Rahela v SIBAL MODERNE LITERARNE METODE IN GRŠKI HELENISTIČNI ROMAN Izvleček Grški helenistični roman je bil v zad- njih tridesetih letih deležen ponovnega zanimanja, delno tudi zaradi premikov, ki so se zgodili na področju raziskovanja književnosti. Podrobneje sem pregledala dva slovenska članka o grškem antičnem romanu in v nadaljevanju opisala nekaj modernih literarnih metod, ki so jih po- gosteje uporabljali za preučevanje grške- ga helenističnega romana. Abstract The Hellenistic Greek novel has ex- perienced a revival of interest in the last thirty years, partly because of the contem- porary developments in literary criticism. This paper begins by examining two Slo- vene articles about the ancient Greek no- vel and continues by outlining some of the more recent methods frequently ap- plied in the studies of the Hellenistic Greek novel. Grški helenistični roman je bil v času baroka nadvse priljubljeno branje. Pet grških romanov, ki se je do današnjih dni ohranilo v celoti, Baritonov Haireas in Kaliroa, Ksenofontove Efeške zgodbe, Klejtojon in Levkipe Ahila Ta- tija, Longov Dafnis in Hloe in Heliodorove Etiopske zgodbe1, so bili prevedeni v številne evropske jezike, pustili so svoje vplive v mnogih klasičnih delih tedanje dobe, potem pa v dobi klasicizma potonili v pozabo. Latinska ro- mana Satirikon in Metamoifoze sta sicer ves čas ostajala obvezno berilo v šo- lah, vendar sta bila pozornosti deležna večinoma le odlomka Pojedina pri Trimalhionu ter Eros in Psihe, pa še to bolj kot lingvistični kurioziteti. Po stoletjih pozabe in podcenjevanja tako pri literarnih zgodovinarjih kot kla- sičnih filologih paje v dvajsetem stoletju antični roman nenadoma spet postal nenavadno zanimiv za znanstvenike. Napisano je bilo nepregledno š,tevilo novih študij, organizirana so bila mnoga srečanja in kongresi, na- stalo je tudi dosti novih prevodov. Kot najpomembnejša dogodka v zvezi s tem lahko gotovo štejemo mednarodni konferenci, ki sta se ukvarjali iz- ključno z antičnim romanom. Prva so v čast stoletnici izida Rohdejevega dela Der Griechische Roman und seine Vorlauferpriredili leta 1976 v Bangorju v Severnem Walesu in jo je organiziral eden vodilnih raziskovalcev s tega področja, Bryan Reardon, druga pa v Darthmouthou v New Hampshiru leta 1989, katere pobudnik je biljames Tatum.2 Število petdesetih prispev- 1 Naštela sem jih po do danes precej dokončno določenem kronološkem zaporedju. 2 Po vsaki konferenci so izdali zbornika, kjer so zbrani najpomembnejši prispevki. Keria IV- 2 • 2002, 131-146 132 Keria IV - 2 ° 2002 kov s konference se je do druge podvojilo, kar je dovolj zgovoren podatek o tem, kako priljubljena je postala ta tema pri znanstvenikih. Ker pri nas glede antičnega romana že več desetletij ne zasledimo večjega zanimanja, bi rada vsaj približno prikazala, kaj se je na tem področju dogajalo po sve- tu, čeprav je to kar težka naloga, saj gre za ogromen, skoraj nepregleden korpus del. Poskušala bom površno prikazati najzanimivejše izsledke, opi- sati nekaj modernih metod, ki so največ pripomogle k raziskovanju te poz- nohelenistične zvrsti, kiji še vedno ne moremo določiti natančnega začet­ ka in gaje sočasna poetika popolnoma prezrla. Nekaj tehtnejših del - s tem izrazom mislim predvsem na dela, ki so antični roman (predvsem grški) jemala kot umetniške stvaritve -je nastalo že pred prvo konferenco, kije bila verjetno organizirana ravno zato, da bi veliko število novih ugotovitev predstavila in povezala. Kot predhodnico tega povečanega zanimanja bi lahko šteli Rohdejev: Der Griechische Roman und seine Vorlaufer iz leta 1876, vendar samo pogojno, saj študija dolgo ni zbudila odmevov, ko pa so se ti pojavili, so se le preveč osredotočali na osvetlitev začetkov in predhodnikov romana. Njihove poskuse je duhovito komentiral eden poznejših raziskovalcev Richard Perry s temi besedami: »Prvi ljubezenski romanje namerno izumil in napisal en sam avtor, njegov izumitelj. Izmislil si gaje nekega torkovega popoldneva, bilje avgust ... « 3 Poleg tega Rohde grški helenistični roman ocenjuje kot izroditev in izu- metničenje predhodnih oblik v dobi, kije tudi kot celota izrojena in izu- metničena, ter v grškem antičnem romanu ne prepozna umetniške vred- nosti. Po Rohdeju je nastalo še nekaj večjih del, ki so poskušala razrešiti skrivnost grškega romana in ga razlagati na različne načine, Kereny in Mer- kelbach na primer kot zakrinkan misterijski mit in sicer Kerenyi v delu Die Griechisch-orientalische Romanliteratur in religi,ongeschichtlicher Beleuchtung iz leta 1927 in Merkelbach v Roman und Mysterium in der Antike iz leta 1962. Razlogov za odkrivanje grškega romana pri strokovnjakih je ned- vomno več. Bowie in Harrison4 namjih ponujata nekaj: znanstveniki so se bili prisiljeni začeti ozirati za novimi področji raziskovanja, saj so se druga izčrpala, roman pa na novo odkrijejo v okviru tudi na novo odkrite grške književnosti cesarske dobe. Drugi razlog je - po njunem mnenju - dejstvo,, da ne spadajo v področje kanonizirane literature, saj antična poetika ro·· mana ne omenja, obstaja le nekaj naključnih, razpršenih omemb in mnenj. Zaradi svojega tako rekoč marginalnega položaja je roman hvaležna tema danes nadvse priljubljenih raziskav o antičnem dojemanju religije, seksual·· Tretja konferenca na temo antičnega romana je bila prirejena julija 2000. Ob tej priložnosti je izšel zbornik s povzetki prispevkov nastopajočih pod naslovom The Ancient Novel in Context, ur. M. Zimmerman, S. Panayotakis, W. H. Keuler. 3 Perry, B. E: The Ancient Romances. A literary-Historical Account oj their Origins. Berkley & Los Angeles 1976, str. 175. 