po m e m b n e j š a je vloga višjih managerjev . I z h a j a j o č i z po s l a n s t v a z d ruž b e , m o r a j o ž e v viz i j i in iz n j e izh a j a j o čih cil j ih , prav tako tudi v poslovni politiki, utemeljiti in d o l o č i t i po m e m b n o s t u s po s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a z a po s l e n i h t e r ( d o l g o r o č n e ) s t r a t e g i j e , v l et n i h p l a n i h p a t a k t i k e u s po s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a . V t e h o k v i r i h , p r i k a t e r i h d o l o ča n j u ž e s od e l u j e , p a » k a d r o v s k a « f u n k c i j a p l a n i r a i n k o n t r o l i r a u s po s a b l j a n j e i n i z o b r a ž e v a n j e v pod r o b n o s t i h . Enake faze v procesu usposabljanja navajajo tudi d r u g i a v t o r j i , n p r . C e r t o i n C e r t o ( 2 0 0 9 : 2 9 9 – 3 0 2 ) . V p r v i f a z i j e m o ž n i h n e k a j p r i s t o po v . I z o p i s o v d e l o v n i h m e s t i n z a h t e v n o s t i d e l a j e m o g o č e d o l o č i t i sposobnosti, ki jih morajo zaposleni imeti za uspešno d e l o . D e j a n s k e s po s o b n o s t i u g o t a v l j a j o n a d r e j e n i ( m a n a g e r j i ) i n t u d i z a po s l e n i s a m i o b d e l u . P o t r e b e l a h k o u g o t a v l j a j o n a o s n o v i n a j po g o s t e j š i h t e ž a v , n p r . s l a b a k a k o v o s t p r o i z v od o v i n s t o r i t e v , p r e k o r a č i t v e r o k o v , v i s o k i s t r o š k i , v e l i k i z m e č e k i p d . D r u g a m o ž n o s t je , d a z a p o s l e n i o c e n i j o , k je j i m p r i m a n j k u je z n a n j a i n s po s o b n o s t i . T r et j a m o ž n o s t j e p r e d v s e m p r e d v i d e v a n j e m o ž n i h s p r e m e m b . P o t r e b n e a l i z a h t e v a n e i n d e j a n s k e s po s o b n o s t i l a h k o p r i k a ž e m o v preglednicah znanja in sposobnosti. Na podlagi potrebnih sposobnosti se pripravijo ustrezni programi usposabljanja. K o t z n a č i l n o s t u s po s a b l j a n j a , k i g a l o č i od i z o b r a ž e v a n j a , o m e n i m o n e po s r e d n o po v e z a n o s t u č e n j a s k o n k r et n i m d e l o m , k i g a o p r a v l j a a l i ga bo opravljal zaposleni. Zlasti pomembno je u s po s a b l j a n j e , č e g r e z a po v e z a v o z z a h t e v n i m d e l o m ( n p r . ž e o m e n j e n o o ž i v l j a n j e l j u d i ) , d e l o z n e v a r n i m i s n o v m i i p d . D r u g a z n a č i l n o s t j e , d a g r e za ponavljanje dela in nenehno izboljševanje, ki s e k a ž e v v e č j e m u č i n k u a l i k a k o v o s t i . P r e d h od n a z n a č i l n o s t j e s e v e d a t u d i r a z u m e v a n j e k o n k r et n e g a p r i m e r a , p r i č e m e r p a i g r a v l o g o t u d i i z o b r a ž e v a n j e , ki podaja splošno znanje. 