178 E-ASISTENT Avtor: Matjaž MLINŠEK Visoka šola za poslovne vede, Poslovna informatika (1. stopnja) Povzetek V želji približati delo učitelja z orodjem e-Asistent širši javnosti sem pripravil pregled uporabnosti nekaterih orodij, ki jih ponuja. Na kratko sem se dotaknil tako zgodovine in nastanka, prikazane so potrebe in pozitivne lastnosti – vendar pa tako kot vse novodobne razvojne smernice, oziroma aplikacije ima tudi to orodje davek, ki smo ga učitelji in na splošno uporabniki z uvedbo plačali… Naša socializacija in šola kot socialna, družbena ustanova se je digitalizirala in prenehala obstajati. Le dobri učitelji še vedno iščejo pot socializacije in človeških odnosov. Vendar pa, navkljub vsemu je ta nadgradnja šolstva, ta digitalizacija, pomemben korak k samemu razvoju in obvladovanju obsežnih podatkov, k statističnim analizam po vedno bolj zahtevnih metodologijah. Digitalizacija je potrebna in tega se zavedamo, svet nam nudi vedno več informacij, vedno več možnosti in zatorej tudi šolstvo je primorano narediti korak v pravo smer in menim da je del pozitivnega napredka tudi pametna uporaba pametnega informacijskega sistema za šolstvo, e-Asistenta. Ključne besede: e-Asistent, šola, digitalizacija, učitelj Uvod Še ne dolgo tega, mogoče 9 – 10 let nazaj smo se učitelji prvič srečali s celovito rešitev za digitalizacijo šole, pouka in vse šolske in tudi obšolske dejavnosti. Na tržišču sta zasijali dve opciji informacijskega sistema Lo.Polis (https://www.lopolis.si/) in e-Asistent (https://www.easistent.com/), ki sem jih obe imel možnost spoznavati, uporabljati in soustvarjati baze podatkov in celovitost zgodbe. Slika 48: Lo.Polis & e-Asistent (vir: www.lopolis.si in www.easistent.com). 179 Začetki, potreba in digitalizacija Začetki same digitalizacije so se pričeli (že mnogo let pred uvedbo omenjenih informacijskih sistemov), ko je nastopilo računalniško obdobje, osnovne računalniške baze podatkov, itd. Sam sem se prvič srečal pred približno 15 leti, ko smo s pomočjo baze podatkov svetovalne službe, uvažali in urejali podatke, v mislim da Access podobnem programu in pripravili računalniški izpis zaključnih spričeval, matur, ocen, itd. S temi idejami smo se šole z medsebojno pomočjo ukvarjale še predno so na naše tržišče vstopili že omenjeni informacijski sistemi. Spomnim se uvedbe prvega sistema, Lo.Polis pred 11, ali 12 leti… Bazo podatkov, urejanje, pravila, dostopnosti smo morali definirati na šoli in na takratni šoli smo bili ekipa treh učiteljev, ki smo poleg poučevanja kreirali omenjena pravila. Po nekako nekajmesečni začetni težavi, definicijah pravil in dostopnosti, smo poizkusno zakorakali v Lo.Polis in seveda poleg odobravanja naleteli tudi na odklonilna mnenja. Informacijski sistem je zaživel, na začetku v zaprtem krogu in v naslednjem šolskem letu, smo aplikacijsko ponudili uporabo tudi staršem, ko pa so se pokazale določene varnostne pomanjkljivosti. Po dodatnem letu dni, zaradi specifične strukture poučevanja v srednjih šolah pa smo se odločili za prehod na bolj sofisticiran, napredni informacijski sistem e-Asistent, za katerega pa menim, da je še danes v sami špici informacijskega sistema za šolstvo, še posebno za srednjo šolo z vsemi svojimi specifikami in pravili o dostopnosti, itd. Sedaj že deseto leto kot učitelj uporabljam informacijski sistem e- Asistent in nekako sem mnenja, da mi vedno nudi vse kar v danem trenutku potrebujem – od komunikacije, preglednosti, analize, izpisa … Kaj je e-Asistent? Informacijski sistem, ki ga večina šol v republiki Sloveniji dandanes uporablja se imenuje e- Asistent in je s svojo dostopnostjo, logično uporabnostjo, preprostostjo in seveda s samim pristopom k reševanju raznih problemov in težav daleč v vrhu ponudbe in seveda logično prvi izbor. Omenjeni informacijski sistem nam nudi celostno rešitev za pedagoško spremljanje in vodenje neke šole, nudi pa tudi delno vodenjem in vpogled tudi ostalih vodstvenih funkcij, recimo malica, evidenca delovnega časa, izvedena dodatna dela – krožki, tekmovanja, izvedene Slika 49: e-Asistent PC, prenosni računalnik in android (vir: https://www.slovenec.org/wp- content/uploads/2018/02/easistenko-in-naprave.jpg). 