LJUBLJANSKI ŠKOFIJSKI LIST. ra TD 7ČI1 St. VII. UH e) Vsebina: 52. Blagoslov vogelnega kamna pri novih škofijskih zavodih dnž 16. julija 1901. — 53. Shod predsednikov Marijinih družb. — 54. Za deželnozborske volitve. - 55. Priloge k prošnjam za vsprejem v domovinsko zvezo. — 56. Ministerska odredba glede stavbnih pogodb za cerkvena in nadarbinska poslopja, kjer je patron verski zaklad. — 57. Razpis Ivan Nep. Schlackerjeve ustanove. — 58. Konkurzni razpis. — 59. Škofijska kronika. 52. Blagoslov vogelnega kamna pri novih škofijskih zavodih dne 16. julija 1901. I. Priprave. „Ako Gospod ne zida hiše, se zastonj trudijo, kateri jo zidajo“, podučuje nas sveti Duh po psalmistu.1) Zato sem najpoprej že leta 1898. v molitvi skušal spoznati voljo Božjo, da li bi bilo po tej sveti volji zidati zavode z gimnazijo za vzgojo slovenske mladine? Ko sem iz raznih okolnosti spoznal, da bi zidava bila po volji Božji, začel sem delo zaupajoč vanj, ki je vsemogočen. Priprave so od jeseni leta 1898 pa do pomladi 1. 1901 toliko vspele, da se je 21. maja, torej v mesecu Marijinem s cerkvenim blagoslovom že moglo začeti zidanje. Tečajem meseca maja in junija je vkljub raznim težavam delo toliko napredovalo, da sem mogel praznik Matere Božje Karmelske, 16. julija, odločiti za blagoslov in polaganje vogelnega kamna. Ker sem tega dne tudi predsednike naših Marijinih družb povabil v Ljubljano, upal sem, da se bode slovesnosti tudi precej duhovnikov moglo udeležiti. II. Blagoslov. Blagoslov se je, hvala Bogu, prav lepo opraviti mogel. Dopoldne je deževalo, popoldne pa se je razjasnilo. K blagoslovu nisem l) Ps. 126, 1. osebno vabil nikogar, razen ljubljanskega ka-piteljna, ki je patron župnije Št. Vid, ampak splošno vse prijatelje v zavodih izražene ideje. Ljudstva se je udeležilo precej, več kakor sem pričakoval; videl sem odlične može; posebno pa so me veselili zastopniki naše „Danice“ z Dunaja in naše „Zarje“ iz Gradca. Ko sem opravil običajno molitev, prosil sem preč. gospoda prelata Dr. Kulavica, naj bi prebral pismo, katero se je imelo v kamen položiti v spomin poznejšim rodovom. Sestavil pa je to pismo po moji želji sam gospod prelat prelepo in nekako poetično v latinskem jeziku. Pismo se glasi: In gloriam Dei O. M. et honorem B M. V. invocato juvenilis Martyris S. Viti patrocinio lapis iste benedictus et locatus est fundamento aedium promovendae inter juvenes virtuti ac scientiae dicatarum, die 16. Julii anno Jubilaei saecularis 1901, cum leo P. XIII. ab adamantino sui sacerdotii jubilaeo plus triennio functus in annum XXIV claves Petri gloriosissime in Cathedra tenebat, Franciscus Jose-phus I. Imperator expletis decem lustris tertio iam anno pergravia regebat Austriae gubernacula et sacro hodie perfungens ritu Deo fretus Instituti auctor Princeps - Episcopus Antonius Bonaventura Jeglič ultra triennium dioecesi Labacensi cum oratione navabat operam, ut mores juvenum servaret puros, ut Clerum sibi educaret scitum vitaeque integrum sic-que singulis et omnibus officio Antistitis profuisse inveniatur. Parochiae S. Viti tunc praeerat Curator animarum Gregorius Malovrh, communalia vero loci „šu-paniu dignitate moderabatur Anto-nius Belec, promptissimus fabricae fautor, cujus struendae lineas Architectus Josephus de Vancaš faberrime praescripsit. Quod Deus omnipotens sic bene-vertat gratia coelesti, ut feliciter sur-gentia de fundamento humilitatis aedium cacumina securam doctis do-cendisque monstrent viam ad sublimiora mansionum aeternarum! III, Govor. Ko se je pismo prečitalo, spregovoril sem zbranim približno tako-le: Preden položim vogelni kamen, naj Vam pojasnim postanek ideje za zavode, dosedanje delo in njihov pomen. a) Postanek ideje. Najpoprej se vprašajmo ali so zavodi potrebni? — Misel, da bi se Alojzijevišče razširilo in spopolnilo z gimnazijo, sem podedoval že od svojih prednikov, ki so po nalogu vesoljnega cerkvenega zbora v Tridentu resno mislili, kako bi Alojzijevišču dodali še to, kar mu manjka. Misel torej ni nova. Ali kaj pa je mene spodbodlo, da sem jo začel uresničevati? Najbolj me je v dno duše zaskelela izjava velike večine naše aka-demične mladine v avgustu 1. 