Igor Grdina, ur. Eliminacionizem in emancipacija. Založba ZRC, Ljubljana 2013, 132 str. Recenzija 155 Redkokdaj se zgodi, da pobudo za razi-skovanje novih tematik svetovnemu hu-manističnemu prostoru predstavi okolje, kot je slovensko. Skozi (patološko determinira- no) sito vzpostavljenih ustanov omenjenega oko- lja v širši svet pr(e)idejo (pre)redke ideje, ki so večinoma plod na videz nemočnega posamezni- kovega angažiranja. Iskanje primernih slušate- ljev je, po mnenju avtorja predgovora, zaradi ve- činske ravnodušnosti in nerazumljene zaprtosti ter nezavedanja lastnega ustvarjalnega potencia- la mukotrpna naloga. Priložnost za debato o te- matiki je ponudilo Evropsko mesto kulture Ma- ribor leta 2012, pod pokroviteljstvom katerega se je nato našlo tudi črnilo za izdajo zbornika. Če je zbornik o cenzuri (in samocenzuri) prika- zal bolj obče pojave in vplive zgolj eliminacij- skih prijemov na Slovenskem zadnjih dveh stole- tij, zdajšnji zbornik prispevke, katerih smernice so bile zastavljene nekoliko širše, saj želijo poja- sniti soodvisnost eliminacije in emancipacije, ni omejil samo na slovenski prostor. Prostor so po- leg slovenskih avtorjev v njem našli nekateri več drugi manj strnjeni interdisciplinarni prispev- ki izpod peresa litovskega, slovaškega in ruske- ga avtorja. Zbornik o eliminacionizmu in emancipaci- ji je razdeljen na tri sklope – v prvem prispevku prvega sklopa skuša avtor na podlagi primerov iz (novejše) zgodovine razložiti, zakaj se je »up- ravljalcem« toka zgodovine za dosego lastnih ci- ljev eliminacija nestrinjajočih zdela lažja pot kot njihova emancipacija, ali so omenjeni »upravljal- ci« na podlagi dobro začrtanih tolerančnih za- misli iz preteklosti (tolerančni patent Jožefa II.) sploh (z)možni izvesti emancipacijo brez (pred- hodne) eliminacije. Osebna izpoved litovske- ga pesnika sporoča metode nosilcev eliminacije in emancipacije v tej Sovjetski zvezi priključeni deželi; kako je bila »dolžnost spomina« s stra- ni sovjetskih oblasti načrtno spremenjena in vo- dena v »razkošje pozabe«. Primer zamolčeva- nja zgodovine in manipulacija z njenimi dejstvi, podjarmljenimi za potrebe vladajočih družbe- nih podsistemov, kliče po iskanju primerjalnih analiz v sorodnih totalitarnih in avtoritarnih režimih. A (zgolj) prehod iz enega političnega sistema v (bolj) demokratičnega še ne prinese eliminacijo eliminacije. Kljub polarizaciji poli- tičnega prostora (pre)oblikovalci javnega mnenja skozi informacijsko vojno (znova) najdejo pot do zavijanja eliminacije v celofan emancipacije. Pri- spevka poleg zastavljenega pristopa in izpričane osebne izkušnje ponujata primerjavo eliminacij- sko-emancipativnih (in vice versa) metod ideolo- gije, ki je vse do »informbirojevske shizme« leta 1948 tesneje povezovala sovjetski svet z jugoslo- vanskim. Omenjena svetova sta v drugi polovi- ci stoletja luči in razuma na svetlo prinesla vrsto emancipacijskih zakonov, a je bila pot do njiho- ve uveljavitve posuta s trnjem; želja, v katerih bi konservativnost kronanih kot kasneje manj kro- st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i ■ l et n ik 2 /2 01 4 ■ št ev il k a 1– 2 156 nanih glav podpirala odprtost in toleranco oko- lja, je (bolj ali manj dobesedno) zahtevala svoj davek. Drugi sklop zbornika zajema izbrane razno- vrstne primere »časov« eliminacije in emanci- pacije v zgodovinskem prostoru habsburške monarhije od njene rekatolizacije v 17. stoletju, razpada njenih etnij v več držav, vse do prihoda totalitarističnih režimov na njihova tla. Elimina- cija konfesionalnega pluralizma v posttridentin- ski dobi je služila ponovni utrditvi dela posvetne oblasti. Popolna lojalnost do vladarja je bila mo- goča le ob (po)polni verski zedinjenosti; proces vključevanja Ogrske v habsburško monarhijo po znameniti in prelomni mohacski bitki izključuje protestante. Habsburška odpoved hitre obnovit- ve meja tradicionalne Ogrske po letu 1664 sproži še nejevoljo katoliškega plemstva, vznikne tudi zarota, naperjena proti Habsburžanom. Za (za) želeno emancipacijo je bilo potrebno poskrbeti tudi za primerno, predvsem pa učinkovito spe- ljano eliminacijo, a (ta) vedno ni bila uspešno iz- vedena – na vrsto so prihajala sklepanja začasnih kompromisov –, tako eliminacija kot emancipa- cija sta si seg(a)li v roke, pri čemer sta obe (po) skrbeli, da stisk ni ne popustil ne prevladal nad drugo. Situacije so naplavile številne manipula- cije in prirejanja. Prispevek o služkinjah na Go- riškem ob koncu 19. stoletja prikazuje zabrisane eliminacijsko-emancipacijske politike na večih, med seboj prepletajočih ravneh – na spolni, hi- erarhični in nacionalni. Ženska se je v duhu ta- kratnega časa primorana bojevati na frontah, kjer je bila njena vloga bolj ali manj (navidezno) determinirana s prežeto tradici(onalnost)jo; kot ženska je veljala za neenakopravno moškemu, zaradi česa je imela eliminiran dostop do neka- terih »moških« poklicev – med slednje je spa- dal tudi poklic narodnega buditelja –; skovan- ka »mati naroda« je bila prisotna zgolj v fiktivni obliki. Tudi ženskega krika »Svoji svojim!