4 V Bowie, E. L„ Harrison S. J.: The Romance oj the Novel. Jo urna! of Roman Studies 82 (1993): str. 159-178. Rahela Šibal, Modeme literarne metode in grški helenistični roman 133 nosti in položaju žensk v tedanji družbi. Kot tretji razlog navajata, da je roman v dvajsetem stoletju postal najbolj razširjena literarna zvrst, kot tak seveda priteguje največ pozornosti literarne kritike, posledično pa seveda naraste tudi zanirnaaje za njegov zgodovinski razvoj. Po mojem mnenju (ki verjetno ni ne inovativno in tudi osamljeno ne) pa smemo prebujeno zanimanje za antični roman predvsem povezati s pojavom novih metod v raziskovanju književnosti, ki so književnost začele opazovati z novih zornih kotov in pripomogle k temu, da danes jezikovne umetnine razumemo bo- lje. Zelo poenostavljeno bi lahko premik v literarnovednih raziskavah opi- sali takole: v tročlenskern predmetu literarne vede, ki ga sestavljajo avtor, delo in bralec, ni več samo prvi člen tisti, ki nam pomaga razumeti »Kaj je pesnik hotel povedati« - pravzaprav to niti ni več pomembno - temveč se pozornost premakne na samo delo in bralca. Zanimaaje za grški helenistični roman na žalost do nas skorajda ni seglo. Prevoda obeh latinskih romanov srno Slovenci dobili,5 medtem ko sta od petih v celoti ohranjenih grških ljubezenskih romanov prevedena v slovenščino samo dva, Heliodorove Etiopske zgodbe in Longov Dafnis in Hloe. 6 V zvezi z grškim romanom je na Slovenskem nastala le ena daljša bolj ali manj literarnozgodovinska študija, Simonitijev uvod v njegov pre- vod Etiopskih zgodb. 7 Delno je antičnemu romanu posvečen Pirjevčev uvod v Kafkov Grad, vendar ga odpravi kot nekaj, kar je šele roman v nastanku. Zasledila sem še dve deli, ki pajima antični roman služi kot podlaga za uvajanje eni psihoanalitične teorije, drugi pa za razlago širših kulturološ- kih okvirov. 8 Ker bi se okvir tega članka čisto preveč razširil, če bi upošteva- la še ti dve študiji, ju zato (zaenkrat) puščam ob strani. Preden si podrobneje ogledamo študiji slovenskih avtorjev na temo antičnega romana, pa bi se bilo verjetno dobro vprašati: l. Kaj pomeni vpeljevanje novih metod v raziskovanje literature (tudi antične). 2. Katere so sploh nove metode in kako se razlikujejo od tradicionalnih. 3. Nadalje me bo zanimalo, kaj je to pomenilo za roman na splošno, saj je bil dolga stoletja zapostavljena literarna zvrst, kije v dvajsetem stolet- ju doživela razcvet tako v produkciji kot na teoretičnem področju. s Petronijev Satirikon je izšel pri zbirki Sto romanov v Simonitijevem prevodu leta 1973, Apulejeve Metamorfoze pa tudi v Simonitijevem prevodu leta 1981. 6 Longos: Dafnis in Hloa. Dražgoše, Pan 1992 (prevedel: Fran Bradač). V Heliodor: Etiopske zgodbe, zbirka Sto romanov, Cankarjeva založba 1977. 8 To sta članek Janeza Kreka: Aithiopika, Freud, Lacan. Problemi - Eseji, Tematska številka Nekoč je bilo Sto romanov 4n (1992) in delo Svetlane Slapšak: Pustolovski roman potuje na vzhod. ISH, Ljubljana 1997. Prva, zelo zanimiva študija se z Heliodo- rom ukvarja s psihoanalitičnim pristopom in dokazuje, zakaj so Etiopske zgodbe s sta- lišča razcepa želje že moderne v pravem smislu, Slapšakova pa ugotavlja, kako so se nekateri stereotipi, ki jih najdemo že v antičnem romanu, prenašali skozi čas in prostor. 134 Keria IV - 2 • 2002 4. Kaj je razvoj v preučevanju romana prinesel specifično grškemu he- lenističnemu romanu. 5. Kako je to odmevalo v slovenskem prostoru. Najprej bi bilo smiselno spregovoriti na splošno o metodah preučeva­ nja literature in kako se razlikujejo od tradicionalnih. Seveda je to ogrom- no področje, ki se razteza skozi vse dvajseto stoletje in se v njem prepleta neštevilo metodoloških paradigem, ki spet izhajajo iz večkrat težko razum- ljivih filozofskih teoretskih osnov. Še če bi hotela površno obdelati najpo- membnejše od teh, bi to daleč presegalo okvir tega članka, zato bom le na kratko opisala razliko med njimi. Nekaj več o nekaterih bom spregovorila v zvezi z raziskovanjem grškega helenističnega romana. Metode, kijih imamo na razpolago za razlaganje literature, prihajajo že od nekdaj iz drugih humanističnih ved, v dvajsetem stoletju predvsem iz lingvistike, filozoftje, psihoanalize, v zadnjem času pa sociologije in kultu- rologije.9 Že prej sem torej mimogrede omenila tričlensko podobo pred- meta literarne vede, ki izvira iz komunikacijskega modela pošiljatelj-sporočilo-prejemnik inje videti takole: avtor(produkcija)-delo ( tekst)-bralec (recepcija). Ta model (povzet po]. Kosu) služi Virku kot osnova za boljše razume- vanje, na kakšen način se tradicionalne metode ločijo od modernih. Tra„ dicionalne metode se posvečajo predvsem momentu proizvodnje dela in okoliščinam njegovega nastanka, se pravi avtorju, okolju družbi, zgodovini itn. Metode druge paradigme se posvečajo predvsem samemu delu, njego- vemu pomenu in sestavljenosti, metode iz tretje, ki so se tudi kronološko pojavile najpozneje, pa se osredotočajo na sprejem, recepcijo dela. Obsta- ja pa še četrta paradigma, ki se je pojavila zadnjih treh desetletjih in obse- ga precej novih literarnovednih pristopov, ki so eklektične narave in zaje- majo iz Marxove filozoftje, Freudove psihoanalize in sociologije, opirajo se tudi na metode iz predhodnih paradigem, na strukturalizem in post- strukturalizem, svoj predmet pa jemljejo tudi izven literarnega komunika- cijskega sistema avtor-delo-bralec, v širšem kulturnem in družbenem kon- tekstu Trebaje upoštevati, da literarna veda sprejema pri raziskovanju svoje- ga predmeta Uezikovne umetnine) dosežke drugih humanističnih