GEOGRAFSKI OBZORNIK S O D O B N I SVET, UČBENIK IN DELOVNI Z V E Z E K GEOGRAFIJE Z A 7 . R A Z R E D O S N O V N E ŠOLE Neva Osterman Učenci in učitelji geografije v osnovnih šolah za- čenjamo novo šolsko leto 1997/98 nekoliko druga- če. Izbiramo lahko med dvema učbenikoma za 7. razred. Poleg Zemljepisa za 7. razred avtorjev Marica in Olasa je založba Modrijan izdala učbe- nik in delovni zvezek Sodobni svet, Geografija za 7. razred osnovne šole. Avtorice so dr. Karmen Ko- lenc - Kolnik (didaktik), Marta Otič (učiteljica geo- grafije na osnovni šoli) in dr. Ana Vovk (predavate- ljica regionalne geografije na univerzi). Recenzenti so bili mag. Vera Bevc Malajner, dr. Franc Lovren- čak, Neva Osterman in Metka Zenko, urednik pa Ju- rij Senegačnik. Po večletnih težavah pri poučevanju geografije zaradi pomankanja učbenikov sem resnič- no vesela možnosti izbire. Učbenik in delovni zvezek Sodobni svet predstav- ljata precejšnjo novost na področju osnovnošolskih uč- benikov geografije v vsebinskem, didaktičnem in ob- likovnem pogledu. Učbenik je zasnovan tako, da vklju- čuje temeljne in zahtevnejše učne cilje. Učencem nu- di obilo motivacije za delo z zanimivimi fotografija- mi, skicami, kratkimi opisi dežel, ljudstev, rastlinske- ga in živalskega sveta ter naravnih pojavov. S skrb- no izbranimi tematskimi kartami, grafikoni, shemami, klimogrami in prerezi omogoča večjo samostojnost učencev pri osvajanju geografskih znanj. Besedila us- merjajo učence v razumevanje vzrokov in posledic. Ob prebiranju besedil se na zelo sproščen način sez- nanjajo z različnimi narodi, kulturami, verstvi in ob tem oblikujejo svoj odnos do drugačnosti. Ugotavlja- jo odvisnost družbenih razmer od naravnih značilno- sti. Ob tako skrbno izbranem gradivu lahko učenci brez težav razvijajo sposobnosti geografskega mišljenja. Kot uvodna motivacija pred obravnavo vsake ce- line je celostranska slika otrok enake starosti. Uče- nec se tako prvič sreča s celino prek svojih tamkajš- njih vrstnikov, kar je zagotovo pomembna prvina bolj osebnega in čustvenega pristopa, ki veje iz učbeni- ka. Takšne uvodne predstavitve celine ne najdemo niti v tujih učbenikih. Sledi slikovni napovednik z glavnimi statističnimi podatki o posamezni celini. V besedilnem delu obravnave učne snovi je vsa pu- sta faktografija skrčena na minimum. Avtorji učbe- nika niso prezrli starosti in razvojne stopnje učencev, ki jim je namenjen. Ker je pri tej starosti dojemanje sveta še vedno zelo čustveno, lahko prav s čustveno obarvanim pristopom vzpodbujamo željo po novih znanjih, istočasno pa razvijamo kritičnost učencev. Naslovi tematskih sklopov niso tako suhoparno geo- grafski kot pri dosedanjih učbenikih, temveč je že v na- slovu zajeta bistvena vsebina posameznega po- glavja ali podpoglavja. Prijetna novost sta dve rubri- ki pri vsaki učni temi. V rubriki »Ali veš?« so zbrane zanimivosti posameznih celin, ki jih katalog znanja ne predpisuje, učence pa pogosto pritegnejo bolj kot obvezna učna snov. Druga rubrika »Kdo želi vede- ti več?« je namenjena doseganju zahtevnejših učnih ciljev, učitelju pa lahko služi kot dobra osnova za iz- vajanje diferenciranega pouka. Novi pojmi so raz- loženi že v besedilu, ob koncu učne enote pa so zbra- ni in opisani še enkrat. Vprašanja po vsakem temat- skem sklopu so namenjena ponavljanju in utrjevanju. Obravnava posamezne celine se sklene s slikovnim miselnim vzorcem, v katerem so s fotografijami in kar- tami izpostavljene posebnosti in pomembnejši geo- grafski problemi celin. Takšni miselni vzorci so veli- ka novost, saj jih do zdaj niso uporabljali niti v tu- jih geografskih učbenikih. Usklajenost vsebin v učbeniku, atlasu in delovnem zvezku bo omogočila učencem na zanimiv in lažji način osvojiti predpisana znanja. Delovni zvezek bo- do učenci z veseljem reševali, saj na izredno privla- čen način prinaša obilico vaj različne težavnosti. Po- leg nalog, ki so zastavljene bolj »klasično« (neme kar- te, vstavljanje manjkajočih besed in podobno), na- vaja učence na zbiranje člankov iz dnevnega časo- pisja, natančno opazovanje, primerjanje in sklepa- nje. Zabavali se bodo z reševanjem križank, rebu- sov, risanjem skic, improvizacijami potovanj in po- dobnim. Avtorice so vaje sestavile tako, da »učenje postane igra in igra postane učenje«. Učbenik in delovni zvezek sta opremljena s šte- vilnimi fotografijami, slikami in kartami vrhunske ka- kovosti. Opazna je izredna skladnost vsebine tega slikovnega in kartografskega gradiva z besedilnim delom. Velikost posameznih slik in kart je skrbno iz- brana. Posamezne rubrike so ločene s posebnimi ok- virji. Bralec takoj opazi izredno barvno skladnost vseh prvin, ki se vlečejo čez celo knjigo. Učbenik in de- lovni zvezek tako po oblikovni plati brez dvoma so- dita med najlepše in najkakovostnejše primere v Evro- pi in svetu. Slovenci se lahko pohvalimo, da smo v tem primeru dosegli ali celo presegli tudi naše bolj raz- vite sosede. 28