4. Odnos med uspos abljanjem in izobraže v anjem I z o b r a ž e v a n j e j e p r e d v s e m d e j a v n o s t p r i d o b i v a n j a i n po v e č e v a n j a z n a n j a t e r s p l o š n i h z m o ž n o s t i . T a k o e n o k o t d r u g o j e t r e b a u r e s n i č i t i v p r a k s i , kar smo predvsem obravnavali v usposabljanju. I z o b r a ž e v a n j e po m e n i p r i d o b i v a n j e z n a n j a n a s p l o š n o i n j e v e z a n o n a d o l o č e n o pod r o č j e d e l a a l i d o l o č e n po k l i c , m e d t e m k o j e u s po s a b l j a n j e po v e z a n o s k o n k r et n i m d e l o m n a d o l o č e n e m letnik XII, številka 1, februar 2020 34 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek d e l o k r o g u . I z o b r a ž e v a n j e j e d o l g o t r a jn e j š e , o b i ča jn o s e p r i d o b i v i z o b r a ž e v a l n i h u s t a n o v a h , k o t j e š o l a , i n po z a k l j u č k u i z o b r a ž e v a n j a s e p r i d o b i f o r m a l e n n a z i v . I z o b r a ž e v a n j e t a k o n i n e po s r e d n o po v e z a n o s k o n k r et n i m d e l o m v z d r u ž b a h . I z o b r a ž e v a n j e l a h k o o z n a č i m o t u d i k o t o r g a n i z i r a n o d e j a v n o s t d r u ž b e , k i j o v f o r m a l n i h o b l i k a h i z v a j a j o j a v n e a l i z a s e b n e š o l e , v r t c i i n d r u g e i z o b r a ž e v a l n e i n s t i t u c i j e . O b i ča jn o s e z a k l j u č i v n a p r e j d o l o č e n e m ča s u , z a k l j u č e k i z o b r a ž e v a n j a p a po m e n i d o s e g a n j e i z o b r a ž e v a l n e g a s t a n d a r d a , k i g a po s a m e z n i k l a h k o i z k a z u j e s po t r d i l o m . I z o b r a ž e v a n j e s e l a h k o od v i j a k o t s a m o i z o b r a ž e v a n j e , k o t f o r m a l n o a l i n e f o r m a l n o i z o b r a ž e v a n j e , k o t i z o b r a ž e v a n j e o t r o k , mladostnikov in odraslih. Tradicionalna, šolska, f o r m a l n a o z i r o m a f r o n t a l n a o b l i k a i z o b r a ž e v a n j a z a j e m a po u č e v a n j e u č i t e l j a i n u č e n j e u č e n c a , p r i č e m e r j e v e d n o r e z u l t a t n o v o z n a n j e . V povezavi z usposabljanjem nas zanima p r e d v s e m i z o b r a ž e v a n j e od r a s l i h o b d e l u , k i g a v S l o v e n i j i u r e j a Z a k o n o d e l o v n i h r a z m e r j i h R e p u b l i k e S l o v e n i j e ( Z D R - 1 ) v o k v i r u 1 7 0 . i n 1 7 1 . č l e n a . I z o b r a ž e v a n j e i n u s po s a b l j a n j e d e l a v c e v p r e d v i d e v a ž e d r ž a v a z z a k o n o m i n p r i t e m u po š t e v a pravice delavcev, ki izhajajo iz zakona, kot je p r a v i c a d o s t a l n e g a i z o b r a ž e v a n j a , i z po po l n j e v a n j a in usposabljanja kot tudi pravica do odsotnosti z d e l a z a r a d i i z o b r a ž e v a n j a . Z d r u ž b e g l e d e n a svoje potrebe lahko pošiljajo svoje zaposlene n a i z o b r a ž e v a n j e v o k v i r u r a z n i h š o l . L a h k o p a d o l o č e n e o b l i k e i z o b r a ž e v a n j a o r g a n i z i r a j o z d r u ž b e s a m e , p r i č e m e r s o i z v a j a l c i po g o s t o z u n a n j i . P o g o s t o j e t o i z o b r a ž e v a n j e po v e z a n o z u s po s a b l j a n j e m ; t u d i zato je težko potegniti mejo med izobraževanjem in