« ni bilo mogoče slišati. Obmejne narodne skupnosti so bile tnalo in nakovalo boja – goriške služkinje so bile primorane poslušati politično obarvane parole o »ženskah čiste krvi« (puro sangue), ka- mor so zaradi svoje narodne pripadnosti prišteli še stereotipno obarvane slabe navade. Navkljub narodnostno mešanem okolju, kakršno je bilo goriško ob prelomu stoletja, so se otepanja eli- minacije in iskanja emancipacije lotevale same. Kako same so bile, bi poleg slovenskega pokaza- la tudi analiza italijanskega in nemškega časopis- ja takratnega obdobja. »Za vero, dom, cesarja!« je bila vsem znana krilatica Avstro-Ogrske, ki pa je ob zori prve svetovne vojne porajala dvome ot- rok, katerih očetje so se znašli v strelskih jarkih na frontah, kmalu pa bi se jim morali pridružiti tudi sami. Religiozno prežeti avstrijski patrioti- zem je od svojih ljudi zahteval zvestobo od Boga postavljenemu cesarju; slučaj vojne je omenjeno zvestobo še resneje preizkusil. Za ceno ohranitve cesarjeve moči in avtoritete se je moral lojalni človek žrtvovati, eliminirati. Cesarjev propagan- dni/propagandistični aparat je preko lahko do- jemljivih, posrednih in neposrednih pamfletov vabil otroke k (so)udeležbi v vojni za boljši jut- ri. Pri propadu »včerajšnjega sveta« se bodo zanj borili ljudje jutra, četudi bodo v nastali svet sto- pili brez pravljic. Da eliminacija s seboj prina- ša ideološko, družbeno, politično mračnjaštvo, opominjajo »temne lise« slovaške zgodovine. Pregledni članek strnjeno opiše izključevalne metode, ki so »uravnavale« razmere med Slo- vaki, ki so v prvi polovici kot narod iskali svoj prostor pod soncem, in Madžari, slovaško jezi- kovno eliminacijo na račun emancipacije idej(e) vseslovanske vzajemnosti, stoletje kasneje slova- ški »skok« iz Masaryk-Beneševe Češkoslova- ške v marionetno Hitlerjevo provinco. Prehod iz enega totalitarnega sistema v drugega je bil za Slovake lažji kot iskanje poti v demokracijo; ko- munistični režim je na tnalo postavil domačo književnost – dolžnost oblasti je bila »prevred- notenje« avtorjev starejših del in iz njih izločitev »buržoaznih umetnikov«. Tedanji umetniki pa so bili postavljeni pred dejstvo – se (samo)elimi- nirati ali pihati v jadra komunistično pojmova- ne umetnosti. Ruski prispevek povzema elimi- nacijske epohe etničnih skupnosti na Balkanu; prva svetovna vojna (dokončno) »odnese« mul- tietnična cesarstva, Balkan se po drugi svetovni vojni »poslovi« od nemške in judovske manjši- st ud ia universitatis he re d it at i r ec en z ij a | b. ja v o r n ik – ig o r g r d in a , u r . e li m in a c io n iz em in e m a n c ip a c ij a 157 ne. Za ceno socialistične ureditve Titove Jugosla- vije so bile v ozadje potisnjene protimuslimansko nastrojene nacionalistične tendence, ki so se nato »vsule« iz balkanskega »sodčka smodnika« po razpadu države. Če je Schumannova Evropa od- prla vrata multikulturizmu, je »neuvrščeni« Balkan prednost postavil gradnji »enakoprav- ne« multietnične nacije. V tretjem sklopu sta predstavljena komple- ksna primera dveh literarnih osebnosti, ki sta bili za časa lastnega ustvarjanja tarči eliminacijsko-e- mancipacijskega mehanizma. »Drzno drugač- na« Zofka Kveder je prikazana kot intelektual- ka, ki ob prelomu stoletja skozi življenjske poteze ter izpod peresa prikaže utesnjenost v domačem okolju, katere se lahko osvobodi (le) z odhodom v tujino, pri tem pa tvega izključitev iz »doma- če« skupnosti – »persona non grata« naroda. Ta sproži preoblikovanje pisateljičine miselnosti, ki se najbolje ilustrira pri (ne)uporabi materne- ga jezika. Zgodba Anne Andrejevne Ahmatove oriše pesničin neskončni nekonformizem do ru- ske stvarnosti in realnosti. Emancipacija lastnih čutenj ob (samo)eliminaciji iz omenjene stvarno- sti in realnosti je Ahmatovi omogočala sočute- nje trpečih ljudi v času »sesuvanja sveta v prah«. Prispevki v zborniku kažejo na (z)možnost slovenskega znanstveno-kritičnega prostora pri odkrivanju novih ciljev, še bolj pa pri odpiranju vselej pomembnih novih vprašanj, ne zgolj na lo- kalnem nivoju, temveč tudi na širšem. Zbornik je dokaz, da se slovenski historiografski prostor zdi odprt za nove interdisciplinarne pristope pri raziskovanju (navidez) kompleksnih tematik, ka- terih refleksijo so onemogočale sile, ki so skozi tok zgodovine razpolagale z izključevanjem in vključevanjem raznolikih (za)misli. Blaž Javornik