1898, da krščanstva neče imeti 'za vodilo svojemu javnemu življenju. Prihodnji voditelji in učitelji našega slovenskega naroda so se s to izjavo krščanstvu nekako odrekli! Delovali bodo v našem narodu v duhu protikrščanskem! Groza! Do sedaj te izjave še niso preklicali, pač pa se popolnoma po njej ravnajo in v tem pravcu izobražujejo. O, pazim na gibanje med mladino, posedno med akademično mladino. Vidim sicer, da liberalizem umira. Gospodoval je v 19. stoletju in onesrečil je narode; dogospodoval je, izumrl bo. Ko zatisnejo oči starejši možje, ki so bili ž njim zadojeni in v njem živč, ne bo ga več: saj se mladina zanj ne vnema. Pač pa nam prete večje nevarnosti. Mladina še ni našla trdnih tal; samo toliko vidim, da ne mara za krščansko, večno resnico, katero nam je prinesel sam Sin Božji, ampak jo zametava in sedaj blodi po raznih krivih potih. Toda vedno bolj se dozdeva, da nagiba na socijalni demokratizem, ki je s svojimi zapeljivimi družabnimi nauki stokrat nevarnejši od zastaranega liberalizma. Zato je potrebno, da se za čase nevarnosti že sedaj pripravimo, ter moremo nevarnosti od našega ljudstva odbiti. Moramo torej vse poskusiti, da si zraven dobrih duhovnikov vzgojimo tudi značajnih katoliških lajikov, kateri bodo vihteli zastavo krščanskega, edino pravega in za narod edino rešilnega socija-lizma. Da, krščanskih izobraženih lajikov nam manjka, le malo jih imamo: treba jih vzgojiti. Ko sem te in slične okolnosti premišljeval, razvijala se je v meni ideja, da ustanovim dva posebna zavoda: v enem naj bi se vzgojevali prihodnji duhovniki, v drugem prihodnji krščanski lajiki za vse izobražene stanove; zavodom pa naj se doda gimnazija, torej ves srednješolski poduk in bodo mladeniči vzgojo in poduk mogli dobiti v zavodih. b) Dosedanje delo. Ko mi je ta misel dozorevala, šel sem na Božjo pot v Lourdes, da jo položim pred noge prečisti Devici in Materi Božji Mariji. Zagotoviti sem si tudi hotel odobrenje naj-višjih oblasti na zemlji: sv. Očeta Leona XIII. in Njegovega Veličanstva cesarja Franca Jožefa I. Sv. Oče so bili veseli, nakano so odobrili, dali ji poseben blagoslov in obljubili, da se bodo zadeve pri sv. maši spominjevali. Tudi presvetli cesar so pritrdili, z lepimi besedami so me na delo spodbujevali, me zagotovili svojega varstva in obljubili deželno vlado opozoriti, naj bode delu naklonjena. Obrnil sem se tudi na svoje duhovnike in na vse premile vernike lepe naše škofije. Hvala Bogu, nisem se prevaril. Obljubili, pa ne samo obljubili, tudi dali so mi izdatne podpore duhovniki in verniki. Ako mi duhovni sobratje in premili verniki še nekoliko let ostanejo zvesti, zavodi bodo v določenem času stali in sicer trdno stali. O stanovitni in požrtvovalni zvestobi nič ne dvomim, posebno na svoje duhovnike se popolnoma zanašam. Moral sem si poiskati dobrega arhitekta, kateri naj bi po mojih idejah zidavo zasnoval. Ker ni bilo doma nobenega moža, ki bi se bil meni za toliko delo mogel priporočiti, pozval sem gospoda arhitekta Josipa pl. Van-caša, poznanega mi iz Sarajeva, kjer je mnogo krasnih del zasnoval in izpeljal. Rad je nalogo prevzel. Prosil sem ga, naj si ogleda zavode v Celovcu, v Briksenu, Linču in na Dunaju. On je vse te zavode ogledal in sestavil načrt za naše zavode tako primeren, premišljen in krasen, da se mu tudi veščaki čudijo. Letos sem moral razna dela oddajati, kar, je jako kritično in težko. Vzel sem si dobrih svetovalcev in oddajanje se je samo po sebi tako izvršilo, da nikdo kaj temeljitega prigovarjati ne more. Dobil sem zanesljive osebe in cene ne predrage. Posebno pa me veseli, da se bo šentviška mizarska zadruga s tem delom popolnoma utrdila. Ali imam sredstev, da bom mogel delo dovršiti? Ko sem bil še podvodja v semenišču in ud Vincencijeve družbe, je prišel k nam kot gost sloveč misijonar in sicer ravno ob času, ko se je snovalo Marijanišče. Iz njegovega govora sem si te-le besede najbolj zapomnil: „Kaj velicega ne podvzemi, ako nimaš nič sredstev, to bi se reklo, Boga skušati; čakati pa tudi ni treba, dokler nimaš vsega do zadnjega vinarja skupaj, to bi se reklo tajiti Božjo Previdnost, ampak zaupajoč na Boga začni, ako imaš precej sredstev v roki, za druge pa približno veš, kako in kje jih boš dobil.