ved, po drugi strani pa druge humanistične vede kot so filozoftja, sociologija, psi- hoanaliza,jemljejo jezikovne umetnine v obravnavo, ker po njihovem mne- 9 V pomoč pri tem mi je bil učbenik Toma Virka Moderne metode literarne vede in njihove teoretske osnove. Rahela Šibal, Moderne literarne metode in grški helenistični roman 135 nju literatura najbolje in v koncentrirani obliki kaže duha. Umetniškost književnih del pri takšnih obravnavah ni več na prvem mestu, največkrat celo ni važna, ampak pridejo v ospredje njegove druge komponente. Tak- šne študije so sicer zanimive, ne pojasnijo pa nam, zakaj je neko jezikovno delo umetnina in tudi jaz jih ne upoštevam pri pregledu modernih metod v grškem romanu. Teorija romana skozi zgodovino Kot že rečeno,je bil roman, kar se tiče sistematične in enotne teoret- ske obravnave v zgodovini do modernih časov, zapostavljena zvrst. 10 V anti- ki, ko so nastajali prvi teksti, kijim danes pravimo antični roman, ni obli- koval en sam in enoten izraz, antični retorični priročniki in poetike teda- nje dobe pa tudi ne razvijejo teorije o njem, vendar je zametke tako posku- sov poimenovanja (s pomočjo imen drugih zvrsti) kot tudi poskuse opre- delitve na vsebinski ravni že mogoče najti v pozni antiki. Kereny11 poskuša dokazati, da se ime za roman pojavlja že v nekaterih spisih o retoriki iz prvega st. p. n. š. kot na primer v A uctor ad Herennium in Ciceronovem De inventione. V obeh se »genus narrationis« deli na dve vrsti in za drugo, »genus narrationis, quod in personis positum est«, naj bi bili značilni slav- nostni govori, čustveni učinki ter srečen konec, in zanj sklepa Kereny, da naj bi meril na ljubezenske romane. Te njegove domneve pa so znanstve- niki kmalu izpodbili, saj naštete kategorije verjetno ne označujejo zvrsti, temveč le načine govora in gre v tem zadnjem za dramatični govor, sploh pa je v prvem stoletju pr. n. š. roman šele začel nastajati in je težko verjet- no, da bi ga sočasna poetika že teoretično obravnavala.Je pa prve oprede- litve, ki bi jih lahko prenesli tudi na roman (hkrati pa še predvsem na komedijo, novelistiko in celo tragedijo), mogoče najti v delih dveh antič­ nih piscev iz četrtega stoletja, grškega retorja Nikolaosa in rimskega avtor- ja Makrobija. Prvi v svojem delu Progymnasmata spet deli pripovedi na tri dele in pod tretjo kategorijo po imenu 7t'Aa:crµcx:nx.& uvršča poleg komedi- je tudi op&µµa:-ra:, ki pripovedujejo o stvareh, ki se niso zgodile, a bi se lahko. Tudi Makrobij v komentarju k Ciceronovemu delu Somnium Scipio- nis ob komedije postavlja »argumenta fictis casibus amatorum referta« in kot primer navaja Petronijev in Apulejev roman. V srednjem veku se je izoblikoval izraz roman, v renesansi pa je zaradi pojava različnih novih tipov tekstov prišlo do zmede tako v tem, kaj poime- novati z izrazom »roman«, pa tudi, kako poimenovati pripovedi, kijih ni zajelo prvo poimenovanje. Šele v baroku, leta 1670,je nastala prva teore- 10 Več o razvoju teorije romana v Janko Kos, 1983. 11 V knjigi Karl Kereny: Die griechich-orientalische Romanliteratur in religi,onsgeschichtlicher Beleuchnun., Tiibingen, 1927 136 Keria IV - 2 o 2002 tična razprava Traite de l'origi,ne des romans Pierra Daniela Hueta, ki se lote- va romana kot posebne literarne zvrsti in ga brani pred napadi cerkvenih piscev, češ da so romani pohujšljivo in lažnivo branje. V romantiki in rea- lizmu so o romanu razmišljali nekateri vodilni misleci svoje dobe (npr. Herder, Goethe, Schelling, Hegel, Zola), vendar se te razlage večinoma nanašajo na sočasno produkcijo, ni pa nastala neka strnjena teorija o nje- govem razvoju. Šele v dvajsetem stoletju seje razmahnilo intenzivno histo- rično in teoretično raziskovanje. Večinoma pa tudi to stoletje ne prinaša temeljitih študij o občem pojmu romana, zato na tem področju kljub svoji letnici stajata temeljni predvsem deli dveh avtorjev, Lukacsa in Bahtina. Lukacs je svojo razpravo Die Theorie des Romans objavil leta 192012 • Vsebuje obširno tipologijo romanov, se pravi njegov zgodovinski razvoj, pa tudi splošno izhodišče o bistvu romana. Njegova osnovna predpostavka je, da je roman naslednik epa in gaje mogoče z njim primerjati, opredeliti pa ga je, tako kot ep, mogoče na formalni, vsebinski, ideološki in duhovnozgo- dovinski podlagi. Njegova je tudi trditev, da je roman tipično evropska oblika in izven evropskih literatur ne obstaja, pa tudi v Evropi šele od no- vejšega časa. Cervantesov Don Kihot je po njegovem prvi pravi roman, vsa dela pred njim so le predpriprave. Kot tipična tvorba novega veka se ro- man po letu 1900 izteka, ker se je formalno in vsebinsko izčrpal in ker zaradi občutka svoje manjvrednosti tako ali tako vedno teži k epu. Roman odraža stanje sodobnega meščanskega sveta, ki ima glede na epski svet bistven primanjkljaj. Za epski svet je značilna zaključenost in organskost, posameznik je vključen v skupnost in še ni pravi individuum, ves čas tudi ostaja v zavetju bogov, usode in skupnosti, zato v njem ni nobenega prave- ga razcepa. Roman izhaja iz popolnoma drugačnega okolja, to je svet, »ki so ga bogovi zapustili«, kot pravi Lukacs. Posameznik ne čuti več ne pove- zave s skupnostjo ne bližine transcendence. V njem se pojavi razkol med notranjim in zunanjim, v duši nosi idejo o idealu, ki pa se ne opredmeti navzven, zato je obsojen na brezuspešne poizkuse in navsezadnje obup. Zato je tudi oblika romana takšna: neorganska, nedovršena in odprta. V grškem romanu seveda še ne najde junaka, razcepljenega med idejo in zunanjim svetom. Ob njegovi teoriji se dlje ustavljam iz dveh razlogov: eden je