usposabljanjem. V t e m p r i s p e v k u n a s n i z a n i m a l o i z o b r a ž e v a n j e , k i g a po v e z u j e m o z i z o b r a ž e v a n j e m v š o l a h , t e m v e č v v e č j i m e r i izobraževanje odraslih , k i i m a d o l o č e n e z n a č i l n o s t i . G l a v n e z n a č i l n o s t i u č e n j a od r a s l i h s o , d a s e u č i j o u s m e r j e n o v d o l o č e n c i l j . I z h a j a j o i z k o n k r et n i h p r o b l e m o v a l i p r i l o ž n o s t i v z d r u ž b a h i n s e u č i j o p r e d v s e m v t e j po v e z a v i . Č e o b v l a d a j o s v o j e d e l o , g a u t r j u j e j o s po n a v l j a n j e m . S i c e r p a n a j p r e j pridobijo znanje, ki ga v konkretno delo prenesejo z u s po s a b l j a n j e m . V o k v i r u z d r u ž b s e m o r a j o z a po s l e n i d a n e s n e n e h n o u č i t i , b od i s i v p r o c e s u i z o b r a ž e v a n j a b od i s i v p r o c e s u u s po s a b l j a n j a . S t e m j e po v e z a n a t u d i n j i h o v a s e d a n j a i n p r i h od n j a v l o g a v z d r u ž b i . I z o b r a ž e v a n j e o b d e l u po s t a j a v s e b o l j v s e ž i v l j e n js k o , s a j j e s t o p n j a s p r e m i n j a n j a v s e v e č j a . Z a r a d i n o v o s t i je potrebno najprej pridobivanje razumevanja, s p l o š n o z n a n j e , s i c e r z d o l o č e n e g a pod r o č j a . P o t e k a v o b l i k i š o l a n j a ( pod i p l o m s k i , d o k t o r s k i , s p e c i a l i s t i č n i š t u d i j i ) , s e m i n a r j e v , d e l a v n i c , t u d i i n d i v i d u a l n o i p d . U č e n j e j e p r o c e s , v k a t e r e m z a po s l e n i u s t v a r j a j o z n a n j e . Č e t o po t e k a u s k l a j e n o i n v s k l a d u z d e l o v a n j e m z d r u ž b e , g r e z a o r g a n i z a c i js k o u č e n j e ( an g l . o r g aniz a ti o n al l e arnin g ) . U č e n j e z a p o s l e nih j e p r i t e m m e d s e b o jn o po v e z a n o . P o d r u ž b e n o k o n s t r u k t i v i s t i č n i t e o r i j i p r i d o b i v a n j e i n u po r a b a znanja potekata individualno, toda v medsebojni interakciji. R a v n a n j e z z n a n j e m ( a n g l . k n o w l e d g e m a n a g e m e n t ) p a j e p r o c e s , k i z a g o t a v l j a s m o t r n o u č e n j e , h r a n j e n j e , š i r j e n j e i n u po r a b o z n a n j a ( R o z m a n i n d r u g i , 2 0 1 9 : 2 8 2 – 2 8 8 ) . T a p r o c e s po t e k a k o t p l a n i r a n j e u č e n j a i n z n a n j a v z d r u ž b i , p l a n i r a n j e o b e h z a č l a n e z d r u ž b e , u v e l j a v l j a n j e p l a n i r a n e g a u č e n j a i n z n a n j a t e r k o n t r o l a u č e n j a i n z n a n j a t a k o p r i po s a m e z n i k i h k o t z d r u ž b i k o t c e l o t i ( R o z m a n , S i t a r : 2 0 0 7 ) . Ključen rezultat izobraževanja je torej predvsem znanje, usposabljanja pa predvsem sposobnosti ; s k u p a j p a r e z u l t a t o b e h i m e n u j e m o z m o ž n o s t i . V o b e h p r o c e s i h j e p r i s o t n o u č e n j e , v e n d a r p r i i z o b r a ž e v a n j u v od i p r e d