“ Tako je sedaj pri meni. Precejšnjo svoto imam, za ostalo pa približno vem kje jo dobim: saj me moji duhovniki ne bodo zapustili, pa tudi verno moje ljudstvo mi bo ostalo zvesto in mi še nekoliko let darovalo vsako leto svotico, katero si bo od vsakdanjih potreb moglo odtrgati. Ne morem Vam vsega dosedanjega raz-vitka natančno popisati: to pa rečem, da o pomoči Božji nič ne dvomim. Naša naloga je, da ne delamo po svojem temperamentu in po svoji glavi, ampak da skušamo spoznati voljo Božjo: ako smo jo spoznali in podvzamemo to kar Bog hoče, potem je vspeh gotov, ker kdo se bo Bogu zoperstavil? Mnoge okolnosti mi spričujejo, da je naše delo po volji Božji, zato ga bo roka Božja izpeljala. O, kolikokrat sem bil zavoljo raznih nepričakovanih težav žalosten in otožen, toda vselej takrat mi je kakor iz nebes prišla prav posebna tolažba: da, čutim, da je pri delu digitus Dei. c) Pomen zavodov. Ali vam je še treba pomen zavodov razlagati? Zavodi naj pripomorejo, da se med našim slovenskim ljudstvom utrdi, obrani in, razširja kraljestvo Božje. O preimenitnega namena in pomena! Ali ni Bog zato ustvaril sveta in človeškega rodu, da si ustanovi svoje kraljestvo na zemlji, da bi se ljudje Njemu stvarniku klanjali, edino po njegovih postavah živeli in s tem zaslužili, da pridejo v kraljestvo nebeško, kjer bodo za svojo zvestobo uživali večno plačilo? Ali ni zato prišel sam Sin Božji iz nebes, da to kraljestvo zopet omogoči in vtemelji? Oh, saj je zato učil večne resnice, zato je trpel in umrl! Ali ni zato ustanovil svete katoliške cerkve, da v njej in po njej vlada Bog nad vsem človeškim rodom? Da, ali ni zato sam Jezus pričujoč med nami pod podobo kruha, ali nam ni zato io- razodel svojega božjega Srca in njegove neizrečene, neizmerne ljubezni, da nas z ljubeznijo premaga, ter se mi z ljubeznijo premagani v ljubezni Njega oklenemo in iz te ljubezni Bogu, Kralju svojemu zvesto služimo? Našim zavodom je samo ta namen, da pospešujejo vse one prevzvišene namere, katere ima sam Bog pri delu stvarjenja in pri prečudnem delu odrešenja. Da, da, zavodi naši naj služijo pravi znanosti v luči večnih, ker od Boga razodetih resnic, zavodi naši naj služijo pravemu krščanskemu življenju po volji Božji, zavodi naši naj služijo našemu slovenskemu narodu, da bolj gotovo doseže od Boga mu dani časni in večni namen. Da ta božja ideja kar more sijajno iz zavodov odseva, zato bodo posvečeni kraljevemu Srcu Jezusovemu: Kraljevo Srce Jezusovo naj tukaj vlada, iz zavodov naj prihajajo pogumni in neustrašeni boritelji duhovskega in svetnega stanu za kraljestvo božjega Srca Jezusovega, delujoči na to, da to kraljevo Srce vlada v posameznih srcih, v posameznih hišah in občinah, vlada nad vsem našim narodom. Ker se v tem kraljestvu sveti posebno prava znanost in čisto življenje, zato bo zavod za svetne stanove posvečen sv. Tomažu Ak-vinskemu, oni za duhovnike sv. Alojziju — pa tudi v spomin dosedanjega Alojzijevišča. Vse prizadevanje pa bomo postavili pod varstvo deželnega patrona sv. Jožefa in pod varstvo prečiste Device in Božje Matere Marije. Zato mi je drago, da bodo zavodi na podnožju Šmarne Gore, od koder naj jih varuje Devica Marija in da je danes praznik prečiste Device Marije Karmelske. Kaj pa more Marija Mati Jezusova bolj goreče želeti, kakor to, da Jezusa vsi ljubimo, da Jezusu vsi služimo, da Jezus in edino On nad nami vsemi vlada in kraljuje? Ali ne bo torej vsega dela podpirala in pomagala, da se srečno dovrši? O ko bi Vam mogel dopovedati, koliko mi je do sedaj Ona pomagala! Ne, tudi pri tem delu mi bo na strani, saj se gre za kraljevanje nje- nega Sina nad vsem našim narodom. Prepričan sem, da bo Ona srca vseh tako vodila, kakor je potrebno za pomoč skupnega dela. Da, skupno delo nas vseh so ti zavodi. V tem oziru smo mi slabo vzrejeni; duh liberalizma nas je cepil, ker je popolnoma sebičen: vsak naj za se skrbi, kaj so mu drugi mar? Proč s to sebičnostjo, tu imamo skupno delo; karkoli kdo pri zavodih stori, koristil bo vsemu ljudstvu, vsej škofiji, pa tudi vsem Slovencem. To je krščansko: žrtvovati se za bližnjega! Pa le hitimo! Oh, potujoč po deželi opažam, kako ljudstvo peša in bolj siromašno postaja; bojim se, da pride čas, ko skoraj nikdo več ne bo mogel otrok šolati — pohitimo torej in