pomembnost njegovega dognanja o romanu kot odprti formi, drugi pa, daje s svojo teorijo, kot bomo videli pozneje, pomembno vplival na Duša- na Pirjevca. Bahtinova razprava Ep in romanje nastala že med leti 1937-41, objavil pa jo je šele leta 1970 v revij »Voprosy literatury«. Bahtinova pomembna ugotovitev je, daje roman čisto posebna literarna tvorba v tem, daje svo- bodna in nestalna zvrst brez pravil in je zato vedno v nastajanju ter je ni mogoče definirati, druge zvrsti pa imajo natančno določena formalna in vsebinska pravila. Seveda s tem postavlja začetek in konec romana v mno- 12 Georg Lukacz: Die Theorie des Romans. Berlin, 1920 Rahela Šibal, Moderne literarne metode in grški helenistični roman 137 go širše okvire kot Lukacs. Začetke vidi že v antiki, zaradi svoje neskončne prilagodljivosti pa roman niti nima konca. Za roman so po njegovem mne- nju značilni večjezičnost (v njem se povezujejo različne jezikovne ravni, različni nacionalni, socialni in kulturni govori nekega obdobja), novo po- stavljanje časovnih koordinat in neposreden stik s sedanjostjo tudi v njeni nepopolnosti. S tem se postavlja nasproti statičnemu in vzvišeno zaprtemu patriarhalnemu epskemu svetu ter je znamenje novega svobodnega sveta. Bahtinova teorija je vrednostno nasprotna Lukacsevi, saj romaneskni svet v svoji nepopolnosti zanj pomeni svobodo, igrivost in življenjskost, ki se upira epski togosti. Tudi začetke romana postavlja daleč pred Don Kihata, odkriva jih v živi ljudski tvornosti antike, v sokratskih dialogih, mirnih, v arhaični folklori, od koder izvira zanikanje statičnega sveta klasičnih zvr- sti. Pirjevec in grški ljubezenski roman Na to mesto se mi zdi najbolj umestno postaviti Pirjevčevo študijo, ki jo je leta 1967 objavil v Sto romanih kot uvod v Kafkov Grad. Na Pirjevca je močno vplival Lukacsev pogled na roman kot na pripoved z junakom, raz- cepljenim na notranji idealistični svet in kruto realnost izven njega. Ven- dar Pirjevec v Lukacsevo teorijo vpelje Ingardnovo fenomenološko esteti- ko in Heideggerjevo »bitnozgodovinsko« filozoftjo. Ne zanima ga toliko nasprotje romanesknega in epskega sveta, ampak bolj tragična zgodba no- voveškega človeka, ki se odvija v romanu. Nas zanima predvsem, kajje Pir- jevec menil o grškem romanu. Ko se sprašuje, kaj so pravzaprav ti poz- noantični teksti, nam odgovarja delno z Rohdejevimi besedami: nastali so ob razkroju mita in z nastankom individualizma, kot »produkt neomejene samovolje individualne fantazije" vendar so besedila »slabotna, prazna in pusta«, kar Pirjevcu pomeni, da nimajo tiste življenjske polnosti, kot je značilna za roman novega veka, nastajali so sicer že iz svobode, ne pa tudi že iz življenja. 13 Navaja Merkelbachovo teorijo o alegorični naravi antične­ ga romana, vendar jo zavrne, saj so dela, po Kerenyjevih ugotovitvah, ta okvir prestopila, tudi če so ta pomen nekoč imela. Najdalje antične tekste izloči na podlagi ugotovitve, kako je te tekste dojemala antična poetika (danes se mnenja večine znanstvenikov nagibajo v smer, da te ugotovitve v najboljšem primeru niso dokazljive), namreč kot argumentum (izmišljoti- na, ki bi se res lahko zgodila) ali grško plazma. Roman je po njegovem možen šele ko ima poetika poseben odnos do resničnosti. Še Aristotel pra- vi, da je pesnikova naloga ni pripovedovati, kaj se je v resnici zgodilo, tem- več, kaj bi se po zakonu verjetnosti utegnilo zgoditi. Zato tudi zgodovino- pisje, tudi če je verzificirano, ni poezija, kajti poezija je bližje filozoftji, ker 13 Pirjevec (1967), str. 20. 138 Keria IV - 2 ° 2002 je bolj splošna. Po Pirjevčevem mnenju je torej prišlo do premika v pojmo- vanju resnice v poznoantični poetiki, ker je delno začela dojemati za re- snično le to, kar se sklada z neko stvarjo. Vendar ne povsem, saj tako plasma- ta kot pseudos (vanje šteje poznoantična poetika tragedijo) še dojema kot umetniška dela. Moderna poetika pa pojmuje resnico kot znanstveno nače­ lo. Če v novoveški Evropi trdimo, daje neko delo laž, pravimo, daje zanič. Pirjevčev pogled na grški roman temelji na Lukacsevi teoriji in Ke- renyjevi hipotezi, da je poznoantična poetika že opazila njegov obstoj. Lukacsev pogled se nam danes kljub izrednemu prispevku k teoriji roma- na zdi vseeno preozek, verjetnost, daje antična poetika z besedama argu- mentum ali plasma v resnici mislila roman, pa je majhna. Simonitijev uvod k Heliodorjevim Etiopskim zgodbam Nekako logično bi sedaj prišla na vrsto Simonitijeva študija, kije na- stala za Pirjevčevo, ki pa še ne upošteva intenzivnih sprememb, ki so se odvile na področju literarnih raziskav romana in ji zato dajem mesto za opisi treh pomembnejših modernih metod, ki so vplivale na raziskave. Re- snici na ljubo je treba povedati, da je bila večina teh del napisanih šele veliko po letu 1977, ko je nastal Simonitijev predgovor k Heliodoru. V se- demdesetih so se namreč tudi znanstveniki, ki so se ukvarjali z grškim roma- nom drugod po svetu, osredotočali na iskanje korenin ali pa so jih poskušali brati kot alegorije, kot da teksti govorijo v resnici nekaj drugega kot to, kar je videti na prvi pogled. Simoniti svoj predgovor začenja z besedami, da da- našnjega bralca, kije vajen romanov z boljšo karakterizacijo, verjetno motijo shematizirani značaji, preveč retorike in konvencionalizma v razpletu zgod- be. Grški roman opravičuje z njegovimi posebnimi okoliščinami nastanka, s čimer ima verjetno v mislih Rohdejevo misel o helenizmu kot izumetničeni dobi, kije sproducirala tudi ta šibki in izumetničeni žanr. Pirjevčevo teorijo Simoniti omenja, vendar je ne zavrne izrecno, komentirajo kot