v s e m v eksplicitno znanje, pri usposabljanju pa v implicitno znanje. Usposabljanje lahko razumemo kot vmesno et a po m e d i z o b r a ž e v a n j e m i n d e l o m a l i k o t d od a t n i trening tistih znanj, sposobnosti in navad, ki so po t r e b n i z a o p r a v l j a n j e d o l o č e n e g a d e l a v o k v i r u celote neke dejavnosti. Morda bi lahko usposabljanje po v e z a l i s k r i v u l j a m i u č e n j a o z i r o m a i z k uš e n j , r e z u l t a t e i z o b r a ž e v a n j a p a s s t o p n j o s p r e m e m b i n novosti. Konkretno je zelo pomembno, ali nekoga v k l j u č i m o v u s po s a b l j a n j e a l i i z o b r a ž e v a n j e . Č e ž e l i m o d o s e č i v i š j o s t o p n j o i z o b r a ž e n o s t i p r i d e l a v c u , g a b o m o v k l j u č i l i v p r o c e s i z o b r a ž e v a n j a . Č e ž e l i m o d o s e č i po s e b n a a l i k o n k r et n a t e h n i č n a / po s l o v n a z n a n j a p r i d e l a v c u , p a g a b o m o v k l j u č i l i v proces usposabljanja. V e n d a r j e v v s a k e m i z o b r a ž e v a n j u t u d i n e k a j u s po s a b l j a n j a , i n o b r a t n o . C e l o v e č , o b o j e po v e z u j e m o . T a k o n p r . z a š o l e n e g o v o r i m o v e č , d a u s t v a r j a j o l e z n a n j e , t e m v e č z m o ž n o s t i , k i j i h b od o l j u d j e i m e l i z a o p r a v l j a n j e d e l a . P r a v t a k o pa v usposabljanju poudarjamo razumevanja b i s t v a po j a v o v . I z o b r a ž e v a n j e t a k o r a z l o ž i v s e b i n o , usposabljanje pa je nenehno ponavljanje izvedbe z namenom manjših izboljšav. Med procesom u s po s a b l j a n j a s e t u d i i z o b r a ž u j e m o , r a v n o t a k o s e m e d i z o b r a ž e v a n j e m t u d i u s po s a b l j a m o . T o r e j b i l a h k o s k l e n i l i , d a s t a p r o c e s a i z o b r a ž e v a n j a i n letnik XII, številka 1, februar 2020 35 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek u s po s a b l j a n j a v z d r u ž b a h t e s n o p r e p l et e n a i n d a j e meja med njima precej zabrisana. S a m a po v e z a v a m e d r a v n a n j e m m a n a g e r j e v z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h k o t z a g o t a v l j a n j e m s m o t r n o s t i u s po s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a t e r u s po s a b l j a n j e m i n i z o b r a ž e v a n j e m i z v a j a l c e v ( p a t u d i m a n a g e r j e v i n u p r a v l j a v c e v s a m i h ) j e z e l o t e s n a i n v od i v u po r a b o i n r a z v o j z m o ž n o s t i z a po s l e n i h . K a ž e n a n e n e h n o r a s t z m o ž n o s t i l j u d i , k i jo spet lahko spremljamo s preglednicami znanja in s po s o b n o s t i . O s n o v a v o b e h p a j e u č e n j e , p r e d v s e m u č e n j e z d o l o č e n i m c i l j e m i n o b r a v n a v a d e l a n a o b s t o j e č i h a l i n o v i h d e j a v n o s t i h . V p l i v i z o b r a ž e v a n j a i n u s po s a b l j a n j a n a z m o ž n o s t i z a po s l e n e g a j e v t e m , d a m u o m o g o č i d o l o č e n o z n a n j e i n s po s o b n o s t i , k i jih vplete v svoje delo, s tem pa s svojim timom, s svojim delom, zavzetostjo in pripadnostjo gradi uspešno podjetje. 