ustanovimo zavode dobro založene tudi za take prežalostne čase, ki so že pred vratmi, da, ki so deloma že nastopili. Torej ne omagajmo pri začetem delu: sedaj pa grem, da kamen položim. IV. Polaganje. Po govoru smo v kamen položili pismo, kamen lepo namestili in udarjajoč s kladvom izražali željo, da bi delo s pomočjo Božjo srečno vspelo. Polaganja so se vdeležili nekateri gg. kanoniki, drugi duhovniki, zastopniki „Danice“ in „Zarje“, župan šentviški in voditelji dela. Med tem so mogočno doneli šentviški zvonovi; šentviški pevci pa so posebno lepo in ubrano zapeli dve pesmi, eno na čast prečiste Device Marije, drugo na slavo domovine. Veseli in zadovoljni smo se razšli. Na Goričanah 18. julija 1901. f Anton Bonaventura, knezo-škof. Velečastite gospode duhovnike prosim, da vse to, posebno glavne misli mojega govora, vernikom v cerkvi razložč in sicer po domače s svojimi besedami, da bodo ljudje razumeli. 53. Shod predsednikov Marijinih družb. I. Shod. Dan 16. julija, praznik preblažene Device Marije karmelske, je bil res ne samo vesel, ampak za Marijine družbe tudi blagoslovljen dan. Hvala vnetim predsednikom, ki ste od vseh strani naše škofije prihiteli v Ljubljano — bilo Vas je okoli 130 —, da se še bolj podučite, kako bi Marijine družbe vodili, da bi kolikor več lepega sadu obrodile. P. Forstner, provincijal očetov jezuitov, nam je poslal P. Karola Ludewiga, rektorja bogoslovnega semenišča v Celovcu, da nas o vodstvu družb poduči. — P. Ludewig je že 20 let pri družbah Marijinih, ima torej mnogo skušnje, pa je zato njegova beseda posebno važna in veljavna. V dveh govorih je najglavnejše nauke potrebne predsednikom odbral in lepo razvil. Naj se nobena točka ne prezre kot malenkostna, saj so prepogostokrat navidezno malenkostne okolnosti za ves razvitek silno imenitne. Ker Vas je poduk zanimal, sem obljubil, da Vam posnetek nauka prinese škofijski list. Podam ga Vam tudi zato, ker beseda govorjena hitro mine in se pozabi, pisana pa ostane in se more večkrat pogledali ter premisliti. Tu Vam je posnetek v nemškem jeziku kakor mi ga je P. Ludewig sam napisal. II. Poduk. Dir .Äiifgnk i>rs fliiifrs einer Jtamnifdjen Conjrcgation. 9Ilš im 3af)l‘e 1884 baš> brcil)uubertjäf)rige Jubiläum ber 2ftariauifd)eu Kongregation gefeiert lourbe, fyicfe eš in bcn (Stimmen oou 2)i. Saad): „Šare fie gefd)riebcu — bic (S5cfd;idt)te ber Kongregation, fie formte ftd) bcr ®cfd)id)te eineš bcträd)tlid)cu Kulturftaatež an bic ©eite [teilen, fo gvofj ift i£)r Territorium, fo gal)lrcid) unb fmut ftub bie Stämme, mcld)e bicfeg bcioofynen, fo crland)t ift it)r 3tbel, fo lueit ocrflod)ten ftitb it)rc 93ejiet)imgeii, fo gelualtig ifjre Äämpfe unb Schöpfungen. SXiädjft ber fatf)oIifcl)en £ird)c gibt cž fcin 9teid) bcr SBelt, baš fo bide trotten unb Sccptcr in feiner ®cfd)id)te, fo toiele erlandjte Hainen in feinen Stollen trüge, unb maž ttod) tnef)r ift, bcitt biefe irbifdjcn ßk'öfjcu fo Diele bemiitfjige Krgcbcul)cit unb Siebe gejoHt Ratten." ®icfe gewaltige traft mol)ut and) f>eute ttod) ber sJDta= rianifdjen Kongregation inite, fofern fie bcn 9ttarianifd)cn ©cift bcmafyrt. ©aju ift üor allem erforberltd) bic ridjtige Seitung nad) bcn Statuten ber Kongregation burdj beti ^räfe3. 9J?an fagt gcluoljnlid), brci fünfte feictt itt ber Kongregation burd)au3 locfcutlid): £) a 3 t ä g 1 i d) c ® c b c t bež Sobalcit jur Hutter ©ottel, — ber regelmäßige Sefu d) ber Kongregation! = 23erfammlnngen — unb bie Seitung n a d) b e u Statuten burdj bett ^SräfeS. ®iefcr le£te $unft enthält bie Aufgabe bež $räfcS, bon bcm für bas ©ebeifjen ber ©efammt*Kougregation faft alle! abfyängt. ®ie Aufgabe beš ^Srafež bcftel)t: 1. $m 3t II g c m c t n e n barin, baß er bie ®cfe|e unb Statuten bcr Kongregation, fott>of)[ bie allgemeinen, alš bie Socal« (ober Ünikcfait'-) Statuten genau lennc, unb auf beren 33eobadjtung bringe. ®ie allgemeinen Statuten finben in ben Socalftatutcu if)re nähere 33cftimmuug für jebe einzelne Kongregation. Aufgabe bež ^Jräfeg ift e§, mit ^uftimmung be§ Ober» f)irten bie Socalftatuten p euttoerfen. (Sie oft unb mann bie gemöl)n(id)en 33erfamm(ungcu — ^eftüerfammlungen — 2lufuaf)me — Seiljeerueuerung — 2Bat)t bež 93orftaubeS — Kfyarafter ber äftitglieber — befonbercr grneef u- f- >»•) 2. $ m befoit beren läfät fid) bic Aufgabe beS ^räfcö betradjten: a) gegenüber ber ganjen Kongregation; b) gegenüber bcm Siorftanb (Senat, iDtagiftrat, Konfult); c) gegenüber anberen Kongregationen. A) ®ie Aufgabe bc§ ^3räfe§ bejüglid) ber ganjen Kongregation: £>ic £l)ätigfeit bcS ^JräfeS ridjtct fid) au erfter Stelle auf bas innere Sebcn in ber Kongregation. Somof)! in feinen 9lnfprad)cn, alš in bcr SSceinflußuug ber einzelnen Sobalen fjat er fid) brci ©runbpge ber ÜJiartanifdjeu Kon= gregation Oor 9tugeu ju fjalten: £>afž biefelbe fein bloßer ®ebets»äßerein ift, fonbern unter bcm Sd)u£e ber @5otte3muttcr juuädjft Selbftljcil igung unb Selb ft* üeröollfommnnng ber SOlitglieber anftrebt, bann aber and) bie SSerbollf ommnung 9Ittberer burd) geiftlidje unb leiblidje SBerfe bcr 33arml)ergigfcit mit apoftolifdjcnt Seeleneifer. $n ber Entfaltung beš SobalitätälebeuS l)at bcr ^rafeS ferner maud)e äußere SOtomeute nid)t git überfeinen ober gering anpfdjlagen, ba fie jum ®ebeil)cn unb Krblüljeu bcr Kongregation fo bebeutungSüotl ftnb. 1. 3uerft l)at er für bie canouifd)c Krridjtung unb Slggregatiott an bie rümifd)c -Mutter * Kongregation (Prima — Primaria) ju forgen unb ba§ ®iplont, toeldjeS bie 3lggrcgation bcr Kongregation unter bcm befouberen Titel unb unter einem jtucitcn Sdiu^atroii in einer beftimmteu Äapellc ober Sirdic enthält, gut unb fid)er aufjubema^ren. 2. ®on außerorbeutIid)er 33ebcutung ift bie K o tt g r e= gationS^tapelle, bie beut Sobalen fo lieb unb treuer ift, ba er bort fid) bcr ®ottc3muttcr gcloeifyt unb fo üicle ®uabcn erhalten ^at. ^ft feine Kongregation^ = Sapelle bor= fyanbeit, jo jolltc 'mcnigfteng in bcr $ird)e eiit Kongrcga« tionSaltar bejtimmt tuerbett, bcr bon bcu ©obalen für bic 23erjaminlungen uub 3ejtlid)fcitcn t)er3urid)ten uub ju jd) mii cf c it ift. 3. ®ic 33erfantmlungen bcr ©obalen miijjeit getrennt »om allgemeinen ©ottcsbicn jte gehalten toerben. ®ajte jinb nur feiten jujulajjen uub nur unter bcr i'orauSfid)t, bafs bicfclbcit in bie Kongregation ciutrcten. (Sine g- c jt o c r j a m m ht n g fann altcrbiugS ö f j e n tl i d) gehalten locrbcu, bod) jo, bajs bie ©obalen jeparierte ‘plä^c cinuel)iucn. 4. SBenigftenS jeben 2)ionat muf S eine 33erfammlung bcr ©obalen gehalten iberbcn, uod) öfter nad) SDibglic^feit in Kongregationen junger Scute. ®ic Kontrole bes 33e* fnd)cS, bcr ja für bie SOHtgfieber lucfcntlid) uub uotl)tbcitbig ijt, wirb ud it ben allgcnteincn ©tatuten geforbert. G3 fann jtoar bic SSerjantmluug jid) gleid) ait beit allgemeinen ‘Kad)« mittag^ «©ottesbienjt am ©onutag anfdjliejjeit, bod) nur jo, bajs barauf eine eigene 23erfammluug für bic ©obalen ge« galten »erbe. Ks get)t and) au, bafs nmitd)csmal 31b ei Kongrcga« tioiten (3. 23. grauen uub Jungfrauen) gugleid) il)rc 33er» fammlung fabelt. ®itrd) anfbrcd)enbctt '-ßSedjfcl bon ©ebet uub ©efaug (©obalenlieber) uub bie furje 9lufprad)c bcS ‘ißräfes wirb bic KougregationSfeier alten ©obalen lieb uub lucrtl). 5. ^eftberfantmluugeu finben bcfoubcrS au bcu 3>uci ,'pauptfeftcit bcr Kongregation jtatt, am Sitular» uub ^ßatronatsfefte. 3(n biefeu Jagen jinb Sitar uub Slapcllc in aufjerge* tuöf)itlid)cr Seife ju jdjntitcfcn, bie ©obalen tragen fämmtltd) bie SDiebailte, bic Keremonieu uub 9litbad)tSitbuugcn jinb möglid)ft jeierlid). ?lit biejeu Safttagen bcr Kongregation jiubct and.) ju nteijt bic ?lujual)tnc bcr Kattbibatcu itnb bic Krucuerung bcr 2\3cil)c ftatt. 6. ®ic 3lufital)mc in bic Kongregation bcftcfyt nid)t in einem btojjen Kinfd)rcibcu bcr tarnen iitS ?llbum (aller» bittgs bas Sefeutlidjftc), jonbent in einer bcjoubcrcit feierlid)» feit (öffeutlidjcS 2Beif)egebet bcS Kattbibatcu, Uebcrreid)ung bcr iOfebaillc uttb bcS 'DiplotnS, Krflärtutg bcr s?tufnat)me burd) ben ^3räfeS.) ©old)e ijeierlid)feiten jolltcn fetten im Qatirc borfontmen, bajs bcr Kiitbrucf befto größer jei. ®er 'ülufnaljmc mufs eine 'probe jeit (Kaubibatur) bon 2—3 šBioiiateu öorauSgeI)cn. ®cr Kiutritt in bie Kongregation ntufS als ctlbaS |)ot)cS, ©djlbicrigcS, 23ebcutungSbolteS erfdjeiuen ®er Jtugcublicf, in bcttt jid) bcr Kanbibat bcr ©otteSmuttcr tbcil)t unb batttt ©obalc ti’irb, mufs uttbcrgefSlidj bleiben. ®ie $0rnt bcr 9lufnannte barf itid)t 31t complicicrt feilt; fonjt leibet bic 3lubad)t. Die Kcrctuonicu mitjfcn borljcr gut eingeübt fein. Die c 11) e f 0 r nt c I fotlte für alle ©obalen (befotibcrs iu bcrfelbcn ®iöcefe) bie glcid)c fein, bamit eine gemeinfante freier ennöglid)t tbirb. 