še en mno- gih poskusov, kam uvrstiti ta dela. Verjetno po Rohdejevem zgledu precej prostora posveča izvoru romana, ki ga išče v epu, historiograftji in noveli. Trebaje upoštevati, daje Simoniti s svojo študijo na področju grškega ljube- zenskega romana zaoral ledino, pred tem ni na Slovenskem nastal niti en temeljitejši pregled, zato je zgradba njegovega uvoda v Heliodorove Etiopske zgodbe logična - našteje pet ohranjenih ljubezenskih romanov, vsakega v gro- bih potezah oriše, pove še nekaj o Kerenxjevi in Merkelbachovi teoriji o romanu kot misterijskem kultu, ki so jo znanstveniki ovrgli že kmalu po tistem, ko je bila objavljena, in potem na to naveže globoko religioznost, ki preveva Heliodorov tekst. Nekaj prostora posveti tudi zapleteni ekspoziciji zgodbe, ki so jo občudovali že v baroku. Na koncu pove še nekaj o usodi, ki jo je imel roman skozi zgodovino: kako so ga občudovali v bizantinski dobi, Rahela Šiba/, Moderne literarne metode in grški helenistični roman 139 prevajali in posnemali v baroku in pozabili v klasicizmu. Študijo zaključuje z mislijo, da se danes spet privajamo pravičnejšemu razumevanju in vrednote- aju »tega poznega sadu tonečega grštva«. 14 Simonitijeva študija je kakor že rečeno nastala še pred vzponom, ki gaje doživelo raziskovanje antičnega romana. Treba je upoštevati tudi to, da Slovenci pri sprejemanju novih teorij večkrat zaostajamo za Evropo. Študija je korektno opravila svojo nalogo - predstaviti našemu prostoru bolj ali manj neznani antični žanr, vendar je bila napisana 1977. Po tem so znanstveniki prišli do toliko novih odkritij, da bi bil nujen nov pregled, ki upošteva tudi te. Raziskovanje grškega romana pod vplivom modemih literarnih raziskovalnih metod Po letu 1977 na Slovenskem prostoru ni nastala več nobena študija, ki bi se ukvarjala z grškim antičnim romanom, razen že omenjenega Kreko- vega članka Aithiopika, Freud, Lacan in knjige Svetlane Slapšak Pustolovski roman potuje na vzhod, ki ju izpuščam, ker ne spadata na področje literarne teorije. V zadnjih tridesetih letih, kolikor je minilo od objave Simonitijeve- ga uvoda v Heliodora, pa se je, kot že rečeno, zgodilo mnogo na področju tako raziskovaaja literature na splošno, kot tudi romana, kije že vse dvajse- to stoletje vodilna literarna zvrst, in seveda antičnega romana. Metod, ki preučujejo literaturo, je seveda mnogo in tudi v raziskovanje antičnega romana so posegle, vendar izpuščam tiste, ki jim besedna umetnina pome- ni predvsem osnovo za razlaganje družbenih razmerij ali za kritiko družbe, ter za psihoanalizo. Predvsem mi bo pri tem v pomoč članek Massima Fu- silla o modernih kritičnih teorijah v antičnem romanu. 15 Lahko bi rekli, da se raziskovalci antičnega romana posebno po 1989 (po drugi konferen- ci) ukvarjajo z antičnim romanom s stališča naratologije, kulturologije, bralčevega odziva in antropologije seksualnosti. Večina tega, kakor vidi- mo, že spet nima dosti zveze z ugotavljanjem umetniškosti teh tekstov, am- pak predvsem razlagajo duha dobe, v kateri so nastali. Videti je skoraj, kot da so znanstveniki tudi po vsej revoluciji v zvezi s ponovnim odkritjem ro- mana še vedno v zadregi, kaj naj z njim počnejo. fotertekstualnost Seveda to ne velja v celoti. Pojem odprte forme, ki ga poznamo že od Lukacsa in Bahtina, se je kasneje razvil v kritični pogled, ki ga imenujemo 14 Simoniti (1977), str. 37. 15 Fusi!lo, M (1996), str. 277-305. 140 Keria IV - 2 o 2002 intertekstualnost, t. i. dialog med teksti in kulturami, in ta metoda se izka- zala kot plodna tudi v preučevanju grškega romana. Kakor pravi Fusillo,je odprtost za sprejemanje drugih oblik posebno opazna pri grškem romanu - videti je kot enciklopedija vseh mogočih literarnih žanrov, ki jih je ro- man sprejel vase, da bi se po eni strani oplemenitil in dobil svoje mesto v helenistični literaturi, po drugi strani paje te zvrsti ponižal na vsakdanjo, povprečnemu človeku razumljivo raven. Posebno po Fusillovem mnenju to nalogo opravljajo homerjevi epi, tragedije, zgodovinopisje in retorika, mlajši žanri kot so epistolograftja, paradoksograftja pa basen in novela pa nastopajo v romanu, da bi obogatili spekter glasov in mu dali občutek tota- litete. Grški romani v drugem, t. i. sofističnem obdobju 16 dosegajo zaplete- no notranjo intertekstualnost, Ahil Tatij na primer, konvencije ljubezen- skega romana preigrava na dvoumen, satirično- resnobni način, kar goto- vo kaže na edinstveno umetniško delo. Naratologija Druga literarna metoda, kije veliko pripomogla pri raziskovanju tudi grškega romana, je tako teorija pripovedništva, naratologija. Njeni začetki segajo na rob ruskega formalizma k Vladimirju Proppu, ki se je ukvarjal z univerzalno strukturo pravljice. Vplival je na francoski strukturalizem Clau- da Levi-Straussa in strukturalistično naratologijo Todorova in Barthesa, ki si oba prizadevata najti idealno nespremenljivo strukturo pripovedi. 17 Nju- 16 Raziskovalci pet v celoti ohranjenih grških romanov običajno delijo na nesofistične, kamor spadata Hariton in Ksenofont Efeški in na sofistične, kjer najdemo preostale tri: Ahila Tatija, Longa in Heliodora. 