180 učne vsebine, itd. Pravimo, da je e-Asistent sestavljen z različnimi moduli, ki jih lahko povezujemo med seboj, izvajamo analize in jih po potrebi vključujemo in seveda izključujemo, kar se rezultira tudi na sami ceni najema. Naš sistem najemamo, arhiv sistema na minimalno dveh, nam nepoznanih, lokacijah plačujemo in s tem plačujemo tudi varnost in zakonsko neoporečnost. Sistem je dostopen preko interneta, standardiziran in potrjen s strani državnih inštitucij; obvezujejo se da sledijo in obveščajo o morebitnih zahtevah, spremembah, itd. Osnovni moduli v e-Asistentu Kot si verjetno predstavljate že po sami predstavitvi, je naš informacijski sistem zelo obširen in nudi tako imenovane module za vse pedagoško usmerjene službe v šolstvu. Sam bom e-Asistent predstavil s svojimi očmi in s pogledom učitelja na celotno situacijo, vendar ne v celoti. Na zgornji sliki smo videli način / sistem vpisa v e-Asistent, ki se dejansko dogaja na internetni platformi in vstopna točka izgleda identična tako za učitelja in za vse ostale uporabnike. Sedaj pa si na spodnji sliki oglejmo module, ki jih v temu šolskemu letu ponuja e-Asistent šolskim pedagoškim delavcem. Po vpisu v e-Asistent kot učitelj me pripelje na osnovni pregled dela, ali pa na e-Dnevnik, ki sta nekako osrednji temi našega informacijskega sistema. Na levi strani je lepo razvidno kaj nam lahko ponudi, oziroma kaj nam ponuja, seveda v odvisnosti od dovoljenja na ravni šole, ki ga definira ravnatelj. Na zgornji sliki vidimo moj začetni pozdravni ekran, kjer po hitrem pogledu lahko ugotovimo, da manjka modul razredništvo (zelo pomemben in ključen modul), ki učiteljem razrednikom močno olajša delo ob zaključku leta, vendar pa ustvarja kar nekaj dodatnega dela – vodenje Slika 50: Vstopna točka e-Asistent (lastni vir). Slika 51: Ponujeni moduli e-Asistenta (lastni vir). 181 komunikacijskega kanala, aktivizacija skupin in spletnih učilnic, itd. Vendar pa so vsa ta dodatna opravila kot pravimo »just a click away« in se zapišejo za stalno ter ne predstavljajo neke potrate časa. Razredniku pa je program v veliko pomoč od koncu leta, ko moramo opraviti neskončno veliko analiz, statistik in pregledov za vsa morebitna vprašanja, ki se začnejo z vprašalnicami; kaj, kako, zakaj, kje, koliko,… Zanimiv modul in vsekakor podrobno spremljan tako s strani učiteljev in dijakov je e-Dnevnik, ki prikaže naše delovne aktivnosti za določen teden (preteklost, sedanjost ali prihodnost). Na spodnji sliki je prikazan delovni teden v preteklosti. Izbral sem delovni teden, ki se prekriva s prazniki – tako da se lahko vidi sam vpogled, kaj nam ponudi v primeru, če se pojavijo prosti dnevi. V primeru da nastopijo počitnice, se napis »Praznik« zamenja z napisom »Počitnice«. Na dnevniku prihaja lahko do urnih sprememb in vsak učitelj je dnevno priklopljen na svoj dnevnik in na morebitna sporočila (ki jih lahko vklopite), celotni čas obremenitve, načeloma pa kar celotno dopoldne. V e-Dnevniku so zavedene, tako ure v razredu, nadomeščanja, zaposlitve, sestanki in govorilne ure za starše in za dijake. Vsako uro v tednu, ki se izpiše v učiteljevem dnevniku je učitelj primoran zaključiti, če pa tega ne stori se mu prikaže «beli klicaj na rdeči podlagi« nad izbranim tednom in v temu primeru sledi seveda postopek ugotavljanja in zaključevanja, ki ga izvede ravnatelj ob koncu leta. Na spodnji sliki vidimo pogled, ki se nam odpre ob vstopu v posamično učno uro. Slika 52: e-Asistent dnevnik (lastni vir). Slika 53: e-Asistent učna ura (lastni vir). 