7. Die Krueuerung bcr SB e i f) c f)at jäljrlid) am Situ* larfejte bcr betreffenben Kongregation 31t gefd)ct)eu. Stilen ©obalen tbirb bic (gebruefte) Sciljeformcl übergeben (ober 3ttgcfd)icft), and) bcu bicllcid)t attbers tt>o bomicilicrcnben Üditglieberit, bamit alle fdjriftlid) b|e Formel unterseidjncn uub bie 353eil)c au bic ©ottcSmuttcr erneuern fönuen. 23cibcr$cftbcrjammluug fclbft tbirb bann bas 'Bcifyegcbct fon allen ©obalctt 3uglcidj in aubädjtigcr, fcicrlid)cr Seife laut t>erricf)tct. 8. ©eueralcontmunion alley ©obalctt ift an ben 3lbei |)auptfeften jeber einzelnen Kongregation unb bicl(cid)t uod) au einigen bom s#räfcS 31t bcjtimmcnbcn Sagen an« 3uje§eit. Die Scttjciligung an bcr ©eueralcotttmunion ift 3U controlieren; cS empfiehlt fid), nidjt 31t biete ©ettcralcom« munioncu ausufe^en, bagegett bic ©obalen 31t ermuntern, oft pribatim bic 1)1. Kommunion 31t empfangen. 9. ®ic sXuStagen bcr ©obalität tbcrbeit burd) bie freiwilligen ©penbeu bcr ©obalen, befonbcrS bei feftlidjcn 9Inläjfen, gebeeft. Kitte Sajc foll in ber 2)tarianifd)eit Kon« gregation nid)t borgefdjricbcu feitt. Die ©elbcr belbaf)rt ber Kafficr unb legt barüber 9icd)nuijg ab. Saun bicllcid)t jüngeren ©obalen bic Kaffa uod) nicj)t anbertraut werben, jo barf bicfelbc beim ^räfes fein, aber ber Kafficr l)at bas 9icd)nuugSbud) 31t führen. ffientt bcr SpräjeS fid) aKc btpfc ®cfid)tspunftc betrugen [)ält, wirb fein iüirfcit getbijs mit bcr ©nabe uub .'pitje bcr ©ottcSmutter eilt gcbcil)lidjps jein. B. Aufgabe bcS ^ßräjeä gegenüber bent Koitjult bcr Kongregation. ®ic Sraft bcr 3Dfariattifd)cu Kongregation liegt in iljrer Organifation. organ i jt er t jie jid) itad) ©tänbeu, unb berciitt bic 83cjtcu aus bcu bcrfd)iebeueu ©tänben 311 frciibiltigcu Korps unter ber gal)ite uub 31t Kf)rctt bcr ^iututclsfönigiu. ®icfe Organifatiou je(3t jid) aber fort in jeber eiit3clnen ©obalität, tr>cld)c aufjer bem ^3räfcS uod) einen bou bcu ©obalcu aus eigener Sttitte 31t tbäl)leubcu 23orftaub Koitfult) l)at, mit ber 3lttfgabe, bic ©obalität unter bcr Oberleitung bcS gciftlidjeu ^ßräfcS 311 leiten. ©entttad) gilt für beit ^ßräfeS als |)auptrcgcl, bafs er nid)t altes felbcr tt)nu toolte, fonbern burd) beti Koitfult unb burd) bic bcrfdjicbcncn ^unctionärc bie Kongregation regiere unb leite. ®cr Koitfult mufs 3nr (Mtuug fommcu; baburd) regt fid) bas Jutereffe. ©ad)e bcS ^3räfcS ift cS batttt: 1. auf bic 83cobad)tuug bcr Siegeln bcr einjelneu 3’itnctionäre (s^räfcct, STffifteut, ©ecrctär, ©afriftau, Kajjicr, ©ängcr n. j. ib.) 3U bringen; 2. regelmäßig monatlid) ober stbcintonatlid), uub jtbar ait bejtimmten Sagen bic KoiijultS*©i^uugeu absu^alten; 8. ju forgen, baf§ jährlich bie 91eutoaf)t bež Borftattbež tu ber redjten 3Beife burd) geheime 2lbfttmmuug borgenommen, uub bie ©telic bež jßräfecten nid)t länger alž brei gal)vc nad)» einanber bon bemfelbcn bcnoaltet »ocrbe. ®ic Krfahrnng jeigt, bafž too immer ež in einer Kongregation fel)lt an grifdje unb £el>cn uub S£l)ätig!eit, bie BJnrjel bež Ucbclž in ber mangelhaften ®ur fiil)ruug ber Organifation uub i» ber Seitung ju fud)cn ift. gu bcit mid)tigftcn 9iect)ten unb Pflichten bež Konfultež gehört bie rcd)te 9lužmal)l ber Kanbi» baten. Kž fommt nid)t fo fetjr auf bie Sfteuge, alž auf bie SSorjilg lid)feit ber SDiitglieber an, unb baher wirb anher ber ftrengen Stužioaljl paffenber Kanbibaten uid)t Mož eine Kanbibaturjeit (ißrobejeit) angcfctjt, fonbern aud) bcm Borftanbe baž 9iec^t bcmahrt, nnmiirbige üDlitgliebcr toicbcr ju entfernen. ©er JMfež ht»cd'e p bienen pat, anjugeben ift, ftempelfrei fiitb. O čemer se čč. gg voditelji matic s tem obveščajo. 