17 Naratologija izhaja iz pomembnih premikov, ki so se zgodili na področju literarne teorije že pred temi pojavi. Prehod v modernost se začne predvsem predvsem s Sausurovo lingvistiko, kije poudarjala sinhronijo pred diahronijo, kar je vplivalo na literarno teorijo v tem smislu, da se ni več ukvarjala z njenim zgodovinskim razvo- jem in avtorjem, temveč bolj s samim delom in pri tem iskala njegovo občo struktu- ro. Potem je pomemben pojav fenomenologije, ki se ukvarja z bistvom svojega pred- meta kot pojava, v književnosti torej s tem, kajje specifično za literarno delo, kaj ga najprej razlikuje od drugih neumetniških jezikovnih tvorb in umetnosti, ki za svoj predmet ne uporabljajo jezika. Kot posebna filozofska smer se oblikuje šele s Hus- serlom, ki ima pomemben vpliv tako na Ingardna, Heideggra in Steigerja. Husserl je utrdil literarno vedo v drugi metodološki paradigmi, in vplival na Steigerjevo imanentno interpretacijo - delo interpretiramo le iz njega samega, zgodovinski, družbeni in psihološki momenti postanejo nepomembni. V skrajni obliki se je ta novi pogled razvil v ruskem formalizmu, kije z Romanomjakobsonom vplival na nastanek praškega in francoskega strukturalizma. Formalisti so zavračali tematsko analizo besedil, temveč so se posvečali njegovi strukturi, formi. Praktični jezik se po njihovem mnenju osredotoča na označevanje, pesniški pa sam nase, na svojo obliko - zven besede tako soodloča njen pomen. Najprej so se formalisti ukvarjali pred- vsem poezijo, nato pa so začeli formulo literarnosti iskati še v književnosti na splo- !}ahela Šibal, Modeme literarne metode in grški helenistični roman 141 na metoda je prinesla v teorijo pripovedništva mnogo koristnih ugotovi- tev, ki se nanašajo predvsem na položaj pripovedovalca, aktantske modele in pripovedne perspektive. Prva veja naratologije se ukvarja z opisovanjem pripovedne vsebine in določitvijo njenih funkcij, druga pa analizira pripo- vedne strukture, njene figure in izrazne tehnike. Prva veja je tako v grškem romanu iskala pripovedne konstante, (ena tehje na primer oseba nasprot- nika, ki v romanu vedno nastopa kot ljubezenski tekmec), ki pajihje od- krila veliko manj, kot bi bilo pričakovati glede na njihovo domnevno kli- šejskost. Predstavniki metode druge veje naratologije so na primer Henry Ja- mes, E. M. Forster, predvsem pa Gerard Genette, ki po vzoru gramatičnih kategorij postavi celotno teorijo pripovednega diskurza. To sestavljajo čas, način in glas. Časovna struktura je vseh grških romanih, razen Efeških zgodb, precej linearna. Vendar spet lahko povežemo Baritona in Ksenofonta, saj zgodba pri obeh poteka premočrtno in se strogo drži kronologije. Vendar Bariton večkrat uporabi scenski način pripovedovanja, opise ter dialoge, kar daje pripovedi večjo živahnost, Ksenofont pa se, namesto da bi dolo- čen dogodek opisal, zadovolji s povzetki, kar povzroča neskladje med ča­ som pripovedovanega in pripovedovanja in seveda nujno zmanjšuje umet- niško moč teksta. Druga trojica romanov kaže drugačno sliko. Ahil Tatij močno zmanjša število dogodivščin ter postavi prvoosebnega pripovedo- valca, Longos pa dogodivščine ohranja le toliko, da ostajajo kot aluzije na literarno konvencijo, toda oba še vedno ohranjata linearno strukturo. He- liodor s tem prekine, šele na sredini romana izvemo, kajje pomenil skriv- nostni prizor na začetku, zgodba pa se celo ne vrne v izhodišče kot v dru- gih romanih, saj mladi par ne konča svoje poti tam, kjer jo je začel, temveč si najde drugo domovino. Poleg časa, kije prva od kategorij pripovednega diskurza, obstajata še druga in tretja, glas in način, ki sestavljata t. i. pripovedno situacijo - zelo uporaben kritični koncept, kot pravi Fusillo. Potrebno je ločevanje med tem, kdo gleda in kdo pripoveduje, se pravi, s kakšnega zornega kota situa- cijo opazuje bralec in kakšno fokalizacijo uporabi pripovedovalec do svo- jih likov. Spet lahko romane upravičeno razdelimo na dvojico Baritona in Ksenofonta ter sofistično trojico Tatija, Longa in Heliodora. Pri Kseno- fontu je pripovedovalec zunanji, fokalizacija ničta, brez kakršne koli sub- jektivne identifikacije z nastopajočimi liki. Pripovedna situacija v Harito- novem Hajreasu in Kaliroije malce bolj razgibana. Pisec včasih v pripovedi celo prevzame njihovo gledišče, včasih komentira dejanja svojih likov, ven- šno. Školovski (Umetnost kot postopek, 1917) je prišel do ugotovitev, ki so imele izje- men vpliv na nadaljno literarno vedo. Ugotovil je namreč, da se v vsakdanjem življe- nju naše zaznave avtomatizirajo, se pravi, da predmetov ne dojamemo v njeni pol- nosti, ampak za nas izgubljajo pomen. Umetnost pa stvari potujuje - prikazuje jih z nenavadnega, morda tudi smešnega zornega kota, kar nas prebudi in zato stvar zazanamo v pravem smislu. 142 Keria IV - 2 ° 2002 dar pri tem ne kaže, da se zaveda svoje vzvišene pozicije. Ker tolmači skrite vzroke in napoveduje prihodnje dogodke, ne da bi pojasnil, od kod mu ta vednost, ruši fikcionalnost pripovedi. V osnovi je tudi Longova pripoved- na situacija podobna, ker pa pisec le malo komentira dogajanje in je ves roman prežet s prefinjeno ironijo do glavnih junakov, je kljub temu bolj zavestna. Zelo zanimiv je Ahil Tatij, saj uporabi prvoosebnega pripovedo- valca. Avtor večkrat podaja informacije, ki presegajo junakovo vednost, vendar se po drugi strani v daljših pasusih drži junakove fokalizacije, tako da nekatere dogodke bralec spremlja z omejeno vednostjo glavnega juna- ka. Očitno je, da poskuša pisatelj s temi prijemi ustvariti napetost, kakor pravi Fusillo, pa je imel pisatelj verjetno še nek drug namen. Deluje hotel dati značaj vsakodnevnosti, saj je zapustil vzvišeni položaj vsevedneža in dal prednost relativnosti dogodkov. Heliodor je izbral zunanjega pripove- dovalca, toda z dolgimi odlomki, ko pusti pripovedovati osebam romana. Notranja fokalizacija posebno v prvem delu njegovega romana ustvarja skrivnostno atmosfero, tako junaki kot bralec morajo razvozlati vrsto na- migov, ki pomenijo pot do religioznega razodetja. Teorija recepcije Tretja metoda, ki so