182 Seveda nam vsak vstop v učno uro ponuja tako ugotavljanje prisotnosti, kot tudi zapisovanje posamične komentarje, graje, opombe. Od zaključku učne ure pa se nam vse skupaj zapiše in po potrebi (odvisno od posameznih vpisov) postavi v kanal obveščanja za razrednika, starše in tudi dijake. Določena obvestila se sprostijo takoj ob zaključku ure, določena so vezana na dnevni cikel, določena pa na tedenski cikel in se sprostijo ob petkih popoldan. Skratka, e-Dnevnik je vsakodnevni modul, ki je v našem informacijskem sistemu največ obremenjen. Sedaj pa si oglejmo še zloglasni modul e-Redovalnica, kjer učitelji beležimo vedno nujne in tipsko nezaželene ocene prikazanega znanja. Na spodnji sliki lahko vidimo nekakšen tipični pogled v e-Redovalnico učitelja, kjer vidimo ogromno nekih ocen, ki so lahko zapisane z različno barvo, debelino, postavitvijo, itd. Vsak posamezni zapis ima seveda svoj pomen, ki ga razume zgolj posamezni učitelj, ki si lahko te simbolne znake uredi in programira po svojih željah, seveda v določenih okvirih ponujenega. Mogoče še vpogled v zadnji modul, ki bi ga predstavil tukaj in ki ga učitelji pogovorno radi poimenujemo tudi »politični« modul. To je spremljanje učiteljevega dela skozi celotno šolsko leto, na primer od 1. 9. 2021 do 31. 8. 2022. Naš delovni čas, je vezan na tako imenovane tri stebre, kjer prvi steber predstavlja pedagoško delo v razredu, drugi steber predstavlja dela, ki jih učitelj opravlja po direktni in planirani obremenitvi ravnatelja in na tretji steber, ki pa ga učitelj opravlja po predhodnem dogovoru z vodstvom šole (ravnatelj ali direktor). Vse skupaj se sproti vodi, izpolnjuje in potrjuje ter prikazuje v vizualnih stebrih ali pa v tabelah., kar je lepo razvidno na spodnji sliki. Slika 54: e-Asistent redovalnica (lastni vir). Slika 55: e-Asistent EDČ stebri (lastni vir). 183 Seveda, bi lahko o modulih pisali še veliko in bi si lahko ogledali vsakega zelo podrobno in z vsemi natančnimi navodili in vpogledi. Vendar pa, bi takšno delo vsebovalo veliko preveč informacij za seminarsko nalogo in za nekakšen preprost vpogled v splošno znani in uporabni informacijski sistem z očmi učitelja. Zaključek Menim, da je šolski sistem potreboval digitalni sistem vodenja, vpogleda in spremljanja. Poleg vsega naštetega je pomembna tudi komunikacija, ki je z uvedbo digitalizacije vedno bolj prisotna in lažja, kar smo lahko preizkusili v nehvaležni korona situaciji. Vem, da je potrebno informacijski sistem stalno dopolnjevati in da se pojavljajo vedno nove zahteve, ki predstavljajo občasno tudi velike izzive pri razvoju in programiranju takšnih sistemov, a upam in si seveda želim, da bi digitalizacija napredovala po nekakšni nevidni začrtani črti družbene složnosti in socializacije. Verjetno bo digitalizacija s časom prevzela celotni družbeni nadzor, oziroma vsaj nadzor nad veliko večino naših sedaj življenjsko pomembnih stvari, zadev, želja,… Vendarle pa je vseeno nekaj poklicev, ki si želi ohraniti to človečnost, socializacijo. Verjamem, da je prav poklic učitelj (profesor), navkljub občasno družbeno zaničevani, zapostavljeni in negativistični noti, vseeno tisti ki bo želel ohranjati to ločnico med digitalizacijo in socializacijo. Zgodovina uči, vendar modrosti in različne snovi pa podajajo in nudijo razlago učitelji in profesorji, kateri so to znanje prav tako prejeli preko učiteljev in profesorjev, ki so svoje znanje prejeli prav tako preko svojih … in ne preko vsesplošne vsevedne digitalizacije, svetovne spleta … Viri in literatura e-Asistent. (b.l.). www.easistent.com,avgust 2022. Lopolis (b.l.). www.lopolis.si, avgust 2022.