56. Ministerska odredba glede stavbnih pogodb za cerkvena in nadarbinska poslopja, kjer je patron verski zaklad. C. kr. deželna vlada za Kranjsko sporoča z dopisom z dne 22. junija 1901, št. 9674, semkaj doslovno: 2luS SInlafS eines vorgefommcncn falles, in welchem burd) geriefte Urteile bcr fteligionSfoub als patron einer Pfarre auf ®runb bcS bet)ufž Neubaues bes ^farrljaufeS gefd)loffenen Bauvertrages nicht uur jur galjlung von Ber» jugSjinfcn bon bcm ^3atrouatSbcitrage an bcn Unternehmer, fonbern bem le^teren gegenüber and) jur Zahlung ^er ^ic ^farrgetneittbe treffenben Soncurrenjtangente Verhalteu würbe, Weil ber Bauvertrag nnr gtt»ifd)en bcm 9teligionSfonbe unb bcm Unternehmer abgcfdjloffen mar, fanb fid) bas f.!. 9Jčini» [ter in m für (SultuS unb Unterricht jur frintanhaltung äf)nlid)cr Borfommniffe ju fotgenben Sfnorbnungeu beftimmt: Um in |jinfnuft bcr Eventualität ju begegnen, bafs ton beit jeweils fälligen Berbienftjal)lungen BerjugS» ji n fen erwadjfen, werben in ben Bauverträgen, bejiel)ungS» weife 33aubcbingniffen bei Bauführungen, an melden ber 9teligionSfonb ober @taatsfd)a$ vermöge bel Patronats betheiliget ift, fd)on bei fteftfefcung bcr Zahlungstermine bie bcntentfprcdjcnben ßautelen vorjufehen feilt. $it biefer 3lid)tung ift nämlich cincrfcits bie burd) bie Vorgejeid)nete Einholung bcr miniftericlleu (Genehmigung jur Berwenbung anf3crorbentlid)cr ©rebite für bie giüffigntadjung bcr einjelncn sJiaten bebingte gufriftung ^ltrc^ e’ncn eut' fpred)cnben Borbehalt ju berücffidjtigen unb bürfeit anberer» feits jene Zahlungen, >vcld)e öon ^cr miniftcrietfcn ©eitel)» migung bcS ßolfaubierungSelaborateS abhängig gemacht Werben, erft für einen beftimmten geitpunft (etwa 2—4 ffiodjen) nad) biefer (Genehmigung jugefid)ert werben, bamit nicht fd)on jWifd)cn bcm ©enel)migungSactc unb bcr $ntimation 23er» jugSjinfen erlaufen. £)cSglcid)en mürbe, was überhaupt ben 9lbfd)lufS Don Bauverträgen anbclangt, golgenbcS angeorbnet: S'iamenS bes 9tcligionSfonbcS ober @taatsfd)a|jcs finb tooit ben polttifdjen Bel)örben Bauverträge mit bcn Unter» net)mern von äirdjen* unb $farrf)ofbauten fünftighin über» ■fjaupt nur in jenen fällen ju fdjliefjen, in melden ber 9te» ligionsfonb ober @taatsfd)a§ vermöge bei ihm obliegenben ^atronateS betheiligt ift. dagegen h^eu fid) in fällen, mo bieS nid)t jutrifft ober in wcld)cit nur eine Subvention aus bem 9MigionS» fonbe ober ©taatsfd)a£e bemilligt mürbe, bie politifdjen Be» hörben ihrerfeits überhaupt bcr birecten Intervention bei ber Bauvergebung unb beim 9SertragSabfd)luffe ju enthalten unb biefe Stete vielmehr bcn Wirflid) baufül)renbcu ^actoren (®ird)e, ^farrgemcinbe, ^ßrivatpatron) ju übcrlaffcu unb ficf> nur auf bie erforber!id)e Ueberwadjung ju bcfd)ränfen, ob bcn bei ber ©ubtoentionSgemäljrung jemeils gcfteHten Beb in» gungen hiufidjtlid) beS projectes, bejm. projectSgemäfcer 2luS» fühnmg beS Baues, Sidjerftellung ber Aufbringung ber Soften unb bgl. genüge gefd)iel)t. ^icburch mirb ber ©djein toermieben, als ob bie Unter» uehmer bann hinterher fich mit ihren auSftänbigen gorbe» ruitgen an bie «Staatsverwaltung haIten föttnten, meil unter beren Intervention ber Bertrag abgefd)Ioffen ober ber Bau Vergeben mürbe. 2lber and) bei Sauführungen an Sirdjen» unb ^ßfrünben» gebäuben, weldje bem lanbeSfürftlichen ober bem patronate beS 9ieIigionsfoubeS uuterftehen, ober bei welchen ber ge» nannte $onb ober bcr ©taatsfdjajj aus fonftigeu ©rünben, j. B. megen Beftreitung bes übermiegenben £hei^ "3er 33flU5 loften, als Bauherr eintritt, ift bei Bergebung bcS Baues unb 2lbfd)lufS bes Bauvertrages fünftighin in ber ©eife Vorjugehen, bafs entweber a) biefe Slctc von ben gehörig legitimierten Vertretern ber übrigen concurrierenben Parteien (Sirdje, ^frünben» inl)abcr, ^ßfarrgemcinbe 2C.) mituntcrjeid)uct, baher im tarnen fäntmtlidjer Beteiligten ausgefertigt werben, ober bafS b) wenn bieS im einjelncn galle anSnahmSmeifc nicht möglich ober mit befonberer Berjögerung Vcrbunben fein folltc, bcr 9leligionSfonb, bejm. ©taatsfdjafc bcm Unternehmer gegenüber auSbrücflidj nur für bie bem goube, bejm. Staate obliegenbe ober Von ihm über» uommene Quote fid) Verpflichtet nnb in einem eigenen 2lbfa|$e bcr Unternehmer auSbrüdlid) erflärt, hinfichtlid) ber Beitragsquoten ber übrigen ßoncurrcnjparteieu fich ausfchlicfjlich au biefe festeren ju halten unb mit biefeu befonbere Beiträge abjufchließen. ®ie Üftobalität sub b mirb fich naturgemäß hauV*5 fäd)Iid) auf fold)c ^älle bejiehen, in mdchen eine ©iuigung über bie ßoncurrenj nod) nicht erjielt roerben fountc unb biefcrhalb bie inftanjmä^ige (Sntfdieibung einjutreten hat» ber Bau felbft fich a^er unauffchieblidj barftellt, mährenb in ber Siegel ber ^öllc jur Bermeibung nachträglicher ßom» plicationcn baran feftjuhalten ift, bafs an bie Bergebung unb Inangriffnahme beS Baues erft bann gef dritten merben barf, menn bie Soncurreujfrage vollftänbig aitSgetrageit ift. |)ieVon beehrt fid) bie !. f. SanbeSrcgierung bas hoch5 toürbige f.»b. Orbinariat jufolge ©rlaffeS bcS !. f. 9Kinifte» riumS bes Innern Vom 3. $uni 1901, 3- 26.058 ex 1900, in Kenntnis ju fe^en. Kar se daje častiti duhovščini s tem na znanje. 