Vinko Moderndorfer: Luža, čevelj, smrkelj in rokav. Ilustracije Marko Kociper. Ljubljana: Mladika, 2009. Zadnja pesniška zbirka za otroke in mladino multipraktičnega besednega ustvarjalca Vinka Moderndorferja obsega pet sklopov plus eno (uvodno) pesem. Kot se pesniškim zbirkam nasploh rado primeri, tudi Luža, čevelj, smrkelj in rokav v kvalitativnem smislu nekoliko niha, vendar prevlada pozitiven vtis, ki se v slogu velikega finala okrepi predvsem v predzadnjem sklopu Noč in dan (kjer je resda polovica pesmi tistih, ob katerih smo se lahko zabavali in nežili že ob branju avtorjeve prejšnje zbirke Ko grem spat). Toda pojdimo lepo po vrsti oziroma vsaj od zacetka proti koncu, z malo preskakovanja. Kot smo vajeni iz zbirk Kako se dan lepo začne, Madonca fleten svet, Zakaj so sloni rahlospeči? in Ko grem spat, se Moderndorfer tudi v pricujoci zbirki tako rimane kot nerimane poezije izkaže za bodisi igrivega, pobalinsko razposajenega in duhovitega bodisi nežnega, rahlocutnega, razmišljujocega in liricnega, ne glede na register pa uspe suvereno in neprisiljeno ujeti otroško ali mladostniško valovno dolžino. Za ponazoritev pesnikovih izhodišč, obratov, izmislekov in podobnega sledi Luža, čevelj, smrklj in rokav v nekaj primerih. V pesmi Dober dan in lahko noč Moderndorfer izhaja iz duhovite zamenjave pozdrava Dober dan! z Lahko noč!, kar v praksi povzroči takojšnjo spalno reakcijo, ki ima za posledico mali kaos. Tudi pesem Ambiciozni dež izhaja iz domiselne in duhovite ideje, pripoveduje namreč o dežju, ki mu je bilo enkrat kratko malo dosti deževanja in je hotel napredovati v sneg. Na duhovitih zamenjavah ustaljenega reda stvari temeljita pesmi Pravljica spremeni poklic ("Nekoč je bila pravljica, / ki se je naveličala biti pravljica.") in Noč in dan ("Nekoč je noč / rekla, da ne bo več noč. / Da bo raje dan."). Zavoljo svoje duhovitosti bodo bralca gotovo pozabavale tudi Gašper v trgovini in stari znanki Pospravljanje sobe (ta ni le duhovita, temveč vsebuje tudi simpatično modrost: "Soba je okej! / In takšna, kot je, / lahko še malo počaka. / Prijateljstvo pa lahko, / če zanj ne skrbiš, / hitro izgubiš.") ter Strahovi najbolj strašni, ki je izrazito dahlovska. Sodobnost 2010 1601 Mlada Sodobnost In se kakšna se seveda mirno uvrsti med duhovite in posrečene. Modern-dorfer se izkaže tudi z inventivno uporabo jezika: v pesmi Kadar te trese blaznica po analogiji z mrzlico sestavi simpatično novo besedno zvezo; ta označuje raztresenost, ki je posledica zaljubljenosti. Jezikovna igra je prisotna tudi v pesmih Lepotci ("Lepotci jedo samo / potice (brez rozin) / in to zato, / ker so prepričani, / da le potice delajo / lepotce.") in Gašper in telovadba ("Košarka / je gospa, / ki plete koše. / Plavanje / je izdelovanje / plave barve. / Nogomet / meče noge, / ko greš na izlet. / Rokomet / pa roke, / ko naročaš sladoled."). Med bolj nežne, ki se posebno rade dotaknejo zaljubljencev, spadajo Cvet, Zeleni svet, Cvet in svet, Zaljubljenost, Kaj je največje in Zaljubljen, nekatere prav tako "preseljene" izmed platnic zbirke Ko greš spat. Nekaj je tudi takšnih, ki jim po eni strani ne gre nič konkretnega očitati, vendar po drugi strani v kontekstu ostalih in siceršnjih Moderndorferjevih tudi presežne niso (npr. Jaz, Pismo, Sam), nekaj malega je manj posrečenih: Pot v šolo, na primer je v primerjavi z ostalimi precej "prazna", pesem Zelo priden fant je v zadnjem verzu - ki naj bi v luči celote bržkone odigral nezanemarljivo vlogo - vsaj moji malenkosti in nekaj testnim (odraslim) bralcem nerazumljiva oziroma nelogična; zaključni verz "Kaj se je pa zamudil." bi se zdel bolj logičen (v kolikor je to pravi izraz) kot "Kaj ga je pa stalo." ali kaj podobnega, seveda pa dopuščam možnost, da se nam je kaj izmuznilo ... Prav tako ni jasno, kaj naj bi v pesmi Pralni stroj song pomenilo "Po robu na robu, / po šivih sivih, / kot se šika, / kot nas mika, / vsi enaki, / vsi v siti mlaki."; tu imam na sumu zatipk, ki je isto mlako spremenil v sito mlako (?). Kakor koli že in kot rečeno v zvezi z Moderndorferjevo pesniško zbirko Luža, čevelj, smrkelj in rokav vendarle prevlada pozitiven vtis. S pripombo, da je po ilustratorski plati bolj všečna prejšnja zbirka, torej Ko grem spat, ki se za primerjavo vsili spričo dveh dejstev; prvič, obe sta ilustrirala (v prvi vrsti) striparja, prejšnjo Izar Lunaček, pričujočo Marko Kociper, drugič, ilustrirala sta nekaj istih pesmi, torej nekatere izmed tistih, ki so našle mesto v obeh zbirkah. Zdi se, da se Lunačkove minimalistične, vendar izjemno duhovite in izvirne ilustracije, ter s tem tudi njegovi liki, kratko malo bolje podajo knjigi otroške in mladostniške poezije. Moderndorferjva poezija od svojih začetkov do pričujoče zbirke dosledno izžareva dobrodušnost, hudomušnost, optimizem in veselje do življenja (kar se slednjega tiče, zadostuje, da se spomnimo pesmi Madonca, je svet fleten iz zbirke Madonca fleten svet, Razširi roke iz zbirke Zakaj so sloni rahlospeči?, Pesek zlat imaš v laseh iz Kako se dan lepo začne, Kaj je največje iz predzadnje in pričujoče zbirke ter nekaterih drugih) in je kot takšna prav "fletna" literarna popotnica mlademu bralcu. 1596 Sodobnost 2010