5. Zaključek R a z v o j d r u ž b e , s t e m po v e z a n o t u d i m n o ž i c e v s e b o l j r a z n o l i k i h , v e l i k i h i n n o v i h z d r u ž b , z a h t e v a v s e v e č z n a n j a i n u s po s o b l j e n o s t i , d a s e t o z n a n j e d e j a n s k o u r e s n i č i . Z n a n j e i n s po s o b n o s t i p a pr i d o bi vaj o lj u d j e v pr o c e s u u č e nja. Spr va pr i s ot no u č e n j e : p r i d o b i v a n j e z n a n j a , m a n j u s po s a b l j a n j e , j e p r i s o t n o p r e d v s e m v š o l a h . U s po s a b l j a n j e j e v v e č j i m e r i po v e z a n o s k o n k r et n i m d e l o m v z d r u ž b a h i n j e v tej smeri povezava med znanjem in izvedbo. Z razvojem in stopnjo spreminjanja in n o v o s t i p a po s t a j a u č e n j e , t a k o v i z o b r a ž e v a n j u k o t u s po s a b l j a n j u , v s e ž i v l j e n js k o . T o p a j e v g l a v n e m v e z a n o n a z d r u ž b e s a m e . Z a n j j e z n a č i l n a po v e z a n o s t s po l o ž a j e m , s e d a n j i m i n p r i h od n j i m , z a po s l e n c e v . U č e n j e po s t a n e t a k o u č e n j e v po v e z a n o s t i , o r g a n i z a c i js k o u č e n j e . N j e g o v o smotrnost zagotavljajo managerji v procesu ravnanja z z m o ž n o s t m i z a po s l e n c e v . V k l j u č e n o j e v c e l o t e n proces managementa, zlasti še v uveljavljanje o r g a n i z a c i j e . V p r o c e s u r a v n a n j a z z m o ž n o s t m i zaposlenih tako pregledovanju dela in njegove u s p e š n o s t i s l e d i t u d i od l o č i t e v o u s t r e z n e m , s m o t r n e m i z o b r a ž e v a n j u i n u s po s a b l j a n j u z a po s l e n i h , o n j i h o v e m u č e n j u i n n j e g o v i h n a č i n i h . O po z o r i m o , d a s o t e od l o č i t v e po e n i s t r a n i povezane z organizacijo, po drugi strani pa tudi s c i l j i , o s e b n o s t n i m i l a s t n o s t m i , z m o ž n o s t m i i n d r u g i m i l a s t n o s t m i l j u d i , č e s a r p a n e o b r a v n a v a m o . M a n a g e r j i i n pod r e j e n i t a k o n e n e h n o ( n p r . l et n o ) p l a n i r a j o i z o b r a ž e v a n j e i n u s po s a b l j a n j e v s e h zaposlenih. Managerji ga uveljavijo, zaposleni pa pridobivajo znanje in usposobljenost. V tej izvedbi prihaja do odstopanja od zamišljenega. Ugotovitve kontrole organizacije, obenem pa nove spremembe in novosti, zahtevajo nove plane, uveljavljanje in kontrolo. P o m a njk a nj e z n a nj a, z a p o st a v l j a nj e u s po s a b l j a n j a i n i z o b r a ž e v a n j a v e č i n o m a v od i t u d i v slabo izvajanje dela. Znanje je vse pomembnejše, zato ga moramo neprestano razvijati in poglabljati. S po s o b n o s t i n a pod r o č j u d e l a , k i g a o p r a v l j a m o , pa pomenijo tudi prednost pred konkurenco. Usposobljeni zaposleni podjetju dodajo vrednost in s tem podjetje lahko pridobi dobršno mero k o n k u r e