57. Razpis Ivan Nep. Schlackerjeve ustanove za učiteljske vdove. Ustanova pokojnega vodje normalke, c. kr. šolskega svdtnika in častnega kanonika Iv. Nep. Schlackerja v podporo ene učiteljske vdove se bode zopet podelila za čas od 1. avgusta 1900 do 1. avgusta 1901. Častni župni uradi naj obveste o tem razpisu tiste vdove, ki sicer ne uživajo nikake ustanove, z opazko, naj opremijo prosivke svoje prošnje z verjetnimi sve-dočbami, da so v resnici ubožne, nesvarljivega življenja in da so njihovi možje najmanj deset let hvalevredno služili v kronovini Kranjski kot ljudski učitelji. Prošnje naj se vlože do 30. septembra tega leta pri tukajšnjem konzistoriju. 58. Konkurzni razpis. Razpisujeta se župniji: Ihan v moravški dekaniji, stoječa pod patronstvom cesarjevim, in Rakitna v vrhniški dekaniji, stoječa pod patronstvom graščine v Bistri (Freudenthal). Prošnje za župnijo Ihan naj se naslove na vele-slavno c. kr. deželno vlado v Ljubljani; za župnijo Rakitno pa na slavno lastništvo patronske graščine v Bistri (Freudenthal). Zadnji rok za vlaganje prošenj za župnijo Ihan se s tem določi 20. september 1901, za župnijo Rakitno pa 31. avgust 1901. 59. Škofijska kronika. K nezoškofi j s k i m duhovnim svetnikom je bil imenovan č. g. Gregor Malovrh, župnik v St. Vidu nad Ljubljano. Podeljene so bile župnije: Zgornja Besnica tamošnjemu kuratu č. gosp. Frančišku Pokornu; Št. J ur j e pri Smariji tamošnjemu župnemu upravitelju č. g. Janezu Debelaku; Ribno č. g. Josipu Pristovu, začasno upokojenemu župniku ondi; Kovor č. g. Juriju Rozmanu, župniku v Rakitni, ker se je za to župnijo prezentirani č. g. Josip Lavtižar odpovedal; Sv. Vid nad Cerknico č. g. Janezu Jerebu, kape-lanu v Žužemberku; Lesce č. g.Josipu Seigerschmiedu, župniku v Zaplani. Kanonično vmeščena sta bila čč. gg.: Matej Jereb na župnijo Preddvor dne 1. julija 1901 in Janez Debelak na župnijo St. Jurje pri Smariji dne 5. avgusta 1901. V red čč. oo. cistercijanov je odpuščen č. g. Josip Benkovič, kapelan v Komendi. Premeščeni so biličč. gg.: Josip Lavrič iz Sodražice v Žiri; Ivan Traven z Iga v Sodražico; Ivan Plahutnik iz Senožeč na Ig; Jakob Mat j an iz Cerkljan kot župni upravitelj v Zaplano; Matej K o s iz Škocijana pri Dobravi v Cerklje pri Kranju; Jakob Benedičič iz Žirov v Škocijan pri Dobravi; Jakob L o vreti č iz Kamnika v Horjul; Vincencij Č i b a š e k iz Spodnje Idrije na Dole pri Litiji; Josip Hartman iz Šmihela pri Novem mestu v Košano; Frančišek Čemaž ar iz Radovljice kot župni upravitelj na Vrabče; dr. Josip J er še v Radovljico; Ivan R e ni er v Komendo; Ivan Knific na Trato; Ivan Zore na Trebelno. Na novo so bili nameščeni čč. gg. seme-niški duhovniki oziroma n o v o m aš n i ki: Ivan Erjavec v Boštanju; Frančišek Gabršek v Senožečah; Jakob Kalan kot subsidiarij na Dobravi pri Kropi; Anton Lombar v Žužemberku; Ivan Miklavčič v Dolu pod Ljubljano; Jakob Razboršek v Kamniku; Ivan Lomšek v Veliki Dolini; Andrej Pavlin v Rovtah; Frančišek Sever na Bohinjski Bistrici; Frančišek Šparovec v Spodnji Idriji; Frančišek Vidmar v Šmihelu pri Novem mestu; Alojzij Vole v Mirni Peči. Začasni pokoj je dovoljen č. g. Jakobu Bajcu, kuratu na Ustji in pa č. gospodu Frančišku Mekincu, župniku v Ihanu. Umrla s t a čč. gg. Andrej Sare, upokojeni župnik goški (Gojzd), v Zalogu pri Cerkljah, dne 27. junija 1901; Mihael Klemenčič, župni upravitelj v Črnomlju, dne 5. avgusta 1901. Priporočata se v molitev čč. gg. duhovnim sobratom. Kn ezo škofij s ki ordinarij at v Ljubljani, dne 10. avgusta 1901. Izdajatelj in odgovorni urednik Josip Šiška. Tiskala Katoliška Tiskarna.