jo znanstveniki veliko uporabljali pri raziskova- nju antičnega romana, je recepcijska estetika. Prehod na tretjo metodo- loško paradigmo, ki se osredotoča na bralca, je povzročil deloma tudi Hans Georg Gadamer, Heideggrov učenec 18 • Heideggrova razmišljanja o vna- prejšnjem razumevanju pojavov človeka kot tu-biti v-svetu so vplivala na ajegovo literarno hermeneutiko. Po njegovem mnenju literarno delo ved- no interpretiramo z vnaprejšnjim zgodovinskim razumevanjem in pred- sodki, kijih ne moremo izključiti. To ne pomeni, da bi bilo neko branje subjektivnejše od drugega, temveč da objektivnega branja sploh ni. Izvir- nega horizonta dela sčasoma ni več mogoče v celoti obnoviti pač pa se kasnejše razumevanje stopi z njim. Pomembna predstavnika recepcijske teorije sta tudi Robert JauB in Wofgang Iser. Oba sta konec šestdesetih let predavala na eksperimentalni univerzi v Konstanzu, ~er sta zbudila pozornost s svojimi nastopnimi pre- davanji. J auBovi glavni deli sta nastopno predavanje Literarna zgodovina kot izziv literarne vede (Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft) iz leta 1970 in Estetsko izkustvo in literarna hermeneutika (Aesthetische Eifahrung und literarische Hermeneutik) iz leta 1982. JauB izhaja iz zavesti o krizi tradi- cionalne literarne vede, kije ali orodje za utrjevanje nacionalne identitete ali pa se je izrodila v pozitivizem in pretirano ukvarjanje z duhovno zgodo- vino. Kot nastavek pri oblikovanju svoje literarnovedne metode mu služijo 18 V svoji knjigi Resnica in metoda ( Wahrheit und Methode 1960) Rahela Šibal, Moderne literarne metode in grški helenistični roman 143 dognanja ruskega formalizma ter marksizma v literarni vedi. Potreben se mu zdi prehod iz produkcijske k recepcijski estetiki. Naloge obnovljene literarne zgodovine predstavi v sedmih tezah, kijih tukaj predstavljam ne- koliko strnjene. Literarno delo je nekakšna »partitura«, kije vedno odvi- sna od izvajalca (bralca), branje pa je določeno z njegovim horizontom pričakovanja. Bralčevo izkustvo temelji na predrazumevanju zvrsti, forme in tematike, ki seveda usmerja recepcijo. Umetniško delo je mogoče dolo- čiti glede na razliko med danim horizontom pričakovanja in delom, ki ga razbije, če je inovativno. 19 To razliko imenujemo estetska distanca in je norma pri določanju umetniške vrednosti. Trivialno literaturo prepozna- mo po tem, da distance ni. Drugo ime, ki gaje treba omeniti v zvezi z recepcijsko estetiko, je Wolf- gang Iser. Tudi on je, kot že rečeno, zbudil pozornost že s svojim nastop- nim predavanjem pod naslovom Pozivna struktura besedil. Nedoločenost kot pogoj učinkovanja literarne proze (Die Appelstruktur der Texte. Unbestimmtheit als Wirkungsbedingung literaricher Prosa). Iserja zanima predvsem, v kakšnih oko- liščinah besedilo za bralca nekaj pomeni. Naslanja se na Ingardnovo feno- menologijo, le da ga bolj kot samo besedilo zanima akt branja, se pravi besedilo kot potencial. Po njegovem bistvo literarnega dela ni njegovo skrito sporočilo, ampak učinek interakcije med bralcem in besedilom. V besedi- lu išče strukturo, ki proizvaja pomen. Za besedilo je po njegovem mnenju značilna pomenska nedoločenost, značilne so praznine, kijih bralec do- polni sam, samo besedilo pa bralca poziva k izpolnitvi - impliciranega bral- ca, seveda, ne konkretnega. Kot že rečeno, je študij, ki raziskujejo grški roman s te perspektive, mnogo - trebaje opozoriti, daje odkrivanje implicitnega bralca v samih delih nekaj drugega, kot pa raziskovati, kdo so bili konkretni, empirični bralci teh del. S tem se ukvarjajo sociološke študije, ki pa zaradi velikega pomanjkanja podatkov o konkretnem bralstvu, ne morejo priti do kakšnih trdnejših zaključkov. Hipoteza, da so bile ženske večinske bralke grškega romana in da so bile morda celo pisateljice,je priljubljena teza t. i. ženskih študij, vendar je to še ena ideja, kije sicer vredna razmisleka, dokončnega odgovora, ali je resnična, pa verjetno ne bomo vedeli nikoli. Po nekaterih dejstvih, tako zunanjih (veliko število papirusnih najdb, nekaj omemb drugih avtorjev), kot notranjih (ponavljanje in povzetki, she- matična karakterizacija, dogajanje je postavljeno med višje socialne kroge, happy end ... ) lahko Haritona in Ksenofonta opisali kot pisca trivialne lite- rature. Res je, kot pravi Fusillo, da ta literatura sugerira recepcijo, ki briše mejo med resničnostjo in fikcijo - iluzija in identifikacija sta v teh roma- nih ves čas poudarjeni. Notranje občinstvo, ki pogosto nastopa kot poslu- šalec v romanih, doživlja vse to, kar želita, da občuti bralec romana. Hari- t9 Z avtomatizacijo dojemanja v literaturi in odkrivanjem potujevanja v umetniških delih so se najpodrobneje ukvarjali formalisti (glej opombo 16). 144 Keria IV - 2 ° 2002 ton se v zadnji knjigi celo neposredno obrača na bralca in misli »da bo zadnji del zgodbe najprijetnejši. Je namreč očiščenje prejšnjih žalostnih dogodkov ... « (8. l. 4.) Po teh besedah lahko sklepamo, kako močno gradi pisec na složnosti z impliciranim bralcem. Sofistična trojica že zopet kaže drugačno podobo. Pri njih ne gre več za složnost z bralcem, temveč kvečjemu nasprotno, za dialektični konflikt. Poigravajo se s konvencijami, zavajajo pričakovanja bralca in s tem ustvar- jajo konflikten odnos z bralcem, saj mu otežujejo razumevanje. Tako na primer Longov roman ves čas niha med pastoralo in ljubezenskim roma- nom in se spretno poigrava s pričakovanji bralca. Ko se zgodba začne rav- no odvijati po pravilih ljubezenskih romanov, kjer so nujna sestavina zgod- be ugrabitve, brodolomi in podobno,junaka (in bralca) spet vrne v varno zavetje pašnikov in kmečkih opravil20 Še bolj zapleten in dvoumen je od- nos do bralčevih pričakovanj pri Ahilu Tatiju, saj bralca zavaja s praktično vsakim ponujenim namigom, po drugi strani pa vendar nikoli ne preide v odkrito norčevanje iz klišejev ljubezenskega romana kot to stori Petronij. Večkrat pisatelju pri tem pomaga fokalizacija prvoosebnega pripovedoval- ca, ki ima omejeno vednost o dogajanju in to vednost posreduje tudi bral-· cu. Tako na primer z glavnim junakom trikrat vidimo smrt njegove ljublje- ne, ki se kasneje izkaže za prevaro. Heliodorovo delo predpostavlja ideal-· nega bralca, ki mora vsak trenutek budno sodelovati pri gradnji neoplato- nične filozofske konstrukcije. 