n č n o s t i n a t r g u . P r i v s e m t e m p a i g r a po m e m b n o v l o g o m a n a g e m e n t ; z a g o t a v l j a , d a b o u č e n j e , i z o b r a ž e v a n j e , u s po s a b l j a n j e č i m b o l j u s k l a j e n o , s t e m p a s m o t r n o . O spoznani vlogi managementa govori vrsta procesov a l i f u n k c i j , k o t s o r a v n a n j e z z m o ž n o s t m i z a po s l e n i h , ravnanje z ustvarjalnostjo in inovativnostjo, ravnanje z znanjem ipd. Management uveljavlja organizacijo zlasti v procesu vodenja, ko z motiviranjem, komuniciranjem in drugim vplivanjem na zaposlene d o s e ž e , d a s e v u s k l a j e n e m p r o c e s u i z o b r a ž u j e j o i n usposabljajo. Literatura in viri 1 . C e r t o , S . C . i n C e r t o , S . T . ( 2 0 0 9 ) . M od e r n M a n a g e m e n t , 1 1 . i z d a j a . U p p e r S a d d l e R i v e r : P r e n t i c e H a l l . 2. C o u l s o n – T h o m a s , C . ( 1 9 9 3 ) . D e v e l o p i n g D i r e c t o r s . L o n d o n : M c G r a w - H i l l . 3 . D a f t , R . L . i n M a r c i c , D . ( 2 0 1 5 ) . U n d e r s t a n d i n g Management, 9e. izdaja. Australia: CENGAGE Learning. 4 . D a f t , R . L . ( 2 0 1 6 ) . O r g a n i z a t i o n T h e o r y & D e s i g n , 12e. izdaja. Australia: CENGAGE Learning. 5 . D e K o k , J . ( 2 0 0 2 ) . T h e I m p a c t o f F i r m - p r o v i d e d T r a i n i n g o n P r od u c t i o n . I n t e r n a t i o n a l S m a l l B u s i n e s s J o u r n a l , 2 0 ( 3 ) : 2 7 1 – 2 9 5 . 6 . F u l m e r , R . M . ( 2 0 06 ) . W h a t l e a d e r s a n d t h e i r organizations can do to develop ethical leaders. Obj. v Handbook on responsible leadership and g o v e r n a n c e i n g l o b a l b u s i n e s s , u r e d n i k a D o h , J . P . i n S t u m p f , S . A . , C h e l t e h a m , U K : E d w a r d E l g a r : 43 – 5 3 . 7 . H e n k o ff , R . ( 1 9 9 2 ) . W h e r e W i l l t h e J o b s C o m e F r o m ? F o r t u n e , Oc t o b e r 1 9 : 5 8 – 6 4 . 8 . H i tt , M . A . , B l a c k , S . J . i n P o r t e r , L . W . ( 2 0 0 9 ) . M a n a g e m e n t , 2. i z d a j a . U p p e r S a d d l e R i v e r , N J : P e a r s o n P r e n t i c e H a l l . letnik XII, številka 1, februar 2020 36 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 9 . L i p i č n i k , B . ( 1 9 9 8 ) . R a v n a n j e z l j u d m i p r i d e l u ( H u m a n R e s o u r c e M a n a g e m e n t ) . L j u b l j a n a : Gospodarski vestnik. 1 0 . M o ž i n a , S . ( 2 0 0 2 ) . U č e ča s e o r g a n i z a c i j a – u č e č i se management. V Management, nova znanja za u s p e h , u r . M o ž i n a . R a d o v l j i c a : D i d a k t a : 1 2 – 4 5 . 1 1 . R o b b i n s , S . P . , C o u l t e r , M . ( 2 0 0 9 ) . M a n a g e m e n t . U p p e r S a d d l e R i v e r , N J : P r e n t i c e - H a l l . 1 2. R o z m a n , R . ( 1 9 9 8 ) . O r a v n a n j u z z a po s l e n i m i i n r a v n a n j u z n j i h o v i m i z m o ž n o s t m i : u v e l j a v l j a n j e i n r a z v i j a n j e l e - t e h . O r g a n i z a c i j a 3 1 ( 1 ) : 5 – 8 . 