LISTEK. Pisma iz onstran groba. Pii« pokojni Afron Toljnii, priobeuje Florijan Svon. XI. 1. Svojstvo celote se pojavlja po svojstvu njenih delov. 2. česar ni v oeloti, ne more biti v njenem delu. A. V. Dragi Švon, porečeš: MNe vem, čemu bi priroda zapisovala človeška dela in nedela v vesoljno knjigo življenskega spomina in čemu bi ona bila ustvarila čitatelje, da bere iz te knjige? Meni se vidi, da je prvo in drugo brez smisla t prirodi." Kratko Ti odgovorim na to vpraSanje. Povej mi, prijatelj, kaj bi bil človek brez spomina? Odgovor je kratek: BNema, neumna, mrtya prikazen t prirodi." Kaj bi bilo vosoljno Človeštvo in kaj bi bila priroda? Mrtev plod mrtve snovi. Žalibog, da je še mnogo ljudi, ki so faktično Se analfabeti, akorarno trdijo, da so pre- metali in prelistali vse zaprašene knjige, kijih je kdaj spisala človeška roka na svetu. Prečitali in premetali so te knjige, ali ker so analfabeti za prirodno knjigo življenja, so ostali le pri čitanju snovne materije, niso pa vpogledali t zgodovino duševnega, vsemirskega subjekta prirode same. če je v Tebi ustrarila priroda knjigo spomina, zakaj bi je ne mogla ustvariti za svoje vesoljstvo, to je za svojo celoto, za sebe, v katero celoto spada vsak posamezni pojav bitja? Kar pa je bil vzrok, da ima posamezno bitje spomin, to je bil Tzrok tudi za celoto samo. Ker je posamezno bitja del celote, celota pa vse te dele obsegujoča enota, se ne izgubi iz te enote niti najmanjši pojav, ampak ostane v posameznem delu zapisan v spominu in po spominu posameznika y vesoljstvu. Vedite, da Vam niti las ne pade z glave, da bi ne ostalo to dejanje začrtano t prirodi! Pogoj izpopolnjevanja je bil vzrok, da je priroda takorekoč bila prisiljena, da ustvari spomin v posamezniku in v vesoljstvu samem. Kakor vidimo, je pri vsakem bitju mogoče izpopolnjevanje le potom spomina. Volja pa odločuje imetje izpopolnjevanja vsakega posameznika in celpga človeštva. Zaraditpga je odvisno le od Tebe. dragi, v koliko hočeš ali nočeš biti deležen kot njen del njenega izpo- polnjevanja. Izpopolnjevanje pa se vrši potom spoznanja življenja in to ne skokoma, ampak stopnja za stopnjo. Kdor zaostane v izpopolnjevanju za prirodo, ta trpi, kdor sledi vesoljui izpopolnjujoči se prirodi, ta užifa. Cloveško življenje ni stalno, ampak le prehodno. Zaradi tega, bratje, ne iščite utehe v zemeljbki snovi, ampak iščite jo t poletu svojega duha, ki ne miruje in ne mine, ampak se tudi tostran groba Se vedno nadaljuje po resoljnih dejanjih; izpopolnjuje s tem, da proučuje minljivost kin zre redno jasnejše v večnost. Eesnične so besede Krista: rKdor služi Mamonu, ne more služiti živemu Bogu, zakaj dvema gospodarjema se ne more služiti." Zalibog, da se nahajajo v tem pogledu na zemlji raznovrstna bitja, odkrita in neodkrita. Nekateri hočejo, da obvladajo duha in ga store minljivim, začasnim, drugi pa so uslužbeni Marnonu z dejanji, z besedami pa govore, da služijo Bogu. Te poslednje bi rprašal, tihojim šepetaje na uho, kakor Margareta v Faustu: nNun sag, wie hast du's mit der Eeligion? Du bist ein herzlioh guter Mann, allein ich glaub', du haltst nicht viel davon." Prvim pa bi rekel kakor Temistokles Špartancu Euribiadu: »Udari ali poslušaj!" Sfrfotal je slavček v vinskih goricah ter zapel slavo Stvarniku, ki se mu klanja vesoljstvo in z vesoljstvom tudi jaz Tvoj XIV. Afron. Ear nazivljemo umiranje. je pravzaprav porod v novo življenje. Zaradi tega bi bilo umestno, da bi nazivljali zemeljsko življenje smrt. Giordano Bruno. V svojih mislih si izrazil željo, ki sem jo bral v Tebi in Tej Tvoji želji hočera, da ustrežem, kolikor morem z naslednjim pismom. Shakespeare pravi v Hamletu ; nMed nebom in zemljo je mnogo tega, česar ne slutimo, da je," Du Prel imenuje svet preko groba drugače shvatan svet tostran groba in nadaljuje: nKdor bi pa mislil. da je to le slaba zamenjava za nebo, temu povem, da ne odločuje kakovost kraja, ampak kakovost naše organinizacije in njen odnošaj proti temu kraju. Ta in oni svet, čeravno objektivno isti kraj, zamoreta biti neizmerno različna, torej brez vsake sličnosti." Kakor hiiro se izpremeni pojav, se \ hipu izpremeni za dotični pojav tudi pojav vsemiia. Kaj pa je svet? Svet je skupnost, je celotna enota vsega, kar obstoji. Svet nazivljemo 8 sinonimnimi izrazi tudi: priroda, vesoljstvo, vsemir, univerzum BObstoji pa vobče svet," mi porečeš, prijatelj Švon, Bto jeprvo kosmološko vprašanjp?" Na to vprašauje se nikaluo odgovorili Leibnitz, Kant, Fichte, Schopeubauer. Oui pravijo, da se sveta zaredamo le potom svojih čutil. človek, ki bi ne imel čutil, bi se sploh ne zavedal sveta, torej ne bi imel pojma o svetu. Iz tpga zaključujejo, da svet objektivno ne obstoji, ampak da si ga mi ustvarjamo s svojirni čutili Ti učnnjaki trdijo. da je svet le subiektivna predstava. k«kor so barve le subjektivne in niso nič realno objektivnega. Njih skl^p je: BCesar