21 Nasprotno od dveh predsofističnih roma- nov, Haritonovega Hajreasa in Kaliroe ter Ksenofontovih Efeških zgodb, ki se avtomatizirano držita klišejev, ki jih »predpisuje« žanr ljubezenskega ro- mana in bralca ne poskušata varati v njegovih pričakovanjih 22 , pa je uči­ nek, ki ga imajo trije sofistični romani, daleč od nezavednega sprejemanja Baritona in Ksenofonta23 temveč avtorjem po Fusillovih besedah delo po·· stane semantična igra, ki plemeniti in na novo piše popularni žanr. Zaključek V zadnjih tridesetih letih je pod vplivom modernih metod v raziskova- nju literature od obdobja baroka ponovno oživelo zanimanje za grški ro- man. Literarna veda na Slovenskem se z grškim romanom ni posebej uk- 2° Fusillo (1996) str. 290 21 Zelo podrobna je študija, ki je o ekfrazah v Heliodorju in Ahilu Tatiju napisala Shadi Bartsch (Decoding the Ancient Novel, Prince ton U niversity Press, 1989) in se v njej zgleduje po JauBovi in Iserjevi teoriji o impliciranem bralcu. V njej dokazuje, kako pomembno izrazno sredstvo je v obeh romanih opis in kako s podrobnim branjem lahko interpretiramo funkcije opisov slik, sanj, orakljev, etnografskih po- datkov„. Ti v romanu večinoma opravljajo nalogo lažnega namiga. 22 Za Ksenofonta velja to bolj kot za Haritona. 23 Fusillo str. 290 Rahela Šiba!, Moderne literarne metode in grški helenistični roman 145 varjala, Pirjevčevo krajše razmišljanje o njem je vključeno v širši kontekst evropskega romana, prav tako ga je ob strani puščala klasična filologija, saj imamo od šestih v celoti ohranjenih del prevedene v slovenščino le Helio- dorove Etiopske zgodbe in Longovega Dafnisa in Hloe, in le prvi roman sprem- ~ia izčrpnejši predgovor. Moderne literarne metode so v - posebno v treh sofističnih romanih - znale poiskati umetniško vrednost, ki jo je tradicio- nalna literarna veda opazila le v manjši meri. Gotovo je že čas, ko bi tudi na slovenskem prostoru nastale študije, ki bi upoštevale moderne literar- ne metode, predvsem naratologijo in recepcijsko metodo. BIBLIOGRAFIJA BOWIE, E. L.-Harrison S. J.: The Romance oj the Novel. Journal of Roman Studies 82 (1993), 159-178. FUSILLO, M.: Modern Critical Theories and the Ancient Novel. The Novel in Ancient World (1996), ur. G. Schmelling, E.J. Brill, Leiden, New York, Koln, 277-305. KAFKA, F.: Grad. Sto romanov, CZ 1967 (prev.Jože Udovič, spremna bese- da: Dušan Pirjevec). KOS,].: Roman. Literarni leksikon 20 (1983). HELIODOR: Etiopske zgodbe. Sto romanov, CZ, 1997 (prev. in spremna be- seda Primož Simoniti). VIRK, T.: Moderne metode literarne vede in njihove teoretske osnove. Filozofska fakulteta, Oddelek za primerjalno književnost in literarno teorijo. Ljub- ljana 1999. Modem Litera:ry Methods and the HeUenistic Greek Novel Summary The article "Modern Literary Methods and the Hellenistic Greek No- vel" mainly explores the approach of Slovene literary criticism to the Hel- lenistic Greek novel. The first part focuses on two Slovene studies, i.e. the preface of Dušan Pirjevec to Kafka' s Castle and the preface of Primož Si- moniti to the Aethiopic stories by Heliodorus, which are the only Slovene studies to deal with the topic from a strictly literary point ofview. Prelimi- nary to this discussion, however, the paper addresses the following issues: l. What is the significance of introducing new methods into literary studies (including those dealing with ancient literature)? 146 Keria N - 2 ° 2002 2. Which are the new methods and how do they differ from the tradi- tional ones? 3. What have been the implications of these changes for the novel in general, which was a neglected genre for centuries and only flourished as late as the twentieth century, both in terms of productivity and as an ob- ject of literary theory? 4. What has the development in the studies of the novel brought spe- cifically to the Hellenistic Greek novel? 5. What has been the response of the Slovene circles engaged in re- search in to the ancient Greek novel? Twentieth-century literary criticism developed new methods, which examined literature from new points ofview and contributed to a better understanding of the art of literature. In terms of the three factors which constitute the object of literary studies, the interest of literary criticism moved from the first factor of the communication model, i.e. the author and production, to the second and third factors, i.e. the text and the rea- der or the recipient. The Slovene articles examined in this paper were written before research into the ancient novel was influenced by these shifts. Therefore the paper continues by describing some of the modern methods which have proved conducive to better insights in to the Helleni- stic Greek novels and could serve as suggestions for future lines of research to be conducted in Slovenia. Naslov: Rahela Šibal Demšarjeva 1 Sl-1353 Borovnica e-mail: rahela_sibal@hotmail.com