1 3 . R oz m a n R . i n K o v a č J . ( 20 1 2, 20 1 7 ) . Ma n a ge me n t. L j u b l j a n a : G V Z a l o ž b a . 1 4 . R o z m a n , R . ( 2 0 1 0 ) . S l o v e n i a n o r g a n i z a t i o n theory and its ties with associated theories and sc i e n c e s . D y n a m i c R e l a t i o n s h i p s M a n a g e m e n t J o u r n a l 1 ( 1 ) : 2 – 2 5 . 1 5 . R o z m a n , R . , K o v a č , J . , F i l e j , B . i n R o b i d a , A . ( 2 0 1 9 ) . Management v zdravstvenih organizacijah. L j u b l j a n a : L e x p e r a , G V Z a l o ž b a . 1 6 . S c h e r m e r h o r n , J . R . , J r . , H u n t , J . G . i n O s b o r n , R . N . ( 2 0 0 0 ) . O r g a n i z a t i o n a l B e h a v i o r , 7 . i z d a j a . N e w Y o r k : J o h n W i l e y & S o n s . 1 7 . S e d o v n i k , M . ( 2 0 1 2 ) . R a z v o j i n i z r a b a č l o v e k o v i h z m o ž n o s t i k o t t e m e l jn a k o n k u r e n č n a p r e d n o s t pod j et j a p r i u r e s n i č e v a n j u po s l o v n i h s t r a t e g i j . ( I z b r a n e t e m e m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e ) . L j u b l j a n a : D r uš t v o s l o v e n s k a a k a d e m i j a z a m a n age me nt : 71 – 8 5 . 1 8 . T o r r i n g t o n , D . , H a l l , L . i n T a y l o r , S . ( 2 0 0 5 ) . Human Resource Management, 6. izdaja. Upper S a d d l e R i v e r , N J : P r e n t i c e H a l l . Prof. dr. Rudi Rozman j e u po k o j e n i r e d n i p r o f e s o r z a m a n a g e m e n t i n o r g a n i z a c i j o . P o 2 4 l et i h d e l a v p r a k s i se je zaposlil na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani, kjer je ostal vse do upokojitve. Njegovo znanstveno, s t r o k o v n o , p e d a g o š k o i n s v et o v a l n o d e l o j e b i l o v e s ča s po v e z a n o s pod r o č j i m a n a g e m e n t a i n o r g a n i z a c i j e . J e a v t o r v e č k n j i g , š t e v i l n i h m o n o g r a fi j , č l a n k o v i n p r i s p e v k o v z a d o m a č e i n t u j e r e v i j e i n po s v et o v a n j a . B i l j e a k t i v e n č l a n E G OS i n E U R A M t e r č l a n š t e v i l n i h od bo r o v po s v et o v a n j i n r e v i j , z l a s t i v o k v i r u Z E S i n D r uš t v a slovenska akademija za management, katerega predsednik je bil vse do leta 2016. Matej Jugovic , d i p l . po s l o v n i p r a v n i k , j e z a d n j i h 1 7 l et v od j a od d e l k a o p e r a t i v e v z a s e b n i v a r n o s t n i d r u ž b i . P o z a k l j u č e n e m š t u d i j u i n p r i d o b l j e n i d i p l o m i i n ž e n i r j a v a r o v a n j a j e z a k l j u č i l š t u d i j po s l o v n e g a p r a v a i n managementa na Fakulteti za management in pravo ter diplomiral kot poslovni pravnik. Na isti fakulteti z a k l j u č u j e t u d i m a g i s t r s k i š t u d i j . P r i d o b l j e n o z n a n j e i n d o l g o l et n e i z k uš n j e s o g a v od i l i k p r i p r a v i v e č p r i r o č n i k o v z a d e l o v a r n o s t n e g a o s e b j a . A k t i v n o s od e l u j e k o t o b l i k o v a l e c i n i z v a j a l e c n o t r a n j i h u s po s a b l j a n j v podjetju.