Nravnost pri mladini. (Spisal France Bajt.) (Konec). Naštel sem najnavadnejše pogreške in napake zoper nravnost in rekel, da je treba te napake prav presojati, da, kdor napake, njih uzroke in povode spozna, bode se tudi pravib sredstev posluževal, da jih odpravi; omenil sem, česa se ima učitelj ogibati in kaj storiti, da vzbuja in krepča nravnost pri mladini. Omenim še, da so šolske knjige in pouk, ki ga dobiva mladina iz njih, kaj dobri pripomočki k nravnosti, ako zna učitelj svoj pouk tako urediti, da se ne samo duh bistri, ampak vedno tudi srce blaži. Naj še izrazim svoje misli o tem, kaj je storiti učitelju v takih slučajih, kadar stariši učitelju nasprotujejo in to ukazujejo, kar je on prepovedal. — K teniu povem vzgled iz lastne skušnje. Nek oče pošilja svoja dva sina k meni v šolo. Eden hodi v nadaljevalni tečaj, drugi pa, star 10 let, je učenec v vsakdanji šoli. Ko sem prišel na svojo zdanjo službo, zapazil sem, da sta večkrat celo pred mojim stanovanjem tobak kadila. Bila sta opominjana in ker to ni pomagalo, tudi večkrat kaznjevana, a vse ni kaj izdalo. — Ko nekega dne zopet izvem, da je mlajši kadil, mu zopet zažugam, da bo zaprt. Pa kaj mi pravi! ,,Oče mi je ukazal kaditi in je rekel, da mi Vi tega ne prepovedujte!" Na opombo, da hočemo videti, ali prepovera, ali ne, preidem zopet na pouk. — Ko je bilo po dveh urah '/4 ure prosto, dobim po naključbi očeta pred šolskim poslopjem in mu poveni, da sem prisiljen njegovega mlajšega sina zapreti eno uro, ker je zopet kadil, kar šolske postave strogo prepovedujejo še ueencem višjih šol. — ,,Ali je kadil v šoli?", me osorno zavrne oče: nzunaj šole mu vi ne morete ukazovati!" Mojemu otroku je tobak za zdravilo. Ko je bil še majhen in hudo bolan, sem ga samo s tobakom ozdravil. — nLe zapirajte ga, jaz mu bom pa le kupoval tobak, da ga bode kadil." ,,Glejte, da se ne bodete kesali današnjih besed", sem odgovoril ter šel od njega. — Na moj predlog je bila krajna konferencija zastran tega slueaja in k tej oče na opravičenje povabljen. Ker ni prišel, napovedan mu je bil zopet dan, da mora priti h krajnemu šolskemu svetu. — Po nekaterih osebah dal sem mu razumeti, da ga čaka izguba časa, denarja in nevarnost, da izgubi delo v tovarnici, — bil je namreč delavec v tovarnici —, če bi ne ubogal poklica krajnega šolskega sveta, pred katerim se more prijateljsko vse poravnati. — Mož je prišel, se udal, svojo krivdo spoznal, in od takrat so on in njegovi otroci jako uljudni proti meni, ker menijo, da se mi imajo zahvaliti, da oče zaradi žalenja časti in upornosti ni bil izročen slavnemu c. kr. okr. šol. svetu v kazen. — Od takrat ni bilo videti in slišati, da bi bila oinenjena učenca, ali kateri drug kadil; stariši in otroci so o tem dogodku zvedeli, in odpravljena je grda razvada pri šolski mladini. Kaj tedaj v takih slučajih storiti, kadar stariši učitelju naspi*otujejo? — Kaj mu je dalje početi, če njegov vpliv ne zadostuje, otj-oke zunaj šole nadzorovati in strahovati, ker jih drugi in mnogokrat celo stariši sami k napačnemu napeljavajo? — Ako stariši učitelju nasprotujejo, zgodi se to iz nevednosti ali iz hudobije. — Če je prvo, se jih pouči; če iz hudobije nasprotujejo, treba jim je po sili pokazati, da učitelj izpolnuje zapovedi više autoritete, katera pa tudi nad njira čuva in katerej mora biti vsak pokoren, če ne z lepo, pa s hudo. V slučajih, kadar učitelj vidi, da njegovega ukaza učenci ne bodo ubogali, kakor vzemimo obiskovanje plesišča, karaor po vaseh dere staro in mlado, v takih slučajih učitelj ne bode prepovedal s kaznijo, ampak samo svetoval in opominjal. Dobro in potrebno je, da v takih slučajib določuje krajni šolski svet in stopi v prijateljsko zvezo z županstvom in občinskim starešinstvoin. Ti izvršc, prepovedo ali doloeijo, kar presega zmožnosti in delokrog učitelja in krajnega šol. sveta. Ako bi bilo županstvo samo malomarno, bi ne ostalo di-ugo, nego v sporazumljenji s katehetora stariše prigovarjati, naj gledajo na svoje otroke. Stori se, kar se more. Ako učitelj ne izgubi nikoli izpred oči smotra, do katerega mu je privesti izročeno niladino; ako jo previdno in vztrajno varuje navedenib \n druzih napak; ako se pri vsakein po&etji v šoli drži in poslužuje pravih sredstev in pri pouku vsakega predmeta na to gleda, da se gojencem um bistri, srce blaži, značajnost in dopadajenje v dobrem krepčate, — blagoslovljen bode njegov spomin; z veseljem se ga bodo spominjali možje in 18* žene, ako bi mu tudi obilni trud težavnega poklica ne pustil doživeti starosti in se veseliti srečnega in blaženega uspeha, za kar je vztrajno deloval.